***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Yökukkujan nukutuspuuhat jälleen menossa - olipas tullut valtavasti tekstiä päivän aikana, en ennätä lukea nyt kaikkea, mut vastaan ekoille, silläkin uhalla et joku muukin on jo myöhemmin...

Eli Rotarix-rokote oli muistaakseni 79e kpl ja niitä annetaan taan 2kpl eli 2kk ja 3kk ikäisenä. Estää siis rotaviruksen saannin. Meillä ei manittavampia sivuoireita 1. rokotuskerralla, hiukan ehkä ärtyisyyttä.

Meil tuo poju tykkää pyllyn pesusta ja nykyisin jopa kylvystä! aluks kylpy selvästi vähän pelotti, nyt jo vähän nauttiikin ainakin niin kauan kun saa olla ns. polvillaan kasvit veteen päin. Ei se onneksi edes yleensä karju vaikka ikävästi pese sen kaulapoimuista ja nykkikäsistä oksennuksiakin pois useasti päivässä. Saippuaa yritän välttää ettei iho kuivus, mut 2xviikos kylpy niin sillon pesen vauvashampoolla hiukset ja käytän vähän Natusan-saippuaa muutenkin. Karstaa lähtee päästä siihen malliin mun pörröpäältä, että hiuksia tuntuu olevan pakko pestä oikeesti, kjun ne on aika paksut kiharat...

Yökukkuja on sinänsä huvittava, et kun klo lyö 01 hän sammahtaa lopulta yöunille ja klo 17 päivittäin tulee kakka... jonkinlainen sisäinen kello siis löytyy...

Viime yönä pelästyin pahan kerran kun 04 heräs ja huusi aivan hengenhädässä. Oli oksentanut nenästään niin että haukkoi pitkään henkeä kun nostin syliin. Huh, huh sit panin kyllä oppien vastasesti vatsalleen, koska kai se oksu nyt paremmin tulee sieraimista ulos jos on vatsallaan kun selällään, ei pysy enää kyljellään vaikka kaikkia tyynyvirityksiä näin sanois maalaisjärki. Mites muut oletteko uskaltaneet nukuttaa vatsallaan? (Ennen vanhaanhan tämä oli se ainoa oikea tapa, kunnes joku keksi että lisää kätkytkuolemariskiä, no 4 kk jälkeen nuo kätkytkuolemat anyway todella harvinaisia).

Nyt painun iteki pehkuihin... Tänään jouduin ottaan kyllä klo 14-17.30 päikkärit viime yön hässäkän takia, mut eiköhän uni tule, hope so...
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Paljon olette ehtineet taas ajatuksia vaihtaa, lukaisin pikaiseen, kun isä lähti pojan kanssa aamulenkille. Meillä otettiin Rota-rokote toissa päivänä ja kiukkua on esiintynyt, samoin unettomuutta. Viime yö onneksi meni ihan ok, edellinen valvottiinkin sitten kokonaan. Huusi kaupan päälle pari tuntia putkeen keskellä yötä eikä muu kelvannut kuin äidin syli. Oli yhtä rimpuilua ja potkimista, näki että pieneen sattui. Onneksi nyt näyttää rauhoittuneen, univajetta tosin taitaa olla. Toivottavasti nukahtaa nyt ulkona ja nukkuisi reippaat päikkärit.

Hyvin selvittiin myös miehen reissun ajan. Ajelin pojan kanssa mummolaan, ja viihdyttiin molemmat tosi hyvin. Kaksi yötä oltiin kaksin ja silloin oli itkuinen, muuten ei ollut juuri moksiskaan. Kun isä sitten maanantaina tuli kotiin ei poika meinannut tuntea häntä ollenkaan. Taisi myös osoittaa hieman mieltään sillä ei suostunut koko päivänä katsomaan isäänsä päinkään. Vasta tiistaina illansuussa alkoi hymyillä hänelle. Mulle kyllä naureskeli ja jutteli oikein olantakaa, ihan kuin osoittaakseen isälleen, että äiti on mun kaveri, mutta sä et. :kieh: Tuli siinä miehen luvattua ettei enää lähde pitkille reissuille ilman meitä. :)

Annie murehti päänympärystä. Meillä oli syntymämitta 35,4cm ja 7vkon kohdalla jo 41,2cm. Ei huolta herättänyt neuvolassa eli eiköhän teidän pikkuisellakin kaikki hyvin. Viisaat aivot vaativat paljon tilaa. =)

Eilen poika täytti jo 2 kk. Että aika menee nopeasti! Mitat oli 5760g (3590g) ja 58,3cm (50cm) Eli aika vauhdilla myös kasvetaan. Hieman haikeana on pieniä vaatteita pakattu jo pois, osa täysin käyttämättöminä.

Maidon riittämistä olen myös mä pohtinut. Tuntuu että tissit on tyhjät kaiken aikaa. Vaikka kai siellä ihan riittävästi tavaraa on, kun poika on tyytyväinen ja kasvaa hyvin. Lisiä ei ole tarvinnut vielä miettiä. Pumppaamista en ole tehnyt sitten ihan alkuaikojen, jotenkin en uskalla, ettei vaan tyhjene liikaa... olisi kai kokeiltava jossain välissä niin saisi hieman varastoon.

Mitenkäs on muuten Sanomatalon treffien suhteen? Joko olette lyöneet ajankohtaa lukkoon? =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Nuppu ja Aate
 
Uusille tervetuloa mukaan :wave: .

Mitzy: Meillä nukutaan kyljellään, mutta uskaltaisin kyllä nukuttaa vatsallaankin (on usein yöllä vatsavaivoja ähistessään oman vatsani päällä vatsallaan). Kätkytkuolemasta ei kai edelleenkään tiedetä mitään varmaa, mutta minusta Tieteen Kuvalehdessä esitelty tutkimus, jonka mukaan kätkytkuolema johtuu aivovammasta tai aivojen häiriöstä, kuulosti aika uskottavalta eli silloinhan oma toiminta ei vaikuta kuolemaan mitenkään... Hyi kuin kauheeta miettiä tuota kätkytkuolemaa :( . Tulee oikein pahamieli :'( .

Nikin emo: Meillä kanssa välillä naama punaisena ja pieni vartalo jäykkänä pusataan kakkaa ja ai sitä helpotuksen tunnetta, kun viimein lörähtää housuun :heart: . Enemmän poju kyllä äkistelee niitä kuivi pieruja, sillä sellaisen päästessä purskahtaa usein itkuun. Vatsavaivat ovat jo helpottamaan päin (koputtaa puuta). Meillä on ollut käytössä sekä relatipat että cuplatonit, mutta nyt nuo relat loppuivat. Saa nähdä kuin käy. Omaa ruokavaliotasi voit toki myös muutta vatsaystävällisemmäksi.

Annie76: Teilläpä nukutaan mahtavasti :eek: ! Varmasti on ihan normaalia tuo unimäärä, joten siitä turha huolehtia. Ihan kateellisena täällä kirjoitan, sillä meillä ei meinata välillä taintua kunnolla päiväunille ja iltaisinkin menee usein tuntikin nukutteluun. Muuten jätkä jaksaa jo seurustella useita tunteja päivässä, jopa yli 45 minuuttia kerrallaan. Vilho jaksaa jo olla lattiallakin leluja tuijottelemassa tai juttelemassa mukavia =) . Mutta nukkuminenkin olisi kivaa... Nyt vetänyt aamupäiväunia tunnin, maksimissaan enää puoli tuntia tai tunti jäljellä. Toivottavasti malttaa nukkua sängyssä eikä tartteis sylitellä.

No niin, kutsu käy. R iikalle vielä tsemppiä liikuntaharrastukseen =) !

väpä ja vilho :heart:
 
Tervetuloa vaan kaikki uudet =) Lisäilen teidät listaan vaan kun ehdin...jotenkin tuntuu taas ettei ehdi mitään muuta kuin näitä kotihommia :snotty: Toinen kone pyörii jo pyykkiä ja astianpesukonekin on päällä ja hellalla nakkikeitto kiehumassa... Ja vissiin sähkömittarikin rullaa samaa tahtia kuin nuo koneet :whistle: :LOL:

mutta joo...tuun kommentoimaan paremmalla ajalla :wave:

katjuska ja Nemo 10vko1pvä :heart:
 
vatsavaivoissa meni ilta yö ja nyt aamulla jatkunut..voi itku. vauva vaan itkee ja kiemurtelee.sitä kakkaa saatetaan tehdä 6h eikä se sitkään aina helpota.en pysty siis edes kotihommia kun kantelen vauvaa,ja vauva ei nuku kun maha herättää.ny tissil ni vasurilla näpyttelen. en syö mitään mikä aiheuttas tätä..hyvä muuten jos ehdin edes syä :) loppuis nuo vaivat, en tiedä kauanko tätä voi kestää.

aiheuttaako se rota-rokote mahavaivoja?????entä ne muuta ylimääräset rokoteet, olen niitä harkitsemassa.
minä yritän saada nukkumaan mahallaan, että tulis ilmaa pois, mut vauva ei viihdy.pari kertaa nukahtanut mahalleen.
sulle jonka vauva nukkuu paljon; mun yks kaveri vei vauvansa lääkäriin kun nukkui kuten sun vauva,oli niin huolissan.no lääkäri sanoi että Onneksi Olkoon:)
meillä on ristiäiset 29.11.nimen olen päättänyt kuten näkyy...
lähden pukkimaan vaunuja ulos että tuo baby sais vähän unta
ois muuten mahtavaa,jos jaksaisitte laittaa kirjotuksen loppuun että minkä ikänen vaavi on, kun ei millään muista eikä jaksa tarkistaa sieltä listalta.mukavaa päivää kaikille

N34 ja N6vk
 
Nikin emo Rota-rokote saattaa aiheuttaa mahavaivoja, ripulia tai ummetusta. Kumpi sitten parempi... meillä tuli mustaa kakkaa heti Rotaa seuranneena yönä ja tavallista enemmän ährättiin muutenkin. Kiukkuinen oli kaveri, joten vatsavaivojen syytä varmasti osittain. Helpotti kuitenkin jo vrk:n kuluttua.

Nyt ähistellään ulkona...

Nuppu ja Aate (huomenna 9 vkoa)
 
Uusille tervetuloa :) :flower:

:hug: Kaikille joiden vauva valvottaa. Muistakaa pyytää vain rohkeasti ystäviltä ja sukulaisilta apua, ettette mammat väsy liikaa

Vatsallaan nukkuu meillä pienokainen, on laitettu vatsalleen nukkumaan aina kun vatsavaivat valvottaa. Aina tulee tarkistettua naaman suunta ennenku voi itse ruveta nukkumaan.
Viime yönä ( oikeesti aamulla ) ihmettelin et miksi pienokainen ärisee niin paljon, no tutti tippu koko ajan ja taas alko ärinä. Lykäsin vaan uudestaan ja uudestaan tutin suuhun, kunnes hokasin kattoa kelloa et sehän on yhdeksän :ashamed: Oli viimeks syöny neljän aikaan, joten ei ihmekkään jos alko heräilemään :whistle: Ja eilen söi viimesen kerran ennen yöunille menoa 10 aikaan. Eli ensin 6 tuntia unta ja sitte n. 4,5 tuntia :eek: Ja täytyy kyllä myöntää, oon tosi tosi tyytyväinen että nukkuu noin hyvin. Ja pääosin edelleen yöt menee yhdellä syötöllä =)

Onko kenellekkään tullu siivousintoa ( tai oikeestaan hulluutta ) lapsen syntymän jälkeen?? Musta on tullu ihan pilkunviilaaja |O Saan itteni vaan kipeeks ku mietin koko ajan, että tota ja tota pitää siivota jne... Ja se on aika mahdontonta kun on vielä tuo 3 vuotias perheessä.
Nyt onneksi huomaan sen pikkuhiljaa helpottavan, tai sitte oon luovuttanu. Mutta eihän perheessä jossa on pieniä lapsia voi olla ihan skitso siisteyden kanssa :snotty: Ehkä sitte voi olla tarkempi ku lapsetkin on isompia!?!

Mitzy Kylläpä pienokainen säikäytti :hug: Pelottavaa herätä tuollatavalla!!

Ai niin, meillä Oskarin kakka on limaa... Kuulema räkä alkaa irtoamaan, ja pitäähän sen jostakin poistua. Ja noin pieni kun ei osaa niistää niin se tulee vatsan kautta. Eli kannatti lisätä suolatippojen käyttöä, tuntuu siis auttavan :)

Kaverilla olis nyyttärikestit. Ajattelin lähteä käymään ja jos jois yhden olusen.
Onko muut uskaltanu juoda yhtä tai kahta olutta tms vaikka on imettäny?? Itse oon ottanu sen yhden alkoholiannoksen ja silti imettäny. Eipä tunnu vaikuttaneen pieneen, mutta tästä tuntuu olevan niin montaa eri mielipidettä...
Nyt palailen piirakan tekoon :xmas:

R iikka ja Oskari vajaa 7vkoa
 
Hellurei ja hellät tunteet! Joo...kulunu vitsi :LOL:

Kiitos Mitzy rotarokotteen hintatiedosta...jotain tuon suuruista aattelinkin...

Tärkein meinas unohtua...Tervetuloa Väpä08 ja Nikin emo jutustelemaan :wave:

Ja Nikin emolle voima :hug: vauvan masukipujen kestämiseen, vaikka tuntuu ettei mikään auta niin aattele että vauvasi on kuitenki iloinen ja tyytyväinen siitä, että saa "äitiltä apua" ja äiti välittää ja tykkää :heart:

R iikka: Olen tohtinut ottaa yhden saunakaljan ja silti imettää ja monesti sen juomisen jälkeen onkin jopa 3-5 tuntia seuraavaan imetykseen, siitä on niin monta eri mielipidettä kuin on äitiäkin ja koulukuntaa ja mulle kyllä terkkari sanoi että siitä ei ole mitään haittaa.

Mitäs muuta.....Tuossa poitsun kans käytiin vaunuilemassa puolitoista tuntia ja nyt ihme!! nukkuu vaunuissa vaikka on paikoillaan...tämä kun on ranttu nukkumaan kun vaunut seisoo...koko ajan pitäs olla liikkeessä....pitää kyllä piirtää ruksi seinään :D

Juu, mutta mukavata ja rentouttavaa vkonloppua ex-massukoille ja pikku mussukoille :wave:

T. Hille & kaveri huomenna 10vko
 
Tässä vähän infoa tuolta imetystukilistan sivuilta tuohon alkoholi asiaan:

Ja kyllä,mä ainakin oon ottanut välillä sen 1-2 sidukkaa tai pari lasia viiniä.

Tupakka, viina ja villit mammat Tulosta
Useimmin toistuvia kysymyksiä imettämisestä on, kuinka suhtautua alkoholin nauttimiseen. Voiko juoda saunakaljan? Entä vähän enemmän, voiko lähteä pikkujouluihin? Miten kauan täytyy odottaa ennen imettämistä ja täytyykö lypsää pois viinamaidot?

