Taas tuli sanomista eskarin pukeutumisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No esikoulu ei kylläkään ole leikkikoulu, vaan esiopetusta.

Mutta mukavaa sen pitäisi olla. Ja vapaaehtoista se on varmasti.
Jos mulle tultaisi sanomaan eskarin toimesta että tämä ei ole sitten mitään leikkiä vaan päivätyötä ja täällä on läsnäolopakko niin voisi ipanan työviikko lyhentyä ihan kummasti...

Mä käsitän esikoulun päiväkodin ja koulun välivaiheena. Se ei ole yhtä leikkisää kuin päiväkoti eikä yhtä vakavaa kuin koulu mutta siellä opetellaan pikkuhiljaa ryhmässä toimimista ja keskittymistä. Sekä ilmeisesti tuota pukemista. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Lapsesi on vasta eskari ikäinen. Hei haloo, vuodessa ehtii tapahtua vielä paljon! Mitä sitten vaikka pukeekin vähän pidempään kuin muut? Missä lapsen yksilöllinen huomiointi? Antaa lasten olla lapsia, kyllä se siitä!

Yksilöllinen huomiointi? Hmm, mikäli mä olen vetänyt oikeita johtopäätöksiä, sellaista ei tämän kaltaisissa asioissa ole. Toissa vuonna tämä sama eskariopettaja kielsi koko luokkaa juomasta ruoan yhteydessä: juoman sai vasta ruokailtuaan, ihan sama oliko jano vai ei. Miksi? Koska ryhmästä yksi joi koko lasillisen tyhjäksi ensin, eikä sitten jaksanut enää ilmeisesti syödä kunnolla... Joten koko porukalle selvät sävelet sitte tähän asiaan asetti hän. Tää on nyt vaan yksi esimerkki (jonka kertoi mun kaveri, jonka poika oli silloin tämän kyseisen opettajan esikouluryhmässä ).

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
"Kouluvalmiuksia kehitetään monipuolisesti esiopetussuunnitelman mukaisesti. Lasten omat toiveet ja ajatukset otetaan suunnittelussa huomioon ja lasten omaan harkintakykyyn luotetaan. Tärkeimpänä teemana voidaan pitää Ihmisenä kasvamista, sitä, että lapset oppivat luontevaan kanssakäymiseen muiden ihmisten kanssa kanssaihmisiään, ympäristöään ja itseään arvostaen. Pitkin vuotta keräilemme kokemuksia, jotka valmistelevat lapsia kohti koulutaivalta. Päiväkotimme esiopetukseen kuuluu vuoden aikana lukuisia retkiä lähelle ja kauemmaskin, myös yöretkiä."

:o Yöretkiä? Eskarilaisille?

Joo sitä minäkin ihmettelen, kun niitä yleensä on vain tokaluokkalaisille, eikä kaikki vielä siinäkään iässä voi olla poissa kotoa.

Mutta hei, eskarit on ihan vapaaehtoisia. Oletko jo äitiyslomalla vai vielä töissä? Älä vie tyttöä turhaan eskariin vaan opeta asiat kotona. Siinä on sitten vuosi aikaa harjoitella ja voit vielä viedä lapsen perheneuvolaan koulukypsyystesteihin jos olisi tarpeen siirtää koulunaloitusta vuodella.

Niille oli tehty jo alustavat koulukypsyystestit (siis että on vertailukohdetta ensi kevääseen, kuka on kehittynyt ja paljonko jne). En tiedä kuin kattavat ne oli verraten niihin mitkä keväällä on tulossa, mutta tyttö sai kaikista täydet pisteet, ei ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:

Mutta mukavaa sen pitäisi olla. Ja vapaaehtoista se on varmasti.
Jos mulle tultaisi sanomaan eskarin toimesta että tämä ei ole sitten mitään leikkiä vaan päivätyötä ja täällä on läsnäolopakko niin voisi ipanan työviikko lyhentyä ihan kummasti...

Mä käsitän esikoulun päiväkodin ja koulun välivaiheena. Se ei ole yhtä leikkisää kuin päiväkoti eikä yhtä vakavaa kuin koulu mutta siellä opetellaan pikkuhiljaa ryhmässä toimimista ja keskittymistä. Sekä ilmeisesti tuota pukemista. :whistle:

No mun mielestä edes koulunkäynnin ei tule olla vakavaa, vaan mukavaa oppimista. Mulla eka lapsi on käynyt eskarin ja perheneuvolassa koulukypsyystesteissä. Toka vaikuttaa siltä ettei tule seuraamaan isonveljen jalanjälkiä vaan kulkee omia polkujaan, ja hyvä niin.
Jos eskari on liian vaikeaa lapselleni niin sinne ei sitten mennä.

Minä menin niin pitkälle, että otin Stasin pois lähikoulusta tokan luokan jälkeen, sillä hän oli aivan ahdistunut suorituskeskeisyydestä. Koulun vaihto toi ilon takaisin.

Yhteistyössä