***SYYSMASSUKAT 2008 heinäkuun helteissä***

ail
Pikaisia neuvolakuulumisia
Painoa 500g/vko ( vaikka diabetesdietillä )
Paineet 112/74
Pissa puhdas
Turvotus valtava
sydänaanet 130
tarjonta rt
Mulla on nyt kaks päivää ollut tajunnontason laskemista.Meinaa pyörtyä ja jäsenet voimattomat.Ei ne siihen mitään neuvolassa sanonu.Vetääkö kellään muulla suonta kohdusta.Mulla joitakin kertoa vetänyt oikeasta kohdunreunasta ja kipu on valtava.Vain voimakas hierominen auttaa siinä tilanteessa.Yhden synnytysunen olen nähnyt ja siinäkin keskityttiin enempikin imettämiseen.Ai että oli rinnat oikeastikki kipeet herätessä.Olenkohan ukkoa unissani imettänyt :ashamed: Haa,me ollaan saatu jo muutamia vaatteita vaaville hankittua ja äiti tilasi pinnasängyn patjoineen.Sitä pesänrakennusviettiä voisitte lähettää tännekkipäin.En ole edes vadelmia poiminut puskista ja puolet taitaa olla jo tippunut maahankin.Muistakaas mammat juoda riittävästi.Kipuilijoille :hug: ja Katjuska-78 minimi päiväraha se tännekkin tipahti.Koitetaan pärjäillä sillä

ail ja Pipsa 34 poks
 
Hyvää päivää arvon kanssasisaret!

Ensiksikin oikaisen itseäni, eli mulla ei alkanutkaan mahatauti, mitä lie ollut...
....sitäkin ikävämmin mulla on alkanut ihan kamalat supistukset. Just tulin kättäriltä, olin käyrillä tunnin. Piirtyhän ne siihenkin. Vauva kumminkin voi mainiosti, syke oli sen tunnin koko ajan 140-165 ja riehui koko ajan vatsassa.
Nyt vaan pitää levätä ja levätä ja juoda ihan älyttömiä määriä. Tää on ihan kamalaa, koska ku yrittääkin nousta sängystä niin alkaa heti supistaa. Sitten ku mulla on selkä suoraan sanottuna paskana, niin sängyssä olo tekee sen entistä kipeemmäksi.
Onneksi suljettua kohdunkaulaa vielä 4cm jäljellä, pitää vaan kontrolloida tota usein. Onneksi myös peipi on armeliaasti siirtynyt raivotarjontaan, eli jos vedet vaikka meniskin niin ei oo niin kiire sairaalaan. Sais hän siellä toki vielä hetkisen asustella mielellään. Tänään painoarvio 1600g. Eli aikamoinen sirppana sieltä on tulossa. Pitääpi syödä paljon, että kasvaa.
Liiveistä ollut puhetta, siis mä en ihan tajua mun tissejä. Ne on edelleen kokoa 70B, eli pienen pienet, vaikka niistä tulee maitoa. Imetysliivit on kaikki isompia kuin mun koko! Tiedän, et ne varmaan kasvaa hieman sitten ku maito alkaa nousta, mutta hieman huvittaa nää mittasuhteet. Jättimaha ja pikkupikku tissit.
Selkäsärystä, mulla on tosiaan selkä ihan muusina. Ennestään jo ns. oikoselkä, eli selkäranka menee ihan vinksalleen, sit on myös iskias ollut tosi pahana jo 2 vuotta. Nukkuminen on yhtä helvettiä. Olis niiiiin ihanaa nukkua selällään, mutku ei voi...Tänäänki kätilö kauhisteli käyrien laitossa ku pyysin, etten kyljelläni joutuis olemaan.
hexa, minkäs kokoinen se teidän pikkuinen oli syntyessään? Ja minkälaista se oli? Ootte ollu kauhean urheita, tiedän ettei muuta voi, mutta ei ole ikinä kivaa jättää omaa lasta sairaalaan.
Ja olikos Dior saanut kissanpennun, voi, onnea kauheasti. Mä rakastan kissoja :heart:

Hih, tilasin just pixxan ja puolen litran jaffan, että pikkunen ja ehkä myös tissit kasvais. Hyvä tekosyy :D

Taas supistaa, ehkä nyt on aika levätä...

