***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Iltoja..
Meillä ei Piipeliisi ole yhtään kiinnostunut leluista. Just ja just kun saa kädet suuhunsa. Esikko kun vei leluja suuhun 3kk korjatussa iässä. Ja silloin jo osasi kääntyä selälleen ja selältään.

Tänään oltiin päikkäreillä ulkona toppapuvussa ja käytän äp toppista kun mennään kaukalolla. Siinä kun on ne kaks vetskaria niin sisällä voi avata koko puvun vaikka vauva nukkuis.

Tuttu "Nuku jo" -operation menoillaan...
Äsken tuli semmoset oksut et meni kaikki vaatteet vaihtoon, myös multa...

R iikka - joo isistä vois olla samanlaista apua nukutuksessa kuin mummista, mutta kun se asuu noin 10 000 km pääs niin ei tähän hätään... Tänään päiväl, en nyt just muista mikä hätä pikkuisella oli, niin tyynty jo mummin sylis, mut kun näki mun vilahtavan huoneen poikki parahti het uuteen itkuun... jonkinasteista "äiti on se ainoa oikea" -kompleksia ? ;)

Olin illalla teatterissa ja punaviinillä, olipas rentouttavaa! Hyvin ehtii siis meillä nukutuspuuhiin yökukkujan luokse ajoissa, vaik vähän olis rimpsallakin. Tänä aikana oli poju kuulemma keksinyt että vatsalta selälle käännähtäminen ei olekaan pelottavaa vaan hauskaa ja se kannattaa tehdä yhä uudestaan ja uudestaan :)

Kiinnostavin lelu on meillä Brion mobilesta tai mikä se vekotin nyt onkaan irroitettu turkoosi-musta-keltainen ankkalelu, jota voi nyrkillä kopauttaa ja pudottaa turvakaukalon kahvasta. Se jaksaa kiinnostaa jopa puol tuntia kerrallaan. Esim. kun meen suihkuun laitan lapsen kaukaloon (vaik siin ei kai sais kauan istuttaa, näin meitä kaupas valistettiin kun se ostettiin, ja et matkoillakin 2h peräkanaa siinä on ihan max) ja ankkalelun killuun sen nenän eteen niin saapi rauhassa suihkutella.

Huomenta ja Päivää!

Meillä oli eilen neuvola, painoa 5750g (3600) ja pituutta 57cm (49cm). Käytiin eilen sitten illalla vielä lastenlääkärillä, kun poitsulla on tullut takaisin se hiton nuha ja korvat oli täynnä vaikkua. Onneksi kuitenkaan ei ollut korvatulehusta tai mitään muutakaan isompaa. Diagnoosi oli nenänielu tulehdus ja mainintana tarttuva. Lääkkeeksi nenään suihkutettavaa suolaliuosta ja otrivin-liuosta jos ei pelkällä suolaliuoksella räkä irtoa. Lisäksi määräsi panadol mixtuuraa kuumeen varalle, kuumetta ei vielä ole ollut (koputtaa puuta).. En tiedä mistä tuo nuha aina sitten tulee.. onhan sitä liikkeellä ja on meillä käynyt vieraita, jotka ovat sairastelleet lentsun pariinkin kertaan. Kait sitä täytyy olla vähän tarkempi vieraidenkin suhteen.

Neuvolasta saatiin pneumokokkirokotus -resepti. Ajateltiin ottaa se 3kk neuvolassa muiden rokotusten yhteydessä. Kallishan se on, mutta onpa nyt sitten varmuuden varalta.. ja varsinkin kun poitsu on nyt jo kerennyt sairastaa kaksi nuhaa elämänsä aikana.

Sitten noista menkoista/vuodoista, niin itselläni loppui juuri toiset menkat ja tuntuivat olevan vielä säännölliset, vaikkakaan vuotoa ei kestänyt niin kauan mitä normaalisti.

Meillä tykätään katsella hymynaama-aiheisia leluja, nalle puheja jotka roikkuu sitterin lelukaaressa yms. Eilen otettiin joulukorttikuvia ja huomasin, että kiiltävän punaiset joulupallot on myös top-5:ssa :D
Tuttavaperheeltä saadaan lainaksi lelukaari, joka on tarkoitettu lattialle viltin päälle laitettavaksi. Ikeassa on myynnissä sellanen kalamobile, sitä poitsu tykkäsi myös katsella hoitopöydällä ollessaan. Nämä on nyt tällaisia tämän hetken leluja ja varmaan kiva olisi pukinkontista saada jotain, jota voisi käyttää myöhemminkin.. :)

Nyt meillä aletaan heräillä.. moi moi!

haikara08 ja Veeti 2kk 4pv

R iikka mähän jo aiemmin painin ton esikoisen uniongelman kans ja terkka oli sitä mieltä että kun on herkkis muutenkin niin se ois vaan hänen tapansa reagoida pikkuveljeen kun ei muuten niin kauheen mustis oo ollut.Suuren osan ajasta ei ees huomaa koko pikkuveljee tai osottaa vaan positiivista huomioo.Toivon siis että tilanne ratkeis parempaan kunhan tottuu pikkuveikkaan, siirrettiin kyllä hänenkin sänky tonne meidän makkariin ja se autto ainakin tänään sen verran että nukahti semmosen tunnin pyöriskelyn jälkeen vielä uudestaan ja saatiin nukkua kaheksaan!Mä oon kun uudestisyntynyt vaikka pikkuveli olikin tisulla taas jatkuvasti.Ihmeellistä kyllä kuinka paljon ne yöunet vaikuttaakin...

