SYYSKUUN TULOKKAAT 2010***Tammikuussa

Huomenta :wave:

Onkos kellään muulla mennyt unirytmi ihan täysin sekasin? Mie en enää ymmärrä näitä nukkumisia... Välissä nukun ihan kevyesti 12h yöunet, mitä normaalisti harvoin teen. Päivittäin hirveää väsymystä, ei oikein saa mitään aikaseksi. Nyt sitten viime yönä laitoin nukkumaan puoli 12, ja heräsin puoli viideltä, ihan täysin virkeänä :kieh: Yritin vielä kyllä nukkua, mutta kuudelta luovutin ja nousin ylös. Ja nyt on ihan semmonen olo, niinku olis nukkunu vähintäänkin puoli vuorokautta!! En edes muista koska viimeksi olisi ollut näin pirteä olo heti aamusta. Tekis mieli alkaa imuroimaan, mutta en taida herättää naapuria vielä :saint:
 
Mahtuuko mukavan tuntuiseen porukkaanne vielä yksi? :wave:

Olen 28 vuotias, esikoista odottelemme mieheni kanssa.
Olemme olleet useita vuosia yhdessä , ja naimisiin menimme v.2008.

Ihan alkuraskautta siis mennään, rv tällä hetkellä 6 + 3, ja LA on 23.9.2010.
Luulimme tuossa rv 5+6, että raskaus keskeytyi verisen vuodon ja kipujen vuoksi, mutta kun kävin alkuraskauden ultrassa vuotojen jälkeisenä päivänä kohdusta löytyikin rv vastaava sikiöpussi ja sikiökaiku. :heart: Vuodon syyksi lääkäri sanoi kohdussa olevan hematooman. Hematooma oli istukan alla, ja n. 2 cm suuruinen...Sain viikon sairauslomaa, eli ensi viikon toiseen varhaisultraan asti. Vuoto loppui siihen yhteen kertaan, muuttaman päivän tuhrutteli ruskeaa tuhnua, mutta nyt ei ole kolmeen päivään tullut enää mitään, myös vatsakivut ovat helpottaneet aika paljon. Silloin ensi viikon toisessa varhaisultrassa (3.2) rv on 6+6...Toivomme NIIN paljon että kuulemme silloin pienen sydänäänet, ja raskaus voisi jatkua normaalisti. Tosin tuosta hematoomasta lääkäri sanoi ettei se hetkessä häviä. Tietenkin tuo asia varjostaa alkanutta raskautta ja pelottaa todella kovasti. Onko teillä muilla ollut vastaavaa muissa raskauksissanne ja tai nyt menossa olevassa raskaudessa?..olisi mukava kuulla miten olette asian kanssa selvinneet.

Muuten alkuraskausaika on mennyt ihan hyvin, lievää kuvotusta on ollut, mutta ei ole tarvinnut oksentaa. Pitää vain muistaa syödä kahden tunnin välein jotakin. Raskausoireet vaihtelevat, välillä huomaan että rinnat ovat todella arat, ja seuraavana päivänä rintojen arkuuden tilalla onkin sunnaton kuvotus.. :)

 
Jopas tänne taas tullut paljon uutta, pitää paremmalla ajalla lukaista kaikki läpi. Paljon halauksia ja voimia kaikille, niitä tuntuu jokainen tarvitsevan enemmän tai vähemmän!
Me ollaan miehen kanssa nyt viettämässä oikeinn hemmotteluviikonloppua, kylpylässä oikein :) On tässä yhdet häätkin vietettävänä, mutta ihana on vaan olla ja nauttia toisistaan!
Monella tuntuu olevan hurjaa pahoinvointia. Minulla ei onneksi ole, paitsi jos nälkä pääsee tulemaan, niin sitten on todella etova olo. Luojan kiitos ei kuitenkaan vie ruokahalua, eli pystyn syömään melkein mitä vaan, ja heti kun saa syötyä, niin etominen hellittää.
Millään en malttaisi odotella ensi keskiviikon ultraan, mutta nyt on vaan jännättävä, ja toivottava, että siellä jotain näkyy, silloin olisi arviolta 7+4 menossa!