Cora 30+6
 
Cora:
Ei meidän esikko ollut kuin puolet teidän vauvan tämänhetkisestä kokoarviosta. Kun päästään yli 30 viikon, on tilanne aina parempi. Alle 30 viikon on hyvin todennäköistä, että joutuu hengityskoneeseen ja siitä voi kehittää BPD:n eli kroonisen keuhkotaudin (Bronkopuomonary dysplasia (?) vai miten kirjoitetaankaan), joka vaikeuttaa kasvamista (nesterajoitukset) ja myöhemmin rajoittaa liikkumista kun keuhkojen pinta on osittain vahingoittunut ja astmalääkitystä tarvitaan pitkään. Yli 30 viikkoisilla on todennäköisempää, että alkuun ollaan ylipaine-hengityslaitteessa (c-papp, nasaali), jossa ilman ja hapen seosta puhalletaan painolla nenän kautta keuhkoihin. Lapsi saa siinä lisähappea kompensoimaan keuhkojen vajaata kehitystä ja ylipaine pitää keuhkot auki, jolloin ilmaa kulkeutuu kaikkialle. 32 viikko on sitten taas parempi, sillä sen jälkeen vauva voi saada tuoremaitoa eikä pakastettua ja pastöroitua maitoa. 32 viikon jälkeen vähenevät nämä sinistyskohtaukset kun hengitysjärjestelmän säätö alkaa olla kehittynyttä. Samoin tuon viikon 32 jälkeen syntyneet voivat paremmin aloittaa imemisharjoittelut, sitä ennen lähinnä on tuota letkutusta ruokkiminen. Maidon mukanahan keskosille annetaan 'vahvenninta' eli sekoitetaan lisäravinteita maitoon, jotta vauva varmasti kasvaisi. Vatsa ei pysty sisällyttämään niin paljoa maitoa, että sillä kasvettaisiin riittävästi. Samoin nesteiden määrässä on rajoituksia, jotta nestettä ei kertyisi keuhkoihin.
Vaikka synnytys tapahtuisi viikoilla 30-32, ei silmien kanssa enää tulisi niin paljoa ongelmia, sillä silmät ovat jo kehittyneempiä ja lisähappea tarvitaan vähemmän. Silmien ongelmanahan oli se verkkokalvon irtoaminen, joka tapahtuu jos verisuonistoa alkaa liiallisen happipitoisuuden vuoksi kasvaa ylenmäärin silmään, verkkokalvon taakse. Silmälääkäri luonnollisesti tarkkailee tilannetta.
Suoliston toiminta oli myös sellainen, joka voi näillä pienillä viedä aikaa käyntiin lähteäkseen. Mutta 30-32 viikoilla ollaan jo paremmalla mallilla.

Tuossa noin pikaisesti taas asioita, joita tuli mieleen että mihin pitää varautua jos vauva sattuukin jo syntymään näillä viikoilla. Niin ja 34+6 asti pistetään äitiin kortisonit keuhkoja kypsyttämään jos näyttää lapsi ennenaikaisena syntyvän. 35+0 jälkeen ei enää estellä, ellei sitten estely ole alkanut jo aikapäiviä sitten.

Meille ei annettu teho-osastoaikana kuin kerrallaan noin 2 tuntia toivoa. Ei edes siinä vaiheessa, kun jatkohoitopaikkaan oltiin siirtämässä luvattu elävää lasta kotiin annettavaksi. Jotenkin sitä vain uskoi, että kyllä me lapsi saadaan kotiin ja keskitti kaiken tarmonsa maidontuotantoon ja lapsen kanssa olemiseen niinä hetkinä, kun oli mahdollista olla sairaalassa.
Sairaalassahan pidetään huoli lähinnä lapsen fyysisestä kunnosta, joten totesimme itse että meidän tehtävä on pitää siitä henkisestä puolesta huolta ja yrittää tarjota jo kaappiaikana mahdollisimman paljon virikkeitä. No me sitten luimme, lauloimme ja puuhasimme kaikenlaista kaapin äärellä. Luimme runoja ja lauloimme niin lastenlauluja kuin jotain 'klassisempaakin'. Tästä oli selvästi hyötyä, sillä kun lapsi pääsi jatkohoitpaikkaan ja siellä oli radio auki, tunnisti hän selvästi muutamia radiosta tulevia lauluja ja hymyili nukkuessaan.
Valitettavasti sairaalassa ei saa olla niin paljon, kuin haluaa ja tuntuu että vaikka sitä sen pienen hetkenkin saa olla, oppii tuntemaan oman lapsensa hyvin. Jatkohoitopaikassa saimme sitten jo itse paljon enemmän mahdollisuuksia hoitaa lasta, vain lääkitykset olivat oikeastaan hoitajien vastuulla. Tosin jo teholla olimme paljon mukana hoidoissa.

Meillä suurimmat ongelmat oli tuossa BPD:ssä, refluksitaudissa ja silmien leikkaamisessa. Suoli veti alusta lähtien ja joskus jouduttiin antamaan avustusta. Melko hyvin vältyttiin infektioilta. Verenvuotoja ei ollut aivoissa ja magneettikuvauskin antoi ihan hyvät tulokset, vaikka jotain pientä näytti olevan ongelmana. Oikeaan harrastustoimintaan ohjaamalla on siitäkin päästy eteenpäin.

Tänään oli neuvola, kaikki hyvin. Terkkari kyllä epäili, ettei enää ole tilaa kääntyä pois perätilasta ja käski odottelemaan mitä synnytystapa-arviossa sanotaan. Nämä kelit lisäsivät painoa ihan urakalla mutta saas nähdä, muuttuuko tilanne jos ilmat kylmenee.

Hexa ja pikkusisko, 33+6
 
Voih, olette uskomattoman pirteitä pesänrakentajia. Mä olen turhaan odotellut sitä omaa pesänrakennusviettiäni, mutta eipä ole näkynyt. Olen yhtä patalaiska kuin ennenkin =) Huoh, vielä 13 työvuoroa jäljellä, jospa sitten löytyisi jotain energiaa kotiinkin päin! Minut on jo onneksi armahdettu yövuoroista, ei tulisi kyllä enää mitään...

Meilläkin alkaa alakerran remontti elokuussa, joten kyllä touhua riittää ennen kuin vauva syntyy. Onneksi minä voin linnottautua yläkertaan ja antaa miesten touhuta mitä touhuavat alakerrassa.

Felina, loppuraskauden uä on rv:lla 36

Dior, taidanpa itsekin tilata samanlaiset rintsikat.

