***SYYSMASSUKAT 2008 syyskuussa***

Huomenta...

Mulla oli kanssa semmoinen yö, että suurin osa meni kärvistellessä alavatsa ja alaselkä jomotusta, välillä poltti ylempääkin. Ja maha kivikovana + samaan aikaan vauva riehusti, ei paljon nukuttu. Ärsyttävää, kun ei voi tietää, mitkä sitten on SUPISTUKSIA. Neuvolassa mulle vähän annettiin ymmärtää, että se on juuri vain ja ainoastaan tietynlainen ylhäältä alaspäin työntävä kipu... ...kun taas kaverini sanoi että kissanviikset, jollain se on pelkkää selkäsärkyä. Eli - miten kuvailisit oikeaa supistusta te jotka enemmän tiedätte ??

Cora85: Mun vauva ei ainakaan viime viikolla ollut kiinnittynyt ja ohjeistus oli sama, että ambulanssilla sairaalaan. Sitä olenkin tässä miettinyt, että miten tarkkaa se on se auton odottelu, koska meillä täällä syrjän vieressä saattaa hyvinkin joutua odottelemaan - pitääkö vaan pötkötellä vai saako yrittää pistää asioita valmiiksi... typeriä kysymyksiä kun on näin uutta kaikki... mutta neuvolatätinen ei kyllä antanut ymmärtää että kiinnittymisen perusteella voi arvioida että syntyy pian tai ei - juuri siksi että se voi vasta synnytyksessäkin kiinnittyä.

Viime yönä mietin myös, että kun ne supistukset sitten on sitä itseään, niin olettekos soittaneet synnärille vielä ennen sinne lähtöä vai vaan menneet ? Eli pitääkö sinne ilmoittaa että tulenko nyt vai enkö tule tai että TULEN :xmas:

Kyselee Ihan Ummikko pienpapu 40+1
 
Koiramamma, onnea sylikaupalla :flower:

Pienpapu, kyllä täällä Helsingissä ainakin ohjeistetaan aina soittamaan ennen tulemista. Saattavat nimittäin antaa vielä neuvoja puhelimessa tai pyytävät vielä olemaan kotona ja laskemaan supistuksia. Soittamalla ainakin saattaa välttää turhan käynnin.

Kiinnittymisestä, onpa erilaisia ohjeita ja vielä samasta paikasta saatuja. Mulle ei nimittäin Kätilöopiston Haikaranpesän synnytysvalmennuksessa sanottu, että vauvan pitää olla kiinnittynyt tai muuten täytyy käyttää ambulanssia. Tarkistin vielä kirjalliset ohjeet eikä niissäkään ollut mitään mainintaa asiasta. Ihmettelen asiaa myös siksi, että neuvolassa terkka ei ole kertaakaan sanonut mitään vauvan kiinnittymisestä. Vain, että pää on alhaalla. No, eiköhän näihinkin kysymyksiin saa tarvittaessa vastauksen kun soittaa sairaalaan ennen lähtöä ;) .

Pienpapu vielä, minulla ainakin supistukset tuntuvat mahan kovettumisena. Monesti tuntemus on sellainen, että vauva ikäänkuin venyttäisi vatsanahkaa yhtäaikaa monesta kohtaan. Sen lisäksi supistuksia on tuntunut, siis kivuliaita sellaisia, selässä ja yläreisissä. Ei siis vain vatsassa.

Nyt minä alan siivoamaan, illaksi on odotettavissa vieraita.

Tiinuliini ja vauva 39+3
 
Onnittelut vauvautuneille :heart:

Koiramammalla aivan syötävän suloinen pieni vauveli! Poikaa veikkaisin minäkin.

Pienpapu, kaksi lasta olen nyt synnyttänyt ja molemmilla kerroilla supistukset ovat tuntuneet varsinkin alkuun nimenomaan alaselässä. Supistusten muututtua kovemmiksi ovat tuntuneet selän lisäksi vatsan puolella ja etureisissä, mutta selän puolelta ovat aina minulla alkaneet. Ensimmäisen kanssa en itsekään tunnistanut selkäkipua ensin supistukseksi - nyt toisen kanssa tiesin heti, että kohta mennään (tosin en olisi arvannut, että sellaista haipakkaa...)


