***SYYSMASSUT 2007*** KESÄKUU

Miimariko se jutteli niistä painoista sun muista.. Juu tiedossa ainaki mulla on et syntymäpainosta tippuu aina jonkun verran pois ja jos tippuu 10% ni sitte tarvitaan lisäravintoa ja mahd tutkimuksia. Meillä esikoinen oli syntyessään 3800g ja paino tippu muistaakseni johonki kolmeen ja puoleen kiloon sairaalassa. Sai sitte pullosta korviketta ja lähti paino nousuun. Kakkonen taas paino syntyessään sen 4490g ja kun kotiin lähettiin kaks päivää myöhemmin oliki paino jo 4525g. :D Mut hän oli hyvä syömään ja hokas tissin huomattavasti paremmin ko isoveljensä. Toivottavasti tää kolmas on samaa sorttia taas.

Mä olen täällä koko päivän jutellu Vusselille,että kääntyis nyt oikein päin jo. Vaik ohan tässä viel hyvin aikaa mut oisin paljon levollisempi jos kääntyis oikein päin. Tämmönen poikittainen tila kuitenki on vähän outo.. Ja mä en myöskään halua mihinkään kääntämisiin päätyä! Mitä oon käsittäny ni melkosen tuskallisia ovat. Kaveri joka nyt opiskelee kätilöks kerto,et oli nähny yhen tämmösen kääntämisen ja sano,et sillä äidillä oli kyynelet valunu silmistä ko oli niin sattunu. Tietty tapauskohtasta seki mut jos miettii,et tosiaan siellä loppuajasta vasta aletaan kääntelee ni vauvalla on vähemmän tilaa ja noin ni ei varmasti mitään mukavaa hommaa ole. No toivotaan,että kaikilla meillä vauvat on ihan hyvissä asemissa sitte tosipaikan tullen.

Nyt iltapalalle vielä!

Emmaliina ja Vusseli 30

Ja sen vielä sanon ko tein sitä pätkiskakkua tänään ni kyllä hyvää tuli. Vaikka ite sanonki..Harmittaa kun ei voi enempää syödä. Aivan kauhee makeanhimo päällä taas ja siinä sitä ois iso kökö herkkua tarjolla mutta ei voi ottaa..
 
Heipä hei kaikille. Sain nyt sit vihdoin ja viimein aikaiseksi rekisteröityä, eli tämä rmamja on sama kuin tuo Lumikki harmaana (la 13.9). Jos päivittäjä voisi vaihtaa tuon nimimerkin?

Onkos täällä muilla ollut jo paljon lääkärin tarkastuksia? Mulla oli tänään ja paikat yhden sormen verran auki.. Lääkärinä ihan joku vastavalmistunut ja jäi vähän epäselväksi koko tilanne. Sain lähetteen sairaalalle tarkempaan syyniin. Supistuksia on tullut kiitettävästi ja edelleen tulee. Voikohan tuo ennakoida liian aikaista synnytystä? Tuntuu niin epätodelliselta ajatukselta kun esikoinen meni aikanaan 9 päivää yli la:n. Onko muilla kokemusta/tietoa tuosta liian aikaisesta avautumisesta?

t.Lumikki alias rmamja rv 28+5
 
Aika kamala olo, kun odotus, joka on jo näin pitkällä, piti olla luultavasti viimeinen raskaus ja ihana vauva-aika edessä... Mitään sellaista ei tulekaan :'( loppuodotus muuttui täysin... Pitää varmaan jäädä pois tästä pinosta... Mitäs nyt-puolelle kirjotin tämän päivän reissusta, ei hyviä uutisia...
Tietysti toivotaan, että ihme tapahtuisi, edes pikkuhiljaa... Mutta lääkärin sanojen jälkeen meni kyllä aikalailla viimeinenkin toivo :'( ei tätä usko todeksi vieläkään...
 
rmamja: Nimimerkki vaihdettu! :wave: Ei välttämättä kannata vielä huolestua tuosta mahdollisesta paikkojen avautumisesta, varsinkin jos on ollut joku vastavalmistunut kyseessä. Mulla oli esikoisen aikaan samanlainen tilanne viikolla 27+2, että sijaismieslääkäri tutki ja sanoi, että olisi kohdunsuu pehmeä ja auki 1 cm ja laittoi lähetteen sairaalaan. Siellä sitten kuitenkin todettiin, että kaikki on kunnossa eli kohdunsuu on kiinteä ja kiinni. Toivottavasti sinullakin olisi kaikki kunnossa, eikä vauva olisi ennen aikojaan tulossa! :hug: Mulla on ollut vasta yksi lääkärintarkastus alkuraskaudessa, seuraava on heinäkuun alussa.

