***SYYSMASSUKAT 2008 Vol. 2***

olen taustaillut viime viikkoina ja nyt ajattelin kirjoitella. Uusille tervetuloa mukaan. Kiva kun meillä on niin hyvä porukka täällä. Papunen kasvaa mahassa ja nyt viikkoja 9+0 ja ultran mukaan 9+4. Pikkuinen liikutteli jo käsiä ja jalkoja ultrassa ja oli kyllä niin ihana näky. Vuodot rauhoittuneet, huono-olo ja nälkä lähes koko ajan ja tissit meinaa räjähtää. Eka nla ensi viikolla ja mies lähtee kyllä mukaan. Voi kun jo pääsis sinne 12+ viikoille niin vois ehkä (?) hiukan huokaista...
mukavaa viikkoa kaikille:)

Moikka vaan!

En ole jaksanut kirjoitella, en jaksa kertakaikkiian mitään. Olen koko ajan niin väsynyt että kaikki on retuperällä. Ja iltapäivät ja illat menee pahan olon kourissa ja yökkäillessä. Ja minäkö se valitin, että ei ole oireita......

Ja maha pömpöttöö jo kunnolla, eipä sitä kohta enää salailla. Toisaalta kun on jo viisi synnyttänyt, niin tuossa kai se reppu roikkuu aina ja alkaa heti venymään.
Tai sitten siellä on kaksi....se olisi aika katastrofi meidän tilanteessa kun lapsia on jo ennestään nuo viisi kullanmurua. Ja mun pitäisi mennä strelisaatioon kun tämä syntyy......

Ei ole hiiva vaivannut. Mutta äärettömän kipeät peräpukamat vaivaa varmaan puolesta välistä alkaen ja mikään ei auta. Viimeksi niitä operoitiin viissin viikoilla 36 ja se oli yksi maailman tuskallisimpia juttuja.

Tulipas omaa napaa.......

Ökkiäisellä kaikki hyvin pituutta nyt hurjat 14mm jotka vastaa viikkoja 7+4.
Mun lasketunajan saa muuttaa tohon 13.9,aika paljon väheni :( ,mutta pääasia,että kaikki ok.
Mulle lyötiin hepariini resepti kouraan,joten tästä eteenpäin pistän sitä sitten jokapäivä kunnes synnytyksestä 6vk.

Ens kerran np-ultraan 5.3.

Mulla ei paljoakaan raskausoireita ole muuten kuin tämä kauhee väsy ja nälkä.Rinnat on edelleen turpeet,mutta ei enää niin kipeät.

Minä nyt tipuin ihan virallisesti pois pelistä. :'( Raskaushormonilukema oli enää vain 10, lääkäri totesi että pitäisi olla suurempi jos masussa vauvva uiskentelis. Nyt vaan odotellaan että tämä vuoto joskus loppuisi ja kerätään hiljalleen voimia uuteen yritykseen. Paljon hyvää onnea teille kaikille ja kiitos tuestanne! :heart: Toivottavasti kenellekään teistä ei sattuisi tätä samaa, ei ole kivaa. :ashamed:

Voi Niinu86 oon pahoillani sun puolesta :( Voimia :heart:

Niina22 meillä on viikkoja suunnillee yhtä paljon. Mulla on jotain 5-7 väliltä. Mul on se aika nyt sin varhaisultraan 14.2 yksityiselle. Ei täällä meilläpäin neuvolas tarjota muuta ku tota yksityistä vaan. Tääl on eka ultra vast viikolla 20 :/

:wave:

liina81 Joo,katoin jo aikasemmin et me aikas samoilla viikoilla mennään :) Meillä on onneks niin hyvin asiat et on vissiin 4 (?) ultraa ja jos tulee tarve ni sit useampi,Elikkäs nyt oli toissa viikolla ja seuraava 14päivä ja sit oli se eka neuvolalääkäri maaliskuun alussa,mut saa nähä perutaanko tuo aika. Mut ihan kivasti =)

Siis voi taivas toi meidän pikku pimu heräs koko yön vartin välein |O |O Ja tänään nukkunu vaan yhet päikyt,jiihaa :kieh: mut yllättävän hyvän tuulinen on ollu päivällä,onneks

