***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Mallasuute on todella tehokasta; Niki oli sylissä ja katseli pöydällä olevaa pulloa ja samantien turahti kakat vaippaan! Eli en ehtinyt edes avata koko mallasuutetta..:) Nyt olemme palanneet siis normaali mahakipuihin. Luulin tosiaan ummetukseksi, kun vauva työnsi ja ähräs sitä kakkaa,mutta ei saanut tulemaan.

Mulle on muuten neuvottu, että syöttövälit kannattaisi yrittää pitää. Siis että ei saisi pitää koko ajan tissillä, vaan selkeästi pitää tako ruokailussa, mikä se nyt kelläkin on, vähintään kait tunti väliä. Varsinkin jos vauvalla on mahakipua niin ei saisi antaa koko ajan tissiä kuulemma. Mut tää on helpommin sanottu kuin tehty...

Meillä kakka on ihan vetistä, vaikka on vastiketta käytössä. Tästä vesi-kakastakin olen kysellyt neuvolasta,mutta...en tiedä onko niinkuin kuuluukin.
Cora mä kyllä sinuna käyttäisin nyt Almaa lääkärissä, saatan tosin olla yli-huolehtiva...mutta tuo kakan vihreys ja veri? kakan joukossa ja mahakivut, soita vaikka neuvolaan ja kysy kannattaisko tosiaan lääkärissä käydä. En usko että syöt mitään sellaista joka aiheuttaisi tuollaista. Mahakipua voi aiheuttaa esim pavut,herneet,sipuli,tuliset mausteet,paprika. Musta tuntuu että noista tulis lähinnä ilmavaivoja vauvalle. ja liika kahvi ei ole tietenkään hyväksi. Maidotonta ja munatonta olitkin jo kokeillut.

Ilmavaivoja itketty sis tavalliseen tapaan. Tosi ärsyttävää kun vauva on syvässä unessa ja herää pirun ilmavaivoihin.Maanantaina mennään kokeileen sitä osteopaattia, kiitos tästäkin vinkistä!!! Ehkä on yhtä tehokas kuin mallasuute.

Miia ei ole täälläkään harjoitettu seksiä! ensin pitäisi löytää mies. hehheh,,,
pitäisikö laittaa nettiin ilmoitus että 6 viikkoisen puolikoliikkisen vauvan YH etsii miestä tositarkoituksella. ...mulla olis varmasti huikea suosio. :LOL:

Niki 6 viikkoa ja 5 päivää..(hyvä minä,pyysin että laitettas toi ikä kirjotuksen loppuun kun on kiva muistaa minkä ikäinen kenenkin vauva on ja sitten ite unohdan sen aina...)

Sanomatalon treffit harkinnassa, 12.12 ja klo 14 on hyvä aika.

huomenia

Miia, minäkin toivoisin tänne etelään sen kunnon talven enkä tätä jatkuvaa syksyä! Pääsispä muuttamaan takaisin itärajalle... siellä nyt yleensä kuitenkin jonkinlainen talvi tulee.

Nikin emo varmasti ois menestys tuo teikäläisen treffi-ilmoitus :LOL: .

Joulukorteista on kommentoitava sen verran, että kuinka moni täällä aikoo laittaa joulukorttina kakaroittensa kuvan? Minulle on niin moni sanonut vuosien varrella, että sellaiset kortit ovat kauheita, että ajattelin askarrella ihan valokuvattomat kortit ja oheistaa sitten läheisimmille jonkin kuvan Vilhosta mukaan samaan kirjekuoreen. Ootteko muut saaneet vastaavaa palautetta?

Entä onko teillä jo joulusuunnitelmat valmiina? Minä ajattelin, että mentäis mun porukoille, niin ei tarvitsis itse valmistella mitään ja ois tolla jätkällä innokkaita hoitajia.

Meillä on nyt muuten sujunut liian hyvin nuo nukkumiset! Viihtynyt päiväunillakin vaunuissa useampana päivänä 4 - 5 tuntia ja nukkunut näin aamupäivästäkin helposti ainakin tunnin ja vielä usein puolikkaan päälle sitten sylissä. Lisäksi simahtanut yöunillekin ilman kitinöitä :eek: . No, pitää nauttia tilanteesta niin kauan kuin sitä kestää.

Kävin muuten eilen tyttökavereitten kera syömässä. Teki kyllä gutaa, vaikka kotona olikin taas ollut jatkuva huuto päällänsä.

Mutta nyt menen täyttämään noita vaippoja valmiiksi ja jos vaikka sais päällensä jotain vaatetta, niin sekin ois hyvä :wave: .

väpä ja Vilho 10 vkoa :heart:

Hirnun tuolle Nikin emon treffi-ilmotukselle :LOL:
Toivotaan että osteopaatista on apua :hug:

Väpä Mulla ei oo muutenkaan tapana lähettää joulukortteja, mutta isomummuille ja -paapolle kehystän kuvan Oskarista, niin tein esikoisen kuvalle. Minä en myöskään ole suuri fani nuille "perinteisille" lapsikuvajoulukorteille... Vien tällaset kuvat sukulaisille ja ystäville:

Ja veljeksistä mustavalkoisena tämä:

( jos ne ei ollu just nämä kuvat, ainaki samantapaset... on muutamat "samanlaiset" tulu säpsittyä )

Ylemmässä Oskarilla on ikää 7vko ja veljesten yhteiskuvassa alle 1vkon ikäsenä!
Tilasin myös samalla pojista canvas-taulut, molemmista omat 30x40cm. En raaskinu isompaa tilata, maksoi ihan kivasti :snotty:

Katjuska On se hyvä että pääset välillä meitäkin viihdyttämään :) Ja taitaa lapsosten ikä "jo" olla sellanen että heräillään useammin yössä... Olisko rytmi hakusessa, eikös Jouskarin tyttö tehny samat temput? Ja en varmaan itsekkään joka kerta syöttäisi jos tunnin välein heräis.

