Syyskuun tulokkaat 2010 **** Syyskuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!) 8 vauvaa syntynyt!

Paljon onnea ennie ja koko perhe:flower::flower:

Paljon onnea tyyty ja koko perhe:flower::flower:

Itsellä kanssa vihloi niin mahdottomasti tuonne alaosastoon eilen illalla että jotain kyllä tapahtui:stick:. tosiaan kuin kepillä silmään!

Ninnananna ja Sintti 39+4 (LA 23.9 eli tulevana torstaina)
 
Onnea muillekin vauvan saaneille.:flower:

Täällä sairaalassa on aikaa kirjoitella, siksi synnytyskertomus jo niin nopeasti.:) Kotona voikin aikaa olla paljon vähemmän. Tuli otettua läppäri sairaalaan mukaan ja ilman konetta täällä voisi olla minulla ainakin tylsää...

Olo alkaa olemaan jo paljon parempi, mutta jos pidempään on jalkeilla niin alkaa vielä heikottamaan. En nyt varmaan mitään kovin paljoa vuotanut, mutta ruokailu kun jäi sunnuntaina vain yhteen murolautaselliseen koko päivän aikana niin varmaan osaltansa edes auttoi tuota heikotusta.

Jalat mulla olis kyllä kantanut synnytyksen jälkeen, mutta pää ei.:| Nyt aamulla onneksi kuitenkin jaksoin käydä suihkussa ja syönytkin olen niin eiköhän tämä olo tästä kohene.

Tyttö on hyvin kiltti ja rauhallinen, syö ja nukkuu. Imetys on lähtenyt kaikin puolin hyvin käyntiin ja maitoakin tulee sopivasti. Nyt kun unet ovat olleet vähäisiä niin olen sitten torkahdellut imettäessä, hyvin sujuu tuo kyljellään imettäminen.

Nytkin väsyttää aika paljon niin taidan pienet päivänokoset ottaa ennen kuin tytär haluaa taas ruokaa.:)
 
Onneks olkoon teille vauvan saaneille :)

Kävin neuvolassa tänään ja kaikki oli hyvin. Juttelin th:n kanssa mun masentuneesta olotilasta jota on jatkunut jo pidempään (mutta vkl:na kärjistyi "pikkasen") ja ärsyttävistä negatiivisista ajatuksista, joita ajattelen vauva-arjen tuovan jne. niin se sanoi, että voi laittaa vaikka heti lähetteen synnärille.. Mut mä sit kuitenkin päätin jäädä vielä odottamaan.. Jotenkin, vaikka KUIN haluisin, että synnytys käynnistyis ja näin, niin mä en halua olla kuitenkaan päättämässä siitä ajankohdasta. Se tuntuu jotenkin liian oudolta.. ja haluun kuiteski oottaa, että josko tämä käynnistyis luonnonvoimilla :)

Mut sovittiin, että voin vielä torstaina kun meen neuvolaan päättää haluunko, että hän laittaa lähetteen vai odotanko 41+5 viikolle (joka on kuitenkin jo vkon päästä to). Eli jos nyt vauva pysyy ens viikolle asti vatsassa niin tämä tuleva vkl on meidän vika vkl ilman vauvaa.. ja tuli yhtäkkiä tunne, että siitä mä haluun vielä nauttia. 2.-3.10 ollaan sit jo sairaalassa käynnistettävänä jos sinne asti mennään :p

Kylläpäs mun mieli on ailahteleva!

Onhan sitä apua sitten saatavilla jos tuntuu, että maailma kaatuu päälle, kun vauva syntyy.. mutta en ota kuitenkaa mihinkään yhteyttä (neuvolapsykologi jne) ennen kuin tiedän millaista se on vauvan kanssa. Mulla on kuitenkin enemmän sellainen tunne, että tuo "hyppy tuntemattomaan" tässä pelottaa kuin sitten oikeasti se arki vauvan kanssa. Se on vaan, ku olen sellainen ihmistyyppi, että mun pitäs etukäteen tietää mitä tapahtuu ja miten kaikki menee.. ja kun vertaan välillä, että tämä oma lapsi olisi sama kuin hoitaisi kaverin lasta ja mä en jaksa hoitaa muiden lapsia enää. Oon sitä niin paljon työkseni tehnyt, että oon tehnyt päätöksen, että lasten kanssa en aio tehdä työtä. Niin ihania kuin ne onkin. Ja kaikki on kyl sanonut, että oma muksu on aina aivan eri asia. Koska sun suhde siihen on eri kuin toisen lapseen. Ja kyllähän toi nyt on ihan luonnollistakin ja TIEDÄNKIN sen. Haluan vaan myös kokea sen ja sanoa itelleni, että niinhän se on! :)

Th alkoi sit kyselee vähän ohi: esim. ootko muodostanut mitään suhdetta vauvaan kun se on tuolla vatsassa, iloitsetko sen liikkeistä jne jne.
Sit ku kysyin jotain vauvan liikkeistä, niin se oli et "HYVÄ merkki, että olet huolestunut vauvan voinnista" :headwall:
Mua alkoi kyllä jopa vähän nyppimään nuo sen kyselyt kun ei mulla siihen itse vauvaan ole mitään vaan siihen omaan jaksamiseen vauvan kanssa + että olen myös kyllästynyt tähän elämän pysähtyneisyyteen.. Joka päivä pitää keksiä aina jotain tekemistä ja sekin on sillein rajottunutta mitä VOI tehdä.. Ehkä oikea sana on TURHAUTUNUT.

Ennen kuitenkin se elämä oli koulussa ja töissä käymistä, niin sitä kotona olemista rakasti! Ja oli ihanaa kun ei ollut jollekin päivälle suunnitelmia.. kun yleensä päivät oli ennalta suunniteltu :)

Kaiken homman pitäs olla tasapainossa, ei tällaisia ääripäitä, kuin että eka on kalenteri AIVAN täys kaikkee ja vapaa-ajasta tietookaan ja sitten ihan Yhtäkkiä kalenteri on TÄYSIN TYHJÄ.

No niin.. pääsimpäs taas avautumaan..

Tossa hetki sitten tuli jopa 3 kertaa menkkamaista jomotusta.. mut oon huomannut, että kun mua pissattaa, niin silloin niitä alkaa tulla. Eli vessakäyntiin ne aina jääkin :D

Kärsimätön lätäkkö vauvansa kanssa 40+2
 
Onnea taas vauvautuneille!!

lätäkkö, tsemppiä ja aurinkoista mieltä!! Mun mielestä on ihan normaalia että tuommosia miettii raskausaikana kun elämä muuttuu kuitenkin täysin ekan lapsen jälkeen.

Täällä on taas ollut parempi päivä, vaikka juuri eilen oli aivan kaamea olo. Nukuinkin pitkästä aikaa tosi hyvin ja muutenkin on päivä mennyt mukavasti. Saunassa ajattelin vielä piipahtaa ja sitten nukkumattia tapaamaan.

marza ja onnianni rv 38+3
 
Heippa kaikille!

Uutisia pikaisesti meiltä, lähtö sairaalaan tuli sitten viime keskiviikkona illalla ja meille syntyi pikku tyttö torstaina 16.9. aamuyöstä. Kotiuduimme lauantaina. Tässä alkutohinoissa onnelllisina ja päät pyörällä olemme ja ihmettelemme tuota pikkuista.
Tulen paremmalla ajalla kertomaan synnytyksestä ja samalla tässä lähetän tsempit kaikille teille ketä vielä odotatte ja onnittelut muillekin vauvautuneille :wave:

Mirot ja vauveli 4 vrk :heart:
 
Onnea Tyyty ja Mirot! :flower:

Hurjasti tsemppiä ja voimia lätäkölle! Eiköhän kaikki mene vauvan kanssa kuitenkin ihan hyvin :hug:

Mulla on ollut ihmeen positiivinen päivä, ehkä siksi, että päätin seuraavan tavoitteen olevan vasta torstaina, niin en pety, vaikkei lähtö nyt tuliskaan :) Vihlontaa on ollut kohdunsuulla nyt illalla ja muutama supistus, muttei vielä ainakaan kovin montaa.

Voimia kaikille! :)

-dask ja typy 39+4, la torstaina
 
Onnea Mirot ja Tyyty :flower:

Lätäkkö :hug: Hyvä, että terveydenhoitaja otti sinun huolesi vakavasti. Helpottaa kun tietää saavansa apua jos sitä tarvitsee. Vauva-arki on vaativaa, ei sitä voi kieltää ja itselleni oli aluksi vaikeaa olla olemassa vain ja ainoastaan vauvaa varten. Tuntui, että oma minuus hukkui joksikin aikaa. Onneksi olotila oli vain hetkellinen. Pystyn hyvin kuitenkin ymmärtämään sinun ajatuksesi.

Minulla kanssa vihloo kohdunsuuta todella ikävästi. Samaa oli jo eilen illalla, mutta nyt enemmän. Lisäksi tajusin juuri, että minua supistelee nyt levossa :O Eilen kaikki merkit loppuivat heti kun pääsin sänkyyn makuuasentoon. Luultavasti tänään on sama homma.

Tiinuliini ja Vompatti 39+6 (la alkaa 26 min päästä ;))
 
Menin jo puoli yhdeksän maissa nukkumaan ja sitten kahdentoista aikaan heräsin kipeään supistukseen. Ja nyt on sitten kohta 45 minuutin ajan supistellut noin kahdeksan minuutin välein. Ovat aivan erilaisia suppareita kuin aiemmin, alamahalla tuntuvat ihan kiitettävän kovana polttona eikä niiden aikana pysty oikein paikallaan olemaan eikä seisomaan täysin suorassa. Kakkoshädällä olen istunut jo kolme kertaa eli vatsa tyhjenee ainakin lahjakkaasti. Katsellaan jatkuvatko poltot tässä samaan tahtiin...

mt & poika 40+1
 
Onnea kaikille vauvansa jo saaneille, ja tsemppiä niille, jotka vielä odottavat!

Meidän pikkupoikamme päätti tulla maailmaan 16.9.2010 <3. Mitat 3300 g ja 51 cm. Nyt harjoitellaan uudenlaista kotielämää :) Kertomusta seuraa sitten myöhemmin. Nyt en ehdi enempää...

Hupu ja pieni 4 vrk
 
Paljon onnea Mirot ja koko perhe:flower::flower:

Paljon onnea Hupu ja koko perhe:flower::flower:

Täällä eilenkin illalla vihloi alas erittäin napakasti. Nyt tuossa puoli kasilta kun tytön kanssa herättiin niin vessa reissulla tuli limaista vuotoa jossa mukana VERTA!!!!

Ninnananna ja Sintti 39+5 (LA 23.9 eli torstaina eli YLIHUOMENNA)
 
Onnea vauvan saaneille, teitä on taas paljon! Ja aika monta muuten syntynyt 16.9, ainakin olin niin katsovinani.

