***SYYSMASSUKAT 2008 Vol. 2***

Huomenta vaan. Oli kyllä joo kivat lumituiskut eilen ja nyt sitte ainakin aamulla täällä tuli jo kunnolla vettä. :kieh: että eiköhän nuo lumet tosta taas kohta oo sulaneet pois.

Itse en viitsi laittaa vielä pitkään aikaa kuvia, kun masu ei tuolta läskien joukosta erotu pitkiin aikoihin :whistle: :ashamed:

Täällä kans mietitään mihin kenetkin sitte laitetaan autossa istumaan, kun pitää saada kaukalo, istuin ja koroke mahtumaan. No meillä ei oo tossa autossa turvatyynyjä, joten eteenkin saa, kun mietin, että tuskin siitäkään mitään tulee, että poika ois vauvan vieressä. :whistle: Pojan istuimen sais kyl taakse keskipaikallekin (britax two-way). Eiköhän se sitte selviä kuka missäkin istuu. Vähän ahdasta voi kyllä tulla. :)

Välillä tuntuu helpottavankin tää huono olo, mutta kyllä sitä edelleen on ja väsy on aivain kauhea...

Hyvää viikonloppua teille kaikille...

katjuska ja vilpertti 8+4 :heart:

Olisin kysynyt teiltä verenvuodosta? Onko teillä kenelläkään ollut näin raskauden alussa? ja onko se kestänyt kuinka kauan? itsellä alkoi viimeyönä vuoto, kipuja ei juurikaan ole. soitin sairaalaan ja käskivät seurailla viikonlopun yli. pelottaa aivan kamalasti miten käy.

tofu ja maha-asukki 8+2

Tofulle voimia epätietosuuden keskelle :hug: Itselläni ei ole verenvuotoja ollut mutta tosi yleisiähän ne on ja silti usein kaikki on ok että eiköhän sullakin olisi sellaisesta kyse,toivotaan kovasti niin.

Meitä myös ajatuttaa tuo auto asia kun turvaistuin,kaukalo ja turvavyöistuin pitäisi kaikki mahtua vierekkäin,edessä kun on airbag,taitaa juuri ja juuri mennä mutta ahtaaksi se muodostuu meidän autossa että täytynee pähkäillä asiaa.
saaramanta laitoit että sulla kanssa jatkuva etova olo,mulla myös,todella rasittava..Kertaakaan en oo oksennu mutta lähellä alkaa oleen mutta puoliltapäivin yleensä alkaa ja kuvottaa sitten jatkuvalla syötöllä yöunille asti,että toivottavasti pian helpottaisi.

Mukavaa viikonloppua :D

Lemis ja Pontus 9+5

Oli pakko kirjoittaa tänne, kun olen niin alamaissa. Ei taida tulla meille vieläkään esikoista. Mulla olis pitänyt olla eilen rv 6+0. Oik. nivusessa/alavatsassa on ollut aika kovaa jomottavaa kipua jo 3 päivää ja on vaan pahentunut. Aloin pelätä, ettei olis kohdunulkoinen, joten varasin ultran vielä iltapäiväksi.

Ei ollut kohdunulkoinen, mutta ei kyllä näkynyt alkiotakaan. Sikiöpussi oli 12 mm ja ruskuaispussi 4 mm, mutta ei alkiota. Joten voi olla siis tuulimuna. Lääkäri sanoi, että hyvä, jos rv 5 olisi. Veikkas, että olis hedelmöittynyt silloin 12.1. Mutta mutta, kun raskaustestin tein jo 20.1 ja oli posit. Joten alkaa vaikuttaa toivottomalta, eihän se testi voi viikko hedelmäityksestä vielä posit. olla.

Kyllä nyt on paha mieli. En kestä, jos tämäkin raskaus päättyy ikävästi. En tiedä, jos uskalletaan koskaan enää yrittää. Niin stressaavaa tämä on. Olen pahoillani, kun tulin tänne purkautumaan, mutta tuntuu, että kukaan ei ymmärrä mun tuskaa. Mies vaan yrittää olla positiivinen.