Kakka tulee muutaman kerran päivässä ja yölläki löytyy ainakin "viiru" vaipasta.
Kerran yössä vaihdetaan vaippa.

Joulu Vietetään ihan kotosalla, lahjoja ostetaan myös mahdollisimman vähän... Pitäs olla säästölinjalla kun reissu häämöttää! Saunaa joudutaan lainaamaan kun ei omaa ole, mutta miehen siskolle varmasti pääsee saunaan... Toivotaan että saatais oma ens jouluksi!

Miia En usko että tarvii olla huolissaan vaikka Matilda nukkuu paljon, ellei ole tehny sitä jo monta päivää. Meillä on välillä päiviä että torkahtelee ainoastaan pitkin päivää ja toisena päivänä saattaa valvoa ainoastaan vaipanvaihdon ja syötön ajan... Sekin voi olla että on tulossa sairaaksi, mutta tuskin...

Cora Verta ei saisi kakassa olla, minä myös veisin lääkäriin näytille. Ja jos mahdollista käykää yksityisellä. En osaa sanoa mikä saattais aiheuttaa tämän, voi olla allergiaa tai sitten hällä on herkät limakalvot. Vihreä kakka tosiaan kertoo niistä ilmavaivoista. Oskarilla on myös välillä vihreää kakkaa, mutta ei paljoa ilmavaivojen takia itke, ärisee kyllä melkein koko päivän.

DD En usko että patti rinnassasi olisi sitä pahinta mahdollista. Varmaan hormooneista johtuvaa!!?

Kyllä ottaa kupoliin aamusin, varsinki sillon ku esikoinen lähtee hoitoon... Kuvittelen aina että nyt saa nukkua niin eiköhän oskari örise vattavaivojaan :( Ja sitä jatkuu ainakin niin kauan että mä saan ittelleni aamupalan laitettua... sitte herra päättää jatkaa uniaan :kieh: Olis niiiiin kiva nukkua pitkään aamulla... No onneks vielä nukkuu yönsä hyvin :)

Nyt kuuluu huutoa :wave:
R iikka ja Oskari 7+vkoa

Joulukorteista oon kyselly kavereilta just tosta että onko "itsekästä" lähetellä omien lastensa kuvia,että ketä se ylipäätään kiinnostaa...ja siitä on tullukki vähän semmonen vitsi meidän keskuudessa että lähetellään puolin ja toisin omien lasten kuvia...roskiinhan ne varmaan menee joulun jälkeen mutta väliäkkö tuolla.

Ja sitten on paljon niitä sukulaisia jotka ei oo lapsia koskaan nähneetkään tai näkevät niin harvoin että ovat ainakin jälkeenpäin kiitelleet kuvista.

Ja yks kaveri mulla on jolle lähetän aina ns.tavallisen joulukortin kun kerran puhuttiin aiheesta(silloin kun mulla ei ollut vielä lapsia) että hän ei voi sietää kun jengi lähettää semmosia kortteja.... :D

Musta on kiva saada semmosia kortteja missä on kavereitten muksut mutta semmosia en tajua missä on koko perhe...en mä ainakaan lähettäis omaa pärstääni kellekkään...."hyvää joulua" vaan.....t:minä :eek:

Siinä mielessä Alexin rytmi on muuttunut parempaan suuntaan, että yöt saan nukkua yhtä-kahta syöttöä lukuunottamatta. Päivisin hän kyllä sitten saattaakin valvoa lähes koko ajan ja ottaa parit puolen tunnin torkut. Välillä näkee, että poika on väsynytkin, mutta ei vaan nuku. Vaunulenkit ovat kyllä auttaneet tähän ongelmaan ja nyt on välillä aikaa tehdä omiakin juttuja. Ilmavaivoja tuntuu vielä jonkin verran olevan ja ne vaivaavat nimenomaan päivisin ja iltaisin.

Aina, kun lähdemme kylään, vauvatapaamisiin yms., niin tuntuu, että niissä Alex on levottomampi kuin kotioloissa ja tulee kiukkuiseksi, jos esim. tuollaisessa tapaamisessa väsyttää, mutta hän ei saa nukuttua.

Välillä kotioloissa tuntuu, ettei oikein mikään asento sylissä tai vauvakeinussa keinuminen auta, kun on itkuista aikaa, joskin luulen, että johtuu noista ilmavaivoista. Isä tuntuu kyllä paremmin saavan vauvan rauhoittumaan toisinaan. Kantoliinassa kantaminen tosin kyllä auttaa.

Ajattelin teettää isovanhemmille lahjaksi vauvakalenterin, mutta pitäisi ottaa lisää kuvia sitä varten. Olisi mukavaa, että mukana olisi sellaisiakin kuvia, joita he eivät ole nähneet.

Raskauskiloja on vielä kahdeksan jäljellä ja tavoitteena olisi päästä niistä eroon ja ensi kesään mennessä olla hoikemmassakin kunnossa. Ajattelin päästä tavoitteeseeni liikuntaa lisäämällä ja ylimääräisiä herkkuja karsimalla.

t: M&Alex

Moikka!
Tulinpas minäkin kirjoittamaan pitkästä aikaa kun Nella nukkuu ulkona..pitkästä aikaa tuollainen ulkona nukkumis-keli :)

Kakkaamisesta ollut puhetta. Mäkin tuossa taannoin pelästyin kun kakkaa tuli n. 3 päivän välein..mutta on kuulemma normaalia, satsi on sitten jättisuuri kun kakkaa harvemmin. Mun ystävälle sanottu neuvolassa että jos vauva kakkaa harvemmin niin tietää ainakin että äidinmaidosta jää kaikki tarpeellinen vauvalle ja ns. imeytyy hyvin..joten ei huolta. Nyt kun aloitettiin Rela-tipat vatsa ähinöiden vuoksi niin kakka on tullut keskimäärin kerran päivässä.

Tutti meilläkin käytössä, Nella söi jo pienestä pitäen nyrkkiään, joten parempi kai se tutti sitten ja tutti saa hänet myös rauhoittumaan, joten kiva niin. :)

Joulukorteista mä ajattelin sukulaisille ja lapsen omaaville kavereille teettä valokuvakortin, muut saavat tyytyä tavalliseen kaupan pahvikorttiin. :D

Imetyshuolia podetaan täällä välillä, tai siis aika useinki jo, siis neiti saa välillä niin kauheita raivareita tissillä että en tie mikä neuvoks. Kaikki jutut melkein kokeiltu, ruokavalioni muutos, imetysasennot ja paikat..en tajuu, yöllä ei mitään ongelmaa, mutta päivät menee melkein nykyisin korvikkeella ja silloin rintamaidolla kun kerkeen pumppaamaan. Neiti ei myös aikaansa odottele, vaan kun on nälkä on maitoa saatava heti. Tutin kanssa saan välillä huijattua hänet rinnalle, siis rauhoittelen tutin kanssa ja kokeilen uudelleen tissille, välillä onnistuu välillä ei sitten millään. Niin ja välillä laitan rauhoittumaan isän syliin jottei maidon tuoksu haittaisi ja sitten uudelleen tissille, välillä sekin onnistuu välillä ei. Harmittaa vaan niin pirusti tuo pullosta ruokkiminen ja tiedän että se haittaa vielä enemmän tota tissillä syöntiä, mutta minkäs teet, jos jollakin kokemusta tai vinkkejä niin otan vastaan kiitos, koska haaveissa olisi imettää neitiä ainakin vielä pari kuukautta.... :kieh:

Joulu me vietetään mun vanhempien luona osiks ja isännän äidin luona osiks. Rakastan joulua, mutta en osaa tai jaksa väkätä mitään ruokia, joten siirrytään parempiin pöytiin suosiolla :LOL:

Jkoo + Nella 2kk+4pvä :heart:

Cora, viesin myös mä sinuna vauvan lääkäriin. Ei tosiaan ole hyvä, jos kakassa on verta. Tuo vihreä värikin kyllä kielii jonkinlaisesta suolitulehduksesta. Olitkin jo kokeillut erilaisia diettejä, mutta omasta kokemuksesta vinkkaan, että ehkä kannattaisi vielä yrittää uudestaan. Meillä vaikutus alkoi näkyä vasta parin viikon maidottoman dietin jälkeen. Nyt olen ollut ilman jo puolitoista kuukautta ja masuvaivat on selvästi väheneneet. Kakkaa tulee kyllä yhä runsain mitoin, ja useasti päivässä, samoin pieruja, mutta pallomaha ja tuskaiset itkut ovat kyllä hävinneet. Lisäksi olen gluteiinittomalla dietillä keliakiani takia. En tiedä, josko innostuisit kokeilemaan sitäkin... vaivaavan näistä rajoitteista on mutta jos ne yhtään auttaisivat pientä.

Joulua me vietetään ekaa kertaa omassa kodissa! Tähän asti olemme aina reissanneet ensin miehen kotikaupunkiin ja sitten toiselle puolelle Suomea joko mun äidille tai siskolle jatkamaan pyhiä. Nyt kun on oma uusi koti ja remppakin valmis, niin ajateltiin kerrankin jäädä kotiin. Meille ovat sitten sukulaiset tervetulleita kyläilemään. Ensimmäinen joulukriisi saatiin kyllä jo tästäkin järjestelystä aikaiseksi... kun tilaa ei kuitenkaan ole ihan älyttömästi niin yökyläilyä haluaisin rajoittaa ja eikös mun sisko ottanut nokkiinsa kun ehdotin heille päiväveirailua. Nyt sitten kutsuin myös heidät meille yöksi... katsotaan nyt tulevatko ja miten kaikki lopulta sujuu. Siskolla kaksi lasta ja uusi mies, joka on ... noh ... omanlaisensa... En jotenkin jaksaisi häntä. Pitäisi kai mutta kun on uusi vauva ja väsy, niin ei hirveästi innosta... :/

Korteiksi saavat kelvata ihan tavalliset kaupan kortit. Itse asiasta ne jo kirjoitinkin, toivottavasti saan myös postiin. Usein käy niin, että koko kasa löytyy joskus juhannuksena... :snotty:

Nyt syömään ennen kuin alkaa pikku-mies heräillä. Ollaan jo toisilla päikkäreillä!

Nuppu ja Aate 2 kk ja 5pv

jkoo Meillä kanssa imettäessä on nykyisin "ongelmia".. neiti ei saa raivareita mutta sit kun rinnasta ei tule enää hänelle paineella maitoa ja joutuu tekemään ns töitä ni hän ottaa tissistä kii silmät kiiluen ja imaisee oikein kunnolla kiinni ja kiskaisee itsensä taakse päin että kuuluu oikein ääni kun tissi irtoaa.. minulla kun on ollut alusta asti melko niukkaa maidon tulo ni olisi kiva että neiti jaksaisi siinä olla ja maitoa nousisi enempi.

