SYYSMASSUT '07 elokuussa

Myös mulla oli tänään nla-käynti.
rv 33+3
Oli taas uusi tuuraaja, kahden viikon kuluttua on taas oma "täti" paikalla.
Mutta tämä oli paljon kokeneempi ja varmempi, tunnusteli masua tottuneesti ja heti paikansi selän, pepun, jalat :) Edelleen raivotarjonnassa kaveri, ja liikkui kovasti. Hemppaa ei mitattu. Rautaa kuitenkin edelleen syön, tosin vain silloin kuin muistan... :ashamed: No, pyrin ainakin joka toinen päivä obsidanin ottamaan. Paineet oli yhtä alhaiset kuin aina ennenkin, ja pissa puhdas. sf-mitta oli 31, reilu 2 viikkoa sitten se oli 29. Mutta tosiaan, eri 'tädit' mitanneet.
Tänään ollut turvotusta tosi paljon !! :/ Aamulla käyttämäni sandaalit ei enää iltapäivällä menneet jalkaan!! Ja kädet on myös ihan luonnottomat.. johtunee kaiketi tästä helteestä ?? Kävin hetki sitten pienellä kävelylenkillä, jos siis hivenen edes auttaisi, lisäksi viileässä suihkussa sen jälkeen. Ja vettä yritän muistaa juoda, tunnustan että en ole ehkä tarpeeksi sitä lipittänyt..
Huomenna perjantai =) Jos vaikka viikonloppuna saisimme maalattua pikkumakkarin seinät!!

Hyvää yötä
Annmari + Tirppana :heart:

Nyt sitten vihdoin jaksan kirjoitella niitä tämän päivän ultra kuulumisia eli...
Rv 33+3
Raivotarjonnassa Alvar oli, mutta ei vielä kovin "syvällä"
Tytöksi lekuri veikkaili, mutta ei uskaltanut varmaksi sanoa. No senhän näkee sitten viimeistään, kun Alvar päättää tunkea itsensä ulos.
painoarvio tällä hetkellä 2300g, keskikäyrällä kasvaa edelleen.
kohdunkaula 4,6cm ja kohdunsuu täysin kiinni. Ei ole supistelut saaneet mitään aikaiseksi. Tämä mamma kärvistelee siis vielä ainakin jonkin aikaa. Lääkäri tuumasi, että saattaa hyvinkin mennä yli lasketun ajan. Onneksi ne on luvanneet käynnistellä tayssissa sitten viimeistään 38 viikolla.
Katoin tuossa just esikoisen äitiyskorttia ja siiinä oli kohdunkaulan 4cm kaksi päivää ennenkuin poika syntyi. Voi siis hyvinkin nopeesti tuo tilanne muuttua.
Näillä tiedoilla mennää eteenpäin. Seuraavaksi neuvola ensiviikon tiistaina ja sitten äippäpoli torstaina.

Helteistä....vihaa näitä helteitä. Myönnän olevani enemmän syksyihminen. Toivottavasti tää kuumuus ei kestä enää kovin kauan. Hiki valuu ja aivot tässä sulaa.

Jaksamisia ja viileitä öitä kaikille :hug:

T:Tuskaileva Nanna ja Alvar 33+3 (toivottavasti "tyttö" ei loukkaannu nimestä).

Elisa
Heido!

Ensin pitää narista vähän omasta voinnista:

Ilmeisesti täällä ei siis muita selkävaivaisia ole, tai sitten mun valitusviestini on mennyt vaan huti silmien. Olo ei täällä ole helpottunut, eli ristiselkä on aivan tautisen kipeä, joka askeleella vihlaisee pitkin jalkaa, joten yritän välttää kaikkia "turhia" jolkotteluja... Alkaa kyllä aika käymään pitkäksi kotona näin sairaslomalla( joka jatkuu siis suoraan äitiyslomana ensi viikosta lähtien), mitenkähän keksin tekemistä vielä reiluksi kuukaudeksi... tai pahimmassa tapauksessa menee vielä melkein kaksi kuukautta, ennen kuin jakaantuminen tapahtuu.. Mutta siis edelleen otetaan vastaan hyviä neuvoja iskiaksen hoitoon!