Nyt hyvää yötä ja kauniita unia kaikille!

Margelle vielä valtavan iso :hug: ja voimia jaksaa!!! Ei oikein sanoja löydy, niin pahalta tuntuu teidän puolesta... :ashamed:
 
Iso hali täältäkin sulle, olen lukenut kyyneleet silmissä sun juttuja... Yritä nyt jaksaa ja toivotaan täällä kädet kyynerpäitä myöten ristissä , että kaikki kääntyis parhain päin. Jos vaan pystyt niin käy vaan kertomassa meille tänne mitä teidän vointiin kuuluu. Tuntuu, että oot jotenki erityisen lähellä mun sydäntä kun asutaan täällä samassa kaupungissa. :heart:

Hannis :hug:
 
Voimia tulevaan. Ja muista aina ettei mikään ole sinun vikasi. Maailmassa ei voi ennakoida tapahtumia jos pysytyisi edes joskus niin se olisi toista. En tiedä mitä sanoisin kun en voi kuvitella miltä sinusta tuntuu. Mutta silti pakko jotain yrittää kuitenkin sanoa. Olet tehnyt kuitenkin voitavasi ja lapsi on nyt paljon suuremmissa käsissä. Vaikken itse aina jaksa uskoa mihinkään jumalaan. Ja varsinkin tuossa tilanteessa usko on kaukana, mutta luulen että perheesi on tällä hetkellä se usko sinulle ja saa sinut jaksamaan.
Itkettää joten tääkin voi olla sekavaa luettavaa.
 
Vera-84
Olen vähän jo lukenutkin tätä palstaa, ja täällähän tuntuu olevan paljon aktiivisia kirjoittajia.
Olen nyt rv:lla 26 ja laskettu aika on 27.9. Poika tulossa. Itse olen 22-vuotias. Ei mitään isompia ongelmia ole ollut enää raskauden tässä vaiheessa. Ainoastaan liitoskipua. Äityispakkauksesta sain päätöksen tänään. Tulee kahden viikon kuluttua. Pelkäsin ettei tule, kun en ole ollut Suomessa.

Margelle jaksamista... :flower:
 
hantta hyvä kun asiat selkisi ja sait selkeät ohjeet, ei tartte sitten arvuutella itsekseen.. :)

marge mä olen niin pahoillani teidän puolesta :'( tuli kun luin mitä oli teille tampereella sanottu, en yhtään tiedä mitä pitäisi sanoa, mutta :hug: voin lähettää ja monta vielä lisää perään.. olette olleet ajatuksissa koko ajan ja en pysty edes kuvittelemaan miltä tuntuu :'(

hyttiäinen meille kerrotaan kun käydään äitipolilla ultrassa säännöllisesti, neuvolassa kuulema pystyy vasta tuossa 30 viikon jälkeen kokeilemaan vatsan päältä, eli siis jos ei neuvolassa ole ultraa niin ei välttämättä tiedetä että miten päin se vauva siellä masussa on

vera-84 tervetuloa joukkoon :flower: =)

ja sitten omaa kiroilua :kieh: samperin kela vitkuttelee sen päätöksensä kanssa, no kai se pakkaus ennen syksyä tulee, harmittaa vaan kun olisi ensi viikolla ollut hyvin aikaa pestä vaatetta ja laitella paikkoja kuntoon, mutta kun ei niin ei sitten prkl :kieh:
kaivoin muuten pojan vauva-ajan vaatteet eilen esiin ja voi kun melkein pääsi itku, niin ihania olivat :heart: heti alkoi muistot jylläämään, ja on ne niin pieniäkin :heart:
mutta eipä tällä erää muuta

umayya 28+5
 
vera-84 Kiva saada uusia mukaan porukkaan, Tervetuloa! :flower: :D

umayya Jos yhtään lohduttaa niin niillä äitiyspakkauksen vaatteilla ei tee mitään ainakaan ekaan kuukauteen kun ovat niin mahdottoman isoja.

