***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

snodgrass Taidan olla vähän vauhko tuon pojan suhteen :ashamed: , mutta kun ei oo aiempaa vertailukohdetta kun ensimmäinen on. Sairaalassakin sanottiin että vauvojen rööreistä voi kuulua jos jonkinlaista ääntä, mitkä ei kuitenkaan ole vaarallisia. Äitini lohdutteli että isoveljeni on pienenä pitänyt samanlaista "hinkumista" ja on kuitenkin selvinnyt hengissä. Pitäis vissiin yrittää ottaa vähän rennommin.

Liekköhän D-vitamiinitipat syynä kun poika on nyt ruvennu vähän enemmän kiukuttelemaan, ei ole ihan niin tyytyväinen kuin ennen. Yhden tipan saa päivässä, voiko sekin jo vaikuttaa noin?

Meillä on herralle nimi nyt keksittynä (jos ei saada mitään ahaa elämystä ja muuteta sitä viime tipassa :p ), pitäis ruveta suunnittelemaan ristiäisten aikataulua.
 
Huomenta..
Tai siis.. miten sen nyt ottaa. Klo 5 heräsin itse antamaan pikkuneidille rintaa ja luultavasti sitä on tullut tarjottua yöllä aikaisemminkin kun toinen nukkui rinta suussa eli puolta vaihdettiin silloin. Ja aamuimutussessio on nyt sitten ohi. Taisi alkaa klo 8 aikoihin.

Maistraatista tuli nimipaperit eli vähitellen pitäis alkaa nimen hahmottua. Ja niitä nimiäisiäkin pitäis alkaa suunnitella. Saatais sen jälkeen haettua pienelle passi ja voitais sanoa isosiskolle että ollaan lähdössä johonkin lomalle. Sitä hän hinkuu kovasti, hotelliin pääsemistä. Ja hotellissa tärkeintä on jääpalakone josta isän kanssa hän käy aina hakemassa kulhollisen jääpaloja ja syö sitten ne. :) Pari kolme kertaa viikossa on kotonakin jääpalajuhlat ja isä hankkii mitä erilaisimpia jääpalamuotteja ja tarjoilee hänelle jääpaloja. Saunassahan meillä on aina jätskiä ja mehujäätä.. Tuntuu, että kaikki ääriasiat suussa ovat tärkeitä tässä vaiheessa kun alussa hänellä kaikki oli niin rajoittunutta.

Hyvä tiettä, että tuo d-vitamiini voi aiheuttaa ongelmia. Mieluusti sitä aurinkoa tarjoilisi mutta kun sitä ei näy eikä kuulu!

Ääntelyistä, esikko piti meillä kaikenlaisia ääniä, johtui siitä hänen löysästä kurkunpäästään, joka ei ollut rustottunut hengityskonehoidon vuoksi. Vasta lähemmäs parivuotiaana normaali hengitys muuttui äänettömäksi ja nykyisin edes liikunta ei saa niin pahaa ääntä aikaan.

Painosta, 11kg on tähän mennessä lähtenyt painoa pois. Vielä on jäljellä 4 kg lähtöpainoon ja jos haluaa olla ahne niin 10 kg siihen painoon, mistä esikoista lähdettiin odottamaan. Mutta silloin varmaan mennään jo lihaksiakin laihduttamaan.
 
Hexa - aika reippaasti jaksat liikkua! Mä oon ottanut vähä varovaisemmin, kävelyllä oon käynyt vaan yksinäni ja tänään aion yrittää auton rattiin ekaa kertaa. Muuta kuin vauvaa en ole nostellut, kun mulle sanottiin et esim vauva + kaukalo on liian raskas... tiedä häntä... Sängystä ylös vääntäytyminen ja kyljen kääntäminen alkaa nyt sujua kivuitta, kun leikkauksesta 2 vk, en tarvitse enää mitään kipulääkettä, jihuu. Niin paljon kun sektiosta peloteltiin, kaiken kaikkiaan toipuminen on ollut musta yllättävän nopeeta, vaikka haavakin vähän tullehtui. Niin sitä kyselin, että tiedustelitko miksi synnytyksesi annettiin mennä noin pitkälle ennen toimenpiteeseen ryhtymistä?

Painoa oli laitokselta lähtiessä pudonnut mulla 6 kg ja noin 3 kgjäljellä, mut sen ohella vois kyllä ilomielin erottautua 15 kilosta. Toisaalta suklaa ja karkki maistuu näin kotona yöpaitasiltaan hiipparoidessa, joten tuskin ihan just lähtee loput...

Munkin vauvalla muutama hankittu 44cm asu alkaa käydä pieneksi ja 50 cm ei enää näytä jättisuurilta, mutta kyllä meillä syödäänkin! Vähintään tunti, mieluiten 1,5 kerralla, toisaalta ei niin hirmu usein.

Eilen ulkoilimme ekaa kertaa vaunuissa nukkuen noin puol tuntia, taidan tänään tehdä saman tempun on Mansessa on 18 C, niin vaikka piti odottaa kunnes vauva täysaikanen ennen kuin aloittaa ulkoilun ei kai siitä maalaisjärjellä ajateltuna voi olla haittaa, jos ulkolämpötila on lähes sama kuin sisälämpötila, viikon päästä siis oltas täysaikasia RV40.

Ail - onko sulla vielä antibiootteja, jos ne on loppu ja kuumeilu jatkuu, mene ihmeessä lääkäriin!!! Ja pyydä se CRP! Oon vähä huolissani susta, ei ole leikkimistä kohtutulehduksen kanssa...
 
Mitzy Tuosta ulkoilusta sanottiin meille neuvolassa että sitten kun 3kg tulee täyteen niin saa alottaa ulkoilut vähitellen, eivät puhuneet täysiaikaisuudesta mitään. Nyt ollaankin pojan kanssa parina päivänä käyty kärryttelemässä pikkumutkat. Hyvin tuo viihtyy vaunuissa, rupeaa nukkumaan heti kun ulos vie, tosin pikkumies on muutenkin ollu aika hyvä nukkumaan.
 