Nyt minäkin olen alkanut näkemään kaikenlaisia outoja unia. Yleensä niissä hoidan kovasti vauvaa, mutta loppujen lopuksi hukkaan sitten vauvani jonnekin. :x

Elohiiri, mulla on kans ihan järjettömästi oikein tummia karvoja mahassa! Mites muuten bikinirajan höyläykset ovat sujuneet teillä? mulla on kaikenlaisia peiliviritelmiä, että näkis jotenkin tonne masun alle. Mies haluaisi kovasti auttaa, mutta vähän epäilyttää että jättäiskö se minkäänlaista karvoitusta enää jäljelle :LOL:

Äippäskä, mullakin on vauva ollut jo viikkokaudet poikittain masussa mutta eipä ne neuvolassa ole olleet kovin huolissaan. Viimeksi neuvolatäti sanoi ettei osaa sanoa miten vauva siellä pötköttää, mutta ei ainakaan raivotarjonnassa... mun mielestä on edelleenkin poikittain. Kaipa ne sitten loppuraskauden uä:ssä viimeistään alkavat vauvaa kääntelemään jonnekin päin, hui!!!

Tulipa sitten helteet viimeinkin, hiukan jo kaduttaa että tuli niitä edes toivottua. On nimittäin aikast tukala olo ja hermot olleet aika kireällä sen takia, miesrukka on saanut vähän ylimääräistä ärinää osakseen. Miten muuten teitä on neuvottu uimisen suhteen? onko viimeinen kk kielletty uiminen? Mun neuvolatäti ei ole vielä mitään sanonut tästä asiasta.


Mukavaa kesäiltaa...

Katti ja tyyppi 32+1
 
katti-76 mulla on kohdunsuu pehmennyt ja kaulaa jäljellä 1,5cm, siltikään uiminen ei oo kiellettyä.Tosiaan sit vasta jos paikat alkaa aueta niin tulehdusriskin takia ei suositella uimista.
Dior mulla sairaalakassissa oli viimeks: kamera, kyniä+ristikkolehtiä, kirja, vaatteet kotimatkaa varten (omia alkkareita en ottanu enkä suosittele vaikka ne sairaalan onkin kaameita niin ne "vaipat" ja jälkivuoto on jotain niin uskomatonta ettei tosiaan omia alkkareita kannata tahria, koska niitä saattaa mennä sit monetkin.mut tietenkin kukin tekee niinkuin haluaa) mulla oli kyllä omia sukkia koska en tykkää niistä sairaalan putkisukista.Sit vauvalle vaatteet, karkkia(laku tuli tarpeeseenkin...) meikit(joo, tiedän, tosi turhamaista, mä vaan en osaa olla ilmankaan) ja muita hygieniatarvikkeita.Sit oli miehelle kamaa kun oltiin perhehuoneessa.nii ja laturit kameraan ja kännyyn.
toivottavasti tuli nyt ees jotai vinkkiä vaikka varmaa jotain unohdinkin...
Takas partsille :wave:
 
Cora:
Pahinta oli se, kun ei saanut koskea lapseen. Onneksi näillä meidän pienillä yli 30-viikkoisilla on jo vähän paksumpi iho, niin että saataisiin lapsiamme silittää ja sylitellä jos nyt jo syntyisivät. Kenguruhoito on ihanaa, siinä vaipassa oleva vauva asetetaan äidin paidan sisään. Meillä siihen oli valitettavasti vain kaksi kertaa mahdollisuus teholla. Jatkohoitopaikassa sitten sai pitää niin paljon kuin halusi lasta sylissä.

Kotiinhan päästään siinä vaiheessa, kun syöminen käy hyvin ja vauva saa tarpeeksi happea normaalisti hengittämällä. Saturaatio (veren happiarvo, max 100) pitää olla yli 96 jatkuvasti.

Keskosten kanssa on myös mahdollisia jatko-ongelmia. Tyypillisimpiä ovat syömisongelmat, sillä ruokailu voi muodostua tosi ongelmalliseksi. Sairaalassa letkutetaan määritelty määrä ruokaa 4h välein eikä siihen voi mitenkään vaikuttaa. Suun motoriikka voi olla niin kehittymätöntä, että omatoiminen syöminen ei onnistu pitkään aikaan. Mitä myöhemmällä viikolla syntyy, sitä paremmin tuo ruokailukin onnistuu. Ääni- ja kosketusyliherkkyydet ovat tavallisia. Meilläkin oli niistä viitteitä, mutta sitten huomasimme kuinka ääniyliherkkyys liittyy lähinnä sähkökoneisiin (sähkömoottori) eli kivuliaat teho-osaston hoidon aikaiset äänet saivat kiputakautumia ja vaatteissa oli rajoitteita, sairaalassa päällä olleet värit ja lakanoissa olleet kuosit tekivät myös pahaa. Mutta onneksi keksittiin harvinaisia värejä, joilla saatiin lapsi vaatetettua ja kun lakanatkin olivat kodin väriset tuli uni hyvin. Eli vaikka joitain piirteitä myöhemmin pitäisi neurologisperäisinä 'vikoina' niin selitys voikin olla yllättävän selkeä ja korjattavissa.

