***SYYSMASSUKAT 2008 syyskuussa***

jkoolle onnittelut.aamulla supisteli aika napakasti,mutta loppui taas kun seinään.sen jälkeen ei ole mitään supituksia ollut ja pääsin myymään kirppikselle..turvotus on täälläkin riesana!nilkat on yht paksut kuin nilkat ja sormet on kuin mitkäkin makkarat :LOL:

 
Taisi järeät aseet vaikuttaa: imurointi, lattioiden pesu, vauhdikas kävelylenkki ja kovat löylyt illan aikana ja nyt reilu kolme tuntia suppaillut kipeesti max. 5 minuutin välein. Kohta pirautan kättärille ja kysyn lisäinfoa. Olo ei vielä täysin tuskainen. Toivottavasti supparit jatkuu ja päästään tositoimiin! Yllättävän rauhallinen olo.
 
Zucchero peukut pystyyn että se olis nyt sit menoa. Luinkin just et isoin osa vauvoista syntyy viikoilla 40+2. Ja totisesti toivon että pitäs paikkansa munkin kohalla..

nawi ja väinö 40+1 tai 41+0
 
pienpapu mulla ei kumpikaan kiinnittynyt kun vasta synnytyksessä.mäkin olen kärsinyt ennen raskauksia kivuliaista kuukautisista, nyt saatki toivonkipinän sillä mulla kivut ekan raskauden myötä väheni huomattavasti!sillon riitti ihan normi 800 särkylääke!toivotaan et sulla kävis yhtä hyvä tuuri asian suhteen.

katjuska naureskelin eilen itteeni kun huomasin että puolet päivästä menee tissi paljaana esikoisen perässä juostessa.onneks vauva ei häiriinny vaikka joutuukin ruokaileen jatkuvassa liikkeessä :D

jkoo onnittelut!kyllä se epparikin siitä äkkiä onneks paranee!

zucchero tsemppiä matkaan!

suppareita tänne kaikille muillekin!
 
Huomenta!

Jkoolle onnea vauvasta!!
Ja Zuccherolle onnea matkaan ja voimia jos se oli sitä itseään. Toivotaan niin!

Huonosti nukuttu yö takana, blääh!
Tarttee siivoilla, kun terkka tulee kotikäynnille.

Miia ja "Tyyne"
 
muistaakohan kukaan enää mua? :D ei varmaan no mut kuiteskii täälläkin vielä kasassa ollaan.. ensi viikolla tiistaina ä polilla kontrolli vauvan painon takia ja jos ei ole noussut käryille niin aletaan käynnistelee.. oon yrittänytkin vauvalle puhua että tulis omatoimisesti pihalle...

Onnea kaikille nyytin hakeneille joka päivä olen moneen kertaa täällä käynyt lukemassa mutta olen mhuono kirjoittamaan :whistle:


auts ja masukki 38+5
 
TOivottavasti Zuccherolla on tosi kyseessä.

Auts, kiva kuulla sinusta. Täälläkin ollaan puhuttu ja maaniteltu vauvaa joka päivä, että sopisi neidin tulla ulos, mutta ei mitään!

Daydreams ja Katjuska, kuulostaa teidän vauva-arkenne aika vauhdikkaalta.

Omaan oloon ei mitään uutta. Hyvin nukutun yön jälkeen lähden suuntaamaan kohti neuvolaa. Hauskaa ja vauvarikasta päivä kaikille odottelijoille.

Tiinuliini ja vauveliini 39+5
 
Huomenta!

Zuccherolle onnea matkaan, eiköhän ole tosi kyseessä siellä. Paljon puhallus -ja ponnistusvoimaa :)

Auts, muistetaan. Siirry ihmeessä tänne juttelemaan enemmänkin, alkaa juttutoverit loppua. Kohta pitää siirtyä lokakuisiin (ja myöh. varmaan marraskuisiin ;) ) Ilmeisesti alkukuulaiset on olleet aktiivisempia täällä...

