***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Iltaa Massuttomille :kieh: Mussukoiden äideille!

Täällä jokailtainen nukutusrituaali menossa; Kestää tuolta klo: 19:sta aina sinne puolille öille ainakin.
Nyttemmin tulleet masuvaivatkin kuvioihin, vaikken tiedä mitä kamalaa olen syönyt, että niin massu pienellä vaivaa.
Päiväsaikaan ei kuitenkaan vaivoja ole, vaan ne tulevat näin illalla, kun pitäisi yöunille rauhoittua....

Ristiäiset oli 1.11. ja menivät hyvin.
Sankari itse oli äänessä koko toimituksen ajan (huutaen siis), mutta onneksi oli voimakasääninen pappi, että kasteväki kuuli puheen.
Poika sai nimen, jota en harvinaisuutensa vuoksi tässä paljasta, kun tutut tuntevat sitten...
Mutta kaikilla on ollut ihania nimiä mielestäni täällä!

Dior kirjoitti ihan kuin meidän elämästä.
Syöttövälit siis 1-2 tuntia ja missään muualla ei ole hyvä, kuin äidin sylissä.
Välillä ahdistaa ihan tosissaan, kun ei pääse edes vessaan, niin ettei vauva huuda sitä aikaa.
Päiväunet kun sattuvat olemaan sellaista 10min ja 20min kerrallaan.
Mutta koetetaan pysyä järjissämme!

Vauvaa en edes ole harkinnut jättää hoitoon, sillä hän on niin rinnassa kiinni.
Ja haluaisin tämän imetyksen jatkuvan vähän pidempään, kuin esikoisen aikana.

Seksiä???? Mitä se on?? En osaa sanoa, missä mun halut on?
Patjan alla?? :LOL: :LOL:

Nuppu74 ja Zalza käyvät kovia läpi myös tällä hetkellä, Voimia teille!

Aatumarialle jaksamista odotella miestä kotiin!
Kyllä se aika menee nopeasti, vaikkei alkuun siltä tunnu.
Nyt vaan kavereille kylään ja kahveille kivoihin paikkoihin.
Älä jää yksin, sillä muuten kaatuu seinät ylle!

Paluu töihin kauhistuttaa jo nyt!
Sinne kait palataan ensi kesänä, mutta hyi pois se vielä mielestä!

Nyt kanniskelemaan vauvaa taas, isäntä poistuu töihin!

Mamitus2 ja Nappula 7vko
 
Juu huono yö on takana mutta se ei johdu vauvelista vaan vaaleista tällä kertaa. Eka en malttanu mennä nukkuun ja sit piti nousta klo 6 katteleen Aamu tv:n vaalistudioo, mut pääasia et demokratia taas vei voiton!!!

Valitin toissayönä yökukkujasta, kukuttuaan sitten melkein 01:een heräskin vasta 08.09, et kestettävissä on siinä mielessä ;) Nyt historiaa - yökukkuja nukkuu vaikka kello ei ole vielä edes 23, no mummi laittoi unille, mahtanee johtua siitä, kun ei äiti-ärsyke ollut vieressä.

Haikara08 - Ai teillekin sattui tuo omituinen peruutus...Outoa! Joo mekin on otettu Rota ja kai se on otettava se pneumo ja hepa B:kin, ovat varmaan kyllä helkutin kalliita nekin.

Vellien kanssa varmaan oman järjen käyttö on paras ratkasu, kuten moni tuntuu tehneenkin, selviö on et se vauvahan ei siihen kuole jos on nälissään ja saa velliä esim. yhen 210 ml purkillisen vuorokaudessa... vai kuinka?

Minäkin oon talvi-ihminen, mutta siinä pelossa ettei talvesta taas ole tietoakaan se Eilatin matka varattiin... Nyt ainakin syksy on vaikuttant pelottavan lämpimältä... No niin tai näin valohoito ainakin on paikallaan. Mutta kauemmaksi ei kyl viel jaksa kuin yhden lennon päähän ja pakettimatkalle, et joku muu aah, huolehtii kenttäkuljetuksista, matkatavaroista jne. :) (nimim. ex-pakettimatkojen vihaan)

Minä en ole saanut sellaisia vauvaan hermostumis-väsähtämis-mökkihöperyyskohtauksia ainakaan vielä, mutta johtuupi varmaan siitä, et mullon aika paljon omia menoja kuten espanjaa ja jumppaa kerran viikos ja lisäksi tarvittaessa lastenhoitoapua, jos haluaa konserttiin, leffaan, teatteriin tms. alkuillan huveihin ainakin. Lisäks mun Jimi-poika on kai keskimääräistä helpompi, kun lueskee näitä juttuja, kun ei ole pahempia vatsavaivoja eikä valvottamisia ollut, eikä muutenkaan ole mikään hirveän sylintarpeinen ja aika iloisen oloinen vauva. Joskus yöllä mua alkaa tosissaan huvittaan, kun nostan sen ite ihan tokkuras ja tukka pystys sänkyyni nojaan tyynyä vasten et saan annettua lusikalla Cuplatonia, niin se nauraa mulle, mutta sillä tavalla et sitä niinkun hävettäs, ettei nyt äidille sais nauraa kun se yrittää parhaansa, vaikka hassulta näyttääkin... ;)

Tänään Jimi kyl veti sellaset 4,5 h ja 2,5h ulkopäiväunet plus torkkumiset päälle et saapi nähä mitä on tänä yönä edes, oliskohan paras juosta itekin sänkyynsä...

Jaksuja kaikille parisuhdeongelmien kanssa painiskeleville, ainahan sanotaan et eka vuosi esikoisen kans pahin kriisin paikka, tiedä sitten häntä...

Daydreams mä en tajuu miten sä jaksat polkea päivästä toiseen ja viel opiskelut päälle ja Dior kans ja muut vähäuniset - ootte ihme-epeleitä, mä varmaan sekoisin... Sanoiko joku et jokaiselle annetaan vaan sellanen lapsi jonka jaksaa - no mä voin uskoa tuon ;)

Hyvät yöt!
 
Huomenta!

Nyt täällä huonosti nukuttu yö takana |O Hehkutin varmaan liikaa kaikille edellisyötä, joka oli loistava....
Eilen oli lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Painoa oli 5400g ja pituutta 59cm. (syntyessä 3910 ja 51) Että kasvuvauhti on aika hurja. Mutta siis mun maidolla mennään edelleen.
Lopetin maidon luovutuksen eilen, en siksi etteikö sinne vielä olisi kans riittänyt, vaan ei vaan ole siihen aikaa. Väliin kun tuntuu että vuorokauden tunnit ei riitä. Kun on isompien läksyjä ja lasten muita touhuja ja vauvan touhuja ja sitten nuo kanalan touhut ja muut.

Eilen oli taas pirtti täynnä menoa ja meininkiä. Oli kolmella lapsella kavereita kylässä ja meillä oli siis yhteensä yhdeksän lasta. Mutta meno oli aikas iisiä kun kaikki oli tyytyväisiä kun oli oma kaveri.

Minttulille tervetuloa mukaan kirjoittelemaan!
Ja voimahaleja kovasti kaikille niitä tarvitseville

:hug: :hug: .

Seksistä ei täälläkään ole tietoakaan.....ei kyllä ole halujakaan.
Jälkitarkastus on mulla ens tiistaina. Euköhän tuolla kaikki kunnossa ole. Jälkivuotokin loppui "jo" pari viikkoa sitten, kestettyään yli kuusi viikkoa :headwall: .

Töihin en ole menossa, ainakaan ennenkuin Matilda täyttää 3 vuotta. Ei ole kyllä työpaikaakaan odottamassa. Kotona olen siis ollut kauan....kaikki varmaan nyt kauhistuu.....yli 9 vuotta. Keikkaa olen tehnyt parina vuonna, mutta muuten siis ihan kotiäitinä. Ja hyvin olen viihtynyt. Enkä oikein tiedä missä välissä töihin ehtsinkään. :LOL:

Muksaa päivää kaikille. Täälläkin on tänään peräti -5 pakkasta.

Miia ja Matilda....montako viikkoa....reilut 8?
 
Huomenta

Minttulille tervetuloa joukkoon kummaan.

Huonosti nukuttuja öitä tuntuu olevan itse kullakin, myös täällä... Tai siis viime yönä jannu nukkui kyllä ihan levollisesti, mutta vain reilut kolme tuntia putkeen. Vatsanväänteet olivat onneksi yöllä enimmäkseen poissa. Jaksamista kaikille univelkaisille :hug: .

Pienestä ikäerosta voin kertoa sen verran, että tutulleni syntyi kymmenisen vuotta sitten ensimmäinen lapsi tammikuun alussa ja toinen saman vuoden joulukuussa :eek: ! Tämä ei kyllä ollut suunnitelmallista! Vaikka raskaus sujuikin multa hyvin, en silti aio rääkätä kroppaani missään nimessä ainakaan puoleentoista vuoteen!

Jaahas, kutsu käy taas kun kaveri unissaan huutaa, mutta rauhoittuu vasta sylissä.

väpä ja vilho reilut 8 vkoa :heart:
 
Koiramammalle piti vielä todeta, että Topi on kyllä todella miehisen isännän näköinen :D ! Ikinä ei erehtyisi sukupuolesta.

Miialle hatunnosto kotiäityidestä :flower: . Ei onnistuisi minulta taloudellisesti, mutta ei varsinkaan henkisesti. Pää ei kestäisi millään kun nyt jo tympii...
 
Täällä tää kirjottaa koko ajan, kun aina jotain unohtuu :wave: . Piti siis vielä mainita, että tilasin Fuzzi bunzeja suoraan pääkallopaikalta Yhdysvalloista ja nyt jänskättää, koska toimitus saapuu ja tuleeko jotain tullisysteemejä tai muuta. Onko kellään kokemusta ulkomaantilauksista?

Ja kun nyt kerran ollaan jenkkilässä, niin Go Obama vaan minunkin puolestani :D !

No nyt jätän teitit rauhaan...
 
Ail:
Kumpi teillä on suurempi ongelma: pulauttelu vai syömättömyys?
Siis, älä tee kuten me tehtiin, mutta mieti olisko jostain kikasta apua.
Esikko oli siis 6kk letkuruokinnassa kun ei syönyt suun kautta. Syöminen alkoi vasta sitten, kun käytettiin luonnonkumitutteja ja pehmeää pulloa/pullopusseja kertakäyttötuttipulloon. Maitoa meni kylmänä paremmin, kuin lämpöisenä. Energiatarve oli 60% normivauvaa suurempi ja se saatiin kompensoitua antamalla velliä, joka oli tehty jauheesta veden sijaan rintamaitopohjaisena. Kun oli ongelmia ihon kanssa lisättiin pussillinen lactobasilleja annokseen ja se auttoi vaivoihin.
Maissivelli oksennettiin parimetrisessä kaaressa, riisi sopi paremmin ja silloin oli Valiolla Gefilus-velliä ja se oli parasta.
Oksuja hillittiin pystysyötöillä ja pystyssä pitämisellä. Hyvin rankoilla ja omintakeisilla ratkaisuilla saatiin kasvu siis nollakäyrille. Googlaamalla 'keskoslapsen ruokaopas' saa ehkä kans jotain vinkkiä.
Sosevaiheessa mentiin 6kk soseilla se 3v kun kurkusta ei muut menneet alas (fyysinen vika, nyt korjautunut) ja lihasoseen jälkeen annettiin aina rahkaa tai jugurttia (vauvojen, purkkiruokaa) kun nniissä oli proteiinia.. Protskut kasvattaa kokoa parhaiten, mutta munuaisten toiminnan takaamiseksi määrä on rajoitettua, olisko ollut normi 3g / kg / vrk mutta meillä meni yli. luomu-banaani-jugurtissa oli melkein purkkilihan verran protskuja, joten sitä jälkkäriksi.

Jos teillä soseet auttais? 3kk iässä kaiketi voi sen hedelmä/vihannessoseen alkaa ja 4kk lihasoseen. Ongelmatapauksilla. Yleensähän linja on sakeutus - soseet -> syönti. Kaikki keinot on sallittuja syötössä, kävely, laulu, lelut, lekutus ja kiritys. Ja telkku isommalle. Lapsi voi olla viikon syömättä tai 3 viikkoa eikä syö vaikka nälkä olis.
 
Moikka.. meillä on kanssa ollut nyt muutama heikompi yö joka siis meillä tarkoittaa että Iippo nukahtaa vasta myöhemmin ja ärisee unissaan.

Töihinmenosta - mä haaveilen että ensi syksynä menen töihin vaikka kuinka nuo pommiuhkat vaan jatkuu kouluilla... meillä on vähän ollut puhetta että mies jäisi kotiin. Mä tienaan saman rahan puolella tuntimäärällä eli mun töissä ollessa saataisi enemmän yhteistä aikaa perheellekin.

Iippon 1kk neuvolassa todettiin että poika kasvaa kovasti; kolmessa viikossa oli paino noussut kolme kertaa sen vähimmäissuosituksen verran :D 5355g oli painoa, pituuttakin jo 57 cm :)

Nyt meen tekemään pizzaa, tämä oli tosi pikaraapaisu.

