Syyskuun tulokkaat 2010 **** Syyskuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!) 8 vauvaa syntynyt!

Isosti onnea Nipistykselle ja Tähtiradalle!:flower:

Möhömahis: Mullakin on se ainun käsikäyttönen pumppu. Esikoisen aikaan ostin sen kaverilta. Meillä se toimi tosi hyvin, monta maitosuihkua tuli kerta imulla ja oli tosi nopee pumpata kun sai siihen tarpeeks imua. Nyt meinasin sen saman kaivaa tuolta yläkaapista käyttöön. :) Oon kyllä monelta kuullut siitä valituksia kun ei oo saanu sillä mitään aikaan, mutta mun tisseille se tais olla juuri oikea vehje! :D

Sannimarja: Me taidetaan molemmat kökkiä täällä vielä lokakuun puolella. :LOL: Mulla kanssa ei oikeestaan mitään "oireita". Maanantaina teki lääkäri kokoultrassa tosi kipeen sisätutkimuksen ja sen jälkeen on paikat ollu hellinä mutta ei supistuksen supistusta. Höh! :headwall: Ja kun kerta masuasukkia ei nyt häädetty maanantaina väkisin niin varmaan on äitinsä kiusaksi sielä niin pitkään kun mahdollista. :)
Taidetaan sitten kökötellään lokakuussa Keskus-sairaalan käytävällä ihmettelemässä kun ei mitään tapahdu! :LOL:

minä ja rosinarusina 37+5 (la 25.9)
 
Onnea Nipistys ja Tähtirata vauvoista :flower: aika tasasesti tulee näköjään tyttöjä ja poikia.

Miitalle tsempit sinne!

Möhömaha en minäkään ajatellut käyväni vielä neuvolassa näillä viikoilla, mutta sielläpä taas tänään käytiin.
Tosiaan, eipä ole tällä vauvalla kiirettä. Kaikki ok neuvolassa, sf-mitta oli kyllä laskenut vähän ja vauva on jo tosi hyvin kiinnittynyt, mutta eipä muuta enteilevää ole vielä.
Niin se vaan on ajateltava että reilu viikko voi tässäkin vielä mennä meikäläisellä pahimmassa tapauksessa. Kumma juttu kun kuitenkin ollut asemissa jo pitkään, mut ei vaan ole valmis tulemaan vielä :kieh: no, odotellaan sitten, ainakin tietää että jos ei muuta niin ens viikolla on polilla käynti, toivotaan kuitenkin ettei sitä tarvittais. Mä alan nyt siivoomaan taas vaihteeksi, kun ei ole oikein muutakaan tekemistä. Päivät on nyt tooosi pitkiä..: /

Mirot 40+5
 
ONNEA TÄHTIRADALLE pienestä POJASTA:flower:!!

ROSINARUSINA: voipi olla että sitte kun sulla ne supprit alkaa niin se on menoa sitten. Mun paras ystävä oli esim. tällänen tapaus että se ei tienny ennen synnytystä suppareista mitään ja sitte kun niitä alko tulla ni sitte se oli menoa hän synnytti sitte 38+viikoilla eli ei oo peli vielä menetetty:D!!

ON; kipeitä suppareita on tässä pitkin päivää tullut ja tosi etova olo on kokoajan, mutta mitään säännöllisyyttä noissa suppareissa ei kyllä ole eli katsellaan.....
 
Heippa vaan tänne pinoon ja paljon onnea vauvautuneille! Ihana käydä lukemassa vauvauutisia ja hengailla taustalla jännäämässä, varsinkin kun oma H-hetkikin lähestyy..

Magnesiumista piti tulla sanomaan, että elkää nyt ihmiset lakatko nappailemasta niitä. Nykyravinnosta saa harvoin enää tarpeeksi magnesiumia, niin suurin osa ihmisistä elää jatkuvan puutteen alla.
Magnesiun ei rentouta lihaksia, vaan päinvastoin lisää suorituskykyä ja nopeuttaa palautumista. Eli ehdottomasti kannattaa senkin vuoksi nappailla lisää purkista, synnytys on valtava fyysinen ponnistus. Tuskinpa urheilijat ja aktiivilikkujat suotta syövät kyseistä hivenainetta
Ja se, että ehkäisee suonenvetoja ja muita kramppeja, laskee verenpainetta ja suojaa vauvaa, niin kannattaa ehdottomasti huolehtia tarvittavasta päivittäissaannista.
Lisäksi on lukuisia muita syitä, käykääpä huviksenne kurkkaamassa vaiks tää linkki

Magnesium – monipuolinen kivennäisaine - Artikkelit - Tohtori Tolonen

Ihanaa loppuodotusta kaikille!

Puskis ja Onni 36+2
 
Onnentoivotukset Tähtiradalle :hug:

Ihanaa kun aurinko paistaa!! :) Mä herään ELOON :D

Äsken kaverit kävi kylässä ja kyseli, että onko meillä aina näin siistiä!? Totuus on että EI OLE!! :LOL: Se on nyt vaan loppuraskauden merkki.. mä koko ajan teen jotain pientä jne. On vielä hyvin aikaa pitää paikat siistinä ja järjestyksessä. Harmittaa vaan kun ei voi imuroida tai pestä lattioita kun selkä kipeytyy..

Kohta kirpputorille, jee! :)

Lätäkkö 38+5
 
Lämpimät onnittelut taas kaikille vauvan saaneille! :flower: :heart:

Jos nyt sitä synnytyskertomusta... Pitkä tarina tulossa, lukekoon ken jaksaa :attn:

Lauantaina 4.9 tuntui et mulla on energiaa kuin pienessä kylässä. Tein aamupäivällä kunnon shoppailureissun, kävin koiran kanssa sienimetsässä, siivosin ja pesin saunan, ja illalla vielä saunottiin miehen kanssa. Illalla olin sen verran väsynyt että seksiä ei kyllä enää jaksanut edes miettiä ;) mut muuten fiilikset oli aikalailla normaalit, ei supistellut eikä jomottanut juuri mihinkään.

Sit yöllä puoli kolmelta heräsin napsahdukseen ja siihen että jotain lorahti sänkyyn. Ihan säpsähdin ja säikähdin, onko se nyt sitä lapsivettä? Nousin sängystä ja lorahti lisää, vessaan asti pääsin kuitenkin ilman että olisin kamalasti sotkenut paikkoja. Vessanpönttöön lorahteli vähän lisää, herätin sit miehen että nyt tais mennä lapsivedet. Oltiin molemmat vähän shokissa, et nytkö se oikeasti syntyy =) Sanoin miehelle ettei vielä tarvii sairaalaan kiiruhtaa, odotellaan nyt et supistukset alkaa ja soittelen synnärille sit joskus aamulla. Mies vissiin vielä sai vähän unen päästä kiinni, itse en nukkunut enää silmäystäkään. Jännitti pirusti. Aamukuudelta lähdin koiran kanssa aamukävelylle, ja soitin samalla synnärille. Kätilö käski rauhassa odotella kotona että supistukset alkaa, ja tulla sitten viimeistään puolen päivän aikaan näytille tai aikaisemminkin, jos supistukset käy sietämättömäksi.

Aamulla kahdeksan aikaan alkoi supistelut, ja tuli heti säännöllisinä n. 10 minuutin välein. Lisäksi supsitukset oli selvästi kipeämpiä kuin aikaisemmin tulleet "kipeät" supistukset, joten kyllä siitäkin tiesi että se on menoa nyt. Pärjäsin kuitenkin hyvin kotona, hengittelin rauhassa ja kävelin ja heiluttelin pyllyä supistusten aikaan, niin helpotti kivasti.

Vähän ennen klo 12 oltiin sairaalassa (supistukset tuli 6-7 min välein), otettiin sydänkäyrää ja katottiin kohdunsuun tilanne. Kohdunkaula oli häviämässä, enää paksut reunat jäljellä ja väljästi sormelle auki. Lapsivesi oli hyvänväristä. Sit päästiin jo saliin, odottelin hetken et multa tultiin ottamaan verikokeet (PVK ja tulehdusarvot) ja sen jälkeen lähdettiin miehen kanssa ulos kävelylle. Kävelylenkin aikana supistusten väli tiheni jo pariin minuuttiin ja alkoi tehdä tosi kipeää. Silti rauhallinen käveleminen ja hengitykseen samalla keskittyminen helpotti vielä ihan riittävästi.

Klo 14 jälkeen mentiin takaisin saliin, kätilö tarkisti taas kohdunsuun tilanteen joka oli nyt 3cm auki. Pyysin päästä ammeeseen ja pääsinkin. Lämmin vesi helpotti ihan kivasti kipuun, ja ammeessa jaksoinkin olla melkein tunnin. Supisteli edelleen n. 1-2 minuutin välein. Sit piti soittaa kelloa kun kivut alkoi taas voimistua ja halusin jo miettiä muuta kivunlievitystä. Kohdunsuun tilanne oli ammeessa olon jälkeen ennallaan.

Klo 16 jälkeen sain Oxanest-piikin käsivarteen. Sen vaikutuksen alkamisen odottelu oli aika tuskaa, ja sanoinkin jo kätilölle et jos se ei pian auta niin haluaisin kyllä epiduraalin. Maltoin kuitenkin vielä mieleni ja odoteltiin, nojasin seisovassa asennossa sängynpäätyyn ja pyllyä heiluttelemalla otin kovenevat supistukset vastaan. Oxanest ei vienyt supistuskipua pois, polviin asti poltti ihan pirusti, mutta lääke kihahti sen verran päähän että pystyin rentoutumaan supistusten välllä. Puolisen tuntia jaksoin olla seisaallaan, sit oli pakko mennä makuulleen sängylle kun tuntui ettei jalat enää kanna. Siinä makoilin ja hengittelin varmaan n. puoli tuntia, kunnes alkoi tuntua ponnistamisen tarvetta. Soitin taas kelloa, ja sanoin kätilölle että haluan NYT sen epiduraalin, ponnistuttaa kamalasti. Kätilö tarkisti kohdunsuun, ja kas kummaa, oli auennut reilussa tunnissa 3 sentistä 10 senttiin! :D Epiduraalia ei siis ehditty enää laittaa (ONNEKSI! Säilyi se ponnistamisen tarpeen tunne). Mulle laitettiin pudenduspuudutus, tässä vaiheessa jo kiljahtelin kivusta, kun ei vielä saanut ponnistaa. En kyllä tiedä yhtään ehtikö pudenduspuudutus vaikuttaa ollenkaan, ponnistaminen alkoi heti kun se oli laitettu. Ja sit kun sain aloittaa ponnistamisen, TAIVAS AUKENI. Ponnistaminen auttoi supistuskipuun ihan taivaallisen hyvin! Kätilö ja mies tsemppasi ja minähän ponnistin (puoli-istuvassa asennossa). 20 minuutin päästä poika oli syntynyt (klo 17.55). :heart: Ja minä itkin, itkin niin että sali raikui, onnesta. :heart: Ja kivut loppui siihen.

Välilihaa ei tarvinnut leikata, sain 1-asteen pienen repeämän emättimen suulle johon laitettiin 2 tikkiä. Synnytyksen kokonaiskesto oli siis 9 tuntia 55 minuuttia, josta avautumisvaihe 9h 35min, ponnistus 20 min ja jälkeiset tuli 5 min pojan syntymästä.

Sain pojan heti rinnalle, siinä ihmeteltiin toisiamme. Puolisen tuntia vauva oli rinnalla ja imi hienosti, ja se tunne oli aivan jotain upeaa. Sitten tuore isä pääsi kylvettämään pojan, jonka jälkeen meille tuotiin saliin kuoharia ja kahvit ja leivät, niin saatiin vähän tankattua energiaa. Sit suihkuun ja vauvan kanssa osastolle, mies joutui lähtemään kotiin kun osaston vierailuaika oli jo mennyt. Osastolla vauva oli vielä rinnalla melkein tunnin.

Sanoin jo salissa miehelle heti pojan syntymän jälkeen, että en ehkä heti huomenna tekis tätä uudestaan, mut ylihuomenna jo aivan varmasti. Mulle jäi siis tosi positiivinen fiilis koko synnytyksestä, kätilö oli tosi rauhallinen ja ammattitaitoinen ja tiesin koko ajan edes suunnilleen missä mennään. Kivut oli kovia mut kuitenkin siedettäviä, ja kun tiesi että se kipu vie tilannetta eteenpäin, niin sitä sieti helpommin.

Nyt opetellaan arkea kotona pienen rakkaan nyytin kanssa :heart: Poika oli tissillä lähes koko viime yön, parin tunnen unet ehdin vetäistä jossain välissä. Mut niinpä se maito alkaa sieltä nousemaan kun tissitellään tiheästi. =) Ja ihan turhaan stressasin etukäteen imetyksestäkin, hyvin se on lähtenyt sujumaan ja on minusta aivan ihanaa.

Huoh, tulihan tekstiä :ashamed:

Palailen taas aiheeseen, nyt pitäis syödä jotain ennenkuin poju heräilee taas tissille.

Endotar & pikku-ukkeli 4 vrk :heart:
 
Onnea kaikille vauvaantuneille ja Endottarelle kiitokset synnytyskertomuksesta!

Täällä ei mitään ihmeempää, laimeita supistuksia ja kuvotusta, mutta ei muuta. Jos olo ei tästä kohene, niin joutuu tosissaan ruveta toivomaan, että syntyis jo! Tähän asti oon vahvasti ollut sitä mieltä ettei ole mikään kiire, koska pääsen niin paljon helpommalla kun vauva on tuolla masussa.

Ihanan lämmin syysilma. Ehkä torkkujen jälkeen jaksais mennä nauttimaan siitä.

Vetku ja Ruttu 40+1
 
Täällä on päänsärky onneksi helpottanut huomattavasti kourallisella Panadoolia ja torkkumalla yhteensä nelisen tuntia. Varmaankin jonkinmoinen migreenikohtaus päällä, kun kerta niitä näköhäiriöitäkin ollut useamman päivän. Ei vaan ole yhtäkään kohtausta ollut alkuraskauden jälkeen, niin jotenkin unohtanut miten se mulla alkaa ja etenee niin ei tullut heti mieleen alkuviikosta että voisi noi näköoireet sitäkin viestiä. Supistelut on helpottaneet päänsäryn myötä, mutta hyvähän se on että kroppa tajusi laittaa niille stopin tässä vaiheessa, olis varmaan ihan painajaismaista lähteä synnyttämään silloin, kun migreeni on päällä.
Aamuinen epätoivo ja vitutuskin on helpottanut. Oli oikein kunnon hormoonien kyllästämä henkinen romahdus kyllä käynnissä - vollotin vaan silmät päästäni kipujeni kanssa sängyssä ennen ku nukahdin. Mutta pitää aatella vaikka niin, että tuossa oli niin monta seesteistä ja hyvää päivää, että tarvii sitä välillä vähän flippaillakin. :rolleyes: :D

Tähtiradalle onnea pikkuisesta!

Ja Endottarelle kiitokset synnytyskertomuksesta, onpa sulla kaikki edennyt jotenkin miellyttävästi, tuli oikein hyvä mieli kun tuota lueskeli.

Meikä menee nyt takasi peiton alle, päätä jomottelee vähän vieläkin ja silmät on ihan ristissä. Pitää kuunnella nyt vaan kroppaansa, se selkeesti sanoo että tää päivä pitää viettää nukkuen. Vauvalla tosin on ollu hirveet bileet käynnissä koko päivän, möyriny ku viimeistä päivää. Eli masussa on ainakin kaikki enemmän ku kunnossa. :)

mt & poika 38+3
 
Hurjasti onnea​
:heart: Nipistykselle prinsessasta :heart:
ja​
:heart: Tähtiradalle pikkuisesta prinssistä :heart: !



Endotar, kiitos synnytyskertomuksestasi. Ihan kyynelehtien sitä täällä luin, todella seesteisen oloinen ja positiivinen kuva tuli tuosta. =)

Tämä lähtee nyt ystävän luokse viettämään iltaa, jos se vaikka taas vähän toisi piristystä elämään. En käsitä, kuinka voinkin olla niin pahalla tuulella koko ajan. Mieskin asiasta jo huomautti aamulla mun kiukutellessa, mutta muisti onneksi lisätä samaan hengenvetoon, että onhan se ihan ymmärrettävää tässä tilassa. :D
Sitä kellertävän rusehtavaa tavaraa tulee edelleen pyyhkiessä ja alakertaan tuikkii aika kovastikin välillä. Aamulla yritin käydä lenkillä, muttei enää noussut kyllä jalka yhtä kepoisesti ja alkaa selvästi tuntumaan painetta jalkojen välissä.


Epeti rv 38+3 (LA 20.9.)
 
Hip Hei!

Tuhannesti Onnea kaikille vauvan saaneille!!

Mulla on taas ollut päari päivää kun en ole ehtinyt konelle ja tekstiä olitte kirjoittaneet kun Runebergit. :D

Neuvolareissu takana ja kaikki oikein hyvin. Tuskin tässä ihan lähipäivinä ollaan synnyttämään lähdössä....

Mäkin aloin miettiin tuon aventin rintapumpun ostoa, mutta en taida vielä uskaltaa kun en yhtään tiedä miten imetys tällä kertaa lähtee sujumaan. Esikoisestahan mulla ei tullut yksinkertaisesti maitoa yhtään, mutta kakkosen kanssa imetys sujui hyvin. Kakkosen aikaan käytin ainun käsipumppua, ja se on kyllä ihan peestä.

Suppareita kaikille niitä toivoville!!

marza ja onnianni rv 36+6
 
Hurjasti onnea vauvautuneille! :flower:

Kiitos Endotar synnytyskertomuksesta! Kuulosti todella onnistuneelta synnytykseltä.. Pelottaa vähemmän oma lähtö sun tarinan jälkeen :)

Olin kaupoilla ja sain vaan selkäsäryn ja alapäätä kuumottaa... Selkeesti oli vähän turhan rankka reissu... Onneks loppuillan voi ottaa rennosti :)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Visitor ja koko perhe:flower::flower:

Täällä saa nyt onnitella jatkuvasti:) Kiva kiva.

Itsellä Sintti möyrii vatsassa eli kokonaisena ollaan.....

Ninnananna ja Sintti 38+0 (LA 23.9)
 
Vauvoja vauvoja ihanaa :heart: Onnea tasapuolisesti kaikille pikkunyytin saaneille :flower:

Viimeyö oli taas aika kehno oli taas sitä menkkajomotusta ! Nyt on alkanu särkemään myös lantionseutua vaikken ole mitään ihmeellistä edes tehny .....

Unikeiju+sisu 38+5 (LA 18.9)
 
Onnea Vorisit!

Täällä bongattu tänää limatulppaa.. Koko päivän on tullut osina. Miettiihän sitä, et josko ois nyt lähellä, mutta onhan tuo käynnistyskin ens ke ja se jo sinällään lähellä :). No, saapa nähdä. Onhan näitä oireita ollu, mutta ei tuolla kiire ole ollut, joten psyykkaan itseäni vaan sinne keskiviikkoon...

Joo, tosiaan en minäkään kuvitellut enää näillä viikoilla neuvolassa ramppaavan, mutta niin sitä vaan taas maanantaille aikaa varailtiin :).

primrose 41+1
 
Onnittelut täältäkin kaikille vauvautuneille:flower:. Ja kiitos synnytyskertomuksista, ne ehkä hieman helpottavat omaa oloa ja epätietoisuutta tulevasta.

Ylihuomenna on laskettu aika eikä mitään merkkiä vielä mistään. Olo on kaikin puolin vielä hyvä, ehkä aavistuksen on enemmän paineen tunnetta tuolla alhaalla. Vaikka olo on hyvä niin jollain lailla sitä alkaa tympiintymään tähän odotukseen, vaikkakin olisi vielä hirmuisesti kaikenlaisia hommia eli aika ei todellakaan ole käynyt vielä pitkäksi. Sisähommat on kaikki tekemättä, kun sää on vain ollut koko ajan niin hyvä niin on ollut pakko ollut puuhastelle pihajuttuja, jotta saa tärkeät asiat tehtyä ennen talvea. Eiköhän sitä sitten talvella ehdi olemaan sisällä....:)

Väsymystä on taas sen verran, että taitaa olla aika mennä kohta maate. Toivottavasti unta riittää sitten aamuun asti. Edelleen ihmettelen, että minä joka yleensä nukkuu hyvin niin nytten on parina viime yönä huomattavasti lyhyemmät yöunet riittäneet.: /

Tuleva synnytys on alkanut pikkuhiljaa jännittämään, kun ei oikein tiedä mitä on tulossa...Tähän asti kun se on ollut vain joku asia mikä on tulevaisuudessa, mutta nyt siihen ei enää kovin paljon aikaa ole...:eek:

ennie ja myrmy 39+5
 
Onnea kaikille vauvansa jo syliin saaneille! Olen kyllä kade! Endotar, synnytyskertomuksesi kuulosti tosi seesteiseltä! Menisipä itsellä yhtä nätisti! En kyllä sitä kipua tuolla tavalla hallitse!

Miten kaikki l.a.:n jo ohittaneet tällä palstalla ovat noin rauhallisia? EIkö ole hermot jo menneet? Mulla menee jo nyt, l.a. tuntuu olevan vielä ikuisuuksien päässä! Tulevat päivät tuntuvat aivan ylivoimaisilta!

Mulla Aventin rintapumppu, joka ollut ihan hyvä, muista ei ole kokemusta. En saanut herumista päälle ilman, että vauva imi toista rintaa. Kun aloin pumpata toista, niin vauva yleensä ihmetteli pumppua ja lopetti imemisen. Ei ollut kauhean kätevää. Onnistuuko muilla paremmin?

Parina päivänä masu hieman kiristynyt, niin että voi sanoa supistukseksi, mutta tuskin syntyy lähipäivinä näillä oireilla:) Viime yönä valvoin pari tuntia ihan kypsänä, heräsin tokkurassa kuudelta ja sitten parin tunnin päikkäreiden jälkeen siitä pöhnästä ei meinaa toipua koko loppupäivänä ja sitä on todella kärttyinen. Isompia tyttöjä en jaksaisi enää yhtään, kamalaa kinastelua kaiket illat....

Mielihaluista oli puhetta, kiva, kun joku muukin himoitsee Mäkkärin hampurilaisia. Chipsejä, suklaata ja irtiksiä menisi myös... Viimieisin himoni on suolakurkku, todella järkevää raskauden tässä vaiheessa! Myös valkohomejuusto ja punaviini olisivat aivan ihania!

Keskitty,imem mihimkään on aika onnetonta, kaupungille ei jaksa lähteä enkä jaksa kävelylenkkejäkään tällä massa tehdä! Ainoa ajatus on, että loppuisipa piina mahdollisimman nopeasti!

Voimia kaikille!

Liisa&Liisa 38+4 19.9.
 
Onnittelut synnyttäneille ja kiitokset synnytyskertomuksista, noita olikin paljon kivampi lukea kuin niitä kauhutarinoita, joihin yleensä netissä törmää :)

Täällä ei oikein vieläkään tapahdu mitään. Tein aamulla oikein reippaan lenkin, täällä kun jotkut sanoivat sen aiheuttaneen supistuksia, mutta mun kohdalla se ei kyllä toiminut. Kuitenkin iltapäivästä tähän saakka on maha epäsäännöllisesti vetänyt välillä aika kovaksikin, mutta ei kyllä mitenkään siihen malliin, että lähtö olisi vieläkään lähellä.

Täytyy vaan koittaa kestää ja ajatella, että kyllä me kaikki se käärö väkisinkin jossain vaiheessa syliin saadaan!

Pärämätsi 40+3 (LA oli ja meni 6.9.)
 

Yhteistyössä