Siis viime yön ja nyt aamulla mulla on ollut ihan ennennäkemätön turvotus! Eilen illalla tilattiin pizzat ja jaffaa, tosi fiksua näemmä. Mies sanoikin, et kieltää toistaiseksi kaiken tollaisen. Olin vielä lukenut jostain, et kannattaa juoda mahd. vähän, jos haluaa synnytyksen käynnistyvän. Mutta eihän sitä ikuisuuksiin jaksa fetasalaattilinjallakaan! No, sormet oli tosiaan niin pulleat, yököttävää, täynnä valkoisia pilkkuja. Ja eivät taipuneet nyrkkiin hetkeen... Tuskaisena sitten niitä liikuttelin edestakas, auts. Eilen illalla nilkat olivat myös massiiviset ja sukista jäi puolen sentin painallusjäljet. Verenpaine kotona kuitenkin vain 119/69. Eli kuuluu sitten asiaan...
Jeps, tänään mutsin päiväkodille lapsia kattelemaan, jospa ne hormoonit siitä saisivat vauhtia :D Joka kerta, kun kuulen tuolta pihalta jonkun vauvan itkua, niin jotenkin kytkeytyy hoiva -ja sylivietti päälle.

Ihanaa vauvan tuoksuista perjantaita!

Cora ja tyttö 38+6
 
Huomenia kaikille. Täällä myös hyvin nukuttu yö takana. Ihanaa kun kerrankin tuntuu siltä että on nukkunu tarpeeks, nyt pitäs vaan jaksaa raahautua liikenteeseen, jotenki oon niin mökkeytyny tänne kotiin ettei mihkää jaksa lähtee..

Zuchero taitaa olla sit nyytin saaneena tai ainakin loppumetreillä jo.. huisia.

voi kunpa mäkin jo.

Auts joo nyt lisää kirjottelemaan, täällä meno hiljentynyt aivan totaalisesti. Ei meitä ole kuin muutama hassu jotka täällä enää heiluu... mein vauovoil ei oo mikää kiire maailmaan..

nyt reipastun ja lähden kyläilee maailman sulosimman kummitytön luo, ja vien sen raukan sitterin :D

nawi ja väinö 40+1 tai 41+0
 
Menee kohta yksinpuheluksi täällä kun kaikilla jo on oma nyyttinsä! :LOL:

Eilen katsottiin miehen kanssa horoskooppeja ja viimeistään siis maanantaina pitäisi pinnistää jos neitsyt-vauvaa halajaa. Meille käy kyllä se vaakakin mainiosti =)
Turvotusta edelleen täälläkin ja nivelet kipeenä. Huomasin yöllä veskiin mennessä, että polvetkin alkaa olla tän painon alla jo aika kipeät. Ja kyselyjä tulee taas satelemalla.... joko joko...

Tänään on ohjelmassa sitten vierailua kavereilla, kivaa! Pääsee hoitelemaan 5kk vanhoja kaksosia :heart: Nyt kämppä kuntoon! :wave:
 
Zucchero taitaa jo vauvaansa ihailla =) :flower:

Auts... Tänne joukkoon vain!!
Meripihkan kanssa samaa mieltä, et voi olla aika tylsää yksin keskustella täällä. Tosissaan vähenee nuo kaverit täällä... Vaikka onhan täällä vielä onneks muutama :D
Nawi Mulla on ihan sama fiilis, mihinkään ei jaksas kotoa lähteä. Ei huvita ja on tän vattan kans kulkeminen jo niin ärsyttävää ja huomiota herättävääkin! Olis niin kiva olla vaan kotona. No ei se auta valittaa!
Turvotus naamassa... oli eilisen juttu HUH!! Mutta joka luu, nivel ja kaikki muu mahdollinen alapäässä on kipeenä, vihloo ja jomottaa :x. Supistelee kyllä, mut ei voi sanoa et tarttis vielä lähtöä synnärille suunnitella. Mietin vaan et kannataisko pakata mukaan sairaalakassi... Tänään siis lähetään sinne häihin :/ Taitaa olla viisainta. Isäntä tuumaili eilen et ei lähe mun kanssa mihinkään, jos on mulla yhtään tuntemuksia et tarttis synnyttämään lähteä... Saan kuulema yksin synnytellä tienposkessa :LOL: Vaikeehan se on vuorokauden tarkkuudella sanoa tuleeko tarve lähteä vai ei... Vielä ens viikon ku malttais pysyä vattassa, vaikka mammalla onki niin tuskanen olo. Sitte vois serkku käynnistellä ( tai kokeilla ) akupunktion avulla =) Olishan se jännää!