Meillä muuten on semmonen puhuva säästöpossu,tuo 2,5v leikkii sillä vieläkin :D suosittelen siis sitä.
Ostettiin sille muinoin myös se puhuva koira mutta sillä se ei leikkinyt lähes yhtään :(
Saa kyllä Eeti vielä toistaiseksi mennä Eemun vanhoilla leluilla, ja saa joululahjaks vaan vaatteita.Eemu saa yhden lelun, luultavasti jonkun pikkusen junaradan...Ja sit ostin sille jo aleista muutaman yökkärin, housut ja paidan jotka saa toimittaa joululahjan virkaa lisäks.Ei me ite viittitä kauheesti ostaa lapsille lahjoja kun ne kuitenkin saa niitä niin kauheesti, varsinkin se Eemun eka joulu oli ihan järkyttävä kun kaikki oli hullaantunut ostamaan ja menikin sit 2h niitä lahjoja avatessa!pientä kulutushysteriaa...

Kait tarvis taas nousta tästä, toinen nukkuun ja toinen kattoo puuha petee.ONNEKS huomenna pääsee sinne anoppilaan, ukkokin on vaan koko ajan töissä, tänäänkin kivan 16h :( niillä tulee työpaikalle lomautuksia, toivotaan nyt ettei sen kohalle osuis...

Huomenta vaan taas täältäkin :) Edelleen täällä yöpaita päällä hillun, kun ei taas tarvii ulos mennä, kun ilma noin kauhee :snotty:

DD Kyllä sitä mustasukkaisuutta edelleenkin on, mutta ei onneks kohdista sitä tuohon pikkuveljeen vaan ilmaisee huonotuulisuttaan muulla tavoin... yleensä tekemällä äidille ja isille pientä kiusaa :kieh:

Mä muistan kans hyvin viel tuon ajan, kun koira vielä oli, kun niitä karvoja oli sitte ihan joka paikassa :D Nyt ei meille mittään elukoita varmaan enää tule, kun taidan olla melkein kaikille karvaisille jonkin verran allerginen :(

Leluista meillä nytkin heilutaan naama virneessä ja katsellaan sitteristä tuollaista jumppalelua, josta kuuluu musiikkiakin ja siihen saa sit laittaa roikkumaan kans kaikkea mahdollista. Ja pakettin laitetaan sellainen FP:n pehmokuutio homma, jota voi alkuun katsella ja sit myöhemmin voi niitä katsella sit tarkemmin ihan omissa käsissä. Kolme sellasta kuutiota siinä on, jossa peilejä ja kuvia ja rapisevia juttuja. Muuten sitte onkin ongelma, että mitä muille lahjoja ostaville sanoo, että mitä tarvitsee... lelujakin kun on ja vaatteita myös. Ideoita otetaan vastaan.

Meillä kans neuvola tänään, joten tuun mittoja jossain vaihees kertomaan :wave:

Katjuska ja Nemo 9vkoa6pvää :heart:

Moro

Täällä ei meinata millään rauhoittua aamupäiväunille omaan petiin, vain syli kelpaa ja siinäkin menee ähinäksi, mutta katsotaan ja kuulostellaan.

Neuvolassa maanantaina meni ihan kivasti. Pituus nyt 58,5 (51) ja paino 5470 (3730), joten kasvanut on kuulemma ihan hyvin. Täällä kanssa jäntevä poika, joka ei ole koskaan paikoillaan ja varsinkin päätään nostelee turhankin hanakasti taitoihin nähden.

Leluista sen verran, että en ajatellut hankkia hirveästi mitään leluja varsinaisesti tähän ikävaiheeseen... Kuvittelisin, että kivoja jo tämän ikäisestä ovat sellaiset värikkäät lelut, joissa on vaihtelevaa pintamateriaalia ja joista lähtee kivoja ääniä. Ajattelin hommata vain rakennuspalikoita yms. Kaikenlaisia pehmokirjoja meillä onkin. Suosikkilelu on tällä hetkellä sellainen lintu, jota jätkä innolla katsoo ja tapailee käsillä.

Mutta nyt jo käy taas kutsu. Palaan ehkä myöhemmin.

väpä ja Vilho :heart:

jatkuu taas

Takana jälleen vaunulenkki ja jätkä vetää sikeitä ulkosalla. Onneksi nukahtaa noin hyvin vaunuihin.

Nappisilmälle tervetuloa kirjoittelemaan =) .

Myös täällä kuolattiin Katjuskan isänpäivämenuuta :p . Itse en oikein osaa kokkailla, mutta olen kyllä peto leipomaan.

D-vitamiineista meillä käytössä Devitolit. Pitkän aikaa mentiin yhdellä tipalla, mutta nyt on jo päästy viiteen, tuskinpa tipat enää väänteitä aiheuttavat. Meillä yleensä pahimmat kitinät ajoittuvat iltaan, kun ei kaveri jostain syystä meinaa saada nukuttua, vaikka on selvästi ihan tiltissä. Eilenkin sai varmaan tunnin hyssytellä unille. Lopulta nukahti puoli yhdentoista maissa vain herätäkseen klo 12.30 :kieh: . Onneksi rauhoittua nopeasti syliin ja nostin jätkän takas sänkyyn nukkumaan ja nukkuikin sitten yli neljään! Arvasin, ettei se voinut nälkäänsä kitistä.

