Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Yliaikaisuus ja oireet minulla tuli esikoisesta harjoitussuppareita näillä viikoilla paljon ja viimeisessä lääkärineuvolassa kokenut lääkäri käski varautumaan siihen , että lapsi syntyy ennen laskettua aikaa. Kohdunsuun tilanne oli täysin sama kuusi viikkoa lääkärineuvolan jälkeen kun menin yliaikakäynnistykseen rv 42+0 :whistle: Eli oireet tai niiden puutteet eivät kerro välttämättä mitään siitä missä vaiheessa vauva alkaa syntymään. Tämä lohtuna niille jotka pelkäävät yliaikaisuutta :hug:

Menninkäistyttö :hug: Sinua kyllä nyt koetellaan erilaisilla ikävillä oireilla. Toivottavasti tilanne tasoittuu ennen synnytystä eikä kyseessä ole raskausmyrkytys.

Synnytys ei jännitä, mutta toivoisin etten tällä kertaa joutuisi käynnistykseen vaan kaikki saisi sujua omalla painollaan. Minulle jäi esikoisen synnytyksestä positiiviset muistot ja niiden avulla valmistaudun nyt tähän toiseenkin synnytykseen. Otin epiduraalin esikoisesta ja se toimi minulla loistavasti. Olin auki 5cm kun sen sain, joten se ei hidastanut synnytystä vaan minusta tuntuu, että kipujen loppuminen päin vastoin edisti kohdunsuun avautumista. Tällä kertaa toivon, että voisin synnyttää ilman kivunlievitystä, mutta tottakai nämä ovat sellaisia asioita joita on mahdotonta suunnitella etukäteen.

Tiinuliini ja erittäin vilkas Vompatti 34+6
 
Moikka!

Kolmen S:n kikka on ainakin yksi poppaskonsti synnytyksen käynnistymiseen. Eli seksi, sauna ja siivous. :D

Mulla ei kahdessa aiemmassa synnytyksessä ole ollut ainuttakaan supistusta ennen kun synnýtys on käynnistynyt, joten se, ettei supistuksia ole, tarkoita välttämättä sitä että yli menee. Esikoinen mulla tosin syntyi vasta rv 42+2, mutta kakkonen syntyi 39+6. Esikoisen synnytys käynnistettiin juuri tuon yliaikaisuuden vuoksi, mutta kakkosen synnytys alkoi supistuksilla ja noin 12 tunnin päästä ensimmäisestä supistuksesta vauva oli syntynyt.

Mäkin olen miettinyt mahdollisuutta mennä Vammalaan synnyttämään Taysin sijasta, mutta jotenkin pelottaa jos jotain vakavaa tapahtuukin. Vammalassahan ei ole esim. yöaikaan mahdollisuutta hätäsektioon, jos jostain syystä semmoisen jouduttaisiin turvautumaan. Tai ainakin nin olen kuullut. Mutta muakin houkuttelisi tuo perhehuone. =) Toisaalta kakkosen syntyessä sain olla koko ajan yksinäni kolmen hengen huoneessa, joten rauhassa sain tutustua vauvaan.

Vessassa joudun käymään kerran yössä. Se taitaa olla aika vähän... :D

Kivunlievitystä on täälläkin mietitty. Aikasemmissa oon saanut epiduraalin ja se on kyllä mulla toiminut hyvin. Nyt oon silti miettinyt spinaalin ottamista. Myös ilokaasu mulla auttoi kakkosen synnytyksessä, vaikka pelkäsin että siitä menee pää sekaisin.

Meillä työnimi on oikeastaan esikoisen keksimä. Esikko sanoi aika alkuraskaudessa kun mietittiin vauvalle nimeä, että se on Onni. Ja kun kysyin ett mitäs jos se on tyttö niin mikäs sitten laitetaan nimeksi, niin esikko vastas että no tietysti Anni. =) Siitä tulee siis työnimi onnianni. Ollaan mietitty että jos vauva on poika, saatetaan laittaa Onni ihan viralliseksikin nimeksi. Mutta tytöstä ei kyllä tule Annia. :D

Mä veikkaan että seuraava tän pinon vauva syntyy 21.08.

marza ja onnianni rv 33+3
 
Esikoinen synty 38+3 ja kuopus 40+6 eli sillä, ettei supistuksia ollut aiemmin, ei ollut juuri synnytysajankohtaan merkitystä:)

Molemmissa synnytyksissä ilokaasu autto hyvin ensin ja sitten tuo taivaallinen epiduraali. Ekassa synnytyksessä joku tarjosi lämmintä kaurapussia ristiselkään, mutta se tuntu aivan älyttömältä eikä auttanut yhtään. Mä en muista sellaista avautumisvaihetta, josta monet kertoo, että kävely tai vesi tai suihku auttaa. Musta tuntuu, että aluksi kaikki on ollut ihan lasten leikkiä ja mä oon ajatellut, että täähän on ihan helppo homma ja oon vaan istunut keinutuolissa ja lueskellut ja sitten yhtäkkiä supistukset on muuttuneet aivan helvetillisiksi ja on tehnyt mieli uida sisään siihen ilokaasumaskiin. Jonkinlainen luontainen puudutusjärjestelmä elimistössä tuntuu olevan,koska muistan olleeni jonkinlaisessa unenomaisessa horroksessa vaan sen kivun ja tietty ilokaasun vuoksi, ja kun on saanut epiduraalin, on taas palannut jotenkin tähän todellisuuteen. Itse olen aivan vakuuttunut epiduraalin tarpeellisuudesta ja ihanuudesta. Toiset ystäväni eivät ole kokeneet kipua niin kovana ja ovat selvinneet ilman epiduraalia, mut itse en usko siihen kykeneväni.

