SYYSMASSUT '07 syyskuussa

Ei tosiaan oo eka kerta kun kättärillä sulku päällä. Siks olin tossa taannoin huolissani niistä ruuhkista. on kuulkaa ollu niinki että kättäri on suljettu ja NKL:lla avaudutaan ja ootellaan ponnistusvaihetta käytävillä ku huoneet ei riitä. Ex kollegan oli tarkotus synnyttää kättärillä, mutta sinä yönä oli hillitön ukkonen joka katkoi sähköt. Synnytyksiä oli käynnistyny älyttömästi sinä iltana ja kättärillä luukut kiinni. Lappu vaan ovella että tervemenoa NKL:lle. Sinne neki sit meni ja onneks ehtivät saada huoneen koska kohta oli käytävätki täynnä tuskaisia kärvistelijöitä. Erityisesti häntä oli säälittänyt kun 17-vuotias ensisynnyttäjä oli joutunu käytävälle (yksin, tukihenkilö ei ollu ehtiny tulla) odottamaan että synnytyssali joskus vapautuu. Itellä sillä oli ollu nopeeta toimintaa ja vaikka oliki ensisynnyttäjä niin oli päässy seuraavana aamuna kotiin tilanpuutteen vuoksi. Että sattuuhan näitä!!!

Mä kans katoin sen 45min ja tietty piti itkeä! Oli aika rankkaa katottavaa tässä tilassa ja sitä vaan kiitteli luojaansa että kaikki on menny hyvin eikä tartte siellä lojua. Mua kanssa vaan ihmetytti se synnytys mistä loppu näytettiin että ei tainnu kovin vaikee olla. pikku ähkäsy ja nyytti syliin. MISSÄ HUUTO JA KIROILU??? Mulla saattaa päästä kyllä pari ärräpäätä :saint:

Venlae
Mulla oli eka la 22.9 joka sattuu olee lapsen isän synttäri kans. Mutta se kun ei enää oo kuvioissa niin toivon ettei tartte samalle päivälle synnyttää. Kyllä mä heti raportoin ku lähtö tulee!

Huomenna taas se hiivatin neuvola ja jumankeut että ärsyttää! taidan sanoo sille etten tuu niihin ens viikon sessioihin et suoraa äippäpolille vaan!

Niistä liikkeistä vielä. Mun lääkäri sano että jos alkaa tuntuu että hiljasta on niin 10 liikettä jos saa tunnissa niin kaik ok! HIKKAA EI LASKETA!!! jos ei edes kahdessa tunnissa saa kymmentä liikettä niin sit vaan menoks sairaalaan. Muistakaa kuitenki että aina voi soittaa sinne ja ne kyllä neuvoo sit! Mikään ei oo tyhmä kysymys ku kyseessä on pieni elämän alku!!!
T+t 40+3
 
Tunnin yö unilla mentiin tänään sinne yliaika kontrolliin kättärille.
Vauvalla kaikki hyvin. Mulla tuli itku siinä ultrassa kun jotenkin toinen on niin lähellä mutta kuitenkin niin kaukana. Vaavi on varmaankin joku reilu neljä kiloinen :eek: saanko mä sen puserrettua ulos.
Kohdun suu pehmee ja kai sormella auki.... kauankohan kestää avautumis vaihe kun käynnistetään?? balik? Millaiset oli sun paikat kontrollissa??? Utelija =)

Eli jos vaavi ei itse lähde tulemaan niin lauantaina me mennään sisälle... hui... kyl on aika outo fiilis.

Kaikille vauvan kanssa häärääville ja meille masu jumboille tsemppiä!!

Miiuli77 & :heart: Pötkötti 41+5 :heart:
 
Miiuli77: Ollaan samaan aikaan menossa kättärille vauvanhakureissuun! =) Meillä lähtö huomen aamulla! Jänskää :whistle:
Mulla oli paikat auki kahdelle sormelle. Lueskelin tuolta helistimen puolelta käynnistyksestä, siellä oli tosi paljon siitä infoo.. Käy kurkkaamassa. Mut mulle ainaki sanottiin, että ku käynnistellään huomenna, ei yleensä synny viel samana päivänä, mut on varmaan nii yksilöllistä!
Aloin tos miettiin tota kättärin sulkua, toivottavasti ei koske meitä?? Puhuku ne sulle siitä mitään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miiuli 77:
Tunnin yö unilla mentiin tänään sinne yliaika kontrolliin kättärille.
Vauvalla kaikki hyvin. Mulla tuli itku siinä ultrassa kun jotenkin toinen on niin lähellä mutta kuitenkin niin kaukana. Vaavi on varmaankin joku reilu neljä kiloinen :eek: saanko mä sen puserrettua ulos.
Kohdun suu pehmee ja kai sormella auki.... kauankohan kestää avautumis vaihe kun käynnistetään?? balik? Millaiset oli sun paikat kontrollissa??? Utelija =)