Täällähän tuntuu tapahtuvan muutenkin, kun on vihlaisua ja supistustusta jne, menninkäistyttö vois ainaki lähtee tositoimiin ja ninnananna kans.

lätäkkö hyvä, että pystyit puhumaan huolistas terkalle, vaikka se sitten ehkä lopulta ymmärsikin vähän väärin. Kyllähän sitä vauva-arkea tulee itsekin mietittyä. Oon koittanut kuvitella millaista se elämä sitten on sen vauvan kanssa mutten oikein osaa. Ihan kuin ei ois vieläkään ymmärtänyt, että kohta tässä on uus ihminen, josta on huolehdittava. Kyllä se tulevaisuus jännittää ja ehkä vähän pelottaakin, kun on se sitten niin erilaista. Onhan tämä lapsi erittäin toivottu ja haluttu mutta ollaan niin kauan elelty kahdestaan ja menty miten huvittaa, että on se sitten aluksi varmaan kummallistakin, kun on se kolmas, josta on pakko huolehtia, kun se ei itse osaa. Mä olen läheisilleni puhunut paljon siitä, että tarkkailis mun käytöstä ja masennusoireita ja ottais huolensa puheeksi, jos jotakin on. Kyllä tuollainen elämänmuutos voi kuitenkin sen masennuksen aiheuttaa, vaikka toivottu onkin. Mutta mun mielestä vaan tosi hyvä miettiä kaikkea, valmistaa itseään henkisesti. Aina ei oo hyvä mennä soitellen sotaan :D

No jos sitten tuohon fyysiseen puoleen, mulla vaan ei oo mittään! :D No jotain satunnaista tuikkaisua mutta ollaan ihan varmaan menossa kovaa vauhtia kohti käynnistämistä mutta johan sekin on pian edessä, että ootellaan, ootellaan vaan :D Mä touhuankin ihan kuin entiseen malliin ja eilenkin kävin peräti kaks kertaa kävelyllä, kun energiaa ois vaikka muille jakaa ja tuntuu, ettei sitä saa millään kulutettua. Päivät on aika tylsiä ja toisiaan toistavia, kun en oikein keksi enää, mitä tekisin. Oon leiponut ja tehnyt ruokaa pakkasen pullolleen, oon shoppaillut, lukenut, kävellyt, oon katellut telkkaa, surffaillut, koonnut jopa 1000 palan palapeliä, siivonnut siivoomasta päästyänikin ja silti päivää tuntuu riittävän. Mä kun en nukukaan kovin pitkiä unia enää, saatan herätä kaheksalta pirteänä kuin peipponen ja se on piiiiiitkä päivä kulutettavaks. Kavereita vois toki tavata mutta niillä on kiireitä koulun, työn ja oman elämänsä kanssa eikä sitten taas voi lähteä matkustamaan kovin pitkälle. Eikä musta oo silleen seuraa, kun päädyn aina ja joka kerran märehtimään raskautta ja sen näkee jo lasittuneista katseista, että tää aihe on kulutettu loppuun :D

Perilliselle puhun joka päivä, ettei äiskää haittais, jos tulisit tänään mutta mukelo on itsepäistä sorttia eikä selkeästikään kuuntele äitiään laisinkaan. Se varmaan pohtii, että määpä pyörin täällä vielä joulunakin, hahah sulle vaan, äiskä, siinähän oottelet! :D

Tänään meen äitipolille , kun se terkka oli niin huolissaan mun paineista ja oon ihan varma, että turha reissu. Tai siis ettei siellä selviä mitään kummaa ja ihmeellistä. Mutta tuleepahan päivään tekemistä.

Kivaa päivää kaikille!

Sannimarja ja perillinen 40+2
 
Hei!

Paljon onnea kaikille vauvautuneille, teitä on taas paljon uusia!

Tässä hieman synnytyskertomusta:

9.9. bongasin aamulla veristä limaa vessareissulla. Vein esikon hoitoon ja aamupäivän ihmettelin omaa olotilaani. Kaikki tämä oli minulle uutta, koska esikko syntyi sektiolla, koska käynnistysyrityksestä huolimatta hän ei halunnut syntyä :D. Aamupäivän aikana tuli jonkun verran ihan napakoita suppareitakin, mutta ei mitään säännöllistä. Sitten liman mukana tuli kirkasta vertakin. Tästä huolimatta lähdin käymään vielä kaupassa ja yhden aikoihin soittelin synnärille, kun sitä verta tuli ja supistelikin liikkuessa noin 5 minuutin välein.

Minun käskettiin seurata tilannetta kotona ja koska vauva oli liikkunut huonosti, niin tehdä liikelaskentaa, ja jos ei liikkeitä tarpeeksi, sitten näytille...
Kun mies sitten iltapäivällä tuli töistä kotiin, niin supisteli jo aika kipeästi. Kävin kuitenkin hakemassa esikon itse hoidosta, koska liikkuminen piti supparit käynnissä. Sitten pakkailin sairaalakassin loppuun, koska jotenkin vain tiesin, et se on menoa nyt!

Viiden aikaan supistukset ei enää laantuneet levossa ja esikon täti hälytettiin hoitajaksi. Sairaalaan ajellessa supparit loppui kuin seinään! Mentiin kuitenkin näytille, olin myös huolissani liikkeiden vähyydestä. Kätilö otti käyrää ja teki sisätutkimuksen. Reilun pari senttiä auki ja supistukset vähäisiä. Vauva kuitenkin ok. Hän oli sitä mieltä, että kotiin, mutta kun kerran siellä ollaan, niin lääkäri kuitenkin tutkii.