Nyt mamma alkaa pakkaileen ja menoks!
R iikka 38 tais nyt sitte vaihtua
 
Huomenta! :)

Zuccherolle onnea matkaan!

Hesarissa oli just päivän ikäisenä kuolleen tyttövauvan kuolinilmoitus... Oli ehditty hätäkastaa. Minä itkin niin, että lehti kastui :'( Ei passaa liikaa tuota miettiä tai muitakaan kauhukuvia.

Eilen meinasin jo mennä ostamaan risiiniöljyä, kun kuulin sen käynnistävän synnytyksen. Luojan kiitos luin ensin netistä siitä ja tulin toisiin ajatuksiin. Sillä olis voinu aiheuttaa jotain kauheaa kuten kohdun repeämisen ja sekä äidin että vauvan kuoleman... HUH! Minä vaan ajattelin, että se on joku luontaistuote ja ihan vaaraton. Että voikin ihminen olla typerä. Tuli niin huono omatunto, että ajattelin odottaa nyt ihan rauhassa, kunnes vauva on valmis syntymään (ihan ku vaihtoehtoja muka olis). Niitä ässiä kyllä harrastetaan edelleen :D

Aurinkoista päivää jokaiselle! :)

Mayah ja Pikkuinen 39+5 :heart:
 
Siis hassua!Mä just tänään aamulla mietin että pitäis huudella palstalla sua "Auts" :D Kun muistin että meillä on lasketut samana päivänä ja ajattelinkin kysellä mikäs sielä on tilanne. :D

Mä täälä edelleen yhtenä palana,rv 38+5 siis menossa.Edellis yönä nousin viideltä ylös kun tuli kovat supparit mutta kesti vain pari tuntia ja lopahti.Hullua että vaikka mulla on 7:s synnytys niin en yhtään muistanu miltä ne oikeat supparit tuntuu ennenku niitä tosiaan nyt taas oli. :D On se luontoäiti ihan viisas.. :whistle:

Paikat on auki ja pehmeet,vauva tosi alhaalla mutta eipä nyytillä mikään kiire tunnu olevan.Sen sijaan mulla alkaa jo olla.Totesin tänään että painan siis vaan 56kg ja viimesimmilläni. :eek: Muiden aikana oon 63kg painanu näillä viikoilla vaikka sama lähtö paino aina ollu,49kg.Miten muilla on painoa tullu?

Tänään menee lapsikatras isälleen viikonlopuksi.Tää mami aikoo rentoutua koko viikonlopun ja nukkua paljon.Toki toivon että saishan se vauva vaikka alkaa syntyä nyt vapaa viikonlopun aikana,olis ainakin helppo lähteä synnyttämään kun ei tarvis ensin kuskata katrasta hoitoon,sais vaan lähteä. =)

Mut nyt jatkamaan perjantai siivot loppuun,supistuksia meille muutamalle jotka täällä vielä masua kasvattaa! :wave: :heart:
 
Mayah Juu ei paljoo kannata risiiniöljyllä käynnistellä :eek: Onneks löysit infoa asiasta!!
Kaveri käynnisti yhden synnytyksistään sen avulla ja kehas kyllä ettei ollu kovin fiksu veto! Kolme lasta hällä ja tuumas et se oli kaikista kauhein synnytyksistä... liekkö sitte vaikutusta. Mut onneks molemmat selvis suuremmitta ongelmia... Ässiä kehiin, ei ne kerralla auta, mut uskon et pidemmän päälle niilllä on jotain vaikutusta asiaan. Ja voithan vaikka vyöhyketerapiassa käydä tms...?

:wave: taas mää
 
Ihanaa R iikka kun sullakin noita viikkoja jo noin rutkasti :D Kun viimoisena kuiteski listalla oot. Mutta täytyy nyt pysyy vaan niissä alkuperäisissä suunnitelmissa ja kaveri saa syntyä syyskuun puolella. ;)

Mayah onneks tosiaan otit asiasta ensin selvää ennen kuin aloit sitä risiiniöljyä naukkailemaan....

Nyt lähetellään jokaiselle massukalle rutkasti suppareita :kieh: R iikkakin synnyttää siellä sitten kesken häähumujen vaan :LOL:

Olikos se eilen kun joku kirjoitti verenpaineiden noususta, kun neuvolassa oli käynyt, niin sen pitäs ainakin olla yks merkki synnytyksen käynnistymisestä lähiaikoina. Että nyt mammat mittailemaan paineita :whistle: Voi kyl olla niin, että nousevat sitte jo pelkästä stressistäkin, kun koko ajan mittaa :xmas:
 
Päivää!

Auts tervetuloa takaisin kirjoittelemaan. Täällä on tosiaan tahti hiukan hiljentynyt kun porukka on vähentynyt.

Ihmisillä näyttää olevan hyvin nukuttuja öitä takanaan. Täälläkin ihan hyvin meni toi yö. Harmi v ain, että piti herätä seiskalta availeen lukkosepälle ovea. Kerrankin ois nukuttanut kunnolla. No menin kyllä takaisin nukkumaan sitten myöhemmin, aamupalan ja vessan siivouksen jälkeen.

Mulla tais eilen olla illalla harjoitussuppareita. Ajatelkaa kuinka säälittävää! Mä saan vasta ekoja harjoitussupistuksia täällä... Bah täytyy varmaan alkaa kurkkimaan tota lokakuisten/marraskuisten pinoa. Mutta niin siis n. 10 minuutin välein ylävatsa kovettui ja tuli sellainen "hassu" olo. Ihan kuin olisi jännittänyt jokin paljon, sydän alkanut lyömään hiukan nopeammin, posket punertunut ja hengityskin hiukan salpaantunut. Loppujen lopuksi oli sitten haettava kauratyyny kipeään alaselkään. Nyt alan ymmärtämään miksi ihmisillä menee hermot tähän loppu aikaan.

Feli 38+5
 
Noniin! Ruodussa taas! Tosin ei enää niin aktiivisesti, sattuneesta syystä..:)

Heti alkuun, että en oo ehtinyt lukemaan MITÄÄN juttujanne täältä sitten 10. päivän, joten pahoittelen! Mutta paljon onnea kaikille nyyttinsä saaneille!

Aattelinpa tuota synnytyskertomusta rustata, vielä kun muistaa tapahtumat kunnolla.