Itse harmittelin tilannetta vähän, sillä olin ajatellut etten hamstraa tällä kertaa paljoa vaatteita ja nyt pitääkin sitten mennä vaateostoksille... ei siinä etten tykkäisi shopata :D

balik ja pikkuinen 30+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja balik:
vera-84 Kiva saada uusia mukaan porukkaan, Tervetuloa! :flower: :D

umayya Jos yhtään lohduttaa niin niillä äitiyspakkauksen vaatteilla ei tee mitään ainakaan ekaan kuukauteen kun ovat niin mahdottoman isoja.

Itse harmittelin tilannetta vähän, sillä olin ajatellut etten hamstraa tällä kertaa paljoa vaatteita ja nyt pitääkin sitten mennä vaateostoksille... ei siinä etten tykkäisi shopata :D

balik ja pikkuinen 30+3
juu, onhan nuo aika tilavia vaatteita, harmittelin vaan kun mä haluisin jo päästä niitä hiplailemaan ja pesemään ja viikkailemaan ja jajajaja

:D :saint:
 
Sateinen tervehdys kaikille! :wave:

Vera-84: Tervetuloa joukkoon mukaan, lisäilenpä sinut listoille aivan juuri :) Synnytyssairaalasi voisit vielä kertoa, jos haluat ja se tiedossa on. Niin ja tekstissäsi ja profiilissasi oli eri ikä, kumpikohan mahtaa pitää paikkansa? :whistle:

hyttiäinen: Eipä ole mullekaan vielä kerrottu, että miten päin vaavi masussa on, kun neuvolassa vaan olen käynyt, eikä siellä ultraa ole.

Tänne ei mitään uutta kuulu. Masussa taidetaan voida oikein hyvin ainakin liikkeistä päätellen, eikä minunkaan voinnissani ole mitään moittimista =) Mulla olis neuvolalääkäri tiistaina, mutta yritän sitä siirtää, kun oltaisiin mökille lähdössä.

Mukavaa päivää kaikille ja voikaa hyvin! :hug:

-Niiskuneiti ja Helmi 27+5-
 
Niiskuneiti:Vera-84:en ikä on ihan oikein :D Itekkin oon 23v.jo :D ja 84-syntynyt =)
Marge:Oikein paljon voimia ja :hug: Oot ollut mun mielessä joka päivä..
Mulla oli se hammaslääkäri tossa 9.30.Ei ollut hampaasta lohennut sitä palaa,mutta mulla on purenta semmonen että on vissiin kuluttanut sitä pintaa karheaksi ja sitten toinen syy että saatan narskuttaa hampaita nukkuessa.Ne hio sen ja laittoi ihmismäiseen kuntoon :D 3reiän alkua oli mutta yks oli vissiin pysähtynyt ja muita ei tarvi ainakaan vielä lähiaikoina alkaa paikkaan.Ois ottanut röntgen kuvat mutta eihän ne voinu ku oon raskaana,joten synnytyksen jälkeen pitää varata aika uudestaan.Mulla on muuten hampaat pysyny yllättävän hyvässä kuosissa nyt kun pojalta mulla tuntuu että yhessä hampaassa oleva reikä joka oli pysynyt pitkään samanlaisena niin yhtäkkiä tuntuu että reikiintyy päivässä kauheana!Jännä miten nuo raskaudet vaikuttaa aina erillälailla!
Vera-84:Tervetuloa minunkin puolesta vain kovasti! =)
Äitiyspakkauksen vaatteista:Joo tosi on että ne ei kovin aikasin ihan päälle vauvalle istu ku on niin isoja,saattaa jokunen kuukausi vierähtää varsinkin jos on vähän pienempi vauva.Tuo on minusta typerää koska niitten vaatteittenhan pitäis olla tavallaan ensivaatteita.Onhan siinä ensi sänkykin niin miksi vaatteitten pitää olla aina niin julmetun isoja? :headwall: Kuulin jotain että ainakin se toppapuku ois nyt vähän pienempi mitä aikasemmissa pakkauksissa on ollut,en sit tiiä ku ei oo se perhanan pakkaus vielä suvainnut tulla! :kieh: Eilen käytiin pika reissu Haaparannassa,karkkia tuli pari isoa pussia ostettua ja sitä ihanaa katkarapusalaattia! :p Niin ja sätkäpaperia,halpaa kaljaa ukkokullalle ku se jäi lapsenlikaksi :LOL: Mutta ei mulla taas kummempia!Hyviä vointeja kaikille =)
T:Miimari ja vauvaliini rv 29+1
 
Neuvola takana.. SF-mitta oli kasvanut kahden viikon aikana melkein 4 cm ja sitä nyt seurataan ja sain ajan jo ens viikolle. Sillon päätetään meenkö Tyksiin jatkotutkimuksiin vai en.. Kysyin sitten neuvolasta, että mitä se tarkottaa jos SF on suuri ja siinä on tollanen pyrähdys. Vastattiin, ettei välttämättä mitään, mutta voi olla merkki esim. liian suuresta määrästä lapsivettä tai pahimmassa tapauksessa vauvan munuaiset on laajentuneet. Itkuhan siinä tuli, kun on täällä lukenut Margen viestejä :'( Käskettiin olla huolehtimatta, ennen kuin saadaan jotain varmaa tietoa..Voihan siis vain olla, että Jooseppi oli sellasessa asennossa, että mitta näytti noin suurelta.. Eipä kai muu auta, kuin odottaa ensi viikkoon

Paveliina ja Jooseppi 29+6
 
Kävin eilen siellä kontrolliuä:ssä, mun tilanne oli helpottunut koska vauva ei ole enää raivotarjonnassa niin ei paina ja avaa enempää kohdunkaulaa- lääkäri vain totesi että toivottavasti älyää kääntyä sitten vielä takaisinkin. Vaavilla kaikki ok, pituus ja päänympärys oli hyvin nousseet ja pysyivät omalla käyrällään mutta painoa ei stten ollutkaan tullut tarpeeksi eli viikkoja oli eile 28+3 ja vaavin paino tasan 1kg joka on kuulemma käyrien alapuolella jonkin verran. kahen viikon päästä olis uus kontrolliultra jossa sitten nähdään mihin tilanne kehittyy. Onneksi vaavi liikkuu kuitenkin paljon.
 
Moi kaikille,

ihan ensiksi; Margelle ja perheelle voimia! Luin ketjun läpi tuolta mitäs nyt puolelta ja tippa siinä linssiin tuli.

Sitten vähän omaa napaa: viikko sitten oli äitipolikäynti ja ultra. Tämä raskaus on kyllä tähän asti ylittänyt kaikki odotukseni, vauvat olivat kasvaneet tasaisesti omilla käyrillään ja olivat muutenkin virkkuja. Aatu painoi jo 766g ja Beetu 640g. :) Ja helpotukseksi kuulin, ettei näillä raskausviikoilla enää mitään vakavia verisuoniyhteyksiä vauvojen välille voi syntyä. Ja minulla kohdunkaulaa oli jäljellä 5cm eikä mitään pehmenemistä ollut tapahtunut. Eli kaikki vieläkin tosi hyvin.

Ultraaja vaihtoi välillä kuvan 4Dksi ja oli tosi mahtava nähdä vauvoista vähän kasvonpiirteitäkin. Olivat kyllä aivan isosiskonsa näköisiä. :)

Itselläni olotila alkaa olla aika tukala, vaikkei masu vielä mitenkään hirmu iso olekaan. Yöllä pitää kylkeä kääntäessä herätä ja ym mutta nämä nyt on vaan näitä ihan normi vaivoja, kestettävissä olevia.

Niin, onnittelut rouviksi aikoville, mekin ollaan ajateltu maistraattiin tässä joku kaunis päivä mennä. Mitään juhlia en jaksa alkaa järjestämään, ehkä sitten syksyllä/talvella kun vauvat on jo vähän kasvaneet. Miten muut tälle kesälle avioituvat, jaksatteko/aiotteko juhlia häitänne?