Mulla on vieläkin vaikeuksia tajuta, että kohta meillä oikeasti on vauva! Ja että minä olen se, joka sen synnyttää! Siis ei se ajatus vaan realisoidu mun päässä mitenkään, synnytysvalmennuksessakin tuntui että katselen tässä vaan tällaista livedokumenttia näistä asioista, mutta eihän tämä asia minua oikeasti kosketa. Kuulostaa varmaan ihan kreisiltä, mutta tällaisia ajatuksia mulla on. Eikä ne ole oikeastaan negatiivisia eikä positiivisia, oon vaan että mitä ihmettä, minäkö kohta äiti, ei voi olla totta?!

Pääkaupunkiseudun tapaamisesta: valitettavasti mulla on tiistaina juurikin sovittuun aikaan (siis olihan se klo 14? ) neuvola, eli en pääse mukaan, harmi! Mutta seuraavalla kerralla sitten.

Tämmöisiä täältä yön kuumuudesta,
Elisa ja muumio 33+5

huomenta kaikille!

eilen oli aivan mahtava ukonilma, meni tosta talon yli pyhkästen sitte oikeen kunnon sade, tuli kymmenessä minuutissa 13 mm vettä huh huh

tänään näyttäs tulevan ihan siedettävä ilma jee

Elisa: Minä jäin kolme viikkoa sitte sairaslomalle juurikin pahan selkäkivun takia ja osittain ymmärsin että paikat oli vähä alkanu pehmeneen. Sain heti lomaa äitiysloman alkuun joka alkaa 17. pv , tai niin olen ymmärtäny, kelalta kun ei oo vielä mitään päätöstä tullu...

selkä vihloo aina vaihtelevasti, jos oon ollu huonossa asennossa niin sen jälkeen ei oo puhettakaan että pääsis juuri mihinkään, vihloo tuola oikian kankun päällä niin että se säteilee pitkin jalkaa jopa pohkeeseen asti ja joka askeleella :kieh: tekee kipiää. Sen lisäksi on julmetut liitoskivut, jotka on tällä hetkellä melkeen pahemmat ko tuo selkä pahimmillaan, niin joo ja lantio on alkanu paukahteleen, ei tee kipiää mutta tuntuu ja kuulostaa aika inhottavalta. En kyllä osaa mitään hoitaniksejä antaa, muutako miehen avulla tuon pakaralihaksen venytystä. Ite meen pahimman hetken tullen sänkyyn ja pötkötän jonki aikaa niin se tuntuu että se laukiaa ja pääsee taas vähä liikkuun.

Minulla olis maanantaina neuvola jota jo ootan kovasti, viimeksi siis oli kolme viikkoa sitte ja sillonkaan ei mitanneet sf mittaa niin mietityttää kovasti että onko se miten kehittyny... maha on kyllä kasvanu.

Eilen jostain syystä tuli kovasti kivuttomia suppareita, välillä kahtoin kellosta niin kymmenen minuutin väleinki, mutta kun vaihdoin asentoa ja menin levähtään vähäksi aikaa niin helpotti.

Nökö rv 34 tasan jee alkaa rv 35

Mulla oli eilen yllätys babykutsut!!! :heart:

Olin Tampereella ja sisko on jo ajat puhunut, että haluaa tulla tänne Poriin käymään pajutilalla.. No, me hypättiin heti aamusta autoon ja kiereltiin kaikkia pikkukauppoja matkalla, käytiin syömässä ja sit kun illalla mentiin meille, oli pöytä katettuna ja "vieraat", eli mun kaverit piilossa mua mein makkarissa :D

Oli fetasalaattia ja patonkia, pipareita ja mokkapaloja ja paljon muita herkkuja :p

Vauva sai ihania lahjoja ja minäkin sain lahjakorin kampajalle!!! Ihanaa, pääsee laittamaan hienon tukan! Kivasti kaveri selitti, miksi kaikki muut on ostanut tavaraa vauvalle, paitsi hän, niin "Ei Nestori kehtaa syntyä kun äiti on tuon näköinen"... Että ottaisko tota nyt ihan vitsinäkään :whistle:

Oli aika rentouttavaa rupatella ja herkutella.. Nyt istun täällä töissä ja yritän piirtää.. Joku pieni vain ei tykkää, että kyykistelen kyyryssä mahan päällä, kaamea melskaaminen kun tekee kuvia :heart:

Jatkoja kaikille!! Pidetään ystävistä huolta!!