Nyt hetkeksi porealtaaseen, ja sitten laittautumaan. Kun vaan vielä mahtuisi vaatteisiin tältä turvotukselta! ;)

Katrin
 
Krizze wau mikä masu! :) Itsellä pahin turvotus on jo laskenut eli mahdollista se on ennen kuin kunnon vauvamasu näkyy. Mut jotenkin musta tuntuu, että sulla tuskin täysin palautuu enää tässä välissä, ehkä kasvaa tosta sit vaan suhteessa hitaammin. Mä odotan masunkasvua NIIN innoissani.

Joo, tää on kyllä aika pahoinvoiva ryhmä, varsinkin mun näkökulmasta, kun voin vain hyvin. Jos kaikki menee hyvin, niin tää oireettomuus on kyllä tosi upea juttu! :) Mutta kuten moni on todennut, oireet tuo edes jonkin näköistä varmuuden tunnetta raskaudesta...

T.Estelle rv8+0 :D
 
Lara-: Täällä kanssa ihmetellään että mihinkähän suuntaan toi maha on menossa. Se ilmesty jo pari viikkoo sitten ja jotenkin tuntuu vaan kasvavan. Mies on vitsaillut kuutosista :LOL: Ei tarvi varmaan tota kuvaa vähään aikaan päivittää :D

Kiira: Täällä toinen aamuvirkku, menin nukkuun vähän ennen yhtätoista ja uni loppui jo neljältä. Tällasta ollut nyt viikon verran, sitä ennen nukuin kans varmaan 12h yössä ja päikkäreitäkin. Nyt tää toimii ihan hyvin kun oon yksin kotona mutta kun mies tulee lomalta ja menee töihin torstaina, niin on pakko yrittää nukkua pitempään.

Wanda81: Tsemppiä kovasti, toivottavasti masussa on kaikki hyvin myös jatkossa :hug: Itsekin mielelläni kuulisin kokemuksia hematoomasta, kun noita vuotoja on mullakin ollut. Ultraan en tosin ole edelleenkään menossa vielä vaikka syytä siihen saattaisi olla..

POKS 7+0 (onhan tääkin jo jotain ;) )

 
krizze No huii mikä masu. On varmasti kurjaa että kaikki kohta tietävät, mutta toi tosissaan näyttää et olisit ainaki sillä 12 viikolla. Tiedän kyllä pari tyttöä., jotka ovat tosi hoikkia, ni olikohan toinen 9 viikolla, ni maha näky kyllä ihan selvästi!

Wanda81 Jos sinulla on laskettu 23. päivä olet 6+4 silloin. :) No päivä sinne tänne, mut kiinnitin vaan huomioo, ku ite oon laskenut että jos mulla oli la 22 päivä menkoista olisin 6+3 tänää. :p


Itselläkin on tuota turotusta ajottain, mut tuntuu et tuo ylämasu vaan turpoo. Tuli nii paljo raskausapia esikoisesta että eteen jäi vaan nahkapussi, eli siinä menee aikaa enneku se pyöristyy. :kieh:
 
Voi ällötys mikä päivä oli eilen :x Ökkö tuli heti ku heräsin ja olo jatku koko päivän :/
Töissä on aika haastavaa välillä, kun joudun aika ikävien hajujen kanssa tekemisiin.. (ennen en tod. ole ollut hajuherkkä!!!)

Mikään ruoka ei tunnu kelpaavan, kun kaikki herättää puistatusta.. Silti hirmu nälkä ois jatkuvasti :p

Täällä masu pömpöttää jo ihan mukavasti :LOL: Onneks ultra ma :heart:
 
Joo,ei mullakaan Kuulunut sydänääniä, vaan lääkäri vaan sanoi, että näkee sydämmen ja sen normaalit liikkeet.