Heippistä mammat :flower:

Mekin just kotiuduttiin neuvolasta ja sieltä ekana kuulumiset:
Meillä kasvettu vielä kovempaa kuin Diorin papu :D

paino 3700g (synt 2900g)
pituus 50cm (synt 46,5cm)
päänympärys 35,5cm (synt 32,5cm)

Meillä menee vielä noi 44koon vaatteet vaikkakin alkavat jo olemaan jo napakoita. Osa 50senttisistä on just sopivia, esim lindexin vaatteet, mutta sitten taas esim hm:n 50senttiset on hirveen isoja!

Masuvaivat jatkuu... :headwall:
Meillä on nyt kolme vyöhyketerapia kertaa takana ja siitä on kyllä ollut apua. Ei sieltä mitään ihmeparannusta lähdetty hakemaankaan mutta ehkä pahin on lieventynyt.
Kuitenkin on sellanen tilanne että ikinä ei voida isän kanssa nukkua samaan aikaan, toisen on aina oltava siinä valmiina heijaamaan 5min välein. JA tämä jos joku on rankkaa!

Hilbert puhui myös masuvaivoista, onko teillä käytössä cuplatonit tai disflatyl?

Olitte puhuneet nimiäisiästä ja meillä neiti kastetaan 12.10. Ensimmäinen nimi on jo tiedossa mutta toisen ja mahdollisen kolmannen kanssa vielä väännetään kättä :D Sukunimi tulee multa.

Dior puheli peittojen pöllyttelemisestä ja ainakin meillä on kaikki moinen kielletty jälkitarkastukseen asti, mites muilla? Kyllä kovasti tekis jo mielikin :ashamed: :kieh:

Ulkoiltu meillä on heti alusta asti ja ollaan uskallettu jo kaupoillekkin.

Nyt alkaa taas neidillä olla nälkä ja ei enää hyssyttelyt auta joten siirrympä taas syötölle :)


Jaksuja mammoille!!! :heart:


Tini+Pikku-Pingu 3vko ja 3pv


Muoks.
vastaan vielä Diorin vimppaan kysymykseen hoitoon jättämisestä!
Me aiotaan heti jättää mumman ja enojen huomaan kun van pärjää sen verran ilman tissiä. Tällä hetkellä on tissillä 1h - 3h välein joten ei oikeen vielä olis mitään järkeä...
Pullosta on yritetty syödä mutta pieni puklaa tai lähinnä oksentaa joka kerta kun siitä tulee liian paljon kerralla...
 
ail
Mitzy,voih kiitos huolenpidosta.Tänään ei ainakaan vielä ole kuume noussut.Vain pientä lämpöä.Alavatsaa ei enää polttele ja antibiootteja vielä pari päivää jäljellä.Luulen että ehkäpä se tulehdus viimein talttui.Pojun paino ei ollut jälleen noussut kuin 40g ja on nyt 3195 ( synt.paino 3112 ) mutta pituus näyttäisi 52 vaikka synt.pituus oli 48.Tosin synnytyssalissa mitattiin mittanauha kädessä ja tuo toinen mitta mittaalustalla joka kuulemma tarkempi.Huomenna jälleen poitsun neuvola ja pietää peukkuja että se paino olisi noussut.Pipsa ei paljoa päivisin nuku mutta ei tosin syökkää.Kattelee vaa ympärilleen ja haluaa seuraa.EI siis vuuhdy kopassa ym.Hoitoon jättämisestä.Miulla synttärit 18.9 ja mies haluaisi lähteä 19 pvä miun kanssa viettää varpajais/synttäreitä.Hänen kun yksikään kaveri ei varpajaisia lähtenyt silloin 2vkoa sitten viettämään.Olenkin aika katkera heille.

ail ja Baby blues+Pipsa2vkoa+1vrk
 
Onnea Katjuskalle!

Plääh, pyysin äitiäni keräämään omenoita. Tarkoitin puusta pudonneita. Hän kokosi kaikki puustakin ja tänään on sitten keitetty omenahilloa. Vauva vaan käsivarrella kun pikkuneiti alkaa heti itkeä jos hänet sylistäni lasken. Yritin kärrytelläkin esikkoa hakemaan hoidosta, mutta pikkuinen oli sitä mieltä, että hän ei makaa vaunuissa vaan kulkee sylissä. Ja mammahan kantaa. Varsinkin kun esikon kanssa ei alkuun päässyt sylittelemän ja hänkin kulki sylissä kotiin pääsyn jälkeen aina viime kevääseen saakka.. Tai oikeastaan viime syksyyn kun meni hoitoon.

Meillä esikko oli kotiintulon jälkeen hoidossa eka kertaa noin 1,5v iässä kun tein keikkoja ja mummo hoiti meillä lasta. Yökylässä oli nyt vasta mummolassa kun olin sairaalassa. Olisinkohan joskus 90-luvun alussa käynyt baarissa viimeksi. Kun esikko kotiutui, pyydettiin pari kertaa mummo 'hoitamaan' häntä meille että päästiin saunaan. Mummo kun käy iltakävelyllä meillä koiransa kanssa lähes joka ilta. Eli en siis osaa sanoa koska antaisin lapseni hoitoon toiselle.. Esikon hoitajan piti olla joko hyvin perillä kaikista hänen erityispiirteistään tai sairaanhoitaja. Nyt tilanne vois olla toinen, mutta jos hautaan lähteä johonkin miehen kanssa niin kyllä me lapset mukaan otetaan.

Mizy: yrittivät saada mulle sen 24h viimeisestä fragminista niin että olis voitu käyttää spinaali-puudutusta. Nukutus on vauvalle huonompi vaihtoehto, sillä nukutusaineet menevät myös häneen. Mutta ei saatu tarpeeksi aikaa... Siinä Fragminissa kun on vaarana halvaantua spinaalin yhteydessä.
 
Pitäis kokeilla tuota jalkapohjahierontaa, josko auttais poitsun vatsanväänteisiin.

