Syyskuun tulokkaat 2010 **** Kesäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Ajatelkaas, enää heinä- ja elokuun pinot, sitten ollaan jo syyskuussa!:D




Yhteensä 94 odottajaa:


Tyttöoloja/-lupauksia yhteensä 14
Poikaoloja/-lupauksia yhteensä 20

28.8.
cinnamo -- neljäs
29.8.
moona81 -- kolmas - 29v. - KYS
30.8.
visitor nro 39 -- viides - 39v. Tyttölupaus
31.8.
Tähdenlento1 -- toinen - 28v. Tyttölupaus
pikku3nen -- kolmas - 32v. - SKS
rakkaudesta äiti -- neljäs - 29v. - OYS Poikalupaus
k-ati -- esikoinen - OYS
1.9.
Rimpsu
Lauren-78 -- toinen Poikalupaus
nirtzu -- kahdeksas - 42v.
Minttu-maaria -- toinen - 27v. - Kät Poikalupaus / Tyttöolo
2.9.
primrose -- toinen - 27v. - KOKS Tyttöolo
Pipopi
LauraAnnika
ElbA -- esikoinen
3.9.
pikkuvintiön äippä -- toinen - 32v. - SeKS
MaybeSomeday -- esikoinen - 23v. - OYS Poikaolo
4.9.
Burde -- kolmas - 28v. - VALS/ koti
tinde-85 -- esikoinen



5.9.
mirkkuli -- neljäs - 31v. - KYKS
Kiira- -- esikoinen - 24v - LKS
Shuri -- esikoinen - 24v. - OYS Tyttölupaus
Valkoinenhetero -- esikoinen - 20v - TAYS
6.9.
Unikeiju-79 -- neljäs - 31v. - PS
Mamma1976 -- kolmas - 34v. - K-PKS
7.9.
Angelico -- esikoinen - 22v.
Tyyty85 -- toinen - 24v. - TAYS Tyttöolo
8.9.
Eini -- 24v. - TAYS/VAS
uusioäippä -- neljäs
Mousse - toinen - 33v - JS
9.9.
Lotskuliini -- kolmas - 27v. - TAYS
Annmari-76
meripihka -- toinen - 32v - JS Tyttöolo
10.9.
miia -- seitsemäs - 34v. - VAS Tyttöolo
mustikka-78 -- toinen - 31v. - NKL
pilpa -- esikoinen - 25v.- Kät/H
felessa -- esikoinen - 23v. - KYS Poikalupaus
Katrin83 -- esikoinen - 26v. - PHKS Poikalupaus
emulia -- ensimmäinen/toinen - 19v. - NKL Poikalupaus



11.9.
Kiskii -- toinen - 31v. - TYKS Poikalupaus
perhonen3 -- toinen - KOKS
12.9.
viirupylly -- Kolmas - 29v. - Kät/H
Kazzie -- esikoinen - 29v. - JORVI Tyttöolo
Sadie -- esikoinen - 19v.
riemu -- viides - 32v. Tyttöolo
13.9.
seawind -- viides - 30v.
Endotar -- esikoinen - 28v. - K-HKS Poikalupaus
akileija
Tähtirata -- esikoinen - 23v. - TAYS Poikalupaus
14.9.
poni06 -- kolmas - 35v. - K-PKS Poikalupaus
sanzibar -- toinen - 30v. - KYS
Jonspe -- toinen - 26v. - EKKS
woodoo child -- esikoinen - 33v. - KSKS
15.9.
A-nu -- toinen - 38v. - Kät/H
ennie -- esikoinen - 33v.



16.9.
Moonchaser -- toinen - 23v. - KOS
17.9.
roosamaria 69 -- kolmas - 40v - NKL Tyttölupaus
Angel Eyes -- viides - 30v. - EKKS
Nonna79 -- esikoinen - 30v. - TAYS
Gwenhwyfar -- toinen - 31v. Poikalupaus
18.9.
liinakko -- esikoinen - 27v. - KYS
unikeiju -- kolmas - 28v. - TAYS
lätäkkö -- esikoinen - 27v. - JS
19.9.
Hupu07 -- esikoinen - TYKS Poikalupaus
Lahopää-Liisa -- toinen - 23v. - OYS Poikalupaus
Sannimarja -- esikoinen - 25v. - KSKS Poikalupaus
avee -- toinen - 29v. - SAS
Liisa71 -- kolmas - 39v. - NKL Tyttölupaus
20.9.
Maria-83 -- Toinen - 27v. - EKKS
Hassuli08 -- neljäs - KOKS
menninkäistyttö -- esikoinen - 22v. - TAYS Poikalupaus
Epeti -- kolmas 27v. - HYS



21.9.
Aplo -- toinen - 21v. - KOKS Poikalupaus
Tiinuliini -- toinen - 31v. - Kät/H Poikaolo
22.9.
Ulsteri -- toinen - 26v.
Hyväsetti -- kolmas - 31v. - LKS
23.9.
Raitahippo -- esikoinen - 32v.
Janko -- toinen - 25v.
dask -- toinen - 24v. - PHKS Tyttölupaus
Lara- -- esikoinen - 21v. - K-HKS Tyttöolo
miita1969 -- kolmas - 40v. - TYKS Poikalupaus
24.9.
Ilona G -- kolmas



25.9.
Wandii -- kolmas - 30v. - LKS
elni- -- esikoinen - 23v. - JS
terp -- esikoinen - 25v. - TYKS
solete -- esikoinen - 26v. - KSKS
Lynien -- toinen - 21v. - KYS Poikalupaus
rosinarusina -- toinen - 27v. - KSKS
26.9.
Lumiruusu -- toinen - 34v. - NKL
Wanda81 -- esikoinen - 28v. - EKKS
papupata78 -- toinen - EKKS
Heppuli3 -- kolmas - 33v - TAYS
27.9.
cora85 -- toinen - 24v. - Kät/H
1.10
m a r z a -- kolmas - 30v. - TAYS



Syyskuisten muistoissa:

vaahteranlehti (13.9.2010)
jyvänen (la 30.9.2010)
vivianna-08 (la 3.9.2010)
icefairy (la 28.9.)
Emilii85
Cappuccino (la 22.9.)
fanttomi
mairo (la 16.9.)
krizze (la 19.9.)
Wanda81 (la 26.9.)
estelle (la 11.9.)





Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus



Edelliset:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1603746
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1609978
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1639043
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1662811
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1690475
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1718566



Kaikki uudet tietysti tervetulleita mukaan pinoon!:)

Päivityspyynnöt mieluiten yksityisviestillä, kiitos! :wave:
 
Kiitos Lahopää-Liisa uudesta pinosta :flower:

Täällä supparit vaivanneet taas melko paljon. Monenmoista vihlontaa tuntuu myös ja paineen tuntoa. Välillä vähän huolettaa jo, kun viikkoja niin vähän. Keskiviikkona on onneksi lääkärinneuvola niin tietää onko supparit tehneet tuhojaan. Vauvan potkut tuntuu taas alhaalla, joten asento on muuttunut. Oli jo melko pitkään rt:ssa tässä viime viikolla. Hassua kun noin pyöriin, koska molemmat tytöt ovat olleet vankasti rt:ssä alle 20 viikolta.
Huomenna viettämään laatuaikaa kahden kesken miehen kanssa :) . Ajellaan hevosten kanssa noin 1000 km. Yksi viedään uuteen kotiin, yksi ohrilaan ja yksi uusi poni muuttaa meille :) .
Nyt vaakatasoon, kun pikkuinen nukkuu ja esikoinen leikkii.
-Poni 24+6
 
Nopeasti vain toivotan kaikki tervetulleiksi uuteen pinoon!:D Näin se aika menee, vaikka välillä tuntuu kyllä pysähtyneen kokonaa, tuntuu ettei raskausviikot liiku mihinkään.

Voikaahan hyvin, palaan paremmalla ajalla paremmin!:)

Lahopää ja Tuhto

 
Alkuperäinen kirjoittaja Mousse:
Lara kyseli maidosta.
Esikoisesta odottaessa mulla ei tullut maitoa odotusaikaa (ihan puristamalla sain nänninpäähän vähän kosteutta), mutta synnytyksen jälkeen maito nousi muutamassa päivässä ja sitä tuli hyvin koko imetyksen ajan. Eli ei taida olla yhteydessä maidon tuloon synnytyksen jälkeen.

Mä saan niin paljon monoa. Vähän voisi nyt kungfuilu rauhoittua, kun äiti ei pysty istumaan täällä töissä. Haluaisin päästä vähän pötkölleen, mutta meillä ei ole mitään tilaa missä pääsisi vaakatasoon.
Viikonloppuna oli myös valtava paineen tunne tuolla kohdunkaula kohdalla, toiv. ei mitään huolestutavaa.

Mousse 26+1
Halusin tohon paineen tunteeseen kommentoida, että mulla oli vastaavaa jo viidettä päivää ja aloin olla huolissaan... Sitten se kuitenkin loppui! Luulen siis että ei mitenkään kovin vaarallista?

Kiitos uudesta pinosta Lahopää-Liisa! :flower: =) Kyllä se aika näköjään sittenkin liikkuu... ;)

dask: Tosi hyvä löytö!! :) Mä sain yhdeltä syyskuiselta tuolta toiselta palstalta ihan ilmaseksi tukivyön! :eek: Aijon huomenna lähettää hälle lahjan kiitoksena...

Tukivyö on mulla auttanu tohon supisteluun ja painontunteeseen!! Suosittelen sitä kaikille, itse käytän aina kun lähden kotoa ja kotona siivotessa yms.! Helpottaa jopa kumartelua!!

Poni06: Ikävää vaivaa sulla!! ;( Mulla ollu samoja juttuja ja suosittelen sullekkin tota tukivyötä! Toivotaan nyt kuitenkin, että siellä lääkärissä selvii et kaikki hyvin... :)

Lara- ja Nuna rv23+4
 
Merkkailenpa minäkin uutta pinoa..
Neljättä päivää mulla kauhea olo, koko ajan oksettaa :x
Miks ei tää mee ohi..... :headwall:
Ja närästää niin etten saa yöllä nukuttua.. siks kai se onko päivällä huono olo, kun on väsyny.. No, keskiviikkona saan jonku reseptilääkkeen närästykseen..
Muuten kai vois sanoa että odotus sujuu hyvin... ei supistele ym...
mutta onhan näitä muita vaivoja sitten :/

Viikon päästä 4 d-ultra :heart:

Hyväsetti ja Pöpö 23+5
 
Hoplaa! Kiitos vaan taas uudesta pinosta. Oon viettänyt hiljaiseloa, mutta käynyt aina välillä kuitenkin lueskelemassa. Jospa tässä syksyä kohti aktivoituisi. Ehkä kuitenkin vannomatta paras. :ashamed:

Joko kaikki tuntee liikkeet? Minä en ole edelleenkään varma. Ekassa ultrassa kätilö sanoi että istukka olisi jotenkin siinä "tiellä", mutta nyt olen alkanut jo pienesti huolestua. Mietin että voitais mennä yksityiselle 3D/4D-ultraan varmistamaan että kaikki on hyvin. Mikä Kelan korvauskäytäntö sen kanssa on?

Paineen tunteesta: Mulla on sitä kanssa, yleensä likkeelle lähtiessä. Uiminen olisi varmaan mukavaa liikuntaa, harmi että sitä ei voi tehdä koiran kanssa. Tai no meidän koissulla onkin ensimmäinen kesä edessä, joten siitähän saattaa kuoriutua vaikka minkälainen vesipeto.
 
Heipat kaikille!
Ja Lahopää-Liisalle kiitokset uudesta pinosta!

Mua alkaa vähän huolestuttaa, että mikä mussa on vikana kun ei ole minkäänlaisia kipuja tai kolotuksia. Ei ollut kyllä viime raskaudessakaan mitään muita kipuja kuin synnytyssupistukset. Tuntuu vaan hassulta lukea kun muilla on liitoskipuja, paineen tunnetta, supistuksia sun muuta. Jaksamisia kaikille edellä mainituista kärsiville :hug:

-eeva- ja pikkutyyppi 24+1
 
Kiitos uudesta pinosta ja ihanaa kesäkuun alkua kaikille!

Täällä on olot aika vaihtelevia, tuntuu että pahoinvointi olisi hiipimässä taas pikkuhiljaa takaisin. Koko ajan olleen aamuisen kuvotuksen lisäksi on alkanut päivisinkin tulla välillä huono olo ja närästääkin niin perkuleesti. Kunpa ei tarvitsisi ryhtyä siihen pöntön halailuun enää. :(
Suppareita tulee päivittäin ja ovat välillä kipeitä, parin viikon päästä neuvolalääkäri niin pääsee katsastamaan ovatko "tehneet tuhojaan", toivottavasti ei.
Minullakin auttanut sellainen Carriwellin tukivyö/masutuubi selkävaivoihin, tosin mulla iskias vaivaa myös makuulla ollessa jolloin tuosta vyöstä ei kamalasti hyötyä ole, mutta päivisin liikkuessa on kyllä hyödyllinen.
Nukkuminen on toisina öinä jäänyt aika vähälle, heräilen tunnin välein kun olen jotenkin kierähtänyt tyynyistä huolimatta selälleni ja on paha olo ja sitten siihen päälle vielä ne vessassa ramppaamiset. Välillä taas mikään makuuasento ei tunnu hyvältä. Toivottavasti ei olisi näin hankalaa koko loppuraskauden ajan, muuten tämä väsymys tekee musta hullun. :D

menninkäistyttö & rääpäle 24+1
 
Niin ja huomenaamulla olisi sitten se sokerirasitus. Vähän pelottaa omat olot, kun ei aamulla saa syödä ennen liikkeelle lähtöä ja sitten pitää vielä kuvotuksissa juoda se sokerilitku. Kunpa se pysyisi sisällä ettei tarvitsisi koko hommaa tehdä sitten vielä uudestaan. :x
 
Kiitos uudesta pinosta! Aika ja viikot ne vaan vierii... Ikävä kuulla, että monilla on pahaa oloa vieläkin. Itse asiassa minullakin se on palailemaan päin. Välillä oksettaa ja joka aterian jälkeen närästää... Myös sellainen täysi ja turvonnut olo vaivaa. Ruoansulatus vissiin hidastunut aika lailla.

Mulla saattaa olla eilisen neuvolanäytteen perusteella virtsassa sokeria, joten joudun myös tuohon sokerirasitukseen ja uusiin näytteisiin. :/ Vähän huoli siitä, mutta toivottavasti ei olisi mitään vakavaa. Muakin ällöttää toi sokerirasitus, koska tarvitsen aina heti aamulla ensimmäiseksi ruokaa tai paha olo hyökkää. Myös hemoglobiini oli mulla laskenut, 110.

Eilen kävin myös hammaslääkärissä, ja hormonien takia ientulehdus oli lisääntynyt, mutta onneksi ei muuta löytynyt.

Kiitos kaikille muuten vauvan sänkyvinkeistä!:) Teistä oli iso apu.

Tsemppiä kaikille oireiden kanssa ja onnittelut niille, joilla niitä ei juuri ole. :)

Onneks kelit näyttää taas vähän parantuvan. Aurinkoista viikkoa ja uutta kuukautta kaikille!

Solete ja pikkukaveri (joka monottelee ja kickboxaa jo kovasti) 23+3
 
Heippa hei teiän pinoon! :flower:
Oon tuolta Lokakuisista, mutta seuraan tosi tiiviisti teiänkin pinoa, koska laskettu aika on ihan lokakuun alkupuolella.
Ootte keskustellu tosta hätäkasteesta ja joku mietti, en nyt muista kuka, et mahtaako sairaalasta löytyä ortodoksipappia..
Hätäkasteen voi muuten tehdä kuka vaan kristitty, ei tarvitse edes olla pappi. Eli jos synnyttää hyvin kriittisessä tilassa olevan lapsen, kasteen saa tehdä vaikka kätilö mikäli on kristitty.
Kuulustelin joku aika sitten poikaa uskonnon kokeeseen ja opin taas kaikkea kivaa.. kuten tämän
;)

Tsemppiä kaikille odotukseen ja jaksausta vaivoihin ja kolotukseen!!!

:wave: Puskajussi ja Onni 22+0 :heart:
 
Moikka!

Tulinpa minäkin kurkkaamaan uuteen pinoo. =)

avee, täällä kans toinen jolla ei mitään kolotuksia tai vaivoja. =) Välillä kans mietin että onko tää normaalia, ettei mihinkään satu tai mitään vaivoja ei ole, kun tuntuu että kaikilla on jotain ongelmia raskaudessa. Mulla on kyllä kaksi aiempaakin raskautta menneet ilman mitään vaivoja.

marza ja onnianni 22+4
 
Kiitos uudesta pinosta! :flower:

Tänään oli neuvola --> painoa tullut 350g/viikko mikä on ihan ok, pissassa oli sokeria mutta se ei nyt aiheuta suurempia toimenpiteitä koska menen perjantaina jo muutenkin diabeteshoitajalle eka käynnille. Sitten saan mittailla sokereita kotona ja toivottavasti ihan ruokavaliolla saadaan pysymään kurissa. Mietin muuten tuota "sokeripissa" hommaa, että voiko siihen vaikuttaa vielä edellisenö iltana syödyt/juodut eväät? Join illalla klo 23 jälkeen vielä cokista kun ei muutakaan ollut töissä tarjolla (se oli kyllä lightia) mutta muuten olen syönyt ihan normaalisti...Oisko se cokis voinut vielä kummitella? No, samapa se.

Kahden viikon päästä kontrolliultra, jotta nähdään onko minun sokrut kasvattaneet vauvaa liikaa. Toivottavasti siellä ei mikään jättiläinen kölli... :|

MaybeSomeday ja Onni 26+4
 
Kiitoksia taas Lahopää-Liisalle uudesta pinosta :flower: aika nopiaanhan tää aika näyttää menevän kun on jo kesäkuu!

Neuvolassa tänään kävin ja kaikki ok. Seuraavaksi onkin sitten se eka lääkärineuvola 23.6. Ihanaa jotenkin hengähtää nyt hetki kun ei ole esikoisen kanssa mitään käyntejä missään ja oma vasta kolmen viikon päästä :D
Vakuutuspaperit sain vietyä ja jopa viikkoa etuajassa! Viimeksi oltiin justiinsa ihan vikana päivänä niitä vakuutuksia viemässä :ashamed:
etomista oli muuten minullakin tässä pari päivää, mutta tänään ei ole ollut mitään.

Nyt ulos auringosta nauttimaan :wave:

mp ja kirppunen 25+5 :heart:
 
Aurinkoista tiistaita! Minulle toi posti tänään pakettikortin äitiyspakkauksen saapumisesta ja tietysti paketti oli lähdettävä saman tien noukkimaan postista :) . Tykkään tosi paljon toppapuvusta, mutta muuten vähän mietin, oliko koko pakkausken ottaminen järkevää laisinkaan. Vaatteita on ennestäänkin ja ei nuo äitiyspakkauksen vaatteet kuitenkaan mitään tositosi kivoja ole. No, paketti nyt on ja hyvä niin :) .

Sokerirasituksesta on näköjään moni päässyt "nauttimaan". Itse olin viime viikolla rasituksessa ja paastoarvo oli aivan hitusen koholla. Uskon vakaasti, että edellisenä iltana nauttimallani tuhdilla sokeriannoksella oli vaikutusta asiaan. Terkan mukaan ei syytä huoleen, mutta neuvolakäynneillä asiaa seurataan.

-seawind rv 25+4
 
Tervehdys!

Kiitos uudesta pinosta!
Olen kyllä ollut niin laiska kirjoittaja vaikka aina yritän parantaa tapani....
Täälläkin tuli päätökset tänään äitiysrahasta ja pakkauksesta. No mullahan se äippäraha on peräti jotain 500 euroa, kun olen ollut vain kotona hoitamassa lapsikatrastani.

Sokerirasitus on täälläkin edessä torstaina ja toivotaan että arvot on matalalla.

Toinen lääkärineuvola on parin viikon päästä, mutta tutkihan lääkäri toki ja ultrasi kun sinne sairalaan silloin jouduin.
Nyt on ollut kaikki hyvin, supistuksia tulee silloin tällöin muttei enää niin pahoja eikä säännöllisiä. Ja mahakivut ovat pysyneet poissa lääkekuurin loputtuakin.

lapsilla alkaa lauantain jälkeen kesäloma, voi sitä tohinaa kun kaikki on taas tässä kotosalla. Tappelua riittää, toivottavasti hyviäkin hetkiä.....mutta kun esimurkkua ja uhmista yms. sekä hormoneilla kyllästettyä äitimuoria huoh......

Mulla on kamalia pelkoja raskauden ja vauvan selviämisen suhteen, ne ahdistaa aika tavalla toisinaan, mutta eipä niistä ajatuksista eroon pääse.

Mutta nyt nautitaan auringosta, ikävää vaan meillä ainakin on hirveästi hyttysiä.

Miia ja Kerttu-Inkeri 25+5
 
Kävin Kelan sivuilla katsomassa, joko on meikäläisen hakemus käsitelty ja olihan se. Ihan kivoilta näyttivät maksettavat summat kotihoidontukeen verrattuna :)

Eipä mulla muuta kun tuon asian tulin vain kanssanne jakamaan :D
 
Avee ja marza, kyllä meitä oireettomia on... Itse oon voinut koko raskauden ihan loistavasti (onneksi!) ja saanut kuulla että suorastaan hehkun ;) (Taidetaan vaan olla paljon hiljaisempia ilmoittelemaan omasta olotilasta kuin ne joilla vaivoja riittää.)

4D:stä saa kelakorvauksen jos tehdään ennen 24.vkoa kuten rakenneultrakin, myöhempiä ultria joissa "katsellaan vauvaa" ei korvata, ainakaan Helsingissä (itse kävin vkolla 21).
 
Hei Lahopää-Liisa!Voisitko pliis lisätä minut tuonne listaan??Eli...miita1969--la 23.9--kolmas-40v.
-TYKS Poikalupaus
Kiitos etukäteen!!Huomenna mulla on Porvoon sairaalassa ylimääräinen ultra,kun he seuraavat nyt mun verensokeria,kun se on vähän koholla!!Saadaan samalla painoarvio tästä meidän poitsusta,kun ei saatu silloin rakenneultrassa!! =) Tuun sitten huomenna kertomaan ultrakuulumisia!!Tsemppiä kaikille odottajille!!

miita1969 & Walter 23+5
 
avee ja menninkäistyttö, täällä kolmas jolla huomenna sokerirasitus :D

Mulla vointi ollut kohtuullisen hyvä, välillä on kyllä supistellu jos on töissä kantanu liikaa ja liian painavia juttuja. Pitäis vaan opetella ottamaan rauhallisemmin... Viikon päästä 4D-ultra, jänskättää jo! Sillon siis rv 26+1 ja kyllä ainakin täällä Hämeenlinnassa saa vielä sillonkin kela-korvauksen tuosta 4D:stä.

Endotar + poitsu 25+1
 

Yhteistyössä