RäpäRällä ja Nestori 36 :heart:

Ihana yllätys Räpärällällä Mulla tuntuu että kaikki kaverit ovat kaikonneet tän raskauden myötä. Jos en mä pidä heihin yhteyttä niin eivät kyllä kyselekään mitä kuuluu??!?? Joten aika yksin taitaa tää äitiysloma mennä kun lapset lähtevät kouluun :/ :eek: :/

PippuriMamma tuossa juuri soitteli, kun ei pysty ollenkaan istumaan, että synnytys on jo käynnissä! Oli käynyt Tyksissä näytillä, kun viime yönä oli supistellut oikein urakalla ja olihan ne tulostakin saaneet aikaan, kohdunsuu melkein viisi senttiä jo auki! Vauva voi siis syntyä hetkenä minä hyvänsä! Oli nyt kotosalla käymässä, pakkaili sairaalakassia ja kellotteli samalla suppareita :) Laittelee mulle sitten taas väliaikatietoja, että miten tilanne etenee ;)

Olipa RäpäRällälle järjestetty aivan ihana ylläri! :D Mä saan varmasti vaan haaveilla tuollaisesta... :whistle:

Nyt syömään! :p

-Niiskuneiti ja Helmi rv 34 tasan-

Niiskuneiti 82: Ilmoittelehan heti ku kuulet pippurimammasta.

Räpärällä: Oli ihana yllätys. Mullekin kaverit piti esikoista odottaessani, mutta tuskinpa sama toistuu kakkosella enää...

Sitten ultrasta...Pikkuinen osoitti taas itsepäisen luonteensa. Ei suostunut näyttämään reisiluitansa kokonaan kertaakaan, joten mitat jäi melko epätarkoiksi. Tämän hetkiseksi painoksi kone antoi arvion 2300-2700g, joten ei mitenkään tarkkaa. Lääkäri vaan tuumasi, että mikäli laskettuun aikaan asti päästään niin sitten lähete äitipolille, niin saavat vielä varmistella vauvan koon. Arveli kuitenkin, että isokokoinen, mutta pienempi kuin esikoinen (4170g).

Yksi asia häi kuitenkin vaivaamaan. Lääkärin mukaan istukka oli jo osittain alkanut kalkkiutumaan. Mitä se tarkoittaa?????? Tuumasi vain, että sinähän oletkin jo kuitenkin viimeisilläsi... Sama lääkäri kuitenkin eilen sisätutkimuksen tehtyään sanoi, että ei oo hetkeen syntymässä. Siis eikö se oo kuitenkin huono jos se istukka on oikeen kalkkeutunut? Tosin vähänhän se vaan oli...

minttu-82 ja TaimiMainio 36+2

Alkuperäinen kirjoittaja minttu-82:
Niiskuneiti 82: Ilmoittelehan heti ku kuulet pippurimammasta.

Räpärällä: Oli ihana yllätys. Mullekin kaverit piti esikoista odottaessani, mutta tuskinpa sama toistuu kakkosella enää...

Sitten ultrasta...Pikkuinen osoitti taas itsepäisen luonteensa. Ei suostunut näyttämään reisiluitansa kokonaan kertaakaan, joten mitat jäi melko epätarkoiksi. Tämän hetkiseksi painoksi kone antoi arvion 2300-2700g, joten ei mitenkään tarkkaa. Lääkäri vaan tuumasi, että mikäli laskettuun aikaan asti päästään niin sitten lähete äitipolille, niin saavat vielä varmistella vauvan koon. Arveli kuitenkin, että isokokoinen, mutta pienempi kuin esikoinen (4170g).

Yksi asia häi kuitenkin vaivaamaan. Lääkärin mukaan istukka oli jo osittain alkanut kalkkiutumaan. Mitä se tarkoittaa?????? Tuumasi vain, että sinähän oletkin jo kuitenkin viimeisilläsi... Sama lääkäri kuitenkin eilen sisätutkimuksen tehtyään sanoi, että ei oo hetkeen syntymässä. Siis eikö se oo kuitenkin huono jos se istukka on oikeen kalkkeutunut? Tosin vähänhän se vaan oli...

minttu-82 ja TaimiMainio 36+2
En tiiä muuta tosta kalkkeutumisesta ku sen että sanotaan että yleensä tupakoitsijoilla ainakin saattaa olla vähän kalkkeutunut istukka.Mutta en tiiä tarkemmin mistä johtuu.

Voi apua, jännät paikat PippuriMammalla!
Jos hällä nyt syysmassu poksahtaa, niin vain päivällä meni arvaukseni metsään :whistle: Mutta hällä väliä arvauksilla, tämähän on vallan ihana uutinen. Lisää vaan kuulumisia kehiin, kun sellaisia saat Niiskuneiti82 =)

Voi että minkä ihanan yllärin kaverisi järkkäs sulle, RäpäRällä! Piristää taatusti monta päivää!
Hantta06, minustakin tuntuu välillä, että kaverit on katoamaan päin. Mulla ei ole enää mitään muuta elämää kuin gradu, vauva ja kotona istuminen. Alkaa väkisinkin yhteiset puheenaiheet kadota :/ Onneksi on niitäkin, joita raskaus kiinnostaa tai ovat itsekin raskaana. Heihin tulee nykyään pidettyä enemmän yhteyttä vaikka samalla haluaisin kailottaa muillekin, etten ole heitä unohtanut... Hmm, pitäisköhän tässä illalla soittaa jollekulle tai pistää edes spostia?

Kalkkeutuneesta istukasta
Tämän kävin kopsaamassa tuolta Kaksplussan Vastaanotto-osiosta:

Istukan kalkkeutumisen syitä ei tunneta, mutta se tiedetään, ettei se johdu esimerkiksi liiallisesta kalkinsaannista tai "taipumuksesta". Toisaalta tiedetään, että mitä yliaikaisempi raskaus, sen tavallisempaa on, että istukassa on jonkin verran kalkkia.Jos istukka jostakin syystä alkaa kalkkeutua jo reilusti ennen laskettua aikaa, voi sen toiminta heikentyä ja johtaa sikiön kasvun lievään hidastumiseen. Silloin saatetaan käyttää mainitsemaasi "small for dates" -termiä, joka siis tarkoittaa sitä, että sikiö on pienikokoinen suhteessa raskausviikkoihin. Näin oli sinunkin toinen lapsesi. Toisaalta on aina muistettava, että lapsen syntymäpainon tulee olla suhteessa vanhempien kokoon: jos äiti on hento ja pieni, on synnytyksenkin kannalta luonnollista ja normaalia, että lapsikin on pienehkö.Mielestäni voit hyvin vielä tehdä neljännen lapsen. Nykyisin on helppo seurata sikiön kasvua ultraäänellä, jos vähänkin on syytä epäillä, että siinä olisi jotain ongelmaa. Jos sikiön kasvu sitten pysähtyy kokonaan, niin silloin synnytys käynnistetään mahdollisimman nopeasti.

Maarja ja vaava 36+6

Tosin ensin vielä hetken kesälomalla ja viikon päästä olisi ensimmäinen virallinen äippälomapäivä. Nyt voi sitten aloittaa pienten vaatteitten pesun ja alkaa hiljalleen miettimään mitä sinne sairaalaan rahaa mukana. Kotiutumisvaatteet on pojalle ostettu ihan sitä tarkoitusta varten joten niiden valitseminen ei tuota ongelmia. Olin äitini kanssa tuossa viikko sitten ostoksilla ihailemassa pikkuruisia vaatteita.

Oletteko huomannut että ulkona on ihan törkeän kuuma! Meinasin vaan että jos joku ei ole hoksinut vielä... :LOL: Hiki juoksee siis täälläkin. Aamulla paistaa aurinko sisään makkarista ja iltapäivällä se helottaa olohuone/keittiö -puolelta taloa ihan armottomana. Mies on ollut kyllä ihana, itse se on istunut kuumissaan ja laittanut puhaltimen töhöttämään ihan suoraan minuun, tarvittaessa tuonut sen olohuoneesta makkariin pöhöttämään. :heart:

Neuvolakäynti oli aamusella, kaikki arvot edelleen ok. Poika oli pää alaspäin ihan niinkuin eilisessä polikäynnissäkin. Nyt on viimeiset kolme kertaa (pari viikkoa) merkattu korttiin RT, noinkohan se olisi vähentänyt kääntyilyään vai heittääköhän se pää alaspäin ihan vaan noita neuvola / poli käyntejä varten. ;) Eiliset polin mittaustulokset sanoo että poika olisi aika tarkkaan 2kg nyt. Jos kasvu jatkuu samana, se olisi synnytyksessä karvan yli kolmikiloinen. Polin lääkäri sanoi että siro poika olisi. Toivotaan näin... synnytystä ajatellen ei yhtään huono jos se vaikka olisikin siro eikä sillä olisi isänsä ladonlevyisiä hartioita. :LOL:

Pippurimammalle voimia synnytykseen! :flower:

Kiitos Maarja ja Miimari-84: Joo tuon minäkin luin sieltä. Vielähän ainakin vauva oli kuulemma melko iso, joten ei vissiin syytä huoleen. Mutta jäi vaan vaivaamaan, ku ei siitä sitten mitään muuta sanonut. Niin ja eläissäni en oo tupakkaa polttanut. =) Noh joka tapauksessa lääkäri sanoi, että mikäli laskettuun aikaan päästään, niin sitten jo lähete äitipolille, niin saavat kattoo tuon painon sitten vielä kerran. Ei kai tässä voi muuta ku luottaa lääkäriin ja toivoa, että kaikki menee hyvin. Onneks on sentään neuvola nyt jo viikon välein. =)

Minttu-82: Anteeksi tuolta elomahojen puolelta tulen tänne höpisemään =) mutta tuosta kalkkeutuneesta istukasta ei tarvitse olla huolissaan... Yleensä jos istukka on kalkkeutunut ja "vanhan" näköinen voi olla että lääkäri alkaa jopa käynnistelemään synnytystä aikaisemmin. Minulla on raskauden ajan diabetes ja leikkaus edessä kuitenkin ensi viikolla, mutta istukan kuntoa on seurattu nyt muutama viikkoa. Minulla kalkkeutuminen voi johtua insuliinin käytöstä. Jos kuitenkin virtaukset ovat hyvät ja vauvan kasvu ei ole pysähtynyt kokonaan, ei ole mitään syytä huoleen.

Jaksuja kaikille syysmassuille kantamustenne kanssa kuumille ilmoille

Seriina ja elomassu 38+2

Alkuperäinen kirjoittaja minttu-82:
Kiitos Maarja ja Miimari-84: Joo tuon minäkin luin sieltä. Vielähän ainakin vauva oli kuulemma melko iso, joten ei vissiin syytä huoleen. Mutta jäi vaan vaivaamaan, ku ei siitä sitten mitään muuta sanonut. Niin ja eläissäni en oo tupakkaa polttanut. =) Noh joka tapauksessa lääkäri sanoi, että mikäli laskettuun aikaan päästään, niin sitten jo lähete äitipolille, niin saavat kattoo tuon painon sitten vielä kerran. Ei kai tässä voi muuta ku luottaa lääkäriin ja toivoa, että kaikki menee hyvin. Onneks on sentään neuvola nyt jo viikon välein. =)
Voi anteeksi,en minä tarkottanut että sinä polttaisit vaan että oon kuullut tuon sanottavan että jos polttaa niin silloin on monesti jonkun verran kalkkeutunut istukka =) Mistä sen tietää vaikka tuo kalkkeutuminen johtuis siitä kun istukkahan yrittää parhaansa mukaan torjua kaikenlaisia myrkkyjä.Musta on kiva mietiskellä kaikkea tuommosia :D Mutta tuossa vois ainakin olla jotain perää :D
Mulla se vaan on edelleen tuo 2 viikkoa väliä noissa käynneissä.Älä turhaan murehdi Minttu tuota kalkkeutumista,jos se liikaa ois ollut niin ois ne laittanut johonkin tarkempaan tutkimukseen/seurantaan.Ja mehän ollaan jo niin loppusuoralla että tuskin se niin vaarallista on =)
Ai niin,mulla ne istukat taisi kummaltakin olla vähän kalkkeutuneet,kumpikin meni yli aikaseksi tyttö syntyi 41+3 ja poika 40+6.

mä oon vähän ymmälläni, jos sulla nyt on viikkoja 36+ jotain, ja painoarvio on 2300-2700, niin eihän siitä vauvasta pitäin isoo tulla????!!!
Mulla nimittäin painoarvio oli 36+5 2600g ja lääkäri sanoi, että ei nyt ainakaan koon puolesta suuri tule! Pikemminkin pienempi kuin esikko (3390g)! Tajusinko mä nyt jotain väärin? :D

mam84: tuo sun viesti oli varmaan tarkoitettu mulle. =) No näin lääkäri sanoi tuosta vauvan koosta. Esikoisen painoarvio rv 36+3 oli 2600g-2800g ja syntyi rv 40+2, painoi tuolloin 4170g! Nyt sanoi lääkäri, että isokokoinen on, mutta luultavasti ei niin iso ku esikoinen! =)

Alkuperäinen kirjoittaja mam84:
mä oon vähän ymmälläni, jos sulla nyt on viikkoja 36+ jotain, ja painoarvio on 2300-2700, niin eihän siitä vauvasta pitäin isoo tulla????!!!
Mulla nimittäin painoarvio oli 36+5 2600g ja lääkäri sanoi, että ei nyt ainakaan koon puolesta suuri tule! Pikemminkin pienempi kuin esikko (3390g)! Tajusinko mä nyt jotain väärin? :D
Selvis että olit tarkottanut Mintulle ton kysymyksen(olinkin jo ihan pihalla) :D

täälläkin yksi kärvistelijä joka juuri kotiutui synnytysvastaanotosta :wave: Tosin synnytys EI AINAKAAN VIELÄ kunnolla käynnissä, passittivat takaisin kotiin. Painoarvio nyt tasan 34 viikolla 2,3kg. vauva oli kääntynyt pää alaspäin :attn: :D jes!Suppareita tulee n.10min välein, kohdunsuu 2cm auki.

Alkuperäinen kirjoittaja minnajajoel:
täälläkin yksi kärvistelijä joka juuri kotiutui synnytysvastaanotosta :wave: Tosin synnytys EI AINAKAAN VIELÄ kunnolla käynnissä, passittivat takaisin kotiin. Painoarvio nyt tasan 34 viikolla 2,3kg. vauva oli kääntynyt pää alaspäin :attn: :D jes!Suppareita tulee n.10min välein, kohdunsuu 2cm auki.
Voi ihanaa!!!Jos sulla sattuu synnytys kunnolla alkamaan tänään niin onnea koitokseen! :D Vitsi meitsi on ihan täpinöissään täällä! :LOL: :LOL: :D

Heissan pitkästä aikaa B) Täällä on tapahtunut kaikenlaista parin kk:n aikana... Netti aukes vasta nyt vaikka muutettiin jo kesäkuun alussa. Raivostuttavaa olla ilman :)
Neuvola kuulumisia:
rv 34+3
kohdunpohjankork.: 32
hemppa: ei otettu (mutta viimeksi 131 rv 32+2)
paineet: 105/76
Paino: +926g/vko :'( Nyt yhteensä 13kg noussut....
vauva on edelleen perätilassa... ilmeisesti linkkuveitsimäisessä asennossa eli maistelee omia varpaitaan :) Kääntöyritys rv 36.... Kauhistuttaa se toimenpide ihan hirmusti! toivottavasti kääntyis nyt itse mahd.pian...
Ensi viikolla olis lääkäri+neuvola... saa vähän tietoa tosta kohdunsuun tilanteesta. Vaikka tuskin mitään ihmeempää on tapahtunut. ainakin tänään sano nvla:n tätsy et vauva ei vielä lähelläkään kiinnittymistä :eek:
Taidan kärvistellä vielä lokakuussakin
Hassua että täällä alkaa porukka poksumaan, kun tuntuu että vasta äskenhän tässä valiteltiin alkupahoinvointia ym. :whistle:
Paljon onnea siis pippurimammalle ja minnajajoelille!! Kivakiva kohta tulee vauvauutisia =)

Mamu82 rv 34+3

Yhteistyössä