Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Vielä piti kysyä, että millaiset käytännöt teidän sairaaloissa on vierailuaikojen/vieraiden suhteen? Mä oon tosi tyytyväinen, että täälläpäin on käytäntö muuttunut maaliskuussa ja sairaalaan saa tulla ainoastaan lapsen isä/äidin tukihenkilö! Eli ei siis ketään muuta koko sairaalassaolon aikaina! Tämä käytäntö on otettu voimaan äitien ja isien toiveesta ja tosiaan oon erittäin tyytyväinen tähän..ainakin näin esikoisen kohdalla. Haluan rauhassa tutustua vauvaan jne. enkä kaipais sinne kyllä ketään sukulaisia! B)

Nasunaskali ja Nasu 35+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nasunaskali:
Vielä piti kysyä, että millaiset käytännöt teidän sairaaloissa on vierailuaikojen/vieraiden suhteen? Mä oon tosi tyytyväinen, että täälläpäin on käytäntö muuttunut maaliskuussa ja sairaalaan saa tulla ainoastaan lapsen isä/äidin tukihenkilö! Eli ei siis ketään muuta koko sairaalassaolon aikaina! Tämä käytäntö on otettu voimaan äitien ja isien toiveesta ja tosiaan oon erittäin tyytyväinen tähän..ainakin näin esikoisen kohdalla. Haluan rauhassa tutustua vauvaan jne. enkä kaipais sinne kyllä ketään sukulaisia! B)

Nasunaskali ja Nasu 35+3
Vierailuajat onneksi Oysissakin tiukentuivat, nyt vauvan isä ja sisarukset ainoastaan pääsevät vauvaa katsomaan. Ajat on myös kuulemma nyt tarkat ja niistä pidetään kiinni. Vielä tammikuussa -09 oli meno aika lepsua, kävi ketä sattuu ja milloin sattuu.
 
Vierailulajat Satakunnankeskussairaalassa on kanssa onneksi rajatut ylimääräisiltä utelijoilta. Isä ja lapset saa käydä milloin vain. Isovanhemmat on tiettyinä kellonaikoina. Eli siis jatkuvaa ravaamista ei ole. Viimeksi meillä oli perhehuone ja ihan loistavaa kun se saatiin. Kätilö hiukkasen avusti asiaa että se saatiin kun toiveissa oli ja meillä aikas raju synnytys. Loistavaa kun ei tarvinut muista potilaista välittää kun itse oli heikossa kunnossa.

Voiko vauva "pompata" tuolta alhaalta takaisin ylemmäs. Eli siis viikko sitten neuvolassa todettiin että vauva on jo alhaalla, mutta nyt on hengittäminen taas raskasta kun istuu ja jotenkin tuntuu että maha on taas ylempänä....kuvittelenko?


Ninnananna ja Sintti 34+6 (LA 23.9)
 
Heppuli, juu, mullakin tuli limatulppaa pihalle jo pari viikkoa sitten ekan kerran, tänään vaan säikähdin ku tuli pari tosi kivuliasta supparia ja sitten sitä valahti ulos.

Yvi, aivan ihana kuva!

Nälästä, mulla on jotenkin ruokahalu kadonnut tässä parin päivän aikana, ei tee mieli syödä mitään, mutta pakko on jotain tunkea suuhunsa että tolpillansa pysyy.
Niin ja tänään en muuten ole oksuillut kertaakaan, kuvotusta on ollut jonkin verran mutta ei oo tarvinnut ihan pönttöä halailla.

ON: Suppailut laantuivat sitten siinä, kun limatulppaa oli tullut pihalle. Vauva on ollut siitä lähtien ihan kamalan aktiivinen, kylkiluut on tulleet ihan superaroiksi tässä päivän aikana ku poitsu on potkinut niitä melkein taukoamatta. Tuntuu ettei masussa olisi nukuttu puoltakaan tuntia kello kahden jälkeen. Melkein semmoinen fiilis, että tarvii oikein Panadolia ottaa noihin kylkiluukipuihin että kykenee nukkumaan.
Alavatsaa jomottaa ja illan aikana on tullut niin kovia vihlaisukipuja, että on pitänyt kaksinkerroin välillä mennä, kun on sattunut niin maan helevetisti. Vauvakin on tainnut painua entistä alemmas, peppu tuntuu ainakin alempana kuin pari päivää sitten.

Jos sitä yrittäis kohta mennä nukkumaan. Jos vaikka sattuu, että sitä taas aamuyöstä herää supistuksiin, niin ei olisi ihan superväsynyt. Nyt tuntuu että silmät painuu pakostakin kiinni, ihan hölmö olo.