Gynekologini kertoi, että ilman epiduraaliakin voi synnyttää:). Että jos supistaa 5min välein ja menee nopeasti, avautumisvaihe kestää 2h, se tekee yhteensä 40 supistusta. Kysyin, että pitäisikö tuon jotenkin olla lohduttava ajatus, että vain 40? Musta se on aivan liikaa, kun muistaa yhdenkin tosi kivuliaan supistuksen!:)

Rentoutuminen, alaleuan rentouttaminen ja "synnytyslaulun" laulaminen on auttaneet hyvin alkusupistuksissa, mitä nyt muistuu mieleen. Synnytys-palstalla on myös paljon keskustelua, onko avautumisvaihe vai ponnistusvaihe kivuliaampi. En oo kokenut ponnistusvaihetta ilman puudutusta, joten en osaa sanoa.

Hyviä öitä!

liisa&Liisa 35+1 la 19.9.
 
Miä en osaa sanoa ponnistusvaiheen kivuista mitään, kun en koskaan sinne asti päässyt - leikkuriin kiidätettiin, kun olin 8cm auki. Avautumisvaiheen kipeät supparit kestivät kuitenkin säännöllisinä yli 15h ja sitä ennen epäsäännöllisinä jo 12h, eli miä kärvistelin kipeiden suppareiden kanssa 27h ennen leikkausta. En siis oo todellakaan syöksysynnyttäjä :D Ja kivuttomia harkkasuppareita miulla on ollut molemmissa raskauksissa jo ennen rv20, mutta ne eivät ole vaikuttaneet alakertaan. Ja tuosta avautumisvaiheesta vielä sen verran, että miä sain suppareihin ilokaasua ja lisäksi petidiini- ja litalgiinipiikit kankkuihin. Eniten mua auttoi kuitenkin lantion liikuttaminen suppareiden aikana ja kuumat kauratyynyt. Nää on kyllä tosi yksilöllisiä juttuja - mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella :/

Yöheräilyjä on ollut täälläkin. Vessassa tarvii onneksi käydä vain kerta yössä, mutta en meinaa saada unta enää sen jälkeen. Kroppa alkaa vissiin valmistautumaan yökukkumiseen. Lisäksi esikoinen oli 4 päivää tosi kovassa kuumeessa, joten viikonloppu oli aika rankka :( Onneksi meijän äiti tulee tänään hakemaan neitosen hoitoon torstaihin asti, että saan huilata rauhassa hetkisen.

Jaksuja kaikille loppumetreille!

Jonspe ja Lilliputti 36+0

Muoks. Ja mainittakoon vielä, että esikoista odottaessa viimeisessä lääkärineuvolassa rv 36+6 oli paikat pehmenneet reilusti ja lääkäri oli sitä mieltä, että vauva syntyy ennen laskettua aikaa.. Lopputulos oli, että esikoinen syntyi rv 41+5 :D Ja mitkään poppakonstit eivät kyllä meillä auttaneet synnytyksen käynnistymiseen.. Nimimerkillä: kaikki mahdolliset ässät ja akupainannat testannut :LOL:
 
MENNINKÄISTYTTÖ; eli mulla alko noin viikolta 34 ensin paineet hiukan nousta sekä turvotusta alko tulla. pikkuhiljaa huimasin että joka päivä särkee myös päätä ja on etova olo varsinkin tuolla ylävatsalla. alapaine alko huoitelemaan 100kieppeillä ja turvotusta alko olee melkosesti sekä aloin nähdä niitä palluroita viikkoja tossa vaiheessa 37 ja laittoivat tayssiin äippäpolille josta ottivat mut sitte osastolle kun myös pissassa alko olee protskujako? seurailivat osastolla ja ja paineet ja paino vaan nousi, naama oli kun hamsterilla :D ! 38viikolla sitte päättivät käynnistää...sattupa vaan että juuri sille päivälle mulle tuli ihan hirvee päänsärky ja siirrettiin seuraavaan päivään. synnytys lähti käyntiin, mutta ei sitten edennyt loppuun asti eli tytteli sitten syntyi sectiolla muistaakseni 38+3. Eli mulla kehittyi tämä myrkytys ns.pikkuhiljaa...mutta jotenkin itellä oli kokoajan sellanen olo että tää ei oo ihan normaalia. se olo oli jotenkin niiiin ahdistava!Eli jos sua hiukkakin epäilyttää ni lähe ihmeessä tarkkailuun ottavat kyllä yleensä aikahelposti tälläi osastolle tai ainakin oman kokemukseni mukaan!

