Taaperon tutti & tuttipullo + päiväkoti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Tiedän että tutti ja tuttipullo olisi hyvä jättää vuoden iässä pois, mutta me ei olla jätetty. Lapsi täyttää syksyllä 2 vuotta ja aloittaa samaan aikaan päiväkodissa.
Mietin sitä että ei kai ne päiväkodissa nuin isolle enää rupea "unimaitoa" juottamaan? Meillä siis päikkäreille mennään näin: ensin unimaito pedissä, sitten tutti suuhun ja nukkumaan.
Muuten tuttia ei syödä, vain unille mennessä. Vaikka kyllähän tuo maistuu jos vain käsiinsä sen saa, mutta tuttia ei siis tarjota päivällä.
En yhtään tiedä miten päiväkodissa toimitaan kun ei ole kokemusta niistä. Esikoinen kyseessä.
Pitäisikö meidän nyt vain vierottautua tutista ja pullosta? Onhan tässä aikaa vielä pari kuukautta... Tutti vain tuntuu olevan niin tärkeä hänelle ja tuttipullo on nukahtamiseen melkein välttämätön.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?

Molemmista oppii viikossa pois, ei siinä sen pidempään kestä KUNHAN muistat sen että kumpaakaan EI SAA ANTAA takaisin vaikka huutais äänensä käheäksi.

Unipullon tilalle vaikka se unirätti/-lelu tai vastaava.

Tuskin siellä unimaitoa tarjoilevat, mutta ihan noissa päiväkodeissa on paikkakohtaisia erojakin. Parasta olis kaiketi vieroittaa kesän aikana pois noista "paheista" kun ikää kuitenkin on jo tarpeeksi, eipä mene hampaatkaan sitten.

Minulle tuli hoitoon 1,5v, joka kotona joi aina unimaidon. Hoidossa ei tuttipulloa tarjottu ja pian oppi kokonaan tuttipullosta pois. =) Ja voithan aloittaa pullosta vieroituksen jo nyt kesän aikana?
Ja tutti voi olla unille mennessä.

Tutti on lapselle hyvä turva ja tuki siellä päiväkodissa. Muistutta lasta äidistä ja kodista. Tutista kannattaa vieroittaa sitten kun on tottunut åäiväkotielömäön, ehkä senvois antaa joulupukille.

Tutipullo toki kannattaa lopettaa mahd pian. Käykää viemässä se vaikkamoravavauvoille tms ja sitten ne pullot vaan häviää, niins niistä ei kanntata lapšenkasn enää yrittää neuvotella ku niitä ei vaan oo.

Tuttipullon antaminen on päiväkotikohtaista. Tuskin itse kieltäytyisin, mutta varmaan sanoisin vanhemmille että siitä olis hyvä päästä ihan lapsen hampaidenkin takia. Jotkut päiväkodit saattavat kieltäytyä antamasta, koska päiväkoteja on tosiaan erilaisia.

Jos olisin sinä, vierottaisin nyt kesällä tuttipullosta. Aloittaisin ihan pian, jotta lapselle jää riittävästi aikaa tottua. Tutin pitäisin, kunnes lapsi on tottunut päiväkotiin. Hän saa tutista kuitenkin turvaa alkuvaiheessa.

Hyvä juttu, kiitos.
Ehkä me tehdään niin että tuttipullo jätetään nyt pois ja tutti sitten joulun aikoihin.
Aika vain kului ja lapsi kasvoi huomaamatta eikä aiemmin ole tullut mieleen pullosta ja tutista vieroittaminen. Nyt on oikein hyvä aika pullosta luopumiseen. Kiitos neuvoista!

Mulla on 1 v 6kk vanha ja tänään vietiin tutit oravavauvoille :) Unipullo "hävisi" pari kk sitten. Kumpaakaan ei kaivannut,kun tiesi, että niitä ei ole. Tosin alkoi jo itsekin unohtaa pullon ja käveli makkariin ilman sitä.

Tutin tilalle otin pari viikkoa sitten uninallen, aiemmin ei ole ollut mitään rättejä tai leluja mutta nyt nalle on tärkeä :)

Ja oikeasti, mitä nopeemmin sen parempi. Älä pidä niitä pelkästään itsesi takia mukana kuviossa niinkuin minä taisin tehdä :)

Mä kannatan kans tosta pullosta luopumista,tutti voi olla vielä ainakin syksyn ajan. Tai jos pullosta luopuminen menee helposti,voithan kokeilla olla antamatta tuttia esim päiväunille.
Meillä jäi tutti pois käytöstä kun poika oli 1v10kk. Ensin lopetettiin "lohtuun tai muuten vaan" tutin antaminen,sit ei annettu päiväunille jos rattaissa nukkui (nukkui siis rattaissa jos oltiin liikkeellä päikkäriaikaan,muuten nukkui sisällä),sit ei päiväunille sisälläkään ja vikaks ei annettu illallakaan. 2 viikkoa meni koko hommaan ja kertaakaan ei tuttia itkeny/pyytäny. Joskus myöhemmin löysi mummilassa vanhan tuttinsa muiden pikkutavaroiden joukosta ja laittoi suuhun,mut ei osannu enää imeä vaan "louskutti" sitä hetken suussa ja laittoi takas laatikkoon :)

Oman kokemuksen myötä oon sitä mieltä että kun lapsi on valmis luopumaan tutista (tai pullosta) niin se menee helposti,ilman huutoa.

Yhteistyössä