Eli jos vaavi ei itse lähde tulemaan niin lauantaina me mennään sisälle... hui... kyl on aika outo fiilis.

Kaikille vauvan kanssa häärääville ja meille masu jumboille tsemppiä!!

Miiuli77 & :heart: Pötkötti 41+5 :heart:
mulla oli paikat sormelle väljästi auki ja pehmenneet, kalvot puhkaisemalla käynnistettiin, parin tunnin päästä sain tipan vauhdittamaan supisteluja ja siitä meni se nelisen tuntia kun poika syntyi, esikoisella kesti yli 12h tuntia kun mitään tapahtui, silloin paikat täysin kypsymättömät, joten on todella yksilöllistä miten kaikki menee..
kovasti tsemppiä sulle
:hug: ja toivottavasti etenee nopeaan :)

onkohan se miimari missä? eipä oo näkynnä moneen päivään, tai siis varmaankin on vauvan kanssa jo kohta kotosalla :)

kauhea kun ei osaa irrottautua täältä ollenkaan, malttamattomana odotti jo näkevänsä vauvan ja silti jo haluaisi taas olla raskaana.. taitaa nuo hormonit hieman tehdä tepposia :snotty:
 
tup
Tiltu07 ja muut:
Mä kanssa ihmettelin ihan kybällä, et miten se synnytys 45 min:ssa meni ihan tosta vaan. Ehkä sillä oli tosi vahva lääkitys? Tai sit ne kuvaajat saatto kummasti vaikuttaa asiaan.. Näytti niin helpolta. Mieskin sitä katto et eihän toi nyt niin pahalta vaikuta. Odottaa vaan mihin itse joutuu. Mä varmaan huudan ihan hulluna vaikka suunnittelisin vähän hiljaisempaa toimitusta.

Huomasitteko muuten, että monet haastateltavat oli myös aika vanhoja, lähemmäs 40 v. Tai sit ne oli vaan niin tuskastuneita sairaalassa olemiseen et näytti 10 v vanhemmilta. Etelässä todella ensisynnyttäjät alkaa olla yli 30 v. Monet kaverit on ollu jotenkin yllättyneitä tähän päätökseen, et noin nuorena! Ja parin vuoden päästä 30 mittarissa, musta en ole enää kovin nuori tähän touhuun..

Tsemppiä kaikille vikoihin viikkoihin ja päiviin (ja kanssa teille jo vauvoistanne nauttiville!)

tup 39+1
 
Annmari-76 kuulumisia: Laiteltiin tuossa aiemmin kuulumisia tekstarein ja hän ilmoitti, että olivat menneet n. 2 tuntia vesien menosta Kättärille. Sisään ottivat heidät ja jos ei tänään synny niin huomenna käynnistävät. Eli vauvanhaku reissulle jäivät =)
En tiedä sitten tuosta sulku hommelista, nähtävästi ei ollut enään mitään hirveätä ruuhkaa jos Annmarikin sai jäädä sisään eivätkä siis passittaneet kotiin odottamaa mitä ehkä olisivat voineet tehdä jos kovin ruuhkaista :/

Vähänkö eilen muuten nauratti kun siinä 45 minuuttia ohjelmassa kätilö kertoi, että välillä tulee niitä outoja pyyntöjä synnytyksen suhteen. Kuin että, voitaisiinko synnytystä odotuttaa niin kauan kun huomenna vaihtuu härkä horoskooppi :LOL: Tai että, nyt pitäisi synnyttää kun se on miehelle ainoa vapaa-aika jolloin käy... :LOL:

Viikonloppunahan vaihtuu muuten tuo horoskooppimerkki neitsyestä vaakaan ;) Pitäiskös tässä pitää jalkoja ristissä siihen asti, että tulis vaaka vauva :LOL:

Elwi the karvamaha
 
tup:
Mulle kans monet sanonu että "noinko nuorena sä jo?" Mun mielestä 22 on ihan hyvä ikä alottaa ja vaikka en ollukaa tät suunnitellu niin ei olis loppujenlopuks paremmin voinu käydä! Sen verran ehin olee työelämässä että ehin kyllästyy ja opiskella ehtii lisää myöhemminki. Lisäls mun kaveripiirissä on nyt tullu lapsia 2v sisällä 8 ja tää mun on 9. Eli samassa tilanteessa olevia kavereita riittää mulle ja vauvalle :D
Ennenvanhaa lapset tehtiin kaikki ennen ku 30 tuli mittariin ja niin oon itekki suunnitellu! On viel ite vetreä ja ku lapset on isoja niin ei oo vielä viittäkymmentä ja oma elämä voi alkaa! Tietenki jokaisen oma valinta enkä tuomitse tai moiti ketään, mutta on niitäki jotka tekee lapset yli 40v:na eikä ehi näkee omia lapsenlapsiaan...

Katoitteko muuten täs yks päivä dokkarin Tanskalaisista munasolujen ja -sarjojen pakastajista? Siinä vilautettiin 60-vuotiasta naista joka tuli äidiks. Kivaa puuhaa eläkkeellä!!!

Mä aattelin mennä huomenna laitokselle syöksysynnytykseen pillit vinkuen ja sanoa että lykätään tät hieman ku sattuu just olee se päivä ettei kumpikaa tukihenkilöistä pääse paikalle. Pelko on oikeesti aiheellinen, sillä molemmilla on 7-15 tärkeä meno (palaveri/koulutus) jossa ei voi edes vastata puhelimeen! :LOL:
 
tup
Elwi:
Niin kumpi on parempi, neitsyt vai vaaka?? Onko kukaan perehtynyt aiheeseen? Miettikääpä mikä vaikutus tällä asialla voi olla vauvan persoonaan! Eli menenkö tänään kauppaan vai makaanko jalat ristissä kotona..

Muuten, tiedetäänkö mikä sen synnytyksen käynnistää? Tiedän, että tulee esim. oksitosiiniryöppy ja kaikki muutkin sukupuolihormonit nousee ihan tappiin, mutta mikä sen käynnistää? Sanotaan, et synnytys käynnistyy kun vauva on valmis tulemaan, mutta miten se vauva viestittää et nyt voisin tulla? Tää taitaa olla niitä juttuja, mistä ei tarkasti tiedetä paljon mitään? Eikö synnytyksiä käynnistetä just oksitosiinilla ja prostaglandiineilla, mutta eikö niitä tartte antaa usein monta annosta, että synnytys pysyy käynnissä, jos sellaista fysiologista "räjähdystä" hormoneissa ei tapahdu? Käytetäänkö käynnistyksissä jotain muutakin?

Luin jostain, että kun oksitosiinia alkaa erittyä, vauvan pään painaessa kohdunsuuta oksitosiinin eritys lisääntyy. Elikkä, kun tulee supistuksia, pitäisi pysyä ilmeisesti pystyasennossa, vaikka sit istuen. Mites jos on niiiiin kipeä ettei voi muuta kuin vaikeroida kyljellään? Mulla kävi viikonloppuna näin ja sittenhän supistukset loppuikin 16 kivuliaan tunnin jälkeen. Selkä oli kuin tulessa enkä voinut juurikaan liikkua. Ja vessassa juokseminen oli kaikkein kamalinta. Oletteko muut havainneet tätä, että pissalla käynti aiheuttaa aivan helvetilliset kivut ja hyvä että pääsee enää ylös?! Onko se normaalia? Mulla ei auttanut enää mikään kuuma, jyväpussit tai suihku, vaikka aiemmin ne on auttaneet.

Ai niin, tuntuuko muiden mahassa semmosta ihmeellistä värinää?? Tiedättekö mitä se on? Ihan kun olisin näiltä sivuilta joskus lukenut, että ainakin poikavauvan pissaaminen saattaa tuntua tärinänä. Mutta kun havaitsin koko jutun ekaa kertaa vasta eilen ja sitä tapahtui sitten vähän väliä. Kaiken lisäksi tuntui kyllä tulevan aivan väärästä paikasta, lähempää kohdunsuuta.
 
