TAAS ISÄ ajoi lapsensa päälle kotipihassa!!!! Ei voi käsittää!!!

• Viestiketjun aloittaja ei käsitä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minusta se vastuu on niin sillä, joka lasta ulkona vahtii kuin myös sillä, joka autoa ajaa. Minua aina hirvittää se, kun ajan sukulaisten pihaan tai lähden pihasta, kun siellä on vapaana oleva pieni koira. Etenkin pihaan tullessa koira monesti juoksee vastaan, vaikka auto liikkuisi... Ja sukulaisellani on tapana päästää koira ulos ja riehaannuttaa sitä oikein "Mene katsomaan kuka tuli!". Voi kun päästäisi koiran ulos vasta, kun olen pysäköinyt. Kun koira juoksee autoa kohti, niin en voi kuin pysähtyä siihen paikkaan, kun en uskalla liikkuakaan. Tai sitten lähden ajamaan kovempaa, ettei koira ehdi saavuttaa autoa. Jos koira on ehtinyt saavuttaa auton, niin otan sen kyytiin ja pysäköin.

Sanoisin, että päävastuu on kuitenkin sillä joka vahtii lasta. En tiedä oliko pihalla äitiä, jos ei, niin tottakai vastuu oli isällä ja silloin lapsen olisi pitänyt istua autossa mukana. Kun kyseessä oli kuitenkin oma lapsi, niin pitäisi kyllä ensin varmistaa, että missä se on, ennen kuin lähtee ajamaan. Itse olen tottunut ajaessa varomaan koiria ja kotona kävellessä vapaana olevia jyrsijöitä. Kun tietää, että ne ovat jossain siellä, niin tulee automaattisesti varovaisemmaksi. Itse olen myös pitänyt muiden koiria kiinni tai komentanut kovaa, etteivät ne juokse autojen lähelle. Ihmetyttää, ettei muut tee samoin koirien tai lasten kanssa. Se vahtija näkee kuitenkin sen lapsen paremmin kuin ajaja...

Mutta vahinkoja sattuu ja varmasti ihan kamala juttu niille vanhemmille :(

• Tykkää
Reactions: -StrawBerry-
ajolupa
Haistahan iso paska. Oikeesti.

Jos aikuinen tahtoo pikkulapsen hengiltä tarkoituksella, niin se asia onnistuu vaikka heittämällä päin seinää.

Mä itte aikanaan peruutin yhdet lastenvaunut rusinaksi, vaikka olin itte vienyt ne auton taakse aikomuksenani nostaa ne takakonttiin. Ei, ne ei näkyny peilistä. No, ne vaunut oli tyhjät. Silti, silmänräpäyksen unohdus ja pari sekuntia aikaa, niin siinä voi sattua karmeita.

Syyllistäjät käyköön oman kämppänsä ja pihansa läpi. Onko vaikkapa pistorasiat lapsisuojattu ja löytyyhän päätaulusta vikavirtasuojat? Eihän pihalla ole puuta, jossa on lahoja oksia? Kas, semmoinen kun tippuu päälle, niin hengissä selviäminen on oksan koosta ja osumakohdasta kiinni. Ja sit ne ojat. Niis joskus on vettä, joskus ovat kuivia.

Vahinkoja kutsutaan vahingoiksi sen vuoksi, että ovat vahinkoja.

Toisilla vahingoilla on suuremmat seuraukset kuin toisilla. Mut vahingoissa syyllisen metsästäminen on monasti turhaa. Ei niis ole syyllistä. Niis on vaan hirvee määrä kärsimystä.
Kuulut siis niihin ajajiin joiden ei ehkä kannattaisi rattiin tarttuakaan. Et siis pystynyt muistamaan taakse jätettyjä lastenvaunuja saatika että olisit huomioinut ne kun kävelit auton luo. Ajatuksissaan kulkevat dementikot on yks pahin laji liikenteessä. Suosittelen että kaivat autokoulukirjan esiin ja luet sen uudestaan huolella läpi ja mietit onko sinusta ajajaksi vai ei. Entäpä jos lastenvaunujen tilalla olisi vaikkapa istunut joku tai vaikka vaunuissa ollut lapsi?