Kun lapsi syntyy, vaikka syntyisi ennenaikaisena ja joutuisi jäämään sairaalan niin kyllä ne 'äidinvaistot' sieltä nopeasti heräävät. Maailma on ihan pyörryttävän ihana kun on oma vauva. Sitä elää jokaisella solullaan siinä symbioosissa ja pilvessä. Erossa oleminen on kurjaa, mutta kun ollaan taas yhdessä on se sitäkin onnellisempaa. Meillä ainakin vauva stressasi huomattavasti kun ei saanut olla meidän kanssa kotona rauhassa ja kun sitten vihdoin päästiin kotiin harppautui kehitys aivan mielettömästi ja moni todella ongelmallinen asia lähti rullaamaan hyvin.

Mutta tosiaan, suppareihin pitää suhtautua vakavasti ja ottaa levon kannalta ettei vaan mitään alkais tapahtumaan. Mieluummin sitä käy näytillä turhaan kuin ottaa riskin. Toivotaan tosi kovasti Cora, että saat tilanteen levolla asettumaan ja viikkoja tulee vielä lisää. Tuolla keskoslistoilla ja palstoilla on isoviikkoisiakin keskosia, joilla on ollut ongelmia. Täysiaikaisuus on aina parasta. Mutta keskosuudestakin voi selvitä täysipainoiseen elämään. Ongelmana tuntuu olevan se, että neuvoloissa ei ole tarpeeksi tietoa kotiutumisen jälkeen tarjolla. Muutamat tutut, joilla on vain noin kuukauden-puolitoista ennenaikaisesti raskausmyrkytyksen vuoksi syntyneitä lapsia sanovat, että eivät saaneet mistään tarpeeksi tietoa. Isoillakin keskosilla (sekä SGA - pienipainoisena syntyneillä) voi olla ruokailun kanssa ongelmia, puheen kehitys voi viivästyä, aistiyliherkkyyksiä voi tulla ja motoriikassa voi olla ongelmia. Pitkä sairaalassaoloaika ja siihen liittyvät erilaiset terapeuttien tapaamiset (fyssari, puheterapeutti ruokailuun, ravitsemusterapeutti) antavat mahdollisuuden saada tietoa ihan toisessa mittakaavassa.
 
Huih kun oli tekstiä tullut, mutta kivahan niitä on lukea. :) Täällä saatiin siivottua ja nyt oon ihan tööt...ei ollut ihan välttämättä parhaat mahdolliset lämpötilat siivoukselle :whistle: Hiki vaan virtas koko ajan ja nyt on sit ihan kankee olo :kieh:

No mutta asiaan...
Snodgassilla oli ollut oikein mukavan kuuloinen ilta ;) ja mukavaa mökkeilyä sinne vaan. B)

Dior Toivottavasti ens yö ois parempi tuon nukumisen osalta :hug:

Kaiza Kyllä täällä muistetaan ja kiva oli kuulla kuulumisiasi =)

Ail Ei varmaan kiva olo olla kun taju meinaa lähtee... Joskos sitä tekee nää kuumat ilmat? ja mites sulla sitä nestettä nyt menee?
Alkoi naurattaa,kun ajattelinkin, että ukkoas oisit imettänyt :LOL: Kumman todentuntuisia nuo unet joskus :D

Tiniille kans mukavaa mökkireissua B) ja ihana tuo sinun pömpsä on :heart:

Coralle tsemppiä sinne kovasti suppareiden kanssa ja muistahan tosiaan nyt levätä, jotta vielä vähän sais lisää viikkoja. Hyvin sulla onneks vielä sitä kohdunkaulaa jäljellä, mutta äkkiä niitä muutoksia sitten tulee kun on tullakseen. :hug:

Hexalle kiitos siitä, että jaksat jakaa meille tietoa =) Vaikea kuvitellakaan millaista se elämä alkuun on pienen keskosen kanssa :heart:

Dior On ne aikast kauheet joo ne sairaalan verkkohousut :kieh: mutta tosiaan sitä jälkivuotoo tulee suht runsaasti, niin ne jätti isot vaipat saa hyvin pysymään paikoillaan niissä housuissa. Mutta tosiaan jokainen tekee niin kuin parhaaks näkee =)
Sairaalakassiin tulee mulle ainakin omat kotiintulo vaatteet... (ukko saa tuoda vauvan vaatteet sitte ku tulee hakemaan meidät), shamppoo+hoitoaine, hammasharja+tahna, kännyn laturi, siteitä sitte sitä varten kun pois lähden sieltä ja yhet liivinsuojat samaa tarkoitusta varten. Namia saa isäntä aina välillä tuoda sinne. :p Sitte otan ton käsveskan mukaan, kun siellä on yleensä kaikki muu tarpeellinen ja tarpeetonkin mukana :whistle: Ainakin siis jotain tuollaista sinne tulee...vähän vaihees viel senkin kanssa :whistle:

Nyt pojalle iltapalaa antamaan :wave: Ja olikos se Ninetsun miehellä tänään ne syndet, niin onnitteluja sinne =) :flower:
 
Höpöti
Voiko ollakkin näin tuskanen olo näillä helteillä.. huh huh... ei jaksaisi millään edes istua ulkona!! mutta kiva se on et on hienoja ilmoja... :) mielummin näin kun vesi sadetta...

Mulla on kans nyt pari viikkoo sitte tullu ihan mahotonta huonovointisuutta... ja painottuu iltaan.. vatsa on sekasin ja pahaa tekee jne... YÖK... nooh.. kai se siitä joskus helppailee sekin =)

ja kaiken sorttisia vauva unia on täälä näkyny.. jokku on vaan niin utopistisia että....