Peittojen pöllyttämisestä sanottiin meillekin että jälkivuodon loppuun pitäis malttaa :p

Kyllä meilläkin poika voidaan mummojen hoitoon jättää heti kun pärjää ilman tissitystä pidemmän aikaa.

Ja taas käy kutsuhuuto pojan sängystä :wave:
 
Vauvan jouduin jättämään sairaalassa hoitoon pariksi tunniksi muutamaan otteeseen kun kävin mm. hammaslääkärissä (iso paikka irtosi). Sitten olen jättänyt äidilleni pariksi tunniksi kun olen käynyt kaupungilla mm. lekurissa ja pankkiasioilla. Äidille jättämisessä ei ole ongelmaa, tuntuu että ainakin yhtä hyvin osaa hoitaa kuin minäkin ja pulloa kun pikkuinen saa muutenkin rinnan ohella, niin ajotuksen vaan täytyy mennä oikein. Muille kuin äidille ehkä vasta yli 3 kk:n vanhana jättäisin... ja silloinkin sellaiselle, jolla on omia lapsia ja jonka lapsia minäkin mieluiten olen hoitanut (niitä ns. velallisia kyllä riittää ;)

Tinii tulee ihan mieleen pikkuveljeni koliikkiyöt kuvailustasi, se oli aikas karmeat, otan osaa, yritä aina jossakin välissä levähtää!

Hexa - no thanks god ei mitään halvaantumisia sun muuta tapahtunu. Mullekin opetettiin tuota Fragminin pistämistä sairaalassa leikkauksne jälk veritulpan estämiseksi, se laski hb:n vaan 98:aan asti ja vieläkin heikottaa, skippasin kotipistot kahta lukuunottamatta, ei kerrota lekruille... Tulppaa ei tullut. Joku saa multa 95 euron fragmininit, jos tarvii ennen 5/09.

Dior - Rotavirus kyllä, saatiin jo resepti mukaan sairaalasta. Calmetin antoivat siellä toivomuksestani.

Tein eilen vauvahierontaa Liberon kuvaoppaan avulla, vauva olis voinut tykätä - jos olis ollu lämpölamppu... Yks koliikkilapsen äiti lupas opettaa vyöhyketerapian tärkeimmät hierontaliikkeet mulle koliikin estämiseksi.

Mietin ristiäisiä kanssa pari päivää sitten, tulossa ainakin 40 ihmistä, niin ei jaksa kotona ajatellakaan järkkäämistä. Vaihtehtoina Treella Finlaysonin palatsin salonki, tilat on ilmaisia, mutta tarjoilut maksaa n. 24e/hlö tai sitten sen seurakunnan seurakuntasali, jossa minut on kastettu. Se maksaa 80e ulkoseurakuntalaisille ja pitopalvelu n. 300 e 40 hlölle, eli about puolet siitä, mitä Finlaysonilla olisi. No pitää miettiä, tai voi olla, että vielä muitakin paikkoja ilmaantuu. Omassa seurakunnassa muuten seurakuntasali taitaa olla ilmainen, vinkkinä...
 
Onnea kaikille uusille vauvaantuneille:) :flower:
Meillä on arki lähtenyt rullaan vauvamaiseen tapaan. Päivisin nukutaan ja öisin si ähkitään, vissiin ilmavaivoja. Tänään onneks tulee terkka käymään saan kysellä joskos kuplatonii tai vastaavaa sopis antaa. Koittaisi sitä että helpottaisko kun esikoisen kanssa täytyy sit ne päivät kumminkin jaksaa ja jos ite on sika väsy ei varppina jaksa!
Kivaa nähdä samalla että miten on paino vauvelilla noussu!
Alapää alkaa oleen iha hyvässä kunnossa, tikit tuskin on sulanu vielä ja jälkivuotookin tulee välillä enemmän välillä vähemmän ja peittoja ei tod tee mieli mennä pöyhiin. Kauhulla jo odotan sitä kun ekan kerran sille ukko kullalle menee antautuun, mulla oli esikoisesta sellanen olo ekan kerran jälkeen et olisin neitsyyteni uudelleen menettäny=) Enkä haluu pelotella ei näin ole todellakaan kaikilla!
Me ollaan nyt vissii keksitty etunimi jo mimmille toiset nimet on hakusessa kolme nimee tarvii kans olla ku on esikoisellakin...Päähän pinttymä!!!
Mä oon vauvaa jättäny ukolle et pääsen kauppareissulle yms yksin saan hiukan hengähtää noista lapsista edes hetken. Ens ke menee vauva ekan kerran toden näkösesti hoitoon mun siskolle kun mulla ja esikoisella on naperouinti. En ite hyppää vielä altaaseen mut mummu hyppää ja mä meen sit sinne vaan henkiseks tueks hilluun altaan reunalle. Vauvaa en viitti ottaa sinne parempi olla siellä siskon tykönä ja kyse kummiski on vaan noin tunnista.
Mutta nyt mamma menee tekeen sapuskaa työmiehille kun jälleen kuokitaan tota pihaa:)
elohiiri ja vauveli 1 ja 4 :heart:
 
snodgrass
Moikka!

nimistä olitte jutelleet. Meillä oli nimet päätettynä jo ennen lapsen syntymää, ja ilmoitimmekin kaikille jo viestissä, että "sejase syntyi tänään..." eikä että syntyi tyttö. Emme halunneet kahta kuukautta salailla nimeä, on kivempi näin. Luin jostakin että ennen vanhaan ajateltiin että kastamaton lapsi on altis pahojen henkien hyökkäyksille eikä siksi pitänyt nimeä paljastaa ennen kastetta, mutta me emme olleet kovin huolissamme tästä vaihtoehdosta.. ;) Kastepäivä pitäis päättää työkaverin kanssa jonka pyydän kastamaan. Mekin ajateltiin hyödyntää oman seurakunnan seurakuntasalia, niin ei tarvitse sitten kotona puunata hulluna.