"tonttu"
Kauhean surullista.

Itse pelkään pihasta peruuttamista. Meillä on taloyhtiössä paljon pieniä lapsia ja hankala parkkipaikka. Ei siinä näe tarpeeksi hyvin. Ennen kun lähden peruuttamaan ruudusta, pitää skannata kaikki pihan lapset ja missä ne ovat ja siltikin jännittää.

"a.p"
Mitä tässä nyt on tullut uutisia vuoden sisälläkin, ni mitä itse niitä oon lukenut on ollut isä jokaisessa tuo kuski..
Ja mitä tulee syyllistämiseen.. Itse en halua syyttää tällä aloituksella ketään, isä on saanut ja sen myötä koko perhe pahimman rangaistuksen mitä ikinä voi saada!
En vain käsitä sitä miksi näitä auton alle huom omassa pihassa tapauksia on ihan turhan paljon!!!

[QUOTE="tonttu";28961589]Kauhean surullista.

Itse pelkään pihasta peruuttamista. Meillä on taloyhtiössä paljon pieniä lapsia ja hankala parkkipaikka. Ei siinä näe tarpeeksi hyvin. Ennen kun lähden peruuttamaan ruudusta, pitää skannata kaikki pihan lapset ja missä ne ovat ja siltikin jännittää.[/QUOTE]

Sama juttu. Muksut säntäilee ja pamauttaa pyörillä yhtään kattomatta. Aina saa pelätä peruuttaessa millon joku ehtii pölähtää nurkan takaa alle.

"vieras"
[QUOTE="Mä vain";28961326]Ihan samat ajatukset heräsi täälläkin... Sitä mietin itsekin, että mitä noin pieni yleensä teki ulkona tuohon aikaan? Voi, kun nämä nykyvanhemmat oppisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan![/QUOTE]

Eihän iltaseitsemän ole vielä myöhäinen aika.

"kkk"
[QUOTE="vieras";28961396]todella huolimatonta. kuka nyt jättäisi 1 vuotiaan valvomatta ulos?[/QUOTE]

Sulla ei selvästi ole vilkasta 1-vuotiasta. Meillä on esikoinen totellut aina kaikkea ja ollut todella helppo. Mutta kuopus karkailee koko ajan, vaikka säännöllisesti häntä komennetaan olla karkaamatta. Siis yrittää karata koko ajan ulos. Saa itse oven auki. Lukossa sitä silloin piedämme, kun tiedetään ettei olla just niin eteisessä vahtimassa. Mutta siis tässäkin tapauksessa isä on voinut kuvitella, että lapsi on ihan toisella suuntaa pihalla (vaikka aidattu piha eli on voinut jättää minuutiksi lapsen hiekkalaatikolle) ja sitten lapsi onkin juossut suuna päänä isän perään.

Turha tässä on moralisoida. Vahinkoja voi oikeasti sattua meille kaikille. Myös sinulle. Mammat aina vaahtoaa, että "en minä, ei meilä ikinä", mutta vahinkoja voi sattua kaikille.

Ikävä tapaus. Voimia perheelle. Olkaa nyt haaskalinnut jo hiljaa!

"vieras"
[QUOTE="Mä vain";28961326]Ihan samat ajatukset heräsi täälläkin... Sitä mietin itsekin, että mitä noin pieni yleensä teki ulkona tuohon aikaan? Voi, kun nämä nykyvanhemmat oppisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan![/QUOTE]

Nykyvanhemmat? Muistan, kun olin ala-asteella noin 20 vuotta sitten. Opettajan mies peruutti heidän lapsensa päälle autolla, kotipihalla. Että eiköhän tämä ole niin, että näitä vahinkoja on sattunut jo aikaisemminkin. Vähemmänhän nykyään kuolee lapsia onnettomuuksissa kuin 1970-luvulla ja syy on se, että NYKYvanhemmat vahtivat lapsiaan tarkemmin.

Blue
Voi, kun nämä nykyvanhemmat oppisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan!

Läpäti lää....

Jos nyt tarkkoja ollaan niin nykyään sattuu paljon vähemmän onnettomuuksia kuin ennen. Niistä vaan päästään uutisoimaan herkemmin ja heti että nämä "täydelliset äidit" pääsevät heti tuoreeltaan saarnaamaan. Pthyi...