Kahden viikon päästä suositteli uutta ultraa. Tulee oikein piinaviikot! Ja mulla kun just mielessä keskeytynyt km marraskuussa, josta ehkä just toipunut. :'(

tofu: Minulla oli vuotoa viikko sitten perjantaina. Huomasin vuodon vasta varmaan parin tunnin päästä, koska kipuja siihen ei liittynyt. Vuoto oli melko pieni ja ei jatkunut. En kyllä osaa sanoa onko kaikki kunnossa kun ei minuakaan päivystykseen otettu, mutta ainakin oireet ovat ihan tarpeeksi tuntuvina jatkuneet. Olen sitten luottanut siihen että kaikki on hyvin, muuten tässä tulee hulluksi! Niin edit että omien laskujen mukaan viikkoja oli silloin... 6+2

Me ei olla kerrottu vielä muuta kuin mun vanhemmille ja miehen äidille. Anopille oli pakko kertoa kun se soitti ja kertoi nähneensä unen jossa mä olen töissä vielä tän kevään ja syksyllä syntyy vauva... :D Vähän kyllä tekisi mieli kertoa veljille, mutta ollaan sovittu että ehkä sitten ekan ultran jälkeen :)

heipä hei,

Olen kanssa yksi niistä, joilla ei juuri oireita ole. Väsymystä lukuunottamatta. Viime raskaudessa (keskeytynyt keskenmeno rv9, lokakuussa -07) oli rinnat todella kipeet ja yököttävä olo + väsymys. Nyt oon ollut koko ajan ihan vainoharhainen, josko kaikki ei ole hyvin, mutta näin monen ultran jälkeen on vaan uskottava, että kaikki on hyvin.

Tofu kyseli vuodoista. Mulla on ollut jos jonkin näköistä vuotoa melkein koko ajan. Pari viikkoa sitten tuli aivan kirkkaan punaista vuotoa n. siteellinen, ilman kipuja. Ultrattiin, eikä saatu selville, mistä johtui.
Sama tapahtui nyt torstaina, mutta aika ruskeella vuodolla. Taas ultrattiin, eikä löydetty syytä. ja tässä välillä ja nyt tiputtaa koko ajan rusehtavaa pyyhkiessä.

Lääkäri vain sanoi, että jos ei ole kipuja, ei pitäisi kauheasti huolestua, mutta pyysi myös aina tulemaan päivystykseen, kun vuotoa tapahtuu.
Hää myös kertoi, että joskus voi jäädä ns. veripusseja johonkin kohdunreunan ja jonkun muun väliin sikiön kasvaessa ja nämä "pussit" sitten puhkeilevat sieltä pois. tai jotain tonne päin.... En oikein muista kun olin hiukan shokissa lääkärin kertoessa tätä ekalla päivystyskeikalla :) Toinen vaihtoehto oli verisuonet kohdunsuun ympärillä, jotka saattavat "tihkua". Kumpikaan vaihtoehto ei ole mitenkään vaarallinen, paitsi henkisesti kun sydän hyppää kurkkuun :)
Toivottavasti saat selvyyden pian :hug:

Tulipa pitkä selostus..... Nyt hiukan happea haukkaamaan :wave:

mäki pääsen virallisesti mukaan lekuri soitti eilen, viikko sitten perjantaina hCG OLI 100 ja eilen 3500 hyvin nousee ja väläytteli et josko siellä olis kaksi kun mulla pahoinvointi alkanut heti melkein kun hedelmöitys on tapahtunut :whistle:

mieski tuli eilen kotiin ja mä melkein vaan itkin koko ajan, ensin itkin miksi se oli ollut pois ja sit itkin nälkää :ashamed: eilen lensi lattaa koko päivän noin 15 minsan välein ilta 5 asti :| ja tänään näyttää jatkuvan... muuten olo on hyvä jos oksentamista ei oteta huomioon..

hei muuten te ketkä odotatte toista niin minkä ikäi lapsi teillä nyt siellä on??? meidän poitsu on 1v ja 8päivää :heart: :heart: senkaa vauhtia riittää ja jonkimoinen uhmaa puskee päälle :kieh:

:wave:

piti vielä kysyä että te keillä testi näyttänyt positiivista tossa noin 23 päivä viime kuuta niin koska on la?? mulla tolloin näytti mut menkoista ei tietoaka samoin kun hedelmöitys ajankohdstakaa

*muoks* kattelin tekayn sivuilta että jos vauveli olis saanut alkunsa 2 tammikuuta niin viikkoja olis 6 ja jotain mut olishan testi sit jo näyttänyt aikasemmin kuin 23 päivä eiks niin?

Juuliai...iso :hug: sinulle. Tosiaan piinaavat kaksi viikkoa sulla edessä :/ Toivotaan kuitenkin parasta, vaikka varmasti se vaikeaa on. :hug:

Ja Autsille onnittelut hyvistä lääkärikuulumisista :heart:

Tofu kyseli niistä vuodoista, niin mullahan niitä on kans ollut joka näköistä vähän väliä ja yhen kerran kävin ultrassa kun vuosin ja elävä sikiö siellä porskutteli =) Eli kaipa ne vuotelut aika yleisiä kuitenkin on....

Saaramantan kuopukselle piti jo aamusta laittaa paranemis :hug: Kyllä noille pienille vaan kaikkea ei niin mukavaa välillä sattuu.

Auts...minä nyt ootan jo kolmatta, mutta esikolla ja pojalla on niin iso ikäero, että mullekin ihan uutta sitten kahen pienen kanssa pärjäillä. Poika täyttää meillä tässä kuussa vuoden. :heart: Niin ja onnittelut teidän pojalle kun on syntymäpäivät sitte just ollu. :flower: :D

:wave: '
Tänne ei mitään uutta,ilman oireita vieläkin :/ Ainoo,ehkä ois et tissit ois kasvanu..mut voi olla et oon vaan vainoharhanen ja luulen et ne ois kasvanu :LOL:

auts meillä tyttö kohta 10kk :heart: Ja kauhee häslinki päällä,ensi askeleet jo otettu ja kaapeista tyhjennetään kaikki.. Eli meillä keittiö aina täynnä kattiloita yms.. :D

mut nyt makaan sohvalle,ku likka nukkuu

Hei...pistäkää kuvia "turvotuksesta"!!! :kieh:
Tjaa, jos pistäisi vasta sitten kun kyse on oikeasta vauvamahasta. Jos sittenkään. :)
tofulle Toivottavasti vuoto on vaaratonta! Itsellä ei ole ollut mutta tuntuupa tuo vuoto olevan yleistä, ja ilman että siitä mitään tympeää seuraisi.
juuliai Sinulla piinaavat pari viikkoa edessä.. toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin eikä teidän tarvitse kokea menetyksen tuskaa uudelleen. :hug:
auts Onpa sulla rajua pahoinvointia, toivottavasti se nyt vähän tuosta hellittää!

Omasta olosta ei mitään kummempaa, samoilla mennään. Nyt ruoan laittoon.
syysmama 8+3 :heart:

auts mä plussasin 23.päivä. Tarkkaa la:ta on kans aikaa vaikeet laskee ku kierto oli ihan sekasin ja ovulaatiostakaa ei tietoa, koska siis on tapahtunu :p Mut joka tapauksessa tossa viikolla 40 se la sitte on... (helppo laskee rv:t tällä hetkellä ku menee kalenteriviikkojen mukaan :) )

