Taaperon 1v 3kk kehityksen tukeminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ruokailussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ruokailussa

Vieras
Meidän taapero kovasti haluaa itse syödä ja siksi hänellä onkin oma lusikka tai haarukka kädessä. Jotkut ruuat menee suuhun käsin, mutta mm. puuron syömisessä on ongelmaa. Aina kun vie lusikkaa suuhun, kääntyy lusikka alaspäin ja puurosta suurin osa valuu ruokalapulle.

Oppiiko taapero tuon kädentaidon ajallaan vai voiko asiassa jotenkin tukea kehitystä?

Ja missä iässä kannattaa aloittaa pottailu´? Nyt jos potalle laitan, ei lapsemme viihdy/halua potalla istua, vaikka kuin yritän hetken viihdyttää. Heti nousee potalta pois.

Oppii ajallaan. Ei muuta kuin oma lusikka aina käteen kuin mahdollista.

Potalle kannattaa mennä säännöllisesti esim. heräämisen jälkeen - aina, vaikkei siinä kauheasti viihdykään. Rutiini on se juttu.

Taito lehittyy harjoitellessa. :) Auttaisiko jos puuro olisi vähän kiinteämpää? Meillä paras lusikka syömään opettelussa on ollut Baby Björnin isohko lusikka jonka kanssa käsi ja lusikka pysyvät aika hyvin oikeassa asennossa.

kehittyy vähitellen kädentaidot :)

Pottailusta meillä 2V 2kk ikäinen pikkumies joka nyt viikon ajan on tehnyt pottaan hätiään tätä ennen sekunnin istui ja nousi ylös eikä auttanut mikään pitämään siinä :) Nyt siis menee itse kun on housuvaipat ja kiljuu eteisessä mulle että pissa tuli hyvä :)

Meillä neiti 1v4kk syö itse jo kaiken ruokansa. Alkuun meni meilläkin jonkun verran ruokalapulle, mutta nyt enää tosi vähän. Syy tähän oli lusikka, meillä oli käytössä semmoinen ensilusikka, joka taittui hiukan siitä varresta ja oli muutenkin liia pitkä. Nyt syö teelusikalla ja hyvin menee :) Tämäkin halusi itse kovasti syödä ja annettiin mahdollisuus, vähän ohjausta ja paljon kehua, niin siitä se lähti :)

Potalla me ei olla vielä harjoiteltu käymistä, eipä ton ikäisellä sitä pidätyskykyä, eikä sitä tunnetta vielä ole, että pitäis mennä pissalle..

Kyllä tämänkin ikäisellä voi olla pidätyskyky vaikka moni muuta sanookin,mutta se on varmaan silti tosi harvinaista.Minun lapseni 1v2kk on käynyt jo kuukausien ajan potalla.tykkää siinä käydä ja useimmiten vaippa onkin päivisin ja välillä öisinkin kuiva ja kun menee potalle niin selvästi tajuaa että nyt voi antaa pissan tulla ja pissiikin yleensä heti.Eli meillä ainakin osaa pidättää ja näkyään haluaakin vaikkei millään lailla olla pottailuun "vauvaamme" painostettukkaan.Toiseölta lapseltamme jäi vaippa pois 1v6kk iässä kokonaan(siis niin päivä kuin yö vaippakin) joten hyvin osa lapsista pidättää pienenäkin.Muilla lapsillamme vaippa jäänyt noin 2vuotiaana

Yhteistyössä