Mukavaa kesäpäivää,
Päivi ja pirpanat rv 27+3
 
Päivi: Kiitoksia onnitteluista! Meidät tosiaan vihitään 7.7 ja häitä juhlitaan sitten vasta ristiäisten yhteydessä. Ei mitään isoja juhlia silloinkaan, vaan varmaan vaan ihan lähisuku ja ystävät. Ihanaa, että kaksosilla kaikki hyvin! :)
 
Noniin, ekaks ilmoitan, etten vielä kerennyt muiden kuulumisia lukemaan, vaan itsekkäästi kerron ekana omat kuulumiseni :ashamed:

Tänään oli sitten Äpolilla sokerien takia käynti ja vielä ainakin mennään ruokavaliolla eteenpäin, eli vielä ei insuliinia tarvi, onneksi! Mut edelleen jatkuu kotiseuranta ja jos arvot heittelee, niin sit uudelleen jutteleen asiasta.

Vauva ultrattiin samalla ja painoarvio oli 1433g, vähän keskikäyrän yläpuolella. Voi, oli niin suloista, kun vauvaa ultrattiin, niin se alkoi just imeen peukkua :heart: .. kyllä siinä tippa tirahti silmäkulmasta :). Lääkäri vielä oli tosi mukava ja antoi meidän katsella vaikka kuinka kauan peukun imemistä :).

Samalla käynnillä sit juttelin synnytysasioista ja rv 36 mulla sit onkin synnytystapasuunnittelu ja jos vielä tuntuu, että sektion haluan, niin silloin sitten päätetään sektiopäivämäärä, joka on rv 39. Saan kuulemma itse valita päivämäärän :) . Kyllä kätilö oli samaa mieltä lukiessaan esikoisen synnytyspapereita läpi, että hänkin varmasti mun tilassa ei osaisi ajatella nyt muuta, kuin sektiota.. sen verran kaikki meni "pieleen"..

Mutta, nyt olen paljon enemmän huojentunein mielin sokerien ja synnytyksen suhteen.. vaikka tulikin siellä muutama itku tirautettua synnytyksen suhteen. Mut ihana tietää, että mua ei PAKOTETA synnyttään alakautta!

MamMam ja Pikkanen rv 29+1
 
Moi pitkästä aikaa!

Nettipimennossa olen ollut yli kolme viikkoa, ollaan oltu kesälomareissussa pohjoisessa ja mokillä. Luin läpi kaikki teidän jutut, mutta puoliakaan en varmaan muista enää.

Ihan ekaksi haluan lähettää Margellepaljon voimia ja isoja :hug: toivottavasti jotain vielä on tehtävissä.

Oma napa aluksi:

Kesäkuun alussa jäin sitten lopullisesti töistä pois eli saikulla äippälomaan asti. Ihan mukava, ettei tarvii töissä rehkiä, vaan saa nauttia kesästä ja touhuilla esikoisen kanssa rauhassa.

Eilen oli taas sokerirasitus, se sujui jo rutiinilla. Perjantaina on lääkärineuvoola ja sitten kuulen, mikä tuomio on.
Navasta sen verran, että puoliksi on kääntynyt ulospäin eli ei mikään kauheen komee näky.
Supistelut on taas kuvioissa mukana, mutta onneksi ei kovin tiheään tahtiin. Kuumuus vaivaa täälläkin ja välillä iskee hirvee vilu.
Mökkireissulla ilmeni uusi himo....sääskimyrkyn tuoksu. Se tuoksui oikeesti niin ihanalle, että....

MamMam:Jokos tayssilaisten tapaaminen on ollut? Onko uutta suunnitteilla? Kiinnostusta löytyy tapaamiseen.

