Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Kuivattuja luumuja on ainakin meillä laitoksella tarjolla. Myös kannattaa pyytää vatsanpehmitys lääkettä. Itse sain silloin vuodelevossa Movicol- jauhetta. Se oli hyvää. Edelleen sitä aina ajoin olen ottanut. Voi suositella. Isommat tarpeet synnytyksen jälkeen eivät ole kovinkaan kivoja alussa.

Vauvelilla oli muutama hiljainen päivä, mutta onneksi eilen illalla jumpsutteli oiken kunnolla supparien välissä. Oli taas muutamien tuntien ajan suht säännölliset supparit, mutta rauhoittuivat nukkumaan mentäessä. Nukuinkin kuin tukki 6h putkeen :) . Nuorempi tyttö kömpi viekkuun ennen kuin nukahdin ja esikoinen pysyi sängyssä kuuteen asti, joten lapsetkaan eivät herätteneet. En muista milloin olisin noin syvää unta nukkunut. Olo on kyllä nyt pirtsakka.

Mulla on tullut myös kaipuu omaan kroppaan. Tämä +17 kg alkaa jo tuntua. Reidet on varsinkin todella rumat. Oli kyllä lohduttavaa katsoa eilen videoita Egyptin lomalta, joilloin kuopus oli 8kk ja olin saannut kroppani takaisin siihen mennessä. :)
-Poni 35+6
 
No nyt lähti sit leikkauspotilaskin eskariin... reppana ei ois halunnu sinne jäähä, ni piti äitin tirauttaa pienet itkut autossa :'( Mutta luulen kyllä että kun tulee kotiin niin onki ollu tosi hauska päivä :)

Tän aamun on vihlonu nivusiin tai jonneki ihan hirveesti. Meinaa jalat lähteä alta .. Jokohan tää vauveli alkais laskeutuun pikkuhiljaa..
Ylihuomenna alkaa äippäloma =)

Yöllä närästi ihan sikana vaikka mulla siis on kunnon lääkkeet siihen.. :headwall:
Mutta jospa ens yönä sais nukuttua..

Aika jännä että vasta yks syyskuinen on syntyny , mutta tietty parempi niin =)

Tänään on illalla "naisten ilta", saa kakkua ja kaikkea hyvää :p Ihana, kun pääsee vähän rentoutuun. Tuntuu et tää elämä on ollu vaan kotona pyörimistä pitkään pitkään...

Jaksuja kaikille..

Hyväsetti 34+5
 
Huijui, marraskuisetkin on saaneet ensimmäisen vauvansa pinoon. :eek: Kyllä me ollaan onnekkaita, ettei tämän enempää olla vielä jakauduttu. Tosin kohta taidetaan kaikki kilpaa toivoa, että jotain alkaisi tapahtumaan. :whistle:

Illan supparit helpotti yöllä noin tunnin kävelemisen ja parasetamolin voimalla. Nyt aamusta imuroin ja moppasin lattiat eikä mitään tuntemuksia tullut, mitä nyt tuonne alapäähän jomottaa. Oliskohan täälläkin viimein havaittavissa laskeutumista?! Tänään oli tarkoituksena myös aloittaa operaatio ikkunanpesu, mutta täytynee kuulostella oloja ensin. Muuten odottelisin urakan aloitusta täysiaikaisuudelle saakka, mutta meille on tulossa liuta vieraita rv36+6 ja olisi kiva, jos juhlan kunniaksi ikkunoista näkisi läpi. :LOL:


Epeti 35+0 poksista! (LA 20.9.)
 
Oon tosi kateellinen teille kenen tarvii juosta vessassa vähemmän kuin aikaisemmin... Mulla on koko ajan pissahätä, yölläkin on käytävä n. 2 tunnin välein, joten yöunen laatu on mitä on. :headwall: Supistelee edelleen päivittäin, oon kyllä silti yrittäny liikuskella suht´ normaalisti, on mm. tullut käytyä sienimetsässä, saa koirakin samalla juoksennella vapaana.

Keskiviikkona olis se neuvolalääkäri enkä malta odottaa! Jännä nähdä onko supistelut kypsyttäny paikkoja yhtään. Ja just kun viime viikolla sanoin että onneks ei oo tarvinnu tehdä liikelaskentaa - pikkumiehellä oli eilen niin rauhallinen päivä et piti ihan kaivaa doppleri esiin :eek: Siellähän se sydän jumpsutteli ihan normaalisti, tais vaan laiskottaa vauvelia ettei viitsinyt muksia äiskää kylkiluihin ihan yhtä reippaasti kuin tähän asti. Ja kaipa ne supistuksetkin "väsyttää" vauvaa.