Tup:
Sä et vissii paljoa ehi miettii näitä asioita??? :LOL:
Ei vissii tarkkaa tiedetä että mikä siinä synnytyksen käynnistymisessä on se juttu. Luonnon suuria ihmeitä! Mulla on kans toi supistus ja pissahätä yhteydessä toisiinsa. En tiedä kumpi oikeestaan tulee eka, mut sit ku istuu pöntöllä niin tekis mieli kiljasta ku ponnistaa pissaa ja tosiaan, yritäpä päästä ylös! En oo ees miettiny et onko se normaalia, mut tässä vaiheessa varmaa kaikki vastaava on ihan ok...Kyl on naisen elämä tehty helpoks! Ja mitä miehillä? keski-iän kriisi jolloin on täysin oikeutettua ostella mustangeja!!!!
 
Onnea vauvan saaneille ja vauva-arjen aloittaville!

Täällä kanssa yksi "veteraanisynnyttäjä". Tosiaan 30 v. tuli kesällä täyteen ja täytyy sanoa, että ei kaveripiirissä ole kauheesti vielä vauvoja. Nyt kyllä alkaa selvästi näkyä, että moni raskaustuu tässä pikkuhiljaa ja buumi on päällä. Mun paras kaveri sai vauvan kun oli 27 v. ja sillä ei ollut oikein mitään vertaistukea tarjolla, kun kellään kaveripiirissä ei ollut vielä vauvoja. Ei näitä vauvajuttuja tajua oikein ennen kuin on itse samassa tilanteessa.

Mulla on ihan sellainen tunne, että meille on tulossa vaaka. Okei no laskettuun aikaankin on vielä reilu viikko ja vaaka vaihtuu la-su välisenä yönä, mutta kuitenkin. Oon ihan vaan asennoitunut niin ja lukenut jo kaikkia luonnejuttuja, huvikseen tietty, en kovin vakavasti niitä ota. Mun siskot on enemmän kiinnostuneita astrologiasta ja kuulemma kun vauva syntyy alkavat tehdä heti tähtikarttaa syntymähetkestä :LOL:

Mulla oli tiistaina neuvola ja täti ilmoitti, että taitaa vauva olla perätilassa. Mentiin eilen Jorviin ja niinhän se lääkäritätikin sanoi. No siinä sitten jouduttiin siihen kamalamaineiseen vauvan kääntämiseen. Onneksi ei kestänyt kauan, sillä oli kovin kivuliasta! No senhän nyt tietää jos lääkäri käsin masun päältä pungertaa 3,4 kg vauvaa kääntymään on siinä paikat kovilla. Se meni siis kuitenkin hyvin. Samalla koin ensimmäiset suipistukset. Mulla ei oo niitä aikaisemmin ollut. Nyt tiedän miltä nekin tuntuu.

Pampu+Minime 38+6
 
Kiitti vastauksesta umayya :D

Hanna 1982

Ei ne puhunut mitään tuosta sulku jutusta ja vaikka kieltäisivät tulemasta niin minä en tottele :kieh: ensimmäinen vauvan uhma :p
Joo mutta kyllä nyt jännittää ihan hurjasti... entäs sua. Jotenkin mietin myös tuota miehen asemaa, että jos avautumis vaihe kestää tosi kauan niin täytyykö hänen kököttää kokoajan siinä vieressä?
Mä hermostun enemmän jos sillä käy pitkäks aika.

Ota nyt minusta enään selvää... huh
Palataan pian....

 
Onnea serverille pienestä tytöstä :flower:

Ja hyvää huomenta kaikille :)

Tulipas sitten nukuttua oikein antaumukselliset yöunet tässä osoitteessa. Reilut 11 tuntia unta heräämättä vessaan tahi edes kyljen kääntöihin. Mieskin oli onnistunut katoamaan töihin huomaamatta. Heräsin vasta varttia vaille 12 herätyskelloon :eek: . Edes selkä ei oo suuttunut pitkistä yöunista, vaan olo on kerrankin mitä parhain. Voimaa olisi kuin pienessä kylässä ja ei ole niin minkäänlaisia kolotuksia tahi supistuksiakaan. Silti oon vasta tähän mennessä saanut peruttua huomisen neuvolan ja sovittua huomiseksi ohjelmaa...

Eilen illalla kun vaaputtiin miehen (se on saannut treeneissä telottua polvensa niin, että ollaan nyt todellinen pingviinipari) kanssa kotio ajattelin vielä, että tänään voisi olla sellainen päivä kun laitokselle on pakko mennä. Illalla oli niin napakoita supistuksia ja joka paikkaan sattui antaumuksellisesti, että lyhyt kotimatka veljen luota kesti yli puolisen tuntia :| Ei olisi selkeästi kannattanut mennä nukkumaan laisinkaan kotiin päästyä, kun nyt on tilanne tämä :headwall:

Mä olen koko ajan ajatellut, että meille tulee neitsytlapsi ja nyt vasta tajuun, että tässähän alkaa todella tulla kiire sen kanssa. Lienee helpompaa ruveta veikkaamaan sittenkin sitä syntymispäivää lokakuun alkupuolelle :D

Mutta nyt pikapikaa "aamukahvin" keittoon ennen kuin koko päivä menee pilalle
 
Miiuli: Mulla kans alko vähän jännittämään ton yliaikareissun jälkeen , ku sit tajus, että kohta on tosi kyseessä :whistle: Mäki oon kans miettiny tota miehen paikalla oloa, mut sillä onneks alkaa nyt kesäloma, nii ei sen puolen ole ainakaan ongelmia. Me ollaan kyl suunniteltu, että se pitää mulle seuraa siel ku voi muuten käydä aika pitkäks jos ei mitään heti ala tapahtumaan. Sitä oon vaan miettiny, ku meillä ei perhehuonetta nii mies joutuu yöks kotiin, nii varmaan mun tuurilla synnytys käynnistyy just ku mies lähtee kotiin. Mut, onneks matkaa ei hirveesti ole nii kerkee takaski tuleen!
 
16.9.07 syntyi meille poika. painoa oli 3950g ja pituutta 52,5cm ja pää oli 36,5cm. Rv oli 40+1....

Pieni synnytyskertomus...

lauantai klo 16.00- alkoi supistella ja tulla limaista verivuotoa. Supistukset tuntui menkkamaisilta mutta väliä oli vielä 10 minuuttia.

lauantai 16.00-22.00- tämän välin supistukset tuli 5-10min välein...kävimmme saunassa mummolassa ja kävelin koiran kanssa lenkin.

lauantai 22.00-01.00- supistukset 5min välein ja ei kovin kivuliaita.

sunnuntai 1.15 soitin synnärille ja sanoin et tullaan näytille, kun esikoinenkin oli nopea.

sunnuntai 1.30 oltiin synnärillä ja sisätutkimus osoitti minun olevan 7-8cm auki...otettiin käyrää ja jouduin juomaan mehukeittoa et saatiin kunnon käyrä...eli liikettä vauvaan.

sunnuntai 02.30 mentiin synnytyssaliin ja alettiin valmistella ja odotella anestesialääkäriä...sovittiin et mulle laitetaan spinaali. laitettiin tippa käteen ja käsittääkseni suolaliosta...

sunnuntai 02.50 anestesialääkäri tuli ja laittoi spinaalin...vähän inhottavalle tuntu mut ei niin paljon ku epiduraali. vaikutus alkoi heti ja vei kivut...samalla laitettiin oksitosiinitippa tulemaan (spinaali vie usein supistukset) ja samalla puhkastiin kalvot...

sunnuntai 03.15 olin sisätutkimuksen jälkeen auki kaikki 10cm...mutta eipä ollu tarvetta ponnistaa...sitäpaitsi sisätutkimus osoitti et pojan pää oli vähän liikaa vasemmalla eli ei ollu kunnolla kanavassa...odoteltiin puoltoista tuntia...

sunnuntai 03.30 otettiin jakkara ja menin lattian rajaan istumaan jakkaralle ja mies taakse ...spinaalin vaikutus ei ole kuin n. 2 h joten aikaa oli jäljellä puolisen tuntia...noh, siinä sitten odoteltiin ja kätilö välillä sorkki paikkoja ja yritti tehdä tilaa sinne vasemmalle aina supistuksen aikana...

03.15 päätettiin alkaa kokeilla ponnistaa pikkuhiljaa...oksitosiinia lisättiin jotta saatiin kovemmat supistukset. ponnistelin ensin vähän ja sit alkoi tuntua et se tulee...ja niinhän se sitten tuli niin et toinen kätilö ei kerenny ollenkaan paikalle...vaikka isi kelloa soittikin. Kätilö piteli toisella kädellä päätä ja toisella sorkki sivupöydältä hanskoja itelleen...sitten yhdellä ponnistuksella koko poju ulos...ja itkuhan sieltä tuli...

04.25 siis hän syntyi....ponnistusvaiheeksi merkittiin 5 min.
Isi leikkas napanuoran ja lähti kylvetykselle. Noin minuutti syntymästä syntyi myös istukka lattialle , joka painoi huimat 1070g...hui!
Sitten säilyin ihan ehjänä eli ei tikkejä eikä mitään repeämiä...

Aamulla osastolle ja oltiin sairaalassa 3yötä jotta maito nousi kunnolla...poika on ihan kiltti mitä nyt välillä maha vaivaa...
Itselle jäi jonkun verran univelkaa...
 
Onnittelut vauvaantuneille :heart: :heart:

Olisikin tosiaan mielenkiintoista löytää tutkimus siitä, että miten synnytyksen saisi käyntiin "luonnonmukaisesti". Kovasti olen kysellyt juuri synnyttäneiltä, että mitkä olivat fiilikset ennenkuin kun alkoi supistella tai meni lapsivedet. Jotkut ovat puhuneet, että edellisenä iltana särki vatsaa ihmeellisesti, toiset sanovat, että tuli kuumeinen olo ja huulet turposivat. Ja sitten tuo limatulppa on ollut joillain se merkki.. No, jospa sellainen varma konsti olisi keksitty, niin eiköhän se olisi jo kaikilla käytössä :D Niin se varmaan vaan kuitenkin on, että tulee kun on tullakseen eikä asialle oikein itse voi mitään.... Muuta kuin odottaa... :headwall:
Itse en ole miettinyt tuota horoskooppi asiaa juurikaan, en niihin ole koskaan oikein perustanut.

Mutta nyt se on alettava imuroimaan. Tänne kissojen karvoihin hukkuu kohta :D
 
Onnea synnyttäneille!! :flower: :flower:

Täällä jälleen jumppailtu ja tehty kaikenlaisia liikkeitä, josko yhtään edistäisi... Tosin en tiedä onko mulla mitään toivoa, kun ei ollut eilen edes kiinnittynyt. :headwall:

Viime yönä heräsin ekaa kertaa vauvan liikkeisiin. Onhan hän aiemminkin yöllä liikkunut, mutta en ole siihen herännyt, lähinnä vessahätään tai selkä/lonkkasärkyyn. Mutta viime yönä muljahti niin, että ihan säikähdin. Ellen sit vaan sattunut olemaan unen rajamailla, että huomioin sen jotenkin säpsähtäen. Mun mielestä kaveri on edelleen ihan samoin päin kun aiemminkin, ettei olis kääntynyt perätilaan siis kuitenkaan. Hoppas så...

Täällä on saattanut olla puhettakin jo, mutta onko niin, että vauva yleensä rauhoittuu liikkeissään ennen synnytystä? Ei tietenkään mahdukaan enää niin kauheesti melskaamaan, mutta liikkuuko kuitenkin ihan viime metreille päätä lukuunottamatta?

Piija 39+4
 
onnea vauvautuneille
:flower:

tänään oli neuvola, joutu ottaan verenpaineen kolme kertaa kun oli ensimmäisellä kerralla 141/97 mutta sitte kun rauhassa rauhoituin niin tuli lukemiksi 137/83 ja pissa oli puhdas mutta jaloissa turvotus on armoton, näyttää sitä kuin olis puhaltanu kertakäyttö käsineen täyteen ilmaa... :ashamed:

käski seurata tuleeko päänsärkyä tai muita merkkejä mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, ja ottaa päivystykseen viikonloppuna yhteyttä.

sanoko joku että jos verenpaine on yläkantissa niin se vois olla merkki lähestyvästä synnytyksestä? (toivoa elätellessä)

tänään on kyllä särkeny alaselkää tosi ilkeesti, ja semmosta paineen/venymisen tunnetta alamahassa, ja seisoessa tuo venytys ei tunnu pahalta mutta tuntuu että välillä ei ilkeis mennä istuun ollenkaan. jospa se vauva olis jo vähä alempana, neuvolassa kahto ultralla niin vähä vielä liikku pää että ei olis aivan kiinnittyny, sano kyllä että se voi kiinnittyä hyvinki nopsaan sitte.