Toinen "pahe", tupakka, saattaa olla salainen syy monen imetyksen lopettamiseen suhteellisen aikaisin. Kaikki tietävät, että tupakka ei ole lapselle hyväksi kohdussa, miten sitten imetysaikana? Tekeekö tupakointi äidin maidosta myrkkyä?

Ihanaa olisi, jos yksikään lapsi ei koskaan joutuisi tekemisiin minkään terveydelle varmasti tai ehkä haitallisen aineen kanssa, mutta tämähän ei ole mahdollista. Imettämisestä on turha tehdä itselleen raskasta täydellisen tavoittelun taakkaa. Lapsen ja imettämisen ei tarvitse tarkoittaa, että äidin on muutettava koko elämänsä.

ALKOHOLI JA IMETYS

Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on "yhden promillen humalassa", maidossa on alkoholia yksi promille.Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi saman tien. Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti ja vain harvoin.

Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, että moni äiti haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkea ei vielä tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.

Jos siis et halua imettää kun maidossa vielä on alkoholia, kuinka kauan sinun täytyy odottaa? Alkoholi poistuu maidosta samaa vauhtia kuin verestä, eli esimerkiksi Alkosta saatavista taulukoista voit katsoa kuinka kauan juomasi määrän kestää palaa elimistössä (yksi ravintola-annos n. 2 tuntia). Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekyylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois. Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois "etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei prosentteja enää ole rintamaidossakaan.

Kun miettii lähtemistä vauvan kanssa juhliin, joissa käytetään alkoholia, kannattaa ottaa huomioon se, että lapsi saattaa säikähtää aikuisten muuttunutta käytöstä ja kohonnutta äänenvolyymiä tai vaikka äidin outoa tuoksua, vaikka juhla ei remuamiseksi menisikään. Hiprakassa myös lapsen käsittely on epävarmempaa ja onnettomuuksien riski kasvaa, mutta tämä lie itsestään selvä asia.

Entä alkoholin vaikutus maidon määrään? On tutkittu, että äidin nautittua alkoholia vauva saa vähemmän maitoa kuin muuten. Osasyynä maidon vähentymiseen on se, että vauvat juovat tutkimusten mukaan alkoholilla maustettua maitoa promilletonta maitoa niukemmin. Alkoholi näyttää myös vaikuttavan tärkeimpien imetyshormonien, prolaktiinin (vastaa maidontuotannosta) ja oksitosiinin (saa maidon herumaan) suhteisiin ja toimintaan - pitkäaikainen alkoholinkäyttö saattaa siis hormonimuutosten kautta heikentää maidontuotantoa merkittävästi. Toisaalta oluen tai kotikaljan juominen on vanha "kansankeino" lisätä maitoa, ja moni äiti on kokenut, että saunasiideri tai vappusima "menee suoraan rintoihin" eli maitoa suorastaan tulvii pienen alkoholiannoksen jälkeen. Jos tapanasi ei ole juoda ja imettää monta kertaa viikossa, maidon määrän vaihtelu alkoholin vuoksi tuskin on merkittävää suuntaan tai toiseen.
 
Mahallaan nukuttamisesta mulle sanottiin neuvolääkärin toimesta, että niin ei pidä tehdä kätkytkuolemavaaran takia, kun kysyin että mitä tehdä jos yöpulauttelu lisääntyy. Siksi en ole juurikaan sitä harrastanut, vaikka mieli on tehnyt. Hyvät yöt, nyt kuuluu huuto...
 
huomenta?

Miten ootte ratkaisseet vauvan nukuttamisen, jos taloudessa on toinenkin lapsi? Meillä Piipe ei kertakaikkiaan saa viikonloppuisin nukuttua kun esikko hulabaloi. Kun mies on töissä, en pääse sille 4h nukutuslenkillekään ja Piipe rauhoittuu vaan syliin. Ja uskallatteko jättää lapset yksin kotiin kun käytte viemässä roskat?
Meillä viikonloput on kamalaa kaaosta kun joudun yksin olemaan. Kun tosiaan se esikko edelleenkin lakkaa hengittämästä = menee siniseksi jos alkaa itkeä. Ja itku voi tulla mielipahasta tai siitä kun putoaa vaikka keittiön kaapistosta mihin on kiivennyt.

Mahallaan nukkumisesta: meillä puolet yöstä pikkuinen nukkuu mun mahan päällä vatsallaan. Ja sehän on tietty tosi turvallista. Mutta kun hän ei nukahda kuin tissi suussa tai siinä kokovartalo kosketuksessa.

Esikko huutaa leikkimään kanssaan, koira haukkuu ja Piipen pitäis nukkua. Kun on sylissä ja tississä kiinni..

Hexa ja pikkusisko 3kk -12pv eli olisko tuo 2,6 kk?
 
syökö tein lapsukaiset nyrkkiä vai tuttia ja kumpi on mielestänne parempi??
meillä menee nyrkki pumerangina suuhun vaikka ottasin sen 20 krtaa peräkkäin pois.. tuttia kun tarjoo ni rupee kakomaan ihan kuin yrittäsin tukehduttaa hänet.. :D
meillä on kokeiltu kohta varmaan kaikki tutit mitä löytyy mutta sellanen kelpaa max yhden illan..
mikä ois avuksi?? minusta tutti olisi parempi kuin nyrkki koska tutista oisi varmasti helpompi vieroittaa kuin nyrkista...

-Yntty ja äiskä-
 
Tervehdys!

Mies laittaa ruokaa ja minä täällä koneella.......pesen kyllä urakalla pyykkiä, varmaan neljä koneellista tänään.
Ajattelin ruoan jälkeen lähteä kirppikselle. Jos vaikka tekisi löytöjä.

Meillä ei kans nuku vatsallaan yöllä, mutta päivällä kyllä ja se kyllä meillä ainakin auttaisi vatsavaivoihin.

Nyrkistä ja peukusta on tosiaan vaikeampi vieroittaa kun tutista, mutta jos ei tutti käy niin, en sitten tiedä mikä avuksi. Meillä syödään tuttia, mutta paremmin kelpaa se luonnonkuminen, siis se ruskea ja pehmeä. Kaikilla ollut tutti ja vieroitettu noin kaksivuotiaana suht kivuttomasti.

Hexa, mä uskallan jättää lapsia roskien viennin ajaksi....vaikka roskikselle matkaa 300m, mutta polkasen pyörällä.
Sitten kun koululaiset on kotona, niin uskallan jättää hiukan pidemmäksi aikaa, kun noihin voi kyllä luottaa. Että käyn kanalassa tai vien koiran tms. noin 10-15 min.

Ja mä olen ottanut siiderin vaikka imetän, mutta mikä parasta, jokainen tekee omat päätökset ja se on varmasti se paras.

Jollakin on tullut siivoisvimma, nin mullakin, mutta tänä huusholli on mahdoton pitää siistinä, kun sekoittajia riittää. Mutta tällä viikolla olen raivannut lasten huoneet katosta lattiaan.

Noh, niin nyt kutsu käy syömään eli mars valmiiseen ruokapöytään. ;)

Miia ja Matilda, viikkoja jotakin.....2kk ja viikko....kai
 
Huomenta!Meillä nukuttiin 00:30-8:30 heräämättä! Tällainen "rytmi" sopisi äipälle toooosi hyvin ;) mies lähti töihin jo 6:30 ja onkin siellä kaksi vuoroa putkeen, eli 48h. Niin ja eilen täälläkin kääntyiltiin ensimmäistä kertaa mahalta selälleen..suloista! Niin nuo vauvat vaan kasvaa ja kehittyy nopeeta vauhtia ja kohta huomataan, kun pikkuiset jo kävelee.. Väpä08: Meillä on vähän samalaista meininkiä tuon tutin ja nyrkin kanssa.. Veeti söisi nyrkkiä kovin mielellään ja oon yrittänyt tarjota tuttia tilalle aika huonoin seurauksin.. Siitä tutista kun on luultavasti parempi sitten vierottaa. Jouskari-80: Kiitos imetysjutusta! Ilmottauduin eilen firman pikkujouluihin, jotka ovat 5.12.. ajattelin EHKÄ raaskia lähteä tuulettumaan ja ottaa vähän siideriä ja jättää poitsun miehen turvalliseen hoitoon. Nyt vaan rintapumppu laulamaan, niin hyvinhän nuo miun miehet täällä sitten pärjäilee =)
Vatsavaivoista ja lentsuista kärsiville tsemppiä ja voimia! Meillä poitsu on edelleen vähän vielä tukkoinen, varsinkin yön jälkeen herätessään, mutta nenään suihkutettava suolaliuos on osottautunut hyväksi -> suosittelen!
haikara08 ja Veeti 2kk+7pv
 
Päiviä! B)

Haikara Mitä suihkutettavaa suolaliuosta oot käyttäny?? Mulle apteekissa sanoivat, että vauvalle voi käyttää vain suolatippoja :/ Onko sitte olemassa jotain suihketta missä se suihku on hellempi?

Väpä08 :wave: Nyrkinsyöjät klubiin kuulutaan myös. Ei aluksi meinannu millään hyväksyä tuttia suuhunsa, sitkeästi vain tarjosin nyrkin tilalle tuttia ja nyt tutti jää kohtalaisen hyvin suuhun. Tutti jossa on ikeniä hierovia nystyröitä ei kelpaa ollenkaan ja yökkii todella paljon sitä tarjotessa. Myös normi tutti saa pojan yökkimäään välillä, olen ajatellu ostaa luonnonkumitutteja josko niitä söisi paremmin.

Jouskari Kiitos alkoholi-infosta. Edelleenkin uskallan sen yhden olusen juoda, mutta toista en saa juotua, tulee huono omatunto.

Hexa Olen jättäny lapset päineen roskien viennin ajaksi, samalla haen yös postin. Matkaa n. 50m. Meillä myös nukahtaa molemmat suht hyvin, tietty esikoisen kanssa joutuu välillä vähän tapella. Isäntä on useasti esikon nukuttamisaikaan poikien kanssa kahden, mun lenkkeily aika on sillon. Ja ihan hyvin tuntuu pärjäävän, tosin välillä esikoinen huutelee sängystä vielä puoli 11. aikaan, mutta ne on harvinaisia iltoja ne.

