Taas tuli sanomista eskarin pukeutumisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Mulla on nyt stressi. Ketuttaa. Voisin hajottaa jälleen yhden asiaston.

Eilen ekaa päivää laitoin tytölle mukaan kerraston reppuun sitä varten, että jos on kylmä ilma niin voi ulos lähtiessä sen sitten pukea vielä lisävaatteeksi ulkokuteiden alle. Arvasin että siellä on jotain ongelmaa ollut, kun tyttö jumpitteli aamulla, ettei halua koko kerrastoa mukaan ylipäätään, ja kun mies aamulla vei tytön eskariin opettaja antoi palautteensa: tyttö oli eilen pukeutunut 20 minuuttia joka on ihan liian kauan ja saanut sitt lopulta avustajan avukseen jotta suoriutui ulos. Ja jotta viesti taatusti menisi perille, oli vielä tänään kirjoittanut reissariin että "moisen haaveilun pukemistilanteessa on kertakaikkiaan loputtava." Tänään tyttö tiesi itse kertoa että taas oli mennyt se samainen 20 minuuttinen ja sanoi että ope sanoi että kannattaisi koko kerrasto jättää pois. Enhän mä tietenkään tiedä, onko se ope todella sanonut niin, vai vain jotain mistä tyttö on saattanut ymmärtää niin, vai onko tyttö keksinyt päästään, mutta kyllä musta kuulostaa tosi pahalta jos on. Vattu. Vatun vatun vattu!!!! |O |O

Palautteen voisi kyllä antaa hieman rakentavammin! Näitä riittää. Itse kuuntelen kaverin lasten päiväkodin tädeista, jotka aivan unelmia. Meillä ei sama tilanne ja harmittaa kyllä. Meitä on moneen junaan, ikävää vaan kun oman lapsen kohdalla on tällainen tilanne.

Mutta onhan tuo opettaja tavallaan ihan oikeassakin. Vuoden päästä lapsesi on jo koulussa, välitunti kestää 15 min, joten eihän tuolla tahdilla ehdi edes ulos, ennenkuin välitunti on jo päättynyt.

voi jee :o :( . Itse pk: ssa työskennelleenä voin sanoa, että sieltä löytyy hoitajaa ja opea joka lähtöön :headwall: . Eikö siellä voi joku auttaa lastasi pukemisessa? Kyllä se siitä ajan mittaan rupee reipastumaan, ei siitä tarvis tollai kotiin ilmoitella :kieh:

Laittaako tyttö siis sen sisävaatteidensa alle? Meillä oli päiväkoti-ikäisillä lapsilla aina Ruskovillan villakerrasto, hieman suurempi kuin heillä olisi pitänyt olla. Se oli aivan ihana, koska sen sai vetäistä sisävaatteiden päälle eikä se ollut koskaan kuuma vaan piti aina lämpötilan sopivana. Mä käytän ruskovillan villakalsareita jopa juhannusöinä verkkareiden alla <3

Kyllähän se 20 minuuttia on aivan liian pitkä aika. Palellakaan ei silti pitäisi, joten koettakaa vaikka harjoitella sitä kerraston pukemista, vaihtakaa kerrasto helpommin puettavaan väliasuun, hankkikaa irrotettavalla vuorella varustettu takki...

Jaksamista ja hermoja!

Jos lapsi on hidas pukemaan, niin laita hänelle tarpeeksi lämmin haalari mukaan. Ei ole lapsellekaan kivaa, jos pukeminen on hankalaa, ja ensin pitää pukea kerrasto (eli mikä, mun mielestä kerrasto on alusasu? :ashamed: ) ja sitten ulkovaatteet.

:hug:

Minulla on ylimääräisiä astioita, jos kaipaat... :whistle:

Siis en vieläkään ymmärrä "ammattikasvattajan/-kasvattajien" suhtautumista tyttöösi. :o Mitä ihmeen natseja eskarissa on töissä? Suoraan sanottuna, en omaa lastani laittaisi tuollaisten ihmisten kaitsettavaksi.

Vaan eipä tästä tiedosta taida sinulle juurikaan apua olla... :ashamed:

Puhu itse open kanssa ja selvitä asia :) ja mahdollisimman helposti puettavat vaatteet mukaan .
Ja siellä eskarissa on kyllä sen open ja avustajan homma katsoa että lapsilla on tarpeeksi päällä sekä "lopettaa se lapsen haaveilu" ja pistää tyttö pukemaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laittaako tyttö siis sen sisävaatteidensa alle? Meillä oli päiväkoti-ikäisillä lapsilla aina Ruskovillan villakerrasto, hieman suurempi kuin heillä olisi pitänyt olla. Se oli aivan ihana, koska sen sai vetäistä sisävaatteiden päälle eikä se ollut koskaan kuuma vaan piti aina lämpötilan sopivana. Mä käytän ruskovillan villakalsareita jopa juhannusöinä verkkareiden alla <3

no ei tietenkään laita, kyllähän mä nyt lapseni tunnen: se ei selviytyisi siitä tunnissakaan. :D Siis se on sellanen väliasu vaan, sisävaatteiden ja ulkovaatteiden väliin.

Onko kyseessä kerrasto, joka laitetaan sisävaatteiden alle. Jos ensin joutuu riisumaan ja sitten uudelleen pukemaan kerraston, sisävaatteet ja lopuksi ulkovaatteet, niin kestäähän se.

Olisiko joku sisävaatteiden päälle puettava villahaalari tai villatakki helpompi versio.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
:hug:

Minulla on ylimääräisiä astioita, jos kaipaat... :whistle:

Siis en vieläkään ymmärrä "ammattikasvattajan/-kasvattajien" suhtautumista tyttöösi. :o Mitä ihmeen natseja eskarissa on töissä? Suoraan sanottuna, en omaa lastani laittaisi tuollaisten ihmisten kaitsettavaksi.

Vaan eipä tästä tiedosta taida sinulle juurikaan apua olla... :ashamed:

En tiedä. Neuvolassa oli mielipide ihan eri, kuuluu ikään jnejne. Ja mies oli soittanut tänään miehen äitipuolelle joka on kasvatustieteiden joku maisteri: se oli oikein ollut ymmärtäväinen kun mies oli purkanut tätä meidän ongelmaa, eikä pitänyt huolestuttavana tätä tilannetta alkuunkaan....

En mä tiedä, ketä tässä pitäis uskoa ja mihin.

En tiedä eskarilaisista, mutta oma lapseni oli aikoinaan aivan ihanassa päiväkodissa. Tytöt sai tuoda prinsessa-hepeneitä mukanaan ja pukeutua niihin, tädit laittoi ja letitti tyttöjen hiuksia yms. Silti kellon mukaan tehtävät rutiinit ulkouluineen hoituivat ilman kaaosta ja ongelmitta.

Päiväkodissa pitäisi olla sen verran ammattitaitoa henkilökunnalla, että osaavat itse opastaa ja kannustaa lasta toimimaan reippaammin. Ei vanhemmat mitenkään voi kotoa käsin vaikuttaa siihen, miten siellä pk:n ryhmässä sitten lapsi toimii tai miten aikuiset toimii ja miten vuorovaikutus toimii. Vaikka miten jauhaisi kaiken iltaa ja aamua: muista olla reipas, et saa haaveilla, toimi ja tee ....
viime kädessä vastuu on päiväkodin tädeillä.
heitä heille pallo takaisin. Sano asiallisesti, että pelkkä puhe sen enempää tädeiltä kuin vanhemmiltakaan ei auta tilannetta
"sen haaveilun on nyt loputtava!" hohhoijaa! Tilanteesta vastuu on hoitajilla. !!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko kyseessä kerrasto, joka laitetaan sisävaatteiden alle. Jos ensin joutuu riisumaan ja sitten uudelleen pukemaan kerraston, sisävaatteet ja lopuksi ulkovaatteet, niin kestäähän se.

Olisiko joku sisävaatteiden päälle puettava villahaalari tai villatakki helpompi versio.

vastasitkin jo =)

Jospa huomenna kun viet tai haet tytön snaot, että haluat puhua asiasta. Jos ei heti käy niin sovitette ajan, että saat puhua jonkun lapsesi opettajan/hoitajan kanssa asiasta.

Onko tytöllä ongelmia muilla osa-alueilla vai onko ainoa takkuamisen paikka tämä hidas pukeminen? Onko pukeminen siis hidasta myös kotona?
Onko hidastelu pukemistilanteessa lapsen mielenosoitus vai kyvyttömyyttä pukea nopeammin? Onko motoriikassa vikaa?

Jos lapsen ainut ongelma on hidas pukeutuminen niin silloin asiaa voi kai paljonkin helpottaa. lapselle helposti puettavia vaatteita päälle ja hänet voi lähettää ryhmänsä ensimmäisten joukossa pukemaan.

Mielestäni paras mitä voit tehdä on asiallinen keskustelu asiasta päiväkodissa/eskarissa.
Mitä opettaja tarkoitti kirjoittaessaan "haaveilun on loputtava? Ethän sinä ole paikalla tilanteessa, joten mitä voit tehdä muuta kuin kannustaa ja laittaa helposti puettavia vaatteita (niinkuin varmaan olet tehnytkin.) ?

Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku:
voi jee :o :( . Itse pk: ssa työskennelleenä voin sanoa, että sieltä löytyy hoitajaa ja opea joka lähtöön :headwall: . Eikö siellä voi joku auttaa lastasi pukemisessa? Kyllä se siitä ajan mittaan rupee reipastumaan, ei siitä tarvis tollai kotiin ilmoitella :kieh:

Jos eskarilaisen pukee aina, ei hän koskaan opi itse pukemaan. Se on vaan kylmästi HARJOITELTAVA.
Monet tekee juuri siinä virheen, etteivät jaksa/ehdi odottaa, että lapsi pukee, vaan pukevat lapsen jotta päästään helpommalla ja nopeammin liikkeelle.

Terveen 6-vuotiaan tulee osata pukeutua, eikä siihen kuulu kulua 20 minuuttia.
On syytä miettiä, onko käytössä vaatteita joissa kestää, joita lapsen on hankala pukea/joita ei osaa pukea?
Pitäisikö harjoitella?

MUTTA joka tapauksessa tämä ope on kommentoinut asiaa sopimattomasti!
Pitää kyetä olemaan asiallinen!

Alkuperäinen kirjoittaja ajatus:
En tiedä eskarilaisista, mutta oma lapseni oli aikoinaan aivan ihanassa päiväkodissa. Tytöt sai tuoda prinsessa-hepeneitä mukanaan ja pukeutua niihin, tädit laittoi ja letitti tyttöjen hiuksia yms. Silti kellon mukaan tehtävät rutiinit ulkouluineen hoituivat ilman kaaosta ja ongelmitta.

Päiväkodissa pitäisi olla sen verran ammattitaitoa henkilökunnalla, että osaavat itse opastaa ja kannustaa lasta toimimaan reippaammin. Ei vanhemmat mitenkään voi kotoa käsin vaikuttaa siihen, miten siellä pk:n ryhmässä sitten lapsi toimii tai miten aikuiset toimii ja miten vuorovaikutus toimii. Vaikka miten jauhaisi kaiken iltaa ja aamua: muista olla reipas, et saa haaveilla, toimi ja tee ....
viime kädessä vastuu on päiväkodin tädeillä.
heitä heille pallo takaisin. Sano asiallisesti, että pelkkä puhe sen enempää tädeiltä kuin vanhemmiltakaan ei auta tilannetta
"sen haaveilun on nyt loputtava!" hohhoijaa! Tilanteesta vastuu on hoitajilla. !!

Tätä mun miehen äitipuolikin sanoi. Että on kummallista, miten se kaadetaan meille kokonaan, ikään kuin että me oltaisiin siellä auttamassa sitä uloslähtöä ylipäätään. Ja kun meillä on mennyt viikko puolitoista tässä kotona ihan kivasti, siis suhteessa edeltävään aikaan ennen sitä.

Voi jösses että ne suhtutuu kurjasti :/
Kannustustahan tossa tarvitaan eikä haukkuja.

Ehkä kannattais kotona vähän harkata sitä pukemista, sillä kyllä toi porukassa on aika pitkä aika varmaan...?
Meillä on myös hidas pukija, mutta nykyään selviää jo reippaammin kun on sitä käyty läpi.

Meillä on kyllä paljon muitakin hommia mitä harkataan kotona esim.,
kädentaitoja, kun ei toi oo ollut yhtään niistä askarruspuuhista kiinnostunut ja nyt ei pysy porukan mukana.

Me ollaan saatu noita kommentteja ionneksi han rakentavasti, toisin ku sä- minkä ymärän sua ketuttavan kyllä
|O

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Siis se on sellanen väliasu vaan, sisävaatteiden ja ulkovaatteiden väliin.

Ok, tuo selvensi asiaa :D

Tavallaan mä ymmärrän eskarin tätejä (tai mistä mä tiedän vaikka ne olis setiäkin :xmas: ): ulkona ollaan ehkä 45 minsaa, ja jos siitä ajasta 20 minsaa menee pukemiseen ja ehkäpä toiset 20 minsaa riisumiseen, niin ei lapsi ehdi juurikaan ulkona olla. Häntä ei voi jättää yksin sisälle pukemaan, ja jos he tekevät esim. metsäretkiä ja kävelylenkkejä niin koko muu ryhmä odottaa tätä yhtä lasta. Kun tullaan sisälle, pitäisi mennä reippaasti käsienpesulle ja ruokailemaan, ja taas odotellaan yhtä.

Mutta sinä et ole päivisin siellä eskarissa lapsesi mukana, ja olet taatusti sanonut hänelle että ripeämminkin voisi pukemisesta suoriutua, joten ei mun mielestä ole oikein syyllistää sinua tästä asiasta. Henkilökunnan on keksittävä joku ratkaisu, he ovat paikalla kun tätä tapahtuu, et sinä.