Edelleen tuolta alhaalta oikeelta välillä vihloo aika lujaa, toivon et on jotai kasvu kipuja tms :/ Mitää vuotoja onneks ei oo ollu. Odotan ihan hulluna sitä perjantaita ku pääsen uudestaa sinne ultraa! Toivottavasti sillon näkyy muutaki ku musta piste... Toi hcg arvo kuitenki helpottaa, kun oli kuulemma niin hyvä ja vastais ihan normaalisti etenevää raskautta. Koitan olla välittämättä noista vihlaisuista ja ajatella et kaikki on kuitenki hyvin kunnes toisin todistetaan :)

Juuliai: sulla siis samanlaiset piinaviikot kuin minulla. Ensi viikolla pitäisi taas mennä ultrattavaksi, mutta asia ei ehkä vielä silloinkaan varmistu. Haluaisi jo kovasti olla täysillä mukana raskaudessa, mutta kun ei uskalla, ettei sitten tipu liian korkealta. Meillä yritystä on takana noin 2,5 vuotta ja ensimmäinen haaveissa. Kerran ole ollut raskaana ja sekin kohdun ulkoinen - pelkään että tämä tarina päättyy samoin. Mutta tule kertomaan kuulumisia, kun saat tietää jotain asiasta! :hug:

Mulla on olo ihan ok muuten. Ei kummempia pahoinvointeja onneksi ollut. Väsyttää vaan ja vatsaa välillä juilii, kuin menkat olis :| Ja mies sanoi että olen kuulemma kuin noita-akka, yhtä kärttyinen :whistle: Onkos muilla tällaista kärttyisyyttä ilmassa? :wave:

täällä ja kiukkupussi ja itkupussi.. kaikki itkettää tänään aamulla mies toi mulle farkut kun pyysin ja tiputti ne maahan niinrupesin itkee ja huutaa että eikö niitä voi nätisti antaa :ashamed: mies sitten halas ja antoi farkut nätisti todeten että rakstataa mua kauheesti :heart:

Heipparallaa,

Sain kuin sainkin onneksi sen Ultra-ajan helmikuulle Tampereen tilanteesta huolimatta, tosin vasta 25. päivä, eli odotella saa ihan kivasti, en tiedä miten sitä malttaa sinne asti. Jotenkin on taas muutaman päivän ollut niin epäuskoinen olo, tuntuu ettei siellä voi olla elämää, kun on niin oireeton olo...

Heipä vaan kaikille.
Pahoittelut tippuneille ja menetyksen kokeneille! :hug:
Tervetuloa uusille! :flower:

:( Viime viikolla ilakoin epärehellisesti tytön flunssasta, että saan itse pari päivää levätä. Noooo, tiistaina nousi uudestaan kuume ja eipä ole sen jälkeen edes kuumelääkkeillä laskenu alle 38asteen. Olen valvonu 4 yötä kuunnellen tytön yskimistä ja levotonta unta, ja arvatkaa olenko POIKKI!!! |O Mä en jaksa kohta valvoa!
Kivat korkeimmat lukemat tytöllä on ollu 39.6... :( Ja lapsi tietysti on myös tuon kuumelukeman mukaisessa kunnossakin. Ja mihinkään asiaan ei kelpaa muu kuin äiti. :( Mutta kun äiti on VÄHÄN väsyny...*HAUKOTUS!!* Pitäkää peukkuja, ettei tämä tauti tartu minuun!! Voi olla hieman kurja olo, kun ei voi lääkitä millään.

Muuten kaikki ok, tissit kipuilee ja :x ruoka maistuu pahalle! Hyi yök kun pyttipannu ja paistetut kananmunat maistu pahalle... :x Kai tämä tästä.

auts kyseli lasten ikäeroista, eli meillä tyttö on nyt 4v, vauva syntyy syyskuussa, ja tyttö täyttää 5 marraskuussa. Tulee pitkä ikäero, mutta asiahan ei ole ollu meistä riippuvainen, vaan luonto on tämän näin päättäny.

Sivuja aikasemmin oli kyselyjä raskauden aikasesta hiivatulehduksesta. Kannattaa kokeilla, ennen reseptivapaita lääkkeitä, maitohappobakteerikapseleita (emätinpuikkoja ), niitä myydään esim. gynocaps-nimellä. Mulle ne autto ihan hyvin, enkä tarvinnu sit käyttää muita lääkkeitä.

