SYYSKUUN TULOKKAAT 2010***Tammikuussa

Hei, voisin liittyä iloiseen joukkoonne. Laskettu aika on nyt näillä näkymin 5.9.2010 ja toinen lapsi tulossa. Synnyttämään mennään KYSiin. Ja ikää minulla on 21 vuotta.

Aiempi lapsi on nyt 10kk:n ikäinen joten tämä tuli aika äkkiä tämä toinen raskaus. Toivottu tosin on mutta enpä olis arvannu että sitä näin pian saadaan lisää pikkuisia :) Ei ehtinyt kun yhdet epävarmat menkat olla ja nyt tammikuussa sitten mietin että näinköhän niitä menkkoja kuuluu lisää ja huvikseni tein testin niin eikä mitä, kaks viivaahan siihen ilmaantu. Sitten itkettiin ja naurettiin onnesta :) Jotain oireitakin raskauteen viitaten on ollu (huimausta, pissihätää, jatkuvaa nälkää ja väsymystä) mutta en osannu yhtään yhdistää kun en ollenkaan oottanu olevani raskaana. mutta hyvä näin :) Eka neuvola on ens viikolla. Siitäpä sitä selviää sit lisää. Mitenkäs teidän muitten odotus on lähteny käyntiin. Mulla ei onneks ole pahoinvointia ollu kuten ekassa raskaudessa. Jospa ei tuliskaan.

Mukavaa odotusta kaikille!
 
Onpas aktiivista kirjoittelua. Se on tosi hyvä, ainoa huono puoli vaan, että ehtii jo unohtaa kelle piti kommentoida ja mitä :D Mutta jos yleisesti toivottaisin kaikille onnea odotukseen ja toivottavasti kaikenlaiset ongelmat ratkeavat!

Mäkin hinkuisin nyt sit listalle, päätin, etten enää stressaa siitä, meneekö kesken vai ei. En mä sillä tavoin voi elää, että mietin jokaisen asian jälkeen, että JOS vauva on vielä silloin elossa. Meinas latistaa mut ihan täysin tollaiset ajatukset. Joku muukin taisi aihetta pohtia ja oli tehnyt saman päätöksen. Tässä nyt mennään ja raskaana ollaan ja katsotaan tilanne sitten uudestaan, jos jotain tapahtuu. Jossittelu kuitenkin pois nyt ni jaksaa olla iloisempi.

Eli tiedot:

20.9
Sannimarja...............esikoinen.................25....................KSKS


Neuvola-ajan varasin eilen, sain sen jo 3.2, jolloin taitaa olla menossa viikko 7. Aika aikaisin? Tosin ihan hyvä päästä jo juttelemaan kaikista asioista, kun tosiaan ekaa odottelen, niin kaikki on ihan uutta. Onneks yks ystävä on juuri ollut raskaana ja toinen ystävä on parhaillaan raskaana, joten jonkinlaista vertaistukea saan niiltäkin suunnilta :D

mistähän täällä olikaan keskusteltu? Mulla on nyt jo muisti niin kamalan huono, että vauva varmaan vie sen rippeetkin ja sit oon koko ajan pihalla kuin lumiukko :D

Ai niin hei, oon normaalisti todellinen makeasyöppö, suklaata suorastaan ahmin ja kaikki muutkin karamellit kyllä käy. Kaikki sellanen ihana rasvainen menee kans ja suorastaan välillä maistuu valmiiksi suussa, kun niin tekee mieli. Mutta nyt! Kaikki makean ja rasvaisen himo kadonnut! Se on tietenkin mitä loistavin asia ja toivottavasti pysyykin poissa. Mun tekee mieli lähinnä hedelmiä, appelsiineja etenkin ja kun söin geishan ni lähinnä irvistin sen maulle :D Onks muilla ollu tällästä? Mä oon ihan ihmeissäni :D
 
Neuvolaan on soitettu.:) Oikein mukavan kuuloinen oli terveydenhoitaja kenen kanssa juttelin. Aikaa ehdotti/suositteli sitten kun raskaus on vko 9, joten ajan sain 12.2. Papereita lähettää postissa, jotka pitää sittten täyttää etukäteen.

Viime yönä alkoi taas puoli kahdentoista aikaan niitä alavatsakipuja eli kait niitä kohdunkasvukipuja, tällä kertaa taas oli aika voimakkaat ja lähes kymmenen minuuttia kesti, luulin jo etteikö lopu ollenkaan. :( Sitten aamulla oli ihmeellisiä vihlomiskipuja alavatsassa, mutta toistaiseksi ovat menneet ohi.

Etovaa olo ei tänään ole vielä ainakaan ollut. Tuota etovaa oloa kun on ollut eikä mitään ole pystynyt oikein syömään, kun ei ole maistunut, niin eilen keksin sen että kokeilen jotain sellaista mistä en normaalisti pidä, eli mihin makuaistini eivät ole vielä "turtuneet". Ostin sitten eilen viiliä ja mysliä, mitä en normaalisti söisi kun ei maistu minusta miltään, niin nyt maistui ihan syötävältä nuo yhdessä, niinpä hain pari viiliä vielä aamulla kaupasta lisää. :D Joten ilmeisesti pitää kokeilla, jotain muutakin "uutta" ruokaa, josko vaikka se maistuisi.

Parisuhde näyttää taas tällä viikolla valoisammalta:heart: ja siltä että tulevaisuutta voisi EHKÄ ollakin. Ota tuosta miehestä nyt sitten selvää, eilenkään ei käyttäytynyt yhtään niin kuin, että olisimme eroamassa. En vain ymmärrä...

ennie ja myrmeli 5+6
 
Mulla noi ylävatsavaivat pakottavat vähentämään syömistä, etenkin herkkujen. Tänään teinkin vaan kaurapuuroa aamulla. Onko kellään muilla kylkiluiden alapuolista kipua? Neuvolasta pääteltiin, että voisi johtua sapesta, joka kuulema raskauden aikana saattaa oireilla enemmän kuin muuten.

Nuorekas nelikymppinen ;) roosamaria ja nuppunen rv5+5
 
Hämmentyneenä kuikuilen tänne... Menkoja ei kuulu ja yksi testi näytti haaleaa plussaa. Uutta en ole tehnyt, katsellaan nyt...
Kyseessä on siis nro.2, esikoinen täytti juuri 1-vuotta. Pikkukakkonen oli kyllä suunnitteilla 2010, mutta ajatus oli odottaa hieman keväämmälle. Uuden vuoden huumassa on näemmä taikaa.;) L.a. sattuu 24.9. tienoille laskurin mukaan.

Papupata
 
Minäkin voisin ilmoittautua mukaan, kun plussa pärähti 17.1. tikkuun. Eli jos kaikki menee hyvin niin LA on noin 25.9.2010. Esikoinen on kyseessä ja ikää minulla on 25. TYKSiin mennään synnyttämään. Neuvolaan soittelen loppuviikosta, kun silloin on parhaiten aikaa.
 
Täällä ollaan peloissaan ja tunnistellaan kaikkia mahdollisia oireita. Rinnat vihlovat aika-ajoin, välillä närästää (eka raskaudessa oli aivan kamala närästys, mutta vasta viimeisellä kolmanneksella),palelee, kamala nälkä, mahaa vihloo ja turvottaa iltaisin.

Kysymys: Onko teillä paljon valkovuotoa? Mulla ei tule loristen ja olen siitäkin paniikissa :LOL:

Ekan kanssa en todellakaan ollut näin vainoharhainen. Silloin sitä vain jotenkin luotti siihen, että kaikki menee hyvin. Nyt olen aivan erilaisilla tunnelmilla ja pelkään kuollakseni, että ar-ultrassa ei näy sykettä.

Ar-ultra ja neuvola-aika on varattu 4.2. Siihen asti pitäis saada pää pysymään kasassa B)

Lumiruusu 4+2
 
Onnittelut uusille plussanneille. :flower:

Lumiruusu Täälläkin lorisee ja joutuu vessassa ramppaamaan koko ajan tarkistamassa että on vaan valkkaria. :D Tuo vainoharhaisuus lisääntyy vaan raskauksien myötä, voin kertoa kokemuksesta.

(.) Miulla ei oikeestaan oo enää oireitakaan. Olo on ihan sellanen että en olisikaan raskaana, saa nähdä että miten käy.

AngelEyes ja vaava 5+1
 
Tervetuloa kaikki uudet :hug:

Lumiruusu, minulla jonkin verran valkovuotoa, mutta ei nyt loristen. Sen sijaan limakalvot arat, kuin olisi hiiva tulossa, mutta ei vuotoa.

Oletko synnyttänyt ensimmäisesi myös naistenklinikalla? Minkälainen sairaala se on? Mietin vaan, kun todennäköisesti itsekin synnytän siellä, kun on kuitenkin riskisynnytys. Vähän pelottaa, kun on kuullut kaikenlaista, että olis iso ja tyly sairaala :eek:
 
roosamaria 69, meidän neiti syntyi naistenklinikalla ja mulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kys.paikasta. Minä kävin siellä lisäksi raskauden aikana pelkopolilla juttelemassa synnytyspelostani. Mukavat lääkärit ja kätilöt. Ottivat tosissaan mun pelot ja synnytyksestä jäi positiivinen kuva. Lisäksi saatiin perhehuone vaikkei oltu sitä muistettu pyytää ja silloin sattui tilaa olemaan. Eli ehdottomasti menen uudelleen samaan paikkaan.
 
Kenellä oli niitä vihlovia alavatsakipuja? Kauanko ne kesti ja miten usein niitä tuli. Ei ole nimittäin nyt yhtään kivaa kun alavatsassa, aavistuksen ehkä vasemmalla puolella niin vihloo aina ajoittain.:(

Kyselin aikaisemmin myös noista neuvolakäynneista, tietääkö kukaan että saako ne tehdä kaikki työajalla vai vaan tietyt käynnit?
 
Ennie Taitaa riippua siun TES:sta. Joissain nuo tavallisetkin käynnit on palkallisia ja toisissa taas vaan lääkärikäynnit. Palkattomanahan nuo saa kyllä käydä, tosin on kai joku pykälä noissa että jos on mahdollista niin täytyy järjestää työajan ulkopuolelle, mutta jos olet töissä 8-16 niin silloihan se on mahdotonta.

 
No kun meidän TES sanoo näin:

Toimihenkilöllä on oikeus käydän työaikanaan seuraavissa tarkastuksissa ja tutkimuksissa edellyttäen , että ne on järjestetty tarpeetonta työajan menetystä välttäen:

3. raskaus
toimihenkilön käydessä 4 luvun 8 § 2. momentissa tarkoitetussa synnytystä edeltävissä tutkimuksissa

Joten minusta tuo ei kovin paljon asiaa avaa. Olen vielä töissä aivan eri paikkakunnalla kun missä asun, työmatka kun on noin 80km. Aikaa menee neuvolakäynteihin...
 
Täällä kanssa yksi viilin himoinen!

Normaalisti en viiliä syö, mutta eilen kaupassa ostin sitä purkki tolkulla ja vetelen pelkillään. Ei edes tulisi mileen laittaa siihen mitään hilloa tms. sekaan, yök.

Viinirypäleitä ja coctailhedelmiä tarttui myös mukaan ja kaiken tungin jääkaappiin, että olisi mahdollisimman kylmiä.
Ai niin ja raejuustoa. NAM!

Eilen tulin esikoisen kanssa kotiin, niin että mies laittoi ruokaa. Oven avattuani haistoin curryn hajun ja meinasi laattaa lentää. Yritin sitten olla hengittämättä nenän kautta ja syödä vähän, kun toinen oli kuitenkin nähnyt paljon vaivaa ja väsännyt safkan.

Mousse 6+6
 
Ennie Laki sanoo asiasta näin:

TYÖSOPIMUSLAKI 4. luku (Perhevapaat) 8 § Palkanmaksuvelvollisuus:

Työnanatajalla ei ole velvollisuutta maksaa palkkaa tässä luvussa tarkoitettujen perhevapaiden ajalta.

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion meneteys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.
Tuota kuitenkin tulikitaan työpaikkakohtaisesti, eli joillain käy kaikki käynnit palkallisena ja toisilla taas lääkärikäynnit ja ultrat. Kysy työpaikaltasi että miten siellä toimitaan. Itsellä kun on osa-aikainen vuorotyö niin onnistuu järjestellä työajan ulkopuolelle nuo käynnit.
 
En millään jaksa muistaa mitä työkaverini sanoi noista neuvolakäynneistä, hän jäi äityislomalle joulukuun alusta. Esimieheltäni en halua asiaa kysyä, kun en vielä halua töissä asiasta kenellekään kertoa, ja pitänee se palkankorotuskin vielä ensin saada.;)

Pitäisi varmaan kysyä sitten asiaa luottamusmieheltä.
 
Onnittelut uusille plussanneille! :flower:

Sannimarja, mullakin tekee paljon mieli hedelmiä. Ja olen kuullut, että se on hyvin yleistä raskaudessa. Rasvaisten lihojen ajatteleminenkin mua alkaa yököttämään, toisaalta suklaa kyllä maistuisi... =) Ja tänään alkoi tehdä aluksi hirveänä tehdä mieli jauheliha-kaalipiirakkaa, mut nyt kun ajattelen jauhelihaa, niin alkaa ällöttää... Lähinnä minä olen elänyt kolme edellistä päivää banaaneilla, klementiineillä ja päärynöillä, ja vähän myös vanukkaita ja maitorahkoja syönyt. Näitä kahta jälkimmäistä en yleensä syö. Ehkä ne korvaa sen muiden suosiman viilin mulla :)

Mulla itselläni ei ole vihlovia vatsakipuja juuri ollut, mutta tuli vain mieleen, että nehän voisi joillain johtua istukan kasvamisesta ennemminkin kuin kohdun kasvamisesta. Asioistahan en oikeasti mitään tiedä, mutta olettaisin, että kohdun kasvukivut ei ole juuri tietyssä kohdassa vihlovia, vaan ylipäänsä kohdun seutuvilla tuntuvia jomotuksia... No, hälläkö väliä, monilla niitä tuntuu olevan, ja lienevät siis ihan normaaleita oireita :)

Tänään ei ole oksettanut juuri lainkaan, toivottavasti sama linja jatkuis. Oksetuksenhan kuuluiskin vähetä sitä mukaa kun keho tottuu uuteen hormonitasapainoon.
 
Minullakin vatsaa välillä vihloo kun tekee esim. äkkinäisiä liikkeitä. Niin oli esikonkin kohdalla. En olisi niistä huolissani jos ei ole mitään vuotoa. valkkaria on täälläkin jonkin verran :wave:

Neuvolakäynnit järkkäsin aina työajan ulkopuolelta, mutta meillä se oli mahdollista kun tein tavallaan kahta vuoroa.

Viime raskaudessa mä himoitsin ranskanperunoita ja jääpaloja! Varsinkin jääpaloja mä rouskuttelin monta kertaa päivässä. Sitten oli sellasta outoa kun tykkäsin liuottimien hajusta ja bensa-aseman tuoksusta yli kaiken :LOL: varmaan aika terveellistä...
Nyt ei vielä ole kummempia himoja, hedelmät maistuu ja vesi. En syö ollenkaan punaista lihaa ja nyt raskaana yritän silloin tällöin syödä kanaa. Kalaa syön taas sitten useamman kerran viikossa.

Nyt tekemään kasviskeittoa! :wave: voikaahan hyvin :)
 
Minäkin taidan rohkeasti liittyä tähän ryhmään. Eli nimimerkki rosinarusina, LA omien laskujen mukaan 26.9, plussasin viime lauantaina. Toinen raskaus kyseessä, esikoinen 1v. Synnärinä KSKS. Niin ja olen 26v.

Roosamaria 69:
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa tosi kipeitä sappi vaivoja, ei ollut ikinä ennen sitä ollu ja ei synnytyksen jälkeenkään niitä ole näkynyt. Synnärillä lääkäri sillon sano että luultavasti jos joskus teen toisen niin kivut palaavat.. niitä kipuja nyt sitten kauhulla odottelen. :/ Edellisessä raskaudessa ne alko joskus rv 24 jälkeen ja ne sappikoliikki kivut uusiutu pari kertaa viikossa ja aina yöllä. Niitten takia sitten synnytys käynnistettiinkin rv 38+4. Toivottavasti sulla ei oo niitä, ne on tosi kamalia ja kun se kipu tuli niin ainut hyvä paikka oli maata kovalla lattialla oikeella kyljellä.

RosinaRusina rv 4+3 noin suurinpiirtein =)
 
Hei! Tänään se paukahti täyteen jo rv8 =) IHANAA!! Onnittelut taas kaikille plussanneille :heart: Aina näyttää tulleen uusia kun käy lukemassa.Kiitokset kaikille tuesta ja onnitteluistakin kun kerroin eilisestä päivästä.Ilta sujuikin jo sitten ihan kivasti että ei koko syntääripäivä ollut pilalla,mut miehen kans en oo puhunut sen käytöksestä enkä jaksa vielä puhuukkaan ku nyt ihan hyvä mieli ja tieän et ku sen kans YRITTÄÄ puhuu niin tulee uudelleen paha mieli.Se ei osaa puhuu asioista.Siis tälläsistä suhteeseen liittyvistä ongelmista.Ne pitäs vaan unohtaa.Mää en sellaseen pysty.Me ollaan käytykkin aikanaan parisuhdeterapeutilla ja tuli siellä monet itkut itkettyä ku olin jo aivan lopussa,mutta vaikka tunsin siitä tulleen jonkinlaista apua iin mieheni lopetti sen vaan yhtäkkiä kesken.Nyt ku nää ongelmat pyörii mielessä niin ei oo tosiaan kauheesti jaksanu ees miettiä tätä raskautta.Tänään kuitenkin(tiedän,tyhmää!)alkanut miettiin onko pikkusella kaikki hyvin ja laskeeko mun raskaushormoonit kun olo on yhtäkkiä paljon parempi eikä mulla IKINÄ oo näin aikasin pahoinvointi oppunut.Ei se nytkään oo kokonaan pois mut jotenki aivan ihemeellisen pelottavan hyvä olo ja väsymyskään ei ainakaan tänään oo lannistanu mua sängynpohjalle.Tyhmäähän tää nyt on alkaa heti miettii et miks ei okseta :LOL: Mut sitä vaan miettii et mihin se olo yhtäkkiä hävis.Oon kyllä niin onnellinen jos tää olo alkaa oikeesti jo nyt helpottaa ja vauvalla silti kaikki hyvin.Mulla kyllä epäilyttää nyt et onko tää poika ku mulla ei haluta herkkuja juuri yhtään eikä mitään pikaruokaa(tytöiltä halutti ja pojalta ei) ja hedelmät taas maistuu niinku poikaa oottaessa.Ja sit tää olo et en oo kertaakaan oksentanu vaik aivan kamalan huonovointinen olinkin.Tytöistähän oksensin päivittäin kaiken mitä suuhuni pistin.Pojasta oksentelu oli paljon maltillisempaa.Ja sit se että pojan raskaus lähti yhestä kerrasta niinkuin tämäkin ja kummassakin raskaudessa maha turvoksissa jo alkuvaiheessa.No mut tytöiltä kyl oksensin kaiken joten ei paljo voinu turvota.Oi meripihka kirjotti kasviskeitosta ja nyt alko itelläki haluttaan paitsi soseutettuna.Kasvissosekeitto on huippua mut en oo syöny sitä kuuteen vuoteen ku tein sitä esikoisen ootus aikana ja oksensin siitäki ni ei oo sit haluttanu sitä kuuteen vuoteen :LOL: Mut nyt ku luki ton ni alko haluttaan.
rakkaudesta äiti ja aarre 8+0 :heart:
 
Hei vaan,

Sannimarja, mulla on ihan sama juttu tuon suklaan ja rasvaisen ja suolaisen ruuan suhteen, ei tee mieli yhtään, oon syönyt lähinnä mandariineja, appelsiineja ja ananasta :) Toisekseen join ennen hirveesti kahvia ja nyt en oo neljään viikkoon juonut kun ehkä kaksi kuppia yhteensä ja nekin vain puoliksi ja appiukon seuraana, ettei hän alkais epäillä/toivoa mitään :)

Mulla painoindeksi on 26 :( , neuvolatäti patisti viime viikolla, että puolitetaan viime raskauskilot tämän raskauden aikana, ja ainakin nyt on alkanut mukavasti, kun ei tee mieli mitään makeaa, eikä suolaista, mulla onkin tässä tippunut jo 1 kg :) Viime raskaudessa kiloja tuli siis n. 20.

Mullakaan ei oo hirveesti mitään oireiluja, lähinnä vain väsyttää ja on kylmää sekä hormonit täysin sekaisin, itken ja nauran vuoron perään ja välillä samaan aikaankin. Kovasti oottelen ensimmäistä ultraa, joka mulla on 19.2 eli tasan kuukauden kuluttua.

rakkaudesta äiti mulla taas kävi toisiin päin, eli koko edellisen raskauden oksentelin ja teki mieli syödä kaikkea makeaa ja rasvaista, mutta kun oli ihan kauhea närästys niin en voinut, .. niin sain pojan. Nyt ei oo ollut vielä pahaa oloa (hieman kuvottanut välillä vaan), odotankohan nyt sitten tyttöä. Se olisikin kiva yllätys.

Voimia kaikille odotukseen.

Tähdenlento1 rv 7+5
 
Tervetulotoivotukset kaikille uusille ja pahoittelut km:n kokeneille!

Miä tulin vain ilmoittautumaan, eli taustalta seurailen teidän juttuja edelleen, mutta en sen enempää jaksa nyt osallistua keskusteluun. Esikko on sairastellut ja sen päälle miä tulin kipeäksi. Kunnon räkätauti ja alkuraskauden pahoinvointi on aika ikävä yhdistelmä, varsinkin, kun on tuo ylipirteä 1v5kk hoidettavana..

Jonspe ja Lilliputti rv 6+?
 

Yhteistyössä