• Tykkää
Reactions: Cassyput
MiniSun
Ette te voi olla noin raakoja!!! :O Se vahinko voi sattua kelle tahansa. Olen satavarma, että jokaisella meillä vanhemmilla on ollu läheltä piti tilanne. Jollain on jäänyt yöksi punkkaan vesi, jonku lapsi on saattanut melkein kaataa kiehuvaa vettä päällensä, joku on jättänyt puukon liian matalalle, jollain on jäänyt myrkyllisiä aineita lasten ulottuville, monella on jääny ulko-ovi auki ja kenen tahansa taapero olisi voinut karata pihalle, jnejne. Vahingolle ei voi mitään. Tässä tapauksessa tarina päättyi erittäin erittäin surullisesti. Missä teidän empaattisuus on? Ajatelkaa omalle kohdalle!
Ihan varmasti jokainen teistä on joskus tehnyt tai jättänyt tekemättä jotain, millä olisi voinut olla kohtalokkaita seurauksia. Menkää itseenne, älkääkä viitsikö mässäillä täällä toisten suurella surulla.

M32
Lasten ja nuorten tapaturmaiset kuolemat ovat vähentyneet todella paljon. Vielä 1970-luvun alussa melkein joka päivä kuoli joku alle 15-vuotias, nykyisin vain parikymmentä vuosittain. Ero on hurja eikä se voi olla näkymättä tavassa, jolla aihetta käsitellään mediassa.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
ajolupa
Mistä vetoa että isäukko lähti pihasta renkaat vinkuen! Ts. vähemmälläkin vauhdilla liikkeelle olisi päässyt ja mahdollisesti vain tullut töytaisseeksi lasta joka olisi sentään hengissä selvinnyt. Raskas kaasujalka, sepä se vasta onkin vaarallinen.
Muutenkin tuntuu näitä vaarallisia isiä olevan liikaa liikenteessä kun se on sääntö että isät ajelevat lastensa päälle.

Missä huomiokyky? Sitä peruutan? R.I.P. pieni poika joka ihan turhaan kuolit jonkun idioottiaikuisen toimesta :(

..
No eiköhän isällä ja äidillä ja tällä kuolleella lapsella ole elämä pilalla kuitenkin ilman kenenkään syyttävää sormea. Voi vaan kuvitella miltä vanhemmista tuntuu saatella lapsensa hautaan ja käydä siellä haudalla... Itse en kestäisi, varmaan tulisin hulluksi tai ottaisin hengen itseltäni, ihan taatusti. Eli, voimia ja paljon perheelle!

[QUOTE="vieras";28961396]todella huolimatonta. kuka nyt jättäisi 1 vuotiaan valvomatta ulos?[/QUOTE]
Etkö pysty näkemään mitään mahdollista skenaariota joka voisi johtaa tällaiseen kamalaan onnettomuuteen ilman törkeää laiminlyöntiä?

Esimerkiksi:

Perhe on ollut yhdessä ulkona laitamassa pihaa syys-/talvikuntoon. Lapsi on leikkiharavallaan haravoinut lehtiä samalla kun äiti on laittanut kukkapenkkiä "matalaksi". Isä päättä siirtää autoaan metrin taaksepäin että auton ja talon välistä pääsee kätevästi kottikärryillä kuljettamaan haravointijätettä pihan perälle.
Lapsi on edelleen äitinsä seurassa kun huomaa isän poistuvan paikalta ja päättää lähteä seuraamaan tätä. Tämä tapahtuu vain metrin päässä äidistä tämän selän takana turvallisessa kotipihassa. Isä istuu autoon eikä huomaa lasta joka lähtee kiertämään autoa sen takapuolelta. Kaikki tapahtuu muutamassa sekunnissa kaikkien perheenjäsenten ollessa vain muutamien metrien päässä toisistaan ja lapsen ollessa valvonnassa. Isä olisi voinut estää tapahtuneen ilmoittamalla siirtävänsä autoa mutta lapsihan oli turvallisesti äitinsä vieressä.