Kakkaamisesta;
meillä neiti tekee yleensä max kerran päivään kakan..sekin on yleensä kellontarkkuudella ilta maidon jälkeen =) Toki on poikkeuksia. Yleensä se on hyvin sinapin mukaista ja tasaista.

Onko täällä muita jotka joutuu syöttämään enemmän korviketta kun omaa maitoa?? Kumpaa murut syö, Nan vai Tutteli?? Meillä alkuun kokeiltiin tuttelia mutta se tuli laattoina kakan mukana ulos ja nannia kun saa ni hyvin on tasaista kakkaa.. Äidinmaito saa kakan hieman kirkkaammaksi ja ryynimäiseksi.

Joulukortin meinasin kyllä tänä vuonna tehdä valokuvasta jossa on koiruudet ja lapsukainen mutta kuunnellaan sit kuinka moni ei kortista tykännyt :)

Joko kaikille on kehkeytynyt selkeät päivä rytmit ja rutiinit vai vieläkö teillä niitä haetaan? Meillä on onneks ollut alusta asti melko hyvin rytmi..siis heti sen jälkeen kun ukko lähti isyysloman jälkeen töihin :D

Voimia kaikille joiden pikkusella on kovasti vatsakipuja, toivottavasti teillä on joku joka tulisi etes pieneksi hetkeksit pienen kanssa ja saatte käydä hieman vaikka haukkaamassa happea tai torkahtamassa jossain, sit jaksaa taas paremmin :)
Meillä itkut itkettiin 2vkosena ja sen jälkeen on osattu röyhtästä oikein miehekkäästi ja pylly lauleskelee tiuhaan tahtiin..mutta vatsassa ei ilmat kiusaa..

talvisia terveisiä kaikille..

Väpä08 ja Yntty-Laura 2kk 2vko ja 4pvä :heart:

Moikka!
Meillä tuli eka räkätauti Iippolle ja mä kyttään sitä nyt ihan hurjana, että onko kaikki hyvin... tosi hyvä, tämä on sentäs vasta NUHA ja mä valvon että hengittääkö, nouseeko kuume... :ashamed:

Iippo on aika levollinen, nukkuu paljon (mikä lienee ihan normaalia kun on vähän kipeä??) ja kaipa kuumeen huomaa ihan käsinkin ... siis meinaan kun posket on enemmänkin viileät ja muutenkaan ei hohda lämpöä, ja kun on levollinen.

Vitsi että sitä on harhainen.

nuppu Pakko sen verran kommentoida että WAU mikä nimi. Aate on ihan mielettömän kiva. Harmi ettei tullu ittelle mieleen, nyt turha puhuu enää isäntää ympäri.. tosin ei tuo Aatelta näytäkkää ei kyllä Väinöltäkään (joka siis tulossa) vaan ennemminkin tulee mieleen Iivari.

Kiitos neuvoista kaikille. Me ollaan tavattu jo lääkäri sen veren ja vihreän kakan tiimoilta, suolistotulehdus on poissuljettu. Vihreä kakka liittyy melko varmasti osin myös etumaitoon meillä ja myös ilmavaivoihin. Almalla on myös pyllyaukon seutu ihan verillä taas, joten veri voi myös tulla sieltä.
Allergioita pohdin kovin, koska mun mies on todella allerginen. Alankin nyt pitämään ruokapäiväkirjaa, jotta saan paremmin selville, mistä vaivoja tulee. Pitää seurailla...

Niin...Minä se todellakin olen!!! Ei ole oikeen ollu aikaa kirjoitella tänne palstalle,vaikka lähes joka päivä olenkin teidän muiden kirjoitukset käynyt lukemassa. Monta kertaa olen ajatellut ,että tuohon ja tuohon pitäis kommenttia laittaa,mut sit ku on alkanu kirjottaan,onkin sit joku muu asia keskeyttänyt sen :D Mitähän ne "asiat" vois olla...Neljän pikkulapsen äidillä :D

Noh mutta asiaan...Meillä oli sitten viime sunnuntaina ristiäiset ja neiti sai nimekseen Luna Amalia .Olihan ne kovat järjestää ja sit ku la-su välisenä yönä meitä oli nukkumassa 17 henkilöä...Kerrankin isosta talosta hyötyä :LOL: Paitsi että kun vanha talo,niin neliöitä on kyllä,mutta huoneita ei...

Joulusta oli täällä kyselyä...Me vietetään se ihan kotona,niinkuin joka joulu,kun on nuo lehmät,eikä niitä voi oikeen jättää lypsämättä :LOL: Vois tulla valmista piimää seuraavalla lypsykerralla :D Ollaan yhtenä vuonna oltu miehen vanhemmilla tossa 15 km päässä,mut hankalaa se on ,kun välissä pitää käydä lypsyllä jne...Ja kerran erehdyttiin meneen miehen siskolle 50km:päähän,kerittiin olla 2 tuntia,kun jo piti lähtee lypsylle,eli siis käytännössä vain syötiin siellä,niin meni jotenki maku koko siitä joulusta.Kaikki piti kiireellä tehdä ja silti ei mitään kerinny,niinpä sen jälkeen päätettiin,et me ollaan kotona! Kaikki sukulaiset on tervetulleita meille, mut me ei suoriteta "vastavierailuja" jouluina =)