Juu, pakko lähtee pitkälleen viltin alle, ottaa iltalehti ja mars seuraksi. :D
Sisu ja toukka 8+3

AUTS: Meillä neiti on n. 1v8kk. Ihana uhma vielä alkamassa.
Mullakin on semmoinen tunne, että moni jo tietää raskaudestani. Tuntuu, että kaikki kattoo mun mahaani kun jutellaan.
Mun täytyy jo kahden viikon sisällä paljastaa esimiehelleni raskauteni kun aletaan kesälomista kohta puhuun. Mua ei kyllä tällä hetkellä huvita kenellekkään kertoa.
Minä sain neuvolassa oikein valita itse sen ultra ajan tampereella. Sillon oli vielä ihan tyhjää.
Mullakin on vielä koko päivän huonoa oloa. Jotenkin tuntuu olevan limaa kurkussa mikä laittaa vielä enemmän pahoin voivaksi. Sama juttu oli esikoista odotellessani.

Täällä uusi tulokas ilmoittautuu. Tänään tuli kaks viikko täyteen menkkojen myöhästymisestä ja tein testin. Kahta viivaa näytti, joten kaipa mieki sit olen laskuissa matkassa. Tarkkaa ajankohtaa yms. ei vielä tiedossa vaan neuvolakäyntiä täs odotellaan.

Se vaan painaa mieltä ja pahasti, kun tää vauveli ei ole mikään tämän hetken suunniteltu juttu. Oon kolmena vikana viikonloppuna ollu menossa baarinsuuntaan enkä todellakaan osannut kuvitella olevani raskaana. Mulla kun kierto on ollut aina säännöllisen epäsäännöllinen niin en ole hirveesti perustanu viikon sinne/tänne heittoja menkoissa. :(

Osaako kukaan sanoa, miten tarkkaan ne esim. ultrassa näkee sikiön tilan ja sen olenko tietämättömyyttäni saanut jotain vahinkoa aikaan. En oikein uskalla alkaa iloita plussa-uutisista, ennen kuin pikkuisen tila on tiedossa. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Taivaannasta:
Täällä uusi tulokas ilmoittautuu. Tänään tuli kaks viikko täyteen menkkojen myöhästymisestä ja tein testin. Kahta viivaa näytti, joten kaipa mieki sit olen laskuissa matkassa. Tarkkaa ajankohtaa yms. ei vielä tiedossa vaan neuvolakäyntiä täs odotellaan.

Se vaan painaa mieltä ja pahasti, kun tää vauveli ei ole mikään tämän hetken suunniteltu juttu. Oon kolmena vikana viikonloppuna ollu menossa baarinsuuntaan enkä todellakaan osannut kuvitella olevani raskaana. Mulla kun kierto on ollut aina säännöllisen epäsäännöllinen niin en ole hirveesti perustanu viikon sinne/tänne heittoja menkoissa. :(

Osaako kukaan sanoa, miten tarkkaan ne esim. ultrassa näkee sikiön tilan ja sen olenko tietämättömyyttäni saanut jotain vahinkoa aikaan. En oikein uskalla alkaa iloita plussa-uutisista, ennen kuin pikkuisen tila on tiedossa. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

taivaanasta: enpä usko että mitää suurempa haittaa yleensähän siit ei ole haittaa jos ei tiedä et on raskaana, mt oishan sullakin tesi näyttänyt luultavasti jo aikaisemmin.. mut en usko et on harmia.. kannattaa vielä varmistaa lekurilta/kätilöltä Niin ja onnea :flower:

Hei taas pitkästä aikaa! =)

juuliai: Tsemppiä piinaviikoille, toivotaan että kaikki olis hyvin! :D

Mä oon ollu niin väsyny ja huonovointinen koko ajan, etten ole juuri ehtinyt/jaksanut täälläkään käydä. Mukavaa odotusta, palailen taas kun olo sallii ;)

Mayah rv 6+6

Huomenta ja Taivaannastalle onnittelut ja tervetuloa mukaan kirjoittelemaan :heart: :flower:

Ja uskoisin, että kaikki on pikkuisella hyvin, vaikka baarissa oot käynytkin. Eiköhän ne vauriot tule yleensä siitä, kun alkoholia nauttii runsaasti koko raskauden ajan. Mutta mielenrauhan takia juttele terveydenhoitajalle...uskoisin, että saat samansuuntaisen vastauksen sieltäkin kuin täältä palstalta saat. =)

Sisun pikkuiselle pikaista paranemista ja äidille paljon voimia sinne :hug:

Täällä taas huonoa oloa :x muistin ottaa rautatabletinkin sentään aamusta, kun kerta sellaisetkin jo sain...viimeks en koko raskausaikana tarvinnu moisia, kun hemppa oli niin hyvä. Nyt se oli 120....eli siitäki saattaa mun heikko olo johtua...mulla kun se huitelee yleensä pilvissä. :whistle:

katjuska ja vilpertti 8+5

Heips!aattelin pikana kirjottaa täältä anoppilasta, oltiin perjantaina ultrassa ja siellä kaikki oli just niinku pitääkin, syke löyty ja koko vastas sillosia viikkoja(19mm rv 9+3) jee!Vihdoin sain mielenrauhan itelleni vaikka tuliki melko kalliiks.Ens viikon pe. pitäis varata aika np-ultraan, ärsyttää kun siellä ei oo ajanvarausta muuta kun perjantaisin yhen tunnin!Typerää.Sisulle jaksamista pienen sairastelijan kanssa, koita saada nukuttuu sillon kun pienikin!
Joku kyseli et minkä ikäsiä lapsia ennestään löytyy, niin täällä 1v 7kk poika joka juur tulossa uhmaikään... :kieh:
Taivaannastalle onnittelut plussasta!Mulla oli viime raskaudessa sama tilanne et olin juopotellu melko rankastikin ennen kun sain tietää olevani raskaana, sulla kuitenkin on vielä varmaan niin alkuvaihe menossa et tuskin mitään vahinkoa oot vauvalle aiheuttanu!koita olla stressaamatta, toki voit terkalle kertoo huoles mut taitaa sanoo melko samat jutut mitä oot jo kuullukin.Voin täs nyt paljastaa et mullahan raskaus oli jo puolessa välissä viimeks kun sain tietää olevani raskaana (valemenkat jatku niin pitkään) ja sillon oli jo syytä todelliseen huoleen kun olin usein juonut enkä mitenkään kohtuudella.Sillon terkka sanoi että turha murehtia enää kun vahinko on jo tapahtunut.Tietenki rakenneultrassa näki että kaikki on "oikeella paikallaan" mut vasta pojan tullessa kouluikään saadaan selville onko aiheutunut keskittymishäiriöitä.Ja niitähän tietenkin voi tulla muustakin kuin raskausajan juomisesta johtuen.Tietysti myös kehityshäiriöitä voi tulla jos juo pitkälle raskauteen, mulla kävi tuuri eikä merkkejä sellaisesta oo.En siis tosiaankaan usko että oot juomisella aiheuttanu mitään vahinkoo kun raskaus on sulla vasta niin alussa.
Joku myös aiemmin kyseli tuosta et jos sais tietää että tulossa on vammainen lapsi, me aijotaan jokatapauksessa pitää tulokas, ellei sitten heti tietäisi että lapsi on niin vaikeasti vammainen ettei tulisi selviytymään.Mutta täähän on tosiaan hirveen henkilökohtasta!Nyt mun täytyy lähtee vähän ulos ennen ku kamala olo taas palaa, hauskaa sunnuntain jatkoo kaikille!!
Daydreams ja pipana 9+5

Yhteistyössä