Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Nyt kun lueskelin tarkemmin tuota netistä löytyvää synnytystoivelista-juttua, niin kyllähän tuo vaikuttaa aikalailla luomumyönteiseltä ja kaikenlaista lääkkeellistä kivunlievystä ja muita toimenpiteitä vastustavalta. :x Ehkäpä ne muutamat toiveet muistaa kertoa ilman muistilistaakin =) ja loput sitten omalla painollaan.

Mirot kyseli maidon tulosta - mulla on rinnoista tihkunut esimaitoa jo jostain rv 22 jälkeen, joten liivinsuojat on ollu siitä lähtien käytössä. Paljon ei onneksi tissit vielä vuoda, mut sen verran kuitenkin et olis liivit läikillä jos en suojia käyttäis. Natusanin kertakäyttöiset liivinsuojat on hyviä, niitä voin suositella (ainakin tässä vaiheessa kun vähän vaan tihkuu). Onko kukaan kokeillut kestoliivinsuojia?

Anskulille tsemppiä ja myös muillekin, joilla lähtö jo lähellä! :heart:
 
Anskulille tsempitykset :hug: Hyvän kokoinen on jo vauva!

Maitoa on minulla tullut ihan muutamaan otteeseen tilanteessa jossa olen esikoiselle antanut maitoa pullosta ja ollaan samalla sylikkäin istuttu. Rinnat ei mullakaan ole kasvaneet yhtään tässä raskaudessa, mitenhän käy kun maidot nousee.

Sairaalaan tosissaan ei kannata kauheasti omia vaatteita raahata, kotiinlähtövaatteet vaan. Meilläkin oli ruokaa ja juomaa saatavilla yllin kyllin ympäri vuorokauden, herkkuja sitten tulikin tuliaisina. Lakuja ajattelin ottaa myös edistämään vatsan toimintaa, maistuu paremmalta kuin luumut :p

Huomenna taasen neuvolaan...

Muoks, kestoliivinsuojat ei mulla pitäneet ainakaan aluksi kun maito nousi ja sitä suihkusi oikein urakalla. Mutta sitten kun maidontulo tasaantui ne toimivat hyvin.
 
Endotar, kaikki sympatia sulle! :hug: Kun kuulin, että oli kohdunkaula kokonaan hävinnyt, niin tuli itselle kyllä niin hyvä mieli, etten ole turhaan kärsinyt kaikkia kipujani. Tuntu niinku palkkapäivä ois ollu :LOL: Harmittaa sitten, että jotkut joutuu kärsimään ihan turhaan :( Cinnamo, toivottavasti sulla ei ole sellainen tilanne!

Toivelistaa synnytykseen en ajatellut kirjoittaa. Ajatuksena on punnertaa lapsi ulos jotenkin konttaus tai polviseisonta-asennosta, mut kyselen sitten kätilöltä eri vaihtoehtoja. Se elokuvista tuttu selinmakuu on kyllä pois suljettu, kun mua alkaa oksettaa ja pyörryttää tosi nopeasti jos menen selinmakuulle.

Anskulille pidän peukkuja, että kaikki menee hyvin!

Maitoa ei ole rinnoista tihkunut tipan tippaa, mut en ole kyllä siitä ollut huolissani. Monillahan maito nousee rintoihin vasta synnytyksen jälkeen. Rintojen koko mulla voikin sitten vaihdella päivittäin. Mut on ne selkeesti kasvanu siitä mitä oli. Ennen käytin liiveistä kokoa 75B tai 75C (B oli usein liian kapea, C liian syvä...) ja nykyään käytän 85C, jotka joskus kiristää ja joskus jää vähän tyhjääkin kuppeihin.

Shuri ja Onni-Ilona 37+3
 
No, enhän mä mihinkä keskustaan uskallakaan lähteä, ku äsken kävin vessassa ja klöntti limatulppaa tuli pihalle supistusten saattelemana. |O Täyty tulla tänne heti panikoimaan. :LOL: Jos sitä lähtis tuohon lähelle pienelle kävelylle ja kaveri on tulossa kylään myöhemmin iltapäivällä, ni jos sais ajatukset johonki muualle ellei suppailut jatku kovin kipeinä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shuri:
Endotar, kaikki sympatia sulle! :hug: Kun kuulin, että oli kohdunkaula kokonaan hävinnyt, niin tuli itselle kyllä niin hyvä mieli, etten ole turhaan kärsinyt kaikkia kipujani. Tuntu niinku palkkapäivä ois ollu :LOL:
Voin hyvin kuvitella voittajafiiliksen :D, mulle tosiaan oli aikamoinen pettymys kuulla että kanavaa on vielä reilusti jäljellä. Monet on just sillä "pelotellu" että synnytys kestää tosi kauan jos ei oo paikat yhtään kypsyny siinä vaiheessa kun synnytys käynnistyy, mut ei kai se välttämättä aina niinkään mene. Silti mietityttää mahdolliset kivunlievitykset ym., ettei ne sit turhaan pitkittäis synnytyksen etenemistä. Haluaisin ainakin mahdollisimman pitkään pysyä jaloillaan ja liikkua, tai siis niin pitkään kun se hyvältä tuntuu. Haluaisin myös ammeeseen avautumisvaiheessa, ja ponnistaa sit joko jakkaralla tai konttausasennossa. Mutta tosiaan, eipä sitä koskaan tiedä miten homma etenee, turha liikaa suunnitella etukäteen!

 
Hui,kun on monella jo jännät paikat.

Anskulille kovasti tsemppiä! :hug:

Mirot: Mulla on pikkusen tihkunu maitoo,mutta ei paljookaan.Jos vähän tissistä puristaa,niin sit tulee.Mutta ei se mitään,vaikkei tuliskaan,maitohan nousee kait pääsääntöisesti sitten vasta noin 3 päivänä synnytyksestä.

Toivelistaa en kirjota.Ainoo ehto mulla on,joka on myös ehdoton vaatimus,että jos tulee repeämiä,niin opiskelija ei saa ommella. :kieh: Muuten toivomuksena kaikki kipulääkkeet tänne heti. :LOL: Mulla myös diagnosoitu migreeni ja oon kyllä vedelly molemmissa synnytyksissä ilokaasua ihan huolella,ilman sivuoireita.Joillekkinhan se voi aiheuttaa pahoinvointia.

Pitiköhän mun muuta kommentoida...? Jaa niin,Menninkäistyttökö sitä limatulppaa pongas?Mulla se tais lähtee jo kolme viikkoa sitten,mutta ei oo merkinnyt kyllä mitään synnytykseen viittaavaakaan.Pojista sen lähtöä en oo edes huomannut.

En nyt muista muuta kommentoitavaa.Ens viikolla neuvolalekuri,jolta saan sit toivonmukaan lähetteen synnytystapa-arvioon,mikäli pieni on vielä perätilassa.

Heppuli ja Kerttu 34+3 (La 26.9 )
 
Piiitkästä aikaa kirjoittelen (varmaan maaliskuussa olen viimeksi kirjoitellut).

Menninkäistyttö, mulla tuli kanssa tänään limatulppaa kahteen otteeseen. Esikoisen kanssa limatulppa tuli kokonaisena maanantaina ja keskiviikko aamuna hän syntyi. Vähänkö alkaa jo jännittämään, että taitaa synnytys olla lähellä.

Huomenna mulla on synnytystapa-arvio Kättärillä. Tulee kyllä just hyvään aikaan :) Kauheeta vihlontaa ollut koko päivän tuolla alapäässä.

Napsumista on kuulunut mahasta tavallista enemmän ja väsymys on kova.

Iski vähän paniikki päälle, kun vauvalle on hankkimatta yhtä sun toista pientä (vaippoja, tutteja jne.) ja sänkykin on vielä hakematta (on säilössä mun äidin luona). Mutta ehtiihän noi mies hoitaa sillä aikaa, kun olen sairaalassa.

Meilläkin on huolena esikoisen hoito synnytyksen aikana tai lähinnä jos syntyy päivällä ja kaikki ovat töissä. Toiset isovanhemmat ovat 600 km päässä mökillä. Lupasivat kyllä lähteä heti ajelemaan, jos jotain alkaa tapahtumaan.

Paljon olisi kirjoitettavaa, mutta pitää lähteä esikoisen kanssa ulkoilemaan.

Anu 36+1 la 14.9
 
Alkuperäinen kirjoittaja Endotar:
Mirot kyseli maidon tulosta - mulla on rinnoista tihkunut esimaitoa jo jostain rv 22 jälkeen, joten liivinsuojat on ollu siitä lähtien käytössä. Paljon ei onneksi tissit vielä vuoda, mut sen verran kuitenkin et olis liivit läikillä jos en suojia käyttäis. Natusanin kertakäyttöiset liivinsuojat on hyviä, niitä voin suositella (ainakin tässä vaiheessa kun vähän vaan tihkuu). Onko kukaan kokeillut kestoliivinsuojia?

Mulla sama, rv22 lähtien tullu maitoa... Sekin tuntuu riippuvan päivästä, eli välillä tulee oikein urakalla ja välillä muutama tippa... Liivisuojia on kyllä pakko käyttää... Olen käyttänyt pääasiassa kestosuojia, ne sopii just tällaseen pienempään vuotoon... Käytin ihan niitä mitkä oli äitiypakkauksessa ja sitten ostin yhdet Ainun suojat... Ne on ollu muuten hyviä, mutta reunoista jää välillä painaumia tisseihin, kun ne on sellaset kovat ja kaikki nukka varsinkin värillistä liiveistä jämähtää kiinni niihin reunoihin... Kertiksestä olen käyttäny Pirkkaa ja ollu ihan kelvollisia, joskin paksuja? Tuntuu, että kaikki kertikset on paksuja?? Ne sellaset tarralliset on ihan turhia, ei ne silti pysy paikallaan...

Itse en myöskään kirjoita mitään listaa synnytystä varten... Mulla on toivomuksia, mutta en suunnittele etukäteen ja mennään tilanteen mukaan joka tapauksessa... Jumppapallolla haluaisin istuskella ja ammetta kokeilla... Kivunlievityksessä mikään ei oikein erityisesti houkuttele, mutta otan senkin tilanteen mukaan ja mitään en erikoisesti vastusta..

Lähden synnytykseen mahdollisimman avoimin mielin ja yritän kuunnella kehoani ja muistaa vaan rentoutua ja hengittää, katsotaan mihin sillä pääsee :)

On täällä tosiaan aika moni "oireinen", kohta niitä vauvoja alkaa satamaan :) Halit sitä tarvitseville :hug:

Onko kellään kokemusta onko toi verenpaineen nousu kuinka tavallista loppuraskaudesta? Mulla siis perusarvot aina ollu jotai +-120-70...

Lara- ja Väkkärä rv34+6 (LA 23.09.)
 
Lara, mulla nousi esikoisen kanssa verenpaine kylläkin viikkoa ennen la:ta lukemiin 99/147. Mulle sanottiin, että on aika tavallista. Jouduin kyllä käymään kaksi kertaa Kätilöopistolla kontrollissa tuon viikon aikana.
 
Lara, miten sun supistelut nyt kun se estolääkitys on loppunut, onko muutosta? Tuli vaan mieleen :)

Ja noista liivinsuojista vielä, kun noita kestoliivinsuojiakin löytyy monelta eri valmistajalta ja erilaisia, niin kuulisin mielelläni kokemuksista! Esim. Myllymuksuilla näyttäis olevan ihan kivannäköisiä, ja voishan niitä tietysti ommella itsekin...
 
Täälläpäs tapahtuu! :) Monella sen kuuloista vaivaa, että varmaan ensi viikolla viimeistään alkaa vauvoja tipahtelemaan.

Maidosta oli ollut puhetta, täällä ei ole vielä mitään vuotoja ollut havaittavissa, mutta selvästi nänninpäät on erinäköiset, joten eiköhän se nouse sieltä sitten kun saadaan vauva ulos.

Sairaalakassin pakkasin eilen, ja vauvalle valkkasin vaatteet valmiiksi, tuli sellainen olo, että lähtö voi tulla koska vaan :) Tänään pesinkin sitten ikkunoita, josko saisi asioihin vähän vauhtia, vaikka ei vielä kiirettä synnyttämään olekaan.

Synnyttämään ajattelin lähteä ilman mitään listoja. Kun en yhtään tiedä, mitä on tulossa, niin jotenkin kauhean vaikea on mitään etukäteen toivoakaan. Mennään tilanteen mukaan :D

Omaa napaa sen verran, että alaselkää on juilinut nyt oikeastaa viime viikon neuvolalääkäristä saakka. Tuolloinhan paikat olivat toista senttiä auki, pehmeät, ja kohdunkaula hävinnyt. Jospa tämä juiliminen availisi paikkoja pikkuhiljaa enemmän, ja itse synnytys olisi sitten helpompi? Toivossa on hyvä elää. Itse tässä asennoitunut siihen, että laskettuun ei ehkä päästä, mutta ei kai se ole harvinaistakaan, vaikka se venyisi yliaikaiseksikin..

Synnytystapa-arvio olis kahden viikon päästä, saa nähdä ehtiikö sinne mennessä vaavi jo maailmaan :D

Katrin ja mini 36+5 (la.10.9)
 
Huh, onpa jännät paikat monella jo!!! :D TSEMPPIÄ KAIKILLE JO ETUKÄTEEN!!!
Ihan kateeksi käy! No eiköhän se ennemmin tai myöhemmin itselläkin ole edessä!:)

Itse ajattelin kyllä pakata sinne sairaalakassiin oman oloasun ja yökkärin... käytän sit jos käytän... muutenkin varmaan tulee pakattua vähän liikaa kamaa mukaan, mutta mun mielestä se on ihan sama! Kuitenkin kassi tulee mukaan, niin on ihan sama onko kassissa paljon vai vähän tavaraa!:D Yleensäkin aina pakkaan reilusti tavaraa joka paikkaan, mutta ei se koskaan oo kaduttanutkaan...eihän niitä tartte sit käyttää jos siltä tuntuu!:)

Monilla tuntuu jo tihkuvan maitoa... Hmm... täällä ei kyllä ole vielä maidosta tietoakaan.. toivottavasti se ei tarkoita sitä, etteikö se nousis sitten nopsaa kuitenkin synnytyksen jälkeen!

Te joilla on kokemusta niin paisuuko tissit paljonkin sitten, kun maito nousee? Vai voiko olla, että tissit kasvaa tässä raskauden aikana runsaasti, mutta sitten maidon nousun yhteydessä ei enää niin paljon? Mulla on nimittäin kuppikoko kasvanut jo alkuvaiheessa 75B:stä 80 D:hen!!! Joskus olen jopa haaveillut silikoneista, mutta nyt näiden jauhopussien kanssa kaipaan kyllä omia pienempiä tisuja jo!!!

Täälläkin supistelee pissahädän yhteydessä ja pissaamisen jälkeen myös!

Nasunaskali ja Nasu 35+3 (LA 19.9)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Endotar:
Lara, miten sun supistelut nyt kun se estolääkitys on loppunut, onko muutosta? Tuli vaan mieleen :)

Ja noista liivinsuojista vielä, kun noita kestoliivinsuojiakin löytyy monelta eri valmistajalta ja erilaisia, niin kuulisin mielelläni kokemuksista! Esim. Myllymuksuilla näyttäis olevan ihan kivannäköisiä, ja voishan niitä tietysti ommella itsekin...
Mäkin kuulisin mielelläni kokemuksia noista suojista :wave:

Luulin kanssa että noi supistelut muuttuis johonkin kun lääkitys loppuu... Mutta itseasiassa olo ollu aika samanlainen? Sellaset säännöllisest supistukset on tuntunu loppuvan ja sellaset epäsäännölliset lisääntyny? En mä oikein osaa ehkä sanoa... Viikotki kai vaikuttaa, lääkäri sano ainaki että 30-32 viikoilla usein supistelee herkemmin kun kasvu on silloin kovinta (?? )... Että jos sen yli pääsee niin pitäis helpottaa?

Mä oon varmaan jotenki sekasin ku oon yhtäkkiä kauheen positiivinen ja onnellinen :LOL: Harvinaisen energinen olo, paistoin just kasan lettuja ja hyvin jaksoin seistä hellan vieressä... Varmaan kipeeks tulossa :whistle:

Nasunaskali:
Mullakin kuppikoko menny jo 70B--> 75-80C. Osastolla kun olin 4 päivää niin maito nous oikein urakalla ja sillon ois tarvinnu D- kuppia... Ja se ei ollu edes se oikean maidon nousu vaan edelleen sitä ensimaitoa mutta enemmissä määrin... Hyvinkin siis voi väliaikasesti kuppikoko nousta kupilla ta kahdella!
 
KYLLÄ KUULKAA KOHTA ALKAA VAUVOJA TULEMAAN!!!! TSEMPPIÄ H-HETKEEN!!!!

Itse ollaan vielä yhtenä kappaleena. Vatsa joka paikassa edessä ja kävely alkaa olemaan hiukkasen hankalaa.

Nasunaskali Noista rintojen kasvusta. Mulla ainakin kotin lähtiessä synnäriltä rinnat oli TOSI VALTAISAT kun maito oli noussut. Muistan kun kotona saunassa rinnoista oikein suihkusi maitoa........hiukan oli noloa ja hämillistä vaikka ihan normaaliahan tuo on kun on lämmön vaihtelua.

Mua häiritsee ihan tonnilla se että ei ole tehty sitä vauvan kokoarviota. Entäs tehdäänkö kaikille (siis tarkoitan uudelleensynnyttäjillekin) tuo synnytystapaarvio tai mikä sen virallinen nimi onkaan? Millä viikolla? Siitäkään ei ole puhuttu mitään.....hoitajalle on aika ensiviikolla ja lekuri vasta kahdenviikonpäästä.

Sairaalakassin sisällöstä sen verran että en meinaa ottaa omia vaatteita kuin kotiintulovaatteet. Siellä on yökkärit ja sukat (kunnon pussukat :LOL: ). Ei viimeistä muotia mutta ei tarvi olla huolissaan pesuista ja vaihtaa saa niin usein kun haluaa kun mulla ainakin välillä oli ihan veressä.....Trippimehua otan myös mukaan. Meillä ainakin oli aina samaa keltaista juomaa joka lopulta alkoi tulemaan jo korvista ulos....Rintakumit sai sairaalasta. Ainakin silloin.

Ninnananna ja Sintti 34+6 (LA 23.9)
 
Moikka!

jaa-a aika pian tulee seuraava vauva, tsemppiä kaikille.
Itsellä on tosi väsynyt ja raskas olo....lonkkia ja selkää kolottele ja olo on niiiiiiin kypsä |O
Vois syntyä jo.....

Mä ostin noita kestoliivinsuojia, ennen oon käyttänyt vaan noita kertiksiä, mutta niitä menee niin paljon.
sairaalalaukussa on jo liivinsuojia, liivit, alushousuja, lansinoh voidetta, pari kirjaa. Toki sinne vielä muutakin tulee.
Vauvalle on kaikki valmiina, paitsi pieniä vaippoja pitää vielä ostaa ja ajattelin hoitaa sen homman tänään.
Mutta nyt pakko lähtee kauppaan, jos samalla ostais herkkuja toinne sairaalakassiin, voipi vaan olla syöty siiheks kun lähtö tulee :LOL:

Miia ja Kerttu-Inkeri 35+6 (9.9.)
 
Yvi
Tänään saapui postissa huuto.netistä ostamani Glamourmomin imetystoppi ja täytyy sanoa että vaikuttaa tosi hyvältä! Testasin sitä päälle ja on mainio, tukee oikeasti hyvin ja mekanismi vaikuttaa käytännölliseltä. On vielä hyvän näköinenkin. Tommoinen pitää saada toinenkin. Ei sitten tarvitse erikseen kalliita imetysliivejä. Kangas joustaa joten jos rinnat kasvaa vielä niin toppi mukautuu. Tommoisista siis puhun: http://www.pientenparhaaksi.fi/product_catalog.php?c=142

Miten te muut joilla on koira/koiria, olette ajatelleet tehdä niiden kanssa kun lähtö koittaa? Mietin pitäisikö noi kaksi otusta viedä ihan hoitolaan pariksi päiväksi sitten. Mies haluaa varmaankin viettää mahd. paljon aikaa sairaalassa eikä kerkeä kotona koiria hoitaa ja vahtia. Toinen on vielä puolivuotias pentu joka saattaa tuhota jäädessään pitkäksi aikaa yksin.. Saisi keskittyä ensimmäset päivät ihan vaan kokonaan vauvaan. :heart:

Kävelin eilen lähes 10 kilometrin lenkin! Mutta kun oli päästävä suolle kaverin kanssa valokuvaamaan. Kyllä kannatti köpötellä, tässä tulos



yvi tasan 37 viikkoa
 
ninnananna Kyselit synnytystapa-arviosta uudelleensynnyttäjillä. Jos edellinen synnytys on ollut normaali alatiesynnytys niin sitä ei tehdä. Mutta jos esim. jouduttu käyttämään imukuppia niin silloin pitäisi koko ja tapa-arvio tehdä uuden tulokkaan kohdalla. Tässäkin asiassa voi olla erilaisia käytäntöjä eri kunnissa. Turhaahan siihen on rahaa käyttää jos on jo kerran todettu, että alatiesynnytys onnistuu. Tietenkin vauvat voi olla hyvinkin eri kokoisia, mutta kai se pääsääntöisesti ajatellaan, että kun sieltä on jo vauva mahtunut tulemaan niin mahtuu nytkin :)
 
Jopas on tullut tekstiä!:D Pitää alkaa lukemaan läpi. Sen verran vilkaisin, että jännät paikat alkaa monilla olla! Tsemppiä vaan, jokohan Anskuli mahtoi lähteä tositoimiin?:) Meidän esikoinen painoi syntyessään juuri tuon 2530g.:)

Maidontulosta: Mulla ei ole tässäkään raskaudessa tullut tippaakaan maitoa vielä, esikoisestakin se maidontulo alkoi vasta synnytyksen jälkeen. Tai no, sen mitä sitä tuli. Lisämaitoa piti kuitenkin antaa pienelle jo synnärillä, ja lopulta kuukauden jaksoin antaa rintaa korvikkeen lisäksi. Maitoa multa ei juurikaan tullut ja ne imetyshetket ei todellakaan olleet mitenkään miellyttäviä. En siis ole kovin toiveikas imetyksen onnistumisen suhteen tämänkään kohdalla, mutta mitään paineita en asiasta aio ottaa, onnistuu jos onnistuu, jos ei niin ei. Meinasin tirpasta anoppia kun tuli tyttöä laitokselle kattomaan ja hoitaja just toi tytölle maitopullon. Anoppi tokas että "Miksi se nyt tuolla tulee, oikeaa maitoahan sen pitää olla!" :kieh: Teki mieli sanoa, että rouva on hyvä vaan ja imettää itse sitten, saatana. :kieh: :kieh: Oikein mukava ihminen noin muuten, mutta tuo kommentti sai kyllä multa karvat pystyyn, liekö hormoneillakin oma osansa.:D :whistle:

Sairaalakassia en ole vielä edes miettinyt kummemmin, viimeksikin pakkasin sen vasta siinä lähtiessä. En ota mukaan kuin omat vaatteet kotiutumista varten, shampoot, hammasharjan ja tahnan. Ukko voi sitten tuoda suklaata tai lakuja, tai mitä mieli milloinkin tekee.:D Meiltä kun ei ole montaa kilsaa sairaalaan. Läppärin kyllä taidan ottaa mukaan tällä kertaa, viimeksi sairaalassa meni 5 päivää ja oli niin uskomattoman tylsää, että ei tosikaan. Kirjoja luin ja ristikoita tein, tyttö vain nukkui, heräsi kolmen tunnin välein syömään ja sitten taas nukkui. Itse en saanut montaa tuntia unta koko tuona aikana, jatkuvasti yötä myöten huoneessa rampattiin tai jonkun vauva itki. Mutta sellaistahan se on.:D Nyt todellakin toivon sairaala-ajan jäävän lyhyeksi, jäi jonkinlainen "kammo" sitä kohtaan viime kerrasta. :$

Olo on edelleen hyvä, yöllä ei tarvitse herätä vessaan ollenkaan. Yöunet on yleensä 8-10h, esikoinen vetelee 13-14h yössä. Nukkuu myös parin tunnin päiväunet, itse en ole päivisin nukkunut, tulee jotenkin niin "pöhnä" olo päikkäreiden jälkeen. No, kohta nuo yöunet on historiaa, ainakin hetkeksi. :xmas:

Huomenna ois sitten neuvola tuon tarjonnan vuoksi, perätilassa siis oli vielä viime viikolla. Jos huomenna vielä on, niin sitten ultraan ja Oysiin jatkoa miettimään.

Jaksamisia kaikille huonoihin vaivoihin ja kolotuksiin, yrittäkää kestää vielä tovi! :hug:

Lahopää & Tuhto 35+3 (? Ei enää tahdo pysyä laskuissa mukana, aika on alkanut mennä taas niin hurjaa vauhtia)
 
Tässä tällainen tapa laskea painoarvio... Löysin netistä, en tiedä onko vedenpitävä, mutta omalla kohdalla menis tämä tulos ihan käyrällä! Pakko olla ainakin suuntaa antava!

Mittaa vyötärönympärys ja kerro se SF- mitalla = vauvan painoarvio
Itselläni menee näin: 96cm x 30 cm = 2880g
Tuloksen mukaan menee 3,5kg käyrällä, kuten tähänkin asti!

Käyrän voi tarkistaa syöttämällä aikaisempia painoarvioita laskuriin:
http://www.tekay.fi/chart/efw.php
 
Heips kaikille! Kyllähän on taasen tapahtunut... Voimia kaikille!!

Neuvolalääkäri oli viime viikolla ja käynti oli kyllä melkoinen pettymys :'( En saanu mitään painoarviota ja lääkäri ilmoitti heti, että on vain tämän kesän kokemus meistä äideistä :(
Terkka anto viikon päähän uuden ajan koska RR ollut normaalisti noin 105/70 ja ny oli pompsahtanu 135/75.

Maitoa on myös tihkunu tasaseen tahtiin sieltä rv 22. En oo mitään suojia käyttäny, kun muutenkin liivit ja kaikki ylimääräinen ahdistaa ja painaa kylkiä :/ Rinnat turpos jo heti alkuraskaudessa B80 -> C80..
Imetysliivit ostin kokoa D80.. Aikas hurjaa :LOL:

Kaikki on kotona laitettu valmiiksi pikkuista varten ja juuri tänää mietin, että tekisi niin mieli jo pinnasänkyynkin laittaa lakanat ym :) Mutta jos sitä kumminkin malttaisi.. Odotustahan voi olla vielä noin 4vk..

Supistuksia ollut nyt eilis illasta tähän hetkeen taukoamatta.. Sinänsä mukavempia, kun menkkakivut, kun helpottaa aina hetkeksi.. Niin joo ja limatulppa tuli pihalle neljä päivää sitten suihkussa..

Täällä koiria kolme ja hoitajan olen varmistanut kotosalle. Ennen kotiutusta koirille tuodaan vauvan riepu haisteltavaksi ja kun vihdoin joskus kotiin pääsemme, niin ajattelin itse mennä ensin tervehtimään koiria ja sitten vauvan kera..

hmm.. varmaan olisi ollut vielä jotain, muttei juuri nyt muista enempää :D

RV 36+3
 
Yvi, upea kuva!

Alkuperäinen kirjoittaja Tähtirata:
Kaikki on kotona laitettu valmiiksi pikkuista varten ja juuri tänää mietin, että tekisi niin mieli jo pinnasänkyynkin laittaa lakanat ym :) Mutta jos sitä kumminkin malttaisi.. Odotustahan voi olla vielä noin 4vk..
Meillä on ollu pinnasänky pedattuna jo varmaan kuukauden päivät :LOL: Ja muutkin lakanat ym. on jo pesty ja silitetty. Tietty pinniksessä on päiväpeite, niin ei pölyynny.
 
Anskulille tsemppiä, jokohan siellä ollaan tositoimissa. :hug:

Lara--, epäilisin, että tuo laskukaava voi päteä ns. normaalikokoisille ihmisille (olipa fiksusti ilmaistu :D ). Itse olen melkoinen korsto ja vyötärönympärys sen mukainen, joten se jo nostaisi vauvan painoarvion taivaisiin, vaikka sf menee himpun verran keskiarvon alla ja painoarviot on tähän asti ollut keskikastia.

Mä odottelen, että mies saisi ruuvattua pyörät pinniksen alle (suosittelen lämpimästi, helpottaa siivoamista ja tarvittaessa voi tuudittaa sängyssä!), jotta pääsen petaamaan kaiken valmiiksi. Sitä valmiiksi pedattua sänkyä on niin kiva ihailla aina itse nukkumaan mennessä. :heart: Tällä viikolla saapui ihana vaaleanpunainen raunasuoja postissa ja äitini osti ihanat vaaleanpunaiset lakanat sänkyyn. Kyllä pikkuprinsessan kelpaa! :heart: (Ja olisi syytä myös olla se prinsessa! :LOL: )

( . ) Neuvolassa käyty ja tulokset seuraavanlaiset:
rv 35+2 (32+1)
Paino +255 g/vk (+111,7 g/vk) Yhteensä nyt +8 kg
Turvotus + (-/+) En tiedä, miksi on noin kirjannut, kun sanoin, ettei turvotusta ole!?
RR samoissa
U-Prot +- (-)
U-Gluk - (-)
Sf 31 (29)
Tarjonta rt (rt)
Syke + 134-141 (+ 135)
Liikkeet ++ (++)

Mun yllätyksekseni vauvan pää on kuulemma jo todella alhaalla (rv32 oli vielä korkealla). Tämän vuoksi otti jo nyt streptokokki B-näytteen, vaikka olisi muuten voinut jättää ensi viikkoon. Jos vaikka ehdin sitä ennen synnyttämään! :eek: Anteeksi nyt vaan, mutta jos se vauva on kerta jo niin alhaalla, niin miksei mulla ole sitä mangoa persuksissa?!?
No, ehkä neuvolan täti erehtyi. Lähete synnytystapa-arvioon lähtee tällä viikolla, joten ehkä pääsen sinnekin kahden viikon kuluessa ja nähdään,, mikä on todellinen tilanne alakerrassa...


Vauvaantumisuutisia odotellessa,
Epeti 35+2 (LA 20.9.)
 
Rinnat siis kasvaa vielä...jeee... :| No, se voi olla, että kuitenkin tää sama "uus" kuppikoko viel menee..:D Ja kunnon imetysliivit aion ostaa vasta tosiaan sitten, kun tietää paremmin koon.

Koiria tulee meillä hoitamaan mun vanhemmat...ne asuu kuitenkin tässä niin lähellä, että voivat tulla "hengailemaan" tänne meille ja pitämään koirille seuraa jne. Isä on eläkkeelläkin, että se ainakin pääsee koska tahansa. Jos tätä hoitovaihtoehtoa ei olisi veisin varmaan koirat sitten ihan hoitolaan! Siinä on kuitenkin miehellekin varmaan tarpeeksi hässäkkää, kun tekee mieli olla sairaalassa ja eipä tarvi sitten miettiä aikatauluja. Myös olen ajatellut, että mies saa sitten tuoda jonkun rievun tänne etukäteen haisteltavaksi, että koirat saa jo vähän nuunailla!:) Vähän kyllä jännittää kuinka koirien kanssa menee... Onneksi meillä on kaksi kerrosta ja yläkerta ajateltiin pitää ihan koiravapaana vyöhykkeenä!:)

Liivisuojista ei itellä oo tosiaan vielä kokemusta, mutta oon kavereilta kysellyt ja he kaikki kehui parhaaksi noista kertakäyttöisistä Ainu-merkkisiä... ja sanoivat, että alkuun kun maitoa tulee (jos tulee) paljon, nuo on paljon kätevämmät... mutta sitten kun maidon tulo tasaantuu niin vois olla ne kestosuojat paikallaan...

Synnytystapa-arviota ei täällä ole paitsi jos on jotain poikkeavaa tai lääkäri epäilee lapsen olevan esim. iso. Tossa 36 viikon tarkastuksessa lääkäri käsikopelolla antaa suuntaa antavan painoarvion ja vähän tunnustelee kuulemma mahtuuko lantiosta...että hyvin ympäripyöreetä touhua...

Täällä olis vielä kans lastenhuoneen viimeistelyä... kaikki on kyllä nyt pesty ja silitetty, mutta huonekalut täytyis järjestellä paikoilleen ja ostaa matto ja lamppu..:) Pinniksen ajattelin pedata vasta, kun tullaan sitten kotiin! Ja ajattelin sinne pinnikseen täkin, tyynyjen ja pyyhkeiden avulla sitten väsätä vaaville sellaisen turvallisen pesäkolon! :heart:

Nälkää joku täällä valitteli ja nälkä tuntuu itelläkin olevan koko ajan! Vaikka just ois syönyt tekis mieli syödä heti kohta lisää! Ja myös aamuöisin alkaa nälättää! En kyllä oo sit kuitenkaan viittinyt syödä, ettei mee ihan mahdottomaks!:D

Unettomuus on alkanut vaivata tosissaan.. mulla pyörii siis päässä kaikki mahdolliset jutut vauvaan ja synnytykseen liittyen jne. Vaikka kuinka yritän kääntää ajatuksia muualle, niin ei vaan onnistu..huoh.. no tässähän sitä harjaantuu valvomiseen oikeen urakalla.. nyt ärsyttää, kun tuntuu ettei päivisinkään saa enää päikkäreitä nukuttua..grrr :kieh:

Nasunaskali ja Nasu 35+3
 
Moi syyskuiset, taustalta huutelen :) Oon seurannut juttujanne aina välillä, itsellä myös la syyskuun lopulla mutta ei vaan ole tullut kirjoiteltua tänne, aktiivisemmin tuolla mun "vanhassa" pinossa.

Nyt oli kuitenkin pakko kommentoida noita kestoliivinsuojia. Niissä on ihan valtavat erot! Mä kokeilin viimeksi useampaakin halvempaa mallia ja kaikkien kanssa kävi samoin, että sisäpuoli (imupuoli) kutistui pesussa, kosteussulku ei. Lopputuloksena kivat ryttyiset suojat, jotka satavarmasti näkyivät kaikkien paitojen läpi, varsinkin kun mulla ei ollut missään imetysliiveissä mitään toppauksia.

Imetyksen loppupuolella sitten päätin kokeilla vielä yhtiä ja ostin nuo Myllymuksujen suojat ja voi että harmitti etten ollut niitä viitsinyt heti ostaa! Olivat ihanan pehmeät (muutenkin kestot ovat musta pehmeämpiä kun kertissuojat) ja tarpeeksi isot ettei niistä tullut ohivuotoja. Eivätkä kutistuneet mihinkään, pysyivät pesusta toiseen mukavan "lötköinä". Kävin sitten hakemassa vielä toisen parin ja nyt löysin kesällä kirpparilta jonkun itse tekemiä (uusia) samanoloisia suojia jotka heti hamstrasin. Eli voin lämpimästi suositella noita! Mulla ainakin toimivat tosi hyvin, nyt en aio muita käyttääkään.

Kyllä niitä vauvoja varmaan kohta on tähänkin pinoon alettava tulla! :D

Kvartti 34+1 (LA 28.9.)
 
No mutta täällähän on ollu jännittäviä hetkiä monilla !!!! Eikä siihen tottavie kauan enään ole kun vauvauutisia alkaa satelemaan :heart:

Tänään oli viiminen neuvolalääkäri ja kaikki oli ihan ok, ainut että pisussa oli proteiinit +\- mut siitä ei nyt ainakaan vielä pitäny panikoitua .. paikat oli vielä ihan kiinni ja sanoi ettei ihan heti ole ulos tulossa... ihanaa oli katsella ultralla pientä :heart: painoarvio oli 2700g joka vastasi noin viikkoa enemmän kuin nyt on ...

Vauvalle on nyt hommattu ihan kaikki ainut asia mikä pitää vielä hakea on kaukalo siskolta .... ostettiin quinny speedi- rattaat kun toi tuleva kaukalo sopii sitten niihin on kätevä sitten kauppareissuilla yms... Nyt voi sitten keskittyä tähän loppuodotukseen ilman suurempia hulinoita... mammalomakin alkoi viime pe ja on aika outoa kun ei tartte töihin mennä... lapset tykkää kun äiti on kotona kun koulusta tulevat =) enkä olis kyllä jaksanu yhtään kauemmin enään töitä tehdäkään....

Meilläkin on koira mutta luultavasti mies saa hoidettavakseen tämän asian kun on noi isommat lapset koulussa niin ei voi kuitenkaan sairaalassa kokoajan olla ellei sattuisi sitten v-lopulle synnytys... meillä matkaa sairaalaan n.45 km...

Liityn mukaan vaivastenporukkaan täällä eilen tuli siivoiltua koko päivä niin sitten kun menin vähän pötkötteleen meni alaselkä ihan jumiin se oli ihan kamala tunne kun ei päässy sängystä ylös... onneksi mies oli kotona ja sai sitten nostaa mut sängystä ylös :/ ei ollu kiva pääs melkeen jo itku !!!!

Yvi ompas todella ihana kuva =)

unikeiju + sisu 35+4 (la 18.9)
 

Yhteistyössä