Soittamisesta: Ainakin Naistenklinikalle pyydetään soittamaan ensin, mutta tuskinpa sieltä poiskaan käännytetään, mikäli ei ennen lähtöä soita.

Kamiliya & tyttö 10 vrk
 
Pienpapu Juu täälläkin 2mukeloa pakertaneena niin supistukset on alkanu joko selästä sellaisena polttavana,vähän kuin menkka kipuna ja vatsa on ollut "pinkeenä" (niinkuin tässä vaiheessa se muuta voisi ollakkaan :LOL: ) siitä se polttava jomotus on tosissaan levinnyt niin että on tuntunut joka paikassa kylkiluista tuonne reisiin, polttava tunne, siitä kai johtuu että ainakin vanhempi kansa käyttää edelleen sanaa poltot.

hmm täällä ei taaskaan mitään merkkejä jakaantumisesta, joten ajattelin lähteä sieneen, anopista se oli kyllä maailman huonoin idea :D .

Soittamisesta kyllä mä olen soittanu aina ja kertonut tulevani, ja ystävälläni kävi pari viikkoa sitten niin että sanoivat että älä tule meillä on sulku ja että mene naistenklinikalle... (mä en kyllä noudata tota sitten, saavat kärrätä vaikka sillä piipaa autolla sitten jos on kerta niin täyttä että en mahu johki komeroon)


Nawi ja väinö 39+6 tai 40+5(huih)


MUOKS** pakko tulla hehkuttaa, kävin jo tytön kaa sienes,oltii vartti ja suppiksia on 2koria täynnä, sit toi neiti 6v on niin innokas et lupas perkaa ne... :D ei mamin tartte...
 
Ekaksi kuitenkin onnittelut Kaizalle, Haikaralle ja Koiramammalle ja muillekin, jotka ovat ehkä lipsahtaneet ohi silmieni :flower: :flower: :flower: :flower:

Synnytys alkoi supisteluilla 9.9. klo kolmen aikaan iltapäivällä, mutta vasta kymmenen tai yhdentoista aikaan illalla ne alkoivat todella tuntua joltakin, sitä ennen vain menkkakipuja lievempää jomottelua. Hierominen, lämmin suihku tai lämpötyynyt eivät auttaneet kipuihin yhtään, liikunta ehkä vähän. Olo oli jo puolilta öin sietämätön ja soitin synnärille, että joko tullaan. Käskivät vielä kärvistellä kotona.

Jo yhdeltä yöllä sanoin ukolle että nyt kyllä mennään, eihän tätä kipua kestä. Sairaalassa oltiin klo 01.30. Siellä ensin pikaisesti käyrille ja kohdunsuu auki säälittävät reilut kaksi senttiä, jolloin ajattelin, että kuinkahan kauan tätä helvettiä sitten vielä kestääkään.

Pian sitten siirryttiin synnytyssaliin, jossa seuraavat kaksi tuntia kitkuttelin ilokaasun voimalla välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä. Kun kohdunsuu oli 5 senttiä auki, sain epiduraalin ja ajattelin, että ihanaa, nyt voin nukkua hetken (jostain minulle jäi tällainen luulo, että epiduraali vie kivut mennessään ja äiti saa hetken huokaista), mutta mitä vielä! Kohdunsuu olikin 10 minsaa epiduraalin jälkeen jo auki ja ponnistamisen tarve valtava. 20 minuutin ponnistelun jälkeen poika luiskahti sängylle äidin kiroilujen saattelemana =) . Jätkä huusi heti kuin hyeena ja syntymäajaksi merkattiin 04.50.

Kaikkiaan synnytyksen kesto oli 6,5 tuntia, eli aika nopeasti kai ensikertalaiselle. Jossain vaiheessa puhkaistiin lapsivesikalvot ja tyhjennettiin virtsarakko, mutta sen verran pihalla olin tilanteesta, että selkeetä mielikuvaa ei ole. Avautumisvaiheen kivuliaisuus oli paljon pahempaa kuin kuvittelin ja ponnistaessa tuntui siltä, kuin yrittäisi paskantaa jalkapalloa, mutta lopputulos onneksi on ihana :heart: ja lisäksi selvisin ilman suurempia repeämiä tai välilihan leikkauksia, joten pystyin istumaankin heti synnytyksen jälkeen. Jotta kovasti tsemppiä kaikille, joilla synnytys on vielä edessä :wave: !