Kun nousin jalkeille, niin supistukset palasivat ja kun lääkäri tutki noin puolen tunnin päästä, niin olin jo neljä senttiä auki ja supistukset säännöllisiä. Jäin osastolle ja mies lähetettiin kotiin.

Tästä se vauhdikkuus alkoi... Osastolla ehdin juuri vaihtaa sairaalan vaatteet päälle ja saada vähän iltapalaa. Supistukset muuttuivat aina vain kipeämmiksi ja pyysin kaurapussia. Siitä ei ollut mitään apua ja kun olin ollut osastolla pari tuntia, kohdunsuun tilanne oli edelleen sama, mutta minut päätettiin siirtää synnytyssaliin. Ajatuksena oli, että saan siellä jotakin kivunlievitystä. Soitin miehelle, et alkais tulla takaisin seuraksi.... Kävelymatka osastolta saliin ei ollut pitkä, mutta minusta se tuntui tooosi pitkältä, välillä nojailin seiniin ja puuskutin!

Salissa kätilö laittoi mut käyrälle ja sanoi, et seurataan hieman tilannetta. Kello oli noin 23. Sitten hän jätti minut makaamaan sinne yksin. Hetken päästä mies saapui ja tässä vaiheessa olin jo aika kipeä. Kutsuin kätilöä ja sain siinä vaiheessa ilokaasun käyttöön. Samalla nousin ylös, koska en voinut maata paikallani. Tästä eteenpäin omat mielikuvat ovat hieman sekavat.

Ilokaasulla sitten mentiin ja valitin kätilölle, et haluan jotain vahvempaa, en pärjää tällä. Hän käski vain hengitellä rauhallisesti. Jossain vaiheessa miehelle tuli paha olo ja hän lähti käymään ulkona. Jossain vaiheessa kätilö sit päätti, et laitetaan kohdunkaulan puudute. Se oli taivaallinen tunne, kun se alkoi vaikuttaa!

Sitten sain luvan alkaa harjoitella ponnistamista. Hetken päästä nousin puoli-istuvaan asentoon ja varsinainen ponnistusvaihe alkoi. Ei tehnyt oikeastaan yhtään kipeää ja 10 minuutin punnaamisen jälkeen tyttö syntyi! Kello oli 2:30. Isä käytiin hakemassa saliin ja hän leikkasi napanuoran. Tyttö sai olla rinnalla hyvän aikaa kun mua tikattiin, oli tehty eppari, repeämiä ei tullut. Sitten isä pesi vauvan ja itse pääsin suihkuun. Synttärikahvien jälkeen siirryttiin osastolle.

Synnytyksen kokonaiskestoksi oli merkattu 6 h 35 min. Neuvolantätikin sanoi, et se on mennyt nopeasti, koska oli ensimmäinen alatiesynnytys. Itsekin olin varautunut vähintään puolen vuorokauden urakkaan. Ja jälkeenpäin olen ajatellut, et missä oli ne ammeessa lillumiset ja puolison "kulta, mä hieron sun selkää"-jutut. Mutta kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen ja se lopputuloshan se tärkein on, eli ihana tyttö!

Pikkuvintiön 2,5 v. ja tytön tyllerön 12 pv äippä
 
Onnea vauvan syliinsaaneille :flower:

Jokohan Menninkäistyttö pääsi kans vauvanhakuun??

Ite sain yön nukuttua taas suht hyvin.. Nyt vauva painaa alamahaa aika kovin, mutta ei oo juurikaan supistellu... Lenkkiä siis taas tiedossa.. Jos se nyt ei synnytystä käynnistä niin tuskinpa siitä kävelystä mitään haittaakaan on..
Limatulppia tai muita ei oo bongailtu.. Huomisesta alkaen lasketaan sit ylimeneviä päiviä :(

Eipä tässä nyt kummempia sitten. Jaksamisia kaikille...

Hyväsetti 39+6
 
Onnentoivotuksia jälleen nyyteistänne :) Huvittavaa, kun joka kerta SAA alottaa tän keskustelun onnentoivotuksin :) Mutta se on vaan ihanaa!

Th soitteli äsken ja kyseli mun voinnin perään, mut voin jo huomattavasti paremmin. Mä koin eilen jonku ihme piristyksen, aivan puun takaa! :D Tuntu itestäki tosi huvittavalta, että nousin niin nopeesti sieltä alhaalta tänne ylös ;) Kai se on tää hormonimyrsky, joka välillä tyyntyy ja välillä hurjistuu :p
Kerroin miehellekin, että nää on ihan normaaleja juttuja.. koittaa vaan kestää sekin. Ja sitäpaitsi täytyyhän miehenkin saada osansa tästä kovasta odotuksesta ;)
Kiitos muuten tsemppauksista ja mukavista sanoista.. :heart: Kyllä ne aina piristää.

MT toivotaan, että sulla lähtis nyt sit käyntiin koko prosessi, samoin Ninnanannalla vaikuttas, että ehkä jotain saattaa pian alkaa tapahtuun :)

Sannimarja mitäs äitipolilla sanottiin?

Mulla kun ei siis ole mitään vaivaa, muuta kun niitä mitä joka päivä vähän, niin aattelin lähtee kuntosalille pyörimään vatsani kanssa.. ja SAUNAAN!! :) Istun siel ainaki tunnin..

Jepajee..
Mukavaa päivää kaikille!

