Taas neuleohje-apuja kysäisee hän.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
"kavenna molemmissa reunoissa ensin 1 s joka krs 5 kertaa ja sitten joka 2.krs 2x9s. Päätä loput s:t kerralla"

Okei, joka krs 5 kertaa on ihan selvä juttu, mutta joka 2krs 2x9s.. häh?
Joka toisella kaks silmukkaa vai..? :ashamed:

Niin noi on hihan pyöriön kavennuksia? Lukeeko nuo kavennukset just noin siinä ohjeessa?

Yleensä pyöriössä kavennetaan vikat kavennukset reilummin että silläki passais tuo 2 x 9 s. Kerrotaanko siinä et paljon loppuun pitäs jäädä silmukoita päätettäväksi?

Aloita nyt noista 1 silmukan kavennuksista ja tee ne 5 kpl. sitten päätä reunasta se 9 silmukkaa (myös toisesta reunasta) neulo seuraava kerros ja päätä sen jälkeen taas 9 silmukkaa. Kun olet saanu kavennettua päättele kaikki loput. Auttaako yhtään?

Alkuperäinen kirjoittaja zandra:
Aloita nyt noista 1 silmukan kavennuksista ja tee ne 5 kpl. sitten päätä reunasta se 9 silmukkaa (myös toisesta reunasta) neulo seuraava kerros ja päätä sen jälkeen taas 9 silmukkaa. Kun olet saanu kavennettua päättele kaikki loput. Auttaako yhtään?

Joo mie teen noita viittä tässä. No jaiks, 2x9 per kerros :o Hurjaa, mä jos itse tässä taas koittaisin tajuta niin 9 kertaa kaventaisin 2s per kierros :D

Alkuperäinen kirjoittaja zandra:
Jos siinä tarkoitettaisiin kaventaa vaan 2 silmukkaa kerralla, ohjeessa lukisi 9x2 silmukkaa. Eikös siinä ekoissa kavennuksissa lukenut 5x1 silmukka?

Tuntuu vaan niin hurjalta määrältä kerralla :D
Ja suora kopio on tuo "kavenna molemmissa reunoissa ensin 1 s joka krs 5 kertaa ja sitten joka 2.krs 2x9s. Päätä loput s:t kerralla" siitä ohjeesta.

Vastaavan homman kanssa painin tänään, kun olen tekemässä elämäni ensimmäistä isompaa neuletyötä (tähän mennessä olen kutonut vain sukkia, pipoja, lapasia ym.) ja mulle nousi ongelmaksi tuo usean silmukan kaventaminen samalla kerroksella puikon loppupäästä. En keksinyt (muistanut) mitään muuta tekniikkaa kuin ylivetopäättelyn, mutta sen tehtyäni jouduin katkaisemaan langan. Meneehän se toki noinkin, mutta jotenkin jäi sellainen fiilis, että tuohon on oltava joku järkevämpi tapa, jota mä nyt en vaan tajunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja tumpelo:
Vastaavan homman kanssa painin tänään, kun olen tekemässä elämäni ensimmäistä isompaa neuletyötä (tähän mennessä olen kutonut vain sukkia, pipoja, lapasia ym.) ja mulle nousi ongelmaksi tuo usean silmukan kaventaminen samalla kerroksella puikon loppupäästä. En keksinyt (muistanut) mitään muuta tekniikkaa kuin ylivetopäättelyn, mutta sen tehtyäni jouduin katkaisemaan langan. Meneehän se toki noinkin, mutta jotenkin jäi sellainen fiilis, että tuohon on oltava joku järkevämpi tapa, jota mä nyt en vaan tajunnut.

Ehkä siihen on oikeakin tapa mutta mä teen näin:

Jos kavennetaan lopusta vaikka 10 silmukkaa ja mulla on puikolla alussa 50 eli 40 jää.

Kudon 39 silmukkaa normaalisti, sitten siirrän kutomatta ne 9 silmukkaa välistä kudottujen silmukoiden kanssa samalle puikolle. Lanka jää sinne keskelle roikolleen mihin kutominen loppui. Ylivetokavennan tavallaan väärinpäin vasemmalta oikealle ne 10 silmukkaa ja sit kudon sen viimeisen silmukan ja käännän suuntaa.

Ehkä se kavennettu reuna jäi 1 kerroksen vajaaksi, en tiedä, mutta mulla se ei ole vaikuttanut kyllä lopputulokseen mitenkään.

Menee vähän ohi aiheen, mutta josko tumpelo-vieras saisi uuden näkökulman asiaan toiselta tumpelolta ja kaksi langanpäätä vähemmän pääteltävää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tumpelo:

Joo nuo on hankalia. Eihän sitä millään saa nätisti useamman silmukan päättelyä krs:n loppuun.

Mä oon tehny silleen että jos esim. pitää oikealla krs:lla päätellä 5 silmukkaa molemmissa reunoissa niin oon päätelly eka oikeen reunan 5 silmukkaa oikean krs:n alussa ja sitten vasemman reunan 5 s seuraavan eli nurjan krs:n alussa. Monissa ohjeissa käytetään kans tätä tekniikkaa eli niissä neuvotaan sitten kaventamaan 5 silmukkaa kahden seuraavan krs:n alussa.

Yhteistyössä