Pulauttelusta olisi (tyhmä) kysymys: Mistä se johtuu :eek: ? Meillä ei aluksi ollut pulauttelua, mutta nyt kaveri pulauttelee monesti päivässä. Onko syynä liian ahne syöminen vai mikä?

Tissi vai pullo pohdinnasta totean sen, että ihan sama, kunhan lapsi saa ruokaa. Itse olen totuttanut jätkän myös pulloon ja korvikkeeseen, että hätätilanteessa kelpaa, jos tissi ei aina olekaan saatavilla, sillä ainakin minun on välillä päästävä pojasta joskus eroon, että jaksan arkea.

Pikkujoulukausi on alkanut. Kuinka moni on menossa :xmas: ? Mulla ekat kinkerit 22.11., jolloin poju menee mummolaan hoitoon. Ajattelin olla kaverin luona yötä, niin saan nukkua kokonaisen yön. Katotaan raaskinko.

Vielä utelen, että Ketä muita täältä löytyy, joiden vauvat ovat olleet koko ajan terveitä? :wave: Täällä ei ole ollut esim. nuhasta tietoakaan, vaikka on käynyt pikkuisen tautisia vieraitakin (koputtaa puuta ja toivoo parasta). Toivon todella, että tilanne pysyykin näin mainiona! Miia, minkä ikäisenä korvatulehduskierre yleensä alkaa jos alkaa? Sinulle tuntuu kertyneen asiasta kokemusta. Kaikille nuhanenille :snotty: pikaista paranemista :hug: .

Ja viel kokemuksen rintaäänellä: Jos tilaatte netin kautta tavaraa EU:n ulkopuolelta, huomioikaa tullimaksut. Minun kestovaippani eivät sitten kuitenkaan tulleet kuin pari euroa halvemmaksi, kun napsahti tulli ja alv hinnan päälle. Ens vuonna tilanteen pitäisi muuttua kuulemma.

Nyt tää jättäis syysmammat mussukoineen rauhaan.

väpä ja Vilho 9 vkoa + 1 pvä :heart:

Tervehdys pitkästä aikaa!

Oon käynyt lueskelemassa juttuja, mut jotenkin jäänyt omat kirjoittelut vähemmälle.

Vähän kuulumisia:
käytiin tänään neuvolassa sen verran, et täti antoi ekan satsin Rotavirus-rokotetta. Ikää meillä siis nyt 7 vkoa. Toinen satsi annetaan sit 3 kk neuvolakäynnin yhteydessä. Onko muilla kokemuksia tosta rokotteesta, onko tullut haittavaikutuksia?

Meillä menossa jälleen päiväunet. Nukutaan siis 4-5 tunnin unet puolenpäivän maissa ulkona, muutoin otetaan sit ihan sellaisia 10-40 minuutin tirsoja parit aamupäivällä ja parit alkuillasta - siis hyvällä tuurilla. Vaatetuksesta oli ollut puhetta ja sitä oon itekin aina pähkäillyt, et onkohan riittävästi vaatetta. Tälläkin hetkellä ulkona nukkumassa on body, puolipotkarit, sukat, tumput, villasukat, hattu ja äp:n kevyttoppis ja koko paketti siinä äp:n pussissa. Sisällä sitten pelkkä body, potkarit + sukat. Enemmänkin oon välilä yrittänyt laittaa, mut siitä ei tule kuin hirveetä huutoa aikaiseksi. Tuntuu kans olevan hyvin lämminverinen kaveri.

Leluista meillä ollaan kiinnostuneita yhdestä kirjasta, missä on isoja värikkäistä kuvia, sekä puna-mustasta pehmeästä helistimestä. Kovasti lelut jaksaa kiinnostaa, saatetaan tuijotella yli puolikin tuntia yhteen menoon. Ja kovasti ne myös naurattaa :D . Lattialla ollaan nyt yritetty olla lähes joka päivä edes jonkin aikaa. Masullaan ei oikein viihdy, kierähtää melkein heti kyljelleen ja siitä selälleen.

Meillä on poju säästynyt vielä muilta taudeilta, mut märkäruven oli jostain kummasta saanut reilu viikko sitten. Käytettiin lääkärissä ja saatiin antibioottivoidetta, millä ne lähti. Tosin tarttui sitten äitiin... viehättävää. Meistä kahdesta minä muutenkin sairastellut enempi: oli muutama viikko sitten rintatulehdus, mihin jouduin syömään antibioottikuurin. Ja sehän tietty sai aikaa hirveet vatsavaivat pikkuiselle :| Viime viikolla tuli sitten hirveä kurkkukipu ja 40 asteen kuume, diagnoosi: enterorokko! Ja taas koputetaan puuta ettei pojalle tarttunut - huoh! Onneks mun vanhemmat asuu puolen tunnin ajomatkan päässä ja äitini pääsi auttamaan mua päivällä, kun mies oli töissä. Kuume aiheutti niin hillitömän huimauksen, etten uskaltanut koko lasta kantaa lainkaan. No, mutta niistä on nyt selvitty. :heart:

Ristiäiset meillä on tiedossa viikon kuluttua ja niitä kovasti suunnitellaan. Tykkään kans leipoa ja laittaa kaiken ite ja olinkin joskus raskausaikana jo vähän suunnitellut mitä kaikkea teen ristiäisiin. Noh, niinhän se karu totuus tuli arkeen ja nyt mietin, et mistä tilaisin tarjottavat :LOL:

Yritän jälleen kirjoitella aktiivisemmin :ashamed:
Sadepäivän jatkoja!

Zucchero + pikku-ukko 6vkoa 6pvää

väpä meillä tuo esikoinenkin on aina ollut terve, elämänsä aikana pari nuhaa kärsinyt.Helpolla oon siis päässyt!eikä oo pikkuvelikään ollut (ainakaan vielä,kopkop) kipeenä.
Mä itse olen kärsinyt pahoista korvatulehduksista ja pienenä tulikin niin pahaks tilanne että korvatulehdus oli jatkuvasti päällä useemman vuoden ennen kun tilanne helpotti.
Nytkin vielä korvat tulehtuu n. kerran vuodessa.onneksi ovat nuo välttyneet siltä.
meillä pulauttelu taitaa johtua ahneudesta, ja siitä että maitoa tulee ihan suihkuamalla niin sitten syö liikaa.Esikoisella oli lievää rakennevikaa joka aiheutti hurjaa pulauttelua mutta se helpotti iän myötä.

katjuska hyvä ettei sentään pikkuveikkaa sitten pahemmin kiusaa, äiti varmaan vaan tarvis lisähermoja :D

zucchero kaveri juuri kertoi kun heidän vauva oli tullut tosi kipeeks tuosta ekasta rota-rokotteesta mutta kuulemma toisesta ei onneks sit enään tullut.Mekin se aijotaan ottaa, kai sitä mieluummin kärsii viikon nuhaa ja kuumetta kun että joutus sairaalaan...
kurjaa kun olet sairastellut, koitahan nyt sit pysyä terveenä!

Huh.. Saatiin koeajolle tandemrattaat, jotka jopa voitais ostaa. Esikon seuraavat synttärit on 5v synttärit, mutta hän ei siis vielä kävele pitkiä matkoja (yli 800 m) putkeen. Testataan vielä pari päivää ja sitten luultavasti ostetaan. Kun on tuo keuhkotilanne mikä on niin miksi ei hyväksikäyttäisi ihmiskunnan viisautta kun se pyörän on jo keksinyt?

Mutta mentiin käymään Lidlissä ja siellä oli silikonivuokia. Iski päälle joululahjojen ostofiilis ja nyt meillä seisoo pöydällä 8 pakettia vuokia. Kauhistuin, että mitä niillä oikein kaikilla tehdään mutta pikkujoulut olis tarjolla urheiluseuran vuosikokouksen yhteydessä ja sinne pitää viedä pieni lahja. Voivat 60-80v papat ehkä hämmästyä saadessaan paketista nalle puh-silikonivuoan mutta omasta mielestä se olisi kyllä tosi kiva lahja. =) Ja sitten jos esikon tyttökavereista vaikka 4 sais sellaisen vuoan, vai onko liian aikaista ostaa tytöille silikoneja? Mummo ainakin tarvitsee silikonit. Joten kas, niinhän ne ovat jo jaetut. Ja kun vaarille vielä pitäis ommella vaippoja niin melkeinhän joululahjat on jo hankittu. Mummo nimittäin pyysi vaarille ommeltuja vaippoja kun vanhuksille annettavia vaippoja on housumallisena tarpeeksi, mutta lisäimua tarvittaisiin enemmän.

Mutta pitää kyllä sanoa, että nämä lainakarvat olivat aivan ihastuttava juttu!

Oliko joku ommellut kestovaippoja? Kun tuntuu, että koon 3 kertikset falskaa reisistä kaiken kakan niin ajattelin ommella lisää muumi-vaippojen kaltaisia sisävaippoja. Ostaenhan ne on ihan sikakalliita, mutta saisiko sen tyyppisiä ommeltua? Sain mummon saumurin ja nyt niitä voisi ommella, mutta ovatko liian monimutkaisia? Siitä on vuosia, kun viimeksi ompelin. Olisikohan ollut 1997? Se oli iltapuku, johon piti tehdä jonkin verran kaavaankin muutoksia sopivuuden takaamiseksi.

Unet.. voi sanonko mitä.. Pikkuneiti ei sitten nuku kotona päikkäreitä muuten, kuin nenä kiinni mamman tississä. Kun tänään hän nukahti rinnalle ja mä nousin siitä jonkin ajan päästä istumaan hänen viereensä niin ei kulunut kuin noin vartti kun hän heräsi. Ja sama oli eilen illalla. Mutta sitten kun nukahtaa kunnolla niin nukkuu kyllä hyvin.

Pulauttelusta joo, se on kans meillä kiusana. Ja alkanut pahentua viimeaikoina.

Moikkelis pikaseen!

Täällä ollut taas jo kolme yötä semmosia että nukkumaan on menty siinä 22.00 viimeistään mutta 3.00 mennessä herää jo syömään...

Kun oli tuossa jo semmosia öitäkin että nukkui sinne 5.00-6.00.

Muutenki tissit on ihan tyhjät ja aamullakaan ei mitenkään pakkautuneet.

Tosin aamuyöstä syö 6.00 ja sit 8.00 joten eipä ne kerkee paljo täyttyäkkään.

Tyttö kyllä on tyytyväinen ja iloinen tapaus että varmaan hällä vaan joku tankkaus tilanne päällä.