Minulla on autossani laajakulmainen peruutuskamera mutta silti olen "foobinen" jos tiedän lasten olevan pihalla mutta ei näköpiirissäni. Vaikka olenkin aina erittäin varovainen niin ei se tarkoita sitä etteikö minulle voisi koskaan tapahtua vastaavaa onnettomuutta.

"vieras"
Meillä kävi kerran läheltä piti tilanne. Oltiin lähdössä jonnekin, mies meni jo autoon ja muut oltiin sisällä vielä. Mies tarkasti pihan ja lähti varovasti peruuttamaan. Isosisko oli avannut oven 3veelle, joka viistosti ryntäsi pihalle niin, ettei mies nähnyt sitä mistään kulmasta. Huomasin saman tien, että lapsi oli päässyt pihalle ja ryntäsin perään. 3v käveli peruuttavan auton takana liki kiinni autossa ja naureskeli, että hänkin peruuttaa. Onneksi, onneksi, mies oli varovainen ja peruutti todella hitaasti. Sanoi, ett' jonkin etiäinen hänelle tuli, vaikka oli olevinaan varma, että muut vielä sisällä. Huidoin miehelle, joka pysähtyi saman tien. Lapselle ei käynyt kuinkaaan, auto ei siis siihen osunut, vaan lapsi käveli auton takana. Kyllä oli enkeleitä matkassa.
Ja todellakin, vahinko tapahtui sekunnissa: eteisessä porukkaa, yksi avaa oven ja toinen ryntää ulos. Itse hyppäsin perään saman tien tönien muut lapset tieltä, mutta silti olisi voinut käydä huonosti.

ajolupa
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28961759:
tuon ikäisen pitäs olla joka paikassa vanhempien silmien alla. ei yksi ulos, ja jos on lapsella taipumus itsekseen marssia ovesta ulos, niin ovet lukkoon.
Juuri näin. Onko liian vaikeaa toteuttaa? Ilmeisesti on.

Ja miten niin olemme raakoja??? Mekö tässä olemme riistäneet pienen lapsen hengen? Pitäisikö aina taputella päätä kun näin typeriä onnettomuuksia päästetään tapahtumaan. Juu-u, olihan se vahinko mutta yksikin vahinko on liikaa!

Kun tiellä tapahtuu onnettomuus, niin se selvitetään perin juurin. Tehdään tilastoja ja yritetään parantaa liikenneturvallisuutta.

Mutta kun vanhemmat töppäilee, ei saisi sanoa mitään?

"Vieras"
Tämä palsta on kyllä niin täynnä näitä jeesustelijoita, jotka kuvittelevat olevansa loistovanhempia ja kaikkien muiden yläpuolella.

Ihan käsittämättömän tunteetonta ja typerää AINA, JOKA KERTA aloittaa tämä sama mussutus jonkin vahingon sattuessa, että "ihmettelen vain miten tuollaista pääsee käymään"..

Mahtavaa, että spekuloitte asian siitä mitään tietämättä. En tiedä minäkään, mutta ensimmäinen fiilis, mikä minulle tuli, oli myötätunto perhettä kohtaan. Ei taatusti isä unohda vahinkoa.

Joskus haluaisin nähdä sinne näyttöjen toiselle puolelle, että millaisia ihmisiä siellä oikeasti kirjoittelee. Toisten arvostelu, se on tämän palstan ydin!

Osanottoni perheelle.

Mun miehellä oli aikoinaan tapana jättää autossa vaihde päälle, kun jätti sen parkkiin. Lapset (silloin vielä taaperoita) kulki tosi usein siellä autotallissa aikuisten mukana ja olivat siellä silloinkin, kun mies tai minä lähdettiin autolla. Mä valitin siitä monta kertaa sillä tavalla asiallisesti, mutta mies vaan väitti, että kyllä hän muistaa vaihteen päältä ottaa ennen käynnistämistä. No, mun ei tarvinnut nähdä kuin yhden ainoan kerran sellainen tilanne, jossa mies unohti vaihteen ja autoa käynnistäessä auto nykäisi rajusti eteenpäin, se riitti. Mä sain niin kauheen kohtauksen ja huusin kyyneleet silmissä kuinka vaarallista sitä vaihdetta on jättää päälle. Mä näin niin selvästi miten olisi käynyt jos lapset olis olleet taapertamassa siinä nokan edessä auton nykäistessä. Sen koommin mies ei ole jättänyt vaihdetta päälle.

Mä olen sitä mieltä, että äideillä on (yleensä) herkälle väännetty 'vaaratutka', joka näkee lasten ympärillä vaaroja sielläkin, missä niitä ei välttämättä ole. Meille nauretaan siitä, meitä pidetään ärsyttävinä hössöttäjinä, mut oikeasti se on se äidinvasto joka on olemassa just siksi, että lapset selviäisivät hengissä vaarallisesta seikkailuiästä. Edes tosi mahtava, upea isä, joka hoitaa ja rakastaa lapsiaan, ei omaa äidinvaistoa. Isilläkin on vaaratutka, mutta se ei ole niin herkällä kuin meillä äideillä. Tietenkin äideillekin sattuu vahinkoja, on äiditkin ajaneet lastensa päälle jne., mutta tuli vaan mieleen tuosta jutusta.

Noin pienet lapset taapertaa hiljaa ja huomaamatta, ei isä ole varmaan tajunnut varoa ollenkaan, onko sitten tiennyt ylipäätään, että lapsi on taapertanut perässä ulos. Edes äidin vaaratutka ei hälytä silloin, kun lapsen pitäisi kaiken logiikan mukaan olla turvassa sisällä eikä ulkona laisinkaan.

Mietityttää
Kyllä on elämä pilalla tuolla perheellä. Hirveä vahinko!

Mutta... sitä vaan vähän mietin, kun nuo peruutusvahingot tuntuvat tapahtuvan miehille. Onko naiset kuitenkin tarkempia ihan jo äidin suojeluvaiston vuoksi?

Ja ei sitten tarvi lynkata minua tämän ajatuksen vuoksi...

Mun miehellä oli aikoinaan tapana jättää autossa vaihde päälle, kun jätti sen parkkiin.
...
...jossa mies unohti vaihteen ja autoa käynnistäessä auto nykäisi rajusti eteenpäin...
Nyt menee vähän ohi aiheen mutta eikös jo autokoulussa opeteta että auto käynnistetään AINA kytkinpoljin painettuna?
Automaattivaihteista ei sitten tarvitse tulla viisastelemaan.

[QUOTE="Vieras";28961794]Tämä palsta on kyllä niin täynnä näitä jeesustelijoita, jotka kuvittelevat olevansa loistovanhempia ja kaikkien muiden yläpuolella.

Ihan käsittämättömän tunteetonta ja typerää AINA, JOKA KERTA aloittaa tämä sama mussutus jonkin vahingon sattuessa, että "ihmettelen vain miten tuollaista pääsee käymään"..

Mahtavaa, että spekuloitte asian siitä mitään tietämättä. En tiedä minäkään, mutta ensimmäinen fiilis, mikä minulle tuli, oli myötätunto perhettä kohtaan. Ei taatusti isä unohda vahinkoa.

Joskus haluaisin nähdä sinne näyttöjen toiselle puolelle, että millaisia ihmisiä siellä oikeasti kirjoittelee. Toisten arvostelu, se on tämän palstan ydin!

Osanottoni perheelle.[/QUOTE]no ei se o mitään jeesustelua, enkä tunne olevani parempi äiti kuin kukaan muukaan. on vain asioita, jotka voi tehdä ja niillä asioilla estää paljon pahaa tapahtumasta.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28961826:
Nyt menee vähän ohi aiheen mutta eikös jo autokoulussa opeteta että auto käynnistetään AINA kytkinpoljin painettuna?
Automaattivaihteista ei sitten tarvitse tulla viisastelemaan.
Joo, mutta äidin vaaratutka näki vaaran tässäkin ja oikeassa oli. Se oli mies itse, joka sen auton käynnisti painamatta kytkintä. Oli hajamielinen, omissa ajatuksissaan ollut koko aamun, mutta se ei olisi oloa parantanut jos lapset olis olleet nokan edessä silloin.

Yhteistyössä