Syyskuun tulokkaat 2010 **** Kesäkuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

Poni06 hienoa, että pääsit kotiin, on varmasti tosi paljon mukavampaa kuitenkin olla kotona kuin sairaalassa!

Meripihka täällä kans ravataan vessassa öisin, ei aina jaksais

Shuri voi vitsi, miten ihanasti sun mies sanoi! Ihan itellekin tuli tippa linssiin

Voimia ja tsemppiä toki kaikille!

Mä kävin äsken neuvolalääkärillä ekaa kertaa. Samalla uuden paikkakunnan neuvolassa ekaa kertaa. Kivoja ihmisiä oli vastassa. Kaikki vaikutti hyvältä, kohdunsuu on kiinni ja 3 cm pitkä. Sf-mitta oli 21 cm, alakäyrällä mennään mutta tärkeintä kuulemma, että kasvaa tasaisesti ja siltä nyt näyttäis. Painoa oli tullut viime neuvolasta 348 gramman viikkotahdilla. Totesi vain, että hyvä, tasaisesti nousee. Itsekin oon ihan tyytyväinen, kun loman aikana vetelin herkkuja nassuun yhtään miettimättä ja pelkäsin, että oon lihonut ihan kauheasti, joten ei toi nyt ollut ees paha :D Jos nyt tekis taas viisaampia valintoja.

Mitähän vielä? Hyvä olo jäi käynnistä, tosin tuo muksu mahassa liikkuu niin paljon, että oon aatellut sen ainakin olevan kunnossa. Mutta kiva oli todeta tuo kohdunsuun tilanne. Tosin töissäkin oon jaksanut painaa menemään melkeen entiseen tahtiin, että aattelinkin kaiken olevan ok.

Sannimarja ja nöpö 26+4

Ponille tsemppiä! Ihanaa, että pääsit kotiin. :)

Ja omaa napaa: Juuri tulin neuvolasta. Kaikki ok, hemppa-arvot alkaneet nousta lisäraudan aloittamisen jälkeen. Painoa oli tullut kolmisen kiloa viime kerrasta, mutta neuvolantäti sanoi että tokihan se on noussut kun en ole uskaltanut suppareiden takia liikkua. Lääkärikäynnistä jäi hyvä mieli, kohdunkaula on jonkin verran pehmennyt mutta kohdunsuu oli edelleen kiinni. Seuraillaan nyt tilannetta ja liikkua voi omien tuntemusten mukaan. Olin kyllä niin helpottunut tuosta tiedosta, että kohdunsuu on kiinni, jos sitä nyt uskaltaisi käydä taas vähän pitemmillä kävelyilläkin ja muutenkin liikkua enemmän niin saisi tuon painonkin pysymään kurissa.

menninkäistyttö & rääpäle 26+4

Poni Ihanaa, että pääsit kotiin! :) Toivottavasti maltat lepäillä kotonakin (mulle tekis tiukkaa...)

Lahopää-Liisa Onnea 3xtädille! :flower:

visitor nro 39 Voimia ongelmiisi, toivottavasti kaikki selviää! :hug:

Shuri Ihana toi miehesi kommentti :heart:

Mä kävin keskiviikkona neuvolalääkärillä. Kaikki oli hyvin. Kohdunsuun tilanne oli sama kuin alkuraskauden lääkärissä:kiinteä, kiinni ja 4cm pitkä. Sf-mitta oli 25cm, kasvaa kuulema samaa tahtia kuin esikoinenkin (esikoinen syntyi laskettunapäivänä 3470g/52cm, eli "normaalikokoinen" vauva oli). Syke vaihteli 140-150 ja vauva oli rt:ssa. Tosin sillä on niin hyvin tilaa liikkua, että en usko sen vielä jäävän pää alaspäin. On tainnut jo kääntyäkin taas, kun potkut tuntuu aina eri kohtaan :LOL:
Olin esikoisen kanssa toissayön mun vanhemmilla. Käytiin kummipojan kanssa ostamassa hänelle ensimmäinen kännykkä 7v-lahjaksi :) Poika oli ihan onnensa kukkuloilla ja kävi koko ajan kattelemassa puhelinta, kun se oli latauksessa :D Ihana, kun voi antaa toiselle noin hyvän mielen! :) Nukuin sitten "vieraassa" sängyssä vähän huonosti ja olin tosi väsynyt, kun tultiin eilen kotiin. Tänään sainkin sitten nukkua pitkään, mies heräsi esikoisen kanssa ja äsken lähtivät keskenään johonkin liikenteeseen, että mä saan olla yksikseni ja ihan rauhassa :) Mies on muutenkin ollut tosi ihana, on sairaslomansa aikana ollut tosi ahkera tekemään kaikkia rästihommia, mitä kotona on roikkunut tekemättä ties kuinka kauan. Ihana, kun kerrankin tulee hommat tehtyä, yleensä saan nalkuttaa asioista monia kertoja, ennen kun jotain (vastahakoisesti) tapahtuu... Miehellä on siis ihan haavan parantumissairasloma, eli on ollut koko ajan ihan toimintakykyinen.