Ainoa, mitä äiti voi tehdä, on laittaa mukaan helposti päälle puettava asu (vaikkapa haalari), eikä mitään ns. ylimääräistä. Mutta ei sekään "ongelmaa" varsinaisesti poista.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että jos tuo on se ainoa ja/tai pahin asia mistä lapsi saa noottia eskarissa, niin asiat on hyvin :hug:

Neuvolassa oli mielipide ihan eri, kuuluu ikään jnejne. Ja mies oli soittanut tänään miehen äitipuolelle joka on kasvatustieteiden joku maisteri: se oli oikein ollut ymmärtäväinen kun mies oli purkanut tätä meidän ongelmaa, eikä pitänyt huolestuttavana tätä tilannetta alkuunkaan....

Ikään se kuuluu. =)

Mä marssisin sen lapun kanssa ja työntäisin sen opettajan perseeseen...on ihan ok jos eskarilainen tarvitsee vielä apua ulkovaatteiden pukemisessa/ sen alle laitettavien kuteiden. Urpå lehmä ilmeisesti jota ei työ kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ellada:
Jospa huomenna kun viet tai haet tytön snaot, että haluat puhua asiasta. Jos ei heti käy niin sovitette ajan, että saat puhua jonkun lapsesi opettajan/hoitajan kanssa asiasta.

Onko tytöllä ongelmia muilla osa-alueilla vai onko ainoa takkuamisen paikka tämä hidas pukeminen? Onko pukeminen siis hidasta myös kotona?
Onko hidastelu pukemistilanteessa lapsen mielenosoitus vai kyvyttömyyttä pukea nopeammin? Onko motoriikassa vikaa?

Jos lapsen ainut ongelma on hidas pukeutuminen niin silloin asiaa voi kai paljonkin helpottaa. lapselle helposti puettavia vaatteita päälle ja hänet voi lähettää ryhmänsä ensimmäisten joukossa pukemaan.

Mielestäni paras mitä voit tehdä on asiallinen keskustelu asiasta päiväkodissa/eskarissa.
Mitä opettaja tarkoitti kirjoittaessaan "haaveilun on loputtava? Ethän sinä ole paikalla tilanteessa, joten mitä voit tehdä muuta kuin kannustaa ja laittaa helposti puettavia vaatteita (niinkuin varmaan olet tehnytkin.) ?

Ei mitään muuta vikaa. Terve lapsi, ei mitään motorisia ongelmia, eikä ongelmaa keskittymisessä tehtäviin jne mitä niillä siellä on.

Kyllä mä tiedän että välillä se saattaa jäädä juttelemaan poneista hanskoilleen, ellei sitä valvo ja seuraa ja pidä sen ajatuksia koossa siinä tilanteessa. Samoin saattaa jäädä seuraamaan muita (mihin eskariope oli miehelle sanonut, että voisivat eristää tytön toiseen huoneeseen pukemaan...) Mutta tässä kotona kun mä koko ajan olen paikalla ja läsnä ja muistutan ja pidän ajatukset siellä vaatteissa, niin homma luistaa ihan kohtuullisesti kyllä, siis nyt on viime aikoina menny hyvin.

En tiedä. Neuvolassa oli mielipide ihan eri, kuuluu ikään jnejne. Ja mies oli soittanut tänään miehen äitipuolelle joka on kasvatustieteiden joku maisteri: se oli oikein ollut ymmärtäväinen kun mies oli purkanut tätä meidän ongelmaa, eikä pitänyt huolestuttavana tätä tilannetta alkuunkaan....

En olisi järin huolissani minäkään... Jos nyt sattuukin koulussa pari välituntia missaamaan, saattaa motivoitua nopeuttamaan toimintaansa, siis jos vain homma hanskaa "unelmoinnista".

Ja tulipa mieleen sellainenkin seikka, että ehkä tyttö ei vain tahdo ulos ja pelaa aikaa. Tuskin, mutta ajatus vain tuli mieleeni.

Mutta oli juttu miten tahansa, lasta ei saa arvostella ja latistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

En olisi järin huolissani minäkään... Jos nyt sattuukin koulussa pari välituntia missaamaan, saattaa motivoitua nopeuttamaan toimintaansa, siis jos vain homma hanskaa "unelmoinnista".

Ja tulipa mieleen sellainenkin seikka, että ehkä tyttö ei vain tahdo ulos ja pelaa aikaa. Tuskin, mutta ajatus vain tuli mieleeni.

Mutta oli juttu miten tahansa, lasta ei saa arvostella ja latistaa.

Tällä hetkellä tyttö ei tahdo koko eskariin ikävä kyllä. Oli ihan masiksessa tänä aamuna ja koko päivän ihan perkuleen kiukkuinen.

Yhteistyössä