MARZA; olin eilen sinne vammalaan yhteydessä ja sain heiltä vastauksen että tekevät myös päivystyssectioita eli ymmärsin että hoitavat myös niitä. mutta kannattaa soitella ja kysellä tai käydä siellä jos mietityttää. mulle jäi nyt ainakin tosi hyvä fiilis kun olin sinne yhteydessä.mielellään esittelevät toimintaansa yms.

SYNNYTYKSEN KÄYNNISTYMINEN; monet on sanoneet että toi vyöhyketerapia olis semmonen, mutta mene ja tiedä =) . en tiedä oliko itelläni sattumaa, mutta itelläni käynnisty viime synnytys niin että olin ystäväni kanssa syömässä HOTWINSEJä ja kun pääsin kotiin niin koko ilta siinä sitte supistelikin ja aamuyöllä tuli lähtö :LOL:

OMAA NAPAA: Tytöt lähti eilen mummulaan yökylään joten mulla kokonainen oma päivä tänään...mitä tekis...en ainakaan siivoa :p

lennilokinpoika 34+4
 
Hiphei, neuvolalääkärissä käyty. Jäi kyllä hymy huulille ku oli niin hölmö käynti - toivottavasti kukaan ensisynnyttäjä ei tänään joudu samalla lääkärille. Se poika toteskin että hän ei ole montaa tutkimusta tehnyt mutta katsotaan nyt... Teräviä toteamuksia mm: ei se ehkä tänään vielä synny mutta eihän sitä koskaan tiedä! :LOL:

Muuten kaikki oli ok: sykkeet löytyi, painoa mulle ei ole koko raskausaikana tullut ku 4,4kg ensimmäisestä käynnistä (bmi oli 25 ennen raskautta) - kohdunpohja kuitenkin kasvaa ihan hyvillä käyrillä. Pissa oli puhdas, eikä verenpainekaan vaivaa. Kummalliselta on tuntunut ku keskiraskaudessa olin ihan "raato", tuntui että kaikki mahdolliset vaivat oli riesana. Vai onkohan tää vaan lopun odotusta et ei jaksa enää stressata ku kuukausi on enää jäljellä :)

Esikoisen synnytys meni mulla aikas nopeasti - kirjoihin on kirjattu n.4h mut kyllä se kauemmin kesti. Kivunlievitystä en saanut, mä kävelin paljon, pyöritin lantiota, pompin jumppapallolla ja kuumia kaurapusseja pidin sekä alaselässä että alavatsalla. Miehelle varmasti jäi traumat ku kiljuin sille että laita nyt siihen mikroon tehoja et nää pussit on ihan kylmiä (oli oikeesti tulikuumia)... Jos yhtään samanlainen synnytys ni mielelläni jätän epiduraalin/spinaalin välistä - mua meinaan pelottaa ajatus neulasta jossain tuolla mun selkärangan välissä!!!

Mutta nyt ulos! Nauttikaahan mammat viimeisistä viikoista - tää on sellasta aikaa mitä ei kovin monesti elämässä tule koettua ja vaikka vaivojakin on niin haetaan sitä positiivisuuttaa että jaksetaan loppuun saakka!!!

Ansku ja mörri 36+1
 
Heippa leidit :wave:

Valvominen saan nukuttua ihan hyvin aamuyöhön saakka, mutta sitten joudun käymään vessassa ja sen jälkeen en meinaa saada unenpäästä kiinni. Pitäisi varmaan suosiolla siirtyä sohvalle, katsoa hieman töllöä ja yrittää sitten uudestaan. :whistle:

Munkin pitäisi varmaan soitella sinne verotoimistoon, en tiennyt tuosta verojutusta mitään ja olisin ihan kiltisti maksellut täydet prossat.

Synnytystä en ole kauheasti miettinyt, olen tietoisesti yrittänyt olla pohtimatta sitä sen kummemmin. Esikoisen kanssa olin altaassa ja sain epiduraalin, muuten pötköttelin aika paljon vaan paikallaan. Tällä kertaa ajattelin noita samoja, mutta myös koittaa nousta pois sieltä sängynpohjalta.

ON: kävin aamulla ultrassa, viimeviikolla epäilivät vauvan kääntyneen perätilaan ja sain lähetteen sairaalaan tsekkaukseen. Joko lääkärin diagnoosi oli ollut virheellinen tai sitten vauva oli kääntynyt, mutta pää oli tukevasti alaspäin ja kätilö sanoi, että on jo aika alas työntynytkin. Painoarvio oli nyt 3100g luokkaa ja arvioi vauvan olevan 3800g LA tienoilla.

Oli oikein mukava kätilö =)

Mousse 36+6 (LA 8.9.)
 
Kivunlievityksestä Mä en ehtinyt loppujen lopuksi saamaan epiduraalia esikoisen synnytyksessä, joten avautumisvaiheen menin ilokaasulla (taivaallinen aine :D) ja ponnistusvaiheeseen sain pudendaalipuudutuksen, joka on paikallispuudutus. Nämä toimi mulle ihan loistavasti viimeksi, joten todennäköisesti toivon nyt samaa. Tarkkaan en meinaa kuitenkaan suunnitella, kun synnytykset voi olla niin hirveän erilaisia. Mutta nyt tuntuu siltä, etten halua epiduraalia enkä spinaalia.

Yöheräämiset mullakin on vähentynyt selvästi, jopa kerta saattaa riittää :)

Sairaalakassia en meinannut hirveästi pakkailla. Nytkin, kun olin vuorokauden sairaalassa, mies toi mulle hammasharjat ym jälkikäteen, kun en tosiaan ottanut mitään mukaan, kun en arvannut, että niin kauan siellä tarttis olla. Meillä siis sairaalamatka jotain 5km, eli voi ajella monta kertaa päivässä vaikka :D Myslipatukoita ostin kuitenkin jo kotiin valmiiksi, että ne voi mies sitten tuoda, tai jos ei tule kiirelähtö, niin voi sitten ite pakkailla mukaan. Kotiutumisvaatteet meinasin myös katella valmiiksi, mies tuo ne sitten kotiutumispäivänä. Lukemista tai käsitöitä meinaan myös pyytää miestä tuomaan, viimeksi muistan ainakin lukeneeni ja tehneeni ristikoita jonkun verran. Vauva kuitenkin nukkuu niin paljon, että jos ite on pirteänä, voi aika käydä pitkäksi :)

Vauvan liikkeistä Täällä kanssa liikkeet vähentyneet selkeästi, mutta en ole huolissani kuitenkaan. En ole liikkeenseurantaa tehnyt, mutta eiköhän se tarpeeksi liiku kuitenkin. Täytyy jossain vaiheessa laskeskella. Ei vain päivisin ole oikein aikaa makoilla tuntia paikallaan... :/ Täytyy vaikka joku ilta kokeilla, kun saa poitsun unille.

Gallupiin veikkaan, että seuraava vauva syntyy 22.8, eli sunnuntaina :)

Ihanaa, kun on viileämpää!! Tosin poju taisi jo vilustua eilen, yöllä alkoi yskimään ihan hirveästi ja itki kovasti. Nyt vuotaa sitten nenäkin aika pahasti :( Otettiin lapsi meidän väliin yöksi, että pystyy seurailemaan sen tilaa paremmin (nukkuu omassa huoneessa normaalisti). Ihmettelen, miten jotkut voi nukkua perhepetissä! :eek: Mä sain koko ajan jalkaa päähän tai mahaan/selkään. Nukuin sitten jalkopäädyssä, kun ei oikein tullut vierekkäin nukkumisesta mitään :LOL: Hikoilinkin kuin pieni porsas, kun normaalisti nukutaan ikkuna auki, mutta nyt en viittinyt pitää sitä auki, kun toinen yski vieressä... Onneksi yö meni sitten kuitenkin hyvin ja poika nukkui heräämättä aamuun asti.

Mukavaa päivää kaikille! :)

-dask ja typy 34+5
 
Pikaista kommenttia synnytyskipuihin... Mulla toimi avautumisvaiheessa se, kun istuskelin divaanisohvalla kauratyyny selän takana ja keinuttelin sohvalla koukussa olevia jalkoja aina supistuksen aikaan hissuksiin puolelta toiselle. Terkka (myös kätilö ) sanoi ennen esikoisen synnytystä, että muista pitää leukalihakset rentona, niillä on kuulemma yhteys lantionpohjaan. En tiedä auttoiko mikään noista, mutta olin 4 cm auki kun mentiin sairaalaan ja tyttö syntyi viiden tunnin synnytyssalivierailun jälkeen. Kaiken kaikkiaan jäi ihan positiivinen kuva reissusta.

Galluppiin 21.8.

Dask, jotain ihme kesäflunssaa on ilmeisesti kovasti liikenteessä. Meillä tyttö on yskinyt öisin jo kolmisen viikkoa, ja tuossa välissä oli kolme päivää korkea kuumekin. Käytettiin lääkärissä, mutta ei ollut kuulemma korvissa eikä keuhkoissa mitään. Yskänlääke, jota määräsi yöksi, ei kyllä oikeastaan auttanut yhtään. Tarttee kohta mennä uudelleen lääkäriin, jos ei lopu. Nukkuu kyllä itse hyvin, mutta minä herään aina niihin yskänpuuskiin.

Vetku ja Ruttu 36+6 (8.9.)
 
Yöheräämiset alkuyöstä joudun käymään vessassa tunnin välein :/ , sit loppuyön nukun vähän pitempiä välejä, viime yönä jopa kolme tuntia, mutta monta kertaa siis joudun käymään vessassa..

Synnytyskivut oon molemmista ottanu epiduraalin. on kai se auttanu, mutta en silti muistaakseni oo saanu nukuttu ym. eli ei se kipuja pois vieny. Nyt haluaisin selvitä ilman mitään.. Muakin on alkanu hirvittään epiduraalin neula niin kuin Mörritintä..

Ässät Meillä esikoisesta meni vedet seksin jälkeen, ja vesien menon jälkeen alko supistukset, niistä 19 tuntia niin poika oli syntyny.
Nuoremmasta ei ollu poppaskonsteja käytössä, tosin kun päivällä suppaili niin haravoin, ja sit käytiin lenkillä. Yöllä en pystyny nukkuun kun oli niin kipeet supistukset et mentiin sairaalaan alkuyöstä ja aamulla syntyi vauva.
Saa nähä miten tämän kans käy :)

Hyväsetti 34+6
 
Neuvolassa käyty, kaikki arvot ihan kunnossa.
Vauva on kovin alhaalla, voi siis syntyä koska vaan, mutta kaipa se sinne syyskuuhun kuitenkin menee.
Olo alkaa olla kypsä tähän odotukseen ja toivoo, että syntyis jo......

Miia ja Kerttu-Inkeri 36+5
 
Terveisiä äippäpolin päivystyksestä. Sinne sitten päädyin kun tein aamupäivällä liikelaskentaa enkä millään saanut kymmentä liikettä/tunti kasaan. Poika on ollut tosi rauhallinen jo viikonlopusta lähtien, olin jo tosi huolestunut kun liikkeet on vähentyneet niin radikaalisti. Soitin siis äitiyspoliklinikalle suoraan ja sanoivat että tule vaan näytille. Otettiin ensin sydänkäyrää reilu puoli tuntia, ja samoille käyrille piirtyi kyllä mukavasti liikkeitäkin. Sykevaihtelu oli hyvä (130-170). Lääkäri vielä tsekkasi paikat, kohdun ulkosuu sormelle auki mut kanavaa jäljellä vielä n. 3cm - eli ainakaan minä en ole seuraava joka synnyttää :LOL: Jännä ettei supistelut ole sen kummemmin kypsyttäneet paikkoja. Lapsivettä oli normaali määrä, ja painoarvioksi lääkäri sanoi 3kg. Tasaisesti poitsu kasvaa. Meinasi vallan tulla morkkis kun ei mitään hätää vauvalla olekaan ja käyrillä maatessa liikkeitä tuli reilusti, toisaalta tietysti hyvä niin että oli "turha" reissu! Mutta kun ei haluais vaivata muita turhaan. :ashamed: Lääkäri kyllä sanoi että kyllä omiin tuntemuksiin pitää vaan luottaa, ja että tule vaan uudestaan näytille jos liikkeiden vähyys huolestuttaa. Saanpahan varmaan ens yönä nukuttua jo vähän paremmin ja ilman valtavaa huolta vauvasta. Pissahätä herättää varmasti silti sen parin tunnin välein :D

Vauva on edelleen raivotarjonnassa ja pää jo aika alhaalla, muttei lääkäri kyllä puhunut mitään että onko jo kiinnittynyt. Pitää kysellä huomenna lisää neuvolalääkäriltä (jos se nyt mitään osaa sanoa)...

Nyt koiran kans ulkoilemaan :wave:

Endotar & poitsu 36+1 (LA 13.9)
 
Endotar Hyvä, kun kaikki kunnossa.

Synnytyskipuihin hyvä apu oli viimeksi, kun mies runnoi selkää supparin aikana. Ei mitään hierontaa vaan kunnon painelua nyrkeillä. Ekassa apua olisi ollut siitä, kun joku olisi muistuttanut hengittämään. Tuumasin monta kertaa pyörtyä ja ihan saan siksi ettein kivuilta tajunnut hengittää kunnolla. Olisi varmaan hyvä apu, jos voisi liikkua tai keinua. Mut on saliin mennessä aina sidottu sänkyyn ja monitoreihin kiinni niin siinä on sitten vaan maattu ja odotettu. Pitää koittaa olla nyt aktiivisempi, jos onnistuu.

Olen ollut yksin kotona päivän. Mummo ja pappa hakivat tytöt mökille ja tulevat huomenna vasta. Nukuinkin äsken päikyt niin sikeästi, että nyt on ihan sekava olo. Ihanaa, kun saa touhata kaikkea. Olen hakenut hevosille pellolta heinää. Pihalle hain yhden uuden omenapuu ja marjapensaita. Mies saa ne kyllä istuttaa. Mahaa vihloo paljon ja kalvot ovat eilisestä asti paukkuneet aina, kun kumartuu ja nousee. Inha tunne. Tulee aina se olo, että nytkö ne puhkes. Supparit on joka ilta muutaman tunnin säännöllisiä 10 min välein, mutta kaikesta huolimatta täällä vaan olla porskutetaan ja toivotaan vauvalle vielä masupäiviä lisää. Tekemiset eivät vaikuta mitenkään enää vointiin. Ihan sama liikkuuko vai makaako niin sama olo.
-Poni 36+0
 
Endotar, onneksi vaavilla kaikki hyvin! Sitä mieltä minäkin oon, että kyllä niitä omia tuntemuksiaan pitää vaan kuunnella ja mennä sen mukaan.