Muutenkin tosi semmonen rauhallinen että kun herää 4 tunnin päikkäreiltä ni ei ees huuda vaan juttelee tyytyväisenä.Voi siis hetken seurustella ennen ku syödään. :eek:

Esikoinen oli tosi nälkäinen kaveri ja itki kyllä äänekkäästi ja haukkasi jo lennosta rintaan kiinni kun valmistelin syöttöä. :D

Söi harvemmin ja nukkui pidempiä pätkiä jo tässä vaiheessa.

Ja rinnat oli kyllä koko imetysajan semmoset pinkeet ja maitoa valui millon ja miten sattui.

Nyt on hyvä jos ees liivinsuojus kastuu...

Eli kovin erilaisia tuntuvat olevan tässä suhteessa.

Tiedä sitten onko tytöt "pienempi ruokaisia"...???

Onkos muut huomanneet minkälaisia eroja lastensa käyttäytymisessä??

Mäkin otin tänään kuvat joulukortteja varten ja aikamoista säätöä oli saada molemmille hyvät asennot ja ilmeet!

Lahjoahan sitä esikoista vähän piti ja muutama ärräpääkin pääsi mutta tämmöisen sain heistä näpsittyä....

Joulunodotus terkuin Jousikas&lapsoset

Kylvystä tultu!

Koiramamma harmitteli koirankarvoja - minä nypin kissan karvoja joka puolelta...

Miialla on ollut ammattilainen opiskelemassa - tuli mieleen heti joku sarja mitä katsoin käynnistystä odotellessa - siinä joku nuori gyne-opiskelija yritti päästä töihin mutta kaikki naispotilaat järkiään joko kieltäytyi tai heittäytyivät kiusoittelemaan sitä poloa niin, ettei se oikein päässyt "työhönsä kiinni" :D

Väpä: Pulauttelu voi alussa johtua esim. "mahaportin" kehittymättömyydestä - eli se kehittyy niin omia aikojaan, myöhemmin sitten ruokavalio voi sitä aiheuttaa eli esim- d-tipat tai sitten ihan mitä olet syönyt... meillä ainakin pulla (hiiva?) ja maitorahka lisäsivät pulauttelua. Tietty myös sitten jos ahmii ilmaa eikä saa röyhtäistyä niin ruoka nousee ylös. Ja meillä on kyllä vauva säilynyt myös terveenä - onneksi!

Zucchero: Täällä myös toinen leipojalaittaja joka soittaa huomenna pitopalveluun... mä menin myös loppuraskaudessa möläyttämään että mun lähisukulaiset voi tulla kaikki meille jouluksi - kyllä mä leivon ja laitan :D HEH ! ! !

Mutta pitänee päästää isäntä suihkuun... hyvää yötä!

Meillä rotaviruksen ensinnäinen rokote ei aiheuttanut mitään huomattavia seurauksia, ehkä vähän ärtyisyyttä 1. vrk:n aikana.

Muutenkin ollaan molemmat oltu terveitä, kun tuota megapulauttelua ei kai sairaudeksi lasketa, ja on joku päivä välissä että se on vähäisempääkin. Luulisin et meillä se johtuu ahmimisesta ja ilman kertymisestä vatsaan, koska Cuplaton on auttanut jonkin verran.

Juu - hauskoja oli sekä karvoitustarinat että Hexan joululahjat. Apua, kiitos Jouskari kun muistutit joulukorteista, kiva on teillä kuva!

Yökukkuja EHKÄ sammahti tänään jo 23... jos näin mä ryntään kohta perässä unten maille. Auts, eipä sittenkään, ryntäänkin selkään taputtelemaan...

Heipati :D

Tietämätön kysyy milloin lasta voi alkaa istuttamaan??? Meillä oli tossa todella hyvä jakso välissä Minni alkoi hymyilemään ja jaksoi jonkun aikaa seurustellakkin ja nyt tuntuu et ollaan otettu takapakkia kaikessa :( Aattelin tossa jonkun aikaa jo et ehkä neiti ei sittenkään ole tyytymätön kaikkeen, mutta nyt onkin sitten eri ääni kellossa. Nukkumaan on menty jo pidemmän aikaa 23.00-00.30 ja sitä ennen jostain 7 lähtien imeskelee 40ml aina tunnin välein...

Kauniit lapset sinulla Jouskari =)
Nyt on pakko mennä nukkumaan.

Nappisilmä & Minni 7vko 5pv

Jouskari söötti kuva, huomaa kyllä että on sisarukset!
kyllä meilläkin nuo tuntuu olevan erilaisia, esikoinen oli ekat kuukadet paljon passiivisempi ja oli lähinnä syö ja nukkuu linjalla.Pikkuveli taas voi valvoa tuntejakin ja selvästi jo seurustella.
Eemu myös alkoi vaatia ihmeellisiä vippaskonsteja nukkumiseen eikä lopulta nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa päiväunia.
Molemmat kyllä jaksaa hetken odottaa ruokaa herättyä mutta pikkuveli vaikuttaa muuten olevan vähän kärsimättömämpi.
Esikoinen myös aina huusi kylvettäessä ja ekan vuoden aikana päähän ei saanut vettä laitettua ilman huutoa, eikä todellakaan mihinkään suihkuun saanut ainakaan!on kyllä edelleen joku vesikompleksi...pikkuveli ei kylvyssä pukahda mitään.
Olenpas kateellinen teidän pitkistä päikkäreistä ja unista... :ashamed:

hexa millaiset tandemrattaat?

nappisilmä esikoista taisin alkaa istuttaan 5kk ikäsenä, mutta eiköhän se suositus oo 6kk...ihan varma en kyllä oo.Ja semmosessa bumbo-tuolissahan saa jo pienempikin istua.

mä poistun taas häiriköimästä... :D

Moikka!
Koitin lisätä tähän ilman linkkiä valokuvaa ja hävisi lahjakkaasti koko pitkä sepustus minkä olin tähän kirjottanut.. Nörtin vikaa?? :LOL:

Inhottavaa, kun on ollut monta päivää tällanen synkkä keli, eikä ole viitsinyt lähteä vaunuilemaan..poitsua nukutan parvekevaunuissa, että saa edes vähän raitista ilmoo =)

Zucchero: Meillä otettiin tuo rota-rokote, eikä siitä tullut haittavaikutuksia. Käsiä suositellaan pestäväksi jokaisen vaipan vaihdon yhteydessä..meillä käytettiin ja käytetään muutenkin käsidesifiointiainetta. Jostain luin, että seitsemäs päivä rokotteen antamisesta olisi tarttuttava, eli voi tarttua esim. vanhempiin ja siksi käsien ym., pesu on suositeltavaa..

Jouskari-80: Suoinen joulukorttikuva
:) itsekkin yritin joulukorttikuvaa tänne palstalle liittää..aika huonoin seurauksin :whistle:

Leipomuksista, niin olen aina tykännyt leipomisesta / ruoanlaitosta (ent. ammatti rav.kokki) ja raskausaikana leivoin jos jonkin näköistä herkkua pakkaseen (joka on hyvin tyhjennetty tätänykyä), mutta nyt ei jotankin saa aikaiseksi alkaa leipomaan mitään..

Ristiäisiin leivoin kaksi täytekakkua, joista toisesta on kuvalinkki muutama sivu taaksepäin.. Muut tarjottavat pummasin sukulaisilta ja voileipäkakut tilasin pitopalvelusta..

Nyt kokeilen perehtyä tuohon kuvan liittämiseen, vaikka nyt jo savu nousee korvista näitten masiinoiden kanssa :kieh: Blondille suunnattuja vinkkejä vastaanotetaan

Kaikesta huolimatta kivaa perjantaita!

haikara08 + veeti 2kk+5pv :LOL:

Helloy!

Täällä mukavan kirpakka pakkasaamu -8 ja lunta maassa...

Väpä:Maiän poika on kans pysyny terveenä...aivastelee kyllä, mutta ei ole nuhassa...johtunee käsien kylmyydestä aivastelu(?). Toivottavasti ei rupea kovin sitten sairastelemaankaan, mutta eihän sille voi mitään jos tarttuu romuskat sun muut...

Jouskari & Haikara:Ihanat tonttukuvat :heart:

Rota:Mä sain viime neuvolakäynnillä reseptin Rotarix-rokotteeseen...onko kellään hajua minkä hintainen se on? Meiän poika kun tuntuu olevan herkkä masustaan, niin "kauhulla" ootan mitä sivuvaikutuksia se tuo :eek:

Tuntuu tuo kaveri olevan myös niin herkkis "rytmissään" (ei kait sillä mitään oikeaa rytmiä vielä ole) että jos vähänkään poikkeaa päivällä unet ja syömiset niin se on sekasi kuin seinäkello illalla ja hankala asettua nukkumaan...kiukkuaa vaan...tuntuu kurjalta, kun ei voi hyvällä mielellä kovin usein ottaa poitsua mukaan asioille...menipä taas selityksen sekasi......koettakaa ottaa selvää :headwall:

talviterkuin hille+kaveri 9vko+5pv

Heips hyvin pitkästä aikaa. Jotenkin ei oo saanu aikaseks täälläkään käytyä vaikka kone auki onkin aamusta iltaan. Nyt podetaan enterorokkoa, pojalla viime viikolla, tytöllä nyt varsin hurjana, myös naapurit ja anoppi sairastavat sitä, minulla pää niin kipeä ja kurkkuun sattuu joten tästä se taitaa alkaa, kauhulla odotan saako myös mein pikkanen sen. Neuvolassa oltiin eilen 1,5kk tarkastuksessa ja lääkäri totes kaiken olevan kunnossa, pituutta kyllä kauhisteli terveydenhoitaja kun ei taulukko meinaa riittää :D sen siitä saa kun vanhemmat ovat lipputangon mittaisia. Paino oli nyt siis 5670 (4115) ja pituus 60 (53) hattukin oli aika iso nyt 40 (37).

Muutaman sivun taaksepäin onnistuin lukemaan ja jotain piti kommentoidakkin mutta nyt taitaa olla pakko mennä lepuuttaa kun Väinökin vetää zzzz.....

Oletteko muuten kaikki jo viettäneet ristiäisiä vai olenko ainoa matti myöhäinen??

nawi ja Väinö 6vkoa

Daydreams: Osann-merkkiset. Peräkkäin istuttavat. Taakse saa vauvan ja edessä on esikko. Etukaaren saa pois ja vaunut mahtuvat ovista sisään.

Katkaisin neulan ja yläsiepparin saumurista :( Nyt ei ompelu onnistu. Pitää viedä laite huoltoon ja toivoa, että saisivat sen kuntoon. Ja kankaat seisoo ja odottaa. Löytyi kaivelemalla 40v vanhoja flanelleja, joista vois tietty tehdä tavallisellakin koneella vaippoja. Vaikkapa sen ÄP vaipan mukaan.

Hei vaan...

Pulauttelusta Meillä taitaa johtua siitä, että ensi maidot hotkitaan ja mukana menee ilmaa. Se ilma sitte poistuu ruokailun päätteeks mahasta ns. "tuoden ne päällimäiset maidot mukana" :whistle: olipas tyhmästi selitetty Ei voi mitään ku ei järki kulje!!

Nawi On mittaa lapsosella ( varmaan syntymämitta oli 53? ) Se on hyvä että pituutta löytyy, eipähän isompana tartte apuja pyytää jos jotain tarvii ylähyllyltä
Meillä on pidetty jos kastajaiset ja taitaa olla suurinosa jo pitäny nimiäiset/kastajaiset.
Esikoiselle muuten pidettiin vasta päälle 2kk vanhana. Tällä kertaa oltiin ajoissa!
Ärstyn taudin ootte saanu :hug: Toivotaan nyt ainaki että pikkanen selviää pahaisesta taudista

Todella kauniita lapsosia... Kiitos kuvista :heart:
Itekki tossa yritin sählätä kummeille ja mummeille kuvia, mut eipä ne vielä onnistunu... Tänään uudestaan ja jos sais veljekset edes hetkeks paikalleen niin vois kokeilla yhteiskuvaa.

:wave: Täällä kans yks joka tykkää myös leipoa. Se vaan tahtoo olla sellasta ajoittaista. Nyt on ollu kk päivät sellasta et kaikki leivokset on ollu ostosia. Varmaan sain tarpeekseni kastajaisiin leipomisesta. Mun pravuurini on voileipäkakut :p niitä voisin vaikka huvikseni leipasta, sitte ne joutuu huvikseen syödäkki :snotty: :p

Mitzy On isin tosiaan vaikea auttaa, pitkät kädet sais olla :/ Toivotaan että pian helpottuis nukuttamiset!

Nappisilmä Kuten jo DD laittoki niin istuttaa saa vasta 6kk ikäsenä. Me taas pidetään jonkin verran sylissä istualteen, tai puoli-istuvassa asennossa. Esikoista myös paljon istualtaan pidettiin sylissä ja eipä hälle mitään vaivoja tullu vaikka anoppi niin kovasti varotteli. Puolivuotiaana hän istu itse...

Ekan ja tokan lapsen erot :/ Olipa paha kysymys. Taitaa molemmat olla aika pitkäpinnasia. Kylpemisesta molemmat tykkää. Esikoisen kanssa yöt oli raskaampia, mutta tais olla kokemuksen puutetta. Yllätyksenä sillon tuli kaikenlaista. Pissat ohi vaipan ( useasti yössä ) iltatankkaamiset ( en voinu mitenkään ymmärtää että lapsi vois välillä syödä niin tiheästi ) liikaa vaatetta päällä ( ihme jos ei nuku ja syö koko ajan ) Niiiin monia asioita joutu oppimaan kantapään kautta. Nyt vaihdan kerran yössä vaipan ja mulla on kosteuspyyhkeet vintissä kakkaa varten. En pue liikaa ja annan syödä tissiä niin usein kun vauva haluaa. Näin ollen kakkonen tuntuu olevan nukkuttamisessa helpompi. Voi olla jos esikoista olis osannu hoitaa oikein niin olis varmaan nukkunu yhtä hyvin. Pojat on myös IHAN saman näkösiä. Vois olla vaikka kaksosia. Vaikuttas kakkoselle tulevan ruskeet silmät ja esikoisella on siniset. Siinä tulis suurin ero veljesten välille :LOL: Ulkonäkö erot vahvistuu sitte kakkosen kasvaessa.
Tytön ja pojan eroista mulla ei ole omaa kokemusta, mutta veljen vaimo sano että hein kakkonen ( poika ) syö paljon paremmin ja imee voimakkaammin entä hein ykkönen ( tyttö ).
Ja kaverilla oli eka poika ja maitoa oli suihkunnu tuutin täydeltä. Myös kakkoselle eli tytölle tulee runsaasti, mutta hän kuulemma syö nätimmin/ hellemmin.
Jouskari Mulla on myös ollu tunne et maito alkais "loppumaan" vauva pysyy edelleen 4-5kin tunnin pätkiä tyytyväisena, mutta ei enään toinen tissi vuoda kun imettää ja muutenkin tuntuu tissin "kuivuneen". Yks ilta poika söi vähän tiheemmin, eli tais tehdä tilausta lisämaidolle. Mutta tuskin noin tyytyväinen olis jos maito alkais loppumaan!?!
Kyselit myös aikasemmin ihon ja hiusten kuntoa. Hiuksia ei vieläkään lähde paljoa, mutta iho alkaa olemaan tosi kuiva. Mutta taitaa vaikuttaa nuo viilenevät ilmat, tuskin johtuu hormooneista.

Oon tosi tyytyväinen itteeni, oon ainaki 3 kertaa viikossa käyny kunnon lenkillä ja nyt tän viikon oon aina jumppapallolla lenkin jälkeen vähän jumppaillu. Mutta täytyy sanoa että vatta on pienentyny... toivottavasti tahti jatkuu samanlaisena. Katsotaan mitä puntari sanoo neuvolassa 1,5vkon päästä :p ( kirjotellessa vedän tässä suklaakeksejä lärviini :whistle: )

Nyt jätetään tilaa muillekki :wave: :wave:
R iikka ja Oskari 6,5 vkoa

Minä voisin ilmottautua kanssa tänne tyttäreni kanssa.