Rytmistä oli kans täällä jossain puhetta,heh,mikä se on? On meilläki tietty jonkun näköstä "rytmiä",mut se on niin säännöllisen epäsäännöllistä,et sen varaan ei voi laskee mitään :headwall: .Illat torkutaan lähonnä sylissä ja kun mulla alkais nukuttaan (24.00),niin neitille ei kyllä passaa,huutaa tissille ja ilman tissiä...Mä epäilen et väsyy liikaa,mut ku ei malta laittaa nukkumaan.Mahakipuja ei ole juurikaan ollut alun 3vk:n jälkeen (äitillä piti vähentää suklaan syömistä) sniif :'(

Kakkajuttujakin täällä oli mietitty :D meillä neiti kakkaa 1-5 krt päivässä,et riippuu paljon siitä,onko yön nukkunu vieressä (lue:lussuttanu tissiä) vaiko omassa sängyssä. Kakka on vielä ihan sitä sinappikakkaa ku pelkällä tissillä ollaan menty. Kerran illalla annoin nan:a kun oli taas se huuto tissille ja hiljeni :attn: ,riepu säikähti ihan jotta mikä kuiten se tuo kumitissi on ja joi ihan kummissaan...Sit viime pe:na jätin neitin miehelle,kun oli niin paljon eri kaupoissa käyntiä,et ajattelin selviäväni paljon nopeammin yksin kuin vauvan kanssa. Hyvin olivat pärjänneet =) uskaltaa jättää toistekki :LOL:

Joo mut nyt tää mun vuodatus saa loppua ja täytyy alkaa "nukuttamis" puuhiin...

Axda ja Luna hmm...taitaa olla tasan 7vk

väpä meillä sit taas kaikki toivoo noita kuvakortteja :D esikoisen kans oltiin puol vuotiaana kuvauksessa ja nyt oltiin sit molempien kans.viime vuonna tein saman kun sä että laitoin ite otetun kuvan joidenkin korttien matkaan,nyt laitan kiitos-kortit joulukorttien matkassa.

nikin emo juu,olis varmasti huima suosio sun treffi-ilmotuksella :D

R iikka kiitos tsemppauksesta ja oikeessa olit.Lääkäri epäili että olis tosiaan vaan rintarauhanen mutta sanoi että mammografiaan sit kun imetys loppuu.

jouskari mulla on sellanen kaveri joka lähettää aina itestään ja miehestään kuvan jouluna!huvittavinta jotenkin on että joka kortissa eri mies...

nuppu meilläkin joulu on yhtä reissaamista,eka mun papalle, sit mun vanhemmille ja joulun jälkeen vapaiden ajaks miehen äidille.Oon kade että saatte olla ihan omassa kodissa, ehkä mekin joskus :D

axda mukava kuulla sustakin!

plääh, en saanut sit kierukkaa.Mulla on edelleen niitä solumuutoksia joita alkuraskauden papassa löyty, nyt sain jotain lääkettä jonka pitäs auttaa ja sit otetaan uus papa.hiton kortsuja joutuu sitten siihen asti kärsimään...

poikien joulukuvaus onnistu tosi hyvin, aijonkin mennä tänään hätyytteleen valokuvaajaa jos ne olis jo valmiina, ristiäisten kiitos kortit oottaa vielä kirjottajaa.Laitatteko muut kiitos-kortteja?

Nyt äkkiä meikkaamaan ku Eeti viä nukkuu, päästään ulos, vihdoin tuli lunta tännekin!JEI!

d. ja Eeti 2kk ja öö...2vko?

Moikka!

Meillä minä teetin valokuvasta joulukortit, siinä meidän kaikki kuusi lasta. Tykkäs ihmiset sitten tai ei, heittäköön roskiin jos eivät halua katella.
Ja DD, mä just eilen teetin ristiäiskiitoskortit Matildan kuvasta, lähetän saman nille jotma muisti kun Matilda syntyi vaikkei ristiäisissä olleetkaan.

Täällä on ihan valkoinen maa, kummasti piristää vaikkei lunta olekaan kun joku 2-3 senttiä.

Me ollaan joulu kotona, ollaan tehty jo niin pari vuotta. Ovet on avoinna jos joku haluaa tulla ja yleensä tuleekin. Ei tällä porukalla jaksa lähteä mihinkään ja ei lapset haluakaan. Pukki tulee ja savusauna lämpiää.

Muta kutsu käy, jäi lyhyeksi.

Miia ja Matilda 2kk ja 11 pvää

Huomenta!

Joulusuunnitelmat: Olemme aaton kotona ja ehkäpä joulupäivänä menemme miehen vanhemmille Lahteen. Kiva viettää rauhallinen joulu kotona ihan vaan kolmisteen, kun monena jouluna on ollut kauhea hässäkkä sinne tänne ja tuonne :)

Joulukortit teetettiin Veetistä ja ne tulivatkin jo postissa.. Samalla tilattiin ristiäisten kiitoskortit, joululahja kalenterit isovanhemmille ja paperikuvia poitsusta n. 250kpl :D ONNEKSI tilattiin paperikuvat, koska meillä hajosi molemmat läppärit ja jotta toinen koneista saatiin toimimaan, KAIKKI kuvat ja muut tiedostot katosi lopullisesti.. ja niitä ei voitu tallettaa, koska kone ei huolinut muistikkua eikä cd-levyä! Kirosin nää koneet alimpaan hel... :kieh: kuvaboxiin on tallennettu jonkin verran kuvia, mutta en ole vielä kerennyt perehtymään voiko niitä tallentaa edelleen koneelle...

