***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

nikin emo nukkuuko sun vieressä?meillä auttaa kun nukkuu kaikussa, omassa sängyssä ihan samanlaista kun sullakin..ei toki päiviä auta ellei itekin halua nukkua mutta tuo meidän kappale onneks nukkuu parvekkeella päivisin ihan kivasti tunninkin.

kiitos kaikille osanotoista, nyt täytyykin mennä avaan kaverille ovea...
 
Vauvan sukeltamisesta piti nopsaan kommentoida!
Mehän ollaan siellä vauva-uinnissa käyty joulukuusta asti ja viimeks kun oltiin 3vkoa sitten niin Ada suklaili ekaa kertaa ja siihen ei kyllä paljon ohjaajaa tarvittu kuin rohkaisemiseen :D

Meillä siis koko homma tapahtui niin että minä pidin käsiä 'puuskassa' ja Ada istui käsieni päällä ja noja si rintaani. Siitä sitten kallistin hitaasti eteenpäin ja Ada itse molskahti veteen ja sieltä sitten isä nappasi kainaloista kiinni ja nosti ylös!

Kuulostaa hurjalta mutta meni tosi hyvin, Ada ei edes itkenyt ja ohjaaja sanoikin että tää tyyli on paras siksi että koska vauvaa ei viedä veden alle vaan itse 'kaatuu' sinne niin vauva ei koe että sille on tehty jotain kauheuksia :D

Puuroista kommentoin vielä nopsaa että me syötiin noin viikon Muksun riisipuuroa mutta se uppos niin huonosti että aloin tekemään siitä samasta jauheesta velliä neidille ja se uppoo hirveetä vauhtia joka kerta!

Nyt pieni heräs joten pakko mennä, jaksuja mammat :heart:
 
ainiin,munkin piti tota sukellusta kommentoida, esikoinen sukeltaa niin että istuu patjalla tai altaan reunalla ja pitää papan käsistä kiinni, pappa laskee kolmeen ja kolmosella esikoinen kaatuu eteenpäin ja pappa nostaa sit pinnalle.sama periaate siis kun tiniillä.Näin siis sukeltanut siitä asti kun osannut istua.kokeiltiin myös semmosta ilmaan nostoa jossa lapsi menee pää edellä veteen mutta tuo inhoaa sitä ja alkaa aina huutaa.Sillee sitä harjotellaan että laitetaan eka vettä pään päälle takaa päin, sitten lopulta kun on siihen tottunut ja selvästi pidättää hengitystä kun vesi osuu otsaan, saa laittaa sukelluksiin siten että pitää vauvasta kiinni ja otsa edellä laittaa veden alle.esikoinen ei tykkää siitäkään, mutta eeti kyllä.
 
Iltoja!

Parikymmentä pakkasta ja kylymä tuuli!!!!hrrhrrhrr

garol: Tervetuloa! Ja onnea kun olet menossa naimisiin (jos oikein ymmärsin hääkiireesi?)!

Meripihka: Sama vika rahikaisella...nimittäin kaikki tietävä anopin tekele! Siis just ne itsestäänselvät asiat pitää aina mainita...mää kun en niitäkään tajua ihan ite :headwall:

Daydreams: Otan osaa suruusi! :hug:
ja ei mitenkään kiva juttu myöskään miehesi työtilanne.

Tänään oli meillä sitten 5 kk neuvola...paino 7820g (7330g), pituus 64.8cm (63.2cm) pipo 43.1 (42.7cm) suluissa 4kk mitat. Tasaisen hyvin kasvaa keskikäyrällä...tuo mein poika on tuommonen jäntevä pötikkä :D . Rokote annettiin, vielä ei ole ilmestyny sivuvaikutuksia, kuin viime 3kk rokotuksiin vertaa...silloin alkoi jo tunnin päästä rokotuksesta kivut pojalla...eikö se muutaman päivän sisällä ala jos on alkaakseen?

Nikin emolle: Täyteen ladatut varaparistot lähettää hän!!