Neito syntyi 1.9 klo 04.00.. pituutta oli 50cm ja painoa 3280g. Viikkoja kerkesi kertyä 39+6

Meidän pieneen perheeseemme kuuluu minun lisäkseni siis Tytär Laura, Tyttäreni isukki Ville ja kaksi koiraa.. Hovawart narttu Martha (ensi maaliskuussa jo 4v) ja Sheltti pappa Samu (ensi helmikuussa 12v). Asustamme pienessä rivitalo kaksiossa savonlinnassa.

Tällästä meillä.. Onnea kaikille syysmammoille pienokaisista :heart:

Heips, kävin ilmoittautumassa joukkoonne kirjoittelemaan varmaan jo kuukausi sitten ja siihempä tyssäsi mun kirjoittelut. Mutta mielellään täällä ajatuksia jaan kanssanne, aina vaan kun ehdin tänne itseni taivuttaa. Meilläkään ei vielä ole ristiäisiä vietetty on nyt parin viikon päästä vasta...Vähän on täytynyt venyttää kun ootellaan yhtä kummia Suomeen saapuvaksi.
Meillä tytsy oli juuri 2 kk -neuvolalääkärissä ja kaikki muuten ok, mutta pään kokoon kiinnittivät huomiota niin että jouduimme ultraan tutkimukseen. Py oli syntyessä jo 37 ja nyt 41,5, joten kasvanut ilm.liian nopsaa. Ultrassa ei kuitenkaan mitn löytynyt, ei vesipäisyyttä jota ehdittiin jo pelätä ihan kunnolla. Ilmeisesti vaan pään muoto pitkää ja koko suvulta perittyä... hermoraunioksi täällä ehdittiin jo muuttua ja monet itkut itkeä...

Mulla myös alkaa maito olemaan vähenemään päin ja aollaankin annettu työtlle jo lisäksi myös NAN-maitoa. Tuntuu että vaikka kuinka tissiltä syö niin aina jää nälkä. Eikä ne tissit kyllä enää tiputtelekaan niinkun vielä pari viikkoa sitten...

Mietin että miten paljon teijän pienokaisenne nukkuvat päivän aikana? Meillä vaihtelee, mutta tuntuu että ainaskin sellaset 17-18 tuntia vuorokaudessa on unessa. Juttelee ja hymyilee kyllä paljonkin mutta kauan ei jaksa yhtäjaksoisesti olla hereillä.
Kun on esikoisesta kyse niin kaiken asian kanssa miettii että onkohan normaalia... Oon vielä sellanen luonne että kaikesta olen huolissani...Ei ole helppoa tämä vanhemman rooli...
:heart:

Saisinkohan minäkin liittyä joukkoonne kirjoittelemaan?(kirjoitin yhden viestin aiemmin eri nimimerkillä sille tytölle, jolla oli tullut ero juuri). Poikaseni syntyi 4.10, mutta siksi haluisin kirjoitella teidän kanssa, että olen lukenut syysmassukoita koko raskausaikani, sillä la oli 25.9. Eli jos ok, olis kiva kirjoitella täällä?
Poikanen siis pian 6vk, syntyessään 3370 ja 52, nyt 4900 ja 59. Olemme kahdestaan. Mummokin asuu 800km päässä, joten ei pääse hjälppimään minua. Sanoisin että arki on haastavaa:)
Ihanaa olla äiti ja vauva on ihana, terve ja komee poika. Maha vaivaa tosi paljon, itkua ja huutoa on ollut 2 viikkoisesta alkaen. Poitsu nukkuu päivisin yhdet parin tunnin unet vaunuissa kun pukkelen, muutoin nukahtelee ja herää vartissa mahakipuihin. Parveketta ei ole, joten sitä en voi testata. Yöt on alkaneet mennä (paria poikkeusta lukuunottamatta jolloin valvottu koko yö), siten, että nukutaan ensin 3-4h pätkä, tissiä, unta 2-3h,tissiä,unta 1-2h tissiä...sit nousen itse jos jaksan ja poikanen nukkuu vielä hyvänä amuna 2-3h. Tuo aamun hetki on mulle ainoa "hengähdys", eli pääsen esim suihkuun ja saan syötyä rauhassa. Nyt taas pari päivää poikanen on ollut itkuinen tai huutaa lähes kaiki ajat jolloin hereillä, mut joinakin päivinä on ollut hyviäkin hetkiä jo, hymyä ja nauruakin on näkynyt!

Mulla on an ja tissit käytössä...taiteilen näiden välillä kun maito ei riitä. Mietityttää nuo mahakivut, että mikä on normaalia vauvan mahavaivaa ja millaista kakan pitäisi olla. Poika sätkii ja aivan kirkuu kun mahaan sattuu, mahasta saattaa kuulua plörinää, ja kakkaa pusketaan joskus naama punaisena monta tuntia, sit oikein "plörähtää" vaippaan ja on tosi vetistä. Ilmaa on joskus paljon, piereskelyä joinain päivinä tosi paljon. Se mahakivussa itkeminen on niin sydäntä särkevää...Onko muilla mahavaivoista kärsivillä samanmoista? tarkoitan kovaa huutoa ja vauva jäykkänä/sätkii ja potkii, kirkuu...jne. Tällaista meillä, toivottavasti voin liittyä teihin.

Mun kaveri vei vauvan ulos...siksi ehdin kirjoittamaan pitkästi. Perunat kiehuu ja pääsen suihkuun, Jee:)

Yhteistyössä