MUTTA vielä: Voimahali kaikille parisuhdeongelmiin :heart: Yrittäkää jaksaa ja olla sisukkaita!
 
ail suuret halaukset!koita jaksaa ja mietit miehen kans tilannetta sit paremmin kun saatte ton syömisasian kuntoon.Sanooko ne lääkärissä mitään syyksi siihen?

mitzy sekoominen on kyllä paikka paikoin ollut lähellä :D

Dior voi tosiaan muuttua, mullahan ennen synnytyksiä oli tosi pahat menkkakivut jotka ekan synnytyksen jälkeen katos lähes kokonaan...jos nyt menis sit loputki kivut :D
ja mulla ainakin stressivatsakin vaivaa...toivotaan ainakin ettet nyt vielä joutus menkoista "kärsiin"

miia se on kyllä totta että ei varmaan töihin ehtiskään jos olis useempi lapsi ja tosi rankkaa varmasti olis jos tohon päälle olisit vielä töissä!aiotteko muuten vielä hankkia lapsia?sori jos utelin, ite aina ennen halusin monta lasta mutta mies laittoi rajan kolmeen...

mulla ei olis mitään ongelmaa olla vaikka aina kotiäiti, valitettavasti ei vaan rahat riittäs mihinkään kth-tuki on nii surkee.mutta en kyllä vielä ens kesänä mee töihin, ehkä sit 2010 keväällä vois kun koulukin loppuu.jos nyt ikinä valmistun...

tulin siis kertoon vaan kun oltiin 2kk neuvolassa ja tuo on nii iso jo!kun siis vertaa tohon isoveljeensä joka on aina ollut aika pikkunen ikäisekseen,varsinkin alle yks vuotiaana ja neuvolan käyrien alapuolella (vaikka ei niitä nii kannata kattookaan...)pikkuveli oli siis 59,5cm (50cm) ja 5620g (3420g)!hyvin ainakin maito riittää kaverille :D
isoveikkaakin mitattiin ja tuo oli 89cm ja 13kg.ens kuussa siis 2,5v.

apua, nyt on pulautusta joka puolella, paremmalla ajalla lisää...
 
No nih, apua nyt mullakin alko menkat ja tekee mieli maksakastiketta... En tiedä onko näillä yhteyttä, mutta en yleensä tykkää maksasta... Olin jotenkin elänyt siinä toivossa että menkat pysyy poissa sen ajan kun imettää, mutta ehkä se että imettää vähänlaisesti ei riitä tuohon...

Et ei sit muuta kun nauttiin (taas) viimesestä kesäpäivästä ;) ja ostaan maksaa...

Niin ja sit annoin vauvalle vähän perunasosetta vastikkeeseen sekoitettuna... tykkäs tai ei ainakaan irvistelly ja ei puklannu kun ihan vähän...
 
ail
juu hexalle vastaus.Meillä siis isompi ongelma tuo syömättömyys.Tänään soitti jorvin erikoislääkäri ja sanoi että maitoa jauheesta isommalla jauhemäärällä ja sosetta saapi aloitella lisätä.Jaahas poitsu heräs....mentävä
 
Itse ei ole tullut netissä juuriakaan roikuttua vauvan syntymän jälkeen, mutta keskustelu on näemmä jatkunut vilkkaana :) Heti alkuun pahoittelut, en lukenut ketjusta kuin viimeisen sivun tähän hätään... Koitan paneutua jossain vaiheessa tarkemmin. Aililla on ilmeisesti syömisvaikeuksia vauvan kanssa? Tsemppiä siihen! Parisuhdevaikeuksista olette ilmeisesti myös puhuneet - tsemppiä myös kaikille niiden kanssa painiville! Luulen, että vauvan syntymä aina aiheuttaa niitä jonkin verran, olipa kyseessä sitten ensimmäinen tai kymmenes. Luin kerran jostain, että alle vuoden ikäisen lapsen vanhemmilta pitäisi kieltää ero - hyvin sanottu, on se vaan niin erikoista aikaa kaikkine ihanuuksineen ja kauheuksineen!

Mutta halusin tulla kysymään teiltä pari kyssäriä, jos ette pahastu siitä että pöllähdän ihan tyhjästä tänne kyselemään...

-onko muita, joilla raskauskilot EIVÄT ole lähteneet? Vinkkejä mitä tehdä? Vauva on täysimetyksellä, joten syödä pitää, mutta pitäisikö rueta harrastamaan jotain vaunulenkkeilyä raskaampaa liikuntaa vai missä vika? Olen koittanut syömisiä tarkkailla ja mielestäni kalorimäärät ovat ihan kurissa. Esikoisesta muistelisin, että lähti paljon helpommin, jopa alle lähtöpainon
- onko teillä jo jonkinlainen päivärytmi? Kauanko vauvanne on kerrallaan hereillä? Meillä välillä tuntuu, että jotain rytmiä hahmottuu ja sitten on taas kaikki ihan päälaellaan.. Vauva jaksaa olla vain noin tunnin kerrallaan hereillään, sitten väsähtää. Uni on kuitenkin välillä hyvin katkonaista.
- jos olette jo käyneet jälkitarkastuksessa, minkä ehkäisymuodon olette valinneet? Itse haluaisin helpon ja pitkäkestoisen ehkäisyn - lapsiluku saattaa olla täynnä tai sitten ei.. Jotenkin kolmas vielä houkuttaisi, mutta sen aika on sitten ehkä myöhemmin - jos on ylipäätään tullakseen. Aiemmin minulla oli huolettomat ehkäisykapselit, mutta tuntuu, että viime kerralla ne veivät ehkä seksihaluja? Ekat kapselit olivat erimerkkiset. Kokemuksia, vinkkejä?
- ja vielä yksi kyssäri: Ne, joilla on 4-5-vuotias esikoinen: Miten hän on reagoinut vauvan tuloon? Meillä poika on selvästi kiintynyt vauvaan ja on kiinnostunut hänestä, ei ole osoittanut mustasukkaisuutta. TOISAALTA, kuunteleminen ja totteleminen on jotenkin heikentynyt, eli ehkä näin kuitenkin käsittelee mustasukkaisuuttaan? Havahduin tähän vähän aikaa sitten ja huomasin, että olen varmasti laiminlyönyt esikoista. Hän on päivät päiväkodissa (tykkää käydä siellä ja se on erikoispäiväkoti, josta ei kielenkään vuoksi oikein voi jäädä pois) ja mies on illat töissä, joten olen sitten yksin lasten kanssa. Olen varmaan antanut pojan olla iltaisin liikaa kavereiden luona (kavereita paljon rivitaloyhtiön pihapiirissä) tai seurustella telkkarin kanssa. Sitten vauva usein vaatii huomiota juuri esikoisen iltatoimien aikaan... Nyt olen koittanut tsempata, esim. telkkari on meillä lähes kokonaan kiinni sen jälkeen kun esikoinen tulee hoidosta ja laitan vauvan vielä illalla vaunuihin unille, jotta ehdittäisiin esim. lukea esikoisen kanssa ja hoitaa hänen iltatoimet rauhassa. Mutta vinkkejä tähänkin asiaan?

Kiitos kaikille, jos viitsitte vastailla edes johonkin noista. Yritän lukea teidän kuulumisia paremmin, jospa voisin omasta puolestani auttaa jossain kyssärissä =)

Tsemppiä kaikille - nautitaan ihanan (?) kirpeistä pakkasaamuista.....
 
Otin randomilla pari sivua taaksepäin ja Zalsan kirjoitus osui silmään.

Tsemppiä, voimia, haleja, kaikkea mahdollista!

Onneksi sulla on terve asenne ja osaat iloita pojastasi. Usko pois, sä et tollaista miestä tarvitse! Toivottavasti jossain vaiheessa miehen ja pojan välille voisi kuitenkin rakentua jonkinlainen isä-poika -suhde, mutta älä siitäkään stressaa. Koita vaan pitää mielessä, että vaikka teidän suhde päättyikin ikävimmällä mahdollisella tavalla, on hän kuitenkin pojan isä ja sitä kautta aina elämässänne.

Mutta noista menopaikoista: Moni on sulle jo varmaan vastannutkin, mutta mieleen tuli ainakin avoimet päiväkodit ja MLL:n perhekahvilat. Neuvolan ilmoitustaululla on varmaan ilmoituksia oman alueen toiminnasta, sieltä kannattaa katsella. Onkos täällä vielä joku "etsin ystävää" -palsta? Sellaisen kautta tutustuin itse parin äitiin esikoisen synnyttyä. Vauvamuskari oli myös kiva paikka, jossa tapasi äitejä ja oli joku kiva aktiviteetti vauvan kanssa. Niitä järjestävät yleensä musiikkiopistojen lisäksi ainakin seurakunnat ja MLL.

Missä päin Helsinkiä asut? Itse myös helsinkiläinen.

Ai niin, ja ihana nimi pojalla.. Itselläkin oli tuo Daniel mielessä, jos olisi poika tullut! Tulikin tyttö, joka sai nimekseen Inès =)
 
Huomenta taas täältäkin suunnalta :)

Ailille ensin valtavasti voimia tuon pikkuisen syömättömyyden kanssa :hug: Itse olisin varmaan ihan hysteerinen, jos toinen ei söis, kun tunnun sitä saavan aikaan näiden isompienkin kanssa, vaikka normaaliahan se on välillä huonommin syödä :ashamed: Mutta teillä tietty eri asia, kun on pienestä vauvasta kyse... toivotaan, että apu löytyy ja teilläkin alettais syömään.

Sitten Kamiliyan kysymyksiin...
- raskauskilot...ei oo kyllä multa lähtenyt ja mulla onkin joka raskaudesta aina jäänyt joku ihme 5 kiloo :kieh: mutta kyllä mulle herkutkin maistuu :ashamed: ja liikuttuakin tulee liian vähän vissiin :snotty:
- Rytmistä... jonkinlainen rytmi on muodostunut, mutta välillä tulee päiviä, jolloin poiketaan kaavasta
- Ehkäisy Mä otin ne cerazette minipillerit, vaikka ne ei mulle viimekskään sopineet... samaa hormonia näissä, kun siinä kapselissakin... ja ei nää kyllä nytkään sovi. Tiputteluvuotoa ollut jo sunnuntaista asti ja halut kaikonneet jonnekin metikköön ja mielialanvaihtelut aika hurjia ja oon kuin persiiseen ammuttu karhu :kieh: Että tässä viel mietin, että mitä tekis tuon ehkäisyn suhteen...
- viimeiseen en osaa vastailla, mutta eiköhän jollain oo samanikäisiä lapsukaisia =)
Ja ihan rohkeesti vaan tuut kyselemään ja kirjoittelemaan aina kun siltä tuntuu... eipä sitä itsekään enää oo ehtinyt päivittäin täällä kirjoittelemaan. =)

Ihan kohtalainen yö täällä takana...pari kertaa tissiteltiin tuossa puoli kahdelta ja viiden pintaan ja sitte aamulla seuraavaks kahdeksalta ja nyt tuo taas vetää unta palloon tuolla yläkerrassa.
Isompi poika kans kömpi viereen siinä viiden kieppeillä.
Nollassa taas näyttää kelit olevan ja eilen oli jo viitisen astetta pakkastakin ja väkisinkin tulee mieleen, että koskas paksumpaa pukua päälle pitäis vauvalle laittaa? Mites te muut...missä vaiheessa toppapuku päälle rattaisiin? :attn:
Mulla on aina ennen ollut niin selvä toi homma, kun ovat helmikuussa muut syntyneet, että on heti ollut toppis käytössä. :D Nyt sitte pihalla kuin lumiukko tän syysvauvan kanssa :xmas:

Mutta joo... kaipa sitä pitää alkaa päivän touhuihin :wave:

Katjuska ja Nemo 9vkoa :heart:
 
Ail:
Meillä auttoi syömättömyyteen maitovaiheessa vain käveleminen ympäriinsä ja laulaminen sekä sen tutin vaihto ja imuun tarvittavan paineen vähentäminen. Sakeutus oli sitä refluksitautia varten. Samoin kun vaihdettiin vähän väliä paikkaa, missä syötettiin ei tilanteesta päässyt tulemaan liian ahdistavaa.
Kun soseisiin saakka päästään se helpottaa. Ei tämän ikäinen lapsi vielä ole niin helposti 'huijattavissa' kuin vanhempi lapsi, mutta kannattaa ottaa kaikki mahdolliset lelut ja tavarat joista vauva vain olisi kiinnostunut siihen syöttöön mukaan. Meillä piirrettiin, askarreltiin ja katsottiin lelukuvastoa (säästä kaikki tämän vuoden kuvastot tulevia vuosia varten!!) ja saatiin lapsen mielenkiinto suuntautumaan johonkin muuhun, kuin syöttötilanteeseen. Tämähän on täysin kiellettyä mutta vain sillä keinolla saatiin lapsi syömään. Jos tilanne siis on paha, voit rauhassa tehdä kaikkea, mitä ei saa tehdä koska näin stressi vähenee kun lapsi syö. Meilläkin (niin kuin muissa keskosperheissä ) syötiin sosetta tekniikalla puoli lusikkaa sosetta, pala fazerin sinistä, puoli lusikkaa sosetta, pala fazerin sinistä. Reikiä ei esikolla ole ja karkkipäivänä ei nykyisin saa edes kaikkia karkkejaan syötyä.
Nyt, kun tilanne on helpttunut voidaan todeta ongelmien johtuneen pitkälti largynomalasiasta (larygnomalasia, mikä onkaan kirjoitusasu) eli löysästä kurkunpäästä. Ruoka ei kertakaikkiaan mennyt alas normaalisti. Kun kurkku on parempi, menee kiinteä ruoka ja pureskelu tuli mukaan kuvioon. Kun kirjoitan aina tuon 'keskosuus' mukaan tarkoittaa se sitä, että syömisongelmia esiintyy tyypillisesti keskosilla (pieniviikkoinen tai pienipainoinen) ja luultavasti siitä ryhmästä saat eniten vertaistukea.

Piipi on nyt siinä vaiheessa, ettei kakkaa tule ja huuto on hurjaa.. Niin kuin viime yönä. :(
 
Hepskukkuu...

Mummu haki esikoisen pihalle, joten mamma täällä vaan palstailee :whistle:

Ailille ihan ekaks :hug: Toivottavasti kiinteämpi ruoka auttaa syömättömyyteen!!
Ja on kurjaa kun joutuu vielä parisuhdettakin murehtimaan, toivottavasti saatte parisuhteen
kuntoon!!!!!!

Kamiliya Kyssäreihin vastauksia!
Iloiset Kilot Ei oo lähteny, enkä odota vielä niiden lähtevänkään. ~14kg olis ylimmäärästä ympärillä. Toisilla ne lähtee heti ja toisilla vasta pitkän ajan jälkeen. Esikoiselta kilot lähti vasta kun palasin töihin, kuukautiset palasi normaaliksi ja lopetin imetyksen. Eli n. vuosi synnytyksestä. Oletan näin kilojen karisevan nytkin... Eikä niitä kannata murehtia, syö terveellisesti ( minä hyväkin neuvomaan :whistle: ) ja toki liikkua pitää myös. Niinkuin se hyvältä tuntuu... Syöminen mulla ei ole mitenkään hallinnassa. Eilenki kaupassa iski himo suklaaseen ja pitihän sitä sitte saada. Lenkillä tulee käyty muutamana iltana viikossa, hölkäten osa matkasta. Ei oo ainakaan vielä kilot lähteny. Puntarissa käyn vasta jälkitarkastuksessa, pettymystä odotan.
Rytmi on säännöllisen epäsäännollinen. Jostakin muuten lukasin ( olikohan täältä ) että 3kk vanhana vasta rytmi alkaa muodostua. Yöt menee pääosin nukkuessa. Toissayö oli kamala ja sitä edellisyönä söi kaksi kertaa. Suurin osa öistä on tähän asti menny yhdellä syötöllä. Päivällä yleensä ähisee vattavaivoja ja nukkuu huonosti.
Ehkäisy Jälkitarkastusta ei ole ollu, mut varmaan päädyn niihin pillereihin. Mulla myös kaikenmaailman pillerit tahtoo viedä "lämmön lakanoista" joten täytyy kysellä muita vaihtoehtoja.
Voiko muuten kierukkaa saada jos imettää... Tietääkö joku?
Mustasukkaisuuten Meillä tuo 3 vuotta täyttäny ei oo kauheen mustis ollu, mutta varmaan haluat vanhempien lasten äideltä vastauksia... 4 vuotias on jo vähän eri asia?!

Katjuska Itse oon pitäny rajana nolla astetta toppapuvulle. Oon kans niin hemputin surkee pukemaan lasten päälle... Täytyny sitte miettiä oikeen lämpötilarajat vaatteille :snotty: Mut jos on nollan "hujakoilla" niin toppiksen oon laittanu päälle. Meillä tuo toppapuku vauvalle on 62cm ja aika iso on vielä, joten ilmanvaihto asussa toimii... Ja voihan sitä sitte heittää vilttejä päälle lisää jos ei halua vielä toppista laittaa päälle!?

Kuinkas teillä vauva on sisällä puettuna..? Tyhmä kysymys tiedän :snotty: :whistle:
Oskari on meillä sisällä pelkkä body ja puolipotkarit päällä. Tuli vaan mieleen et jos tuo nuha on sen takia pitkittyny. Tuosta kun herää niin ajattelin pukea lisää vaatetta sille, jos laittas ohuen pipon myös päähän. Sisälämpötila meillä on siinä 21-23 asteen hujakoilla, mut asutaan vanhassa rintamamiestalossa joten saattaa vähän viima käydä vaikka talo on täysin rempattu.
Toissayö oli kamala. Sitä edellisyötä kävinki jo hehkuttamassa kun oli mukamas huono yö meillä... Ei auttanu puuhun koputtamiset :( Ähisi oikeestaan koko yön ja mahavaivoja oli ja tutti putos ( on siis opeteltu tutille kun menee muuten nyrkki suuhun ) Mies oli sitä mieltä että hänen ei tartte auttaa yöllä, koska hänen tarttee aamulla töihin... Äkäili mulle vielä :kieh: No "karkasin" pikku kävelylle yöllä 4 aikaan :whistle: MP3 soimaan ja menox. Tunnin verran käveltyä sain kokonaisen tunnin nukuttua :headwall: Oli mamma sitte eilen pikkasen väsyny |O No poikanen oli sitte niin ihana että korvas edellisyön unet viimeyönä, nukku 7 tuntia putkeen :eek: Sitte herätettiin tyhjentämään nenää ja laittaan suolatippoja, mutta nukahti taas hyvin tissille. Mies oli jopa apuna, kun saatin riidat riideltyä eilen... Kuis se sovintoseksi onki niin hyvää :p :whistle: :D Tai ehkäpä tässä alkaa jo vähän palautumaan!
Vaikka oli hyvin nukuttu yö takana, olis silti tehny mieli jäädä koisimaan.
Jälkivuoto näyttäs loppuneen, ainaki toistaseks. Ja sitä seksiä on sitte tullu harrastettua ihan ilman mitään... Eilen miehelle sanoinki, että ehkä tässä nyt tulee ne kaksoset mistä kesällä esitin toiveeni :D :xmas: Tarkotuksena siis kuitenkaan ei ole tehdä enempää lapsia.
Mitkäs ne säännöt on että mies voi käydä napsasemassa piuhat poikki? Oon sitä yrittäny miehelle ehdottaa. Vaikka hän ei lapsia enempää halua, ei silti suostuis siihen. Kuitenki se olis miehille paljon helpompaa entä naisille ja miesten "hedelmällisyyttä" vois laittaa säästöön, eikö niin??
Ollaan siihen kuitenki vielä liian nuoria, mä oon 25v ja mies 29v. Mutta ehkä joskus tulevaisuudessa... Menipä ohi aiheen :saint:

Mitzy Meillä on muuten puklailu vähentyny kovasti cuplatonin avulla, joten kiitos vinkistä. Harmi kun se ei teillä auttanu :(

Töihin paluusta Voi olla että mulla tulee töihin paluu hyvinki äkkiä, ehkä jo maalis-huhtikuussa. Tammikuussa meen koulutukseen ja sitte mietin että kiinnostaako homma minua. Kovasti kiinnostais palkan ja työaikojen takia. Palkka tuplaantuis nykyiseen verrattuna ja työaika olis ns. toimistoaikoja. Toisaaltaan nykyinen työpaikka on ihan loistava, mutta työajat ja palkka persiistä. Mies vois jäädä sitte viettämään vanhempainvapaat loppuun ja varmaan haluasikin. Toisaalta harmittais jättää noinkin hyvä työporukka ja iso "firma" on perseen alla joka myös luo turvaa... No nyt taas höpötän kaikkea asiaan kuulumatonta. Mutta varmaan rahan perässä mennään!

Jatketaas myöhemmin... ehkäpä vähemmillä kirjotusvirheillä :/
R iikka ja Oskari 5,5vkoa
 
Moi taas

Viimeksi unohtu: Ail, kaikkea parasta sinulle ja pikkuiselle! Toivottavasti saat lapsukaisen syömään ja miehenkin kanssa asiat selviksi :hug: .

Rytmistä olen täällä jo monta kertaa horissut ja väitin, että meillä muka on jokin rytmi... No, ei kyllä ole :) . Pikku hiljaa yritän kyllä rytmiä rakentaa rutiineita tiettyihin aikoihin toistamalla (esim. vaunulenkki), mutta jos kaveri joskus ihmeen kaupalla nukkuu onnensa ohi, niin se siitä sitten eli Vilhon ehdoilla mennään. Nyt muuten vetelee vaunuissa unia.

Lämpötila on lähellä nollaa, mutta toppapuku ei ole vielä käytössä, vaan sellainen todella paksu fleecehaalari, makuupussi ja viltti. R iikalle tiedoksi, että meillä ollaan sisällä yhtä kepoisissa kuteissa, vaikka makuuhuoneen nurkasta hieman vetääkin. Aika usein jätkä on kyllä peittoon käärittynä, kun on nukutusyritykset menossa. Eilen tosin jollain ihmeellä sammui kuin saunalyhty ennen kymmentä eikä tarvinnut nukutella, sen kun kantoi petiin!

Mutta ne 5 - 6 tunnin yöunet meillä ovat historiaa... Nykyisin nukkuu 3 - 4 tuntia ekan pätkän, sitten syö ja nukkuu ja öhisee mahaansa minun rinnan/olkapään päällä seuraavat kolmisen tuntia. Saahan siinä itsekin joten kuten torkuttua, mutta ei siinä syvään uneen ehdi.

Jaahas, taas siellä äkistään. Gotta go

väpä ja vilho 8vkoa ja 2 päivää :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kehäkukka74:
ketäs täällä olikaan sellaisia, joilla oli lyhyt ikäero lasten välillä?


:wave: täällä meillä ikäeroa esikoisen ja kuopuksen välillä 10½ kk :whistle: :D Onhan tässä hommaa ja päivät menee vauhdilla, mutten nyt sanois että tämä mitään kauheaakaan ole, hyvin pärjää =) Minua jo jokseenkin huvittaa ihmisten kauhistuneet ilmeet, kun kerron ikäerosta :LOL: Mitäs kauheaa nyt siinä on, meillä onneks molemmat kilttejä lapsia ja ei ole olleet mitään mahavaivaisia tms.

Esikoinen sai alkunsa heti kun ehkäisyt jätettiin pois, samoin kakkonen heti myös :D yhdet menkat ehti tulla välissä ja tärppäs imetyksestä huolimatta! Että muistakaas, ainakin te ketkä ette halua raskaaksi, imetys ei ole ehkäisykeino ;)
 
ehkäisystä itsellä ei tahdo oikein mikään hormonaalinen ehkäisy sopia, kokeiltu jos ja vaikka mitä.. joten mulle laitettiin jälkitarkastuksen yhteydessä kuparikierukka. Sen jälkeen mulla on ollut vuotoa, toivottavasti pikkuhiljaa jo loppuis, kuulema normaalia? Muuten hyvin sopinut, ei ole ollut vatsakipuja tms. Gyne ehdotti sitä heti, kun näemä näin helposti raskaudun :whistle: En kyllä tähän heti perään jaksaisi kolmatta vauvaa, jos jonkin verran paussia. Pitänee hoitaa tuota parisuhdettakin, jos sitä enää elvyttää vois... Päätettiin miehen kanssa nyt vielä yrittää, jos se ei ala onnistua sitten ei. Mutta niin monen asian täytyy muuttua kaikkien taholta meidän perheessä.
 
Myöhäistä iltaa!

Täällä koneella vielä notkun vaikka nukkua jo pitäisi..tuli tuossa otettua pari sidukkaa neidin nukahdettua ni kiva surffailla täällä vielä kaikessa rauhassa itsekseen.. :whistle:

Kamiliyalla oli paljon kysyttävää..koitan vastailla jotain niihin...

Raskauskilot jäljellä n.6kg ja yhteensä tuli vajaa 20kg...viimeksi tässä vaiheessa esikoisesta ei ollut enää jäljellä kuin pari kiloa joten tiukassa ovat.

Nyt oon kyl ollu paljo lepsumpi ja syöny mitä sattuu.Myös nykyään on ajokortti eikä pitkiä vaunulenkkejä enää pysty samalla tavalla tekemään ku on tuo esikoinen myös kotona(vajaa 4v.)
Joten joko se on vaan niin että ne kilot istuu tiukemmassa mitä enempi niitä raskauksia on tai sit mä ainaki kuvittelin et niin ne lähtee ku viimekski(ja silloin meni kans alle lähtöpainon täysimetyksellä vajaassa puolessa vuodessa) vaan ei lähdekkään...


:/
Hormonikierukka reseptin otin itse nyt sitten jälkitarkastuksessa kun pillereitä oon aina popsinut ennen mutta nyt ei sit oo kyl näkyvissä uutta raskautta enää ikinä/seuraavaan 5 vuoteen joten kaikista järkevin ja edullisin pidemmän päälle.

Mietityttää vaan se tiputteluvuoto ja mahd.ihon kukkiminen,mutta nämä selviää vaan testaamalla.
Hormonikierukan voi laittaa vaikka imettää.

Itse kuitenkin ja myös sen vuoksi että varmasti menee oikeaan paikkaan(ja pysyy siellä!) laitatan vasta imetyksen loputtua ja parien menkkojen tultua.

Menkoista puheen ollen se munkin tiputtelu ehkä oli sitten menkat koska kesti vajaan vkon ja siteelle asti parina pvänä!

Jotenki tosi outoo ku esikoisesta ei ollu mitään vuotoja kunnes vasta sit imetyksen loputtua.

Esikoinen meillä on suhtautunut pääosin positiivisesti.

Ja olen (vastoin kaikkia alkuperäisiä suunnitelmiani)antanut myöskin katsoa luvattoman paljon piirrettyjä ja tulee tiuskittua ja äyskittyä vähän liikaakin välillä.

Mä oon myös aika paljon yksin näitten lasten kanssa iltaisinkin ja helposti menee maltti kun ollaan väsyneitä ja vauva vie tietty sen enimmän huomion.

Kuitenkin yritän aina kun vaan muistan ja kerkeen ni sylitellä esikoista ja kans luen sille ja illalla ku vien nukkumaan ni aina muistan kertoa kuinka tärkeä hän on ja vaikka äiti kuinka huutaisi tmv.rakastaa kuitenkin häntä aina!

En mä muutakaan keksi miten sen pitäis mennä ja syyllisyyden tunto ja riittämättömyys on ne suurimmat tunteet mitä mulle ainakin välillä tulee.

Nyt on jo vähän helpottunut mutta alkuun kyllä itkin monenakin iltana esikoisen "kohtaloa"...

Hän sai kuitenkin 3,8vuotta olla se meidän ainut ja isovanhempien lellikki jotenka on hänelle kehittynyt kuitenkin terve itsetunto ja varmasti olen häntä hellinyt ja pusinut ja huomioinut.

Silti välillä tuntuu pahalta...

Meidänkin neidin kolmanneksi nimeksi tuli

Ines -lausutaanko se muuten "Iines" vai "Ines"??

Me ollaan edelleen puhuttu "Inkusta" tai "Inkkuliinista" vaikka oikea nimikin on jo annettu!

Tiukassa istuu tuo masunimi!

;)

Pukemisesta mäkin oon viel pitäny vaan kevyt-toppista ja normaaleja sisävaatteita siel alla ja sit tietty makuupussia.En tiedä mis vaihees sit pitäs hommaa se varsinainen toppapuku.

Varmaan ku alkaa pysyä pakkasen puolella.

Meil on semmonen brion lämpömakuupussi ja sen otan talvella käyttöön ja sinne ei kyl hirveesti tarvi pukea sen verran lämmin se on.

Töihin varmaan vasta kahden vuoden päästä eli esikko menis sillon eskariin.

Puolittuis ees vähän noi hoitomaksut.

Mä oon säästänyt rahaa niin että pitäis pärjätä sitten kun khh tuelle jäädään.

Mä oon samaa hommaa tehnyt jo valmistumisesta(v.2000)asti ja nyt alkaa ammattitautia pukkaa joten mulla mahdollisesti uudellen koulutus edessä/työpaikanvaihto joten kaikki on täysin auki vielä.

En tosin tajua millä rahalla ja millä ajalla tässä rupeis opiskelemaan jotain uutta(hatun nosto vaan DD) !!!

Kun oon siis yksityisyrittäjänä ollu aina ja mun uudelleen koulutusta ei kukaan maksa...

Kun oli sen verran kalliita nuo yrittäjän vakuutukset eikä mua virallisesti papereissa todettu kuitenkaan työkyvyttömäks ammattiini...

No aika näyttää.

Taisi tulla taas romaani tästä(kin) kirjoituksesta!

Hyvät yöt rakkaat kanssasisaret ja mäkin voisin harkita sitä pääkaupunkiseudun syysmammojen tapaamista siel sanomatalossa jos se toteutuu... :whistle:

Jouskari&Inkkuliini 2kk! :heart:
 
ail: Voimia, asioilla on tapana järjestyä :hug:
Kamiliya: raskausaikana painoa tuli yli 20kg, ensimmäiset 10kg lähti suhteellisen kivuttomasti, mutta nyt tuntuu että seuraavat kilot on tiukassa :/ itse pyrin käymään joka päivä n. tunnin vaunulenkillä(+parhaimpina päivinä kaksi kertaa) ja nyt olen käynyt vuoden tauon jälkeen kuntosalilla, tarkoituksena käydä muutaman kerran viikossa. Uimahalliin vesijuoksemaan olen myös ajatellut meneväni, se kuluttaa tosi hyvin...mutta, mutta herkuista on aivan mahdotonta luopua, kokoajan tekee mieli karkkia ja varsinkin suklaata (joulukonvehtien myynti ennen joulua pitäisi kieltää :kieh: ), pitäisi vielä siis tehdä se tärkein päätös että söisi terveellisesti.. ja vielä sitten noudattaa sitä päätöstä :LOL:
Päivä"rytmistä" sen verran, että meillä poitsu on synnytyksestä asti nukkunut yönsä yhdellä syötöllä pääsääntöisesti ja syöttö on ajoittunut 03-04:00 väliin syötyään 23-24:00 aikoihin, sitten herää aamulla n. 07:00 ja tämän jälkeen sitten valvoo ja nukkuu milloin mitenkin. Tällä viikolla on valvonut parina päivänä todella paljon, jopa kuusi tuntia yhteensoittoon ja eilen vastaavasti nukkui päivällä enemmän. Normaalisti siis on valvoo n. 3-4 tuntia kerralla ja nukkuu 2-3 tuntia kerralla. Syö sitten sitäkin enemmän, iltaisin joskus jopa tunnin välein :whistle: Saikohan tosta sepustuksesta mitn tolkkua...
Katjuska-78: miustakin tuo pukeminen on hankalaa.. en varmaan koskaan löydä sitä kultaista keskitietä. Täällä ei ole vielä olluit pakkasia, enkä vielä en ole laittanut toppapukua- Yleensä laitan vanupuvun alle ihan vaan bodyn ja puolipotkarit tai muut byysat ja sitten tietty kypärämyssyn+pipon, tumput ja villasukat. Tämän käärön laitan äp:n makuupussiin ja sitten pehmeään kantokoppaan, jossa on vanupehmuste. Jos lämpöasteita on lähes kymmenen, niin olen jättänyt vanupuvun pois ja laittanut ihan vaan fleecetakin housujen ja bodyn lisäksi...Ja jokakerta, kun otan pojan pois kopasta, niin huomaan että olen pukenut liikaa :eek:
Hexa: meillä on myös ollut parina päivänä enemmän kitinää, kun poitsulla on ollut kakka jumissa ja ilmaa vatsassa.. Nyt tosin näyttäisi helpottavan, kun tuonne vaippaan kurkkasin :LOL:
R iikka: sisävaatetus on meillä ollut tuo body+housut tai puolipotkarit. Meillä oli myös tuota nuhaa, joka kesti kolme viikkoa ja nyt taas muutaman viikon jälkeen näyttäisi tulevan takaisin :kieh: Itse mietin kanssa, että pitäsikö lisätä vaatetusta ja/tai lämmitystä, mutta lääkäri sanoi että mielummin viileä kuin kuuma, koska bakteerit pesii lämpöisessä ja myös kosteassa. viilensin makuuhuoneen n. 18 asteeseen ja muualla huoneistossa oli n. 20 astetta lämpöä. Poitsulla pidin ihan normivaatetusta. Tuo tukkoisuus on todella inhottavaa, toivottavasti pian helpottaa :hug:

Parisuhdeasiasta, niin meillä on vältytty suuremmilta vastoinkäymisiltä(onneksi), mutta jotain pieniä näkemyseroja on ollut. Erittäin paljon voimia ja jaksamista niille, joilla parisuhde on koetuksella!