Tuntuuko muista, että aika menee tosi nopeasti? Siis viikon päästähän on jo juhannus! Ihan uskomatonta :) Ja mun piti äsken oikeasti miettiä, että poksuiko mulla eilen 25+0 vai 26+0, ja onhan noita viikkoja jo 26 :LOL: Ei pysy enää perässä...

Mukavaa juhannuksen odotusta kaikille :)

-dask ja typy

Sokerirasitus täälläkin takana, eikä tuloksissakaan ollut mitään. Minusta se litku mitä piti juoda ei ollut oikeastaan yhtään kamalaa, tavallaan jopa ihan hyvää kun oli 12 tuntia ollut syömättä. Oli jotain vadelman makuista. Lämpimänä se varmaan olisi ollut ihan kamalaa, mutta jääkaappikylmänä se oli ihan ok.

Muutenkin kaikki on täällä ihan ok. Sain työantajan kanssa sovittua, että teen osan viikkoa etänä töitä kotoa, niin ei tule sitä istumista niin paljoa. Toinen vaihtoehto kun olisi ollut, että olisin jäänyt osaksi viikkoa aina sairaslomalle, niin onhan etätyö paljon kannattavampaa työnantajalle kuin sairasloma.:)

Vatsa kasvaa ja tällä viikolla on tuntuneet ekat potkut tuolla kylkiluiden tienoilla. Muuten taitaa asukas olla milloin mitenkin päin vatsassa, kun potkujen suunta vaihtelee vielä kovin.

ennie ja myrmy

Kiva lukea neuvola kuulumisia :)

Kiitos kaikille tsempeistä :flower:
Ei tämä lepo nyt niin kamalaa ole, kun jos alan liikkua enemmän ja en makaa vaakatasossa riittävästi, synnytys käynnistyy. Enkä todellakaan halua sitä vielä tapahtuvan. Nyt on vaan saatava vauva pysymään matkassa. Mulla nuo supparit , vaikka eivät ole kipeitä, tekevä vaan niin armoton työtä tuolla alapäässä. Ylhäällä saan olla max 2 h kerrallaa ja sitten taas vaakatasossa 2h. Toki, jos suppailee, niin maate välittömästi. Nyt on olo ihan hyvä ja pystyn sitä kutakuinkin hallitsemaan. Toki yläkerrassa kettää välollä ja lujaa, mutta kaikkea stressiäkin pitäisi välttää. Nyt kuitenkin on parasta ettei tarvi olla lapsista erossa.

Ensi viikolla, kun mennään polille tarkastuksiin käydään ostaan vaunut. Ollaan päädytty Gesslein Vision FI vaunuihin.
-Poni 27+3

Mun ystävä on juuri nyt synnytyslaitoksella pakertamassa lasta pihalle ja mä oon aivan intopinkeenä täällä :D Huolissani ja innoissani samaan aikaan, ihan kamalaa :D Tulee mieleen, että mitäs jos kaikki ei mee hyvin ja sit taas, että no tottakai kaikki menee hyvin ja sit vilkasen varmuuden vuoksi kännykkää, jos en ookaan kuullut viestiä, vaikka kännykkä on tossa ihan mun vieressä :D Miten voikin olla näin jännää?

Sannimarja "tuleva kummitäti" 26+5

Neuvolalääkärikuulumisia: Pissa puhdas, verenpaine ok. Kiloja tullut 9kg :D Hb oli edelleen 130. Kohdunsuu tarkistettiin, 3cm, kiinteä ja kiinni. SF- mitta oli 23cm ja sykkeet kuulu oikein hyvin, oli tasaset. Tunnusteli mahaa ja vauva on raivotarjonnassa peppu mun vasempaan kylkeen päin.

Selkä/ pääkivut johtuvatkin ilmeisesti narskuttamisesta!!! Eli leukalihakset jumissa, joka säteilee sitten niskoihin ja niin edespäin. Sain ohjeen venytellä (vähän kun haukottelisi) leukoja ja hieroa kevyesti niska- hartiaseutua kipugeelillä.

Olo on siis oikein tyytyväinen kaikkeen nyt, kävin sen kunniaksi leikkauttamassa hiuksista latvat, ei maksanu kun 20e ;)

Hyvää viikonloppua MAMMAT ja voikaahan paksusti!! :hug:

Lara- ja Nuna rv26+1 :heart:

Onnea Sannimarjalle, tulevalle kummitädille! Kyllä se synnytys hyvin varmasti menee ja pääset nyyttiä pian nuuhkimaan :heart: .

Minä varasin ajan 4d-ultraan parin viikon päähän. Pyörittelin ja pähkäilin asiaa, mutta sitten päätin "tuhlata" moiseen. Tämä kun on meillä ihan varmasti viimeinen vauva, niin on kivaa päästä tuokin kokemaan. Ja tietysti olisi kivaa varmistua, että vatsassa on kaikki kunnossa!
Olisi kiva kuulla teidän kokemuksianne 4d:stä, jos olette siinä tässä tai edellisessä raskaudessa käyneet?

Jotenkin vähän kypsyttää tämä raskaus juuri tällä hetkellä :/ . Toisaalta enää niin vähän aikaa jäljellä, mutta kuitenkin vielä niin pitkään....

-Seawind rv 28+0

seawind, et ole ainut jota tää raskaana olo kypsyttää... Välillä tuntuu etten jaksaisi olla raskaana enää sekuntiakaan. :ashamed: Varsinkin niinä päivinä kun supistelee ja selkää särkee ja väsyttää. Saisi se syyskuu sieltä jo tulla vauhdilla.

Minulla on myös alkanut paikat hiljalleen kypsymään ja lääkärin tarkkailussa käyn kahden viikon välein. Tällä viikolla sain myös passituksen sokerirasitukseen, kun vatsa kasvaa niin valtavasti suhteessa painon nousuun. Painoakin on toki tullut mielestäni ihan liikaakin, mutta sf-mitta on noussut n. 2 cm/viikko. Lääkäri haluaa ihan varmuuden vuoksi selvitellä, miksi masu kasvaa niin valtavasti mutta paino ei. Ei kulemma kuitenkaan mitään hälyttäävää vielä.

Ihanaa enää viikko töitä ja sitten saikulle :) Läääkärin mukaan vaikka kohdun suu on pehmennyt niin voin silti olla vielä töissä vointini mukaan. Alustavasti sitten sovittiin, että juhannuksen jälkeen jään saikulle. Olis mulla alkanut silloin lomakin, mutta säästyypähän lomat. Joku taisi ihmetella niitä joiden lapset on hoidossa jos vanhemmat kotona. Meidän esikoinen jää myös juhannukselta lomalle, mutta näillä näkymin palaa hoitoon elokuussa. Hoitopaikkaa en ole irtisanonut, eikä irtisanota ennen kuin vauva on syntynyt. Jos synnyty menee yhtä huonosti kuin esikoiselta, niin en millään pärjää yksin taaperon ja vauvan kanssa. Isyysloma on kuitenkin vain pari viikkoa ja esikoiselta en päässyt omin avuin ylös ensimmäiseen kolmeen kuukauteen. Mutta jos synnytys menee paremmin ja jos suinkin pystyn niin esikoinenkin jää heti kotiin.

Lauren rv 29+4

Alkuperäinen kirjoittaja Lauren-78:
Minulla on myös alkanut paikat hiljalleen kypsymään ja lääkärin tarkkailussa käyn kahden viikon välein. Tällä viikolla sain myös passituksen sokerirasitukseen, kun vatsa kasvaa niin valtavasti suhteessa painon nousuun. Painoakin on toki tullut mielestäni ihan liikaakin, mutta sf-mitta on noussut n. 2 cm/viikko. Lääkäri haluaa ihan varmuuden vuoksi selvitellä, miksi masu kasvaa niin valtavasti mutta paino ei. Ei kulemma kuitenkaan mitään hälyttäävää vielä.

Ihanaa enää viikko töitä ja sitten saikulle :) Läääkärin mukaan vaikka kohdun suu on pehmennyt niin voin silti olla vielä töissä vointini mukaan. Alustavasti sitten sovittiin, että juhannuksen jälkeen jään saikulle. Olis mulla alkanut silloin lomakin, mutta säästyypähän lomat. Joku taisi ihmetella niitä joiden lapset on hoidossa jos vanhemmat kotona. Meidän esikoinen jää myös juhannukselta lomalle, mutta näillä näkymin palaa hoitoon elokuussa. Hoitopaikkaa en ole irtisanonut, eikä irtisanota ennen kuin vauva on syntynyt. Jos synnyty menee yhtä huonosti kuin esikoiselta, niin en millään pärjää yksin taaperon ja vauvan kanssa. Isyysloma on kuitenkin vain pari viikkoa ja esikoiselta en päässyt omin avuin ylös ensimmäiseen kolmeen kuukauteen. Mutta jos synnytys menee paremmin ja jos suinkin pystyn niin esikoinenkin jää heti kotiin.

Lauren rv 29+4
Lauren minä ihmettelin sitä kun luin, etteivät jotkut lapset lomaile ollenkaan tarhasta, eli ovat hoidossa vaikka vanhemmat olisivat kesälomalla. Eli lapset ovat ympäri vuoden hoidossa ilman taukoja. Se, että onko vanhempi lapsi hoidossa vaikka äiti tai isi on kotona vauvan kanssa on mielestäni jokaisen perheen oma asia. Itse en vie esikoista hoitoon vaan hän jatkaa kotihoidossa kuten tähänkin asti. Ymmärrän kyllä myös niitä jotka vauva-arjessa päätyvät toisenlaiseen ratkaisuun.

Tiinuliini ja Vompatti 26+3

Jokos Sannimarjan pieni kummilapsi on saapunut maailmaan? :heart:

seawind, mä olen käynyt molemmissa raskauksissa 4D:ssä ja tuonne edelliselle sivulle kirjoittelinkin tämänkertaisia ultrakuulumisia. Mutta tässä vielä pähkinänkuoressa: Meille tärkein asia tuossa 4D:ssä oli se, että siinä käytiin läpi kaikki sikiön rakenteet huomattavasti tarkemmin kuin julkisen rakenneultrassa ja lisäksi katsottiin istukan toiminta (napavirtaukset), joita itselläni ei ainakaan julkisella puolella ole katsottu. Edellisessä raskaudessa oli istukan toiminnan kanssa ongelmia, jotka nimenomaan huomattiin 4D:ssä. Samalla sain ilmaiseksi uuden ajan ko. lääkärille kahden viikon päähän.
Kuulemma yksi kymmenestä ultrattavasta jää ilman kolmiulotteisia kuvia sikiöstä. Kaksosraskaudessa toisesta sikiöstä saatiin kuvattua kasvot ja toisesta jalkapohjat. :D Tässä raskaudessa pieni oli naama vasten istukkaa ja käsivarttaankin piti koko ajan naaman edessä, joten kuvia ei saatu. Vaikka lääkäri teki kyllä kaikkensa puolentoista tunnin aikana, että olisi saanut pientä liikkumaan parempaan asentoon. Kolmiulotteisten kuvien saanti siis edellyttää, että kasvojen edessä on vapaata lapsivettä.
Voin kuitenkin todella vilpittömin mielin suositella 4D:tä kaikille. :heart:

Epeti 26+5

Epeti, tyttö tuli! Ihana pikkanen prinsessa, sain puhelimeen jo kuvankin. Kivaa, kun tää tekniikka on niin kehittynyttä :) Nyt mulla on sit kaks kummityttöä.

Toista käytiin vahtimassa tänään, on semmonen puolivuotias. Kovasti nauravainen, suloinen ja touhukas. Paitsi tietty viis minuuttia vanhempien lähdön jälkeen, kun hokas, että nyt ei näy isää ja äitiä missään ja sit alkoi itku. Saatiin unille kyllä mutta unien jälkeen itkikin melkeen koko ajan, kunnes vanhemmat tuli takas. No, sitä odotettiinkin, että itkettää ja siihen nähden meni ihan hyvin, kun sai kuitenkin päiväunet nukuttua. Sit jaksoi taas olla aurinkoisena, kun huomasi, että vanhemmat oli palanneet jäädäkseen :D Mutta olipa kivaa nähdä pikkuista ja mieskin oli ihan vauvan lumoissa. Tuon ikäiset on jo niin hauskoja, kun niissä riittää seurattavaa ja tuo kummityttökin on niin veikeä tapaus.

Saatiin myös kasa pieniä vaatteita ja muuta vauvakamaa mukaan ja niitä äsken tuossa katselin. Eipä pientä vaatetta ainakaan tartte itse hankkia yhtään sitten, niin paljon ollaan saatu ja varmaan vielä saadaan. Nyt täytyy vaan asetella vaatteet sievästi kaappiin, kauhea pesänrakentaja mustakin jo tullut :D

Kivaa lukea 4D-kuulumisista!

Sannimarja ja potkusarjoja lateleva nöpö 26+6

Hei vaan kaikille!!Täällä on alkanut verensokerit pysymään,kun nostin insuliiniannostuksen 12 yksikköön toissapäivänä!!Nyt uskaltaa hetken hengähtämään!!Torstaina oli mulla neuvolalääkäri ja painoa mulla oli tullut +100g,hemoglobiini oli 113 joten jatkan raudan syömistä,verenpaine oli hyvä,SF-mitta oli 30 ja silloin oli viikkoja tasaan 26!!Liitoskivut on mulla nyt suurimpana riesana!!Poika hyörii ja pyörii,kun väkkärä mahassa ja potkii ihan aamusta iltaan!! =) En ole niin paljon dopplerilla enään kuunellut vauvan sykettä,kun hän muutenkin elämöi massussa ja siitä tietää et kaik on hyvin!! =) Meen sit 30.6 Naistenklinikalle lääkärin tämän raskausdiabeteksen takia ja silloin saadaan myös painoarvio meidän pojusta!! =) Heinäkuun alkupäivinä mennään viikonlopuksi sinne saareen mihin me sitten heinäkuun 22 päivä muutetaan pysyvästi!!Saa tyttäremme tutustua saareen ja uuteen kouluunsa!!JEE!!Oikein hyviä vointeja kaikille masunkasvattajille!!

miita1969 & Walter 26+2

Epeti kiitos kun jaksoit kirjoitella ultrakokemuksistasi! Juuri nuo virtaukset yms. on kiva saada tarkastettua kunnolla. Olen tässä miettinyt, että aika vähänhän raskausaikana mitään seurantoja on, jos kaikki etenee normaalisti. Parilla tutuntutulla on tässä ihan lähiaikoina havaittu takaisin virtausta napanuorassa ja vauvat on kiiruusti saatettu maailmaan. Mistä nuokaan tulee havaittua, jos ei käy ylimääräisissä ultrissa. No, ehkä mulla on vähän mustat pilvet nyt pään päällä, yleensähän raskaudet sujuvat ihan omalla painollaan loppuun saakka hienosti!

Jotakin suupieliä nostattaavaa tässäkin päivässä kyllä oli =) ! Katsoin tallennuksesta "naapurin" häät ja voi että miten nuo olivat onnellisen ja rakastuneen näköisiä :heart: . Ihanaa, itsellekin tuli väkisinkin hyvä mieli.

-seawind

Täällä myös tuijotettiin prinsessahäitä yömyöhään. Onneksi aamulla tytötkin nukkui melkein yhdeksään. Olen kyllä viimein päässyt raskauden tuomasta väsymyksestä, kun joudun lepäämään niin paljon ja päiväunetkin tulee joka päivä nukuttua. Ihana herätä aamulla pirteänä ylös.

Kävin eilen läpi kaikki vauvanvaatteet, joita olen aikamoisen paljon ostanut. 50 cm koosta puuttuu enää lakkeja ja yökkäreitä, 60 cm kokoon tarvii muutamat housut ja 70cm kokoon muutamat yökkärit ja bodyt. Oli itsekin oikein yllätynyt kuinka hyvin vaatetta oli :) . Alkuviikon olenkin yksin kotona, kun mies lähtee tyttöjen kanssa lomareissulle sukulaisten luo niin olisi aikaa alkaa pesemään vaatteita. Harmi, kun en itse pääse mukaan, mutta jo reilun tunnin ajomatkat on kielletyjä.
-Poni 27+5

Se on taas sunnuntai ja viikkot paukkuu, nyt kasassa jo 27+0

Maanantaina käytiin siellä 4D-ultrassa ja tyttöhän se siellä masussa asustaa :heart:
Kaikki rakenteet ja napanuoran virtaukset ok. Painoarvio oli 890g ja 3,6kg käyrällä mennään. Saatiin hyviä profiilikuvia kasvoista vaikka meitähän kiinosti vain se miltä siellä alapäässä näyttää :)

Te jotka mietitte, että kannattaako rahoja "tuhlata" tuohon ultraan niin kyllä kannattaa. Siinä saa niin paljon paremman kuvan vauvan rakenteista sekä terveydestä että aika pieni hinta se loppujen lopuksi on. Toisaalta kyllähän se tieto lisää tuskaa, jos jotain "vikaa" löytyy.

-eeva- ja pikkutyyppi 27+0

Taas on aikaa vierähtänyt viime kirjoituksesta. Menikin taas hetki kun lukasin läpi mitä teille kuuluu, ja paljon on näköjään tapahtunut.
Poni06 kiva kun olet päässyt kotiin ja toivotaan että pikkuinen malttaa vielä hetken odotella.
Seawind ja Menninkäistyttö mulla on kanssa alkanut toisinaan kypsyttää tää odotus, varsinkin nyt kun melkein joka ilta selkää särkee ja väsymys näyttää palanneen, ei vaan välillä jaksais odottaa yhtään :headwall: mutta onneksi tämä alkaa jo olla loppusuoralla pikkuhiljaa.
Vaivoista tuon selkäsäryn lisäksi on suonenvedot pohkeessa ja varpaassa vaivanneet, ne on kyllä inhottavia varsinkin kun nukkuessa iskee kiinni :x
Muuta erikoista, kasvoihin on tullut jotain pigmenttimuutosta, googlailin ja päädyin siihen että jotain melasman tyyppistä varmaan on, sellaiset "likaisen näköiset" läntit silmien alla ja vieressä, täytyy vaan välttää aurinkoa ja suojata ja toivoa ettei ne tosta paljoa tummuisi, on meinaan tosi ärsyttävän näköistä ja vaikea peittää meikeillä. Toivottavasti kuitenkin katoaa raskauden jälkeen, luultavasti liittyy raskauteen kun ei aiemmin ole tollasta ollut. Kaikkea sitä saakin kokea.
Onneksi vauveli voi hyvin, lääkärikäynnissä oli kohdunsuu vielä saman mittainen, 3 cm, mikä ekalla käynnillä ja sykkeet ym. hyvin.
Sokerirasituksessakin kävin viikolla, tulokset saan kuulla ensi viikon neuvolassa. Oli kyllä kamalaa sokerilitkua. En usko että tuloksissa mitään hälyyttäävää on, kun paastoarvo oli 4,1 ja hoitsu sano että se on tosi hyvä. Eli oikein tyytyväisiä ollaan oikesastaan täällä. Nyt kun vielä pari viikkoa jaksais töitä niin saa sitten vaan olla loppuajan. =)

Hyvää alkavaa juhannusviikkoa teille ja hyviä vointeja :wave:

Mirot 29+1

pur
Heippa :wave: . Mulla laskettu aika 4.9. oon välil käyny lueskelee teidän juttuja ja nyt oli pakko tulla kommentoimaan.

Seawind ja Menninkäistyttö: Mulle raskaus ei sovi ollenkaan. Puoleen väliin asti kärsin kovasta masenuksesta ja koska sama oli edellisessäkin raskaudessa oon 100% vakuuttunut et raskaus hormooni ei vaanm sovi mulle. Nyt kyllä oli tossa kuukauden verran helpompaa jopa varsin energistä aikaa ja siitä kyllä revin kaiken irti. Nyt on taas alkanu väsyttää ja kyrsii ja pitkästyttää ja välil uppoon taas sellaseen tyhjiöön. Outoa se on musta kun kaikki on hyvin ja tyttökin (1v4kk) on niin mahtava typpi, mut näin täällä. Ite oon aatellu et nää raskaudet ja vauva-ajat hoidetaan nyt vaan tähän samaan henkiseen, taloudelliseen ja fyysiseen konkurssiin ja sit ei ainakaan tooooosi pitkään aikaan enää. Muitten mukoloita sitten voi ottaa kun suomikin on pullollaan kotia tarvitsevia lapsia. No joo tää nyt kuulostaa paljon rankemmalta ku mitä tää konaisuudessaan tällä hetkellä on. Mut tosiaan oon ite tullu siihen tulokseen et ei todellakaan raskaus oo kaikille mitään hehkeetä aikaa, niin toivoisin ja kuvittelinm että olisi.

Mirot: Noi krampit viitais mangnesiumin puutteeseen. Välittömän avun saat öisin kun otat suuhun suolakiteen. Halpa homma kokeilla ainakin, en tiiä ketään jolle ei olis auttanu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja pur:
Heippa :wave: . Mulla laskettu aika 4.9. oon välil käyny lueskelee teidän juttuja ja nyt oli pakko tulla kommentoimaan.

Seawind ja Menninkäistyttö: Mulle raskaus ei sovi ollenkaan. Puoleen väliin asti kärsin kovasta masenuksesta ja koska sama oli edellisessäkin raskaudessa oon 100% vakuuttunut et raskaus hormooni ei vaanm sovi mulle. Nyt kyllä oli tossa kuukauden verran helpompaa jopa varsin energistä aikaa ja siitä kyllä revin kaiken irti. Nyt on taas alkanu väsyttää ja kyrsii ja pitkästyttää ja välil uppoon taas sellaseen tyhjiöön. Outoa se on musta kun kaikki on hyvin ja tyttökin (1v4kk) on niin mahtava typpi, mut näin täällä. Ite oon aatellu et nää raskaudet ja vauva-ajat hoidetaan nyt vaan tähän samaan henkiseen, taloudelliseen ja fyysiseen konkurssiin ja sit ei ainakaan tooooosi pitkään aikaan enää. Muitten mukoloita sitten voi ottaa kun suomikin on pullollaan kotia tarvitsevia lapsia. No joo tää nyt kuulostaa paljon rankemmalta ku mitä tää konaisuudessaan tällä hetkellä on. Mut tosiaan oon ite tullu siihen tulokseen et ei todellakaan raskaus oo kaikille mitään hehkeetä aikaa, niin toivoisin ja kuvittelinm että olisi.

Mirot: Noi krampit viitais mangnesiumin puutteeseen. Välittömän avun saat öisin kun otat suuhun suolakiteen. Halpa homma kokeilla ainakin, en tiiä ketään jolle ei olis auttanu ;)
Ihanaa, en siis ole ainoa, jolle raskaus ei vaan sovi. Minä vihaan tätä vartaloa, isoa vatsaa, kömpelyyttä.. Kuulostaa varmaan kylmältä, mutta välissä tuntuu, että ei tunnu yhtään miltään. Minä rakastan lapsia, siitä ei ole kyse, olen aina halunnut ison perheen mutta.. Jotenkin tuntuu, että KAIKKI on nyt niin hankalaa :| Ajoitus on huono; jos olisi edes puolivuotta eteenpäin niin olisi helpompaa.. Olisin 95% varmuudella saanut vakipaikan töistä, jos raskaus ei olisi tullut väliin. Elo- syyskuussa olisi paikka ollut avoinna, ja sitä on väläytelty mulle koko kevät. Enpä saanut paikkaa, nyt kun raskaudesta kerroin..
Rahaa ei ole nytkään yhtään ylimääräistä, miten ihmeessä sitten kun äippärahalle pitää jäädä? Mie oon aina haaveillu kotiäitiydestä, mutta ei mitään toivoa tässä taloudellisessa tilanteessa..
Olen aina halunnut lapset pienellä ikäerolla, mutta miten sekään onnistuu? Asutaan 45 neliön kaksiossa, on omistusasunto. Haaveena omakotitalo, mutta miten ihmeessä mitään lainaa uskaltaa hakea, kun ei ole töitä odottamassa? Ja tähän kämppään ei kahta lasta kyllä mahdu, yhden kanssa vielä menee.. Löydettiin ihan unelmien tontti, mutta ei taida olla varaa ostaa sitä.
Huoh. Eikä kellekään voi sanoa, että joo, olen raskaana mutta helpompaa olis jos en olis... Ehkä tämä olotila tästä muuttuu, kun vauva vihdoin syntyy. Toivottavasti.

*muoks* mulla tais napa pullahtaa vkolla 16?!

Kiira + asukki 29+1

Kiira-, pur, ja muutkin masentuneet Mulle on raskausaika ollut enimmäkseen ihanan seesteistä aikaa, mutta aiemmin elämässäni masennuksesta kärsineenä osaan jotenkin samaistua teidän tunnelmiinne :hug: Tiedän, että kuulostaa kliseiseltä, mutta kannattaa vaan yrittää elää päivä ja hetki kerrallaan. Kannattaa myös kirjoittaa paperille ylös kaikki asiat mitkä huolestuttaa tai potuttaa muuten vaan, ja myös kaikki asiat jotka saa hyvälle tuulelle. Itselleen voi antaa luvan olla murehtimatta joistain asioista vaikka muutamaksi päiväksi ja keskittyä pelkästään positiivisiin asioihin. Kun on taas vähän voimia, niin sit voi palata sen negatiivisen listan pariin ja ottaa asian kerrallaan käsittelyyn. Jos mitään ratkaisua ei tunnu löytyvän, niin sit antaa taas itselleen luvan (tai käskee) unohtamaan sen ja siirtyy seuraavaan kohtaan. Ja tiedän, että tämäkin on kaikki helpommin sanottu kuin tehty, mut kannattaa kokeilla. Ensimmäinen askel eteenpäin on jo siinä, että päättää yrittää tehdä asioille jotain! Kyllä se elämä kantaa :hug:

Omaa napaa: uskaltauduin tänään tunnin lenkille koiran kanssa silleen että mentiin ihan köpöttelyvauhtia ja pysähdeltiinkin paljon. Muutama suppari tuli, mut muuten meni hyvin =) Tuntuu, että nyt kun on taas saanu vähän enemmän kävellä, niin ei niin paljoa lonkkia ja selkää särje. Pahiten oikeastaan särkee nyt vasenta kylkeä. Tämä on ollut vaivana jo pitkään, mutta pikku hiljaa koko ajan pahenee. Nykyään saattaa särkeä ihan vain normaalisti istuessa tai jopa oikealla kyljellä maatessa... Mut kyllä tän vielä kestää =)

Ja juu, mulla on tosiaan ihana mies :heart: Ei kyllä juurikaan koskaan noin romanttinen kuin mistä teille kerroin, mutta näköjään joskus osaa yllättää :LOL: Välillä pelkään ihan kauhesti, että vauva-aika pilaa parisuhdetta, ja välillä taas olen niin luottavainen tulevaisuuden suhteen, että en ollenkaan tajua miten saatan sitä välillä pelätä... No, aika näyttää miten käy, mut ainakin nykytilanne on tosi hyvä :heart:

Napa mulla on tehnyt matkaansa pintaan hitaasti mutta varmasti aivan raskauden alkumetreiltä saakka. Nyt on vielä ihan himpsun verran kuopalla, mutta lähes jo samalla tasolla muun vatsan kanssa. Vatsaa myös kutittaa eniten tuosta navan ympäriltä ihon venyessä. Mielenkiintoista tuota kehitystä on ollut seurata :LOL:

Shuri ja Onni-Ilona 29+1 (voi jestas aika kuluu nopeasti..!:D )

Kyllä mäkin siihen porukkaan kuulun, joka ei mitenkään hirveästi nauti raskaudesta. Pyörittelen vaan lähinnä silmiäni, kun joku päästää suustaan sen naurettavan "raskaus on naisen elämän parasta aikaa"-lausahduksen. No ei kyllä ole. Tää on lähinnä ärsyttävää aikaa, sellainen pakollinen paha vauvan saannissa. Kyllä mä sen vauvan haluan mutta selkeästikään en ole sellainen nainen, joka ois luotu olemaan raskaana tai jolle se ois jotenkin äärimmäisen helppoa tai joka voisi sanoa nauttivansa siitä. Kyllä mä ihan varmasti nautin enemmän sitten siitä ajasta, kun en enää ole raskaana.

Ja sitten on kamala ihminen, kun myöntää tommosen asian, koska kaihan kaikkien naisten pitäisi olla innoissaan raskausajastaan. Se rinnastetaan kai helposti siihen, ettei sitten oo innostunut lapsestakaan, vaikka ne on itseasiassa kaks eri asiaa. Se vauva ja raskaus siis. Mun mielestä on hyvä, että puhutaan siitäkin, ettei raskaus kaikille vaan oo niin mukavaa aikaa ja uskalletaan myöntää se, että itseasiassa jopa inhoaa raskaana olemista.

Mä olen kyllä peräti sanonut ihan ääneenkin, että musta on kivaa saada vauva mutta tämä raskaus on useimmiten ihan hanurista. Se herättää outoja mulkaisuja mutta mä seison sanojeni takana ja voin sitten kyllä luetella, miksi mä en tanssi kukkakedoilla ja karkeloi hihkuen, että tää on mun elämän ihaninta aikaa! Ymmärtäköön ihmiset tai ei, se ei ole mun ongelma.

Mutta joo, viime aikoina oon ollut kumman energinen ja siitä oon kyllä tykännyt :D Oottelen vaan, että koska nuupahdan taas mutta onhan tää hienoa, kun saa päivän aikana hirveästi tehtyä kaikkea ja töissäkin on tarmokas. Ja tottakai raskauteen liittyy myös mukavia ja ihania asioita, kuten vauvan sydänäänien kuuleminen ja potkujen tunteminen ja kyllä tää mahakin on musta kiva (tosin en mahdu mun juhlamekkoon ja se harmitti) mutta enimmäkseen odottelen kyllä syyskuuta miettien, että aika vois mennä piirun verran nopeempaa vielä.

Niin ja mun napa ei ihan niin syvä kuoppa enää oo, näen jopa sen pohjan! :D

Sannimarja ja nöpsönen 27+1

Yhteistyössä