Kysymykseen siitä, mitä kaipaan raskausajasta, voin vastata vain että unta! Poika syö koko ajan ja jos ei syö, niin kitisee mahanpurujen takia. Välillä sitten väsähtää niin, että saa nukuttuakin (niin kuin nyt). Mutta on hän silti sellainen mussukka, ettei voi kuin ihailla :heart: ...

väpä ja jätkä (7 vrk)
 
Taivaannasta ilmoittautuu!
Sohvannurkassa tuhisee pieni tyttövauva. Tiitinen syntyi 13.9. klo 4:58
Painoa syntyessä 3090g ja pituuttä 51,5cm
Kotiuduttiin eilen Rovaniemeltä. joten vauvanhakureissu kesti meillä kolme ja puol viikkoa... Mut hyvää kannattaa odottaa. Tarkempaa kertomusta laitan myöhemmin kun koneella istuminen on aika hankalaa
 
Koiramammalle ja Taivaannastalle rutkasti onnea, ihanaa :heart:

Pienpapu, samat ohjeet tosiaan sain. Ja niinkin tiukat, että vesien menosta suoraan kylkimakuulle, eikä ylös saa nousta. Itse suhtauduin hieman epäilevästi, että täytyykö sitä nyt noin varovainen olla, mutta toisaalta kaikki on vain vauvan parhaaksi, eikä siinä mitään ainakaan häviä (muutaman 10 euroa tietenkin kuluissa verrattuna taksiin). On niin hämmentävää, kun ohjeita tosiaan saa miljoonia erilaisia. Mutta, mutta... mulla tuota ongelmaa ei enää ole, sillä vauva on kiinnittynyt. Pää on ja pysyy paikallaan, vaikka kuinka heiluttelisi kuulemma.

Supistuksista, mulla ei vielä siis tarkkaa tietoa ole, koska vauva mahassa. Mutta taas aamulla tuli tunnin ajan säännöllisiä, kivuliaita supistuksia. Ja tuntivat kyllä tosi pahoilta, mutta vauva antaa odottaa. Eli mulla eroaa harjoitussuppareista niin, että tuntuu vellovana kipuna ristiselässä, josta kipu säteilee reisiin. Samaan aikaan alkaa oksettaa ja jotenkin poskiakin kuumottamaan. Ihan oikeat voivat sitten olla pahempiakin, mutta kyllä noikin jo saa mut puhisemaan :D Ja kuulemma oikeiden supistusten aikana ei pysty puhumaan, tiedä sitten, kaikkihan on erilaisia.

Ja ainakin Kättärille tosiaan vaaditaan se soitto. Ja varmaan sieltäkin samat ohjeet aina: Panadol 1g, piiiitkä suihku yms. Ei sinne helpolla pääse :D

Mä olin Itkisessä melkein neljä tuntia, huh huh. Jalat muusia. Ja vatsassa joku kestosupistus. No, tuli ainakin shoppailtua: kaksi "suitable for after pregnancy" -paitaa, imetysliivejä (H&M, joo tiedän, ettei mitään tosi hyviä), vauvalle villabody, shampoo, hoitoaine ja hoitosuihke. Ja ruokapuolta: rasvaton Waynesin latte, Stokkan isot kananugetit ranskalaisilla (kera ison salaatin), Waynesin brownies ja rooibos tee. :p Just kun aamulla hurrasin neuvolassa, että vain 200g viikossa painoa lisää. Ja on se niin mukavaa, kun siskopuoli on vain muutaman päivän jäljessä laskettussa ajassa, kehdataan toisillemme valittaa kaikesta ja jauhaa ihania raskausjuttuja. :)

Illalla vielä palailen. Nyt wishyä ja uusin Olivia.

Cora ja tyttö 38+4
 
Onnea Taivaannastalle tytöstä! :flower: Tulihan hän sieltä viimein :)

Pienpapu esitti hyvän kysymyksen supistuksista, kiitos minunkin puolestani vastanneille!

( . ) Neuvolassa käyty ja varattu aika taas ensi viikolle. Nyt en edes maininnut, etten tulisi ensi viikolla, vaan sovittiin näkevämme. Josko sais yllättyä iloisesti ;) Painoa oli tullu 400 grammaa, mikä on ihan ok mun viimeaikaisiin lihomisiin nähden. Vauva ei ole mullakaan kiinnittynyt, alhaalla kyllä. Jos lähtis pelaan Guitar Heroa ja syömään karkkia :D

Positiivista mieltä jokaiselle! :hug:

Mayah ja Pikkuinen 39+3 :heart:
 
Iltapäivää!

Onnittelut jälleen nyytin saaneille ja kiitokset synnytyskertomuksista! :flower:

Neuvolaa oli tänään ohjelmassa: kaikki ok, eli nyt vaan odotellaan. Jos ei viikon kuluttua ole mitään tapahtunut, saan varata aikaa yliaikaiskontrolliin äippäpolille. Laskeuduttu ollaan jo neljä viikkoa sitten ja pari päivää on ollut aivan tajuton paina lantiossa ja alapäässä. Ei mullakaan ole kertaakaan tosta kiinnittymisestä mitään sanottu neuvolassa eikä myöskään siitä et tarttis piipaa-autolla lähteä. Outoa.

Eilinen meni rauhallisesti kotioloissa ja lähes sisätiloissa. Aloin sitten töppösiä pikkuiselle kutomaan, niin sain ajateltua jotain muutakin kuin sitä maagista laskettua aikaa. Tosin lähes taukoamatta piippaava puhelin ja kaikkien kyselyt hieman romutti mun zen-tunnelmaa :(

Tänään onkin sit neuvolan jälkeen ollut jotenkin tosi outo olo. Alaselän kivut alkoi puolenpäivän aikaan ja vatsa on jotenkin normaalia pingottuneempi ja varsinkin alavatsassa on tosi tuskainen olo. Myös on saanut vessassa rampata, tuntuu olevan vähän maha sekaisin. Jospa tämä nyt sitten enteilis jotain - pliis pliis!! :D

Turvotus senkun pahenee. Nyt on aamuisin sormissa jo niveletkin niin pirun kipeet eikä sormet lähde toimimaan ilman pientä sormijumppaa - huoh. Normaalit sukat on ihan tuskaa pitää jalassa ja oonkin siirtynyt anopin kutomiin villasukkiin, kun ovat ainoat joissa resorit ei kiristä.

Pahoittelen valitusvirttä, niinkuin huomaa alkaa olla aika "valmis" olo.. :ashamed: Jospa kävis asettelemassa tänään ostamani isot krysanteemit ulos ruukkuihin ja haukkais vähän happea samalla.

Odottaviin tunnelmiin...

Zucchero 40+1
 
Onnittelut Eitsa, koiramamma ja taivaannasta perheineen pikkuisista kääröistä :heart: :heart: :heart: :flower: :flower: :flower:

Ja Väpälle kiitos kertomuksesta =)

Täällä jotenkin taas häsä päivä :kieh: No yö sentään meni suht hyvin... alkaa vähän mustasukkaisuutta näkyä ilmassa välillä :whistle:
Neuvolassa tuli käytyy ja ainakin yli syntymäpainon jo ollaan :heart:
 
onnittelut taas vauvaantuneille :flower: :heart: ja väpälle kertomuksesta.

hitsi,miten raivostuttavaa on kun yrittää soittaa jollekkin niin heti sielä toisessa päässä luullaan,että soitin ilmoittaakseni,et nyt on lähtö tai nyt on jo vauva syntynyt :headwall: ihan kun minulla ei voisi muuta asiaa.enpä viiti enään soittaa kellekkään vaan laitan vaan viestin jos on asiaa..

kyllä on ollut tylsä päivä ja vettä sataa.huomenna olisi tarkoitus mennä kirpparille myymään.
vitsi mullakin on nivelet kipeitä,varsinkin sormissa.

pehmis 39+4
 
Tänään kotiuduttiin!!

Tyttö 3760g ja 50cm syntyi sektiolla 12.9 klo 10.18. Kymmenen pisteen vauva ja maailman ihanin sellainen!!! Tulen kertoilemaan joskus sitten miten asiat eteni...

Liiko ja nyytti 5vrk
 
Paljon onnea Koiramamma, Taivaannasta ja Liiko!

Hiukan keskimääräistä pidempi vauvanhakureissu sulla Taivaannasta, mutta hyväähän kannattaa odottaa :D

Zuccheron zeniläisyys on ollut koetuksella. Onneksi mulle ei vielä tule joko-viestejä. Tosin tässä on vielä reilu viikko laskettuun aikaan eli ehtiihän noita sitten tulemaan.

Kiitos Pienpapu tosta supistus-kyselystä ja kiitos kaikille vastanneille. Mä en meinaan vieläkään tiedä miltä supistus tuntuu.

Cora oli viettänyt kivan shoppailupäivän. Ja toi on kyllä tosi erikoista, että noi ohjeet vesienmenon suhteen on niin erilaisia. Kyse on kumminkin ambulanssin tilaamisesta joka kuulostaa suht tärkeältä jutulta, eli on aika erikoista että jossain se on tarpeellista ja jossain ei. Tässä raskausasiassa suomalainen terveydenhuolto on kyllä hyvin epätasa-arvoista ja tietotaso vaihtelee neuvovilla henkilöillä välillä ihan hirveästi. Meillä ei ole ollut mitään puhetta mielestäni, mutta pitääkin huomenna neuvolasta tarkistaa.

(.) Flunssa kiusaa vieläkin, mutta lienee hellittämään päin. Alaselkää juili taas äsken, mutta hellin sitä tolla kauratyynyllä. Alavatsalla myös menkkamaisia jomotuksia. Tajusin tänään kovasti jo odottavani synnytystä ja oikein mikään muu ei enää ole mielessä. Mieskin katseli eilen kalenteria ja totesi olevansa kuukauden sisällä isä. Kuulemma pelottava mutta hieno ajatus. Mua ei vieläkään pelota niinkään synnytys vaan ennemmin ne seuraavat 18-vuotta.

Feliana 38+3

Jahas nyt anoppi soitti miehelle ja tiedusteli joko supistelee... tästäkö tää nyt sitten alkoi?
 
Vielä tuosta ambulanssihommasta, eli tuolla KYSin synnytysvalmennuksessa puhuttiin vaan raskausviikoista, eli olikohan että ennen 37 (?? en muista) jos alkaa vesien menolla niin silloin pitää mennä ambulanssilla, muuten voi tulla omalla autolla. Neuvolassa sitten vaan tuli tuo ohjeistus, että jos pää ei ole kiinnittynyt ja vedet lähtee kovasti virtaamaan, niin se napanuora saattaa luiskahtaa pään ja lantioluiden väliin ja siitä seuraten tulla ongelmia vauvalle. No, ambulanssilla ollaan kuitenkin menossa jos tänään tulee lähtö - huomenna on neuvola ja toivon kovasti että pää olisi kiinnittynyt niin voisi unohtaa tuon ambulanssihässäkän...
 
Lauantaina 13.9.08 syntyi meille poikavauva (39+2). 52cm ja 3530g, pipo 34. Tänään kotiuduttiin Tyksistä ja kaikki on sujunut oikein mukavasti.
Palailen paremmalla ajalla lukemaan ja kommentoimaan. Onnea kaikille, jotka ovat saaneet jo vauvansa ja tsemppiä niille, ketkä vielä odottelevat.

Katti ja poika 4pvä
 
Lizardille, eitsalle, katille ja taivaannastalle perheineen nyyteistä :heart: :flower:
( toivottavasti muistin kaikki :ashamed:

Ja lähtöä tuntuu moni tekevän, Tsemppiä heille!!

( . ) Nvla oli ja kaikki ok... Painoa ei ollu tullu ( onneksi ) Verenpaineet pikkasen noussu, mut siis ihan normaaleissa "mitoissa" mennään. Hemppa oli hyvä ja vauva liikkuu hyvin ja syke hyvä. Ei ollu kiinnittyny ja meilläpäin sain käskyn mennä piipaa-autolla, jos lapsevedet menee. Ite kans vähän epäilin ja kyseenalaistin asiaa. Mut täytyy totella, eipähän tartte myöhemmin surkutella. Mieluiten menisin omalla autolla, matkaa on kaikki n.5km... Ambulanssin odotteluun menee kauemmin, entä jos lähtis ite... Mut komento tuli!!
Nyt telkan ääreen "nauttimaan" ja nauramaan idiooteille neljän seinän sisässä!! Eli BB:n pariin MOI!!
R iikka 37+6
 

Yhteistyössä