Meillä nukutaan hyvin...ihan pelottaa että ei nukuta taas kauan näin hyvin...21-22 nukkumaan ja 06-07 otetaan maitoa ja vielä noin pari tuntia lisää unta...kattotan nin heitetään taas häränpyllyä kun meen hehkuttamaan :snotty:

Juu...mutta mukavaa viikonloppua...palaillaan astiallle :wave:

hille ja poika ponteva 5kk huomenna
 
Kalle on jo hyvän tovin vedellyt sikeitä, ja mulla joutilasta aikaa vaikka varmaankin pitäs olla jo nukkumassa :p

Täällä pakkasta semmoset -19, tuulee ja sataa lunta. Joka paikka kohta tukossa, isäntä pääsi autolla juuri ja juuri pihaan kun tuli 21 aikoihin lentopallosta :/ .

Tuosta sukeltamisesta. Täällä se näkyy toteutettavan ensin niin että kaadetaan samaan aikaan vettä päähän ja (äiti/isä pitää lasta kainaloiden alta kiinni) käytetään pinnan alla, lapsella kasvot vanhempaan päin, sitten kun sieltä sukelluksista noustaan ylös niin taputetaan lapselle ja kehutaan kuinka hienosti meni. Toki ensin on "kannutettu", eli totutettu siihen hengen pidättämiseen. Sitten nämä "pidemmälle edenneet" sukellutetaan niin että ohjaaja/toinen vanhemmista nostaa lapsen ilmaan ja pää edellä laitetaan veden alle, josta vanhempi sitten nostaa lapsen ylös.
Olipa monimutkaisesti selostettu, jospa siitä sai jotain selkoa :whistle:

Kalle ei vielä ole päässyt sukeltamaan mutta josko jo ens maanantaina kun päästään taas uimaan.
 
syysmami08 :flower: tervetuloa myöskin mukaan kirjoittelemaan!

Täällä on lunta satanut, plussan puolella ollaan ja sumua pukkaa! Aamukahvit juotu ja pikkasen piristytty, sillä viime yö oli kaikista vilkkain ikinä.... nyt heräiltiin jo vartin välein ja oltiin keskellä yötä hereillä :headwall:

poika vetelee nyt 30 minuuttisiaan ja mä poistun suihkuun :) :wave:
 
Lauantai-aamua....

Ihan ensiksi: osanotto DD:n suruun :hug: :hug:
Ja toivottavasti se miehesi työtilanne ratkeaisi parhain päin!

Jouskari meinasi, ettei meillä mitään vauvoja enää ole ja sellainen olo minullakin joskus on.
Tuntuu niin surulliselta (vaikka tämä on ollutkin tosi haastavaa) että on viimeinen vauva meidän perheessä.
Kaippa nuo hormoonit teettää vieläkin häikkää....

Kaikki uudet, tervetuloa kirjoittelemaan!
Ja varokaahan, tänne jää koukkuun!!!

Meripihka täältä lähetän sulle voimaa kestää anoppia!
Minulla myös ihan hirveä anoppi, jota kohtaan en tunne muuta kuin vihaa, koska minä olen kaikessa hänen mielestään niin huono ja epäonnistunut. Ja juuri nuo typerät ohjeet saa täälläkin sapen kiehumaan! Ihan kuin ei lähes kaikkea olisi jo kokeiltu....

Nikin emolle lähtee täältä myös vara-akkuja, nyt kun niitä on itse saanut jo ladattua jonkun verran.

5KK neuvolassa käyty ja miekkosen mitat (suluissa 4kk) 7810g (7370g) ja 67,2cm (66cm). Pään ympärys 44cm (43,2cm). Hyvin kuulemma kasvaa ja saatiin jo viimeinkin se hammasharja, joka olisi meille pitänyt antaa jo 3kk neuvolassa. Saatiin lupa aloitella kotimaiset viljat ja liha, kun ei perheessä ole allergioita.

Josta tulikin mieleeni että VOIMIA kaikille allergioiden parissa puuhaaville. En tiedä mitä koette ja käytte läpi, mutta Hexan jutuista voi jotain päätellä....

Ja nyt hehekutan!!!!! Ihan silläkin uhalla, että loppuelämä menee plörinäksi!
Meillä kun on tämä 1,5 tunnin välein yötä päivää syövä tapaus.....
Viime yönä nukkui poika klo: 20.00- 06.00!!!!! Ilman yhtään syöttöä.
Meillä siis tissittely on jäänyt koko ajan vähemmälle ja vähemmälle kiinteiden tultua mukaan, nyt juo sitten jo nätisti kyllä korvikettalkin. Ja äiti huojentuu, kun näen miten paljon maitoa oikeasti menee, tississä kun ei ole edelleenkään sitä kaipaamaani mitta-asteikkoa
:LOL: :LOL:

Mutta nyt matkaan kohti ystävän synttäreitä!
Palataan astioille!

Mamitus2 ja Nappula kohta 5kk
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Meillä on ollut kiireinen loppu -ja alkuvuosi, että en ole kerennyt kirjoittelemaan, enkä oikein lukemaankaan tekstejä :ashamed:
Nytkin tulin vain nopeesti kertomaan pikaiset kuulumiset, elikkäs meillä harrastettaan äiti-vauvajumppaa ja vauvauintia. Avoimessa päiväkodissa järjestetään "muskaria", eli laululeikkejä ja ollaan siellä kerran käyty tutustumassa:)

Toinen mainittava asia on se, että mepäs käytiin NP-ultrassa tiistaina ja nyt uskallan huokaista ja kertoa ilouutisia.. Veeti saa veljen tai siskon :heart: Laskettu aika on 15.8, että syksyllä tekemistä riittää :D

Nyt täytyy lähteä ruokakauppaan.. tekee mieli kaikennäköistä taas, vaikka pitäisi pidättäytyä herkuista, kun edellisestä raskaudesta jäi n.7kg ylimääräistä ja nyt lisää pukkaa :ashamed:

Hyvää viikonlopunjatketta, koitan kirjoitella paremmalla ajalla vähemmän omanapaisesti!

haikara08 ja Veeti, melkein 5kk
 
Höpöti
terve!

JÄTTIMÄISET onnittelut pikku kakkosia odottaville... pari täällä niitäkin löytyi :)
Voi kun itekin tekis niin mieli, mut meillä ei iskä oo vielä kovin innoissaan.. ehkäpä vielä joskus :D

Täällä neiti kasvaa kovasti. ja perjantaina tulikin jo 5kk täyteen... aika menee hurjaa vauhtia.. tiistaina on neuvola... sitte kuullaan minkä kokonen... painaa varmaan jo kymmenen kiloa :DD heh :D

ensi viikolla olis tarkotus lähteä ostoksille. mut oon kovasti koittanut miettiä et minkä kokosta toppa haalaria neiti mahtaisi ens talvena tarvita?? Ne kenellä aikasempaa kokemusta niin jotain vinkkausta tänne suuntaan... :))

Meillä taas neidillä lääkekuuri... :( torstaina haettiin kuuri... huh huh.. oon ihan kypsänä tätä sairastelua... onneks meillä neiti silti kutakuinkin hyvän tuulinen..

Täällä ollaan neidin kans kaksin, iskä kavereitten kans viihteellä... toivottavasti se sieltä kotiin tiensä löytää :)
Vilma ollu unilla jo tunnin verran, kohta tarvis alkaa itsekin varmaan sinne suunnata... :)

Syömisistä on ollut puhetta... meillä syödään aamulla puuroa, sitten puolen päivän aikaan syödään puoli purkkia perunaa ja puoli purkkia hedelmää, sitten puoli kolmen aikoihin vajaa purkillinen hedelmää, viiden aikoihin taas puoli purkkia perunaa ja puoli purkkia hedelmää.. ja illalla puuron...:) aika syöppö meillä.. :)

Höpöti ja Vilma 5kk :)
 
höpöti jos aatellaan että vauvat on ens talvena jo yli 1v, niin esikoisella oli sen ikäsenä käytössä vasta 74-80cm!joten aika paha sanoa että kuin isoa haalaria sillon tarvis kun tuo vertauskohta on noi kitukasvunen..kuitenkin pikkuveljellä nyt jo käytössä 74cm vaatteita.varmaankin sit menis 86cm haalari ens vuonna jos kasvu jatkaa samaa mallia.

haikara suuret onnittelut!!hitsot, nyt kyllä alkaa itelläkin oleen vähän raskauskuume...

kiitos mamitus!hieno homma kun tajus kaverikin nukkua koko yön!

syysmami tervetuloa mukaan!