Mulla maha on vähän alkanut jo pömpöttää, mutta en kyl tiiä johtuuko se raskaudesta vai turvotuksesta vai molemmista :D
Etenkin iltaisin näin on. Vähän myös uudet musta työhousut kiristää (ostin ne viikko ennen plussausta)

Mä en tiedä, mutta mä oon vaan jotenkin tosi levollisin mielin tästä raskaudesta nyt. Toki välillä tulee ajatus, että toivottavasti en tuudittaudu nyt liikaa tohon ultraan, jossa olin. Olenhan kuitenkin vasta 6 +2 :) Mutta en enää sillein stressaa.. tiiän ainakin, että ei ole tuulimuna, rypäleraskaus eikä kohdun ulkopuolinen. Ainoo mitä vois käydä, että sydänäänet loppuisi. Mutta siinä on vain Pienen pieni mahdollisuus. Ja se on syy, miksi en vielä kerro oikeen kenellekkään.

Oon kyl tosi onnellinen tästä raskaudesta, ei voi muuta sanoa :heart: ja hirveesti tekis mieli jo kertoa joka paikassa ja ostaa vauvalle vaatteita ja tavaroita :) Onneks nyt menee aika nopeesti kun on koulua ja töitä tässä näin ja ostimme sen uuden asunnon, niin sitä pääsee remppaamaan maaliskuussa.

Mut nyt kaikille mukavaa lauantaipäivää! Hirvee himo muuten raikkaisiin hedelmiin! Pakko saada omenaa nyt heti!! :)
 
Angel Eyes Sori minä varmaan ylireagoin ku on nii paha olla ja en oo kertonu kaikkee tilanteestani(en halua mustamaalata miestäni täysin)niin tuntuu pahalle jos joku alkaa "puolustella" miestäni joka on ollut minulle niin ilkeä.Mutta siitä puolustelustahan ei nyt ollut edes kyse.Moni on ehdottanut puhumista ja sitä minä olen tehnyt jo vuosien ajan,mutta kun puhe kääntyy suhteeseemme niin mieheni ei halua enään keskustella eikä nykyään tunnu olevan puheenaiheita muutenkaan.Niinkuin sanoin niin välillä ollut paljon parempia aikoja ja esim ennenkuin aloin tätä pientä odottamaan niin tuntui että kaikki on niin hyvin.


Mutta häitä kun moni ehdottelee niin minulla on silti aina sellainen olo että ei vielä koska en ole täysin onnellinen.Tuskin koskaan tuun sit niin onnellinen olemaankaan.Lapset kuitenkin on niin ihania että heidän ansiosta elämä tuntuu ihanalle :heart:

Krizze Sinun mahasi todella on iso eikä minustakaan näytä turvotukselta.Tosi sievä se kuitenkin on =) Ootteko käyneet vielä ultrassa jos siellä tosiaan on monta vauvaa? En tiedä vääristääkö kuva mutta mahasi näyttää samankokoiselta kuin minun mahani jollain seitsemännellä kuulla.Mullahan on kyllä ollut aina aika pieni maha.Turvotusta on ollut aluksi mut se on sitten tasaantunut.Oletko kuinka pitkä.Ajattelin kun yksi ystäväni odotti kanssani esikoista yhtä aikaa ja hän on paljon lyhyempi minua niin hänen mahansa näytti siltä että hänen laskettunsa olii paljon minua ennen vaikka asia olikin toisinpäin.Mut varmaan tohon mahan kokoon voi vaikuttaa nin moni asia.Lapsiveden määrä,pituus,kohdun asento,turvotus,sikiöiden määrä ym