Ja siis vieläkin täällä yks oireeton ja näköjään täällä joka päivä roikun vaik eilen kirjoitin et ootan nää stressi viikot ohi,mut ei pysty :LOL:

jeps,nyt lattialle leikkimään pimun kaa

Olipas se vaan herkistävää nähdä ensimmäistä kertaa monitorista pieni sydämen syke!!! Siinä pääs välittömästi itku niin minulta kuin mieheltäkin. Sanoi se lääkärikin, että kohta tarttuu häneenkin.
Pelotti niiiin kauheasti. En saanut viime yönä kunnolla nukuttua ja odotushuoneessa sydän pamppaili kurkussa. Kun lääkäri aloitteli ultrausta, puristin silmät tiukasti kiinni ja jäin odottamaan hänen epäröintiään ja vatsan painelua ja toteamusta, että "ei täällä nyt kyllä mitään näy". Sen sijaan lääkäri sanoikin ihan heti laitteen sisälle tunkastuaan, jotta "kohdussa näyttäisi olevan ja sykekin näkyy". Wau! Nyt vaan toivotaan, että hän on sisukas tyyppi ja pitää tiukasti kiinni!
Koko vastasi tismalleen viikkoja eli 6+0. Saan siirtyä pois lapsettomuuspolin asiakkuudesta ja minusta tulee aivan normaali neuvolan asiakas, joka on aivan normaalisti raskaana. Paitsi syö varulta minidisperiiniä. Ja saa heti mennä ultrattavaksi polille, mikäli vuotoja tai kipuja ilmenee tai huoli kasvaa ylitsepääsemättömäksi.
Huomenna taidan siis soitella neuvolaan ja siitä se homma etenee. Mikäli kaikki menee toiveiden mukaan, seuraava ultra on maaliskuun puolivälin huitteilla.
:heart:

Iltaa!Jestas miten paljon tekstiä tullut!!!Oon käynyt täällä välillä lukemassa mutten "jaksanut" kirjotella ,pakko ottaa vähän etäisyyttä tähän nettiin ettei vallan riippuvaiseksi tule... B) suoraan sanottuna oon ollut aika ahdistunut ja itkuinen viimeset pari vkoa eikä neuvola käyntikään juuri piristänyt...kuuluisat hormonit siellä nyt jyrää ja koitan pysyä "mukana"...uni tulee jo 21.00 viimeistään ja nukkunut olenkin koko ajan hyvin-ainoastaan unimaailma on vilkasta ja todentuntuista ja kovinkin eroottissävyisiä unia nähty :ashamed: :ashamed: :ashamed: vaikkei muutoin tällä hetkellä petipuuhat innosta tippaakaan,voi mies parkaa!!!Oikeesti ollaan ehkä kerran hommailtu viimesen kk aikana...tällä vkolla paha olo on ollut taas aika voimakasta ja yökkäilen vähän väliä...juoda ei pysty kun mehua vähän heti jos juo enempi ja nestettä vatsassa tulee oksu!Pojalle on mainittu että äidin mahassa on vauva mutta eipä tuntunut kiinnostavan häntä tämä uutinen juurikaan... :LOL: sain np-ultran ja seula ajan vkon päästä maanantaille ja tiukassa oli ajat!Mies ei pääse mukaan koska jossain messuilla(hohhoijaa)niin pyysin sitten parhaan kaverini mukaan "henkiseksi tueksi"!Joo ja ne verinäytteet tosiaan otetaan siel sairaalan labras samal kertaa eikä neuvolassa.Neuvolassakin meni 1 1/2 tuntia vaikken ole ensi synnyttäjä-nii paljon oli lippua ja lappua täytettävänä.Me ollaan miehen kanssa päätetty että raskaus keskeytetään jos siitä seulasta selviää jotain kehityshäiriöön viittaavaa.Entäs te muut?Varmasti vähän arka puheenaihe mutta tämä meidän päätöksemme.Asiasta viidenteen onko teillä muilla vatsa "sekaisin"tms.mulla on jatkuvasti ja ilmaa vatsassa ja niin turvonnut ettei farkut todellakaan mahdu enää kiinni!Yksi asiakas töissä jo arvasi kun mulla oli semmoset "lököhousut" jalassa kun äippähousut on kummiskin vielä liian isoja...neuvola täti ei siirtänyt mun laskettua aikaa siitä 29.8.koska haluaa vasta np-ultran mielipiteen,jokatapauksessa se on maksimissaan 5 pvää myöhäisempi....mulle sanoi muuten tosta salmiakista että jos ei paineet koholla ni saa syödä kyllä.Aika erilainen täti nyt semmonen rempseä ja "mennään maalaisjärjellä" tyyppinen-minä tykkään!Entäs teillä muilla?? Jousikas&9+ jotain...