muistanko ihan väärin kun muistaisin että hexan lapsella olis aistiyliherkkyyttä?jotenkin jäi mieleen joskus...tätä kyselen kun eräs tuttava puistossa kiinnitti huomionsa tuohon meidän esikoiseen ja sen haastavaan luonteeseen..ja ehdotti että voisko olla sitä.Ajattelin sit kysellä että tietääkö joku miten sitä tutkitaan?
tuo on siis tosi haastava tapaus ja kovin tempperamenttinen, lievää kehityshäiriöö.
mutta en kyllä tommosta oo osannu ees aatella kun ei kuitenkaan melusta tms. tunnu häiriintyvän..

meillä on mies ollut pois kotoo koko viikonlopun, hitto että ärsyttää kun toinen saa mennä ja ite ei pääse koskaan edes pariks tunniks mihkään.Ja tietty nousi kuumekin perjantaina, onneks alkaa nyt jo helppaan.

nyt täytyis ruveta siivoon..plää
d.ja eeti 5kk
 
Haikaralle onnittelut!

Höpöti: esikolla oli laskettu aika heinäkuussa ja tokana talvena meillä oli käytössä sekä 80 cm haalari että lopputalvesta sitten 86 cm toppapuku (2-osainen). Kenkiäkin meni sinä talven 22 ja 24 numeroiset ja kesällä oli 25 numeron kengät sitten käytössä. Mutta noi pikkaset ottaa hirveästi kiinni kasvua.

dd: neurologihan noita tutkii. Eli minkä tyyppisestä aistiyliherkkyydestä on kyse? Kosketusyliherkkyydestä? Kestääkö vaatteita / saumoja / muuta kosketusta kuinka helposti? Miten on suun laita? Meneekö suuhun kaikki vai ei mitään (pikkukivet - ruoka, ikä?)? Jos äänimaailman karsii minimiin, onko sillä lapsen käyttäytymiseen mitään merkitystä (ei radiota / telkkua yms)? Reagoiko koviin ääniin, reagoiko yllättäviin ääniin? Miten visuaaliset ärsykkeet vaikuttavat? Hermostuuko tai alkaako reagoida telkkuun?

Kuviteltiin, että Piipiäisellä on kova kuume. Illalla oli 37,2 ja nyt aamulla 36,8. Ja lapsi tuntuu tulikuumalta! Pitää tehdä vielä kontrollimittaussarja toisella mittarilla. Nuhaahan tuo on, nukkuu vain kohoasennossa meidän välissä..
 
Haikaralle onnittelut!!!

Vauvauinnista:
Meillä sukellukset tehdään kutakuinkin siten, miten Niihullakin. Aina ensin lorotellaan vettä lapsen edessä siten, että lapsi kiinnittää katseensa lorisevaan veteen. Sitten kannu täyteen ja selän ja takaraivon kautta tuodaan vesi päälaelle ja siinä kohden kun lapsi laittaa silmät kiinni, sanotaan: "nyt sukelletaan" ja lapsi vetästään veden alle. Lapsi on vatsallaan, kasvot minuun päin (pidän kainaloiden alta kiinni ) ja vetäsen siis hänet pienen matkaa itseäni kohti. Veden lorotusta tulee jatkaa vaikka lapsi on jo sukelluksissa, ettei hän unohda pidättää hengitystä. Tuo lorottelu siis näissä ekoissa sukelluksissa. Kun lapsi on tullut pinnalle, häntä kehutaan, mutta meille neuvottiin, ettei asiasta kannata tehdä suurta numeroa eli ei taputuksia ja hehkutuksia, vaan jatketaan saman tien uiskentelua, samalla kehuen. Pieniä variaatioeroja ilmeisesti on siis näissä ohjeistuksissa. Jossain vaiheessa kannutusta ei sitten tarvita, vaan lapsi osaa pidättää hengitystä, kun vaan sanotaan "nyt sukelletaan" ja sitten jossain vaiheessa voidaan sanallinen ohje jättää kokonaan pois. Tässä kannutussukellutuksessa tarvitaan kyllä toinenkin aikuinen.