Pahoinvoinnista: Mää oon siis niin onnessaan kun nyt oon ollut jo useamman päivän hyvävointinen.Toki välillä käy vähän heikko olo mut nyt ei oo ollu ees iltasin sitä kamalaa ällötystä ja ähky oloa.Aamullakaan en oo enään yökkäillyt.Vitsi että toivon et pahoinvointi ois jo ohi! Ois kyllä eka kerta kun pääsisin näin helpolla.Tai helppoa tämä ei todella oo ollu mut edellisiin verrattuna kyllä ja loppuski paljon aijemmin.No mutta ei passaa ilakoida liian aikasten jos taas alkaaki.Väsymys ja palelukin on vähän helpottanut.Ainakin päivisin.Illalla kyllä oon ihan poikki ja jäässä.Maananatina sitten varailemaan eka ultraan aikaa :D

Nyt lähen tekemään lapsille ja itsellekkin mansikkarahkaa,nam :p

Pakko vielä kysyä epäilettekö odottavanne tyttöä vai poikaa vai onko epäilyjä ollenkaan?Musta nyt tuntuu että odotan poikaa kun oireet viittaa eniten pojan odotukseen.Tai ovat siis samanlaisia kuin silloin kun odotin poikaamme.Tunne voi tietty muuttua kun pitemmälle mennään,mut nyt tuntuu tältä.

Rakkaudesta äiti ja Aarre 9+4
 
Icefairy: Piti ihan kattoa mitä siinä mun varhaisultra ultrakuvassa lukee, eli siis mun laskettuaika on myös 22.9!...Ite laskin sillon ennen ultraan menoa, et se ois 23, mut tuohon olikin merkitty et 22.9. Eli mulla on siis myös 6 + 3...Huomaa varmaan et ensimmäistä ootellaan :LOL:

Krizze: Onko sulla ollu kipuja?...Mulla oli semmosia menkkamaisia kipuja sillon vuodon aikaan, nyt onneks nekii vähentyneet. Lääkäri sano et kivut johtuu siitä hematoomasta...Tuntuu ettei se oo kait kovin yleistä, kun en oo saanu oikein mistään keskustelukaveria asiasta...tuntuu et ollaan asian kanssa yksin. Stemppiä myös sulle vatsan kasvatteluun!

Rakkaudesta äiti: Jotenkin uskon että meille olisi tulossa poika. Olen nähnyt joskus muutama vuosi sitten untakin, että meillä oli poika vauva...hän oli vielä ihan mieheni näköinen :LOL: ...Tosin itse toivon hiukan enemmän tyttöä....vaikka shoppailukaveriksi. Mutta loppupeleissä ei sukupuolella ole väliä, pääasia että lapsi on terve. :)

Ainii, onks teillä mahan kanssa jotain ongelmia?...Mulla maha möyrii ja pulputtaa, tuntuu et kauheesti närästääkin...voikohan Rennietä ottaa raskauden aikana?...Tuntuu et tulee huono-olo tästä närästyksestä...
 
Tervetuloa Wanda :flower:
Minulla masu iltaisin saattaa pulputtaa, mutta ei närästä tai muuta. Muistaakseni rennie kävi raskausaikana.

Rakkaudesta äiti mulla on nyt jotenkin tyttö-olo :) Pojasta ei ollut juuri mitään oireita ja nyt tämä karmea kuvotus 24/7. Eri tavalla siis menee, mutta kumpikin sukupuoli passaa meille. Mansikkarahka kuulostaa eri hyvälle! :p

Meripihka ja kirppu 8+1 :heart:
 
Rennie on minun paras ystävä raskausaikana. Juuri tänään kävin jättipakkauksen ostamassa :)

Pahaolo vaivaa lähes 24h. Tätä ei ollut tytöiltä yhtään. Liekö sitten poika tulossa :) . Aivan sama kylläkin, kunhan vauvan saisi :)
-Poni 7+3
 
Wanda81: Pikkukipuilua on ollut mutta ei todella lähelläkään menkkakipuilua. Yritin kysellä ihmisten kokemuksia hematoomasta toisessa ketjussa mutta eipä vielä ole tullut vastauksia. Netistä vähän lueskelin ihmisten kokemuksia ja näyttää että hematoomasta huolimatta raskaus sujunut hyvin loppuun asti (en ainakaan löytänyt mitään kauhutarinoita). eli toivotaan että sullakin sujuu yhtä hyvin, vaikka rankkaahan se varmasti tulee oleen :hug:

rakkaudesta äiti: en oo ultrassa vielä käynyt, joten en tiedä kuka tai ketkä masussa asustelee. jotenkin tuntuu että vatsalihakset vaan alkoi lakkoon heti kun testi näytti plussaa.
no eipä tarvi stressata että koska se maha alkaa näkyyn kun näkyy jo :D

Ja alkaapa tuntua siltä että liityn tänään taas etomis/oksuklubiin.. ulkona kävin koiran kanssa leikkimässä mutta jotenkin alkoi oksettaan aina kun lelua maasta noukki, nyt pidätellään hengitystä, jos ruoka vaikka pysyis mahassa.. tsemppiä muillekin samassa tilanteessa olijoille :hug:
 
Heippa taas!
Renniee saa ottaa ihan rauhassa raskausaikana, on siinä joku määrä mitä ei saa ylittää, mutta aika monta niitä sai päivässä ottaa. Mulla kanssa närästi kauheasti tuota esikoista odottaessa, mutta se johtui suureksi osaksi sapesta jonka kanssa mulla oli ongelmia raskausaikana. Toivottavasti niitä ei nyut tuu vaikka ne sillon synnärillä sano et raskaus altistaa siihen ja ne luultavasti palaa toisen raskauden mukana. O-ou, nyt sitten vaan odotellaan rv 20 alkaako ne sillon. :(
Mulla on ihan semmonen tunne että tyttö tulee, ihan erilainen alkuraskaus kun edellisessä. Luin tuossa edellistä raskauspäiväkirjaa ja voin pahoin jo silloin 4 rv:llä, nyt ei ole ollut kuin vähän etovaa oloa. Nyt myös paleltaa kokoajan ja sitä ei poikaa odottaessa ollut. Niin ja jo kahtena yönä oon nähnyt unen että synnytän tytön.. no saa nähdä oliko enneuni. Sittenpä sen viimestään syyskuussa saa tietää! :D
minä ja rosinarusina rv 5+6
 
Tännepäs on tullut paljon tekstiä puolessa viikossa, Kiva =) Täytyy lukea paremmalla ajalla.

Mulla pahaolo alkaa helpottaa ja sellainen syvä väsymys/uupumus on lähtenyt. Viime viikon olen sen puolesta voinut oikein hyvin. Nyt vain iski kamala flunssa ja lämpöäkin on ollut iltaisin :( Normaalisti vannon Panadol-Hotin ja Bura-Ceen nimeen flunssassa, mutta nyt olisin kiitollinen hyvistä vinkeistä flunssan hoitoon raskausaikana. Edellisessä raskaudessa olin täysin terve koko ajan, joten ei tarvinnut tällaisia miettiä.

Lauren 9+4
 
kysymys: neuvolassa kuulemma laskettu aika lasketaan 28 päivän kierron mukaan, vaikka kierto olisi jotain muuta. ja np-ultrassa mitataan vauvan koko ja laskettua aikaa muutetaan vain jos sikiön koko on + tai - 5 päivää viikkoihin nähden. eli miten laskette silloin omat rv:t jos kierto jokin muu kuin 28 päivää..ELI lasketteko silti menkkojen/kierron mukaan vai neuvolan 28 päivän mukaan? toivottavasti joku ymmärsi tän epäselvän kysymyksen??=)
 
Täällä taas aamuvirkkuna ollaan, en normaalistikaan nuku pitkään, mutta nyt raskauden aikana tuntuu että on pakko herätä syömään ajoissa....muuten pahaolo yllättää. Onneksi ne ihan yövalvomiset mitä oli plussauksen jälkeen on menny ohi. Heräsin sillon kahden aikaa yöllä ja valvoin pari tuntía...johtu varmaan hormooni muutoksista....?