Sairaalakassia en oo vielä edes alkanut pakkailla... vois varmaankin pikku hiljaa alkaa edes miettiä et mitä sinne laittaisi =)

Supistelee täällä kans aikas kiitettävästi ja kipeesti... pääasiassa sillo kun tekee jotain. mutta välillä piisaa kyllä ihan oleminen et alkaa supistella... mutta kovasti matkaaja liikkuu.. eli ei varmaan hätää =)

Jos vielä hetkoseks menis tohon terrassille istuskelemaan =)
Helteistä lauantaita kaikille =)
T:höpöti ja matkaaja 32+6
 
Voi miten pieni on ollut teidän vauva, Hexa! :hug:

Selkävaivaisille: Onko teillä tukivyöt käytössä? Minulla oli ihan järkyttävät selkävaivat nimenomaan illalla ja yöllä kun sänkyyn oikaisi, kunnes sitten aloin käyttää tukivyötä ihan koko ajan kun vähänkään liikkuu.

Ja kyllä meitä pienitissisempiäkin on: mä mahdun vielä helposti c-kuppiin, normaali b :) Toivon, ettei ihan kauheaa kasvua sillä RINTAMALLA tapahdukaan, tuo hartiasärkyä sekin.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
Oi voi miten suuri suru on kohdannut heinäkuisten pinossa :'( oikein pahamieli hulahti ylitse kun kävin siellä kuulumisia lukemassa.

Hexalle jälleen suuri kiitos kun jaksat meille noin tarkasti kertoa keskoslapsien elämästä, mä aina oikein ahmin sun jutut. Olette joutuneet kokemaan kovia :hug: onnellisia olemme me joilla viikot on jo niin pitkällä että todennäköisyys lapsen selviytymiseen on suurehko. Ajattelinkin tuossa jo että ei enää kauaa kun saa luvan kanssa alkaa toivomaan pentusen syntymää.

Coralle halituksia ja olehan rauhassa ja lepäile heti kun siltä tuntuu :hug: ei ole enää pitkä aika!

Tiniille mukavaa mökkeilyä ja muillekin jotka pääsette luonnon helmaan nauttimaan ihanasta Suomen suvesta! Mekin lähdetään tyttöjen kanssa(eli minä ja Tara ) mökkeilemään :D Massu oli kasvanut valtavasti! Upea on!

Dior en olekkaan onnitellut sua pikku kisu misusta! Voi että ne on söpösiä pikkasina varpaan pureksijoina :heart: :heart:

Katti kannattaa myös tarkistaa ettei ole näin heinäkuun riesana sinilevää, se ei ole kovin hyväksi muutenkaan mutta raskaana vielä enemmän aiheuttaa vaivaa. Mä olen kanssa ymmärtänyt että luonnonvesissä kait saa uida vielä viimeisen komanneksen aikana JOS kohdunkaulassa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Mulla on kohdunsuu katsastettu huhtikuun puolessa välissä jotain en uskalla mennä... Enpä kyllä oikein järviuimari ole muutenkaan :x

Omassa napasessa:
Mies sitten otti ja lähti kotipaikkakunnalleen sinne etelän suuntaan viettämän A-luokan reissua lapsuuden kavereiden kanssa. Jotenkin niin sulosta kun toinen oli kuulkaa tehnyt kaiken maailman listoja ja ihan intopiukeena ollut jo monta päivää... Mä sille tuossa alkukuusta sanoin että jos meinaa sinne päin lähteä niin tän kuun loppuun on vaimon lupa :D ens kuussa ei ole enää asiaa minnekkään satojen kilometrien päähän ryypiskelemään poikain kanssa! Nyt ne sitten oli vuokraneet mökin ja pitävät turnajaiset :D Toivon mukaan ehjänä tulee takaisin! Me sitten Taran kanssa lähdetään myös mökkeilemään mutta ei kylläkään niin pitkälle vaan ihan 60km päähän Taran siskolikan emännän vanhempien tykö, eikös ollutkin ihan selvä selitys? Pentusella tuntuu olevan taas aika vauhdikas päivä tänään, sen verran on jo otettu kyynärpää taktiikkaan käyttöön tänä aamuna...

Hyvät viikonloput!

Koiruus ja pentunen rv 33+4
 
Tervehdys pitkästä aikaa, syysmassukat! olen tyytynyt viime viikkoina seurailemaan taustalta muiden syysmassukoiden olotiloja, mutta jospa nyt vertailun vuoksi jotain täältäkin. hienoa, kun olette niiiin aktiiivisia kirjoittajia!
mun pallero tuolla vatsassa otti ja kääntyi raivotarjontaan, se tuli todettua viimeeksi neuvolassa. mulla olikin ja on edelleen joskus semmoista terävää, viiltävää kipua tuolla alapäässä. saipa sekin selityksen, kaveri nimittäin siellä liikuttelee päätään ja ilmeisesti siitä tämä neulomispuikkomainen kipu. onneksi se on vähän rauhoittunut, liekö tila käymässä ahtaaksi.
meillä ei ole edelleenkään mitään valmiina. paitsi keittiön kaapit ja seiniä maalattu ja uusi liesituuletin asennettu.:) no, sen verran on uutta tulokastakin huomioitu, että pinnasängylle on paikka raivattu makuuhuoneesta ja pikkuruisia vaatteita ja vaippaharsoja hain eilen pyykättäväksi varastosta. esikoisen vaatteilla taidetaan pärjätä melko hyvin, tosin vaatteista kyllä huomaa että poika vietti ensimmäiset kuukautensa kesäkeleissä. jotain siis pitää kuitenkin hommata syysvauvaa varten.
aika uuvuttavia nämä lämpimät heinäkuun päivät ovat, vaikkakin iki-ihania. päivät jaksan hyvin ulkoilla ja touhuta, mutta esimerkiksi eilen olin niin väsähtänyt, että olisi tehnyt mieli vain itkeä silkkaa väsymystä. veljen perheineen piti tulla tänään kesäreissulle tänne tampereelle ja täältä vielä etiäpäin Länsi-Suomeen, mutta reissu siirtyy päivällä heinätöiden takia. ihanaa, että meidän -tai siis kotitilani- kopukatkin saavat talveksi omien peltojen heiniä. kaikesta sitä huolehtiikin, vaikka kaupungissa asuu...toinen jalkani on ja pysyy tukevasti maaseudulla. :)
tässä ihan puhtaasti omia turinoita. rintavarustuksesta sen verran, että meikäläinen mahtuisi vielä melkein B:henkin, eipä ole kovasti kasvua tullut tuolla osastolla. esikoisesta rinnat kasvoivat reippaasti jo raskausaikana. mutta tämä tahti kelpaa mulle. kieltämättä hassulta mittasuhteet iso vatsa - pienet tissit kyllä tuntuu, kuten corakin taisi mainita.
jospa siirtyisin taas poitsun kanssa ulkoilmaan. poika muuten just keräsi jotain omia leluja ja tavaroitaan meidän sängylle ja kävi sanomassa, että ne hän antaa vauvalle koska ei itse enää tarvitse. aika suloista oma-aloitteisuutta! saa nähdä, miten muuttuko mieli kun vauva on syntynyt.
Ihanaa viikonloppua kaikille! Muistakaa lepäillä ja laiskotella! ja juoda riittävästi ja oleilla varjossakin välillä.
 
Pikaseen pari riviä ennen kuin vieraita tulee :)

Itkuksi meni täälläkin kun siellä heinäkuun pinossa kävin :'( Ei ymmärrä miten siitä voi selvitä... ajan kanssa..ei kai muuten. :(

Tukivyöstä Mä välillä yritin tossa käyttää sitä, mutta eipä se tilannetta auttanut juurikaan ja tuntui epämukavalta...

Nyt vieraita tuli :wave:

Katjuska ja Vilpertti 33+2 :heart:
 
Veti kyllä aika sanattomaksi tuo heinäkuisten ketju :'(

täällä vietetään taas vaihteeksi unetonta yötä. Kauhulla odotan aamua, kun poika heräilee. Toivottavasti meillä isäntä jaksaisi nousta pojan kanssa. Tai mistäs sitä tietää, jos tässä ei saada unta koko yönä tai aamuahan tässä taitaa jo olla. Esikoisesta oli tätä samaa unettomuutta loppuajasta, mutta silloin sentään sai nukkua päiväunet, nyt se ei ole mahdollista, kun poika ei enää päikkäreitä nuku, ei auta muu kuin kärsiä.

Tarvis varmaan pikkuhiljaa laitella paikkojakin kuntoon vauvaa varten, mutta jotenkin ei saa mitään aikaiseksi...
 
räkäistä sunnuntaita täältä :snotty: Eilen kun menin nukkumaan, niin ei ollut mitään ja kolmelta yöllä oli kurkku kipee ja alkoi nenä vuotamaan. Pojan nenä tossa on pari päivää vuotanut jo ja ylläri ylläri, että se tottakai tarttui taas mulle :kieh: ja niin kun jo vannoin etten enää kertaakaan raskausaikana oo kipee :whistle:

Hilbertille täältä kans voimia tuohon unettomuuteen :hug:

Dior Mun piti jo eilen sulle kommentoida tota side asiaa, että oliski ees iso side mikä sinne pöksyihin alkuun tungetaan, mutta ne on oikeen sellasia isoja vaippoja ja parhaammas tapauksessa niitä voi olla kaksikin kerrallaan siellä alkuun :kieh: No mutta kaikilla tuo jälkivuotokin on kuitenkin tosi yksilöllistä ja itsellä aina aika nopiaan niukentunut ja jo parin viikon päästä ollut ohi. :)

Jotain pitäs jaksaakin tänään, mutta kyllä nyt on veto ainakin ihan pois, että taitaa laiskotteluks vaan mennä.

Katjuska ja Vilpertti 33+3 :heart:
 
Hilbertille Tosi ikävää ku ei saa unta! :hug: Jaksamista sinne päin tosi paljon. Viel ku se esikko ei kerta nuku päikkäreitkä...
Jälkivuoto Tosiaan yksilöllistä mut kyl ne sairaalan kalsarit on niin ihanat sillo ekoina päivinä ku sitä tulee enemmän ku laki sallii ja ne vaipatkin on sillo iha kivoi...En aatellu synnäril ottaa kyl tälläkä kertaa omii pikkareit muut ku ne mitkä heitän si jalkaa ku lähen pois... Sairaalakassiin menee omat imetysliivit todellakin jos vaan suinkin mahtuu päälle ni omii käytän ja samaten liivinsuojii paketti!!! Esikoisest tuli maitoo niin paljon aluks et uin siinä ja sillonki oli kesä helteet, hivenen yököttävää!!!Jonku hyvän kirjan otan kans mukaan ja sit jotai ristikoit yms...Karkkii yms saa isukki tuoda si jos jotain mieli tekee. Esikoisesta tuli kauhee tarve saada kokista ja samasen pullon vein kotiin puoliks juotuna viiden päivän sairaalassa olon jälkeen...Ei si kummiska tehnykkää mieli! Vauvalle vaatteet otan ite jo mukaan samoin omat kotiin tulo vaatteet ja sit tietty hygienia vermeet...Meikit jää kyl kotiin=)Meil esikoinen tuotiin kotiin elokuussa enkä kyl laittanu sitä kevyt toppapukuun. Tais olla jokku potkarit ja kietasupaita päällä millä kotiuduttii, tietty oli tumput sukat ja pipo kans. Jos nyt sattuu samanlailla lämpönen päivä kun kotiudutaan ni samanmoisis vermeis tuon ja jos on sateinen päivä ni sit laitan jonku kolege/fliisi puvun päälle. Just eilen ostin kirpparilta ihanan fliisi puvun mikä menee si kummallekki sukupuolel, ennestän kun ei oo ku vaaleenpunasii=) En ehkä pojalle sen värist kummiska iske jos sattuu poika tulee!!!
No siinäpä taas turinaa.
Aurinkoista sunnuntai päivää!!! B)
elohiiri0608
 
:'( :'( Voi mikä suru oli kohdannut heinäkuisten Qnsilla perheessä :snotty: :'(
Pakkohan siellä oli käydä lukemassa, vaikka ajattelin ettei ehkä kannata! Maailma voi joskus tuntua julmalta :'( Taas sai kutaa siitä että mikään ei ole varmaa...

Tuntuu muutenki olleen sellanen "surupäivä" mulla. Jäin nukkumaan vielä kun ukkokulta ja poika nousi ylös. Tuli sitte vaan mietittyä liian surullisia asioita ja eilistä leffaa ja sitte sitä jo miettiiki et jos näitä sattus omalle kohdalle... Ja niin sitä sitte vollotteli yksikseen sängyssä!!
Pakko oli nousta syömään suklaajuustokakkua :snotty: aamupalaksi

Jos koittas piristyä auringonvalosta... kohta!

Hexalle Kiitos kun jaksat kirjotella kokemuksistasi. Tässä "tarinassa" tietää onneksi olevan onnellinen jatko.

Ihme että kirjoitan näin: Mä kadehdin teitä "pienirintaisia" |O Tietty lohtua tuo se että on niin "isot" rinnat että korjaus leikkaukseen jos joskus aikoo mennä niin kuuluu kelan korvauksen/tukien piikkiin!

Dior Taidan kans antaa ukolle hommaks tuon välilihan rasvauksen :D Taitaa vaan käydä niin että sille ei sitte riitäkkään pelkkä ulkoinen rasvailu :snotty: ;)

Orlando Olen kans saanu tuntea sen "ihanan" vihlonnan tuolla alapäässä :x
Vatta-apina tuntuu muutenki laskeutuneen alemmas, eipä ole kyllä närästänykkään niin paljoa ja tuntuu et hengittäminen on helpompaa. Potkut tuntuu alempana. Mutta huomaa kyllä ettei ole ( eikä vielä tarvikkaan ) kiinnittyny, kun välillä "nousee" taas ylemmäs.

Ja lämpimät päivät kostautuu... Nyt on turvotusta :kieh: Jalat on ku norsulla iltasin ja sormus ( se tasan yksi ) ei liiku ei sitte mihinkään. Vettä yritän kyllä kovasti juoda, mut ei tunnu auttavan. Ehkä vain en juo tarpeeksi ja voihan sitä sitte kokeilla ananas mehua ja mansikoita :p Ja pääkivusta on joutunu myös kärsiä TAAS välillä :(

Voi Katjuska Te ootte sitte saanu ihan liikaa kärsiä nuhista :hug: Nyt kovasti lepoa!!

Jälkivuotoon Voisin minäkin kommentoida. Esikoiselta eka päivä oli kamala ja yöllä vuoti kans aika lailla, mut sitte se tasottu ja muuttu satunnaiseksi vuotamiseksi, tihuttelua oli muutaman viikon. Ajattelin kans ottaa omia siteitä sille varalle että vuoto on niukkaa.

Ummetus piruvie on palannu taas. Täytyy varmaan ottaa luumusose päivittäiseen ruokavalioon. Taitaa rautakuuri tehdä tukoksen vattaan... :/

Cora Pidä vauva vielä tiukasti vattassa ;) vaikka onneksi ollaan jo paremmilla viikoilla! Muista levätä!

Nyt ei muista taaskaan mitä kaikkea piti kommentoida!!!
Palaillaan!!

R iikka 32.rv
 
vuh
Ja päivää kaikille PIIIIIIIIIITKÄSTÄ pitkästä aikaa! Me on tultu eilen kuukauden mittaiselta Etelä-Suomen lomalta! Oli kivaa, mutta on ihanaa olla taas kotona myös! Lukaisin nopeasti läpi tämän kuun ketjun - lähinnä kiinnosti se, että onhan kaikilla vielä asukkaat vatsassa. Onneksi oli!

Meille tosin on tullut tämän kuun aikana perheenlisäystä... Nimittäin meidän koira sai salarakaspennut... :D :kieh: :heart: Pitkän aikaa me toivottiin, että kyseessä olis ollut vain valeraskaus mutta kilin villat. Mies käytti heinäkuun alussa koiraa ultrassa ja oikeat pennuthan sieltä oli tulossa. 16. pvä koiruus synnytti viisi tervettä pentua! Ongelma on ainoastaan se, että isästä ei valitettavasti ole tietoa... Pennut on nyt pariviikkoisia ja näyttävät ihan samanlaisilta kuin vuosi sitten tulleet "oikeat" pystykorvat. Me miehen kanssa rukoillaan, että pentujen isä on silloin tällöin meidän pihassa pyörinyt pystykorvan ja laikan yhdistelmäkoira! :D

Pennut on saatettu alulle paljon myöhemmin kuin kevään juoksun mukaan olisi edes mahdollista. Meidän tuttu biologiystävä sanoi, että kun laumassa on ollut jo yksi kantava narttu (heh, minä siis!), koira on tahallaan venyttänyt juoksuaan, että saa pennut samaan aikaan kuin alfanarttu!! Uskoo ken haluaa!

No jotta tästä ei tulisi ihan koirapalsta, kerron vielä, että oma raskaus on mennyt aika ok. Etelä-Suomen kuumuus vaan väsytti ja huippasi päästäkin ihan sikana. Miten te jaksatte siellä +25 asteen paremmalla puolen??! En valita ollenkaan meidän +15 asteesta enää! Yes, enemmän ensi kerralla. Paljon tsemppiä kaikille, erityisesti Katjuskalle Kelan kanssa ja Coralle kissan poismenon johdosta. :hug:
 
:flower: Onnea vuh perheenlisäyksestä! Ja tervetuloa lomalta takasin. Täällä on ollu mukavat ~ 20 astetta lämmintä tänään, ihan hyvin on pärjätty. Tänään muistin alottaa jo aamusta veden juonnin, ei oo päässy turvotus yllättään!

Dior ( ja muut asiasta kiinnostuneet ) Häähuumaa ei oo kauheesti tullu. Sormusta käytiin kattomassa ja tarkotuksena on ostaa vain minulle sormus. Ihan simppeli ja siihen voi myöhemmin halutessa lisätä kiviä. Alustavasti ajateltiin hankkia se vasta myöhemmin, voi se mieli vielä muuttua... Onnea Dior 3 kuukautishääpäivän johdosta :D
Selvis myös että se päivä olis lakisääteinen vapaapäivä sulhasella... minähän olen luonnollisesti saikulla ;) Tietääkö joku viisaampii sanoa varmaksi tämä asia??

:eek: Täällä palaa joku varastorakennus tuossa läheisellä varikolla n 1 km päässä. Oli radiossa sanottu et ikkunat ja ovet täytyy pitää kiinni :eek:
Tänne suuntaan se tietty tuulee... :| HUI kun on jännää!! :/

Käytiin parin viikon ikästä vauvaa kattomassa, oli se vaan sievä :heart:

Nyt pitää mennä seuraamaan nettiin onko tullu uutta tietoa tulipalosta!

R iikka ( vieläkin tänään ) 32. rv
 
snodgrass
Iltaa!

Mökkireissulta on kotiuduttu. Kyllä huomaa kans että vaikka niitä helteitä on suorastaan odottanut ja toivonutkin, niin kylläpä ne vaan viekin voimat aikalailla. Turvotustakin on heti enemmän. Täytyy taas tänä iltana vedellä vähän ananasmurskaa...

coralle tsemppiä! Koita saada nyt levättyä, että pikkuinen malttaisi vielä olla muutaman viikon.

Hilbertille jaksuja unettomuuteen! Ikävää just toi, että ei pääse edes päikkäreille :| Löytyykö lähipiiristä ketään, joka voisi hetken katsoa esikkoa niin että saisit pienet nokoset kuitenkin?

katjuskalle :hug: Teillä on kyllä noita tauteja ollut riittävästi, harmi että pitää kesälläkin sairastaa! :(

orlando, vuh ja kaiza hauska kuulla pitkästä aikaa myös teidän kuulumisia! Hyvä että sullakin orlando ollaan siellä raivotarjonnassa, eipä tarvi ainakaan sitä murehtia. Vuh, onnittelut perheenlisäyksestä! :flower: =)

sairaalakassistakin oli ollut tossa aiemmin puhetta, enpä ole minäkään vielä mitään pakkaillut. Mulla oli viimeksi mukana sellainen kauratyyny, jonka piti auttaa avautumisvaiheen supistuksissa. No, eihän se niihin ehtinyt.. mutta sitten sillä oli tosi hyvä hautoa pinkeitä kipeitä rintoja maidon noustua. Ja ne pahamaineiset verkkopikkarit oli todellakin mitä ihanin keksintö, sitä vuotoa siis tuli... Mutta voihan sitä aina omiakin ottaa mukaan ja katsoa sitten paikan päällä mikä on tilanne, vuodon määräkin varmasti tosiaan vaihtelee.

Niin ja pienempirintaisiin minäkin ilmoittaudun, tällä hetkellä menee 80B, katsotaan onko imetyksen jälkeen A vai miten käy...

Vielä :hug: kaikile selkävaivaisille!!

Mukavaa alkavaa viikkoa!
snodgrass ja neponen 34+3
 

Yhteistyössä