Täällä on tänään oksennettu vain kerran! :wave: Wuhuu! *raskaana olevan pieniä iloja* :ashamed: Nyt on tosin aika kuvottava olo, että voihan tässä vielä ilta mennä oksuiluksi mutta toivotaan että ei mee. Tuntuu, että vauva on ihan muutamassa päivässä jotenkin mennyt alemmas tai peppu tuntuu alempana kuin aiemmin ja neuvolantätihän eilen sanoi, että pää on kiinnittynyt eli josko tuo mun oksentelu sitten johtuis juuri siitä että kohtu painaa mahalaukkua ja nyt ku vauva menee alemmas ni alkaa olo helpottaa pikkuhiljaa.

Olin tänään äitin kanssa kolmisen tuntia shoppailemassa ja jessus, että supisteli paljon ja kipeästi. Jouduin istuskelemaan ja puuskuttelemaan melkein joka kaupassa. Ja kalvot on nyt myös alkaneet poksua tosi paljon, välillä poksuu niin että oikein pelästyy että nytkö ne vedet menee. Noi suppailut on alkaneet olla selkeästi kipeämpiä ja enää niitä pelkkiä kivuttomia kiristyksiä ei juurikaan oo. Että kai se "loppu" siellä alkaa nyt sit pikkuhiljaa häämöttää. Mulla on itsellä ainakin vahvasti sellainen tunne ollut jo pitkään, että tää vauva tulee täältä ennen laskettua. Mutta saas nähdä. Sais se perjantai tulla nyt äkkiä, että pääsee kuulemaan lääkäriltä tuon alakerran tilanteen.

Mun veikkaus galluppiin on, että seuraava vaavi syntyy tänä viikonloppuna, sanotaan nyt vaikka että 21. päivä. :)

mt & kylkiluitten survomista nykyään lempileikkinään pitävä poitsu 35+1 (LA 20.9.)
 
hello!
täällä väsymys alkaa olla aikamoista,vaikka nukunkin aika hyvät yöunet(1-2 kert herään vessaan).miltei joka päivä päiväunet on koisittava,paitsi tänään.
harjoitus suppareita tulee päivittäin,vaihtelevasti,väliin enempi,väliin vähempi.olisin valmis jo luopumaan masustani,ja ottamaan vauvan vastaan =)
siihen ei ole auttanut koppaskonstit,seksi,sauna eikä reippailut kotona eikä muuallakaan.suppareita on tullut illalla petissä ,mutta enimmäkseen illalla kun istun rauhassa töllöttämässä telsua. :eek: :) sinänsä jännä..
kassia olen pakannut pikkasen,mutta vain vauvalle olen sinne jotakin varannut,itselle en juurikaan vielä mitään.
pitänee huomenna käydä kaupasta suklaatia ja sipsejä...ja muuta naposteltavaa.. :p suolaisesta olen pitäytynyt koko raskauden ajan,siksi himo sipseihin :ashamed: :D eikä kyllä karkkejakaan ole mieli tehnyt :/

synnytys jännittää hieman,ilokaasulla ja khdunkaula puudutteella olen selvinnyt aikaisemmista raskauksissa,epiduraali ei sovi mulle,se piikin takia.. :'( olen piikkikammoinen,ja toiseksi,se sattui aivan hulluna,kun sitä kokeiltiin laittaa ekassa synnytyksessä :(

mutta,koetan unohtaa koko LA;n ja porskutella päivän kerrallaan,vaikka väliin se on vaikea unohtaa ison mahan takia.aika menee nopeammin,jos ei"odota"syntymää :whistle: :D
kaikki lapset mulla syntyneet LA joten ei vielä kiirettä mulla :)

vielä,ruoka ei maistu päivällä juuri lainkaan :eek: illalla ja aamuyöllä kauhia nälkä :ashamed:
..näillä eväillä mennään :D


typy ja mie 38+1 (LA 30.8)
 
YÖHERÄÄMISISTÄ, mä herään kerran vessaan. Herään aina siihen, että kun yritän kääntyä, niin virtsarakkoon painaa aivan hulluna ja pakko vääntäytyä vessaan vaikka ei huvittas! Sit mullakin kestää nukahtaa Saatan alkaa miettiä nimivaihtoehtoja vauvalle jne jne. Ihan kaikkea vaan vilistää mielessä :D Huvittavaa :)

Mä sain itteni eilen salille ja tein Huvikseni kyykkyjä siis ihan vaan jumppakeppi hartioiden päällä, ni johan iski paine alavatsaan. Lopetin sit siihen! :) Se tuntuu nii epämukavalta.. Eli odotetaan nyt sit ihan kiltisti vaan että vauva syntyy ja palaudun. Kyllä sitä sit ehtii taas treenaa :)

Herkkuhimo on valtaisa!! Oon nyt jokapäivä taas syönyt karkkia ja jäätelöä... tekee vaan mieli NIIN paljon, että en voi vastustaa! :) Enkä edes yritä vastustella :LOL: Ja muutenkin syön ruokaakin isoja määriä jne. Noh, toi heinäkuu oli niin heikkoa syömisen kanssa, että vedän kaiken takas nyt :)

Tänää shoppailin vähän uusia vaatteita :) Ihana tunne, vaikka ne oli tyyliin Gina Tricotin pitkiä toppeja ja leggínssejä jne, mutta silti.. En ole piiiiiiitkään aikaan ostanut mitään vaatetta. Näitä voidaan käyttää kuitenkin raskauden jälkeenkin. Vauvalle ostin pehmoisen peiton :heart:

Galluppiin vastaan että 25.8..

Mulle th sano, että ilokaasu ei välttämättä ole paras v-ehto, koska harrastan migreeniä Että tiedä sitten.. mä oon kyl päättänyt että otan epiduraalin, jos ehdin saada sen. Oon huono kivun kestämisessä.. Työkaveri sanoi, että sillä kivut oli vaan NIIN kovat, että korvissa humisi ja se oli aivan lamaantunut :eek: Ja sillä leikattiinkin hätäsektiolla ulos.. ja sen jälkeen 4 TUNTIA kesti että se tunsi jalkansa :| Sano, että pelästy että nytkö se sit halvaantu?!! Loppu hyvin kaikki hyvin kuitenkin..

Kolmen ässän säännöstä oon kuullu mut yks niistä ässistä oli Salmiakki! :) VYÖHYKETERAPIASTA oon kans kuullu että voi auttaa.. Mutta lienekö kaikki aina vaan sattumaa että jonkun tietyn jutun tekemisestä on synnytys käynnistynyt ;) SPERMASSA kyl kuulemma on sitä samaa ainetta mitä niissä pillereissäkin on jota annetaan synnytyksen käynnistykseen.. toki pienemmissä määrin, mutta kaveria th kehotti harrastaa seksiä just sen takia.. ;)

Mun piti kommentoida jotain mutta en muista mitä :( Huonomuistisuutta on vissii liikkeellä ;) Pitäs aina kirjata ylös nimimerkki ja kommentoitava aihe paperille, jotta sit muistaa kaiken! :)

KOKENEEMMAT kertokaa onko mulla liikaa kamaa sairaalaan: Yövaatteet, 2 x imetysliivit, 2 x alushousut, yösiteitä, verkkarit ja t-paita, sukat, mysli- ja protskupatukoita yht. 4kpl, shampoo ja hoitoaine, hammasharja- ja tahna, ristikkolehti ja pari vauvalehteä, rintakumit, tutti- ja tuttipullo, tohvelit :D Mun mielestä on niin vaikea ajatella mitä tartten.. ja ku en tiedä kuinka kauan oon siellä.. Meillä kyl tosiaan alle 10km sairaalaan, että miehellä menee vain pikkuhetki, kun se hakee kotoa jotain mitä tartten! :) Mut haluisin, että kaikki on mukana heti =)

Ihana syksyn tunne muuten ulkosalla :) Mahtavaa! Ja nyt saakin alkaa käyttää pitkiä housuja pikkuhiljaa :heart: Musta on ihanaa ku vuoden ajat vaihtuu, ku aina mulla on jotenkin ollut NIIN ikävä just sitä alkavaa vuodeaikaa B) Kevät on kyl mun Suosikki! Kaikki herää "eloon", niin luonto kuin ihmisetkin :) Ja olen huhtikuussa syntynyt, niin juhlin synttäreitäkin aina silloin.

Okkapokka, nyt mä taas meen! Miekkonen vuokraa meille just leffaa.. Suljettu saari kuulemma löyty valikoimasta :| Kauhuleffa ilta siis.. katoin just UFO-leffan toissapäivänä just ennen nukkumaan menoa, ja KYLLÄ pelotti pimeässä!! The fourth kind niminen.. perustuu tositapahtumiin.

Joo, mut nyt mukavaa illan jatkoa kaikille :heart:

Lätäkkö ja iltavirkku 35+3 (la 18.9) :heart: :heart:
 
Endotar, hienoa, että siellä oli kaikki kuitenkin hyvin! :heart:

Ja niin suuren surun kera olen seurannut tuota marraskuisten ensimmäisen pienen syntymää ja elon alkumetrejä, että uskon nyt itsekin, ettei mikään ole liian pieni syy lähteä näytille! Liikelaskentaa yritän ehtiä itse aina harrastamaan, jos tuntuu, ettei pikkuinen ole paljoa liikehtinyt. Tosin kahden pienen lapsen kanssa kotosalla ei ole aina kovin helppoa vaan heittää rauhassa kyljelleen puoleksi tunniksi... :whistle:

Mä saatan edelleen onnellisena nukkua posottaa koko yön ilman vessareissua. Tai ainakin vielä viikko takaperin saatoin, mutta sitten olikin jo aamulla aika kiire vessaan. Nyttemmin on alkanut muutenkin painamaan rakkoa enemmän, joten yölläkin joutuu kertaalleen ainakin käymään. Mulla on muutenkin aika hyvät unenlahjat ja toissa yönä taisin torkahtaa vessareissullani hetkeksi pöntölle. :LOL:
:attn: Onko muilla muuten vastaavaa vaivaa, että jos pissahätä yltyy liian kovaksi, alkaa supistella kovin, varsinkin sitten kun rakon saa viimein tyhjäksi?