Krizze: Kävin myös itse lukemassa tuolla muilla palstoilla tuosta hematoomasta...toisilla hyvin sujuneita raskauksia siitä huolimatta, toisissa ei sitten raskaus mennyt onnellisesti loppuun asti. :( Periatteessa mahdollisuudet ihan normaaliin raskauteen on hyvät, jos nyt tuo hematooma alkaa pienentyä...silloin se häviää ajan kanssa. (eli imeytyy jotenkii mun verenkiertoon)Toiset ovat sanoneet että se on hävinnyt esim np-ultraan mennessä...Mutta niitä voi tietty tulla uusiakin...Toivon että kohdallani ennuste olisi hyvä, koska tosiaan vuodot ovat loppuneet kokonaan ja kivutkin ovat jo melkein poissa. Varhaisultraan on enää muutama päivä! Kovasti jännittää =)

Rosinarusina: Olen kuullut paljon noista sappivaivoista raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Miten sinulla tätä hoidettiin tai miten se vaivasi? Ystävälläni alkoi mielettömät kivut muutama kuukaus synnytyksen jälkeen, ja lopulta hän joutui leikkaukseen sappikivien vuoksi. Lähinnä siksi kyselen, koska itselläni närästää välillä muutenkin...toivottavasti ei nyt kuitenkaan kovin pahaksi nyt raskauden aikana äityisi.


Lauren-78: Pikaista paranemista! :flower:
 
Huomenta! Täällä noustiin ottamaan hapankorppua ja mehua, ettei menis puolta päivää yökkiessä. Toimii jonkin verran tuo, mutta ei pahaa oloa tietysti poista kokonaan. Iltaisin on yleensä mainio olo, kuten eilenkin - pizza maistui ja katselin kaverin kanssa euroviisufinaalia (se vitonen oli musta kivoin..) Ja veti muuten maha vertoja Krizzen masulle syötyäni...nyt se on hieman laskeutunut takaisin. Ilmeisesti rajoitin ei toimi, kun joku vihdoin menee hyvällä ruokahalulla alas.. :p

Lauren-78 Toivottavasti voit jo paremmin! Mä olen myös Panadol Hotin suosija, eikö sitä saa raskaana ollessa käyttää? Vaikuttava aine sallittu parasetamol, mutta onko siinä jotain muuta kiellettyä?

Tervetuloa uusille odottajille :flower:

Ja leppoisaa sunnuntaita kaikille!

Raitahippo & Rusina 6+3
 
Mä näin viimeyönä unta, että sain tytön :heart:
Ja mä vaihdoin vaippaa ja imetin, eikä se tuntunu yhtään vaikealta, vaan ihanalta ja helpolta.
Vauvan silmät oli valppaat ja ne hymyili mulle...
Voi kuulostaa oudolta, mutta se oli ihana uni :heart:

Ei kai sentään sappivaivoja, mua närästää kauheesti nyt jo... :whistle:
 
heippa rallaa!

tässä puhuitte tosta vatsan suurenemisesta, niin mulla kanssa on vatsa kyllä aika iso. Sanoinkin alkuvaiheessa siitä turvotuksesta, mutta nyt vatsa on suurentunut ja on paljon pyöreämpi... Vaikea enää peitellä muilta ihmisiltä, ellei sitten käytä koko ajan hupparia. Mutta sitten, kun mulla vaivaa kamalat kuumat aallot, jotka saattaa meikäläisen paidan ihan liti märäksi. Joudun töissä aina pitämään vara paitaa mukana! Miehen sisko tuossa viime viikolla katsoikin minun vatsaani kummaksunut ilme kasvoillaan, mutta ei sitten maininnut mitään.

Mun pahaolo on palannut ja olen aivan onnessani! olen paljon varmemmilla vesillä, kun on jotain oireita! Huomaa,että tällä viikolla alkaa omat ravinteet mennä pikkuseen, nälkä on koko ajan, ja oli pakko yölläkin mennä syömään, oli niin kamala nälätys!
Nyt myös paha olo, eikä minun pahaolo tule silloin kun on nälkä, vaan silloin kun on jo syönyt jotaikin. Mutta ihanaa kuitenkin syödä koko ajan. Nytkin jo istunut ruokapöydässä tunnin, syöny samalla kun lueskellut teidän juttuja.

6+3 minä ja pulla :heart: ;)
 
Hei taas kaikille ja tervetuloa uudet :wave: Ollaan oltu sukuloimassa, eikä ole joutanut kirjoitella tänne. Mukava oli lukea taas kaikkien kuulumiset. Tsemppiä kaikille oksuttelijoille! Mulla on onneksi pahimmat pahoinvoinnit enää vain öisin. Tietenki ikävää, ettei saa nukuttua, mut silti parempi näin ku 24/7.

Onko kellään muulla sitä ongelmaa, että tän foorumin masukuvat ei näy koneella? Jostain syystä ne ei näkynyt meillä kotikoneella, eikä täällä anoppilassakaan :( Jos menee muualta ku kaksplussan keskustelupalstoilta kattomaan, niin kuvat näkyvät ihan normaalisti.

Enpä osaa sanoa, onko tyttö vai poika tulossa. Näin kyllä pari yötä sitten unta, että tuli kummatkin! =) Unessa lapset olivat jo reilu 2-vuotiaita. Ne siinä riitelivät ja tyttö alkoi muksimaan veljeänsä. Minä sitten nostin tytön pois siitä tilanteesta ja senoin sille että "Hei, sinä saat suuttua ja sinä saat möksöttää, mutta sinä ET saa lyödä toista ihmistä." Aamulla ku heräsin, olin oikein tyytyväinen itteeni. Tuntui, että mustahan tulee ihan hyvä kasvattaja B)

Huomenna eka ultra! Jännittää, mutta luulen, että kaikki on ihan kunnossa. En ole aiemmin uskaltanut kertoa täällä, mutta uudenvuoden tinasta (valettiin yhteinen miehen kanssa), meille tuli epämuodostunut sikiö... Se jotenkin säikäytti. Sanoinkin silloin, että ehkä ei vielä yritettäskään tänä vuonna. No, eipä tiedetty, että olin jo raskaana :p Pari viikkoa tuosta tinasta olen stressannut, mut nyt tuntuu, että hulluahan noihin ennustuksiin on uskoa :LOL: Eli ihan luottavaisin mielin sinne ultraa menen.
 
