taas...tupakointi ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hemuli

Vieras
Minä vaan en jaksa ymmärtää.. tosin ei mun ehkä tarvikkaan.... Mutta miten voi sellainen tupakoija elää itsensä kanssa jonka lapselle jotain raskausaikana tapahtuu kun äiti polttaa tupakkaa. Lähipiirissä juuri tällainen tapaus. Nainen ajatellut monta vuotta että ei välttämättä tule koskaan saamaan lapsia (erinäisten asioiden vuoksi) nyt raskaana ja vauvalla ongelmia (joita en nyt halua ruveta erittelemään). Äiti polttanut koko raskausajan. Niin mitä tuollaisella ihmisellä sitten tuolla aivoissa liikkuu, joka ei edes yritä lopettaa tupakointia. Ymmärrän kyllä että se on vaikeaa lopettaa ja se on jokaisen oma asia, mutta miten tuollainen ihminen sen itselleen "järkeilee" että siitä ei ole lapselle haittaa? Kertokaa te jotka olette raskausaikana tupakoineet?

Itselläni kaveri, joka poltti raskausaikana hirveän paljon tupakkaa (ei kovin nuori äiti edes). Imetysaikanakaan ei lopettanut tupakointia ja tuloksena erittäin huonouninen koliikkivauva.
Kaveri ihmettelee edelleen, miksi HÄN joutuu kärsimään koliikkivauvasta, joka valvottaa aamuyöhön asti...
Olen yrittänyt kertoa, mistä johtuu, mutta ei minua kuunnella.
Lisäksi vauva oli hälyyttävän pienikokoinen syntyessään.

minä olen kolmen raskauden aikana polttanut ja kaikki lapset terveitä.
en vain päässyt tupakoinnista eroon. mutta jos lapsilla olisi ollut koliikkia tai jotain muuta pahempaa olisi omantunnon tuskat olleet todella pahat ja en olisi pitänyt itseäni edes äitinä.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Minä vaan en jaksa ymmärtää.. tosin ei mun ehkä tarvikkaan.... Mutta miten voi sellainen tupakoija elää itsensä kanssa jonka lapselle jotain raskausaikana tapahtuu kun äiti polttaa tupakkaa. Lähipiirissä juuri tällainen tapaus. Nainen ajatellut monta vuotta että ei välttämättä tule koskaan saamaan lapsia (erinäisten asioiden vuoksi) nyt raskaana ja vauvalla ongelmia (joita en nyt halua ruveta erittelemään). Äiti polttanut koko raskausajan. Niin mitä tuollaisella ihmisellä sitten tuolla aivoissa liikkuu, joka ei edes yritä lopettaa tupakointia. Ymmärrän kyllä että se on vaikeaa lopettaa ja se on jokaisen oma asia, mutta miten tuollainen ihminen sen itselleen "järkeilee" että siitä ei ole lapselle haittaa? Kertokaa te jotka olette raskausaikana tupakoineet?

Mitäs jos antaisit asian jo olla?Eiköhän tästä asiasta ole tapeltu jo jonkusen kerran..Jokainen taaplaa tyylillään :)

Vain ääliöt polttelelee raskaus- ja imetysaikana. Yks kaveri poltti ja nyt lapsiparka on niin pahasti allerginen. Ei muutakun äiti peiliin katsomaan!!

Ja älkää viitsikö omaa tyhmyyttänne paljastaa ja puolustella tämmöisiä äitejä.

Itse poltin jokaisen raskauden aikana ja lapset terveitä ja sanottiin juuri edellisessäkin synnytyksessä ettei istukastakaan näkyisi että on poltellut. Mutta toki minua hävettää raskaudenaikainen sauhuttelu vieläkin,vaikka sitä en yleisillä paikoilla "harrastanutkaan" :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain ääliöt polttelelee raskaus- ja imetysaikana. Yks kaveri poltti ja nyt lapsiparka on niin pahasti allerginen. Ei muutakun äiti peiliin katsomaan!!

Tiedätkö ettei tupakointi aiheuta allergioita?*muoks* Niin ja en yritä puolustella mutta meidänkin seuraavalla lapsella olisi riski tulla allergiseksi 75% olin polttamatta tai en. Ja Minunkaan äitini ei polttanuttai siis ei ole koskaan poltellut ja kas kummaa kun lapsista osa perinyt allergiat ;)

En mäkään ole galluppia tehnyt, mutta itse sain lopetettua röökaamisen, kun ajattelin että mitä paskaa se aiheuttaa MULLE! Tosin se oli ennen lapsia, mutta pointti on se, että lopettaa ihan itsensä ja oman terveytensä vuoksi. Jos ei suojele itseäänkään niin ei kai vauvaakaan???? Mene ja tiedä. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Pohjantähdenalla:

Tiedätkö ettei tupakointi aiheuta allergioita?

Juu, eihän se aiheuta yhtään mitään. Sehän on niin helvetin terveellistä. Mee sä kattomaan niitä kullannuppujas, jotka oot jo raskausaikana myrkyttäny.