Lätäkkö + vauveliini 40+3
 
Onnea Mirot tyttösestä!


lätäkölle :hug: . Hienoa kuulla, että mieli on kuitenkin jo parempi. Ne on ne hormoonit, täällä mennään ainakin melkoista vuoristorataa. :whistle:
Itsekin puhuin viimeksi neuvolassa, että muuten voin hyvin, mutta meinaa pinna olla turhan kireällä. Sain itsekin heti kolmannen asteen kuulustelun, että enhän suuttuessani töni lapsia. Ja että onhan minulla kuitenkin lämpimiä tunteita tätä tulevaa vauvaa kohtaan. :O No hei haloo! :stick:

Toivottavasti menninkäistyttö pääsi tositoimiin! b :) d

^Antaisi jotain toivoa itsellekin, jos LA toverilla alkoi tapahtumaan... ;) Tänään neuvola ja kaikki asiat ihan kuten viikko sittenkin, mitä nyt verenpaine on vähän kohonnut. Siitä voisi kai repiä jotain viitteitä lähestyvään synnytykseen, mutta enpähän jaksa uskoa. : / Viikon päästä vielä yksi neuvola ja lauantaina 2.10. (rv 41+5) yliaikaiskontrolli äippäpolilla. Mikäli silloin vauvalla ja mulla kaikki ok, seuraavalle viikolle vielä aikaa ä-polille ennenkuin käynnistystä ruvetaan edes harkitsemaan. Nyt rupesin ihan oikeasti miettimään, että noinkohan tämä täältä syntyy koskaan. :ashamed: Alkaisin olla aika valmis siirtymään seuraavaan vaiheeseen... No, onhan tässä vielä aikaa. =)

Tästä kaikesta kettuuntuneena (mikä loistava tekosyy) vetäisin napaani levyllisen riisisuklaata sekä kaksi suklaavanukasta, nyt otan mahani ja käyn maate.


Epeti 40+1 (eli 1 yli eräpäivän)
 
Kiitos Pikkuvintiön äipälle synnytyskertomuksesta ja onnea vauvasta.:flower:

No eipä meilläkään mies hieronut minua ja kun menin ammeeseen niin hän lähti siinä välissä sitten syömään. Sekä muutenkin luki koko ajan jotain lehtiä siellä ollessa. Kyllä kuulemma koko ajan tarkkaili minua ja seurasi mitä kätilöt puuhaavat sekä kyseli kätilöiltä jos jokin oli epäselvää. Toisaalta minulle hän oli ihan riittävä tuki tuollaisenakin.:)

Ja taisi meidän tyttö kuunnella myös isänsä juttuja, että yrittäjän lapsen tulee syntyä viikonloppuna ja niinhän hän teki.;)

Tsemppiä kaikille jotka joutuvat vielä odottamaan. Niinhän jouduin minäkin, viikko + yksi päivä meni yli lasketun ajan. Aika ei kyllä käynyt kotona pitkäksi, mutta nyt sairaalassa meinaa käydä. Toivottavasti huomenna kun lääkäri tutkii tytön niin päästäisi jo kotiin. Ja jos kaikki on ok, niin ei sille pitäisi olla mitään estettä. :)

ennie ja puolitoista vuorokautta vanha myrmy tyttö:heart:
 
Äitipoliterveisiä: olin oikeessa, ei siellä selvinnyt mitään kummaa ja ihmeellistä :D Tai no lähinnä se, etten tunnista supistuksiani :D Olin siis siinä samalla käyrillä, kun multa verenpaineita mittaili ja olin kätilölle jutellut, että kun ei mulla ole mitään supistuksia eikä oikein paljon muutakaan ja sit kätilö sanoi yhdessä vaiheessa, että käyrälle piirtyi supistus, tunsitko? Minä siihen että jaaaaaa, sekö oli supistus? Tunsinhan mä sen mutta en mä sitä hokannut, että se ja vastaavat tuntemukset on supistuksia, on mulla sitten supistuksia ennenkin ollut :D Oonko vähä hidas tai jotain?

Joo, paineet oli toki vähän korkealla nytkin, tottakai, kun ne on aina kun joku muu kuin minä mittaan. Ei lääkäri sitten osannut oikein sanoa, mitä tehdään, kun ei ne paineet hälyyttävän korkeat ole, vähän korkeemmat vaan kuin lähtötaso. Tuumas sitten, että kun mun vointi on muuten oikein hyvä ni tällä viikolla vielä neuvolaan paineiden mittaukseen, jos mahdollista ni mittari lainaksi kotiin ja ens viikolla taas kontrolliin äitipolille. Tähän kätilö sanoi, että synnyttääkin saa ennen ens viikon aikaa :D

Ultraili sitten perillistä, kokoa pitäs pikkusella olla sellanen 3,2-3,3 kiloa, lapsivettä on normaali määrä, virtaukset hyvät ja kohdunsuun tilannettakin räpelsi ja mutisi samalla, etten oikein kuullut mutta käsitin, että siellä on vielä kaulaa jäljellä parikin senttiä ja kohdunsuu ois vielä takana tai jotain. Mutta pää on kuitenkin hyvin kiinnittynyt, se oli erittäin positiivinen tieto! Että vaikka ei nyt paineista mitään selvinnyt (luulen, että jännitystä ja stressiä vaan) niin tuo ultraus ja muu räpellys oli oikein hyvä juttu!