Hexa tais kysellä yksityisaltaassa uiskentelusta. En toki mitään faktaa osaa sanoa, mutta luulisin, että ok. Minua kun on ihmetyttänyt tuo ohjeistus, ettei alle vuoden ikäisen kanssa olisi suotavaa käydä normisti kylpylöissä tahi uimahalleissa, ainoastaan vauvauinnissa, nin kysyin sitten oikein uimaopettajalta, että mihin tuo juttu perustuu, ja että saanko uittaa poikasta kuukauden päästä reissussa ollessa. Vauvauintialtaassa on huomattavasti vähempi klooria, joten ei ärsytä silmiä ja ihoa niin paljon. Kylpylöissä ja normialtaissa joudutaan käyttämään nin paljon klooria, että vauva ei välttämättä sitä kestä, etenkin jos hörppii vettä tai vetää henkeensä. Että aivan huoleti voimme kuulemma uittaa matkalla meressä ja merivesialtaassa, mikäli lämpötilan puolesta hirviää. Ja onhan teistäkin moni näköjään käynyt ihan kylpylöissäkin, eikä ilmeisesti ole mitään haittaa ollut!?

 
Lizard ei tosiaan mitään haittaa ollut kylpylä-käynnistä ja aijon kyllä vastedeskin viedä poikaa uimaan muutenkin kuin vauvauintiin.

hexa mä en tosiaan oo huomannut mitään erikoista reagoimista ääniin, vaikka esim. tosi kovia ääniä kuten poran ääntä pelkää ja alkaa itkeä.Syömisen kanssa on aina ollut hankaluuksia, pienempänä ei laittanut suuhunsa mitään leluja tms. eikä ruokaa saa nytkään syömään ellei se ole tietyn tyyppistä rakenteeltaan.Esim, makaronia syö ja selvästi tunnistettavia juttuja mutta mössöjä ei.
toki se voi olla hänen ihan omaa kikkailua eikä mistään "viasta" johtuvaa.
telkkaria kattois vaikka kuin ja suuttuu kun se laitetaan pois.nyt on alkanut itse riisumaan mutta en siinäkään oo huomannut mitään normaalista poikkeavaa...ettäjotenkin vaate vaivaisi tms.
esikoinenhan kehittyi tosi hitaasti, nyt vasta osaa ryömiä, käveleen oppi kuitenkin 1v.aika arka on liikkumaan, kiipeilemään ja keinua ei halua lainkaan, usein pyytää keinuun mutta alkaa huutaa heti kun keinu liikkuu.
ilmeisesti tää tuttava siis perusti tän väitteensä sille että pojalla on haastava temperamentti ja kertoi että se vois olla oire aistijärjestelmän kehittymättömyydestä...
lapsi on siis tosi kiukkuinen ja itsepäinen, saa raivareita ihan pikkuasioista ja turhautuu heti jos kaikki ei mee niinkuin hän aatteli.toki nääkin voi kuulua vaan ikään (2v 7kk) mutta kun on aina ollut tuollainen.jotenkin vaan aattelin että varmaan näille ja hänen kehitysviimästymille on joku muu syy ku ei tosiaan mitenkään erikoisesti reagoi mainitsemiisi asioihin..
 
DD Meillä on tuo 6 vuotias käynyt pari kertaa psykologin testit ja nyt oli vielä toimintaterapeutin testit, kun epäili hahmotushäiriötä tms. Ja just tollasia asioita kyseli, että pelkääkö kiipelyä tai keinumista tms, jossa ei jalat ole maassa. Ja täytyykö ruoan olla rakenteeltaan just tietynlaista tai lautasella tietyllä tavalla. Ja samaten saako raivareita usein ja pienistäkin syystä.
 
DD: vallan hyvin voipi pojallasi olla kypsymättömyyttä tai tietyntyyppistä poikkeavuutta aistijärjestelmässä, koska melko tyypillisiä oireita ovat kyllä esim. tarkkuus ruoan rakenteesta ja keinumisen ja kiipeilyn välttäminen. Raivarit kuuluu usein myös asiaan, kuten motorisen kehittymisen hitauskin. Tältä pohjalta lasta on helpompi ymmärtääkin, eikä ala ärsyttämään ehkä niin helposti (kuin silloin, jos ajattelee, että lapsi vaan kiukkuilee ja äkkäilee tai on luonteeltaan vaan hankala ). Tuleeko sullen Vauva-lehti? Uusimmassa oli juttua aiheesta. Diagnooseilla ja tutkimuksilla sinänsä ei välttämättä tee yhtikäs mitään ( olen jossain määrin vastaan sitä, että lasta raahataan sinne ja tänne sen tähden, että saadaan oireilulle jokin nimi ), mutta joissain tapauksissa varhainen diagnosointi ja sen myötä esim. toimintaterapian saaminen voipi auttaa lasta todella paljon. Säästyy monilta myöhemmin mahdollisesti ilmaantuvilta pulmilta.
 