Tiedätkö ettei tupakointi aiheuta allergioita?*muoks* Niin ja en yritä puolustella mutta meidänkin seuraavalla lapsella olisi riski tulla allergiseksi 75% olin polttamatta tai en. Ja Minunkaan äitini ei polttanuttai siis ei ole koskaan poltellut ja kas kummaa kun lapsista osa perinyt allergiat ;)

Mistä olet moisen väitteen kuullut/lukenut???

se vaan on kumma juttu, meillä oli joskus naapurissa viiden lapsen äiti jolla kaikki lapset syntyneet etuajassa ja pienikokoisia, ainakin vanhimmalla selviä adhd tms piirteitä (vilkas ja väkivaltainen), vaan eipä tuolla äidillä tuntunu olevan tarvetta jättää sitä jatkuvasti käryävää punasta lamamalboroa nyt viimesessäkään raskaudessa :headwall:

Minä poltin edellisen raskauden puoliväliin saakka. Sain pojan ja hirveät syyllisyyden tuskat mukanani. Aika suurella todennäköisyydellä olen aiheuttanut pojalleni tuhkamunat. :( Elä sitten sen kanssa...
Tässä toisessa raskaudessa kävi niin, että lopetin tupakoinnin pari kuukautta ENNEN PLUSSAAMISTA!

Tiedätkö ettei tupakointi aiheuta allergioita?

Juu, eihän se aiheuta yhtään mitään. Sehän on niin helvetin terveellistä. Mee sä kattomaan niitä kullannuppujas, jotka oot jo raskausaikana myrkyttäny. !!

Semmonen saatan ollakin :D Mutta ainakin kehtaan asiasta puhua. Enkä sanonut tupakoinnin olevan terveellistä,koska sehän on kaikkea muuta. Mutta tämä pinohan muuttuu kuitenkin taas haukkumisketjuksi... Keskusteltaisiinko ihan sivistyneesti ;)

Valitettavasti jokaisen päätös ja siitä ei sen enempää, mutta...

Minua ällöttää kun minulla on muutamia "tuttavia" joilla on alkaneet supistelut tosi aikaisin ja ollut suuri riski, että lapsi syntyy ennen aikojaan. Ovat sitten lepäilleet jne, mutta silti jatkaneet tupakointia ja vielä entiseen malliin. Eikö edes tuollaisessa tilanteessa tule mieleen lopettaa, kun on ihan konkreettisena vaarana että menettää vauvan? :(
En voi tajuta.

Ja kenenkään on turha tulla sanomaan, että kuinka vaikeaa / helppoa lopetus on, tiedän itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Panthera Tigris harmaana:

Mistä olet moisen väitteen kuullut/lukenut???

Niin mitä kohtaa tarkoitat,noita prosentteja vai mitä?

kuulkaas minä en itse ymmärrä tupakointia ylipäätään,enkä ainakaan odottavaa äitiä polttamassa.

mutta senverta täytyy sanoa että minulle ei ainakaan ole mitään terveydellisiä ongelmia,ja hedelmällinenkin olen ilmeisesti kun lapsen olen saanut että ei se tupakointi nyt välttämättä aiheuta mitään,terveitä ovat sisaruksenikin,vaikka kaikki raskausajat äitini on valitettavasti polttanut!

varsinkin minua odottaessa kun ei edes tiennyt olevansa raskaana(lääkärit oli sanoneet että ikinä lapsia ei tule saamaan,ja äidinäiti ei myöskään polttanut,johtui sairaudesta ja lääkityksestä et piti olla hedelmätön).

minä taas en ole polttanut koskaan yhtäkään röökiä,en edes ole maistanut. ja luulen että pojallani sattaa olla adhd,melkoisen kova menee eikä mitään keskittymis kykyä-- mutta toisaalta taas saattahan olla että on muuten vaan kova menee.

En ymmärrä minäkään tuota röökaamista raskauden aikana..itse poltin ennen raskautta 10 vuotta ja melki askin päivässä ja HYVIN pääsin siitä paskasta eroon ilman suuria vierotusoireita.Tahtoa kun löytyy niin siihen lopettamiseen pystyy taatusti jokainen:)
Tiedän myös näitä polttavia raskaana olevia äitejä ja jo synnyttäneitä äitejä ja kyllä heidän lapsillaan esiintyy hälyttävän paljon ylivilkkaisuutta,allergiaa ja sairastelua...tiedä sitten onko vain sattumaa vai johtuuko tupakoinnin vaikutuksesta kohdussa olleessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Panthera Tigris:
Nimenomaan sitä väitettä, ettei raskaudenaikanen tupakointi aihettausi lapselle allergioita. Mistä olet väitteen kuullut??

Myönnän että olin väärässä tossa väittäessäni ettei olisi osaa tupakoinnilla allergioihin :saint: Mutta munkin allergiat eivät johtuneet tupakoinnista vaan rasitteesta/perimästä. Ja täten mun lapsilla on myös prosentuaalisesti mahis tulla allergiseksi vaikka en polttaisikaan raskausaikana.Mutta niinkun olenkin sanonut en puolustele,näissä asioissa on aina useampi kantaa ja kaikilla on oikeus omanlaiseen mielipiteeseen =)

Yhteistyössä