Mulle tuli aivan yhtäkkinen hirveä himo Polly-karkkeihin ja kävin pussin ostamassa ja oon nyt syöny niitä ku leipää. Yhden ku laittaa suuhun ni heti toista perään, ihan hirveä himo :D Enkä mä nyt normaalitilassa näistäkään oo niin välittänyt :D

Sannimarja 40+2
 
onnitteluja taas tasapuolisesti kaikille mammoiksi tulleille!!! :)

nyt toivon, että en joudu synnärille vielä hetkeen, kun alko kauhee flunssa!!! ja pukamat niin kipeet, etten voi istua. :( jotenki ihan toivoton olo ja alko pelottaa koko synnytys vaik ei oo aiemmin pelottanu yhtään. aaaaargh, kauhee päivä siis täällä!

hyvä lätäkkö, että puhuit noista tuntemuksista. varmasti moni asia muuttuu ja mielialat varmasti tulee vaihtelemaan ja jaksaminen voi olla koetuksella, mutta eiköhän me kaikki jotenkin selvitä. :) usein mietitään niin paljon, miten vauva "heikentää" elämänlaatua mutta välillä on kiva miettiä, mitä kaikkea se myös sitten varmasti antaa. :)

tällaisia tunnelmia täällä tänään. puhallelkaa supparituulia muualle muutaman päivän ajan, että tokenen tästä ennen synnytystä. :)

tsemppiä viimemetreille ja tsemppiä vauvaelämään totutteleville myös!
solete ja pikkukaveri 39+3 (LA 25.9)
 
Meille syntyi poika jo 10.9. mutten heti jaksanut tulla kirjoittamaan ja sittemmin en ole ehtinyt! Eli kiirettä on pitänyt jo toista viikkoa, kolmen tunnin ruokailuvälit, lypsämiset ja vaipanvaihdot sekä tietysti esikoisesta huolehtiminen siihen päälle ovat pitäneet vapaa-ajan ongelmat loitolla!

Kävin siis torstaina 9.9. neuvolassa viikkotarkastuksessa, vauva ei ollut laskeutunut eikä pää kiinnittynyt edelleenkään. Jotain limatulpan tapaista oli tosin vuotanut aiemmin samana päivänä, mutta fiilikset oli suoraan sanottuna toivottomat - arvelin, että yliaikaiseksi menee, kun ei laskeudu eikä kiinnity.

Päivällä käytiin miehen kanssa ostoksilla ja syömässä kiinalaisessa ravintolassa. Ravintolassa kiinnitin huomiota kivuttomiin harkkasupistuksiin, joita tuli säännöllisesti ja naureskelin, että illalla voidaankin sitten lähteä sairalaan... Kaupassa juolahti mieleeni ostaa sairaalakassiin valmiiksi herkkuja, salmiakkia ja suklaata. Illalla tuli anoppilan väki vielä yllätyskahveille.

Puoli kymmeneltä illalla alkoi tulla kivuttomien harkkasupistusten sijaan vähän reisissä ja selässäkin tuntuvia. Niitä sitten kuuntelin tunnin verran ja totesin, että kyllä ne vaan on säännöllisiä ja vaikkeivät kovin kipeitä olleetkaan, soitin laitokselle ja ilmoitin, että ollaan tulossa. Eikun esikoinen ylös punkasta, vaatetta niskaan ja laukkua pakkaamaan (niin sitä sairaalakassia kuin esikoisenkin tavaroita omaansa). Nakattiin matkalla likka hoitoon ja suunnistettiin sairaalaan. Mies oli niin hermona, että ajoi kerran ohi liittymästä ja olisi ajanut toisestakin liittymästä ohi, jollen olisi huomauttanut ajoissa... :D

Sairaalalla oltiin klo 23.30 ja kävelin vielä autolta sisään ihan ok, supistusten väli oli 10 min ja ne olivat kohtuullisen napakoita, sellaisia kuitenkin, että hetkeksi seisahtuminen ja rauhallinen hengittely riittivät. Sairaalassa laittoivat ensi alkuun melkein tunniksi käyrille ja katsoivat kohdunsuun tilanteen. 2 cm auki ja kohdunkaula hyvin takana. Kohdunsuuhan oli ollut jo viikkoja 2 cm auki, joten avautumista ei varsinaisesti vielä ollut tapahtunut. Supistuksia tuli jo noin 5 min välein ja alkoivat olla aika kipeitä.

Sanoin kätilölle useamman kerran, että tahdon epiduraalin ja että kanyyli sitä varten voitaisiin laittaa asap, ettei jää saamatta. Tähdensin myös sitä, että avauduin esikoisen kanssa täysin kiinni -tilanteesta 20 minuutissa täysin auki, mutta kuulemma ei voitu laittaa epiduraalia vielä kun kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään. Pyysin epiduraalia useampaan kertaan ja sanoin, että ihan sama mitä muuta synnytyksessä tapahtuu, mutta en halua jäädä ilman epiduraalia.

Onneksi lopulta kätilö sentään tajusi hommata meille synnytyshuoneen vähän puoli yhden jälkeen, pääsin siellä lämpimään kylpyyn (jota en kyllä kokenut mitenkään kipuja lievittävänä, etenkään, kun vesi oli liian kylmää, ei kuulemma saanut laittaa liian lämmintä vettä. Argh...) Kätilö jätti meidät keskenämme huoneeseen ja jonkin aikaa kärvistelin ammeessa tolkuttomine supistuskipuineni. Edelleenkään kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään joten en saanut kaipaamaani epiduraalia vieläkään. Kello oli noin yksi, ehkä vähän yli.