heippa!
lara_: kyllä närästää voi muutenkin, ei se onneks tarkota että se sappi vaivaa kaikkia. En voinut syödä raskausaikaan mitään mikä aiheuttaa niitä kipuja, vaikka kohtauksia tuli vaikken olisi mitään semmoista syönytkään. :(
Wanda81 : Mieheni vei mut sairaalaan kauheen kipukohtauksen takia rv 30, sitä ennen oli jo kohtauksia ollut mutta ei niin pahoja, ne oli levolla ja paraceonilla menny ohi. Huusin kivusta ja automatka sairaalaan oli ihan kamalaa, istuminen sattui ihan kauheasti. Ensiavusta ne passitti mut heti äitipolille jossa ne tsekkas et vauvalla oli kaikki hyvin ja ettei kivut johtuneet siitä.
Ultras mua sillon yöllä ja sain suoraan suoneen litalgine- nimistä lääkettä. Sitten vielä seuraavana aamuna ihan sisäelinkirurgi tutki mut ja kuvat. Sano että sapessa on mursketta, eli ei vielä kiviä mutta kuitenkin semosta ylimäärästä mikä aiheutti kivut. Sano että jos kivut jatkuvat niin pitää pyytää omaa lääkäriä kirjoittamaan litalgineä reseptin. Sitä ei saisi mielellään syödä raskausaikana, mutta muukaan lääke ei siihen tehoa ja se oli vaarattomin.
Niitä sappi kohtauksia tuli loppuraskaudessa jo 3-4 viikossakin ja niitten takia raskaus käynnistettiinkin rv 38+4.
Lääkkeitä jouduin napsimaan joka kerran kun kohtaus tuli päälle ja mulla ne tuli aina myöhään illalla tai yöllä. Makasin kovalla lattialla oikealla kyljellä kunnes lääke rupesi auttamaan.
Synnytyksen jälkeen minulle tuli yksi kohtaus synnytystä seuraavana päiväna, eikä niitä ole sen jälkeen ollut ollenkaan. :attn:
Jos kohtaukset olisivat jatkuneet olisi minulta tähystyksessä poistettu sappirakko, aikasintaan kun poika olisi ollut 2kk.
Kivut tuntuivat oikealla rinnanalla ja se kipu säteili myös lapaluun alle selkään. Aina kun kipukohtaus yllätti niin vauva rupesi masussa potkimaan sinne suuntaan, kai sekin vaistosi jotenkin että mihin sattuu. Raskaana ollessa ne ei poista sitä tähystyksessä ja vaivoista täytyy vaan "kärsiä" ja yrittää pärjätä niillä lääkkeillä. :/
Toivon todella kovasti ettei niitä kipuja nyt tulisi, mutta suurella todennäköisyydellä ne tulee. :'(
minä ja rosinarusina 6+0

ps. ai niin mulla on kans kierto ollu mitä sattuu, kolmet menkat kerkes vaan tulee imetyksen jälkeen. Tein vau.fi sivuilla sen raskauslaskurin 30 kiertopäivällä ja se antoi lasketuksi ajaksi 26.9. Saa nyt nähdä mihin ne neuvolassa sen lasketun ajan pistää. Mulla oli kuitenkin ovulaatio niin selvä et se oli 2.-3.1. niitten perusteellä laskin. Niin ja jos sen neuvolan muistais varata ens viikolla, ärsyttävää kun soittoaika on 11-12 niin esikoinen syö just sillon ruuan ja menee päikkäreille. No jos mä maanantaina muistaisin!!
:p
 
Heip!

Täällä kans yksi syyskuisen vauvan odottaja, joka seuraillut keskustelujanne kohta kuukauden verran. Vihdoin varhaisultrassa käyty ja uskallan jo kirjoittaa tänne.
Mua vaan jotenkin häiritsee kirjoitella näin julkisesti, kun kaikki tutut voi äkkiä bongailla kirjoitukset täältä. Kysyisinkin nyt olisiko täällä halukkaita siirtymään suljettuun yhteisöön, jonne pääsee vaan tunnuksilla sisään. Ei olisi ulkopuolisia silmiä kirjoituksilla. Mä voin sen palstan kyhätä kasaan, jos innokkaita riittää.
Itsellä kokemusta kyseisistä palstoista, tulee palstailijat paljon tutummiksi ja ollaan myös treffailtu ympäri Suomen.
Laittakaa vaikka yksäriä kiinnostuneet niin selvitän sit asiaa lisää.
 


Krizzellä on tosi iso turvotus/ vauvamasu, niin ajattelin laittaa omaniki tänne :D
Tää on aamukuva, eli ei iltaturvotus :LOL:

Että niin. Painoa 58kg ja pituutta 175cm, BMI 19, ei ainakaan ihraa pitäis olla toi masu :D

Mitäs sanotte :LOL:

Lara- ja salamyhkäinen masuasukki rv5+6 :heart:
 

Yhteistyössä