Höh, saatiin eilen kuulla se munuaislääkärin mielipide. Hän haluaa vielä yhden kontrolliultran kun vauva on neljän kuukauden, ja siihen asti (!) pitää pitää estolääkitys eli se antibiootti päällä! :headwall: Tosi kiva jos meillä ollaan vatsa kuralla seuraavat kolme ja puoli kuukautta :( Ja puolustuskykykin on varmaan tosi hyvä sen jälkeen kun on kuukausikaupalla tapettu kaikki bakteerit |O No, ei mahda mitään, vaihtoehto on vielä huonompi joten ei auta kuin purra hammasta.



hoitoon jättämisestä en meinaa millään muistaa miten tehtiin esikon kanssa, mutta ainakin n. 2 kuukauden ikäisenä muistan että jätimme muutamaksi tunniksi miehen vanhemmille. Sinänsä syöttövälit ei ollut meillä kriteerinä, koska lypsin maitoa pakkaseen ja hoitajat tarjosivat sitten sitä pullosta. Jo aikaisemmin jätin lapsen nimittäin isän hoitoon pariksi tunniksi kerran viikossa - lypsin vain aina maitoa hoidon varalle. Nytkin oon jo kerännyt varastoa pakkaseen, että pääsen sitten menemään kun maltan lapsen jättää. =)

Jahas, nyt täytyy taas mennä. :wave:
 
Huomenet täältä =)

Joskos pari rivii ehtis kirjoittaa, kun "Vilu" nukkuu tuolla. Eli ensimmäinen yö oli meillä aika kaamee, kun molemmat pojat päätti olla hereillä kolmisen tuntia. Aina kun toisen sai nukahtamaan, niin toinen piti sen verran mesoa, että taas olivat hetken päästä molemmat siinä huutamassa. :kieh:
No viime yönä sentään vanhempi poika nukkui ja Vilperttikin nukkuin ekan pätkän 21-01.30. Nukkumaan oli kuitenkin taas vaikee takaisin saada ja joskus puoli neljän jälkeen siinä onnistuttiin, mutta sitte oltiinkin taas jo puoli kuudelta tississä kiinni. No mut kuiteski parempi yö kuin eka. :D

Meillä ihme ja kumma tällä kertaa on lähtenyt imetys hyvin käyntiin ja lisämaitoo ei oo tarvittu, kun muut muksut on saanut jo sairaalassa heti lisämaitoa ja eivät oo saaneet kunnon otetta tissistä, niin Vilpertti on oikeinkin hanakka imemään =) Tais auttaa se kun tuolla odotuspuolella silloin kirjoitin, etten ees aio imetysliivejä miettiä, kun ei kuitenkaan onnaa. :D

Snodgrass Tylsää kun pieni joutuu kuurilla noin pitkään olemaan :/

Tässä kans terkaa ootellessa, kun tulee tarkistaa tuon painotilanteen, kun ei ollut silloin kotiin lähtiessä viel alkanut nousemaan... toivottavasti nyt jo ois noususuunta B)

Katjuska ja Vilpertti 5vrk :heart:
 
Ai että kun on hiljaista. Molemmat tytöt nukkuu ja vielä samaan aikaan. Harvinaista herkkua! Vielä kun ite tajuis mennä mammuu mut ei väsytä yhtää viime yö meni suhteellisen hyvin ettei pikku neiti ähkiny niin paljoon. Alotin eilen antaa vaaville disflatyl ilmavaiva lääkettä, ja nyt ainakin vaikuttais et on auttanu kun neiti on aikas rauhallinen ollu ei pahemmin oo mitään kipuitkuu kuulunu. Toivottavasti auttaiskin esikoisella jouduin koittaan kaikki rela tipat, mallasuutteet, kuplatonit ja dupalakit ja mistään ei ollu hyötyy.
Meillä kävi neuvolan tantta eilen oli neidille tullu painoo hienosti. Viikko sitten kun kotiin lähdettiin paino oli 3320g ja eilen 3560g muutonkin kuulemma terve lapsi. Kyl mulle vähä haikee olo tuli ku se anto mulle sen äippäneuvola kortin ja si kaikkee muut sälää, aloin siin miettii et en mä nyt si enää pääse kuuntelee sykkeitä ja ultraan kattoo ku vaavi köllii masus... Samalla mietin kyl et eipä onneks tarvi si tuupata sitä vaavii enää maailmaankaan ja kärsii niistä jäätävistä kivuista =)
Toivottavasti Katjuskan vaavi on kasvanu, mäki olin ihan sata varma et ei imetys onnistu tänkään kans mut alku on ainakin ollu paljon lupaavampi kun esikoisen kanssa!
snodgrass Tosi ikävää et joutuu oleen kuuril niin pitkää, kandee kysyy neuvolan tätiltä et saako sille antaa esim rela tippoi rauhottaa sitä masuu :( Jaksuja sulle :hug:
Nyt täytynee mennä tissi puuhiin =)
elohiiri ja rinsessa 12vrk :heart: :heart:
 
snodgrass
moi taas!

Eilen en muistanut ollenkaan laittaa neuvolakuulumisia. Meilläkin oli painoa kerätty ihan hyvin, sairaalasta lähtiessä painoi 3210g, ja siitä viikon päästä neuvolassa 3480g. Pituuttakin on jo 51,8cm (syntyessä 49 ).

Hauska juttu katjuska että tämä viimeisin tulokas onkin innokas imijä! Täällä oli ainakin hexalla pikkuinen joka harrasti aika pitkiä imuja. Meillä taas on sellainen pätkäimuttelija: ensin syödään 5-10 min., sitten voi vaihtaa vaipan, jonka jälkeen taas syödään 5-10 min. ja a) nukahdetaan uudestaan b)saadaan hikka ja killitellään hereillä jonkin aikaa kunnes syödään vielä kerran ja nukahdetaan. Niinpä sitten pisin aika mitä hän nukkuu onkin vain 3 tuntia, yleensä nukkuu pari tuntia kerrallaan. Öistä en silti valita, koska ei tarvitse muuten valvoa kuin vain imettää ja vaihtaa vaippaa. Niin, no öisin hän tietenkin syö välillä puolikin tuntia..

elohiiri kyllä neuvolan täti heti suositteli niitä rela-tippoja, ja ollaankin niitä alettu antamaan.

ail luin tuolta toiselta puolelta kuinka rankkaa sulla nyt on. Suuri ja lämmin :hug: ! Älä epäröi hakea apua jos yhtään tuntuu siltä, se on kuitenkin myös lasten etu. Loputtomiin ei voi alamäki kestää, koitetaan jaksaa toivoa että pian näkyisi valoa tunnelin päässä.

peittojen pöyhimisestä täälläkin annettiin ohjeeksi et pitäis odotta jälkivuodon loppumista. Itsellä on ristiriitainen tilanne, kun haluja jo olisi mutta alapää ei todellakaan ole siinä kunnossa että voisi ajatellakaan. Tuntuu oudolta, kun viimeksi ei tässä vaiheessa nuo sänkykammarin touhut vielä käyneet edes mielessä - ja sittenkin kun oli jo toipunut, niin vauvan kanssa oli niin rankkaa että nukkuminen päihitti vaihtoehtona kirkkaasti muut puuhat aika pitkään =) Saas nähdä, jos tämä pikkuinen onkin helpompi, että päästäänkö sitten niihin puuhiinkin aikaisemmin.
 
Korkataan nyt tämäkin pinkka kun pikkuneiti nukkuu masu täynnä tyytyväisenä. :heart: :heart:
Kaikki on mennyt hyvin ainakin tähän asti. Vanhemmat muksut ovat ihan höperöinä pikkusiskoon ja eivät millään malttais lähteä pikkuisen tyköä. :D :D
Maitoa tulee omasta meijeristä ihan kiitettävästi ihan pakkautuu välillä jos neiti nukkuu pitempää pätkää. Neiti saattaa tankkauksen jälkeen nukkua sellaisia 5 tunnin pätkiäkin. Yöt menneet todella kivasti ja neiti nukkunu tosi hyvin. :D
Ensimmäisestä yöstä odotin että olisi ollut vähä uninen mutta ei ollut...neiti vaan päätti nukkua paljon paremmin mitä synnärillä :LOL:
Ilmeisesti oma koti paras paikka...
mutta nyt pitää mennä pyykit hakeen ennen ku ukko lähtee töihin lisää jorinoita sitten myöhemmin

Ninnipo ja :heart: pikkuneiti :heart:
 
Meidän pikkuneiti sai sitten lonkkalastan. Lastenklinikalta saatiin myös autovuode, jotta päästään liikkumaan. Taitaa olla vaatekoon vaihtaminen 50:sta 60:een ajankohtaista samalla. Onneksi oli liian isot vaatteet päällä, että päästiin kotiin asti. Ja onneksi ei olla pienelle mitään vaatteita hankittu. pitää vain kaivaa ne vähän isommat vaatteet esille kaapista.
Onneksi naapurikin, joka just eilen kävi vauvaa katsomassa sanoi olleensa lonkkalapsi. Vaikka vain 1% vauvoista lonkkaluksaatiosta kärsiikin niin onhan se suurempi prosenttiosuus, kuin esikon pikkukeskosuus.

Saas nähdä, miten onnistuu vaipan vaihto ja pukeminen tästä eteenpäin. Pitääköhän sovinnolla alkaa käyttää kertavaippoja vai onnistuiskohan silti noi kestot. Löysin nimittäin kätkön esikon harsoja ja nyt niitä olis todellakin enemmän kuin tarpeeksi. Pitää testailla.

Sen verran veti kyllä olo veteläksi tuon lastatuomion jälkeen, että nyt piti korkata suklaalevy, jonka olin synnärille varannut. Siellä sitä ei ehtinyt syömään ja kun esikko on tanssitunnilla voi hyvällä omallatunnolla mussuttaa namia. Ensi viikolla varmaan pitää yrittää päästä pikkuneidin kanssa kävelylle ja liikuttamaan näitä läskejä pois.

Onneksi oltiin esikolle hankittu vaunuverkko eli verkko, joka laitetaan vaunuihin autossa. Esikko tartti sitä paljon ja nyt pikkusiskokin nähtävästi käyttää sitä. Kunhan vain tuo haava paranisi niin paljon, että voisin nostaa sekä vaunukopan että pikkuneidin siinä kopassa. Silloin me voitais viedä esikkoakin harrastuksiin ja liikkua vaikka kauppaan. Muuten näillä näkymillä kaupassa käynti onnistuu päivällä vain kävellen vaunujen kanssa. Lähimpään Prismaankin kun on yli 45 min kävelymatka ja jos shoppaa jotain niin miten kuljettaa kaikki kamat vaunujen alakorissa? Takaisinkin pitää kävellä niin siinä voi olla tiukoilla, saako kaiken hoidettua yhden unen aikana vai joutuuko kaupassa välillä imettämään. Ulkona näillä keleillä se voi olla hankalaa.. No.. onneks 20 min kävelyn päässä on 3K kauppa ja isompi S-marketti. Sinne vois just ja just ehtiä unien aikana.

Painoa oli meidän pieni saanut koottua 3,8 kg eli 200g enemmän kuin viime viikolla neuvolantädin kotikäynnillä. Hui juku, kuinka hän kasvaa!! No ensimmäinen paketti liivinsuojia on jo kulutettu eli varmaan sitä maitoa riittää jatkossakin. Saas vaan nähdä, miten tuon lastan kanssa onnistuu makuuimetys ja meidän kylki kyljessä nukkuminen..

 
Laitetaanpa nyt tännekin puolelle. Maanantaina siis lorahti lapsivedet ihan yllättäen ja sen seurauksena ma 8.9. syntyi illalla klo 22.26 kuudes lapsemme, pieni tyttö 3910g ja 51cm. Synnytys oli aika karmea viiteen edelliseen verrattuna, laitan synnärikertomusta sitten myöhemmin. Tänään tultiin kotiin.

Miia ja "tyyne" vajaa 2vrk
 
Onnea Miia ja Ninnipo ja tervetuloa tälle puolelle! Miian synnytyskertomusta odotellessa...

Vai näin kävi Hexa, no onneksi jaksat suhtautua positiivisesti!