Ammeessa ollessani tuli tunne, että kohta täytyy alkaa ponnistaa ja käskin miestä soittamaan kätilön paikalle. Jälleen kerran esitin painokkaan toiveen epiduraalista. Könyttyäni synnytysvuoteelle, kätilö kielsi ponnistamasta, vaikka tarve oli suuri. Sitten hän tarkisti kohdunsuun tilanteen ja kauhistui - oli käynyt juuri kuten etukäteen kerroin hänelle käyvän: kohdunsuu oli täysin auki ja lapsen pää oli jo kanavassa. Tässä vaiheessa lapsivedet menivät ja kello oli 01.30. Enkä ollut saanut sitä epiduraalia vieläkään.

Kätilö tyrkyttämällä tyrkytti ilokaasua, sanoin, että siitä tulee mulle vain huono olo, en halua, mutta painostuksesta sitten kokeilin. Lopputuloksena menin aivan veltoksi ja tuntui etten saanut hengitettyä, tuli aivan kamala olo - silmissä pimeni ja tuntui että taju lähtee. Sain maskin nakattua mäkeen ja hetken päästä pääsin taas tolkkuihini. Tässä vaiheessa kätilö kertoi, etten tulisi saamaan spinaalipuudutustakaan, enkä oikeastaan yhtään mitään kivunlievitystä, sillä anestesialääkäri oli sektiossa. Jippii!

Että eipä muuta kuin ponnistamaan. Ponnistusvaihe on kirjattu alkaneeksi klo 01.35. Ja jumalavita se sattui! Olin varma, että kuolen. Kivun takia jännitin jalkojani koko ajan, kätilö sai sanoa useampaan otteeseen, että avaisin jalkoja enemmän. Tuska oli jotain aivan kamalaa. Tuntui etten kivuilta pysty ponnistamaan. Samaan aikaan kuulin, kuinka vauvan sydänäänet hidastuivat ja hidastuivat ja kätilö hoki, että ponnista, että vauva pääsee pinteestä. Jostain sitten sain kerättyä voimia ja klo 01.40 syntyi pikkuinen poikamme, 48 cm pitkä ja 2,9 kg "painava".

Vaikken mitään kivunlievitystä saanutkaan, säästyin kuitenkin onneksi episiotomialta ja repeämiltä. Kipujen suhteen olen yrittänyt lohduttautua sillä, ettei minun tarvinnut niiden kanssa kärvistellä kovin pitkään, mutta eihän se juuri sillä hetkellä helpota, kun on varma kuolevansa kipuun.

Pääsimme perhehuoneeseen ja kotiuduimme sunnuntaina. Ja kaikki on sujunut oikein hienosti, pikkuprinssi on aivan hurmaava! :heart:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille, Mirottia, Gwenhwyfaria ja Hupua en ole ainakaan tainnut vielä onnitella :flower:

Solete :hug: Tsemppiä flunssan ja pukamien kiusaamalle! Synnytys kyllä jännittää jos sitä aktiivisesti alkaa ajatella, vaikka esikoisesta kaikki meni hyvin. Olenkin keskittynyt ajattelemaan vauvaa, synnytyksen ihanaa lopputulosta. Se helpottaa.

Mitenköhön Ninnananna ja enninkäistyttö ? Huhuu, oletteko jo päässeet synnyttämään?

Täällä on tänään LA ja ei mitään merkkejä mistään. Ei supistuksia tai kohdunsuun vihlaisuja niin kuin edellisinä iltoina. Odotellaan, odotellaan....

Tiinuliini ja Vompatti 40+0
 
Mä kävin kuntosalilla kuntopyöräilemässä ja hyvää teki. Sain oikein kunnon hien päälle, ja sitä olen kaivannutkin! Nyt ehkä vähän tohon selkään sattuu, ku oon alkanu kävelee takakenossa, niin lihakset on kovilla. Varmaa pyöräillessäkin välillä nojailin jotenkin taaksepäin.. tms. Olo on kuitenkin mitä mainioin! :) Oon ollu aikalailla virtaa täynnä tänkin koko päivän.
Ihmiset kyselee salilla, että no millon on LA? :D Meni jo.. Hih ;)

Epeti eikö ole ärsyttävää kun th alkaa jotain tollasta kyselee? ;) Kun ei ole kyse mistään tommosesta, vaan siitä, että välillä mennään vuoristoradassa jossain pimeessä tunnelissa.. kunnes taas noustaan ylös :D No toki on niitäkin äitejä joilla on sit taas tuollaista tunnetta, että ei ole muodostanut sidettä lapseensa tms., mutta kun omalla kohallaan on muodostanu ja luulis, että se ois aikasemmin jo tullut ilmi jos ei näkis/tuntis mitään positiivista raskaudesta/lapsen syntymisestä. Onhan tuon saman terkan kanssa ollut tekemisissä jo aika monta kk. Noh, he tekevät vain työtään..