Hyvää yötä kaikille ja jaksuja kipuilijoille! :hug:

mt & poika 35+2
 
Endotar : Taidanpa mennä siis petaus puuhiin :D

Nasunaskali Täällä myös jännitän hieman koirien reaktiota uutta asukkia kohtaan.. Itselläni dogo on kyllä, kuin ihmisen mieli ollut aina lapsia kohtaan, mutta on minusta kovin mustasukkainen.. Tärkeänä itse pidän, ettei koiraa saa joka käänteessä kieltää koskemasta vauvaan tai häätää aina pois, kun vauva on lähellä.. Sillä saa kyllä koirat toimimaan juuri ei toivotusti.. Koirien pitää myös saada tutustua rauhassa uuteen tulokkaaseen ja aina, kun voi kannattaa myös koira ottaa mukaan vauvan "hoitoon", Kun imetät ja hoitelet vauvaa, voi koiralle jutella samalla ja vaikka varpailla rapsutella ja antaa sen muka osallistua ettei tulisi tuota mustasukkaisuutta... Loppuviimein uskon kumminkin kaiken menevän hyvin.. Turvaportit ostin joka oveen, ettei kumminkaan tarvi miettiä uskallanko nyt mennä wc:hen ja jättää vauvan & koirat hetkeksi.. Turvallisuus ennen kaikkea pikkuisten kanssa :heart:
 
Koirista itse myös jännitin esikoisen aikaan, miten koirat suhtautuvat, meillä asustaa kolme koiraa. Suunnittelin juuri tuota samaa, että rättiä tms. haisteltavaksi etukäten, koirat mukaan vauvan hoitoon, rajoitukset ym. ja mustasukkaisuuksien välttämiset, kuulostaa niin tutulta =)
ns. vauvantuoksuisesta rätistä koirat ei välittäneet pätkääkään, ei siis mitään merkitystä. Vauvan tullessa sitten kotiin annoin ensimmäisenä koirien haistella vauvaa kantokopassa. Kaikki tulivat ensin innoissaan katsomaan mitä koppaa se mamma kantaa ja mitä herkkuja sieltä löytyy, mutta siellä olikin vain vauva. Urokset eivät välittäneet vauvasta vähääkään ennemminkin pelkäsivät eivätkä halunneet "koskea" vauvaan. Vapisevin jaloin tulivat sylistä haistelemaan kun oikein houkuttelin. Narttu oli taas kiinnostuneempi ja halusi tietää vauvan olinpaikan ja seuraili innolla hoitotoimia, sekään ei halunnut koskea, mutta halusi olla läsnä ja tuli "raportoimaan" vauvan itkiessä, heräsi kaveriksi yösyötöille jne. :D Nopeasti sekin kiinnostus meni ohi. Varsinaisia rajoituksia ja sääntöjä piti ottaa käyttöön vasta siinä vaiheessa, kun vauva alkoi ryömiä ja kontata.

Neuvolassa tänään käyty ja sain määräyksen/suosituksen vyöhyketerapiaan. Turvotusta, liikaa painon nousua, pahoinvointia ja päänsärkyä. Pissa puhdas ja paineet ok. Koska turvotus, päänsärky jne. ovat myös raskausmyrkytyksen oireita uusi neuvola on jo maanantaina. Itse epäilen pahoinvoinnin ja pääsäryn syyksi jumiutuneita hartioita. Vyöhyketerapia olisi perjantaina. Terkka suositteli vyöhyketerapeuttia stimuloimaan myös jotain synnytystä edistäviä pisteitä, koska epäilee vauvan olevan jo nyt päälle 3500 gr.

Lauren-78 ja poika 38+2 (la 31.8.)
 
Taas loppu unet lyhyeen... 5,5h tuli nukuttua... :/

Vierailuajoista... K-HKS:ssa isät saavat vierailla 9.00-19.00 ja vanhemmat ja sisarukset 17-19... Luulisin kyllä, että siellä muitakin käy? Oma äitini sai käydä mua moikkaamassa päivällä töiden jälkeen kun olin osastolla viimeks... Toisaalta kiva, että joustetaan hieman, mutta toisaalta äitien kannalta parempi ettei siellä kaikki ramppaa kokoajan? Ite henki koht otan mielummin vastaan laitoksella ja ollaan sitten kotona rauhassa... Mutta senki näkee sitten...

Viikot ne suhisee ohi!
Lara- ja Väkkärä rv 35+0 :heart: (LA 23.09.)
 
Tähtirata ja Lauren- 78 oli kiva lukea teidän ajatuksia koiruuksista ja vauvoista. Meillä on kaks narttudalmista ja jotenkin uskon kyllä, että kaikki tulee menemään hyvin! Uskon, että meidän neidit ei niin olisi mustasukkaisia ja kai sekin auttaa jo, että niitä ylipäätään on kaksi..ovat tottuneet olemaan päinsä myös. Luulen, että ne kans käy vähän nuuskimassa ja kyllästyy saman tien! En kuitenkaan myöskään ikinä uskaltaisi jättää pientä lasta ja koiraa yksinään samaan tilaan! Koirat on kuitenkin koiria...

Tähtirata olen ajatellut samoin, että pitäis ottaa koiria "mukaan" siihen vauvan hoitoon... ja pitäis olla mahdollisimman normaalisti eikä tehdä vauvasta "liian suurta" numeroa koirille.

Uskon, että se menee just niin kuin Lauren- 78 sanoi, että varsinaisia rajoituksia tulee sitten ottaa huomioon, kun lapsi alkaa liikkua... Mutta varmasti sekin menee sitten hyvin, kun koirathan saa kuitenkin tottua vauvaan koko ajan vauvan kasvaessa... Mutta tottakai silti vähän jännittää!

Grrrrr.. :kieh: Menee hermot, kun ei saa nukuttua... Oi kiltit hormonit antakaa mun nukkuaaaaaaaaaaaaaaa! Nyt just haluis nukkua varastoon ja kerätä voimia synnytykseen ja vauvan tuloon!

Nasunaskali ja Nasu 35+4
 
Huomenta!

Nyt tännekin sitten ne supistukset saapuneet! Viime yönä olin jo satavarma, et lähtö edessä, mutta ehei, tässä ollaan vielä. Alkoi vaan niin samanlaisesti kuin esikoisellakin. Alaselkäkivut pamahti päälle ja alkoi supistella jo aika voimakkaastikin noin viiden minuutin välein jo. vessassa sai rampata kun suoli tyhjeni. Mutta sitten ne vain loppui ja nukuin aamuun asti! On se jännä miten noi tunteet heittelee. Yöllä olin ,et enhän mä voi nyt viel lähtee synnyttämään , mutta aamulla olinki ihan pettynyt ku heräsin, ettei mitään enää. Ainut on, et selkä on vieläki kipeä, saapi nähdä merkkaako mitään. Edellisessä tyttö syntyi sit noista ekoista selkäkivuista noin vuorokauden päästä.
Varmaanhan mä kuitenki yhes koos viel kolmen viikon päästä :D....

primrose 38+1
 
piti heti ensitöiksi tulla kurkkaamaan onkohan lähtöjä tullut!!!Mites ANSKULI???PRIMROSELLAKIn kuullostaa siltä ettei enää kauan mene!

KESTOLIIVINSUOJISTA; aijon ostaa...ovat mun kokemuksesta ainakin paljon mukavammat kun kertikset...pehmeemmät!En muista minkä merkkiset mulla viimeks mahto olla mut ne oli tosi hyviä....nyt pitää ostaa vähän niinku arpomalla

OMAA NAPAA; Eilen tuli siivoiltua ja saunottua ja vielä sitä viimistäkin ja nyt on kaikki paikat ihan jumissa...oli vissiin rankat "jumpat". Miehen kanssa tossa aamulla naureskeltiinki et onko se tällästä sitte vanhanaki...kyllä niin hankalalta tuntu :LOL:!Mitään uutta ei tällä suunnala muuten ole :)

lennilokinpoika 34+6 (la.24.9)
 
Nonii, alkaa supistelijoiden määrä pikkuhiljaa lisääntyä, jännityksellä oottelen aina ku pinoa tuun katsomaan että onkohan jollekulle tullut lähtö.

ON: Mä sain viime yönä nukuttua yllättävän hyvin, yhteensä jonkun seitsemän tuntia, vessaan heräsin varmaan neljä kertaa mutta supisteluita ei tullut kertaakaan. Nyt on koko aamun tullut pieniä määriä limatulppaa...

Vierailuajoista, Tayssin sivujen mukaan siellä saa vierailla vain isä/tukihenkilö ja vauvan sisarukset kello 10-20 välillä. Itse kyllä toivoisin että mikäli lapsen isä lähtee tueksi synnytykseen, niin että mun äiti voisi kuitenkin käydä mua ja vauvaa katsomassa jossain välissä. Mutta en tiedä, kuinka tiukkoja ovat noiden juttujen suhteen. Pitää kysyä asiaa sitten siellä.

mt ja poika 35+3 (LA 20.9.)
 
Mua jännittää NIIN paljon kuka on seuraava joka synnyttää!! :flower: =) Se voi olla joku ihan yllättäväkin tapaus, jolla ei ole vielä mitään ihmeempää ollu :p

Mua supistelee n. kerran päivässä, yleensä pissalla käynnin aikana/jälkeen. Ens ti on neuvolalääkäri, mä oon ihan varma, että kohdunkaulaa on jäljellä yhtä paljon ku ennekin.. koska mitään tuntemuksia ei oikein ole ollut. Ainoastaan tossa heinäkuussa oli tosi paljon suppareita ja kipeitä, mutku neki on loppunu..tai vähentynyt. Ni oon varma, että kaikki on ihan normaalisti vielä :) Sitä jotenkin alkaa koko ajan enemmän toivoo, että jotain tapahtus... vaik parempi olis et vauva venais 37 viikkoon asti ;)

Maitoa mullakin on tullut jo ihan tosi aikasin.. olikohan viikkoja n. 20 kun ekan kerran paita meni märäksi :D Sitä tulee välillä enemmän ja välillä vähemmän.. ja on pitkiä jaksoja ku maidosta ei ole tietookaan. Joku sanoi mulle, että ei silti välttämättä tarkota, että maito nousisi.. Hassua, kun ite tietty ajattelee, että todellaki nousee ku näin aikasin sitä on alkanut tulemaankin.

Nasunaskali jutteli unettomuudesta, ja mulla samaa vaivaa yöunille mentäessä! Ei millään meinaa saada nukahdetuksi.. Ja eilen oikein jätin päikkärit väliin, että pääsisin nukkumaan ajoissa, mutta ei! nukahdin varmaan n. 01.. ja heräsin 06:40 :) Positiivista on, että en herännyt välissä kertaakaan! Päikkäreiden ottaminen onnistuu erittäin hyvin! Ja oon aina jossain vaiheessa päivää NIIIIN väsynyt, että tekee mieli vaan kiukutella :LOL: Miehen korvat on varmaan aika hyvin alkanut jo suodattaa näitä mun mielialoja :saint:

Sairaalakassin sisältöä ajattelin vähän muokata.. iteki mietin tota vaatetusta, että monet just puhuu, että on parempi käyttää vaan niitä sairaalan vaatteita, ja uskon sen. Tuskin siinä vaiheessa ees jaksaa ajatella mitään sen ihmeempää.. ja koska ne menee koko ajan johki sotkuun, niin loppupeleissä joutuisin KUITENKIN laittaa ne sairaalan kamat päälle :) Ja mulle se on nyt ihan sama minkänäkösenä mä siellä kuljen.. että sen takia, en ota omia vaatteita mukaan. En edes ajatellut pakkaamisessa sitä että sairaalassakin on vaatteita :) Kukin tyylillään kuitenkin!

Meillä on tunnin päästä sairaalaan tutustuminen :D Kivaa!! Pääsin vielä pelkopolin kautta privaattiin kierrokseen, joka tuntuu mukavemmalta kuin ryhmässä kiertäminen... tuleepahan kysyttyä kaikki maailman asiat. Vaikka nyt kyllä taas tuntuu, että ei ole mitään uutta kysyttävää, ku terkkarin kanssa juttelin viimeks niin pitkään näistä asioista! :p

Oletteko muuten kuullut sellaisesta, että treenatuista lihaksista voisi olla jopa enemmän haittaa synnytyksessä?? Mun serkku puhui mulle siitä, että eivät anna niin helposti periksi ja työkaverin vaimo kuulemma joutui sektioon sen takia.. Vai onko nämä taas näitä juttuja (luuloja), mitä kuulee?

Mukavaa päivää! :) Lähdetään iltapäivällä tampereelle minilomalle miehen kanssa, ku ei mitään olla sen loman aikan yhdessä tehty :) Yks yö hotellissa.. ihanaa!! En ole pitkään aikaan ollut missään.. :heart: Eikä hetkeen kahestaan päästäkään kun vauva syntyy ja tuskin sitä nyt haluukaan.

Lätäkkö + mussukkainen 35+5 (la 18.9)
 
Hei taas pitkästä aikaa! Tosiaan jännää alkaa kohta olemaan ja monella h-hetki lähtenee.

Itse pelästyin aamulla, kun en tuntenut liikkeitä olleenkaan. Kaivoin dopplerin esille, mutta en löytänyt silläkään sydänääniä. Soitin jo miehelle hädissäni, että nyt kotiin ja sairaalaan... Joskus puolen tunnin tönimisen jälkeen sain kuitenkin vauvan liikkeelle ja möyrimään. Joko tuosta dopplerista on patterit vähissä tai sitten vauva on mönkinyt itsensä johonkin ihme asentoon. Luulisi kyllä näillä viikoilla äänten kuuluvan helposti.

Eilen kävin lääkärissä ja paikat on edelleen aika epäkypsät. Viikon päästä pe varattu sairaala-aika siis tuskin johtaa käynnistykseen, kun ei voi pistää kalvoja puhki :/ .
Hassua miten eri tavalla paikat kypsyy eri raskauksissa. Viimeksi oli jo 35 viikolla kanava hävinnyt ja reilusti auki. Millähän saisi suppareita aikaan kotikonstein :eek: ?

-Seawind huomenna 37+0
 
seawind, mulla on sellanen käsitys että vaikka sydänäänet kuuluis kotidopplerilla, mut jos vauva ei liiku (väh. 10 liikettä/tunti) niin pitää lähtee näytille. Liikelaskenta kannattaa tehdä illalla, koska sillon vauva on yleensä kaikista aktiivisin (tai sit sellaseen aikaan päivästä, millon vauva yleensä liikkuu eniten). Itse en ainakaan aio stressata itteeni turhaan tekemällä liikelaskentaa aamupäivällä, kun yleensä vauveli on sillon aika rauhallinen. Illalla saa ne 10 liikettä tuntumaan jo hetkessä. Liikkeet kyllä tuntuu niin eri tavalla kun on viikot jo näin pitkällä, enemmän sellasta venyttelyä ja möyrintää kuin potkimista.

Mä suunnittelin ens viikolle (kun on 37 viikkoa täynnä ) suursiivousta ja matonpesua, mutta taidan kyllä aloittaa siivoilut jo tänään, kun ei kerta paikat ollu kypsyny yhtään. Jos ne matot sit pesis ens viikolla, ja saunan vois kans jynssätä ihan kunnolla :D Sit ne loput kaks ässää käyttöön, niin eiköhän jo ala supistella :D

Kvart över, kiitos kun kävit kertomassa kokemuksia kestoliivinsuojista! :flower:

Myös meillä on koira (pienikokoinen mut iso ego, leikattu uros), todennäköisesti menee kaverille hoitoon tai sit annan vara-avaimen kaverille, et käy lenkittämässä sillä aikaa kun ollaan sairaalassa. Me tuskin perhehuonetta saadaan kun on niin lyhyt matka sairaalaan, joten mies voi kyllä hoitaa koiraa sit synnytyksen jälkeen ne päivät kun ollaan vauvan kans vielä sairaalassa. Mulla olis toiveena et pääsisin mahdollisimman pian kotiutumisen jälkeen ulos liikenteeseen, joko vaunulenkeille tai sit välillä piipahtamaan koiran kans pihalla ihan kaksistaan. Ja koiran reaktiot vauvaa kohtaan ei juuri jännitä, tiedän et se varmasti on vähän utelias mut kuitenkin arastelee ja jättää varmasti sopivasti hajurakoa B) Osaa kyllä olla tosi nätisti ja rauhallisesti pienten lasten kanssa, ei hypi päälle tms.

( . ) Yöt on edelleen aika levottomia, kun tarvii ravata pissalla niin usein. Nopeasti kyllä illalla nukahdan eikä juurikaan oo vaikeutta saada unen päästä kiinni vessareissujen jälkeen. Viime yönä tuli pari kertaa sellasta menkkajomottelua kun supisteli, mut ei kyllä kovin kipeetä tehny.

Vierailuajoista Lara jo kirjoittelikin K-HKS:n osalta, ja meillä kun ei täällä oo sukulaisia niin saadaan kyllä ihan rauhassa olla koko se aika kun ollaan sairaalassa. Ja hyvä niin =) Kotiin kutsun sit lähimpiä kavereita katsomaan vauvaa, sit kunhan jaksetaan ottaa vieraita vastaan. Isovanhemmat tuskin tulee tänne asti vauvaa katsomaan alkuviikkoina, tod.näk. näkevät vauvan vasta sit ristiäisissä, ne kun järkätään toisella paikkakunnalla, kun kaikki lähisukulaiset on siellä suunnalla.

Nyt imuri laulamaan! Mukavaa päivää kaikille! :flower:

Endotar & poitsu 36+3 :heart: (LA 13.9)
 
laskettuun aikaan tasan kuukausi! :)

supisteluja ja tekstiä tuntuu tulevan tänne hurjaa vauhtia. itellä supistaa myös jokapäivä, mutta harvakseltaan kipeästi. Vauva ainakin tuntuu olevan ihan ylhäällä vielä (tosin esikoinen laskeutui vasta synnytyssalissa)

menninkäistyttötuosta TAYS:n vierailurajoituksista oli hetki sitten paljonkin kirjottelua ja keskustelua lehdissä ja ymmärsin että ne on aika tarkkoja siitä että sielä ei vieraile muita kun tukihenkilö ja vauvan isosisarukset. mutta olipa siihen samaan osastohoitaja todennut että tapauskohtaisesti voidaan vierailua pohtia, eli eikun kysymään vaan!

Vammalassa saa vierailla melkolailla vapaasti ketä vaan, tiettyjen kellonaikojen välissä. se on ainakin meidän mammalle helpotus kun sitä ahdisti jo etukäteen ettei näe uutukaista heti syntymältä =) ite toivoisin kuitekin ettei sielä ihan koko ajan olis porukkaa, koska lepoakin tarvii ja perhehuone jos saadaan niin että voidaan yhdessä perheenä sitten touhuta vaipanvaihtoa jne.

ninnanannamulle tuli eilen ihan samanlainen olo että nyt tää vauva pomppas takaisin jos se vähän oliskin jo alempana ollut. :eek: tai sitten se vintiö kääntyi perätilaan :x niinpä näinkin ihan kamalaa painajaista sektiosta, hui!

unettomia hetkiä täälläkin vietetään...olin hereillä viime yönäkin 03-06 ja nukahdin uudestaan..ihan tööt olo! ja nukahtaminen on tosi vaikeaa, ensinnäkin se asennon löytäminen on jotain niin pulmallista |O oon niin paljon neidin kanssa kaksin ettei päiväunet kuulu oikeastaan mun ohjelmaan kun ihan harvoin, sitten ne onkin herkkua

jaahas..ei muuta kuin synttärikutsuja askarelemaan....

äitiH ja 35+4 la 19.9
 
On kyllä aina jännä tulla pinoa kattomaan..joko olisi vauvauutisia.

Juuri tulin neuvolasta. Paljon on merkkejä lähenevästä synnytyksestä, samoja mitä aikaisemminkin eli Hb nousee, rr nouse, vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, istukkaa oli jo tosi kalkkeutunut ja lohkoinen eli ihan viimeisiään vetelee. Vauvan voiti hyvä, liikkui ultrassa hyvin. Painoarvio oli 2800g. Vettä oli myös hyvät lammikot. Ensi viikolle varattiin vielä aika., mutta saa nähdä tuleeko lähtö ennen sitä.

Oma mieli on niin loistava kaikien kipujen keskellä. Koko raskaus on ollut suurta huolta ennenaikaisuuden riskin johdosta. Vaikka samanmoista ollut joka kerta, mutta nyt vielä ennemmän. Olen kuitenkin tyytyväinen, että kaikkeni tein ja tarkasti noudatin lääkärien ohjeita levosta ja nyt pikkuinen on valmis syntymään hyvän kokoisena tähän maailmaan. Muutenkin tämä on meidän viimeinen vauva ja olen itsekin todella nyt sitä mieltä, että tämän pikkuisen myötä meidän perhe on valmis. Nyt haluan keskittyä 100% lapsiin ja ehkä vähän itseenikin :) , kun tämän pienen syliini saan.

vierailuajoita
Meillä isä ja lapset saa käydä mihin aikaan vaan. Muille on vierailuajat klo 13-14 ja 17-19. Suositellaan, että vieraat tavataan päiväsalissa, jos huoneessa muitakin .

-Poni 36+2
 
Täällä ollaan edelleen ja ihan yhtenä kappaleena :wave: Kättärillä jouduin käymään pari päivää sitten ja käyrille jouduttiin. Suppareita piirtyi ihan kivasti siihen, mutta sitten ne loppui. Toisaalta ihan hyvä näin, mutta olisi kyllä jo voinut syntyäkin :D

Lääkäri katsoi ultralla ja sanoi, että raivotarjonnassa on edelleen. Tämänhetkinen painoarvio oli 3kg :eek: Herra Jumala miten iso tästä vielä tulee!!! :eek: Edelliset lapset on olleet 3340g ja 3040g ja niiden painoarvio ei oo ollut näillä viikoilla vielä kun 2,5kg-2,7kg. Tuon painoarvion se siis sai kokeilemalla mahan päältä. Mitään se ei mitannut ultralla, katsoi vaan nopeesti tarjonnan.

Nyt mua pelottaa ihan tosissaan, että jos mennään laskettuun aikaan asti niin tää on yli nelikiloinen syntyessään. Jos siis kasvaa tuota samaa vauhtia, kun tähän asti |O Esikoisen aikaan tehtiin lantiosta joku mittaus ja katsottiin, että mahtuuko syntymään ja silloin sanottiin että KORKEINTAAN 3,6kg vauva mahtuu alakautta tulemaan :ashamed: Sektio pelottaa ja viime yö meni valvoessa ja miettiessä tuota vauvan syntymäpainoa :'(

Kun kysyin, että joko vauva on laskeutunut, en saanut mitään vastausta. Sitäkään en tiedä, että onko kiinnittynyt vai ei, koska ei sanonut siihenkään yhtään mitään :'( Täytteli vaan jotain papereitaan :kieh: Varsin turhauttava käynti siis kaikenkaikkiaan. Syyskuun alussa on vasta seuraava neuvola viikolla 38. Hulluksi mä tuun ennen sitä, kun mielessä pyörii vaan koko ajan tuo painoasia :( Toivottavasti syntyisi jo ennen sitä ja painaisi alle 3,6kg.

smur-ffi ja papu 36+1
 
Hih, miä taidan nyt ilmoittautua tämän ketjun perässäpitäjäksi :D Kävin nimittäin äitipolilla ja paikat olivat vielä ihan epäkypsät :| Napavirtaukset olivat hyvät ja vauva kasvaa omien käyrien mukaisesti. Pituus ja päänympärys olivat +1 käyrällä, paino -1 käyrällä. Painoarvio tällä hetkellä 2500g, joten sirppanahan tuo on, kuten siskonsakin aikoinaan. Miä alan nyt odottelemaan rv 42+0, jolloin on sitten viimeistään käynnistys luvassa, jollei tahdo itse aiemmin ulos tulla. Esikoisesta oli tässä vaiheessa paikat jo pehmenneet, ja syntyi silti vasta rv 41+5. Laskeutumaan on vauva sentäs jo vähän alkanut, vaikkei kylläkään kiinnittynyt.

Jonspe ja Lilliputti 36+2
 
Yvi Ihana kuva :)

Koirista on ollut puhetta. Meillä on pieni urosvillis, erittäin kiltti luonne. Mies vei viimeksi sen hoitoon aamulla, kun lapsi oli syntynyt (lähtö tuli yöllä ), että sai itse olla enemmän sairaalassa. Mies sattui olemaan sairaslomalla syntymän aikaan, niin pystyi olemaan paljon meidän kanssa :) Nyt koira varmaan menee esikoisen kanssa samaan paikkaan (jota ei tiedetä vielä...), tai sitten joku tulee meille hoitamaan molempia. Avainkin meillä on piilossa (omakotitalo), joten joku voi koiran hakeakin, jos esikoinen menee paikkaan, johon koira ei voi mennä.
Mies toi viimeksi koitutumista edellisenä päivänä kotiin harson, jossa oli puklua. Koira haisteli sitä häntä heiluen (en tiedä haistoiko mun hajun, vai tykkäskö vauvan hajusta). Kun tultiin kotiin, tulin ensin yksin sisälle moikkaamaan koiran ja mies kantoi sitten vauvan sisälle. Koira muistaakseni vähän haisteli vauvaa, muttei onneksi ollut liian kiinnostunut. Muutenkin vauva-aika meni tosi hyvin. Nyt onkin enemmän haastetta, kun poika tykkää koirasta hirveästi ja halailee sitä paljon, mutta repii turkkia siinä samalla :/ Ja tekee kyllä kiusaakin koiralle tahallaan... Mutta kyllä ne leikkiikin kivasti yhdessä :heart:

Nälästä myös kirjottelitte. Mulla ei niinkään nälässä ja ruokahalussa ole tapahtunut muutoksia, mutta pysyn kylläisenä paljon pidempään kuin aiemmin ja pienempi ruokamäärä riittää. Vauva siis ilmeisesti painaa vatsalaukkua niin, ettei sinne mahdu normaalimäärää ruokaa. Ei kyllä haittaa yhtään, eipä tule syötyä ylimääräistä :)

Kävin äsken ostamassa mekon häihin, jotka on siis ensi viikon lauantaina. Kuitti on visusti tallella ja laput kiinni viime metreille asti, että voin palauttaa sen, jos ei päästäkään lähtemään. Yllättävän helppo oli löytää mekko, ja tykkään siitä kyllä kovasti! Ja on tosi juhlava, ei mikään trikoomekko :) Toivottavasti päästään lähtemään, olis ihana vapaaviikonloppu ilman esikoista (menee hoitoon ja me jäädään hääpaikkakunnalle yöksi) ennen vauvan syntymää. Lisäksi häät on julkkishäät, joka aina nostaa mielenkiintoa vähän ;) Häiden jälkeen meinaan kyllä alkaa kaikennäköisiin häätötoimenpiteisiin, kun vauva kerran nyt on jo 2400g, niin parin viikon päästä, kun 37 viikkoa täyttyy, se on jo ihan kivankokoinen syntymään, eikä olisi enää keskonenkaan :) Saa sitten nähdä, miten häätö onnistuu :) Viimeksi näillä viikoilla paikat oli täysin epäkypsät, mutta silti esikoinen syntyi 40+0, eli toivoa mulla on saada vauva syliin ennen la:a :)

Tsemppiä taas kaikille! :)

-dask ja typy 35+0 jeeeeeee! :) la 23.9
 
Tosi jännää tulla lukemaan tänne, että onko yhtään vauvoja syntynyt! Ihme, ettei ole syntynyt vasta kuin yksi. Ja ihme sekin, ettei meidän kuukausiketjussa ole yhtään kaksostenodottajaa!
Mä veikkailen, että loppuviikosta syntyy lisää vauvoja meidän pinoon.

Mulla synnytystapa-arvio ensi viikolla. Jänskättää vähän, että onko alakerrassa tapahtunut mitään muutoksia ja minkä painoista kaveria tässä odotellaan. Esikoista odottaessa rv 32 oli jo kohdunsuu sormelle auki. Siltikin synnytys käynnistyi vasta laskettuna päivänä. Nytkään en odota tämän kaverin syntyvän yhtään ennen laskettua aikaa.
Supistuksia tulee päivittäin, lähinnä kun kumartelen tai nousen liian nopeasti seisomaan. Ne on kylläkin kivuttomia.

Aplo 35+2 la 21.9

 
Tulen kommentoimaan teidän muiden juttuja sitten kun savu ei enää nouse korvista... :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:

Tänään oli siis neuvolalääkäri, ja melkoinen huuhaalääkäri olikin |O Kerroin heti alussa, että lauantaina olin joutunut käymään päivystyksessä ja senkin jälkeen vain maanantaina vauva on liikkunut normaalisti. Täti nyökytteli, mutta ei sitten oikein sanonut mitään. Kerroin myös, että on tässä muutamana päivänä jalkapohjia kutittanut. Ajattelin siis raskaushepatiisin mahdollisuutta. Mutta lääkäritäti vain nauroi, että ennen synnytystä on äideillä hermot kireällä ja on hassuja oireita |O

Sit housut pois ja kohdunkaulaa tunnustelemaan. "Tämä on hyvin kiinteä ja kiinni ja kaksi 2cm jäljellä." Jaa, että sekö on sitten kasvanut ja kiinteynyt ja mennyt sitten vielä kiinnikin? Ihmetellessäni asiaa täti myöntyi, että ehkä on vähän pehmeä. Juu, on se mulle neuvolakorttiin merkitty puolipehmeäksi jo rv26+3 ja pehmeäksi rv31+3 :attn:

Entäs mahtuuko vauva musta ulos ihan hyvin? "Hyvin mahtuu. Olet yli 140cm pitkä ja minun sormet mahtuu emättimeen hyvin. Kyllä vauvakin mahtuu." :headwall: :headwall: :headwall: Painoarviota en sitten viitsinyt enää kysyäkään...

Lopuksi sf-mitta. Kuulemma 28-cm, mutta merkitään nyt paperille 30cm, että näyttää käyrä nätimmältä! :headwall: (30cm istuu siis mukavasti alakäyrälle... )

Lopuksi olen jo ihan kyrpiintyneenä lähdössä pois. Vielä ojentaessaan neuvolakorttia lääkäri yhtäkkiä äkkää: "Ai sinäkö olit käynyt päivystyksessä lauantaina?!" NO MISTÄKÖHÄN HELKUTISTA ME HÄNEN MIELESTÄÄN SE ENSIMMÄINEN 5MIN PUHUTTIIN? |O |O |O

Sovittiin sit miehen kanssa, että seurataan nyt vielä tämä ja huominen vauvan liikkeitä. Jos on edelleen vaisu, niin soitan neuvolaan ja pyydän uuden ajan lääkärille. Ja pidän kyllä huolen, että on sitten eri lääkäri.

Kaikille teille muille parempaa päivänjatkoa... (Kiitos ja anteeksi... )

Shuri ja Onni-Ilona 37+4
 
SHURI Anteeksi ei saisi nauraa todellakaan, mutta jopas oli TÄTI!!!! Huhhuijaa!!!!!!Niin että jos tätin sormet mahtuu emättimeen niin kyllä vauvakin mahtuu :LOL: :LOL:Ei ole tosi mikä kommentti....

Koita päästellä höyryt pois ja tarkkailla tilannetta ja TODELLAKIN vaadi LÄÄKÄRI siis oikea lääkäri!

Ninnananna ja Sintti 35+0 (LA 23.9) :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$ :$
 
kasassa viel ollaan,mut kyllä tää on tuskaa,supisteluja on ja kipeitä..tuntu eilenkin et ei tästä tuu mitään..kesken suihkun piti pois tulla,alkoi supistelmaan sen verran napakasti..

tuntuu jo et loppus jo tää :|
 

Yhteistyössä