Meillä on huomenna kasns neuvolassa painon tsekkaus... saapa nähdä, tuntuu että ainakin pikkuisen posket on levinny, olis kiva jos 3 kg olis jo menny rikki!

Meillä syödään apinan raivolla rintaa 30+30 min, etenkin tarttumisote ote on mielenkiintoinen näky, täytyy ottaa joskus se videolle, pieni pää pyörii melko villisti ennen kuin nänni on suussa. Sitten syödään taas puolen tunnin - tunnin kuluttua lisämaitoa 60-100 ml, valissä vaihtuu vaippa, välillä tosin usemapaan kertaan, koska sinappia riittää... Sitten taas nukutaan 3-4 h, yöllä joskus jopa 5 h putkeen, ihanainen vauvis!!
 
Heips!
mäkin kurkin tänne ja koitan nyt pikaseen jotain kommentoidakin...pikkusta synnytyskertomusta laitoinkin jo tonne odotus-puolelle niin sen voi lukea sieltä kun en laiskana jaksa kirjottaa sitä tänne uudestaan :)

alapään vointi, mulla tuli vaan pieniä repeämiä joten ne ei suurempaa tuskaa oo aiheuttanut.Toki vielä alapää kipeä ja varsinkin tuo ihana peräpukama jonka sain raskausaikana hommattua mutta ne ei lääkitystä tarvi.Kun taas jälkisupparit |O ne jatkuu edelleen ja parina ekana päivänä oli niin kaameat että aattelin jo että synnytyssupparitkin oli iisimpiä...no, kohtu onkin jo tosi hyvin palautunut että tekevät ainakin supparit tehtävänsä.Niin uutta vaan kun esikoisen aikana ei näin pahoja jälkisuppareita tullu lainkaan.

painosta meillä ei oo vaakaa joten jännityksellä ootan että kuin on käynyt...vielä ainakin komee reppu tossa eessä, oikein hävettää!eikä oikein mikään paita oo sopiva...

dior esikoisen jälkeen meni kuukausi ennen kun peittoja pöllyteltiin, taitaa samaan mennä nytkin vaikka alapää ei oo läheskään nii kipee ja vuotava kun sillon mutta jäi jotenkin kyllä karmaseen se ponnistusvaihe enkä halua aatella minkään menevän nyt alapään suuntaankaan :D
Jälkitarkastukseen asti jotku suosittelee oottamaan mutta oikeesti se yleinen ohje on kuulemma se että sitten kun itsestä siltä tuntuu ja jälkivuodonkin aikana voi puuhata vaikka jotkut luulee ettei sen jatkuessa saa harrastaa seksiä.

meillä esikoinen oli sillee hoidossa jo n. 1kk ikäsestä että soitin papalle kun poika oli syönyt, he lähtivät vaunuillen jonkun kaupunkikiekan ja tulivat takas, eli joku parin tunnin reissu.Hoitoon jätettiin vasta 6kk ikäsenä. mut jokanen tietty tekee niinkun ite haluaa, meillä vaikutti se kun ei esikoinen huolinut pulloa lainkaan.

nimi täysin hakusessa vielä...paitsi että toinen nimi on jo.Jei!

imetys on lähtenyt hyvin käyntii ja maitokin noussut jo.Molemmat pojat nukku suht hyvin viime yön ,pikkuveli heräs muutaman kerran ja isoveli kömpi meidän sänkyyn 4.30 jossa sit kaikki neljä nukuttiin ja pojat heräs lopulta yhtäaikaa 5.30.Tajutonta muuten miten tuo 2v näyttää isolta tuon vauvan rinnalla vaikka ihan pikkunen sekin vasta on!
Muutenkin ainakin toistaseks on isoveli suhtautunut ihan hyvin vauvaan.

saa nähä kuin ton vauvan paino lähtee nousuun, esikoisen kans oli niitä kasvukontrolleja ekan vuoden ajan joka toinen viikko kun oli kasvupysähdyksiä.täytyy toivoo et nyt lähtis nousuun, eilen sairaalasta lähtiessä paino oli pudonnut sen 7 prosenttia, saa nähä mitä vaaka näyttää kun terkka tulee.en kyl ees tiiä tuleeko ens viikolla vai...soittelin kyllä jo mutta kun se tosiaan on mun täti niin tulee vapaa-ajalla.

nyt pojat jo huutelee :wave:

d. ja pikkuveli 3pv
 
Huomenta päivää tännekkin pinoon! Taas oli massukoissa moni poksahtanu, tosi kiva et kohta ollaan kaikki täällä kirjoittelemassa vauva kuulumisia! =)
Meillä oli viime yö taas ihan hirvee unisaldo on ehkä se kaks tuntia max, pikku nainen ei vaan antanu nukkua ilmavaivoiltaan. Nyt tuo kaks vee uhmis huutaa ja karjuu kun ei saa katsoo piirettyjä 24/7!!! Ja meikäläisen pää alkaa hajoon ihan justansa! Päikkärit tuun tänään vetään ja ihan varmasti!!! Mut katsotaan vaan niin ei noi neidit samaan aikaan nuku kummiska et turha kuvitella menevänsä nukkuu!!! :kieh:
No se siitä jaksa enää sitä asiaa murehtii! On tässä aamussa jotain hyvääkin! Kävin vaa´alla!!!!! Olis enää 6kg siihen mitä olin kun aloin odottaa viikossa paino tipahtanu sit 4 kg ;) Eli on vielä toivoa päästä omiin mittoihin takasin vaikka ajattelin jo jossain vaihees et jään tämmöseks mötiks! =)
Joskos sitä oikein repäsis ja menis siivoo jää kaapin aikansa kuluks!
Ristiäis päivääkin tarvisi alkaa miettiin, mutta kerkiäähän senkin ainut vaan on et me halutaan sama pappi mikä kasto esikoisen ja vihki meidät tarvinnee sen takii alkaa hyvissä ajoin varaileen sitä. Kotona siis pidetään ristiäiset, ihanaa pitää kotona kun esikoisen ristiäiset oli seurakuntatalolla sen takia et meidät vihittiin samalla ja oli niin paljon porukkaa et ei milläänsäkkään olis mahtunu tänne samaan aikaan. Nyt ajateltiin et kutsutaan sukulaiset oikein kastetilaisuuteen ja sit kaverit rääppiin illalla. Samalla juhlitaan sit ton esikoisen kaks vee syndei=)
Mutta nyt jääkaapin kimppuun!
elohiiri ja pikku neiti 1viikko 6 päivää :heart:
 
