Heippa!
Meille syntyi poika 9.9.2008 klo 04:06. Pituus 49cm ja paino 3600g.
Olen lueskellut palstaa päivittäin odotusaikana, mutta en ole saanut aikaiseksi alkaa itse kirjoittelemaan. Nyt kuitenkin ajattelin kertoa synnytystarinaa
Maanantaina juoksimme miehen kanssa kaupoilla, eikä synnytyksestä ollut tietoakaan. Illalla katsoin BB:tä ja kävin nukkumaan heti BB:n jälkeen. Tunnin nukkumisen jälkeen heräsin siihen kun jotain lirahti housuun ja juoksin (eli lyllerisin) vessaan tuumailemaan, että voiko tää nyt olla sitä lapsivettä. Vessapönttöön lirahti lisää ja sitähän se oli. Herätin miehen, että mitäs nyt piti tehdä
Lähes samantien alkoi vähän supistelemaan ja soitin kättärille, josta sanottiin, että voin ottaa Panadolia, yrittää nukkua ja tulla aamulla kahdeksan aikaan, mikäli oireet eivät pahene. Otin parit Panadolit ja koitin käydä nukkumaan, mutta turhaan. Supistusten väli oli n. 5minuuttia ja ne muuttuivat kivuliaimmiksi ja tiheämmiksi. Reilun tunnin kärvistelyn, vessassa istumisen ja ympäri asunnon tarpomisen jälkeen mies oli sitä mieltä, josko sinne synnärille soitettaisiin uudestaan
Soitin uudelleen kättärille, josta pyydettiin lähtemään pikkuhiljaa sinnepäin. Mies tilasi taksin ja kättärille päästyämme tuli oksettava olo ja päässä huippasi. Meidät ohjattiin synnytyssaliin kätilön ja kätilöharjoittelijan toimesta. Harjoittelija kyseli haluanko kiikkustuolia, jumppapalloa jne. ja kätilö sanoi tulevansa katsomaan kohdunsuun tilannetta. Kivut oli aikalailla kovat, enkä pystynyt muuta kuin istumaan vessassa (luonnollinen suolentyhjennys operaatio) tai kävelemään ympäri huonetta. Minulle tarjottiin kipuihin ilokaasua, jota otin ensin aika varauksellisesti, mutta lopulta ryystin sitä niin paljon, kuin pystyin
Kätilö tuli kokeilemaan kohdunsuun tilanteen ja pyysi harjoittelijaa katsomaan/kokeilemaan myös. Tämän jälkeen kätilö ja harjoittelija alkoi kiireellä valmistelemaan paikkoja, laittamaan tippaa käteeni ym. Kätilö sanoi, että kohdunsuu on auki 8-9cm, lapsi syntyy, eikä toivomaani epiduraalia keretä laittamaan. Lääkäriä lähdettiin hakemaan spinaalipuudutuksen laittoa varten, mutta sitäkään ei ehditty laittamaan, koska ponnistusvaihe oli jo alkamassa. Kätilö sanoi, että voi laittaa kohdunkaulan puudutteen (vai mikä senyt oli), mutta siitä ei saata olla paljon tässä vaiheessa apua. Ajattelin, että nyt mennään ja tullaan sitten luomuna, vaikka olin alunperin mielessäni laskenut synnytyksen epiduraalin varaan
Ponnistin kyljellään, niin että mies ja kätilö tukivat jalkaani ylös. Itse puristin miehen kättä niin, että vieläkin on sormet ja ranteet kipeenä
Poika syntyi maailmaan klo 04:06, eli puolitoista tuntia sen jälkeen, kun olimme menneet sairaalaan. Kätilö sanoi, että seuraavan vauvan kohdalla voi sairaalaan lähteä heti ensimmäisten suppareiden jälkeen, koska tämä esikoinen tuli näinkin vauhdilla maailmaan. Välilihaa ei jouduttu leikkaamaan, eikä repeämiä tullut. Kivut loppuivat heti, kun vauva oli syntynyt. Jäljelle jäi vain selkä -ja lonkkakipu sekä jälkisupistuksista tulleet vatsakivut, mutta niihin ei tarvinnut edes särkylääkettä. Synnytksen jälkeen saimme saliin kahvia ja pientä syömistä sekä kuohuviinilaseissa omenamehua. Syötyämme käveltiin koko perhe lapsivuodeosastolle ihmettelemään pientä tuhisevaa kääröä. Synnytys oli minulle kaikenkaikkiaan erittäin hyvä kokemus, vaikka niitä kivunlievityksiä en kerennyt saamaan.
Toivoimme perhehuonetta, joka järjestyi toisena päivänä. Imetyksen kanssa oli ensimäisenä päivänä harjoittelemista. lopulta, kun poitsu hoksasi mistä tässä tissin suuhun tunkemisesta on kyse, niin ei mitään muuta tekisikään, kun imisi tissiä ja nukkuisi
Paino tippui n. 300g, mutta oli lähtenyt nousuun kotiinlähtöpäivänä. Pääsimme siis kotiin kahden ja puolen päivän päästä. Arki kotona on lähtenyt hyvin käyntiin. Vauva nukkuu suurimman osan päivästä ja yöstä (jopa niin hyvin, että herättelemme häntä yöllä syömään :hug: ) sekä on suhteellisen rauhallinen, eikä pienistä säikähdä..kunnon parkumista meillä ei ole vielä ainakaan kuultu. Siirryn tuonne syntyneiden puolelle kirjoittelmaan, mikäli nyt saisin vähän paremmin tekstiä aikaiseksi kuin odotusaikana..
Onnea kaikille muillekkin syntyneille ja synnyttäneille sekä tsemppiä omia pienokaisia odottaville ja synnytykseen valmistuville :hug: