***SYYSMASSUKAT 2008 huhtikuussa***

Piti vielä tulla kertomaan, että meillä itkuhälyttiminä on radiopuhelimet. Kuuluu tosi hyvin ja kantavuus peräti 3km. (vaikkei meillä vauvat niin kaukana nuku :LOL: )

Liivinsuojia tarttee kans. Ajattelin kerrankin ostaa muutamat kestot, niin ei tarvii koko ajan olla ostamassa. Ja hyvin imetysliivejä tietty.

Mulla oli tuo bumbo tuolla vitosella ja ihan kiva oli toisaalta, mutta jotenkin siinä on sellainen asento että poika pulautteli siinä kamalasti koko ajan ja muuten ei sitä tehnyt.....yksilöllistä tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja Valkovuokko1:
Aurinkoista torstai aamua kaikille.

Näin raskauden edetessä jo yli puolenvälin, pitäisi kai vähitellen alkaa miettimään mitä vauvalle pitäisi hankkia valmiiksi ennen syyskuuta.
Mitähän kaikkea te muut mammat olette jo hankkineet tulevalle pienokaisellenne/ aijotte hankkia? Meille tulokki on ensimmäinen, joten kaikki pitäisi hommata, mitään ei ole ennestään valmiina...vähän jotain vauvanvaatteita on tullut jo kylläkin osteltua... :)

Missä vaiheessa pinnasänky kannattaa hankkia? Ensi sängyksi taitaa olla aika iso ja kolkko? Vai mitä mieltä ootte? Missä ajattelitte nukuttaa vauvanne muutamat synnytyksen jälkeiset kuukaudet? Oletteko ajatelleet vuokrattavaa "vaavinsänkyä"?

Laitan jotain tarvelistaa mitä tulee mieleen...Täydentäkää ja kommentoikaa...

-pinnasänky, patja+pehmusteet, lakanat, muovifroteet, peitto
-hoitopöytä+päällinen
-vaunut sadesuojineen syksyä varten ym.
-hoitolaukku
-turvaistuin
-amme
-kantoreppu/liina
-vaatetusta beebille
-tutit, tuttipullot, hoitovoiteet ym.
-harsoja PALJON
-hyvä imetystyyny
-vaipparoskis

Aika pitkä lista jo... :)
Täytynee varmaan lähteä perehtymään tarkemmin millaset sängyn ja hoitopöydän haluaa...Millasia te muut olette ajatelleet? Ihanaa suunnitella vauvan tuloa :flower:

Se hyvä puoli mulla on, kun on lapset niin lyhyellä välillä, ei tarvi juuri tavaroita ostella ja hankkia, kuten tälle ensimmäiselle
=) Mutta muistan itsekkin kuin sitä mietti, että mitähän tuota tarvis jne. En nyt tiedä oliko mulla mitään turhaa hankintaa. Mutta voisin itse omasta kokemuksesta kertoa, mitä meillä tarvittiin hetimiten ja mitä myöhemmin :)

Joo, ensi sängyksi pinnis on kyllä turhan suuri, ellei sitä sitten joteskin pienennä, että on paljon pienempi, ns. tee sinne pesän. Meillä oli käytössä sellainen rottinkinen vauvan koppa jaloilla. Se on meillä suvussa kiertänyt jo minun siskonkin lapsilla. Äiti sen aikanaan on ostanut minun siskolla. Pinnasänkyyn siirryttiin tuossa lähempänä 3kk ikää, silloin oli sopiva, kun huomattiin että se koppa alkoi käydä liian pieneksi, pienellä tuli kuuma jne.

Amme tietenkin on jo alusta tärkeä, jalat siinä on hyvä olla olemassa! Ei väsy oma selkä.

Tietty vaunut oli meillä. Me ostettiin ne uutena ja kun haluttiin just tietynlaiset, varattiin ne hyvissä ajoin lastentarvikkeesta. Haettiin sitten myöhemmin. Siihen sisältyi sade ja hyttyssuoja, sekä hoitolaukku. Emmaljungan duo edge combit meillä, olen ollut tyytyväinen.

Vaipparoskis tuli myöskin kaupantekijäisinä, vaan on tuolla vieläkin käyttämättömänä, meille osottautui turhaksi.

Imetystyynykin meillä on, mutta jotenkin en osannut sitäkään kunnolla alkaa käyttämään, muutaman kerran. Ehkä sitte seuraavan kanssa ;)

Hoitopöytä meillä on ollut todella hyvässä käytössä. Mulla välillä selkä vihoittelee, joten on helpompi siinä vaihtaa, kuin esim lattialla vaikka onkin jo isompi. Jos pöydän laittaa, kannattee ostaa tarpeeksi iso, että vauva mahtuu siihen vähän myöhemminkin. Meillä oli eka liian pieni, saatiin sitten ostaa yhdeltä tutultani isompi, kun eivät enää tarvinneet.

Hmmm, mitäs muuta. Ne harsot ovat kyllä tarpeellisia. Meillä niitä käytettiin lähinnä pulautuspyyhkeinä tms. Me ei kestoiltu tms. Äitiyspakkauksessa tuli niitä jonkin verran, sekä yksi muovifrotee 2007 pakkauksessa siis. Noita muovifroteita kannattee olla muutama varalla, jos kastuu ja menee pesuun, niin on varalla. Meillä on vaunuissakin sellainen.

Turvakaukalo aluksi, istuimen ehtii ostaa myöhemmin. Meillä ei vielä istuinta. Ja ihan vinkkinä, kun meillä on sellainen gracon kaukalo, siihen mukaan sai ostaa sellaisen jalustan mikä on paikallaan autossa, ei tarvi sählätä turvavöiden kanssa joka kerta. Jos autossa on isofix kiinnikkeet, tuota jalustaa ei tarvi. Tuo graco on siitä kiva, että sen saa matkarattaisiinkin, kun menee esim. kauppaan, ei tarvi kuin vauva vaan laittaa kaukaloineen rattaisiin. Jotenkin minä vaan en halua laittaa niihin kauppojen kärryjen kaukaloon :/ Ja ne matkarattaatkin men ostettiin siinä vaiheessa, kun alettiin käymään vauvan kanssa pikkuhiljaa muuaallakin. En heti pöpöisimpään aikaan lähtenyt, varmaan tuossa 3-4kk iässä.

Vaatteita tietty. Alussa vauva kasvaa niin huimaa vauhtia, että ei kaikista pienimpiä ainakaan kannata kauhean paljoa hankkia. Ne 50-56cm vaatteet meillä tais mennä jo kuukaudessa pieniksi :)

Tuttipulloja, että alkuun pääsee jos niitä tarttee. Niitäkin ehtii ostaa myöhemmin lisää.

Vaippoja tuli kivasti myöskin äitiyspakkauksessa, niitäkin ehtii vaikka mies näpätä kaupasta kun olette sairaalassa vielä, kun tietää koonkin sitten :)

Mitähän vielä. Täydennän vielä jos ja kun tulee muuta mieleen. Niin toppapuku pakkauksessa ainakin meillä oli alussa ihan älyn iso! Ostettiin alkuun 62cm, sillä mentiin melkeis koko talvi. Ja meidän esikoinenhan syntyi lokakuun puolivälissä.

Niin ja itkuhälyttiin on ollut meillä ehdoton! Jo sisätilassa, kun meillä iso talo, en välttämättä heti kuule kun herää makuuhuoneessa, jos olen toisessa päässä käymässä.

Nii ja taas tuli jotain mieleen, sitteri on hyvä myöskin.

Ja tosiaan pakkauksessa tuli peittokin ja vaunuun makuupussi.

huoh, kuinka typerä mä olen... vahingossa nielaisin teelusikallisen Lumenen kirkastavaa kasvojen kuorintavoidetta. jouduin tietenkin soittamaan teratologiseen tietopalveluun ja sain luetella n. 30 kemiallista ainetta. onneksi ei ole haittaa sikiölle... sanoi kyllä, että kannattaa täst edes olla nielemättä ainetta. juu... :LOL:

Meilläkin tänään rakenneultra, nyt ihan pikkasen jo jännittääkin. Toivottvasti kaikki on hyvin. Illalla meillä aika.

Niin, kun noista hankinnoista oli puhetta. Meillä ainakin alussa sukulaiset ja ystävät toivat vaaville vaatteita. Melkeiistä jo niillä pärjäs alkuun :) Moni ihan kysyi, että mitä tarvitaan ja kerroin sitten. Niin olen itsekkin tehnyt, jos jollain on vauva syntynyt. Mutta aika hyvin sitä osasi ensikertalaisenakin kaikkeen varautua ja hankkia. Tosiaan minäkin silloin kyselijn kavereilta joilla oli lapsia jne. Ja tuosta turvakaukalosta mistä vasta puhuin, tarkoitus ei ollut sen kummemmin merkkiä mainostaa, vaan ajattelin sitä hyvää systeemiä. On niitä kaiketi muunkin merkkisiä vastaavalla toiminnalla.

Meillä vaan nyt taitaa ne mitä olla hankkimassa sellaisia kaksostyylin juttuja :LOL: Esim kaksostenrattaat ovat hankinnan alla, mutta ajattelin että ne kerkeää kyllä sitten. Ja ehkä toiset makuuvaunut, jos jostain vaikka sais edullisesti siistit ns. kakkosvaunuiksi, jos esikoinen vielä silloin ulkona nukkuu ja vauvakin :/ ihan uutena ei siihen tarkoitukseen viitsisi. Kun niin vähän aikaa menisi. Noista mitkä nyt on niin saa siihen sen ratasosan jossa voi vielä vähän isompanakin nukuttaa.

Kaukalo siirtyy sitten esikoiselta tulevalle vauvalle ja varmaan tuossa kesän aikana ostetaan ihan oikea istuin pojalle. Meinaa nytkin olla välillä vähän kuumissaan tuossa. On muuten sellainen kuumakalle että... saa aina miettiä että ei ole liikaa päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja cora85:
huoh, kuinka typerä mä olen... vahingossa nielaisin teelusikallisen Lumenen kirkastavaa kasvojen kuorintavoidetta. jouduin tietenkin soittamaan teratologiseen tietopalveluun ja sain luetella n. 30 kemiallista ainetta. onneksi ei ole haittaa sikiölle... sanoi kyllä, että kannattaa täst edes olla nielemättä ainetta. juu... :LOL:
Kuis ja miten sinä sillai

:eek:

Hei vaan kaikille!

Tinii Hyvä kun sait sairaslomaa, toivottavasti olo siitä kohenee.

Valkovuokko1 Kyseli hankinnoista ja monet olikin laittanu jo pitkän listan.. mä en oo vielä paljon isompia hankintoja miettinyt. Hoitopöytä on valmiina, rakastan antiikki- huonekaluja ja otin käyttöön yhden vanhan piirogin, johon ostamme pehmeän alustan vauvalle. Alas tuon kaapin kaappeihin ja laatikoihin mahtuukin sitten vauvin vaatteet ja tavarat. Kerään tällä hetkellä vauvan vaatteita isoon koriin ( ollut ennenvanhaan pienellä sänkynä ) ja siinä säilyttelen osaa vaatteista ja tavaroista myös vauvan synnyttyä. Kirppareilta olen vaatteita jo hankkinut, mutta kaupoista en vielä mitään. Ens ke on rakenneultra, jospa sen jälkeen tietäisimme kumpi vatsassa oleilee niin uskaltaisi ostaa kalliimpiankin vaatteita.. Turvakaukalon ja vaunujen hankintaa en oo miettinyt vielä juuri ollenkaan. Lisäksi noita "pikkuhilppeitä", tuttipulloja, harsoja, voiteita ym. aijon hankkia sitten myöhemmin aina kun kohdalle sopivasti osuu. :)
Niin ja kantoliinan hankin ehdottomasti.

Rakenneultrassa käyneille onnittelut, ihana lukea täältä hyviä uutisia!

cora Ehkä on tosiaan parempi ettet nieleskele enää kuorintavoiteita! :LOL:
Onneksi selvisit säikähdyksellä.

Omasta voinnista: Selkä kipuilee, johtuneeko vatsan rajusta kasvusta? Supistuksia on välillä, varsinkin jos päivä on kiireinen enkä ehdi levähtää. Rautavalmistetta piti ostaa, arvot pudonnu niin alas. Ja siitä sit seurasi ummetus + peräpukama. Argh! :headwall:
Siskoni suositteli jotain nestemäistä rautavalmistetta, jonka nimeä en nyt muista, mutta kuulemma hyvin siedettyä. Pitää siis vaihtaa siihen, mikä ei oo niin kivaa kun tuosta edellisestä piti maksaa n. 15 e ja söin 3 tablettia.
Vauvan potkut näkyy selvästi päällepäin ja tuntuu käteen. Mieskin siis on päässyt jakamaan nautinnon. :) Nukkumaan mennessäni, keskellä yötä ja aamulla herätessäni vauva pitää vatsassa kunnon karkelot, niinku tietäisi että nyt se äiti aikoo rauhottua, pitääpä alkaa ite melskaamaan. :)

Hyvää loppuviikkoa! :wave:

syysmama 20+5 :heart:

Heips!

Paljon oli tekstiä tullut taas, nyt tuli kimmoke tuosta tarvikelistasta kirjoittaa.
Mun mielestä hyvä yleissääntö on se, että miettii aluksi, minkälainen perhe on. Missä asuu ja miten, kulkeeko paljon autolla ja onko kaksi autoa, minkälainen elämäntyyli jne. Tekee tosii hyvää jutella kavereiden kanssa, mut aina pitää muistaa suhteuttaa asiat omaan elämään ja muistaa, että se minkä nimeen toinen vannoo ei välttämättä yhtään toimi itsellä.

Meillä esikko nukkui alusta asti pinniksessä, ensin nukkui tosin ehkä maks kaks kk äitiyspakkauksen laatikossa, jonka vuorasin ihan lakanalla. Ei siis mitään muotoonommeltua, taittelin vaan sopivaksi. Aika nopeasti se kävi pieneksi, tosin meidän poitsu oli jo syntyessään yli 4kg. Jos olisin ostanu uuden pinniksen, olisin halunnut sellaisen, mistä saa reunan alas (eli vedettyä vaikka oman sängyn viereen) ja toisaalta vaikka parin pinnan poistomahdollisuutta, että ei niin kiireesti tarvitsisi ostaa isompaa sänkyä. Me tosin saatiin lainaan sänky jossa itsekin olen nukkunut, perus kolmella sänkytasolla ja hyvin on riittänyt. Itse ei olla koskaan käytetty pehmusteita, poitsu tykkäsi jo alusta asti tutkia ympäristöään... Ositn lisäksi vaan pari froteeta ja lakanoita ja uuden patjan. Peitto on äitiyspakkauksen peitto (tosin meillä on niitä kaksi, välillä kun tulee vahinkoja).

Hoitopöytäkin meillä on perintönä tullut. Ihan perusmallinen. Meillä oltais voitu käyttää myös pesukoneen päällistä siihen tarkoitukseen, mut kun oli tilaa ja ilmaiseksi saatiin, niin otettiin, kun tuli se aluslaatikko mukana. En ole kaivannut mitään lisää siihen.

Vaunutkin saatiin perintönä ja ompelin uudet kankaat. Ihan hyvin toimii ja jatketaan tällä pikkukakkosellakin. Yhdistelmät siis on. Se oli tärkeää mitata, että mahtui autoon. Meillä kun on ihan pikkuinen auto.

Hoitolaukkua en koskaan ostanut, enkä tarvinnut. Aina oli joku toinen olkalaukku, reppu tai vaikka ihan kangaskassi mukana. Tämäkin on tietty ihan henk. koht. mieltymysasia. Oltiin paljon reissussa, joten vähän isompi laukku hankittiin sitten monilla lokeroilla.

Turvaistuin meillä on valmiina, Römerin Baby safe (muistaakseni?). Me lainataan usein isovanhempien isompia autoja tai sitten joku toinen voi olla viemässä ja toinen taas hakemassa, missä ikinä liikutaankaan. Meille olis siis ollu tosi hankala tommonen malli, missä on ns. kiinteä se alusta. Tykättiin kovin, että tätä oli helppo kuljettaa mukana (saa myös kaupan kärryihin kätevästi). Pidettiin myös tärkeänä, että se turvavyökiinnitys on helppo, jotta ei tuu virheasennuksia ja pysyy turvallisena. Ai niin, ja kannattaa testata sitä istuinta/kaukaloa omaan autoon, että turvavyöt riittää.

Ammekin saatiin perintönä. Ihan perusmalli, eikä muuta olla kaivattu. Alussa pidettiin ammetta pesukoneen päällä. Kun poitsu alkoi itse istumaan, siirryttiin lattialle, ettei vaan tipu.
Kantoreppu meillä oli lainassa, mut käytössä lähinnä vaan miehellä ja sekin tykästyi tosi nopeasti pitkään liinaan. Tääkin on tosi henk. koht. mieltymys. Liina vaan oli helppo, kun sen sai heti käyttöön, repussa kun pitäis olla ainakin 2kuukautinen.

Vaatetusta tuli mun mielestä tarpeeksi äitiyspakkauksesta ja lahjoina. Kaiken muun tarpeellisen ostin sitten vasta, kun tarve tuli eteen.

Tuttipullojakin saatiin jostain syystä monta, mutta yhtäkään ei olla käytetty. En suosittele mitään armadan ostamista, kun niitä saa helposti ihan perus lähikaupastakin. Yhden tutin ostin varuiksi etukäteen. Ja kiltisti noudatin jotain tarvikelistaa noiden hygieniatuotteiden ostossa ja suurin osa seisoo vieläkin käyttämättömänä. Kun on bebanthenia niin sillä pärjää melkein minkä kanssa vaan, ainakin siihen asti, että pääsee kauppaan tai apteekkiin.

Harsoja meilläkin meni paljon. Niissä on vaan tosi isot hintaerot, että kannattaa seurailla. Me tosin käytettiin niitä myös kestovaipoissa, joten niitä kului myös siinä.
Imetystyynyä mulla ei ollu, enkä aio hankkia.

Ja vaipparoskis on mun mielestä ihan turha kapistus ja sulkee vaikeasti maatuvat vaipat vielä ylimääräiseen muovikerrokseen. Siis jos ihan sellaisesta puhutaan. :headwall: Meillä meni ihan kätevästi keittiön roskien mukana, kun se piti jokatapauksessa ainakin kerran päivässä tyhjentää. Mut tääkin on hirveän henk. koht. asia.

Ja itkuhälyttimestä sen verran, että meiltäkin kaikki kysyi, että voi kauhea, eikö teillä oo itkuhälytintä. No ei ole, asutaan kaksiossa, ilman parveketta, mihin sitä muka täällä tarvitsee. Jos olis oma piha, niin sitten ehdottomasti, mutta ei meille tarpeellinen. Ainoa, missä oltais sitä muutaman kerran tarvittu on mökki, mutta sielläkin ollaan hyvin pärjätty ilman. Tän seuraavan kohdalla se pitää ehkä kuitenkin hankkia, kun pitää poitsun kanssa pystyä puuhastelemaan nukkumisaikaan... radiopuhelimet sitten kyllä ostetaan, tai pyydetään joululahjaksi.

No joo, tässä nyt oli vaan näitä mun mielipiteitä. Ajattelinkin vaan tuoda myös vähän erilaista katsantokantaa asioihin, kaikki kun on erilaisia ja se meille suotakoon. Huomasin muuten, että kun me oltiin/ollaan opiskelijoita, niin meille riitti paljon vähempi eikä koskaan ollu oloa, että jotain puuttui. Silti esim. mun ystäväpariskunnat, joista kummatkin on töissä, on puhuneet kauheista rahanmenoista ja tarvikekilpailua on vähän joka suuntaan. Se hiukan ärsyttää mua, kun yritän olla vähän eko-ihminen, mut toisaalta, ehkä olisin itse ollut samanlainen, jos mulla olis ollu isommat tulot. Huutonetistä saa muuten tosi kivoja pakkauksia lasten, ja varsinkin vauvojen vaatteita, ne kun ei oikein mee miksikään!

On muuten ollu jännä huomata, että kuinka omanapaisia me kaikki ollaan, minä mukaanlukien. Ensin yksi kysyy jotain asiaa, siihen vastaillaan ja menee kaksi päivää ja joku taas kysyy samaa asiaa. Mun mielestä se on aika sööttiä. :D Tottahan on, että tekstiä tulee niiiiin paljon, että kaikkea ei voi millään ehtiä sisäistämään, lukemaan tai edes ajattelemaan, että tuo koskee myös mua. Kiva kuitenkin, että meitä on niin monta, että saadaan kunnon laaja skaala vastauksia.

Mulla oli muuten aika rankka eka synnytys, mutta vielä ainakaan ei kauheasti pelota. Ja jo ompelun aikana olin sanonut, että voisin tehdä sen kaiken heti uudestaan. Luotan siis siihen, että ne hormonit auttaa kestämään ja vitsit, onhan se ihan mahtava kokemus. Ymmärrän tietty, että jos pelottaa, niin mitkään peruslausahdukset auta. Eli kovasti toivon kaikille voimia käsitellä asiaa etukäteen, se helpottaa. Ihanaa kyllä on, että niitä pelkopoleja järjestetään.

No juu, nyt tylsistytän teitä romaanilla, joten siirryn takavasemmalle.
Mutta mitä ihmettä sä Cora olet tehnyt? Miksi söit kuorintavoidetta?
Ja Tiniille rentouttavaa "lomaa".
Kaikille muillekin oikein aurinkoista loppuviikkoa ja hyviä oloja!

t. kaiza ja kaveri 19+5 (melkein puolivälissä, pitää muistaa ottaa valokuva masusta)

Kaikille utelijoille: siis ihan "normaalisti" läiskäsin naamaani massiivisen määrän sitä ainetta suihkussa ja ykskaks suuri osa joutu mun suuhun... En siis itekään tajua, miten sain tolla tavalla sitä syötyä. Kaikkea sattuu...

Turvakaukalo missä on se alusta, käy myöskin ihan tavallisella systeemillä jos esim. lähtee esim. jonkun muun kyytiin =) Ainaskin meillä sellainen. Ja tosiaan tottakai pitää ottaa huomioon se millaisessa perheessä asutaan ja ollaan. Mutta aattelin niitä ihan perusjuttuja, kun kerroin että kavereilta voipi kysyä. Siis mitä ehdottomasti kannattaisi olla valmiina jne. Jos itse ei hoksaa/tiedä edes sellaisesta.. kun on ekakertalainen. Ja minä olin alkuun ihan melkeis ulkona kaikesta ;) Mulla helpotti, kun sai vinkkejä.

Tuttipulloja minä sain kavereilta muutaman alkuun. Ja tosiaan alussa niitä ei edes tarvinnutkaan. Ihan alussa kun joutui antamaan hiukan lisämaitoa ennenku mun maito kunnolla laskeutui. Mutta kun imetys lähti käyntiin, tuttipullosta poika ei saanut kuin vettä välillä hiukan :) Sitten kun aloiteltiin vellit, niin alettiin käyttää ja hommattiin lisää. Ja vielä enemmän, kun lopetin imetyksen. On helpompi, kun niitä siinä vaiheessa on enempi, ei tarvitse olla koko ajan pesemässä niitä. Näin ainakin meillä. Saatan huuhtaista pullot+tutit ja pesen vähän myöhemmin.

Noista voiteista ym. sen verran, että tosiaankin bepanthen on hyvä olla, vähän joka paikan voide. Ja se mitä meillä on mennyt ja hyväksi havaittu on Ainun hoitovoide, sitä aina pyyhkäisen pyllypesujen jälkeen. Kylvyn jälkeen öljyän. Meillä on kyllä onneksi ollut alusta asti tosi hyvä iho, ettei ole tarvinnut talkkeja yms. vaikka sellaisen silloin ostinkin..

Ja ne kosteuspyyhkeet on hyviä, itse ainakin tykkään! Aamulla ja illalla yleensä pestään pylly ja jos välistä tulee kakka, sillä kosteuspyyhkeellä pyyhin. En ala joka kerta viemään pesulle, koska muutenkin hieman kuivaihoinen. Ja alussa meillä oli joka vaipassa se kakka!

Alkuperäinen kirjoittaja cora85:
Kaikille utelijoille: siis ihan "normaalisti" läiskäsin naamaani massiivisen määrän sitä ainetta suihkussa ja ykskaks suuri osa joutu mun suuhun... En siis itekään tajua, miten sain tolla tavalla sitä syötyä. Kaikkea sattuu...

No hyvä ainakin, ettei kovin myrkkyä ollut
=) mutta varmaan pahaa :x

Cora Mää oon tässä huvikseni tekassu voileipäkakun ja piti siinä sitte samalla pyöräyttää pullia :p Ihan vaan ku teki mieli. Tässä sit lueskelin ja söin (ja söin vielä vähän lisää) niin ajattelin et pitäis (TAAS) ruveta kattoon vähän tuota ruokavaliota. Osu sit sun juttus silmään niin tuumin vaan et joillaki tuo ruokavalio on vielä huonomalla linjalla :LOL: Onneks ei ollu mitään tosi myrkkyä!!

Tiini muistaa nyt sitte levätä :) On se totta et kyllä se levolla kannattaa aluks kokeilla hoitaa ja sitte vasta lääkkeillä jos ei lepo auta...

Valkovuokko Tuumailee vauvahankintoja. Alkuun pääse aikas vähällä. Mä itte oon sellanen et kauheesti ei kannata "muistoiksi" ostaa. Vauva kamaa tarvii kuitenki niin vähän aikaa.
-Pienet vauvavaatteet oli lainassa. Yhden asun olin hankkinu millä lähdetään laitokselta (neki laitoin pöydälle et isi toi ne sitte perässä) Uusia oliki sitte ne mitä tuli lahjaksi ja ihan kivasti tuli.
-Pinnasänky oli käytetty ja vieläki käytössä, vaikka yli tullaan. Se oli huippujuttu et siitä sai toisen laidan pois. pinnasänky oli sitte mein sängy vieressä ja siitä vaan vauva tisulle ja pois. -Turvakaukalo on todella tarpeellinen. Ja se on meillä esikoiselle hankittu käytettynä ja aiotaan pärjätä sillä. Yli viisi vuotta vanhassa saattaa muoviosat olla haurastuneita eikä turvaa vauvaa niin kuin pitäs kolaritilanteissa. Kannattaa hankkia tutulta jos aikoo käytettyä tietää et sillä ei oo kolaroitu tms. Ja tosiaan helpottaa kovasti jos on se asennus alusta!
-Sitteri oli puoliska vuotta lainassa, käytössa oli sen kolme kuukautta. Ite annoin olla esikoisen paljon lattialla. Mun (TIUKKA) mielipiteeni on näissä "apuvälineissä" se, et sillä saa lapsen äkkiä kieroon tms. Kaikki tuolit ja kävelytuet on turhia jos vauvalla on normaali kehitys Fysioterapetti voi sitte määrätä jos jotain vastaavaa tarvii. Normaalikehitystä ne saattaa jopa haitata.
- Peitto ä-pakkauksesta, ehkä toiset lakanat. (ainaski me on kaksilla pärjätty)
- Itkuhälyt on hyvä olla ja HYVÄT. Aluks hankittiin jotku halvat ja sitte sai hankkia taas uudet (nekin käytettyinä). Poika huusi vaunuissa turhaan... hälyt ei toiminu!
- Hoitopöytänä meillä oli esikolle pyykkikone (edestä täytettävä) ja siinä päällä hoitoalusta. Säästää selkää!! Hana on kiva olla lähellä.
- Vaunut ostettiin esikolle uutena ja Kalliit oli siihe nähden et niitä käytettiin aika vähän ja ne oli hankalat ottaa mukaan. Niitä käytettiin n vuoden verran. Sitte hankin tavalliset istumarattaat. Vaunujen käyttö-ikä riippuu lapsesta, nukkuuko ulkona vai sisällä paljon.
- Jos ostaa uudet vaunut niin tinkaa hoitolaukku mukaan.
- Amme hyvä olla, me ei hankittu jalkoja.
- Tuttipulloja hyvä olla varalla jos imetys ei ala heti sujumaan. Ja meillä juotettiin sitte vettä niistä.

Tässä oli sitte mun mielipiteeni hankinnoista....
Kukin taplaa tavallaan...

Pitää lähtee rokottaan koira, hokasin tossa yks päivä et ne on menny jo tammikuussa umpeen :whistle:

R iikka 18+4

Pikkuisella oli kaikki hyvin :heart: Eipä pysynyt tuo meidän masukki yhtään paikallaan. Kätilökin tuumasi että on liikkuvainen kaveri. :LOL: Taitaa tulla siveyden sipuli ku ei sukupuoltaan suostunu näyttään. Piti kättään koko ajan jalkovälissä ettei varmasti mitään vihiä saada ;) . Ultraus kesti 45 min ku siinä oli opiskelija mukana jolle sit näytettiin kaikki mahdollinen ja mukavahan se oli katella pikkuista :D Oli kaksikerroin välillä polvet otsassa..Ja kun itseään oikoi pisti jalat ristiin ja se käsi oli siellä jalkovälissä...Painoa oli 350g. Hyviä kuvia sai kotia näytettäväksi isomille ja ukolle joka ei sit päässykään mukaan.

Hankinnoista sen verran että kavereilta ollaan saatu vauvatavaraa ja kaukalo ostetaan tutulta. Kaukalo on uusi ja ollut käytössä vain muutaman kerran. Saatiin myös Cam-merkkinen hoitopöytä/amme yhdistelmä, sitteri ja rintareppu. Pinnasänky pitää ostaa sit lähempänä syksyä. Itkuhälyttimen meinasimme ostaa myös. Ja onhan nuita vauvatavaroita tullut siskon tyköäkin missä ne on ollet viimeksi käytössä mitä ite joskus muksuille hankkinu/saanu.Pääasiassa vaatteita.

Palatakseni vielä tuohon ultraan...Toisaalta harmittaa vähän ku ei sukupuolesta saanu selvyyttä mutta onpahan jotain jännättävää sit synnärille :LOL: :LOL: Ei sillä että sillä olisi merkitystä. Pääasiahan on että masukki terve oisin vain halunnu tietä omaksi iloksi ja muiden mieliharmiksi :D

Ninnipo ja vallan rauhaton masukki 20+2

Hankinnosta ensin sen verta, että älä unohda itseäsi eli osta itsellesi siteitä (itselläni ainakin yösiteet osoittautui tarpeelliseksi) jälkivuotoa varten sekä liivinsuojia, niitä tarvitaan, ja imetysliivit. Pinnasängyssä meillä esikoinen nukkui heti laitokselta tultuaan, ja hyvin toimi.

Itse joudun hommaamaan itkuhälyttimen sekä liinan, molemmat kun oli esikoisella kaverilta lainassa ja nyt he tarvitsevat niitä itse. Leikkimaton ostin jo, koska sekin oli esikoisella lainassa.

Sitten vähän omaa ).( Kävin tänään lääkärissä (kontrollikäynti suppareiden takia), no, kaikki oli sen puolesta ihan ok, paikat oli ok, ja syke kuului hyvin, eikä enää ole supistellutkaan. Mutta lääkäri oli huolissaan, kun en tunne vieläkään liikkeitä (huomenna rv 21). Lupasi yrittää, jos huomenna ehtisi ylimääräisenä jossain välissä ultrata ja katsoa, onko siellä liikehdintää. Jos kaveri ei liiku, niin sitten saadaan lähete ä-polille..

snodgrass
Onnittelut Diorille ultrakuulumisista! :flower: Ja onnea myös huomiselle! :heart: Aika jänskää puuhaa tuo rouvaksi ryhtyminen.. ;)

Toivotaan Hilbert et kaikki olis kuitenkin kunnossa! Oletko ollut rakenneultrassa vielä? Tiedätkö onko sulla istukka edessä vai takana?

Noista hankinnoista sellainen oma vaatimaton lisäys, että ensinnäkin meillä oli kanssa pinnasänky käytössä, mutta niin, että aluksi vauva nukkui äitiyslaatikossa siellä sängyssä =) Sit kun se kävi pieneksi, siirryttiin varsinaisesti käyttämään sitä pinnistä. Se sänky oli meillä lainassa, ja nyt täytyy hommata oma. Haluan ehdottomasti sellaisen, jonka pohjan korkeutta voi säätää, ja josta saa laidan laskettua alas. Kätevä oli myös meidän lainasängyssä ollut ominaisuus, kun siitä sai pari pinnaa pois niin, että kun lapsi oli vähän isompi, hän sai sieltä itse mönkiä aamuisin meidän viereen (pinnis oli siis kiinni meidän sängyssä =) )

Itkuhälyttimestä vielä pari asiaa. Meilläkin se oli ihan ehdoton kapistus, kun neiti nukkui ulkona 4 tunnin päikkärit mut sisällä ei melkein ollenkaan, ja tietty mökillä se on ollut kova sana. Me ostettiin käytettynä sellainen phillipsin kalliimpi malli, joka maksoi käytettynä saman verran kuin ne perusmallit uutena. Se on toiminut hyvin, ja erityinen plussa siinä on se, että kummassakaan päässä ei välttämättä tarvitse olla johtoa. Tää oli yllättävän paljon käyttöä helpottava seikka. Ostettiin pari settiä uudelleen ladattavia pattereita, ja niillä sit pärjättiin. Koska tietenkään siinä vaunuihin laitettavassa osassa ei voi olla johtoa, mut myös kotona on kätevää jos sitä voi siirrellä sen mukaan missä itse liikkuu. Tai mökillä, kun neiti jo nukkuu sisällä, voi ottaa sen kuunteluosan ulos mukaan missä grillaillaan.

Jeps. Mutta vauvoihin liittyy tavarataivas, ja kukin päättää itse kukkaronsa ja arvomaailmansa ehdoilla paljonko siihen touhuun haluaa sijoittaa. Aika pienelläkin pärjää, ja toisaalta taas vauvantulo on niin ihana asia, et onhan niitä juttuja myös hauska suunnitella ja hankkia :p

Snodgrass ja neponen 21 tasan :heart: :D

helsingissä on nyt viikonloppuna lapsimessut. sieltä voisi kenties hankintoja ajatellen saada hyviä messutarjouksia. itse ajattelin mennä tiirailemaan vaunuja. ja tietenkin tämä kelan uusi äitiysavustuspakkaus kiinnostaa, kuulin, että se olisi siellä esillä.

vaatteita on tullut hankittua vino pino ja isovanhemmat ovat hyvin laittaneet kortensa kekoon tuossa asiassa...täytyisi jo jostakin löytää tila noille vaatteille mutta kaappitila on finito. koskakohan sitä uskaltaisi ryhtyä laittamaan pikkuiselle huonetta?

väsymys painaa. töissä (päiväkodissa) on kova kuumekierre menossa lapsilla ja parvorokkoakin on. onneksi itse olen sen sairastanut. toivottavasti ei mikään kuume iske, aina kun miettii mitä haittaa tollaisistakin voisi kenties olla.

pakko kai mennä huilimaan. ihanaa torstai-iltaa massukat!
:flower:

kehäkukka 20+6

Vape, Ninnipo ja Dior olivat ainakin ultrassa olleet ja hyviä uutisia saaneet, joten onnittelut niistä :heart:

Diorille Onnittelut huomisen johdosta...koitahan saada yöllä nukuttuakin ;)

Hilbert Toivotaan, että pikkuisella kaikki hyvin. Tosi vähän minäkin niitä liikkeitä edelleenkään tunnen...

Hankinnoista ollut hirveästi juttua... pitääpä miettiä yön yli ja tulla huomenna kantamaan omakin kortensa kekoon tuohon keskusteluun :)

Ultrassa käyty ja kaikki hyvin :heart: Painoarvio 400g ja jalkapohjan mitta 3cm :LOL: Laskettuaika pysyi ihan samana, hieman vastasi pienempää, mutta niin se oli esikoinenkin. Ei ollut syntyessäänkään mikää suuri (2830g ja 50cm), syntyi silti täysin valmiina tasan laskettuna ajankohtana :) Juups, mikähän näillä Länskän vauvoilla nyt on, kun meilläkään ei suostuttu näyttämään jalkoväliä :LOL: Oli nilkat ja polvet ristissä! Joka kantilta koetettiin kurkkia.. se vähä mitä ehkä näkyi, ei ainakaan mitään vehkeen tyylisiä näkynyt! Kätilön varovainen arvio olikin, että on ehkä tyttö, mutta sen perusteella sanoi mitä näkyi, ei kannata lähteä mekko ostoksille :LOL: Koska oli todellakin niin arvausta kuin vaan voi :/

tytteli Teilläkään ei siis suostunu paljasteleen...oisko tyttöjä ku niin häveliäitä että pitää peitellä :LOL: Ei alkanut mulle edes arvaileen sukupuolta ku ei näkyny mitään pienintäkään merkkiä mikä viittais tiettyyn sukupuoleen :/
Noh kuten sanottua pääasia on että on terve vauva ainakin tän perusteella mitä pystytään katsoon.

Ninnipo ja masukki 20+2

snodgrass meillei kuulu rakenneultraa eli eipä olla käyty siinä. Np-ultrassa lääkäri epäili istukan olevan edessä ja tämän takia kontrollikäynti rv:lla 30. Toinen lääkäri oli sitä mieltä, että kun sydänäänet kuuluu kuitenkin niin selvästi, istukka ei voi olla edessä. No, toivottavasti lääkäri tänään saisi survottua meidät johonkin väliin ja soittaisi. Muuten on pitkä odotus, kun vasta rv:lla 24 pitäisi mennä Terveystaloon 4D -ultraan. Tietenkin olisi ihanaa, kun nyt alkaisi niitä liikkeitä tuntumaan. Esikoisesta tunsin jo tässä vaiheessa.

Noihin hankintoihin vielä palaten, niin meillä esikoisella oli ihan ehdoton tuo BabyBjörnin sitteri. Vaikka olikin kalliimpi, kuin yleensä sitterit, niin oli kyllä arvonsa väärtti!

Me ollaan huomenna menossa Hesaan sinne Lapsi-messuille. Esikoinen saa katseltavaa ja kuunneltavaa ja meikkis pääsee käymään odottajien puolella.

Aurinkoiset viikonloput kaikille!

Hilbert & A-O, tasan 21
(hyvä aina snodgrassilta luntata ;) )

UUdet äippäpakkauksen kuvat oli julkaistu kelan sivuilla.......Edellinen olis kyllä ollut kivampi, kun on kovin vaaleita nämä uudet. Paitsi ihanat nuo oranssiraitaset.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH?openDocument

Kiva pakkaus
Nätti toppahaalari äippäpakkauksessa!! Edellinen oli niin ruma ( ja isokin ) että jäi käyttämättä!
Kiva kun saa kestovaipan kokeeksi, sitte vois harkita myöh vaiheessa jos vaikka hankisi omia!!

Hilbert ja Katjuska Itsellä kans liikkeet hukassa :( Joskus tuntuu möyrintää ja ehkä jopa potkuja, mut ne kerkee aina mennä ohi ettei kerkee tajuta. np- ultrassa pieni oli tosi rauhallinen, nyt rupes mietityttään onkohan kaikki hyvin :| Onneksi se selviää ma 5.5 rakenneuä.

Ninnipolle Heittäsin veikkauksen et poika tulee :D Kuvien perusteella :D:D ( ei sitte kannata uskoa )

Tuo oli muuten hyvä lisäys hankintoihin, et muistaa ostaa itselleki jotain. Ite tykkäsin kun myöhemmin hankin pestävät liivisuojukset, ne ei näkyny ikävästi ohuiden paitojen läpi ja kuivu tosi nopeasti! Niitä siteitä tarvii, itse en kyllä tarvinu niitä isoja, vaan lähinnä ohuita melkein pikkuhousunsuojilla pärjäsi. Laitoksella päivän pari tuli käytettyä niitä yösiteitä. Minulle äitini toi sitte imetysliivi valikoiman laitokselle, niistä sitte poimin sopevat. Yhdet minulla oli mutta kävi sitte pieneksi kun maito nousi oikeen kunnolla!! Mutta edelleenkin kukin tallaa tavallaan!!

Mummu varasti eilen pojan yökylään :) Pitäs lähteä isännälle hakeen remppaan värkkejä. Kissaloukun asensin pihaan, saas nähdä kuin monta kattia saan kiinni parin viikon aikana =)
Parisuhde on muuten aika kireellä välillä, joku ihme ny mättää. Aluksi riidellään ja sitte sovitaan ja taas seuraavana päivänä sama juttu :kieh: Ja aina jostaki pikkuasioista. Eilen sama juttu... Kai tää nyt on vaan jotain kriisinpoikasta, tästä noustaan. Ukkokulta on vaan sellanen et kun riidellään niin hän on ajamassa mua pois täältä, oon kyllä sille sanonu et ku kihlat on vaihdettu minusta ei enään eroon pääse. Ei ainakaan helpolla :LOL: Over my deat body!!

Tyttelille onnittelut kans hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Hilbertille Toivotaan lääkäriltä soittoa, että pääsisit pientä jo tänään katsomaan :heart:

R iikalle voimia parisuhteen myrskyihin :hug: ja toivotaan, että teidänkin pienellä kaikki hyvin rauhallisuudesta huolimatta :heart:

Niin noista hankinnoista...meillä ne hankinnat taitaa tällä kertaa olla suht vähäisiä. Ne tuplarattaat ja sitte ehkä pulloja ja niihin tutteja ja mulla ku koskaan ole imetys kunnolla sujunut, niin pakko varata korvikettakin kaappiin ennen kuin vauva kotiin tulee.
Muuten oikeastaan kaikkea on.
Aika hyvin olitte jo listaa laittaneet, että mitä sitä pienen kanssa tarvitsee.
Niistäjää olen itse tarvinnut jo aika alkuvaiheessa, kun tukkoisia kavereita ovat olleet.
Tosiaan myös ne äidille tarpeelliset jutut kannattaa muistaa :attn: Niin ja rintakumeja oon ite tarvinnut molemilla kerroilla... ja myös rintapumppua. nääkin taas on niin yksilöllisiä juttuja...

Nyt antamaan pojalle ruokaa ja miettimään tuleeko jotain hankintoja mieleen :wave:

katjuska ja vilpertti 20+1 :heart:

Yhteistyössä