R iikka ja Oskari 7vko
 
R iikka: Liuoksen nimi on Humidose. Käytimme poikaa alkuviikosta lääkärissä korvien tarkastuksessa(korvat ok, onneksi) ja lääkäri määräsi nuhaan ko. liuosta reseptillä. En ole varma saako apteekista ilman reseptiä, mutta luulisi koska kyseessähän on suolaliuos, eikä varsinainen lääke. Lisäksi lääkäri määräsi Otrivinia, jota emme ole vielä käyttäneet, koska tuolla Humidosella ja niistäjällä ollaan pärjätty. Otrivinia saisi käyttää max. viisi päivää peräkkäin, koska se ärsyttää limakalvoja ja jatkuvasta käytöstä nuha voi pitkittyä. Noita suolatippoja/suihkettahan pitää käyttää suhteellisen paljon/monesti päivässä.

Sitähän piti vielä kysellä (niinkun jo joku taisi jo kyselläkkin), että pitäisiköhän alkaa suunnittelemaan sitä sanomatalon kahviossa treffaamista?

haikara08 ja Veeti 2kk 7pv
 
Olipas kylmää ja märkää vettä.Tultiin just päivän toiselta kärrylenkiltä. Vauva nukkuu viel kopassa....toiv muutaman minuutin...
Nyrkki on alkanut mennä suuhun, yritän työntää tuttia, joskus se kelpaa, usein ei.

En nukuta vauvaa yöunille mahallaan, hän nukahtaa vain tissille ja siihen laitetaan molemmat nukkuun.Mut yöllä/aamulla jos ähisee, yritän saada mahallaan nukkumaan. Me nukutaan siis ihan vieretysten yöt läpeensä....en tiedä onko se hyvä. En ainakaan pelkää kierähtäväni vauvan päälle tms, oon niin herkkäuninen, herään jos nuppineula tiputetaan lattialle...
Voisin ottaa lasin viiniä vaikka imetän, tai kaljan. Mut en mä täällä kotona kun oon poitsun ka kaksin ni mitään viiti ottaa, mt jos joku kaveri tulis istuun iltaa esmes ni voisin kyl lasillisen naukata. Tupakkaa poltin ennen raskautta 20vuotta....ja on se kumma, että tälläkin hetkellä tupakka haisee hyvälle! Välillä tekis mieli polttaa...yritän olla järkevä...
Lähen äitin luo kyläileen jouluna, en tiiä viittiskö siellä sitten lähtä yöelämään. Miten kummassa se onnistuis kun vauva nukahtaa tissille ja mun viereen ja sit häntä pitäs yölläkin ruokkia, toki pullosta syö, mut silti....mä varmaan pääsen yksin johonkin kun poika menee armeijaan:)

En tiiä oikeen viittiskö tulla sinne kahvilaan jos treffit tulee, kun jos tuo poika kitisee tai itkee, niin ei oo kivaa eikä voi puhua mitään...en oikeen tiiä, toisaalta olis kiva nähdä muita äitejä ja vauvoja.

Sain muuten kunnon löylytyksen äsken kaupassa, vihainen vanhus asialla...olemme kuulemma yhteiskunnan elättejä kun saamme lapsilisää, kasvatamme nuorisorikollisia jne jne........totesin vaan että tässähän sitä tosiaan vallan rikastuu, että aionkin siksi tehdä lisää lapsia..

N34 ja Niki 6vk 1pv
 
nikin emo koita mallasuutetta se autto meillä kaikista parhaiten vatsakipuihin(esikolla ja kakkosella koliikki) myös moni kaveri on saanut siitä avun toisin kuin cuplatonista...

Väpä Mä olen ehdottomasti kanssa tutin kannalla, meillä Väinö(eli tämä uusin) imenyt jo kohdussa käteensä sormenpään
kokoisen haavan, kätilö sitä ihmetteli ja lääkäri totesi että vauvalla on kova imu :) joten tutin lykkäsin heti, helpompi varmasti vieroittaa.

Paljonko teillä oikein nukutaan... Mulla 1 ja 2 huus kaiket illat ja nyt kun tää kolmonen tuntuu vaan nukkuvan ni mietin onko se "rikki" siis joku 18h nukkuu varmasti vuorokaudessa jos kaikki torkahtelutkin otetaan lukuun...

nawi ja väinö 7vkoa
 
Iltaa... pikaseen ajankuluks!

Nikin emo :eek: Olit sitte eukon kohdannu, älytöntä... ties itte seisoo soskun luukulla kitisemässä kun ei eläkkeet riitä tms :headwall:
Ja tuosta yöelämään lähtemisestä... voithan sää laittaa vaikka ens vuonna sen pojan armeijaan :saint: :xmas: Eli jos iskee kova hinku päästä vähän ulkoilemaan :LOL:
Tupakoinnista: isäntä on nyt 4 vuoden tauon jälkeen sortunu polttamaan ja hyi että voi mies haista pahalle :x Jos se tupakansavu tulee kaukaa niin sillon saatta tehdä mieli ja joskus huppelissa tietty...
 
Kiitos vinkistä, pitääpä tutkia tuota mallasuutetta. Me noustiin viideltä ylös...ruhtinaallisten 3 ja 2 tunnin unipätkien jälkeen. Vauva ois taas nukkunu lisää, mut maha valvottaa.
Nawi sun vauva on varmasti vaan tyytyväinen ja hyväuninen! Mut voihan sitä kysyä neuvolasta jos epäilyttää jokin. Mun pikku-sisko nukku koko ajan vauvana eikä edes itkenyt ikinä ja on muuten aina ollut tosi hyvä nukkumaan, tarvii 3 herätyskelloa jne. Minä olen huutanut ja valvonut vauvana jo, ja huono nukkuja myös aikuisena.
Se vihainen vanhus oli muuten mies. Yleensähän nämä katkerat tapaukset ovat naisia jostain syystä.
Kyllähän tuota on tullut mentyä onneksi, että hyvinkin voin olla seuraavat 15 vuotta kotona:) Vaikkakin hyvä jos saisi omaa aikaa, jaksaisi paremmin. Varsinkin näitä mietin, kun meitä piti olla tässä kaksi aikuista, en ikimaailmassa ole ajatellut enkä halunnut että tekisin yksin lapsen, niinkuin jotkut tekevät. Mut eipä ne asiat mene elämässä niin kuin ajattelee....ei mun pitänyt edes tulla raskaaksi, ja tässä sitä ollaan.Lapsen isä on totaalisesti pois kuvioista, eli ei tule mitään joka toinen vkl -systeemeitä. Toivon kuitenkin että jonkinlainen yhteys säilyy ja että tapaavat edes joskus.
Kuinka usein teidän vauvat kakkaa?????täälla aiemmin joka päivä vähintään kerran, ja nyt sit eilen ei ollenkaan...pelkään että mitä tstä seuraa. Ja en osaa päättää niistä ylimääräisitä rokotuksista, Rota ja muut....oletteko kaikki ottaneet ne tai jonkun niistä??mahdankohan olla ihan myöhässäkin tässä asiassa.
Pitäisi toiset vaunut hankkia..tai oikeestaan kolmannet, kun mul on vaunut ja matkarattaat ja ny äitin luo pitäs hankkia vaunut. Hirveitä hintoja pitävät tuolla huutonetissä, tai sit vaunut on ihan kamalat jos ovat halvat....pitänee kysellä tuttujen tutuilta. Itte sain noi teutoniat tosi hyvät seittemälläkympillä.
 
Huomenta kaikille pitkästä aikaa!

Ruhtinaalliset yöunet takana B). Kalle rupesi nukkumaan 23.30 aikoihin ja nukkuu edelleen. Vähän tuossa jo vääntyili ja ähisi mutta jatkoi unia. Pitää varmaan kohta herättää :p.
Muutenkin nukkuu aika paljon. 4-5 tuntia päivässä on hereillä olo aikaa, muu menee aikalailla unten mailla.

Tuttia syö meiän herra tosiaankin siitä syystä että helpompi vierottaa kuin peukalosta. Peukaloa kun ei voi roskiinkaan laittaa :LOL:

Mahallaan Kalle nukkuu kaikkein parhaiten. Alkuun nukku selällään mutta kun alkoi olla vähän ilmavaivoja niin piti kääntää mahalleen ja sillälailla on nukkunut kaikkein parhaiten. Aika näppärästihän tuo näkyy pitävän huolen siitä että naama on "vapaana".

Huomenna lähetään Kallen kanssa reissuun. Pitää suunnata Etelä-Suomeen mun isää ja muita sukulaisia kattomaan ja esittelemään tuota jälkikasvua. Siellä kuulemma jo kovasti odotellaan :)

Eilinen päivä meni vähän levähtäessä. Lauantai-iltana oltiin kavereiden pikkujouluissa ja täytyy tunnustaa että lipsahti aika reilusti viihteen puolelle. Mummu oli Kallea illalla vahtimassa.
Onneksi oli pakastimessa Kallelle ruokavarasto niin mies sieltä sitten sulatteli eilisen päivän ruokaa pojalle kun äiskä oli vähän väsynyt :ashamed:. Välillä piti pumpulla tissit tyhjentää ja kaatelin kyllä kylmästi maidot viemäriin kun en ollut ihan varma omasta olotilasta. Mutta hauskaa oli pikkujouluissa, ihan heti ei kylläkään tee mieli viihteelle lähteä :whistle:

Kalle täyttää huomenna 3kk, tänään on neuvola. Saa nähdä miten poitsu on kasvanu, pikkuhiljaa alkaa ainakin käsissä tuntua kun pitemmän ajan poikaa käsissä kannattelee. :)
 
Heippa pitkästä aikaa :)

Aurinko paistaa ja ulkona on ihana pieni pakkanen! Lähetään kohta vaunulenkille niin pieni pääsee rauhassa nukkumaan kun yläkerrassa poraillaan ja tehdään jotain remppaa niin täällä se ei onnistu.

Sanomatalon treffit kiinnoistaisi tätä äitiä enemmän kuin paljon. Äitikavereita minulla ei helsingissä ole kuin yksi ja hänellä pienet kaksoset joten harvoin on päästy näkemään :(

Meillä alkaa lauantaina vauva-uinti, sitä ootellaan innolla!
Keskiviikkona on neuvola, jossa on viimeksi käyty kun Ada oli 6vkoa joten jännä nähdä miten pieni on kasvanut. Samalla saadaa myös eka rokote ja kauheesti jännittää tuoko se kovastikin kitinää tullessaan.... :/

Mitzy oli kysellyt vatsallaan nukuttamisesta ja meillä pieni nukkuu aina vatsalleen, paitsi vaunuissa tietenkin. Meillä samanlainen ranttu kuin Hillellä eli nukkuu vaan kun vaunut liikkuu ja jos kauppaan lähtee ja vaikka kuinka yrittäis koko aika liikkua niin viimestään kassalla tulee armoton huuto. Tästä syystä liikun useimmiten liinan kanssa.

Nyt neiti alkaa hermostua joten maitobaaria availemaan ja ensi kerralla lisää!
Jaksuja mammoille :flower:

Tini+Ada 3kk+

 
Hei kaikki äipät ja pienokaiset!

Kiitos kaikille tseppailusta mitä olen saanut, täällä me pojan kanssa yritetään kahdestaan jaksella, välillä on jo vähän helpompaa, mutta joskus taas masennus iskee, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa...

Mäkin pääsin viikonloppuna vähän tuulettumaan kun oli työpaikan pikkujoulut ja poika oli äitini luona hoidossa. Oli kyllä mukavata. Hoidossa ollessa poika ei vaan suostunu syömään mun rintamaitoo pullosta sylki sen vaan pois ja huusi, mutta nan-maito meni pullosta kyllä hyvällä halulla, aikas kummallista....

Meillä on tutti kovassa käytössä, ollu synnäriltä asti. Kaikki tutit kelpaa, samoin nyrkki.

Te joilla on öisin kovia vatsakipukohtauksia niin oletteko kokeillut antaa panadolia pienokaiselle? Eihän sitä nyt joka päivä voi antaa, mutta just joskus yöllä jos pieni huutaa ja huutaa vaan kipujaan tosi pahasti niin se panadol vois helpottaa....

Meillä olis tarkoitus huomenna mennä ensimmäistä kertaa äiti-vauvajumppaa, saa nähdä millaista se on...

Mä olisin kyllä todella kiinnostunut siitä sanomatalon tapaamisesta, milloinkohan se onnistuisi?

Hyvää viikonalkua kaikille! :flower:

Zalsa ja Daniel 2kk ja 17pvä
 
Aurinkoista päivää! B)

Täällä uuni hehkunut kuumana koko päivän. Lauantaina olis ristiäiset ja jotainhan on "pakko" paakaroida ihan itsekin. Poju nukkuu onneks näin päivällä 4-5 tuntia, jolloin on aikaa tehdä - tosin se on pois sitten omista päikkäreistä...

Rota-rokote tai siis eka satsi otettiin viime torstaina ja ainakin toistaiseksi on suht ok mennyt. Kaks ekaa päivää oli tavallista enemmän tota iltahuutoa, selvästi masu vaivas, mutta sen jälkeen tasoittui aika hyvin. Toivotaan et tällä selvitään. Nikin emo mietit ottaako rokotuksia. Mä kanssa pohdin tota rotaa aika pitkään, kun ei mikään edullinen ole. Yritin neuvolastakin kysyä, et onko oikeesti hyvä et ottaa vai onko vaan rahastusta. Eipä täti voinut/osannut mua auttaa, totes vaan et kyllähän rokotusohjelmaan kaikki tärkeimmät kuuluu. Mut sit löysin juttua, et rotarix olis tulossa rokotusohjelmaa ens vuonna ja se oikeestaan ratkaisi meillä.

Enterorokosta toivuin ite muutamassa päivässä ja ONNEKS ei pojulle tarttunut! :D Eikä kyllä miehellekään. Taitaa olla itsellä vastustuskyky melko alhainen tällä hetkellä.

Tuttia syödään meilläkin, vaikka välillä yrittääkin nyrkkiä änkeä suuhun. Tutilla rauhoittuu nukkumaan ja muutenkin.

Mahallaan nukuttamisesta mäkin kysyin alussa neuvolasta. Siellä kerrottiin myös toi, et lisäis kätkytkuoleman riskiä, mut todettiin myös, et toisaaltahan ei tiedetä mikä kätkytkuoleman aiheuttaa.. Että että. Ja kuulema ite oon nukkunut vain ja ainoastaan vatsallani vauvana.

Siivousinnosta oli kans puhetta. Huomaan kans etenkin imettäessäni olkkarin sohvalla, et kyttään kaikkia nurkkia ja pintoja ja varsinkin auringonpaisteessa pölyt oikeen hyppää silmille. Ärsyttävää. Kuljen kans jonkun pölyrätin kans sitten harva se päivä. Ihan kun ei muuta tekemistä olis!

Meillä vietetään keskiviikkona 2 kk synttäreitä. Uskomatonta miten nopeesti aika menee!!

Nyt ottamaan piirakoita uunista. Hyvää alkanutta viikkoa! :heart:

Zucchero + pikku-ukko (jolla kohta nimikin :D )
 

Yhteistyössä