Taaperon peppu rikki :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkevän lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itkevän lapsen äiti

Vieras
1,5v taaperon pepun iho on mennyt rikki, siitä on pahimmillaan tullut nestettä mutta nyt se on vain punainen. Sitä kirvelee tosi paljon kakkaaminen ja pissiminen, ja siitä syystä lapsi ei uskalla kakata ja on alkanut punnertaa kakkaa vastaan.
On yritetty että tekisi pottaan kakan, ei onnistu vaan hän menee aivan jäykäksi ja itkee kovasti eikä uskalla tehdä kakkaa.
Olen laittanut rikkinäiseen kohtaan vaihdellen bebanthenia, sinkkiä, rasvatalkkia. Mistään ei ole apua! Ja outoa on, ettei bebanthen oikein tartu siihen kohtaan.

Vatsa ei ole kovalla eikä löysällä vaan luulen että vaiva johtuu siitä pepun rikkinäisestä ihosta.
Voisiko se olla jotain allergiaa? Ei kai maito-allergia oireile näin? Voiko se puhjeta näin yht'äkkiä kun oireita maidosta ei ole ennen tullut?
Apua kaivataa kipeästi!

Jep, meillä teki tavallinen maito tuota... :/

Mä olen suihkuttanut ceridal öljyä peppuun kakkavaipan vaihon yhteydessä ja jos on punoittanut, se on tuntunu auttavan..Bepanthenit ja sinkkivoiteet oon hylänny täysin tuossa touhussa..

Olisiko lääkäri paikallaan? Kortisoni auttaa allergiaan.
Hiivalääke hiivaan.

Meillä antibioottikuurin jälkeen kukki hiiva.
Allergiat ollut aina. Vatsakipu ja kukkiva pylly on yllättävän tavallinen allergia oire. En suoraan osoittelisi maitoa,
vaikka ihan mahdollista sekin on.

Toki se voi olla allergiaa, ja voihan lapsi olla allerginen vaikka mille muullekin kuin maidolle =)

Olethan kysynyt lääkäristä hoito-ohjeet, meillä vastaava ympäri kehoa hoidettiin kortisonivoiteella ja takrolimuusivoiteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Itkevän lapsen äiti;25763454:
Kiitos vastauksista.
Pitää sitten soittaa neuvolaan ja varata aika, jos ei kenelläkään löydy itsehoito ohjeita.

Paras itsehoito-ohje on etsiä allergisoivat ja välttää niitä. Kortisoni, muusit yms. auttaa toki oireisiin, mutta ei ne sitä itse ongelmaa poista.

Ja tosiaan kotioloissa mahdollisimman paljon ilman vaippaa.

En laittaisi perunajauhoa ettei siinä ala muhia bakteerit.

Pepun pesu on todella vaikeata! Lapsi vääntelee ja huutaa ja riehuu, ja siinä hommassa tarvitaan 2 aikuista; toinen pitää lasta ja pesee, toinen käsisuihkulla suihkuttaa vettä.
Ei paljon naurata...

Kiitos neuvoista.

meillä auttoi kamala määrä bebanthenia ja vauvaöljyä. ei päässyt kakka sen kalvon alle niin helposti ja kannattaa antaa olla ilman vaippaa (ja rasvoja) niin paljon kuin vaan voi.

[QUOTE="vieras";25763570]meillä auttoi kamala määrä bebanthenia ja vauvaöljyä. ei päässyt kakka sen kalvon alle niin helposti ja kannattaa antaa olla ilman vaippaa (ja rasvoja) niin paljon kuin vaan voi.[/QUOTE]

ja pantyson voide oli käytössä kun oli tosi pahana..

[QUOTE="vieras";25763000]Siis tekeekö lapsi tarpeensa vielä vaippaan? Se kakki sitä pyllyä polttaa..[/QUOTE]

Eiköhän 1,5v tee useimmiten vaippaan. Eikä se normaali iho siitä rikki mene, vaikka kakkaakin vaippaan, kyllä nyt kyse on jostain muusta. Siis jos sen vaipan suht nopsaan vaihtaa kakan jälkeen. Sinkkipasta on meillä riittänyt, tosin ei meillä koskaan ole päässyt iho rikki menemään, mutta punoittanut on joskus. Kerran sipaistu sinkkipastaa ja punoitus hoituu sillä.

No kannattaisiko viedä lapsi lääkäriin? Ei ole normaalia jos peppu on kokoajan tuollainen! Ja sattuuhan se lasta ihan älyttömästi jos iho on rikki, lapsen kidutusta jos normitilanne on se, että pesemään tarvitaan kaksi aikuista. Ehdottomasti pian lääkäriin selvittämään miksi iho rikkoutuu!

Metyleenisini auttoi meillä. Tytöllä puhkesi vajaan vuoden ikäisenä laktoosi-intoleranssi ja oli vatsa niin sekaisin, että kakkasi monta kertaa päivässä ja pepun iho oli lopuksi niin huonossa kunnossa, että verta oikein vuosi. Metyleenisineä ostettiin apteekista, laitettiin pari kertaa päivässä ja sinkkivoidetta laitettiin joka vaipanvaihdon yhteydessä niin auttoi.

Meillä oli tytöllä joskus 1,5 veenä tota ja nyt pojalla 1v2kk. Vatsa hieman löysällä, ei ripulia. Taaperoripuliksi sitä kuitenkin nimitettiin. Syytä ei löytynyt, mutta kaikki mahdollset jutu kyllä mietin, niin kävi pieniä sääliksi.

Vauvaöljy, joku vauvavaseliini (baby ekstra tms.) suojasi, vaippaa vaihdettiin varmaan 10 krt, sinkkivoidetta, bepanthenia ja kortisoniakinkokeiltiin. Lopulta alkoi rauhoittua.

Maitohappobakteereja annoin suun kautta. Ehkä reilun viikon kesti molemmilla.

Yhteistyössä