Sannimarjan äitipolilla käynti olikin sitten hyvin avartava kokemus :D Tiiät ainaki nyt millon siellä supistaa! :p
Oi miksi mainitsit Pollykarkit?? Nyt mäki haluun niitä.. :)

Soletelle voimia! :hug: Mä olin samassa tilanteessa 1,5vkoa sit.. HIMMEE flunssa iski ja sillon todella toivoin että ei synny vielä. Sain onneks antibiootit ja nyt olen täysin terve. Toivotaan, että sulla PAHIN menee ainakin ohi ennen pikkukaverin maailmaan saapumista :)
Ja todella, pitää miettiä enemmän niitä asioita mitä POSITIIVISTA vauveli tuo elämään :) Koitetaan pysyä sillä taajudella niin paljon ku pystytään! :heart:

Pyöräilyn jälkeen aikamoiset paineen tunteet alavatsassa.. (jesh!) Joo mee vaan vauva alemmas ;)

Jees, mä laitan vielä noi pyykit kuivuu ja rupeen töllää teeveetä. Syksyssä on se ihanaa, kun saa taas poltella kynttilöitä ja istuskella hämärässä valossa kotosalla, lämpimässä.. Ja kuunnella ikkunoihin lyövää sadetta :) :heart:

Hyvää yötä jokaiselle!

Lätäkkö + pikkunen mönkijä 40+3
 
Heippa kaikille! Jopas ootte ollu aktiivisia kirjottelemaan! En millään jaksa/ ehdi lukea kaikkea, toivottavasti kaikki voitte hyvin!!! :)

Meille tosiaan syntyi 16.09. poika rv39+0 mitoin 3385g, 49cm. (joku ehkä siitä tännekkin kyllä ilmottanu? )

Tässä olis sitten synnytyskertomusta, sori jos tulee romaani... ;)

Synnytys alkoi limatulpan irtoamisella ja veden tiputtelulla tiistai aamuna ja vauva syntyi siis vasta torstaina... Mulla todettiin myös lievä raskausmyrkytys! Mentiin illalla synnärille ja päästiin tarkkailuun salien puolelle. Synnytys meinasi kokoajan alkaa, mutta supistukset hiipuivat kuitenkin ja nukuttiin yö sitten siellä. Keskiviikko aamuna siirryin osastolle ja mies lähti kotiin.

Siellä sain vähän käynnistävää tablettia ja supistukst voimistuivat taas. Kuitenkin hiipuivat iltaa kohden ja päätettiin käynnistellä lisää seuravana aamuna... Mutta supistukset alkoivat voimistua spontaanisti itse yhdeltä yöllä!! Menin saliin vähän hengittelemään ilokaasua (toimi muuten tosi hyvin, vaikka luulin, että tulis huono olo! ) Kohdunsuu tarkistettiin ja kaula olikin lyhentynyt 0,5cm ja auki kahdelle sormelle. Mies soitettiin takaisin. Parin tunnin päästä ei ollut kuitenkaan tapahtunut enempää muutoksia, joten sain kipulääkettä ja mentiin nukkumaan.

Torstai aamuna alkoikin sitten tapahtua ja lujaa! Lääkäri teki sisätutkimuksen vähän ennen kymmentä ja loputkin kalvot puhkesivat. Siitä alkoi niiiin voimakkaat supistukset MINUUTIN välein ihan yhtäkkiä, että luulin tosissaan kuolevani!! :( Onneksi anestesia lääkäri tuli melko nopeasti ja laittoi epiduraalin... Voi sitä onnea, kun alkoi vaikuttaa! (LISÄYS: mulle ei muuten tuottanu yhtään ongelmaa olla selkä kaarella ja puuduttaminen ei tuntunut miltään! pelkäsin epidutaalin laittoa piikin takia ihan hirveästi koko raskauden... )

Olo oli ihan siinä vaiheessa sitten ihan hyvä ja supistuksia tuli 3-4min välein ja hengittelin lisäksi ilokaasua aina supistuksen aikana. Tunsin siis supistukset hyvin ja kävelin omin jaloin sekä istuin keinutuolissa kauratyynyn kanssa. (mulle oli kauratyynystä TODELLA ISO APU koko synnytyksen ajan ja näin myöhemmin maidonnousun tuottaman kivun kanssa :D )

Aloin tuntea tosi kovaa painetta ja olin niin kipeä, että kohdun suu katsottiin taas klo 12. (Tässä vaiheessa arvelin, että vauva syntyisi ennen klo 15... mies oli sitä mieltä, että vasta seuraavana yönä ja kätilö veikkasi klo 18... ) Olinkin auennut jo 5cm! Sain puudutteen alapäähän (ei sattunut laittaminen yhtään, vaikka sitäkin etukäteen pelkäsin! )

Kahden aikoihin alkoi aivan tajuton paineen tunne ja ponnistamisen tarve... Kohdunsuu oli 8-9cm auki ja sain ponnistusvaihetta varten toisen puudutuksen... N. 14.20 kroppa rupes aivan kun itsestään ponnistamaan ja jouduin taistelemaan tosi kovaa vastaan, että en olis antanu periksi!!

Sisätutkimus tehtiin taas 14.40 omasta pyynnöstäni ja olin sitten jo kokonaan auki ja vauva täysin laskeutunut... Aloin ponnistaa heti! 14.59 oli maailman suloisin pieni poika ulkona!! :heart: Meni siis oma arvaus oikein!! Pisteitä hän sai 9/10.

Synnytyksen jälkeen sain puhdistuksen jälkeen toisen heti rinnalle... Kävelin omin jaloin vessaan ja suihkuun ja olo oli kun voittajalla!! :) (nooh henkisesti ainakin ;) )

Synnytyksen kestoksi merkittiin muuten 5h 5min! :D Avautuminen 4h 40min, ponnistusvaihe 19min ja jälkeisvaihe 6min. Aika nopeaa sitten sieltä tuli vaikka kauan kesti päästä tositoimiin asti ;) Pienen repeämän sain häpyhuuleen (1. aste), joten ei tikattu.

Lara- ja Pikku-Väkkärä 5 päivää
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä