"vieras"
Minusta se vastuu on niin sillä, joka lasta ulkona vahtii kuin myös sillä, joka autoa ajaa. Minua aina hirvittää se, kun ajan sukulaisten pihaan tai lähden pihasta, kun siellä on vapaana oleva pieni koira. Etenkin pihaan tullessa koira monesti juoksee vastaan, vaikka auto liikkuisi... Ja sukulaisellani on tapana päästää koira ulos ja riehaannuttaa sitä oikein "Mene katsomaan kuka tuli!". Voi kun päästäisi koiran ulos vasta, kun olen pysäköinyt. Kun koira juoksee autoa kohti, niin en voi kuin pysähtyä siihen paikkaan, kun en uskalla liikkuakaan. Tai sitten lähden ajamaan kovempaa, ettei koira ehdi saavuttaa autoa. Jos koira on ehtinyt saavuttaa auton, niin otan sen kyytiin ja pysäköin.
Sanoisin, että päävastuu on kuitenkin sillä joka vahtii lasta. En tiedä oliko pihalla äitiä, jos ei, niin tottakai vastuu oli isällä ja silloin lapsen olisi pitänyt istua autossa mukana. Kun kyseessä oli kuitenkin oma lapsi, niin pitäisi kyllä ensin varmistaa, että missä se on, ennen kuin lähtee ajamaan. Itse olen tottunut ajaessa varomaan koiria ja kotona kävellessä vapaana olevia jyrsijöitä. Kun tietää, että ne ovat jossain siellä, niin tulee automaattisesti varovaisemmaksi. Itse olen myös pitänyt muiden koiria kiinni tai komentanut kovaa, etteivät ne juokse autojen lähelle. Ihmetyttää, ettei muut tee samoin koirien tai lasten kanssa. Se vahtija näkee kuitenkin sen lapsen paremmin kuin ajaja...
Mutta vahinkoja sattuu ja varmasti ihan kamala juttu niille vanhemmille
Sanoisin, että päävastuu on kuitenkin sillä joka vahtii lasta. En tiedä oliko pihalla äitiä, jos ei, niin tottakai vastuu oli isällä ja silloin lapsen olisi pitänyt istua autossa mukana. Kun kyseessä oli kuitenkin oma lapsi, niin pitäisi kyllä ensin varmistaa, että missä se on, ennen kuin lähtee ajamaan. Itse olen tottunut ajaessa varomaan koiria ja kotona kävellessä vapaana olevia jyrsijöitä. Kun tietää, että ne ovat jossain siellä, niin tulee automaattisesti varovaisemmaksi. Itse olen myös pitänyt muiden koiria kiinni tai komentanut kovaa, etteivät ne juokse autojen lähelle. Ihmetyttää, ettei muut tee samoin koirien tai lasten kanssa. Se vahtija näkee kuitenkin sen lapsen paremmin kuin ajaja...
Mutta vahinkoja sattuu ja varmasti ihan kamala juttu niille vanhemmille