Kiitos kaikille tosi paljon sukellusvinkeistä! Eilen kun oltiin kylpylän uima-altaassa (aattelin nyt jatkossakin käydä siellä, kun siellä sekä syvä allas että ilma on niin paljo lämpimämmät kun uimahallissa ja siellä kyllä taitaa olla otsonipuhdistus,ainakaan ei tippaakaan tuoksu kloorille, täytyy vielä kysästä)sukellutin kaveria kahdesti ja en ollut vielä lukenut noita teidän vinkkejä, eli vedin ite veden alle, tokalla kertaa sai vähän vettä henkeensä. Eli nyt sitten teen tuolla tavalla, että kaadan vettä päähän ja yritän vielä tuota Tiniin kallistusta. Suihkussa olen jo pari kuukautisesta pessyt hiuksia niin, että olen antanut veden valua kasvojen yli hetkittäin, ehkä siksi hän ei olekkaan siitä moksiskaan?

DD - jaksamista mummon, kuumeilun ja juoksujalkaukkelin kanssa. Mahdoitko tarkoittaa Tourettea? Oliko se just tuo aistiyliherkkyys vai jotakin muuta... No mun kokemuksen mukaan, jos jotakin diagnosoitavaa mielestäs mahdollisesti olis, sitä ei kannattane jättää neuvolan varaan... No mulla nyt on tää ylinegatiivinen neuvola-asenne muutenkin, mutta taustalla mm. serkun 4-vuotias tyttö, jonka synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta ilmeisesti johtunut kehityshäiriö jätettiin noteeraamaatta ja painettiin villasella neuvolassa, kunnes lapsi oli 2-vuotias, ja sittenkin diagnoosi kesti ja kesti, vaikka hän itse yritti esittää asiaa jo lapsen ollessa 8-kuinen (lapsi mm. lösähteli kasaan istuessaan ym. ei-jäntevyyttä, ei yrittänyt seisomaan, ei muodostanut kunnon äänteitä ym.). Sillä seurauksella siis, että kaikki fysioterapiat, toiminta- ja puheterapiat alettiin liian myöhään, nyt 4-vuotiaalle yritetään opettaa viittomia ja hän huterasti kävelee.

Vaatekoista
- meillä 5,5 kk käyttää nyt 74-80 kokoa. Itekin mietin ens talven asuja nyt aleista, mut en oikein saanut mitään ostettua kun niin hankala arvioida kokoa. Varmaan joku 96 ellei 100... Harmittaa jo tarpeeks kun melkein kaikki hauskat kesäaleista ostamani 9 kk tarkoitetut vaatteet on jo nyt pieniä ja kun ne on semmosia kesäsiä kuoseiltaan tai materiaaleiltaan niin korkkaamattomiks suurin osa jää. Joku ehkä nipin napin menee vielä maaliskuun lopulla Kanarialla - ONNEKS! Meidän kundilla on muuten myös jo 4 uima-asua (yksi niistä vielä testaamaton kelluntapuku) ja kahdet aurinkolasit! Sairasta, mut aina kun mä ostan jotakin, mummi kiirehtii ostaa saman artikkelin, joka on mielestään parempi... Pieniks jääneet vaatteet annan kevereiden vauvoille, mä oon itekin saanut niin paljon, tai siis lähes kaiken, niin pistän kiertämään edelleen. Kahdella tutulla la heinäkuussa, et tapelkoot ne meidän kamoista.
 
DD: lapsi ei oikein osaa olla ilkeä tai vaikea luonnostaan. Aina siihen on joku syy. Vitsit, kun muistais mitä olen lukenut sillä just noita kuvaamiasi ilmiöitä olen parillakin lapsella kuullut / lukenut olevan ja diagnoosia en nyt kuollaksenikaan muista. Mutta toimintaterapiaa ovat saaneet ja se on tilannetta helpottanut. Kun meillä oli ongelmia tuossa syömisessä niin ratkaisuksi tarjottiin nimenomaan selkeärakenteista ruokaa, joka on laitettu lautaselle aina samoin ja värien piti olla myös selkeitä. No esikon ongelmahan oli kurkunpään kehittymättömyys eli ei sama..
Tuo keinumisen ja korkeiden paikkojen pelko on myös sellaista, jota joillain tutuillamme on. Miten esikoisesi sietää muovailua / muovailuvahan käsittelyä / mutakakkujen tekoa käsillä?

Joskus tuntuu ihan hassulta, että pikkukeskosia syynätään joka välissä ja ihmetellään jos ei käydä terapioissa ja fysikaalisissa hoidoissa. Ja sitten jos on todella tarvetta esimerkiksi henkilökohtaiseen avustajaan päivähoidossa niin sitähän ei sitten millään saa. Eikä myöskään riitä resurssit niihin terapioihin, joilla lapsi kuntoutuisi (musiikkiterapia, ratsastusterapia yms).

Mutta nyt pitää mennä Pieniäisen luokse, tuo räkätauti vaivaa niin kamalasti että hän ei kestä yhtään olla muussa kuin pystyasennossa. Onneksi hän vetää itsensä istumaan jo aika tukevasti ja pysyykin istumassa kohtuuhyvin, joten istua hän saa kunnes taas olo alkaa makuulla olla siedettävää.
 
haikaralle onnittelut!!!! :flower:

dd tiedän niiiiiin ton tunteen kun mies vaan rientelee omissa menoissaan, murrrr pistää vihaksi!

pakko hehkuttaa! saatiin madonnan keikalle liput! :D

kysymys soseista, oletteko kuinka monta päivää antanut yhtä makua ja koska siirtyneet seuraavaan jos ei allergia-oireita ole tullut? viikko per maku?

nyt pitää taas kiitää, kohta ulkoilemaan kun on niin hieno aurinkoinen ilma!
 
Pitääpä tulla kertomaan, söin yhden runebergin tortun eilen illalla ja Piipiäinen oksensi kahdet lakanat pesuun, vatsa ja selkä sekä posket olivat täynnä pieniä näppylöitä ja nyt peppu on ihan punainen ja 'ruvella' eli palaneen näköinen ja täynnä pieniä näppylöitä. Tulipahan todistettua, että allergiasta on kyse näissä oireissa ja ne johtuvat vehäjauhosta, mantelista ja kananmunasta. Olisipa tuon pulauttelun tajunnut ajoissa johtuvan allergiasta, mutta eipä sitä osannut niin ajatella. :(
 
Aurinkoista maanantaita! B)

Oli tupa täynnä porukkaa koko viikonlopun niin ei ehtinyt yhtään palstailemaankaan ite!

Hexalle kiitokset vastauksesta allergia-asiassa. Kananmunalle ei ainakaan meillä olla allergisia ja alankin nyt kallistumaan ajatukseen,et öiset ähinät varsinkin johtuis perunasta. Sitä kun on ollut kaikkien soseiden joukossa mitä oon antanut. Nyt on kaksi päivää menty pelkällä bataatilla ja vaikuttaa paremmalta.
On vaan niin ärsyttävää, kun ei tiedä mikä toista vaivaa ja varsinkin se voimattomuuden tunne on niin syvältä... :( Ja tietty kun lukee minkä tahansa sairauden oireita, niin johan ne kaikki heti löytyy!

Uusille tervetuloa joukkoon!

Haikaralle onnittelut pikaisesta uusinnasta! :flower:
Nyt on käynyt niin, että mulla on ensimmäistä kertaa 34-vuotisen elämäni aikana vauvakuume :ashamed: Mies vähän toppuuttelee vielä, ei kuitenkaan täysin, sillä eipä me kumpikaan tästä enää nuorruta. Hän kun on jo 41v. Tehtiin epävirallinen diili, et kun mahdun raskautta edeltäviin farkkuihini (kiloissa matkaa vielä 13 - argh!), niin sitten voidaan alkaa tuumasta toimeen :D Eli kunnon jojoilua tiedossa - sehän se on niin tervettä.... |O

Täällä kans on soseiden aloituksen jälkeen alettu kakkaa vääntämään välillä ihan naama punaisena ja ne pierut! Eli kuten Meripihkallakin. Täysimetyksellä meillä kakattiin 3-6 kertaa päivässä, nyt vain kerran päivässä. Oon iltaisin antanut nyt desin verran Muksun banaanipuuroa (riisi &maissi), joka on saiRAAN hyvää! Eli voitte arvata minne menee syömättä jääneet puurot :whistle: Soseita oon antanut 3-5 päivää aina yhtä lajia, ennen seuraavaa lisäystä.

Mihin aikaa se Sanomatalon tapaaminen olikaan? Jos vaikka päästäis tällä kertaa mukaan.

Vaatekoosta oli vielä ollut puhetta. Meidän rääpäle käyttää edelleen kokoa 62, joistain housuista menee vielä 56... :heart: On sen verran hoikka varreltaan, et osa housuista on jäänyt käyttämättä, kun ovat vyötäröstä niin isoja etteivät pysy ylhäällä.

Nyt valmistautumaan herran heräämiseen päiväunilta. Hanat auki maitobaarissa :LOL:

Zucchero + Sisu 4kk 3 vkoa
 
Ja aina jotain unohtuu! Piti siis kertoa vielä, et viikonloppuna on annettu Sisun nukkua "vaan" 3 tunnin päikkärit ja illan puolen tunnin torkut on jätetty väliin, eli leikitetty ahkerasti jotta pysyy hereillä. Tällä saatiin unia pidennettyä niin, et on jopa kaksi reilun 3 tunnin pätkää!
 
Hellurei ja hellät tunteet!

Ajattelin tulla pitkästä aikaa taas päivittelemään kuulumiset. Toki lähes päivittäin käyn lueskelemassa juttujanne!

DD:lle osannotto mummon poismenon johdosta.

Ja ihan mahdottoman isot onnittelut vauvauutisia saaneille! Ihan hassua, että jo saadaan tällaisia uutisia, vaikka juuri nykyisiä nyyttejämme odoteltiin! Mahtavaa! Meillekin on pikkukakkonen toivottu, mutta ei ihan vielä. Josko saatais tää nykynen jäbä ensin vuoden ikään, niin sitten ehkä. On nimittäin aika raskasta aikaa nyt tämä, ja ei ihan heti ole jaksamista samaan rumbaan lähteä.

Meillä kun pieni mies jatkaa öisiä heräilyjään...näitä jatkunut uudesta vuodesta saakka. Nukkuu kyllä kellon ympäri ja syö ainoastaan kerran tuona aikana, mikä on mun mielestä hyvä, mutta pahimpina öinä saan käydä toista kymmentä kertaa laittamassa tuttia ja rauhoittelemassa.. ei hajuakaan, mistä vois johtua. Kun nälkäänsä siis ei huuda vasta kuin 3-5 aikaan... ja yleensä silmät kiinni huutaa, että untakin riittää...aika rankkaa on kyllä. Kun ne "parhaat" yöt on sellasia, että saattaa mahtua pari parin tunnin yhtenäistä unipätkää yöhön, muutoin sama rumba jatkuu...:/ kiinteitä meillä syöty noin kuukauden verran 3 ateriaa päivässä. Luonasaikaan pottua, iltapäivällä pottua tai hedelmää ja illalla puuroa. Näissä väleissä sit maitoa ihan herran toiveiden mukaan. Nyt ollaan lisäämässä mukaan aamupuuro. Huomenna on 5kk neuvola ja siellä sitten aletaan selvittelemään yöheräilyn syitä. Nyt on vielä pari viikkoa sitten ilmaantunut pahannäkönen ihottuma poitsun otsaan, mikä vois viitata allergiaan..mutta katsotaan. Kun tuskin nyt yli kuukautta hampaitakaan tekee, vaikka sitä ne kaikki tutut ja tuntemattomat ehdottaa... mutta siis, äiti alkaa olla täällä päässä aika loppu :(

Odotin poitsun kääntymista kuin kuuta nousevaa ja olin varma, että myöhäseksi menee, ennen kuin oppii. Mutta yks kaks yllättäen yhden päivän yrityksen ja harjoittelun jälkeen hää sit ryhty siihen hommaan 4,5kk iässä. Eli reilu pari viikkoa nyt osannut sen homman. Ja sitähän tehdään ahkerasti, vaikka sitten masullaan ei viihdyittäiskään. Saa tääkin mamma olla kääntämässä poikaa vähän väliä.

kylpeminen meillä tapahtuu pari kertaa viikossa ja toinen kerta yleensä hoituu vauvauinnissa.

siinä taisi olla tärkeimmät, nyt pitää mennä lämmittämään sosetta. Kuulemisiin ja jaksamista kaikille!

suhveli ja joonatan 2pv vajaa 5kk
 

Yhteistyössä