Kyselisin tuosta tutin syömisestä, että syökö teidän vauvat tuttia? Meillä kun tutin syömisestä tulee kauhea show, eikä siitä tule yhtään mitään. Pitkitin ehkäpä vähän liikaa tutin antamista (annoin vasta parin viikon ikäisenä) ja nyt taitaa olla liian myöhäistä
:eek: Ei muuten, mutta välillä tutti auttaisi pahimpaan imemisen tarpeeseen, eikä siihen tarviaisi käyttää tissiä :D

Nyt täytyy mennä, mukavaa lauantaita kaikille!

haikara08 ja Veeti, huomenna 2kk
 
haikara meillä esikoiselle annettiin tutti vasta 6 viikkosena, ja kesti vähän kauemmin tottua.eli joutu pitään tuttia suussa jonkun aikaa ite ennen ku toinen tajus alkaa imeä.
Eeti (melkein ku teidän Veeti :)) saikin tutin jo alle viikon ikäsenä mutta silti on samanlainen että kestää hetki ennen ku hoksaa mikä on homman nimi.

Riikka ko se oli joka kyseli vaatetuksesta, sisällä ollaan body+housut yhdistelmällä.
Jos asteita on nolla tai alle niin laitan sisävaatteiden lisäks toisen pitkähihasen, (sukkikset jos pakkasasteita enemmän)toppapuvun, villasukat ja villatumput sekä vielä toiset hanskat ja tossut päälle.sit pipo.
Tää pakkaus sit vaunuihin johon tarvittaessa vielä peitto, automatkoilla ja plussan puolella vaan fleecehaalari.Meillä tuo tuntuu tulevan muhun siinä suhteessa et on aikamoinen vilukissa, tänäänkin vaikka asteita oli vaan se nolla ja kaverilla kahet tumput ja toppapuvun hihat käsien päällä niin kädet silti oli kylmät...

jouskari onko siinä hormonikierukan heti laittamisessa tommosia riskejä vai?eks sä ole kampaaja?vai muistiks ihan väärin...onks sulle tullut jotain ihottumaa?mun kaveri on kampaaja ja joutuu käyttään hanskoja, tosi kurja kyllä kun ei se kuitenkaan oo sama asia.
mäkään en hetkeen lapsia halua joten pitempi aikanen ehkäsy haussa...ei kuitenka jaksais oottaa imetyksen loppuun asti kortsujen kans.
Tosin nyt on halutki ihan metässä!
halutti kyllä ekat semmosen 6 viikkoo ja sit katos ku se kuuluisa pieru saharaan!no, jospa vielä joskus palaa...ärsyttää kun joutuu ns. väkisin ryhtyä hommaan.

täälläkin jonkinlainen rytmi kaverilla, tosin se voi muuttuakin jos vaikka ollaanki pitempään ulkona tms.Eli aamuyön ähisee ja kun lopulta noustaan ylös niin valvoo 1-2h, sit nukahtaa samalla kun lähetää esikoisen kans ulos, nukkuu kunnes tullaan kotiin parin tunnin päästä.sit on hereillä 1-2h ja menee päikäreille parvekkeelle samalla kun esikoinen.siellä nukkuvat molemmat 1-2h.Se iltapäivä onkin ihan sekasoppaa mut yleensä sit viiden maissa nukkuu vielä tai vaan torkahtelee illan ja kaheksan aikaan alkaa tankkaileen ja 23 menee yöunille.sit herää ekan kerran 2 aikaan ja loppuyön herää 1-2h välein.

jahas, nyt kaivataankin tissiä...
 
Huh, rytmit! Kun ollaan kahden Piiperön kanssa kahden arkisin, on meillä tyytyväinen tyttö ja päikkärit nukutaan. Nyt kun esikko on kotona niin Piipi ei päikkäreitä nuku, kun haluaa olla esikon kanssa hereillä. Ja sitten itketään eikä mihinkään rauhoituta (tissi tms).

Kotona meillä on 15 kellarissa ja 27 yläkerrassa ja muualla jotain siitä väliltä. Body ja potkarit on päällä ja ulkona on sisävaatteiden päällä kevyttoppis ja vaunuissa ollaan äp makuupussissa. Tänään oli villavaatteet välissä ja sitten oltiin lämpöpussissa kunnes herättiin ja villaivaatteiden päällä oli ohut toppapuku kun pihalla tallusteltiin.
 
DD joo se hormonikierukka monilla siis aiheuttaa jonkinasteista tiputteluvuotoa ensimmäisen 1/2 vuoden aikana ja monille on tullut näppyjä sen käytön aloittamisen jälkeen.

Tosin en tiedä vaaditaanko siihen se et on akneen taipumusta muutenki...

Seksihaluja se kuulemma voi lisätä... :p

Mutta taisit siis tarkottaa sitä et jos se laitetaan pian synnytyksen jälkeen ni mulle lääkäri ainakin sanoi että voi mennä esim.peitteitten läpi vatsaan asentaessa(koska paikat vielä niin pehmeet) tai jopa tulla pois itsekseen(joka on kai kuitenkin tosi harvinaista).

Mutta niin paljon niitä asennetaan että aika pienet on riskit kummiskin.

Mä kävin tuolla ehkäisy ja synnyttäneet osiossa lukemassa myös aiheesta lisää...

No me ainakin joudutaan pelaamaan niillä kumeilla siihen asti...tosin on niin harvakseltaan noita kertoja nykyään ni ei nii haittaa...

Se ei kyl oo nii luotettava sekään-meil on ainaki hajonnu monet kumit vuosien varrella... :D

Ei siis oo vieläkään hommailtu....en tiiä millon sitte.... :/

Joo oon tosiaan kampaajana ja kädet sanoi "sopimuksensa irti" tuossa 1 1/2 vuotta sitten eli paha ihottuma joka kortisonilla pysyy kurissa.

Ja tietty pidän niitä hanskoja ja rasvaan ja vältän vettä jne.

Mutta hiukka vaikeeta tuossa ammatissa!

Mut kyllä tutkittiin perusteellisesti eikä mitään allergiaa löytynyt-onneksi.

Ts. kädet vaan kuivuu jatkuvan vedellä ja aineilla lotrauksen vuoksi ja sen takia en saa vakuutuksesta uudelleen koulutus mahdollisuutta koska olen kuitenkin työkykyinen eikä se ole varsinainen terveysriski....kuulemma.

Eli en tiedä kyl mitä tulevaisuus tuo tullessaan...harmittaa kun rakastan työtäni ja on ihanat asiakkaat ja työpaikka!

Meillä neiti nukkui taas viime yönä 22.00-6.00!

Ihan luksusta kertakaikkiaan!

Muutenkin oon edelleen täysin "hullaantunut" pikkuiseen ja tuntuu ettei toisesta saa tarpeekseen! :heart: :heart: :heart:

Voiskohan sitä suukotella ja haistella "varastoon".... :whistle:

Jouskari&Inkku tänään 2kk!
 

Yhteistyössä