Jeps, eli laskettuna päivänä 10.9. kävin täälläkin avautumassa, että kun ei mitään merkkejä ollut jakautumisesta... siinä se päivä meni ja illalla menin normaalisti nukkumaan. Klo.1 heräsin vessaan tavallisesti ja olikin sitten alkanut verinen vuoto. Soitin synnytyssaliin ja käskivät lähteä näytille. Niinpä me lähdettiin, otettiin varoiksi kaikki kamat mukaan, mutta jotenkin oli sellanen olo, että kotiin viel palataan. No tunnin ajomatkan jälkeen, melkein perillä sairaalassa alkoi alaselässä kummallinen jomotus, jotka sit myöhemmin osottautui supistuksiksi, Mutta voitteko kuvitella, mä en tajunnut niiden olevan supistuksia! Sairaalan vastaanotossa kun laittoivat käyrille ja kysyivät onko supistuksia, niin vastasin:"en tiedä, ei kai." Mutta kun seuraavan kerran tuli se outo jomotus selkään, sanoin, että nyt ehkä supistaa, ja sitähän se sitten oli käyränkin mukaan. Käyrien jälkeen lääkäri katsoi tilanteen ja ultrasi, ja totesi, että jäätävä tarkkailuun. Kaikki hyvin, mutta synnytys saattoi olla alkamassa. Olin tiukasti kahdelle sormelle auki. Mutta supistukset alkoikin siitä heti säännöllisinä (noin klo.2.30) ja väli oli koko ajan maksimissaan 5min. Klo.8 aamulla olin vasta 3cm auki, ja supistukset voimistui. Joten meidät siirrettiin vihdoin saliin. Siellä aloitin ilokaasun, josta olikin apua seuraavat pari tuntia. Miehestä oli suuri apu tässä, osasi aina katsoa käyrältä, koska supistus oli tulossa. Puolen päivän maissa ei ilokaasu enää tuntunut missään vaan laitoivat kohdunkaulan puudutuksen. Tästä jäi kauhu! Itse laitto oli niin kamalaa ja kivuliasta ja niitä laitettiin kaikenkaikkiaan 4 ja ainoastaan ensimmäinen tehosi muhun puolen tunnin ajan! epiduraalia halusivat pitkittää, koska pelkäsivät avautumisen hidastuvan. no, noin klo.15.30 vihdoin tilattiin epiduraali ja kaikki oli valmiina, mulla tippa ja kaikki muut ja olin jo kylkiasennossa ja lääkäri takana piikin kanssa, kun kiljahdin, että "nyt ponnistuttaa!". Kätilö tsekkas paikat ja tokas, että juu ei enää laitetakaan epiduraalia, ei ehdi. Ja siinä sitten odoteltiin, että sain alkaa ponnistaa ja 16.26 syntyi pikkumies<3 ponnistusvaihe kesti 15min. Synnytyksen jälkeen sain jonkin vahvan lääkkeen, kun repeemä oli kivuliaassa paikassa ja menetin aika paljon verta, joten olin ekan tunnin ihan pihalla. synnytys itsessään ei ollut maailman ihanin kokemus, olin jopa vähän järkyttynyt jälkeen päin.. mutta nyt jo paremmalla mielellä ja onneksi lopputulos on mitä parhain!<3

sairaalassa jouduttiin olemaan 6vrk, kun poika tuppasi pienen kokonsa vuoksi olemaan keltanen. ja pieni yllätti kaikki pienellä koollaan, onhan meitä käytetty synnytystapa-arviossakin, kun povasivat isoa... :LOL: mutta kakki on hyvin ja arkea lähdetään nyt pyörittelemään.

mutta siinä lyhykäisyydessään, nyt taidan mennä vauvan viereen päikkäreille!

tsemppiä vielä kaikille masukkaille!

suhveli ja pikkumies 8vrk
 
Edelleen kasassa... eilen illalla heräsin puolen tunnin unien jälkeen siihen, että taisin saada oikeita supistuksia 2-3 n. puolen tunnin välein. Ne oli kyllä menkkakipuluokkaa vielä. Mies oli innoissaan että laske nyt niiden välejä mutta mä vaan narisin, että haluan nukkua yöllä enkä lähteä synnyttämään |O Täällä siis asuu pieni unikeko :D

No, nyt aamulla tuli samaten kerran jomotus, mutta plää... siihen loppui. Huvittavaa on, että kauheasti odottaa synnytystä, mutta kun alkaa supistuksia tulla niin tuleekin semmoinen: "O-ou, ei vielä sittenkään" -jänistys :D

Oiskohan Zucchero tosiaankin vauvaantumassa??

Pienpapu 40+3
 
Ai niin, vielä kysymys, että miten pitkiä kestoltaan on ne "oikeat" supistukset. Mietin eilen illalla niitä mun oletettuja supistuksia, kun ne kesti helposti 5 minuuttia (ja väli oli kuitenkin vasta n. puoli tuntia) ja enemmänkin, kun taas (jälleen kerran) neuvolassa puhuttiin puolesta minuutista ja sitten kun välit lyhenee niin pidemmistä... että olikohan minulla SITTENKÄÄN niitä OIKEITA supistuksia :LOL: (Tämä alkaa jo mennä komiikan puolelle tämä oikeiden supistusten metsästäminen)
 
Katjuska Juu näin on tosiaan vielä suunnitelmat... ei tämä matkassa pysy sinne ainakaan 3.10 asti ;) Ja on muuten oikeesti välillä sellanen olo, et hyvä jos sen viikon verran oon kasassa. Mut tiedä sitte... Tosiaan siellä häissähän olis mukava lurauttaa vaikka ne lapsivedet sinne tanssilattialle esim. :LOL: Ja dramantiikkaa lisäätään siihen sitte sillä ambulanssin tilaamisella. Täytyy vaan sanoo etteivät vie jyväskylään, suurinpiirtein sama matka on tänne kotikaupunkiin =)

Pienipapu ja Felinia Tosiaan toista odotan ja silti tässä yks kerta mietin, että miltä ne oikeet supparit mahtaa tuntua. Sitte vaan muistutin itteeni ettei ne lapsoset salaa synny. Jostakin syystä esikoiselta tiesin "heti" että mistä nyt on kysymys. Mut nyt on loppuodotus ollu muutenki kivuliaampi entä esikoiselta ( vai mahtaako aika kullata muistot ) Ja harjotussupparit jämerämpiä tässä odotuksessa. Ja mulle tulee kans sellanen "perhosia vattassa" olo kun supistaa ja henkeä salpaa hetken aikaa.
Ja mullahan esikoiselta ei ollu kuin niitä harjotussuppareita, ennenku sitte alkoi jotain oikeasti tapahtumaan. Ja niin kurjalta ku se kuullostaa niin tositilanne oli sitte yöllä, ja mää olisin sillon(kin) kyllä halunnu nukkua :LOL:

Nyt on siis esikoinen jo juhliin matkalla ja pitäs tästä lähtee suihkuun ja laittaan naamaa!
R iikka
 
Jospa mäkin nyt liittyisin vielä loppumetreillä kirjoittelemaan ja jakamaan tuntemuksia kun tuntuu väki vähenevän.

R iikka mulla on myös toinen synnytys edessä ja tuntuu siltä et ei muista yhtään millasia ne varsinaiset synnytyssupparit oikeen oli. Mua on nuo harjotussupparit kyllä vaivannu jo monta viikkoa mut eipä ne juuri muuta tee kun vetää koko masun ihan tiiliskiveksi. Eilen illasta kyllä supisteli tasasesti nelisen tuntia kymmenen min. välein samalla tavoin kun Felianakos kuvaili et kuumotti poskia ja sydän löi vähän nopeemmin. No soitin sitte miehellekin joka on Helsingissä töissä et tankkaappas auto valmiiks jos yöllä hälytän sut synnyttelemään (tyks). Mutta eipä mitään, viideltä heräsin ja supisteluista ei tietoakaan vessaan noustessa koko alakerran luusto huuta kyllä hoosiannaa mut taitaa kuulua asiaan.

Asiasta kymmenenteen, mun neuvolan tätsy kehotti käyttämään loppuraskaudesta ja imetyksen aikana gefilus-tuotteita. On kuulemma tutkittu juttu et se saattaa ehkästä vaavin masuvaivoja, en sitte tiiä mut aion ainakin kokeilla kun esikko oli aika masuvaivainen ja allerginen.

Niistä kiloista joku kyseli ja mä en ees kehtaa sanoa kuinka paljon oon paisunu... uudet on kymmenluvut reippasti..toivonpa vaan et osan kiloista vois laittaa turvotuksen piikkiin :whistle:

Ja onnittelut muuten kaikille nyyttinsä jo noutaneille :flower: :flower:

lyyli 38+6
 
Lyyli, olen syönyt Gefilusta viimeiset kolme kuukaustta joka päivä. Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan auttavat vauvan vatsavaivoihin ja allergioihin. Niiden syönti kannattaa aloittaa loppuraskaudesta ja jatkaa imetyksen aikana. Ei niistä ainakaan haittaa ole, joten kannattaa tosiaan kokeilla ;) .

Neuvolassa kävin ja kaikki oli normaalisti. Uusi aika varattiin ensi torstaiksi, mutta toivottavasti sitä ei enää tarvitsisi käyttää. Painoa on tullut raskauden aikana noin 10 kg, suurin osa ihan tässä raskauden lopussa. Tuntuu oudolta olla näin painava! Onneksi osa sulaa pois synnytyksessä, toivottavasti myös se tänään nautittu Berliininmunkki :whistle:
 

Yhteistyössä