Kuinka hyvin nuo kokoarviot pitää paikkaansa? Olen kuullut, että saattaa olla isojakin heittoja?

eipä sitten vissiin muuta tällä kertaa
t: Nanna ja Alvar 27+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja nanna-80:
Kuinka hyvin nuo kokoarviot pitää paikkaansa? Olen kuullut, että saattaa olla isojakin heittoja?

t: Nanna ja Alvar 27+2
Monet ovat saaneet painoarvion ultrassa joten ne ovat kyllä ihan koneen laskemia ja luotettavia. Sellaiset masun päältä kokeiltavat kokoarviot voivat heittää paljonkin.

 
heippa kaikille! Margel halit ja kaikki voimat!

Mulla oli ultrakontrolli maanantaina sydämen väliseinän seurannan takia SATK:ussa, mutta ultran jälkeen kun kysyin, niin lääkäri sano ettei edes katsonut niitä, vaan seurasi vain vauvan kasvua. :/ Outoo mun mielestä, ettei katsota sitä, minkä vuoksi on sinne mennyt!?!? Vaavi oli kuitenkin kasvanut hyvin ja normaalisti. Tämänhetken painoarvio(30+2) oli n. 1,4kg, josta lääkäri sanoi, että aika pieni vauva, mutta ei mitenkään epänormaalin pieni. No, isänsä painoi syntyessä 2,5kg joten meneeköhän tää geeneissä???? Tänään loppu multa koulu ja perjantaina valmistun. Viimeset päättökokeet on ohi, ja kun stressi helpotti, niin alko supistamaan ihan törkeen paljon. Meni onneksi ohitse parissa tunnissa. Liekö vain treenausta. Itsellä tullut painoa jo 5-6kg, joten täytyy vähän himmata herkuttelua :x
Haleja kaikille odotukseen.
 
Ensinnäkin Margelle :hug:

Niin neuvolasta tosiaan...Ensin hyvät asiat...
Paino +250g/vk, yhteensä +7.9kg
Paineet 132/76
Hb 124, noussut viime kerrasta melkein kymmenellä
turvotusta ei ole
vauvan syke n.140
liikkeet ++

sitten vähän ihmetyttävämpiä asioita...
pissassa leukosyytit ++, elikkä huomenna aamulla pissanäyte labraan, vissiin joku tulehdus. Sitten vauva on TODELLA alhaalla, eli lasketunut jo ihan alas, onneks ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt, mutta terkkari sanoi, että näin alas ei kuulemma todellakaan vielä normaalisti tässä vaiheessa laskeudu. Ja mikäli nyt sattui lapsivedet meneen ois sairaalaan lähdettävä heti ambulanssilla, koska tulee kuulemma sitten heti... :eek: Lisäksi sf-mitta oli kasvannu kahessa viikossa 4cm eli oli nyt jo 30cm!!!! :eek: Vauva oli raivotarjonnassa. Nyt siis vaan vältellään suurempia rehkimisiä (kiva ku se muuttokin on tässä eessä) ja koitetaan elää päivä ja viikko kerrallaan ja toivotaan että vauveli pysyis mahassa. Joku tuossa puheli, että mikäli Sf mitta on kasvannu paljon pienessä ajassa niin siitä voi olla jotain harmia, mulle ei kyllä tästä puhuttu mitään. Sanoi vaan että seurataan tilannetta, mutta ihan normaalisti vasta kahen viikon päästä. Mutta kyllä täytyy myöntää että vähän rupes kauhistuttaan, ettei sen vauvan kyllä vielä tarvis syntyä ja että toisaalta että jos loppuun asti menee, niin kuinkahan iso vonkale sieltä tulee... :eek: Noh kai ne kaikki järjestyy...

Mää en malta oottaa että päästään muuttaan ja maalaileen ja tapetoimaan...Sitte aateltiin samalla koota noi pinnasänky ja hoitopöytä ja sitte pääsee peseen noita pikkusia vaatteita...IHANAA...Kaikki on vaan esikoisen jäljeltä TODELLA SINISTÄ, joten jos tyttö tulee niin mitään ei kyllä neitille valmiina. :LOL: Noh poikaolo on edelleen kyllä vahva.

Nyt vielä äkkiä syömään jotain, ku kymmenen jälkeen ei saa sitte mitään syyä ku pitää se pissanäyte viiä aamulla.

minttu-82 ja TaimiMainio 30+0 (apua kuinka aika menee...)
 

Yhteistyössä