niin maanantaille sitte uus aika jos sitte vielä tarvii mennä ja nyt olis sitte jos ei lähtöä tuu niin kaks kertaa viikossa...

mutta kun ei oo vielä mitään limatulpan merkkiäkään näkynyn niin empä oo kovin optimistinen sen suhteen että vielä lähipäivinä tulis lähtöä

tup: kyllä mulla ainaki toisinaan tuntuu sitä värinää, nyt vähemmän mitä aikasemmin, ja just ennemmin tuola kohdunsuulla päin. olis kiva tietää mitä se oikein on

nökötys rv 39+6
 
Paljon onnea kaikille vauvaantuneille :flower:
Itsellä oli tänään toinen kontorollikäynti äippäpolilla perätilan vuoksi ja siellähän se vauveli edellen napakasti istui. Tänään sitten selvisi moni asia synnytyksen muodosta. Lantio ei ole tarpeeksi tilava perätilasynnytykseen joten suunniteltu sektio on ainoa vaihtoehto. Pienestä jäi kiinni nuo lantionmitat, mutta kun kriteerit on tehty niin niitä noudatetaan. Toisaalta oli mukava, kun päätös tuli lääkärin puolelta. Nuo mitat eivät kuitenkaan jatkossa estä normaalia synnytystä.
Mutta maanantaina 24.9 pitäisi sitten mennä sektioon. Iski panikki, jännitys ja kova odotus päälle. Ei oikein tiedä mitä ajattelee (kaikki on päässä solmussa) ja miten päin olisi. Onneksi kaikki välttämätön on hankittu jo valmiiksi, ainostaan suursiivous on edessä (anoppi tulee auttamaan) ja vähän täytyy laittaa pihaa syyskuntoon. Täytyy launtaina mennä vaikka ulos syömään ja juhlistamaan tilannetta, kun sunnuntaina täytyy syödä kevyesti ja ennen leikkausta oltava syömättä kuusi tuntia.
Huomenna on vielä vika neuvola, oma neuvolan täti kun halusi nähdä meidät vielä ennen lomaansa.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja miksei menisin ja paraneminen lähtee hyvin käyntiin.

Hapsuli (38+4)
 
Hapsuli: Onnea ja tsemppiä leikkaukseen. Hyvin se menee ja ajatella, että jo maanantaina teillä on oma nyytti sylissä :heart:
Nökö-81: Meillä neuvolassa th sanoi, että useasti kohonnut verenpaine loppuraskaudesta enteilee synnytystä :D
Mulla on ollut verenpaine nyt tarkkailussa, mutta tänään mitatessa oli jo alapaine laskenut normaaleihin lukemiin...ei siis ainakaan mun kohdalla merkannut synnytystä ;) =)

Täällä siivottu kämppä karvoista ja pesty lattiat. Nyt vähän alaselkää juilii.. Pitääkin laittaa sauna päälle vähän illemmalla.

Tsempitykset Hannalle ja Miiulille vauvanhaku reissuun :wave: :heart:
 
Jos vaavi ei ole syntynyt vielä ensviikon torstaihin (27.9) niin silloin vasta menen Hämeenlinnaan yliaikaskontrolliin.

Neuvolakuulumiset;
Paineet 128/78 -eipä ole vähään aikaan ihan näin hyvät olleet
Pissa vaihteeks puhdas!
Paino noussu +900g viikos yhteensä tullu 12kg
mitta 40 eli noussu 3cm :eek:
Neuvolatäti totes et nyt vaan 3ässän pariin et sais viikonloppuna syntymään :LOL:
Miehelläni on lauantaina syntymäpäivä niin olishan se ikimuistoinen ja ainutlaatuista. Parempaa syntymäpäivälahjaa voisi saadakkaan.

Pinna täällä turhankin kireä ja itku herkäs...
Täytyy vaan yrittää jaksaa...

Tsemppiä kaikille ja onnea jälleen vaavin jo saaneille!
Jaana ja sitkeä masuasukki 40+3
 

Yhteistyössä