Niinu86 Voi sinua! :hug: Päivä kerrallaan, sure rauhassa ja sitten kun tuntuu siltä, niin ei muuta kuin uuteen yritykseen. Täällä kokemusta, itsellä juuri marras-joulukuussa km rv 9. Toisesta kierrosta tärppäsi uudelleen.

Täällä siis elelen pelon ja jännityksesn sekaisissa tunnelmissa. Oireita on vähän, toisaalta viikkojakin hyvin vähän (5+4).

Rinnat ovat olleet arat ja ajoittain jopa jomottaneet. Välillä ovat taas aika normaalit ja öisin ei ongelmaa. Tänään kun kävelin töistä, alkoi tuntua oik, alavatsalla pistävää kipua, joka huolestutti.

Millaisia ne kohdun kasvukivut ovat? Onko muilla ollut alkuraskaudessa vatsakipuja/pistosta?

Odottavan aika on niin pitkä! Eka neuvola rv:lla 10 eli 29.2. Kun vain pikkuinen selviäisi tällä kertaa!

Monilla teistä olikin jo hyviä ultrakuulumisia! Onnittelut niistä.

Niinulle näin ensimmäisenä kovasti voimia :hug: Harmi, että teidänkin pitää tuo suru kokea :'(

Mutta sitten on tullut hyviä ultrauutisia, joten onnittelut niistä :heart:

Itse olin tänään neuvolassa ja mies oli mukana myös. Verikokeeseen meen maanantaina, kun mun karkailevat suonet esti taas neuvolassa näytteen oton. :kieh:
Muuten sse oli itä rupattelua ja kortin täyttämistä.
Sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta eipä ne vielä kuulunut mun makkaroiden alta :whistle:

listaa taas päivittämään :wave:

katjuska ja vilpertti 8+1 :heart:

Niinu86 Voi surku! Jaksamista sinulle. Tosiaan, keräätte voimia ja sitten uuteen yritykseen. :hug:
seela-matilda, draama ja lizard (olikohan muita?) Ihania ultrakuulumisia, onnea! :)

Jipii, tänään ei oo ollu niin huono olo ku muutamana viime päivänä! Johtuu ehkä siitä, että sain tehtyä ihan-oikeaa-ruokaa ja jopa söin sitä.
Ja nyt koirien kans ulkoilemaan.
syysmama 8+0

Niina22 oi onpa teilläpäi kivasti ultria. Olispa täälläki, pääsis pikemmin kattoo tapahtuuks tuol mahas mitää :p Eka neuvola käyntiki on vast vkolla 10.
Toivottavasti ens yönä saatte nukkua. Meillä noi muksut on nii isoja ettei enää tarvii öisin heräillä. Toivottavasti siihen touhuun pääsee sit taas syksyllä :heart: :p

Niinu86: yritä jaksaa :hug:
Tänään kävin vielä labrassa aamulla. Lääkäri soitti yhden jälkeen tuloksista. Olin niin paniikissa, yksi puhelinsoitto ois voinu pilata kaiken. Mä oon jo ihan liian kiintynyt ajatukseen, että pidän omaa vauvaani syksyllä sylissä.
No, Hcg-arvot olivat normaalit. Ma klo.15 otettu 1300 ja tänään klo.8 otettu 2400. Huh.
Nyt yritän vaan jaksaa elää keskenmenopelon kanssa. Oon oikeesti ihan friikki, töissäkin ravaan vessassa, kun tuntuu, että pikkarit kastuu :| Ja tää stressihän ei ainakaan pienennä keskenmenon riskiä.
Suuri kiitos kaikille mua onniteluille :heart:

Mä ilmoitin tänää omalle isälleni vauva uutisia, niin vastaus oli että taas eikö noi teidän likkojen lapset jo riitä, sanoin vaan että kiitos onnitteluista ja suljin puhelimen... suututti ihan sairaasti. minulla on kolme siskoa ja syyskuussa isälläni on 10 lastenlasta ja hänen avokillaan on 5 lapsenlasta. Mutta koskaan ei ole meidän lapset ollut edes hoidossa niilä niin en ymmärrä miksi oli taas niin vastaan toisten onnea.
sitten suonikohjuja on noussut polven päälle jonkin verran ja polvi on erityisen kipeä, olen joka raskaudessa saanut muutaman mutta nyt ovat tosi kipeitä, saa nähdä kuinka kipeiksi tulee kun painoa alkaa kertyä.
no sellasia tänne.

Heips taas kaikille :)

Hienoa cora, että arvot ovat nousseet normaalisti. :heart:

Jouskari-80 kyseli noista seulajutuista, niin ainakin viimeksi olisimme olleet valmiit ottamaan vastaa Down-lapsen. Jäimme siis kiinni rakenneultrassa, kun sikiöllä näkyi sydämessä golf-pallo löydöksiä ja se riitti kohonneeseen riskiin. Emme menneet punktioihin vaan olimme valmiit ottamaan lapseen vastaan sellaisena kuin hän syntyy :heart: Mutta jos meillä olisi silloinkin epäilty jotain muuta vakavampaa kromosomipoikkeavuutta, jolloin lapsella ei välttämättä ois elinmahdollisuuksia, niin olisin punktioon mennyt ja selvitellyt asiaa tarkemmin, mutta vaikeita päätöksiä sitten joutuis tekemään. :/ En sen tarkemmin nyt osaa sanoa, mitä sitä tekis, jos jotain tällaista vakavampaa ilmenisi. Vaikeita nää asiat on ja jokaiselle henkilökohtaisia. Jokainen ajattelee eritavalla ja jokaisen päätöstä tulee kunnioittaa vaikka oma ratkaisu olisikin toinen. Itse luulen, että tiedän vastauksen kysymykseen vasta, jos jotain ilmenee...

Tännepä ei mittään ihmeellistä...asuntoasiat vaan mielessä =)

Katjuska ja vilpertti 8+2 tai sit jotain muuta, kun neuvolantäti laittoi mun lasketuksi ajaksi 3.9, mutta vaihdan sit np-ultran jälkeen jos muuttuu vielä ;)

Heipä hei pitkästä aikaa! Olen ollut hiukan aikaa vain taustailemassa, mutta olen kyllä lukenut teidän kuulumisiä melkein joka päivä.

Jaksamista Niinulle :hug:

Onnea kaikille uusille ja ihanille ultrakuulumisille :heart:

Dior kyseli matkustamisesta. Olin juuri pitkällä viikonloppumatkalla joka sisälsi 2,5h lentomatkan suuntaansa. Suosittelen lämpimästi löysiä housuja, lentosukkia ja vettä. Muuten matka meni oikein loistavasti!

Omat ongelmat: Taas vaihteeksi kävin tänään päivystyksessä ultrassa. Aamuyöllä alkoi ruskea, runsas vuoto, jonka seurauksena soitin päivystykseen heti 8.00. Pääsinkin heti sisään ja alettiin selvittään mistä vuoto johtui. Kohdunsuu oli kiinni ja "lapsukainen" sykkeen kanssa sisällä. :) Ei mitään vikaa! Lääkäri sanoi, että joskus saattaa tulla selvittämätöntä vuotoa, joka ei kuitenkaan ole vaarallista. Oli kyllä tosi ihana lääkäri. sanoi vielä että jos vielä vuodan, niin heti vaan uudestaan paikalle.
Nyt siis kaikki hyvin ja toivotaan, että siinä oli sit viimeset "verensyöksyt"!

LA aikaistui taas, nyt se on 5.9.08.

Vauvaliimaa toivotellen

Neppis ja Nööti 8+6

Eka neuvola olis takana, la muuttu 6.9, pissassa leukkarit oli kahdella plussalla, että maanantaina sitten täytyy viedä näyte samalla kun menen verikokeisiin, sanoi että parempi viedä kun on tuo selkä vihotellut, ettei vaan ole tulehdusta.

26.2 on np-ultra ja tietenkin mies on töissä, eikä pääse mukaan :(
Kyllä mekin keskeytetään raskaus jos np-ultrassa jotain kehityshäiriöö löytyisi, arka aihe ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Mulla olikin sijainen neuvolassa ja kauhulla odotan koska oma täti palaa, on toisinaan aika tyly.

Vielä kun tämä 24h ällö-olo häipyisi niin alkais taas elämä hymyillä :D

Ai niin sykkeitäkin etsittiin ja pari sekuntia doppler näytti 130 sykkeiksi :heart:

saaramanta 8+5

Heippa vaan taas kaikille!
Paljon tosiaan tullut tekstiä sitten viimeksi, kiva!
Onnea kaikille, joilla mukavia ultrakuulumisia!
Sitten paljon voimia niille, joilla nyt surua!

Neppis Onneksi kaikki hyvin vuodosta huolimatta ja hyvä, että pääsit ultraan heti niin ei sait selvyyden asiaan.

Itsekin tässä vähän jännitän, kun ensi viikolla olis normaalisti menkkojen aika, että tuleeko jotain vuotoa. Viimeksi ei ollut pienintäkään tuhrua koko raskausaikana mut ainahan ei kaikki mee niinkuin viimeksi. Muuten olo on edelleen hyvä. Ei pienintäkään pahoinvoinita ole ollut ja jotenkin luulen, ettei tulekaan. Ainoa mikä mua ehkä "kiusaa" eniten on pissalla ravaaminen. Nyt tuntuu, et saa koko ajan istua vessassa ja öisin varsinkin. Outoa, kun ei ole tottunut. Mulla neuvola tosiaan vasta kahen viikon päästä ja mies ei tälläkään kertaa aio tulla yhteenkään neuvolaan mukaan. En itsekään mitenkään sinne miestä kaipaa, kun eipä siellä miehelle oikeen mitään oo. Ultriin sit tulee mukaan ja se riittää.

Nyt syömään!

Nenna ja siskoveli 7+1

Jos vihdoin myös näppäilisi tekstiä pitkästä aikaa,olo ollut suht karsee,väsymys melkoista ja puolesta päivästä yöhön kestävä etova olo..
cora85 Sä teit sitten mukavan comebackin,paljon onnea.Kylläpä pikkuinen on teitä pitänyt jännityksessä =)

Niinu86Paljon voimia :hug:

Seulonnoista oli ainakin jotain,me mennään vauvaa kurkkaan np ultraan mutta veriseulat jätettiin väliin.Mun päänupille olisi melkosen raskas päätös keskeyttää raskaus kuitenkaan jos ei nyt ihan jotain hengenvaarallista löydy.Kuopus on erityislapsi ja hyvin on pärjätty :) Mutta nämähän on niin henk.koht.asioita että kukin päättää tavallaan :)

Sitten olisi kyssäri,onko muita joilla raskaus vaikuttanut uneen?Siis yleensä olen kovankin hyvä nukkumaan enkä yöllä turhia heräile mutta nyt viime viikot olleet todella katkonaisia,heräilen usein ilman syytä,saan kyllä sitten jonkun ajan kuluttua nukuttua mutta todella katkonaista on.Lähes päivittäin olenkin sitten yrittänyt jossain välissä päivällä pätkän nukkua,muuten ei kertakaikkiaan jaksa.

Niin ja onnea,oli useita mukavia ultrakuulumisia myös :flower:
Tahtois kanssa jo päästä kurkkimaan taas pientä mutta 22.2on sitten np ultra että sinne pitäisi malttaa odottaa.Tosin neuvola on ennemmin että josko sitten löytyisi myös sydänäänet,saisi jotain vihiä että masuasukilla on kaikki hyvin.

Mutta hyviä vointeja mammoille :wave:

Lemis ja Pontus 9+3

huh olipas paljon tullut teksitä :D me oltiin pojankanssa isomummolla pari päviää ja tänänä kotiuduttiin... ja huomenna on se tuomion päivä nimittäin verikokeet, vaikka usko et kaikki olis hyvin kun oksettaa ja tänäänki aamulla tuli kunnolla, ja tissit oikein kipeet... no huomennahan se saadaan selville... niin ja mitään kipuja tai vuotoja ei ole ollut... erittäin runsasta valkovuotoa vaan :/ pitäkää peukkuja et kaikki hyvin...

ja tevretuloa uudet odottajat :wave:

snodgrass
Jahas, tästä töiden lomasta voisi vähän näpytellä tännekin... :)
Niinulle voimia ja :hug: Antakaa surulle oma aikansa, ja sitten taas eteenpäin.
Lizard, ihanaa että siellä ultrassa näkyi se pieni elämänalku ja pääset tosiaan neuvolan asiakkaaksi! Onnittelut myös muille ultrassa käyneille! Ja kuka se kirjoittikaan että kunta tarjoaa 4 ultraa! :eek: Olen niin kade, pitäisi varmaan muuttaa... ;)
Jouskari Mäkin olen ollut tässä välillä itkuinen ja väsynyt, en tosin niin pitkään kuin sinä. Mutta kurjaa kun haluaisi iloita raskaudesta, ja sitten kaikki vaan itkettääkin.. :/ Meillä oli esikoistytön kanssa esim. eilen kauheita matseja, joissa kyllä itkivät lopulta sekä äiti että tytär, kun tuntui että eväät loppuu kerta kaikkiaan kesken.

Siitä matkailustakin oli puhetta... Neitiä odottaessani olin pari kertaa reissussa, ensin miehen kanssa raskauden puolivälin paikkeilla Barcelonassa, ja sitten vielä kesäkuussa, kun la oli elokuun puolivälissä, yhden kuoron esiintymismatkalla. Molemmat reissut menivät hyvin, tosin en tiedä uskaltaisinko enää lähteä niin loppuvaiheessa matkaan kuin tämä jälkimmäinen oli. Lentotukisukkien tärkeyttä mulle korostettiin neuvolassa, ja niitä sitten pidinkin. Molemmilla matkoilla piti vain ymmärtää omat rajoitteensa fyysisen rasituksen suhteen, ei kannata laatia kovin hengästyttävää aikataulua nähtävyyksien kiertelemiseen. Ja ruoan saannista kannattaa huolehtia - mulla ehti pari kertaa tulla "epätoivoinen nälkä", niin et olisin vaan halunnut heittäytyä kadulle itkemään :D ennen kuin sopiva ruokapaikka löytyi.

Mulla oli viime yönä ihan älyttömän kipeet krampit tossa alhaalla oikeella ja ne vihlo myös alaselän puolle oikeelle :/ Soitin aamul neuvolaa ja kyselin niistä, ei se kovin huolestunu ollu ku ei mul mitää vuotoi kuintekaa ole. Sitä alko askarruttaa kuitenki se kipu ku se oli vaan oikeella ja pisti mut ihan vaan varmuudeks naistenpolille ja labraan. Vähän senkin takia ku noista viikoista ei oo tietoa... (ihana "täti" :heart: ) Polilla ultrasivat ja löyty musta "piste" joka vastais n. rv 5, vielä ei näkyny muuta. Ja kohdun sisällä oli tuo piste :) Ultraavat viel viikon päästä, ni jos sillo näkyin muutaki ku piste. Mä varmaan nyt perun sen yksityisen varhaisultran ku tuolla nyt kattovat...
Sit ottivat viel labrat ja hcg arvo oli jotain 6000 suunnillee, en muista tarkkaa. Vissiin seki ihan normi, kun eivät mitään sanoneet. Onko teil kokemusta noista arvoista?

Yhteistyössä