Noh niin, jos nyt laittaisi kans jotakin synnytyskertomusta, kun on rauhallinen hetki. Kiukkuinen äiti on tipotiessään, ihme kyllä, vaikka kroppa ja pää onkin nyt väsynyt. Pyytelin tippa linssissä lapsilta ja mieheltä anteeksi kuinka kamala äiti ja vaimo olen ollut viimeiset raskausviikot. :'( Ymmärsivät kai, kukin omalla tavallaan.

Siis maanantaina oli rv 39+5 ja olo tympääntynyt, ei mitään synnytystä enteileviä oireita ja puhelin soi koko ajan, eikö vieläkään mitään, no ei mitään. Vein toisiks nuorinta kerhoon ja hoitelin asioita, siivosin ja muuta.
Sitten iltapäivällä makasin sohvalla ja luin pojan kanssa sen elämänsä ekaan kokeeseen, luonnontiedon kokeeseen, kello oli jotain 16.45. Yhtäkkiä tunsin jotain märkää housuissa ja sanoin pojalle, että täytyy käydä vessassa, jatketaan kohta. Vessassa lorisi jo urakalla. Mies tuli kotiin just töistä ja sanoin, että meni muuten lapsivedet ja tuntui että tuli monta litraa. Kaikki aiemmat viisi synntystä alkaneet suppareilla ja vedet menneet vasta salissa kalvojen puhkaisun jälkneen. Olin siis ihan huuli pyöreenä, että mitäs nyt. Sen tajusin katsoa, että vesi oli ihan kirkasta.
Soitin sairaalaan ja kyselin ohjeita, niin käskivät tulla heti, koska on jo kuudes lapsi, vaikka suppareita ei ollutkaan. Soitettiin lapsille vahti ja päästiin lähtemään ja vettä tuli edelleen koko ajan.
Olin sairaalassa klo 18.10, mies lähti takaisin kotiin, koska ei saatu "pitkäaikaista" lapsenvahtia. Mun äiti lupasi tulla paikalle, on ollut kahdessa synntyksessä aikaisemminkin. Sanoin että soittelen kun kannattaa tulla koska yhtään ei supistele. Mut laitettiin käyrälle ja kaikki oli hyvin. Kätilö sanoi että ei katso vielä kohdunsuun tilannetta ettei mene bakteereita ja kun ei kerran supistele.
No seiskan aikoihin supisteli viiden minsan välein, mutta ei ollut juuri kipua. Kahdeksalta alkoi jo vähän tuntumaan pyysin kaurapussin, supparit oli edelleen 5-6 minsan välein. Olin 4 cm auki ja ajattelinkin että tässä menee vielä kauan. Äiti soitti että tulee yhdeksän-puoli kymmenen aikoihin ja sanoin, että ok, voi jäädä sinne yöksikin jos menee pitkään.

Lääkäriä ei tuolla sairaalassa ole ilta tai yöaikaan, vaan päivystää kotona, ja sanoinkin että halaun epiduraalin kun kivut lisääntyy. Lääkärillä kestäisi tulla noin 30 minsaa.
Vähän ennen yhdeksää sanoin, että lääkärille voisi soittaa ja näin tehtiin ja äiti tuli paikalle puoli kymmenen ja olin jo tosi kipeä.....Lääkäri tuli samoihin aikoihin ja alkoi valmistella epiduraalia....kohta haukoin jo henkeä kivusta ja suppareita tuli ihan koko ajan. Imin ilokaasua ja oli tosi vaikeaa olla paikallaan kun lääkäri laittoi sitä epiduraalia. Kivut oli ihan hirveät ja samalla kun lääkäri teippasi selkään niin mä sanoin, että nyt on pakko päästä ponnistamaan eli epiduraali ei ehtinyt vaikuttaa yhtään ja lääkäri tuli ihan turhaan. Nousin siihen synnytystuoliin ja aloin ponnistaa. ajattelin että kohta se helvetti on ohi, kun edellistä lastakin ponnistin vain minutin. Ponnistin ja ponnistin ja sanoin, että ei helvetti se lapsi e tule, sattui vaan. 20 helvetillistä minuttia ponnistin ja usko loppui moneen kertaan. Vauva oli kai kuulemma niin ylhäällä vaikka laskeutunut olikin. 22.26 vauva syntyi ja "poikamahasta" syntyikin pieni tyttö. Äiti leikkasi napanuoran ja päästiin soittamaan iskälle.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Nopeaa ja kipeää, toisaalta oli hyvä kun nopsaan oli ohi, mutta ne kivut oli hirveät. Kun ajattelee että on viisi suht helppoa ja ok synntystä takana, niin sitten tuleekin tosi kamala oman mittapuun mukaan. Tietty olisi ollut kamalaa, jos olisi joutunut kärvistelemään vielä kauemmin.

Vauveli on helppo tapaus, nukkuu ja syö. Sisarukset ihan haltioissaan.


Miia ja Tyyne pian 3 vrk
 
HUH huh, Miia, eipä kuulostanut mukavalta. Mullakin synnytys käynnisty lapseiveden menolla, ilman suppareita, mutta siitä 4 tunnin päästä olin kuitenkin jo leikkauspöydällä, koska suppareita tuli 3-4 min välein. Mul olis tod näk ollu jotenkin saman tapanen kokemus kuin sulla, jos ei olis ollu leikkauspäätöstä häntäluumurtuman m. vuoksi, vaik olikin eka lapsi. Olin jo sairaalan tullessa sentin auki ilman minkäänlaisia tuntemuksia...

Neuvolakuulumisia:

Vauvan paino kohonnut kivasti, 6 päivässä 315 g eli nyt jo 3195g, pituutta tullut 2,5 viikossa 48cm -> 50,5 cm ja päänympärys kasvanut 34 cm - 35,1 cm, vaikka pienihän tuo on vieläkin.. Jäntevä ja vilkas poika kirjoitti neukkutäti. Kun ei nuku lisäisin... Mul varmaan apua tuosta pulloruokinnasta noihin pitkiin uniin, kun vertaan esim. Diorin imetystahtiin. Mulla kun maitoa ei edelleenkään tule riittävästi, poika syö 3-4 tunnin välein 20-30 min per rinta eli yhteensä lähes tunnin, mut vaatii ehdottomasti 60-80 ml pullomaitoa jälkkäriksi, no sit taas uni maistuukin. No jos alkaisin herätteleen 1,5 välein ehkä maidontuotanto kiihtys täyttään tarpeet, mut suoraan sanottuna en ees jaksa, kun nyt jää edes vähän aikaa muullekin! Kyllä sitä melko järjestelmällisesti oppii näköjään aikatauluttaan ja hoiteleen asioita tarvittaessa...

Mä repäsin ja aloitin eilen espanjan keskusteluopinnot työväenopistossa. Ryhmä vielä mun omaa tasoa vaativampi, joten vaatii hiukan tsemppiä kääntää aivot vauvahuuruista tuolle vaihteelle, mut ehkä se yrityskin on ihan terveellistä...

Onko muut mammat aloittelemassa omia harastuksia, vai oonko ainut itsekäs...?
 
Oltiin tänään shoppaamassa, vaippoja. City-marketissa oli tarjous, 25 euroa 3 pakettia. Otettiin 5-8 kg paketteja ja yks 7-14 kg paketti. Vaikka meillä siis on paljon noita kestovaippoja hankittuna niin pitää sanoa että ne ei kaikkein kätevimpiä ole tuon lonkkalastan kanssa.
Vähitellen aletaan tottua pikkuisen kanssa siihen lastaan. Ja uusiin rutiineihin.

Esikko yski yöllä tosi pahasti ja jouduttiin jo lääkitsemäänkin. Hän on ollut tämän päivän poissa hoidosta ja kieltämättä on aika vaativaa yrittää tarjota saman verran virikkeitä, kuin hoidossa tarjotaan mutta välttää ulkona olemista. Onneksi pistin Olipa kerran elämä:ä digipoksiin talteen niin että nyt yritetään sillä viihdyttää häntä. Kun vielä otetaan pianoläksyjen harjoittelu vaikka tuplana niin jo siinä onkin aika paljon puuhaa.

Mizy:
Omia harrastuksia en pääse aloittelemaan ennen kuin palaan töihin. Niin laiska olen ollut, etten ole harrastuksia haalinut töiden ulkopuolelle. Tämä tarkoittaa lähinnä työmatkapyöräilyä ja talvikaudella tunnin uintia ennen töiden alkua. Meillä on uima-allas töissä eikä kukaan muu käytä sitä 5-6 välissä aamulla. =) Tosin yritän saada vähän lisäopintoja tehtyä tämän kotonaolon aikana eli kunhan tässä ollaan kahden pikkuisen kanssa kotona, kaivan esiin PC:n ja alan työnteon. Kun mies on ollut kotona kesälomalla ei siihen ole ollut mahdollisuutta.

Dior: mietit meidän lapsia. Joo, en tiedä onko se helpoin vai vaativin lapsista Honkanummella vai ei. Mutta tuntuu siltä, että lapset ovat kyllä syntyneet ihan oikeaan perheeseen. :) Esikkohan on aika hyvin kuntoutunut eikä keskosuudesta johtuvia ongelmia ole enää niin paljoa, etteikö niiden kanssa selvittäisi. Töitä on jouduttu kyllä tekemään sen eteen. Suurin ongelma hänellä on tuo keuhkotilanne, joka estää häntä toimimasta kokapäiväisessä elämässä samoin kuin muut ikäisensä. Onneksi meillä on ollut mahdollisuus tarjota hänelle harrastuksia, balettia, jossa hän on tasavertainen muiden ikäistensä kanssa. Balettitunnilla kun ei tarvitse kerralla liikkua enempää, kuin huoneen poikki. Ja se on täysin riittävää hänen keuhkoilleen. Vielä 3-vuotiaanahan hän ei pystynyt kävelemään kuin 200 m kunnolla mutta vähitellen siis olemme pystyneet jättämään rattaita syrjään ja hän pystyy jopa pari kilometriä kävelemään nykyisin. Toki pidemmät matkat mennään nykyisin mieluummin polkupyörällä, kuin rattailla. Silmien kanssa hänellä on myös ongelmia, kätisyys ei ole vakiintunut koska toinen silmä ei näe kunnolla. Kun sitä on saatu kuntoutettua, on kätisyyskin vahvistunut ja juuri aloitetut pianotunnit vaikuttavat todella positiivisesti kätisyyden kehittymiseen. Parastahan on tässä se, että miehen työpaikka sivuaa tanssia ja musiikkia niin että esikolle voidaan tarjota aikuisten roolimalli niiden merkityksestä elämässä.
Jos pikkusiskolla on myös lonkkien vuoksi ongelmia tulevaisuudessa uskon meidän löytävän hänellekin sopivan liikuntalajin, joka tukee tasapainosta minä-kuvan muodostusta. Tanssi se tuskin tulee olemaan, sillä haluaisin tarjota jonkun sellaisen mallin, joka on peräisin omista lajeistani. Esikkohan oli mukana kun juoksin lenkkejä juoksurattaiden kanssa. Siinä on pikkusiskollekin malli tarjottavana. Tuskin enää kannattaa tuplajoggereita hankkia, mutta esikko voi ajaa pyörällä mukana kun lähdetään lenkille. Siinä on laatuaikaa molempien lasten kanssa. Ja mallia liikunnan hyödyistä.

Nyt pikkuinen kutsuu taas!
 

Yhteistyössä