Syyskuun tulokkaat 2010 **** Maaliskuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä,kiitos!)

Heippa pitkästä aikaa! Päivitellääs tännekin kuulumisia. :)

Elikkä tänään oli eka neuvolalääkäri ja tälläisiä kuulumisia sieltä.

Paino 81,6 (+160g/vko)
Paineet 116/63
Pissa puhdas
Hb 108
Sykkeet +
Liikkeet +

Eipä mitään ihmeellistä tuolla ollut. Tosin miusta nuo sydänäänet oli kyllä istukasta, mutta kaipa se lääkäri tietää.

Liikkeitä on alkanut nyt tuntua ihan kunnolla, ekan kerran taisi olla 13+ jotain kun tuntui. Kiva kyllä niin tietää että siellä masussa elämää on. :heart:

Synnytysvalmennuksesta Meitä ei kyllä enää tuonne taidettaisi huoliakaan kun viides kerta on jo. :LOL: Ei olla yhtään kertaa käyty, ajattelin että jos olisi käynyt kuitenkin tutustumassa noihin synnytystiloihin, kun on ihan uudet täällä EKKS:ssa niin tietää sitten vähän minne mennä.

Masu on pumpsahtanut esiin jo mukavasti. Laitetaas nyt kuva tännekin. Ei enää mee kyllä tavalliset housut jalkaa millään. :( Voisi siis tulla jo kesä ettei tarttei uusia toppiksia alkaa hankkimaan.

dask Miulla on sisko joka on kanssa monta vuotta yrittänyt vauvaa enemmän tai vähemmän ja itse olen siinä ajassa ehtinyt kolme kertaa jo raskautua. Välillä vähän syö välejä tuollainen.

Eipä tässä muuta, nyt siivoilemaan.

AngelEyes ja vaava 15+0

Muistaakseni joku kirjoitti jossain vaiheessa kovasta kivusta pakarassa/alaselässä, muistanko ihan väärin? Minulla alkoi tänään yllättäen ulkoillessa kova kipu pakarassa, jalka meinasi mennä alta ja jouduin köpöttelemään koiran ja taaperon kanssa kotiin. Nyt kipu on jatkunut välillä kovempana ja välillä vähäisempänä.

Luin netistä, että kyseessä voi olla esim. lantion löystymisen aiheuttama kipu, samoin si-nivelen löystyminen aiheuttaa vastaavaa kipua. Mistään venähdyksestä tai treenin aiheuttamasta kivusta ei ole kyse, vaan todella oudosta ja pistävästä kivusta :/ Ikävää, jos tästä tulee koko loppuraskauden vaiva. Viime raskaus sujui täydellisesti ja myös tämä raskaus on ollut todella helppo tähän asti. Nyt vain toivon, että kipu menisi nopeasti ohi :(

Anteeksi valitus ja ruikutus. Jos jollain on kokemusta asiasta, niin otan kaikki tiedot mielelläni vastaan.

Tiinuliini ja vompatti 14+4

Tiinuliini, mulla oli samanlaista vaivaa viikoilla 10-11. Olin jo ihan varma, että se on tullut jäädäkseen, kun on selän kanssa ongelmia ollut jo ennen raskautta. Onneksi kipu kuitenkin katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin. Toki luulen, että se oli ensimakua jostain tulevasta, mutta pääasia on kai, että tällä hetkellä on kaikki ok. Jumppaaminen saattaa auttaa, koita jaksaa :)

Hupu ja pieni 14+6

Heips
Enpä ole aikoihin tänne kirjoitellut, mutta jos nyt parantais tapansa. On ollu ekat 13 viikkoa jotenkin nahkeeta tää meininki; ei oksentelua, mutta huonohkoa oloa ja ennenkaikkea sellasta henkistä alakuloa. Tuntu, että kaikki voimat meni arjen pyörittämiseen ja sekin pyöri jokseenkin puoliteholla. Sitten valoa rupes näkymään tunnelin pääs, mutta johan saatiin noro meillekin. Vuoden vanhan esikoisen kanssa sitten ykäiltiin ja riplattiin pari päivää ja nyt toipuillaan.

Joku kyseli tosta mammajoogasta. Se Manipuran jooga on ainakin tosi kiva. Se vetäjä, Rautaparta, on mahtava niin joogassa kuin synnytysasioissakin. Sitä haastatellaan muuten tosi usein Kaksplussas ja vauva-lehdes. Oon ite vähän skeptinen joogaan liittyvän "hihhuli"-puolen kanssa, mutta toi mammajooga onneks keskitty vahvasti raskauteen ja synnytykseen. Eli voin lämpimästi suositella (ite siis kävin sen keväällä 2008). Ja oli niin kiva olla samassa tilassa ähkimässä muitten isomahaisten kanssa...hihi. Mahtava hetki rauhoittua ja keskittyä kasvavaan mahaan.

Mites muilla; onko teillä ollu mielialan kanssa ongelmia. Musta tuntuu, että oon edelleen jotenkin alamaissa, vaiks kaikki raskausoireet on hävinny ja kaikki on mahtavasti elämässä. Tuntuu jotenkin tosi epäloogiselta. Blaah. Ja ekasta ei tällasta ollu.

No, mut nyt tarttee mennä

Tiinuliinu Toi sun kipu kuulostais ihan iskiaskivulta. Mulla oli edellisessä raskaudessa toooosi pahat iskiaskivut. Ne alkoi muistaakseni tuossa puolivälin tienoilla ja jatkui lähes synnytykseen saakka. Olin siis aivan mielettömän kipeä selän takia. Para-tabsia söin pahimpana aikana sen max 6 päivässä ja eikä edes helpottanut. Se meni niin pahaksi, etten saanut kunnolla laitettua housuja tai kenkiä jalkaani ja yhtenä aamuna en päässyt sängystä ylös kun sattui niin hitosti.
Se oli kyllä tosi ikävää. Muutamia kertoja meinasin kaatua kun astuin jalalle ja yhtäkkiä iski kamala kipu laselkään/pakaraan. Toivon todella ettei tässä raskaudess tulisi samaa :(

Mustikka78 teilläkin noroa siellä ollut :( Tosi ikävä tauti. Onneksi ootte paranemaan päin.
Tuosta mielialasta. Mulla oli iihan alkuraskaudessa sellaisia ajatuksia, että olikohan tämä sittenkään ihan järkevä päätös ja miten tulee toimeen kahden pienen lapsen kanssa ym. Ja sitten rupesin potemaan huonoa omaatuntoa kun ajattelin edes tuommoisia ajatuksia. Mutta en siltikään kokenut itseäni mitenkään masentuneeksi.
Mutta eikös tähän "taudinkuvaan" kuulu erilaiset mielialanvaihtelut sun muut. =) Älä ole huolissasi, varmasti menee ohi aikanaan. Ota seuraavan kerran neuvolassa puheeksi niin osaavat auttaa jos on tarvis :hug:

Meillä on nyt sit 1-vuotissynttärit vietetty. Huh mitä hulinaa ollut viimiset pari päivää.

DaskTeilläkin taitaa olla synttäripippalot. Onnea teidän 1-vuotiaalle :flower:

Aplo ja Pikkutyyppi 14+4

AngelEyes Mä en onneks "virallisesti" tiedä tästä heidän raskautumisongelmastaan, niin mun ei tarvii onneks osata lohduttaa/sanoa mitään tiettyä. Lisäksi he ei voi pitää mua törkeänä siitä syystä, että iloitsen omasta raskaudestani. Tietysti nyt, kun tiedän, että heillä on vaikeuksia lasten saannin kanssa, harkitsen kyllä mitä heidän seurassaan puhun, etten lisäisi heidän tuskaansa. Mutta pidän itselläni oikeuden nauttia siitä, että meille vauvoja suodaan, ei se ole heiltä mitenkään pois kuitenkaan. Toivottavasti sun siskolla tärppää pian =)

Tiinuliini mun selkä hajos viime raskaudessa ihan totaalisesti, ja oli just tollasta alaselän/pakaran särkyä. Esim. kyljen kääntäminen oli ihan tuskaista. Ilmeisesti oli iskias-kipua, niinkuinAplo myös veikkaili. Tsemppiä sen kanssa, toivottavasti sulla menee se ohi. Mulla helpotti se aika loppuvaiheessa sitten...

Aplo Meillä tosiaan juhlitaan tänään ja huomenna pojan 1v synttäreitä :heart: Odottelen tässä, että mieskin pääsisi ylös sängystä, että pääsisin vielä viimeisille ostoksille kauppaan yksin ja sitten koristelemaan kakkua ja leipomaan muita tarjottavia. Vauvavuosi on kyllä mennyt hurjaa vauhtia!

Sunnuntai ja maanantai-ilta menee meillä siis synttäritohinoissa ja heti tiistai-aamuna onkin sitten pojan 1v neuvola ja mulla samalla seuraava neuvolakäynti =) Toivottavasti pikkusella on kaikki hyvin...

Mukavaa sunnuntaita kaikille, kurjasta säästä huolimatta (lumet saa kyytiä ainakin Lahdessa!)

-dask ja nro2

Selkävaivoista Raskausaikana, jo ihan alussa, selkärangan asento muuttuu. Se suoristuu lannerangan kohdalta. Tämä asennosmuutos aiheuttaa monesti kipuja. Lihakset eivät ole tottuneet uuteen asentoon ja siksi jumittavat. Itse olen nyt säästynyt ihmeen vaivoilta, kun viimeksi olin alussa lähes jalaton. Kivun sallimissa rajoissa liikuntaa, lepoa, venyttelyä, hierontaa, tukivyö.. näistä oli minulle apua.

Täällä nyt taas paripäivää ollut hyvä vointi. Perjantaina supisteli ja uuvutti koko päivän.
Nyt onneksi yh-viikot päättyneet ja mies palaa normaali työmaalleen. Liikkeitä olen silloin tällöin tuntenut, mutta ei vielä päivittäin.
-Poni 15+5

moikka,
tulin kurkkimaan kuulumisia :) meillä ensi ti sinne sairaalalle meno,ultraan.katsellaan vauvaa onko ok.musta tuntuu että kaikki ok,vaikka seula hälyttikin.
joka päivä tunnen pikkuisen liikkeitä,joskus enempi joskus vähempi.
....voi kun olisi jo kesä. :)

rv 16+6

Olen aika varma, että täälläkin liikkeitä jo tunnetaan :)
Maha on kanssa ottanu kasvupyrähdyksen<3
Eipä oikein muuta mainittavaa...
Rakenne ultra on 10.5. ja siinä välissä yksi neuvola.
Olo aika hyvä kaikinpuolin :)
Eilen taas itkin ja itkin, mutta se taitaa olla normaalia raskaudessa monelle ;)

Lara- ja Nuna rv14+3

P.s. Mulla on ihan hiukan enempi tyttö-olo. :)

Pikaisesti tuun taas kurkkimaan tänne :wave:

Tiinuliinin kivut kuulostaa tosiaan iskias-kivuilta, ja samanlaisia särkyjä on ollut nyt jo muutaman viikon ajan miullakin. Esikoista odottaessa ne alkoivat joskus puolivälin aikoihin ja kiusasivat loppuun asti, ja veikkaisin, että jatkuvat nytkin läpi raskauden. On tosi inha vaiva :/

Synnytys- ja perhevalmennukseen ei täällä suunnalla käsittääkseni edes pääse muut kuin esikoisodottajat, joten sinne ei olla menossa. Oli kyllä aika turha juttu viime kerrallakin, kun monet siellä läpikäydyt asiat voi lukea netistä tai kirjoista. Pelkällä maalaisjärjellä pärjää myös hyvin pitkälle.

Meillä on rakenneultra 4.5. (rv 21+0) ja samalla kertaa on myös miun eka pelkopolikäynti. Pääsen juttelemaan mua viime synnytyksessä hoitaneen kätilön kanssa, ja toivottavasti samalla tehdään myös jonkinlainen synnytystoivelista.

Jonspe ja Lilliputti 15+6

Huomenia!

Täälläkin nyt vihdoin alkanut pienet hennot potkut tuntua! Eilen ja tänään. Tuli tosi samoihin aikoihin kuin esikoisestakin. Sen takia kerkesinkin jo niitä odotella hyvän tovin! On se vaan aina yhtä ihanaa kun tuntee ekan kerran liikkeet :). Saapi nähä, et onkohan nyt etuseinämän istukka kun ei aikasemmin vielä liikeet tuntunut, Esikoisesta oli takana ja siks tunsinkin ensisynnyttäjäks ne aika aikasin rv 17.

Sikapiikin kävin hakemassa eilen. Koko viikonloppu meni miettiessä vaikka olinkin jo tavallaan päätöksen aiemmib tehnyt. mutta jostain syystä se kuitenkin mietitytti, et tekeekö tässä nyt ihan hirveän virheen... Mutta, nyt se on otettu ja se siitä! Käsi kipeyty ja maha meni sekaisin, ei muita oireita (ainakaa vielä).

Nyt odotellaan vaan malttamalttomana sitä rakenneultraa kolmen viikon päästä. Nyt olen meinannut,et jos kysyis näkyykö sukupuoli. Viimeks ei edes haluttu tietää, mutta nyt on tullu vähän sellanen fiilis, et jos sittenkin. Ois helpompi vähän valmistella kun tietäis et tuleeko toinen tyttö vai poika. Jos tyttö, niin ei juuri mitää tarvis ostella. Pojalle ehkä tuliski vaatteitaki osteltua. Ei ihan viitti noita kaikkia vaaleenpunasia käytellä ;).

primrose 17+5

Kiitos Lahopää-Liisa kun olet niin aktiivinen :flower:

Iskiaskivuista
on ollut juttuja. Luojan kiitos olen sentään niiltä välttynyt, mut nivuset on kyllä ollu kipeinä. Uskoisin sen johtuvan niistä ligamenttien (kirjoitinkohan ton sanan oikein...) venymisestä. Opusten mukaan tämän vaivan pitäisi helpottaa ennen raskauden puoltaväliä, joten sitä odotellessa =)

Rakenneultra on 22.4 (rv20+4), ja uskoisin kaiken olevan kunnossa. Eilenkin illalla Onni-Ilona "jutteli" mulle niin paljon :D Eka kertaa tunsin liikkeet ilman et pidin käsiä vatsan päällä. Tietty voi olla, että selviää jotain rakenteellisia poikkeamia, mut ainakin edellisissä ultrissa on jo näkynyt kaikki raajat oikeilla paikoillaan, eikä niskaturvotusta ollut juuri nimeksikään.

Shuri ja Onni-Ilona 17+1

Hei pitkästä aikaa :)

Täälläkin nuo liikkeet ovat jo jokapäiväisiä, jopa hikankin oon tuntenut. Viime perjantaina kävin neuvolassa ja sydänäänet kuului tosi hyvin. (oli hieman epäileväinen olo ennen sitä, että tokkopa sitä ollaan raskaana ollenkaan, kun ei maha oo vielä kasvanut ollenkaan) Painoa on nyt koko raskauden aikana tullut huimat 100 g :LOL: . Noh, parempi näin. Kaikki oli siellä hyvin jaa lapsi oli hengissä sen sikapiikin jälkeen siis. Pari viikkoa vielä odotusta niin sit pääseekin jo rakenneultraan :)

Kaikki on nyt sujunut mukavasti, mitä nyt on alkanut ihan hirveästi närästämään, niin että happamat röyhtäisyt nousee oksennuksen muodossa suuhun, hyi että, on inhottava olo. Täytyy siis ruveta hieman kattomaan, mitä sitä suuhunsa pistää ja käydä ostamassa piimää.

Nyt on mielessä pääsiäissiivous ja jotain pitäis leipoa kun vieraita tulossa. Mukavaa päivän jatkoa kaikille.

Tähdenlento rv ultran mukaan tasan 18 :)

Heippa taas kaikille :)

Täällä on ollut kiva aamupäivä tänään. Käytiin ultrassa sen np-ultrassa havaitun korostuman takia. Kaikki oli oikein hyvin, vauva oli täydellinen, ja vauhti oli taas kova :heart: Tipahti kivi sydämeltä, nyt uskaltaa jo paremmin alkaa nauttimaan tästä odotuksesta! Lääkäri totesi kaiken näyttävän muutenkin oikein hyvältä, rakenne ultra varattiin 3 viikon päähän 20.4.

Liikkeistä, minä en ole ihan vielä satavarma, tunnenko liikkeet vai jotain muuta :D Aina välillä on ihan varma, että nyt tämä oli vauva, ja sitten sekunnin päästä epäröi, että olikohan sittenkään. Varmaan se ensimmäinen selkeä potku vasta herättää :)

Minä en vielä muista herätessäni, että ei pitäisi oikaista itseään, ihan valtavat repäisykivut joka ikinen aamu. No, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, ehkä sitä pikkuhiljaa alkaa muistamaan, että venyttelee vähän maltillisemmin..

Nyt makaroonilaatikon valmistumista odottelemaan, mies hellii minut pilalle :p

Katrin ja mini 16+3

Oon tehnyt tänään 5 eri testiä, joilla veikata vauvan sukupuolta :ashamed: Neljän mukaan ois tyttö tulossa, mut toisaalta kolmessa noista oli melkein samat kysymykset... Se oli hassua, kun netti on täynnä näitä kiinalaisia veikkauskalentereita, mut ne on välillä erilaisia. Osassa kysytään äidin ikää hedelmöittymisen hetkellä, ja osassa äidin ikää laskettuna aikana. Mulla näistä ensimmäien ennustaa poikaa, jälkimmäinen tyttöä... Pieni tyttöolo on alkanut hiipiä päälle (siis jo ennen näiden testien tekemistä), mutta silti enimmäkseen uskon että arvailu on ihan turhaa.

Törmäsin tänään myös termiin sf mitta. Kertoisko joku, mitä se tarkoittaa?

Shuri ja Onni-Ilona 17+1

Shuri Sf-mitta on kohdunpohjan korkeus, se mitataan ihan mittanauhalla häpyluusta kohdun korkeimpaan kohtaan. Mulla esikoisesta ensimmäisen kerran otettiin tuo mitta rv 22. Siitä tarkastellaan siis vauvan kasvua, neuvolakortissa on yhdellä sivulla jonkinlainen taulukko mihin niitä aletaan sitten merkata.:) Aina nuo ei kyllä kovin tarkkaan pidä paikkaansa, mulla ja veljen vaimolla kulki sf-mitat juuri samoissa lukemissa synnytykseen saakka, kuitenkin heidän lapsensa oli yli kilon painavampi kuin meidän tyttö.:D Ja joskus se lukema voi vähän heittää ihan vain riippuen siitä kuka mittaa. Mulla viime raskaudessa oli 30. raskausviikolle asti aina eri täti neuvolassa, joten pientä heittoa noissa mitoissa välillä oli. Mutta hyvä juttu toki, että mittaavat, saahan siitä sitten suuntaa että onko tulossa kaksi- vai viisikiloinen vauva.:D

Kamala nälkä, mutta tulin just hammaslääkäristä ja nyt pitäisi olla pari tuntia syömättä. Särkyä odotellessa... :whistle:

Kovasti tekisi mieli käydä yksityisellä ultrassa, kaveri juuri kävi täällä Oulussa Meri-Oulun neuvolassa ja siellä maksaa ultra vain 50e. Käytiin siellä myös esikoisesta "rakenneultrassa" kun silloin vielä ei kaupunki kustantanut kuin pelkän np-ultran. Mutta ehkä nyt maltan odottaa sinne rakenneultraan ja käyn vaikka sitten loppupuoliskolla vielä kerran tai pari.:)

Lahopää ja Tuhto 15+1

Tervetuloa aavee :flower:
Kiva kun jotkut tuntevat jo liikkeitä =) minä en vielä tunne ja se kyllä pukkaa välillä aika stressin päälle :'( tulee just mietittyä et onko vauva elossa.Niin inhottavaa tää epätietosuus.Välillä tuntuu "jotain" ylämahalla mutta oon aatellu et ei se vauva voi olla ku eikö kohdun korkein kohtakin pitäs olla vasta jossain navan alla vielä...
Meillä vietellään kans pian tämän hetkisen kuopuksemme(jos masuvauvaa ei vielä kuopukseksi lasketa) 2-vuotis synttäreitä.Oon ajatellut kutsua vain isovanhemmat,kummit,tädit,enot ja kaksi kummilastemme perhettä joista toiset ovat myös poikamme kummeja.Kuulin vaan nyt että tuo toinen perhe ei pääse silloin ja nyt ois tulossa vain yksi lapsiperhe,mutta sekin kuulostaa ihan hyvälle kun aikuisia on tulossa tosi paljon ja tälle pienimmälle emme jaksa järjestää koko viikonlopun kestäviä juhlia niinkuin olemme joutuneet tekemään isommille lapsillemme.Jokaisella kun on monta kummia ja minulla monta sisarusta ja sitten on vielä minun isovanhemmistani elossa 2mummua ja ukki,niin porukkaa tulee paljon.Kovasti jo suunnittelen mitä ihanaa leipoisin poikamme juhliin.Tyttöjen juhliin kun en jaksanut juuri mitään tehdäkkään joulunaikaan kun olin niin väsynyt ja huonovointinen.

Tänään oli silti taas huonompi päivä ja oksensin kävelylenkin päätteeksi.Heikotus on aikalailla helpottanut rautakuurin myötä ja päänsäryt samoin,mutta hierojalla pitäs vielä käydä.Suonikohjut alkaa tosissaan vaivaamaan.Nyt ajattelin ostaa tukisukkikset ettei tää mee aivan kamalaksi kärsimykseksi.Mut ne tympii ku vihaan pitää sukkahousuja.Ne jotenki kutisee mun iholla ja toisekseen saa pahaa oloakin aikaan ku on niin tiukat mahan kohdalta.Suonikohjujahan mulla on vain toisessa jalassa mutta niitä tulee mulla myös alapäähän toiselle puolelle :/ Tuli viime raskaudessakin mut onneksi lähtivät synnytyksen jälkeen.Muutenki alapää on jo nyt turvoksissa ja luinkin vauvalehdestä et mitä useampi synnytys äidillä on takanaan sitä alempana kohtu on.se voi painaa virtasarakkoa ja peräsuolta ja aiheuttaa laskimoverenkierron vajaatoimintaa.Tuntuuki painetta välillä alapäässä jo nyt ihan erilailla kuin ennen

Rakkaudesta äiti ja Aarre 17+6 :heart:

Kiitoksia kaikille vinkeistä, tsempeistä ja omista kertomuksistanne :flower: Kipu on hellittänyt lauantaista, mutta täysin yllättäen saattaa tulla jonkun aikaa kestävä kiputila. Onneksi se ei ole ollut enää jatkuvaa.

Minulla on hieman poikaolo, mutta uskon silti, että saamme toisen tytön :D Minulla oli esikoisesta tosi voimakas poikaolo ja rakenneultran tyttöveikkailun jälkeen oli vähän aikaan ihan hölmistynyt olo. Kaikki muutkin veikkasivat poikaa koska minulla oli "poikavatsa". Ihanan tytön kuitenkin saimme :heart: Toinen tyttö olisi ihan yhtä toivottu kuin poikakin.

Liikkeitä en vielä tunne ja rakenneultraankin on aikaa, sillä se on vasta 4.5. Pitää vain luottaa siihen, että kaikki on hyvin.

Sattuuko kukaan teistä asumaan Hämeenlinnassa? Olemme pohtineet muuttamista isompaan asuntoon ja samalla se tarkoittaa Helsingistä pois muuttamista, sillä kolmiota isompaan meillä ei Helsingissä ole varaa. Hämeenlinnan seutu kiinnostaisi, joten kuulisin mielelläni siellä asuvien positiivisia ja negatiivisia kommentteja omasta asuinpaikastaan.

Tiinuliini ja Vompatti 14+6

Mulla valuu tisseistä jotaki...Ensin luulin, että kuvittelen mutta kyllä se totta on, paita märkänä... :eek:

Potkuja tuntuu, tänään muksahti ihan kunnolla. Painoa on tullut kahdessa viikossa kilo eli lähtöpainoon nähden nousua yhteensä 900g. En malta odottaa vauvan tuloa, oisi niin ihanaa kun saisi sen jo kainaloon.

MaybeSomeday ja Onni 17+3

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaudesta äiti:
Muutenki alapää on jo nyt turvoksissa ja luinkin vauvalehdestä et mitä useampi synnytys äidillä on takanaan sitä alempana kohtu on.se voi painaa virtasarakkoa ja peräsuolta ja aiheuttaa laskimoverenkierron vajaatoimintaa.Tuntuuki painetta välillä alapäässä jo nyt ihan erilailla kuin ennen
No nyt mää säikähin. On mullakin tuo alue nimittäin turvoksissa ja painon tunnetta on. Oon vaan kuvitellu asiaan kuuluvaksi, normaaliksi raskausoireeksi. Mut määhän oon vasta ensisynnyttäjä, joten tää ei kai lupaa yhtään hyvää :|

En muuten tainnutkaan selättää noroa vielä kokonaan tai sit mulla on joku suolistobakteeri... tai outoa raskaudenaikaisesta pahoinvointia. En tiiä, mut 5 m kauemmas vessasta ei uskalla mennä. Olo on välillä ihan hirveä, "mää kuolen tähän paikkaan" -olo :'( Aivan yhtäkkiä iski taas tämä.

Shuri ja Onni-Ilona 17+1

iltaa pinoon!

Katrin :hug: onneksi kaikki oli hyvin ja voit alkaa nauttia raskaudesta!

Täälläkin oli tänään neuvola ja mieskin lähti mukaan kuuntelemaan sydän-ääniä. Ne löytyikin samantien kun täti laski anturin vatsalle :heart: esikoinen oli myös mukana ja äänet kuullessan alkoi tanssimaan niiden tahtiin. Ei meinannut tulla kuuntelusta mitään kun minua alkoi niin kovin naurattamaan tanssikuviot :D
Kaikki oli muutenkin hyvin ja seuraava neuvola onkin sitten 3n viikon kuluttua jolloin katsellaan KELAn paperit. Niin täällä on sitten eka lääkärineuvola vasta joskus viikolla 26+ !
Sikapiikistäkin kyselin ja jotenkin tädin ilmeestä paistoi ettei hän sitä itse suosittele vaikka virallisestihan sitä vielä suositellaan.. No neuvolassa on kuukauden päästä avoin rokotusaika jonne voin mennä rokotukseen jos sen päätän ottaa. Ehtii vielä siis miettimään mitä sen kanssa tekee.

Nyt olis hetki omaa aikaa kun esikoinen on nukkumassa ja mies urheilemassa :wave:

Meripihka ja kirppunen 16+4

Hei vaan!

Mullakin selkä kipuilee.. tuntuu just iskiaskivuilta, mutta toisaalta mulla on ollut samanlaista kipua jo vuoden ajan, ja se on tutkittu että ei pitäs olla iskias. Eikö se muuten Yleensä ole vasemmalla puolella?
Mutta just sellasta kipua, että oikea alaselkä, pakara kipuilee tai tuntuu TOSI oudolta, ikävältä ja "kipu" säteilee reiteen.. ja on myös PISTÄVÄÄ kipua välillä!! Joku mainitsi siitäkin. Jos tosi kipeä, niin tuntuu istuessa ja tietyssä asennossa maatessa. TODELLA ikävää.. ja minä TYHMÄ menin tekemään taas vähä liian kovin salilla jalkoja, joten voi olla siitäkin.. MIKSI IHMINEN EI OPI!!!??? noh nyt on PAKKO alkaa ottaa tosissaan tää raskaus ja sen tuomat vaivat, ettei mikään pahene..
Tänään saan sen tukivyön jota alan käyttää töissä, kun joutuu seisomaan ja kävelemään paljon. Ja fysioterapian alotin viime vkolla..

Liikkeistä.. mä en ehkä vielä tunne niitä, välillä ajattelen et oiskohan toi ollu jotakin, mutta epäilen kuitenkin itseäni :) Tulee sellanen tunne välillä, et tunneksmä niitä ikinä :D No kait sen viimeistään sit tuntee, kun vauva potkasee niin että näkyy :LOL: Mä oon vaa kärsimätön, ku haluisin jo edetä siihen vaiheeseen että liikkeet tuntuu.

Jees mä tästä lähen töihin.. katotaan sanooko selkä itsensä irti päivän jälkeen (onneks vaan 5h).

Mukavaa päivää kaikille, vaikka harmaassa säässä mennään (pk-seutu ainaki), niin ollaan sentään plus-asteilla :D

Lätäkkö ja pieni piiperoinen 15+3

Tervehdys!

Täällä olis tänään siivouspäivä, pitäis saada paikat nätiksi pääsiäiseks :) Saa nähdä miten sitä jaksaa, kun tuntuu että sitä väsähtää paljon noppeemmin kun yleensä.

Ei muuta kun tsemppiä kaikille tähän päivään!

Yhteistyössä