Sairaalakassia aloin minäkin tänään miettiä. Pakkasin itselleni lämpöisen fleecepuvun ja imetyspaidan ja -liivit matkaan. Joku hyvä pokkari täytyy sinne hommata ja ehkä vähän salmiakkia. :p Omat henkilökohtaiset hygieniavermeet pakkailen sitten varmaan vasta, kun h-hetki koittaa.
:attn: Muistakaahan sisaret sitten pitää ne meijerinne lämpimänä petollisessa syysilmassa, mikään ei ole niin kamalaa kuin ärhäkkä rintatulehdus! :attn:

Synnytystä ja kivunlievitystä en suunnittele yhtään sen enempää. Taidan olla vähän sen sorttinen ihminen, että jos asiat ei suju suunnittelemallani tavalla, menen ihan lukkoon. Otetaan siis vastaan, mitä tulee ja kuunnellaan kätilön asiantuntemusta siinä sivussa. =) Ainoa haave on altaaseen pääsy, muttei sekään mitenkään välttämätöntä ole. Edellisellä kerralla epiduraali tuli vähän niinkuin puoliväkisin, sektiosta kun oli kyse. Sen laitto ei sattunut yhtään, mutta mulla rupes just sitä laitettaessa siinä "sikiöasennossa" alimpana olevaa lonkkaa kramppaamaan niin, että oli täysi työ pysyä paikallaan. |O

Ikkunan pesu ei vielä ainakaan täällä aiheuttanut synnytyksen edistymistä, olen nimittäin kaksi päivää sitä harrastanut. Kolme ikkunaa olisi vielä pesemättä, mutta ne jätän sinne täysiaikaisuuden puolelle. Samoin olen päättänyt pestä ainakin kylpyhuoneen ja saunan. Sitä yhtä ässää siis ainakin aion harrastaa yltiöpäisesti. Miehelle kerroin kolmen s:n taktiikasta ja se nauroi, että on meillä sitten ainakin siistiä. :D

Huomenna vihdoin odotettuun neuvolaan ja saan lähetteen synnytystapa-arvioon. Josko sinne sitten ensi viikolla. Neuvolan vaaka mua ei kyllä innosta yhtään, mulla on edelleen omaan vaakaan uudet patterit ostamatta, joten olen suloisessa epätietoisuudessa, kuinka paljon kiloja onkaan kertynyt. :whistle:


Epeti 35+1 (LA 20.9.)
 
Tuli tässä mieleen Epetin rintatulehdusvaroituksesta, että varatkaa ihmeessä kaalia kotiin!!!!! Ei kukkakaalia :D Sillä kuulkaa lähti alkavat rintatulehdukset pois. Ekalla kertaa en tiennyt kaalista ja tulehdus pääsi valloilleen (39 kuume, ihan sekaisin....sain antibioottikuurin). Sitten neuvolan täti sanoi että kaalinlehtiä rintoihin kun tuntuu että tulehdus iskee päälle. Niinpä meillä oli aina kaalia kaapissa siitä lähtien.

Ninnananna ja Sintti 34+5 (LA 23.9)
 
Epeti, joo mulla kanssa alkaa supistella jos on kova pissahätä.

Ja tänään ku olin isommalla hädällä ni alkoi supistella niin maan perkuleesti. :ashamed: Sain kuitenki asiani toimitettua, mutta sitten vessassa istumisen jälkeenkin supisteli vähän aikaa tosi kipeästi. Eli noita alkaa nyt tulla näköjään joka tilanteessa. :D

mt & poika 35+1 (LA 20.9.)
 
Mie en jaksa. |O |O |O |O Viime yönä taas nukkunu 3 tuntia ja nyt päivällä saanu nukuttua puoli tuntia. Oon niin saakelin väsyny, että mulla vaan itkettää koko ajan :( Turvotus on jotain ihan järkkyä, ei haluta ees kaupassa käydä kun oma ulkonäkö oksettaa.
Tänään oli neuvola, vauva oli jo kiinnittynyt, luojan kiitos. Sano kuka mitä tahansa, niin todellakin alotan häätötoimet.. Saunassa kyllä käyn normaalistikin joka ilta, meinaan siivota ja rampata portaita niin paljon ku vaan jaksan.
Vihaan tätä olotilaa.
:ashamed:

Kiira 37+2 (la 5.9)
 
Epeti Mulla kans kova pisuhätä aiheuttaa suppareita ja sen jälkeen tulee myös.

lätäkkö Siteitä ja hyviä sellaisia saat osastolta. Samoin sairaalan mummomallin pikkarit on ihania synnytykseen jälkeen aroille paikoille. Tuttipullot saa myös sairaalasta. Tutteja ei varmaan enää juuri missään saa, joten niitä voi mukaan ottaa.

Kiira Jaksuja sinne!!

Joo tosiaan muistetaan synnytyksen jälkeen suojata rinnat. Rintaliiveihin vaikka villasukat, vaikka olisi lämmin sää.

Nyt herkutteleen! Tytöt mökillä niin miehen kanssa haettiin kaupasta kasapäin herkkuja.
-Poni 36+0
 

Yhteistyössä