Seksiä meillä on harrastettu jälkitarkastuksen jälkeen ja lähes päivittäin.. ja hyvälle tuntuu ;)

Vuorokausrytmi.. yöllä meillä nukutaan ja herätään pääsääntöisesti klo 04:00, mutta sitten on noita öitä, jolloin nukutaan 8 tuntia putkeen tai heräillään syömään tissiä kolmen tunnin välein.. Päivällä nukutaan ja valvotaan ihan miten sattuu, joskus valvotaan enemmän ja joskus nukutaan enemmän, ei mitään säännöllisyyttä :) Mutta eikös se ollut niin, että vauva alkaa erittää melatomiinia n. 3kk iässä ja silloin alkaa kehittyä jonkin näköistä uni-valverytmiä..

Vatsavaivaisille voimia ja Pienpapulle myös jaksamista vauvan räkätautiin.. Täällä on nyt taas nuhat helpottamaan päin, toivottavasti ei ihan hetkeen tulisi takaisin. Itsekkin olen kokoajan kyttäämässä saako tukkoinen vauva happea ja onko nenässä räkää, jota on niistettävä.. Meillä on kokeiltu höyryhengitystä, kohotettu sängyn päätyä, viilennetty makuuhuonetta, pyyhitty paremmin pölyjä, laitettu suolaliuosta tippoina ja suihkeena ja käytetty niistäjää sekä nenäfridaa..eli kaikki keinot on ollu käytössä :whistle:

Nyt pitää alkaa valmistautumaan kuntosalille :wave:

haikara08 ja Veeti 2kk+1,5vko

Ihan uskomattoman ihanaa: Helsingissäkin sataa lunta!! Tytölle puoliksi leikilläni seliteltiinkin, että "katso rakas, ulkona sataa lunta". :heart: Jotenkin niin suloista...

Meilläkin on nuhaa, luulen et nyt on oikeasti ekan kerran oikea nuha. Aiemminkin sieraimet on olleet helposti tukkoiset, mutta se tavara on enemmänkin ollut sellaista maitomössöä, nyt on todella sitkeää limaa, onneksi ihan läpinäkyvää. Korvatkin hieman rähmii enemmän, ajattelin varata varmuudeksi lääkäri ajan. Ensi yönä saapi kyllä nukkua valkosipulisilppukasan vieressä, jos auttaisi.

Tänään mennään muuten osteopaatille, mielenkiinnolla odottelen, mitä siellä tarkalleen tehdän. Ja tietysti myös niitä tuloksia...

Joulua odotan kovasti, kaikkia ihania ruokia varsinkin. Meillä taitaa olla aikamoinen vierailurumpa edessä, vaikka vannoin, etten siihen taas ala. Mutta kun sitä haluaa nähdä kaikki läheiset pienen ajan sisällä, niin ei auta... Aatto ollaan Lappeenrannan läheltä vuokratussa mökissä mun äidin puolen porukoiden kanssa, joulupäivä Helsingissä mun isällä ja tapani miehen porukoilla...

Nyt aamutoimien jatkoon...

Cora ja Alma 6vk ja 6pv

:heart:

Viime yönä herättiin tuhat kertaa..pierut hukassa. Cora mihkä meet osteopaatille? Mä meen maanantaina Itikseen, kun se oli eka jonka netistä bongasin. Kivan nopskaan sai ajan. Jos ehit niin kerroppa millasta oli.
Ja taas aivan ihania nimiä lisää Luna! Ja Alma on ihana, mun ystävän vauvakin on Alma ja niinkuin aiemmin totesin kaikilla on täällä jostain syystä mun makuuni nimet.
Maailmassa on muuten 2 ihmistä jotka tietää poitsun nimen kokoaisuudessaan, minä ja tän talon talonmies! Oli pakko laittaa Niki talonkirjoihin, jotta saa asumistukihakemuksen vetämään. Tänään tulee pappi kylään, pitäs keksii mitä biisejä vedetään kirkossa.

Joulua vietän ekaa keraa kymmeneen vuoteen...oon ollu matkoilla tai töissä tai baarissa 10 vuotta, siis joulut. Nyt mennään äitin luo pohjoiseen, pitää sitä mummoa ilahduttaa joulun kunniaksi. Ja mukava päästä syömään ja saunaan. Joulukortteja ois kiva väsätä ton tissikärpäsen kuvilla varustettuna...mut saapas nähä saanko aikaseks.

Jouskari...repeilen tosta korttijutusta :LOL: onks sun ystävällä siis loistava huumorintaju? vai tekeeks hän nää mieskorttinsa ihan "tosissaan"...enivei, ihanaa!

Ristiäisten kiitoskortit?????kääk, en halua tietää mitä kaikkee sitä onkaan mitä pitäis...sovin sis itseni kanssa että en ole tämmöisitä kuullutkaan.
Pienpapu Toivottavasti vauva on parantunut!

N34 ja Niki lähemmäs 7vk

Kyllä tämä äitiys ja kaikki sen mukana tuomat uudet tunnetuttavuudet on mielenkiintoista. Ihan käsittämätöntä, miten sitä syyllistää itseään (ei olisi pitänyt viedä lasta perhemessuille kun se sai nyt nuhan, voi että mä oon tyhmä!) ja on niin harhainen kaikessa ylihuolehtimisessaan...

Meillä on tuota nuhaa nyt pidetty, suolatipat ja sängynpään kohottaminen ovat olleet apuna. Iippo nukkuu tosi hyvin ja levollisesti mikä on jännä, kun se kuitenkin heräillessään torsaa kauheasti! Eli meillä on nyt nuhakautena vetäisty niitä ennätysunia jotka minä olen sitten katkaissut huolissani (yllättäin) siitä, että syödäkin ehkä pitäisi. Miten muuten, kuka on tietoinen että koska vauva saa nukkua ihan niin pitkään kuin nukuttaa? Kun neuvolassa ja osastolla puhuttiin sillon, että 5-6 h ja sitten pitää herättää syömään jos ei itse herää ettei verensokeri laske liikaa - mutta koska vauva pärjää pidempiä aikoja? Meillä on nyt ollut nuo ennätykset sitä 5-6h. Johtuu varmaan siitä kun on nenä tukossa niin ei haista maitoa ja eihän se aikuisellakaan tee flunssassa niin mieli ruokaa?

Sunnuntaina on meillä Iippon siunaamisjuhla joten jospa siihen mennessä Iippo tervehtyy!

(Ja mikä se on se vauvan normaali ruumiinlämpö? Onko se niin että kaikki 36,5-37,5 välillä on normaalia?)

Vuorokausirytmi on sellainen että aamulla herätään 9-10 aikaan, 11-12 aikaan 3-4h päikkärit ja sen jälkeen ei oikein ole mitään rytmiä, sylissä oloa, lattialla jumppailua, torkkumista --> puolenyön jälkeen oikeille yöunille sitten.

Joulu!! Joulu!! Mä fanitan joulua hirveästi :xmas: Me ollaan veljen perheen ja porukoiden + pikkuveljen kanssa täällä kotosalla :) Toisaalta alkoi lämmittää mieltä ajatus siitäkin, että vuokraisi jonkun mökin mutta ehkä sitten kun Iippo on isompi :) Onneksi vauvallekin on joulussa jotain jännää kun tulee paljon valoja :D

Jälkitarkastus on ensiviikolla ja vähän jännittää kaiken sen repeilyn jälkeen antaa kenenkään ängetä tuonne alapäähän (tästä voitte päätellä meidän seksielämän tilankin....) No, sittenpä näkee.

Nyt tarttee mennä laittamaan ruokaa...

Omanapaisesti lääkärineuvola kuulumisia kirjoittelen eiliseltä päivältä.
Elikkä Topi 2kk sai sitten neuvolassa Rota rokotteen ja mitään kummallista ei ainakaan vielä ole ilmaantunut. Vähän on ollut kiukkusempi ja pari kertaa huutanut oikein kunnolla (ei ole muuten kotona aikasemmin IKINÄ huutanut :eek: :D ) Sitten ne kuuluisat mitat: painoa oli tullut taas erinomaisesti 6505g (3650g ) ja pituutta 59,5cm (52cm ) ja pipo oli 40,3cm (34cm ) että tällänen jässikkä! Lääkäri tarkistli jätkää. Sydämmestä löytyi hienoinen sivuääni, mutta meille tehtiin sairaalassa olo aikana se ultraäänitutkimus sydämeen niin ei siihen sitten ottanut mitään muuta kantaa kuin että semmoinen siellä on :/ Silmien karsastusta ruvetan tutkimaan tarkemmin jos ei sitä itse lopeta seuraavaan nevolaan mennessä, ei siis ole kokoaikaa vinksallaan vaan aina välillä. Pikkuvarpaat meillä on kaatuneet eli silleen että jää muiden varpaiden alle ja nämäkin pitäisi korjaantua aikanaan kun pääsee jaloilleen. Muuten oli aivan terve ja jäntevä jätkä! No minä sitten :whistle: Tuo alapään tilanne on hyvin kuiva ja limakalvot ovat olemattoman ohuet, kyllä teki aivan kaueeta sen sisätutkimuksen jälkeen, hirvittävä polte :eek: :( muuten kaikki arvot oli hyvät Hb 140 verenpaneetkin 120/80 ja paino -12kg :D eli 5kiloa olis pudotettavaa. Pissa oli puhdas...

Siinäpä niitä meidän kulumissia taas, yritän keritä kunnolla kommentoimaan tällä viikolla. Viikonloppuna jäädään miehen kanssa kaksisteen kun mies lähtee kavereitaan moikkaamaan tuonne omalle kotipaikkakunnalleen. Noh minä se säntään äitin helmoihin joten ei kait mitään hätiä mitiä

Koiruus ja Topi 2kk

Ristiäisen kiitoskortit? Never heard :eek: . Ihan kiva idea silti, mutta taidan olla niin laiska, että lähettämättä jää...

Pienpapu en siis todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta olen kyllä koko ajan antanut vauvan nukkua ihan niin kauan kuin se haluaa enkä aio sitä vastaisuudessakaan herätellä. Kuulostaa julmalta tuollainen herättely, mutta meillä kyllä heräilläänkin varmasti ennen kuin kuusi tuntia tulee täyteen... Herättelylle annoin piutpaut heti kun pääsin sairaalasta.

Joulukorteista vielä että pitäiskin ihan vitsinä laittaa kuva itsestään :LOL: . Mahtava oli tuo Jouskarin juttu, mutta jos kaveri tosissaan niin aika outoa...

Syysmama: Ihan nimi tuo Elli :heart: .

Mut nyt tää menis lehden lukuun ja kaivamaan sitten talvikamoja esiin niin ei tartte enää kesäsaapikkaissa liukastella. Jätkä vetää vaunuissa karhupuku päällä (talvi)unta :) .

väpä ja Vilho 10 vkoa ja 1 päivä :heart:

Koiramammalle vielä, että kylläpä teillä kasvetaan kovaa tahtia :eek: ! Meidän jätkä painoi 2 kk tarkastuksessa yli kilon vähemmän vaikka oli syntyessään hieman painavampi, joten komeesti on Topi kasvanut. Muutenkin melkein kaikilla tuntuvat vauvat kasvavan kovempaa tahtia kuin meidän jätkä, mutta toisaalta ei mulle ole kyllä neuvolassa sanottu mitään, että olisi keskimääräistä hitaampaa tuo painon nousu.

täältä tähän

Hei kaikki!
minäkin olen harvinaisuuksia tällä palstalla, joskus odotuspuolelle kirjoittelin mutta tämän palstan korkkaan vasta nyt. Meille syntyi tyttö 9.9. Pituutta neitokaisella oli 2kk neuvolassa 60 cm ja painoa 5,2 kg. Mallimitoissa siis huitelee. :)
Jkoon imetyshuoli sai mut kirjoittamaan, sillä kuulosti täsmälleen meidän tytön tyyliltä. Olen ollut muutaman päivän ihan helisemässä, kun koko imetystilanteesta on tullut pieni painajainen. Tyttö vaikuttaa nälkäiseltä, mutta rinnalle päästyään parkuu aivan lohduttomasti eikä mikään auta. Huoh. Ja juu, yöllä kaikki sujuu mainiosti. Joskus olen lypsänyt pulloon vähän maitoa, jonka juotuaan neito jatkaa ateriointiaan ihan mieluusti rinnalla. En tiedä, mitä asiantuntijat tähän metodiin sanovat mutta näin vain on joskus pakko tehdä. Tietysti vähän työlästä tuokin. Kaiken lisäksi tyttö imee oikelta puolelta mieluummin kuin vasemmalta. Ja imetystilanteen pitäisi olla mahdollisimman rauhallinen. Herkkää touhua on... ja joskus aivan mahdotonta, kun esikoispoika mielellään pomppii ja höpöttää koko ajan lähimaastossa.

Tietysti tyttö vaistoaa, että olen alkanut jo etukäteen stressaantua imetyshetkistä. Olen miettinyt, olisiko kyse väärästä ajoituksesta. Ehkä tuputan maitoa liian usein tai muuten jotenkin väärinä hetkinä. No, uskon että homma vielä helpottuu itsestään ja voin jatkaa lähes ilman korvikkeita pari kuukautta. Ainakin toistaiseksi vauva on kasvanut hurjaa vauhtia. Esikoisen kanssa kaikki oli helppoa, maitoa upposi valtavasti ja imetys sujui milloin ja missä vain. Että voikin lapset olla niin erilaisia!

Eipä tällä erää muuta kuin tätä imetysstressin purkamista, muuten moni asia menee koko ajan helpommin. Ikä tekee onneksi tehtävänsä.

Hyvin nukuttuja päivä- ja yöunia ja nuhattomia neniä sekä vauvoille että äideille!

nikin emo tais olla mulle tuo kortti-juttu, siis sillä on kyllä mahtava huumorintaju ja lähinnä se onkin ns. vastaisku kun ei aijo lapsia koskaan hankkia.Ja ihan tahalleen lähetän sille aina lapsien kuvan kun tiiän et sitä kyrsii.Sitä sitten taas en tiiä miks se muillekin niitä ittensä ja miehensä kuvia pistelee... :D

koiramamma meillä oli sama 2kk pituus mutta painoa oli lähes kilo vähemmän!nyt olikin parissa viikossa päässyt lähes 6 kiloon ja senttejäkin 2 lisää joten tosiaan äkkiä kasvaa.Miten, annettiinko sulle mitään arvioo kuin pitkäks kasvaa?tai minkä pitusen kasvukäyrällä menee...?

pienpapu mä en oo koskaan herättäny kumpaakaan, tosin esikoinenkin oli yli vuoden ennen kun nukku ees 6h putkeen...mut mun mielestä lapsi saa nukkua nii paljo ku nukuttaa.
ja tosiaan pienellä ei alle 38 astetta oo kuumetta.

täälläpäin muuten nuo ristiäisten kiitoskortit on ihan peruskamaa, tai siis se että lähetetään kortti niille ketkä on muistanu kun vauva on syntyny.

mies lähtee huomenna laivalle, saa nähä kuin mun käy kahen nuhanenän kans...

No niimpä olikin korttijuttu sulle:) kauheella kiireellä yrittää lukee ja kirjottaa,niin...
ja ruoan syön nykyään hotkimalla...kaikki askareet yleensäkin hirveellä kiireellä, suunnilleen juoksuaskelin yritän ehtiä.
Ottaakko Rota-rokote vai ei??? Millä perusteella teitte päätöksen tässä asiassa? Hirmu vaikeeta...vaikka tähän on totuttava että pitää yrittää tehdä päätöksiä lapsensa parhaaksi. Onko tuo rokote lapsen parhaaksi?
Imetys täälläkin edellä kuvailtuja rintaraivareita ja oikea tissi kelpaa paremmin.

meillä ei ole oikein mitään rytmiä....joskus täällä ollaan hereillä aamuyöllä 5-7 ja jatketaan sit unia kymmeneen....joskus taas kun ei tarvi valvoa aamuyöllä, niin heräillään 7-8, ne on parhaita aamuja. aamupäivästä Niki nukkuu pisimmät unosensa, n.2-3h. iltapäivällä parin tunnin unet ja muutoin on kyllä ihan vaan torkkuja. Yöunille menemme n 22. tätä oon yrittänyt myöhäistää, mut ei ole onnistunut.joudun siis ittekkin sillon nukkumaan. en kyllä varmaan herättäs vauvaa,,,vaikee sanoo kun meillä ei ikinä nukuta niin paljoa.

kuuluu BYÄÄ:)

Yhteistyössä