Lätäkkö - tunnistan sun fiiliksistä paljon itseäni, olen välillä melkoinen pessimisti :ashamed: Ja varsinkin tällasissa uusissa jutuissa, kun kaikki asiat pelottaa ja jännittää, niin on jotenkin helpompi ajatella et mitkä kaikki asiat voi mennä pieleen. Onneks mun mies osaa ajatella positiivisemmin ja tsemppaa et kyllä kaikki menee hyvin ja pärjätään kyllä :D :heart:

Myös mulla on ikävä omaa kroppaa! Ei tuo vauvamasu nyt mitenkään kamala ole, vähän tietysti tiellä aina, mut just perse ja reidet ällöttää... Ja naama on myös niin turvoksissa että yöks. Mua on lohduteltu että kyllä se turvotus helpottaa sit synnytyksen jälkeen, ja toiset taas sanoo et synnytyksen jälkeen se pahin turvotus vasta tuleekin. Jalkapohjatkin on välillä niin turvoksissa ja kipeet ettei oikein kärsis kävellä :( Tuntee kyllä ittensä niin norsuksi ja valaaksi ettei tosikaan, tästä on seksikkyys kaukana :LOL: Onneks paino ei oo noussu nyt pariin viikkoon yhtään.

Mun piti jo viikonloppuna pakata sairaalalaukku valmiiks mut en vaan saanu aikaseks, ehkäpä sit keskiviikkona sen lääkärireissun jälkeen...

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Endotar & poitsu 36+0 :heart: POKS!
 
Neuvolassa käyty tänä aamuna. Painoa oli tullu alle viikossa 1,5 kiloa rajusta oksentelusta huolimatta eli turvotusta on tullut ihan kamalasti ja paineet on koholla, hipoo melkein raja-arvoja eli voi olla, että on raskausmyrkytys kehkeytymässä. Pitää nyt kotona seurailla omaa vointia (jos tulee päänsärkyä tai näköhäiriöitä, niin tarvii soitella synnytyspäivystykseen) ja perjantaiksi varattiin neuvolalääkäri, siellä sitten katsotaan silloisen voinnin mukaan että saanko lähetteen Tayssiin. Saas nähdä, kuinka käy. Vähän alkoi nyt stressaamaan. :(
Hemppa oli ok, sf-mitta 33 senttiä ja vauvan pää oli nyt kiinnittynyt.

mt & poika 35+0
 
Tsemppiä menninkäistyttö ! :hug: :heart: On kyllä sulle(kin) annettu noita vaivoja vähän turhan suurella kauhalla :( Toivottavasti sun vointi paranee eikä kyseessä olis raskausmyrkytys! Etkö sä pääsis lääkärille tai suoraan äippäpolille jo aiemmin kuin perjantaina, vähän kauhistuttaa et noin kauan tarvii odotella vaan tilanteen kehittymistä? Kun sulla on kuitenkin jo pidemmän aikaa ollu oksentelua ja muutenkin huono vointi.
 
kuulumisia täältäkin suunnalta...
supisteluja joitakin on ollut..mutta tää närästys on ihan kauheeta..ei siihen auta mikään..yölläkin saa hereillä siihen et tuntuu et tulee oksennus,keskiviikkona oisi nytten sitten se sikiön kasvun seuranta..pää kun ei ollut viime mittauksessa kasvanut,jännittää vähän et mitens nyt sitten,syytä kun kasvun seisahtumiselle ei ollut,istukan toiminta,virtaukset jne oli kunnossa,jospa se nyt sit oisi kasvanut

Anskuli 35+2 (la 18.9)
 
Menninkäistyttö toivottavasti ei ole raskausmyrkytystä! Tosin niistä turvotuksistahan kertyy kyllä vauhdilla sitä painoa! Mullahan oli tullut viimeks kahessa viikossa yli 3kg! Ja itteäkin kyllä vähän jännittää, että olisko tulossa raskausmyrkytys vai oliko se vaan "normaalia" turvotusta... tosin mun tutulla oli se raskausmyrkytys ja voin sanoa, että ne turvotukset mitä sillä oli jaloissa oli jotain aivan järkyttävän näköistä!!! Eli siis jalkapöytä oli varmaan 15cm paksu jne.

Itteään pitää kuitenkin kuunnella ja jos tosiaan menee olo vielä huonommaks niin mee ihmeessä vaan sinne polille käymään!

Ikävä mullakin omaa kroppaa! Elättelen toiveita, että suurin osa kertyneistä kiloista lähtis ns. itekseen siinä parin ekan kk aikana ja sitten loput sais treenattua pois, kunhan treeniluvan saa! Vaikka olin alipainoinen ennen raskautta en silti oikeestaan ollut täysin tyytyväinen kroppaani...nyt kun katson kuvia siltä ajalta niin antaisin mitä vaan jos pääsisin siihen kroppaan takas mahd.pian! Tuntuu muutenkin, että ihmiset joita ennen ei pitänyt erityisen laihoina näyttää nyt tooosi laihoilta... mua ärsyttää tällä hetkellä kaikki laihat ihmiset ja oon niille kateellinen! (Haha, tosi tervettä puhetta 28-vuotiaalta!) Mun mies onkin visusti kieltänyt puhumasta sitten lapsen kuullen yhtään mitään läski-juttuja ja ruokanirsoiluja yms.

Tänään mennään synnytysvalmennukseen! Nice! Näkee ainakin, että mihin sitä sitten pitää mennä, kun alkaa tapahtua! :D

Ajattelin myös, että tämän viikon ohjelmaan kuuluu sairaalakassin pakkaaminen! Ajattelin pakata valmiiks kaiken mitä vaan pystyy ja sit tehdä sellasen listan, josta sitten pitäis vielä lähdön hetkellä napata mukaan lisävarusteet...esim. kännykän laturi jne. Luulen, että ilman tota listaa kaikki jäis.. :ashamed:

Oon kuullut, että täälläkin päin olis sairaalassa kaikilla aterioilla luumua tarjolla eri muodoissa.. mä oon ite nyt raskauden aikana syönyt aina aamulla tyhjään mahaan luumupiltin ja se on kyllä tehonnut ainakin mulla paremmin kuin Levolac. Ei oo ollut mitään ummetuksia nyt pidempään aikaan. Tosin INHOAN kuivattuja luumuja/luumuhilloja jne. ja sanoinkin, että tuskin tuun koskemaan niihin pitkällä tikullakaan kunhan tästä raskaudesta yms. on päästy! B)

Nasunaskali ja Nasu 35+1 (la 19.9)
 
Menninköistytölle: Pidettiinkö sun rajua pahoinvointia ihan normaalina näillä raskausviikoilla? oon kuullu, et sitä voi olla, mut en oo koskaan kuullut kenestäkään, jolla on. Kuvauksesi siitä kuulostaa musta aika voimakkaalta! Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Mulla alko tänään käsittämätön suvantovaihe keskellä ruuhkavuosia, ku esikoinen meni eskariin ja pienempi hoitoon. Pääsen vihdoinkin laittamaan pinnasänkyä ja vauvanvaatteita. Kaivoin varastosta 4 pahvilaatikollista 50-62 cm vaatteita. Kukaan ei voi uskoa, että niitä on kertynyt niin paljon. Aion karsia suuren osan, koska sen vaaterumban pyörittämiseen menee muuten kaikki päivät:)

Mä oon alkanut heräillä klo 3.30 ja nousen ylös ja valvon tunnin. Olen silloin ihan ylienerginen ja euforinen ja voisin tehdä mitä vaan. Olen tyytynyt kutomaan, kun muu perhe nukkuu. Päivisin sitten ei ole yhtä energinen olo:)

Painoa on kertynyt 16kg ja ällöttää, mutta kohta loppuu, ja hyvin se sitten kyllä synnytyksen jälkeen sulaa, odotan jo sitä, että saa vauvan maailmaan ja vatsa ei ole enää niin pinkeä. Varmaan voi hypellä rappusetkin saman tien kertyneillä lihaksilla, mitä tän massan kantamiseen on kehittynyt....

Mulla ei muuten supistele yhtään, kun joku valitteli, ettei supista, ja meillä on sama l.a. Ei niitä ennakoivia supistuksia tarvita, mulla on molemmat ed. synnytykset alkaneet ilman niitä ja ulos ovat tulleet:)

Kävin H&M :ssä ja siellä on tosi edullisia hihattomia toppeja ja muita yöpaidoiksi sopivia ihanan pehmeitä isokaulaaukkoisia tai napillisia paitoja tosi halvalla. Sopii hyvin imetyksen alkuun. Lindexillä taas en löytänyt imetystoppeja, joita joku kertoi käyttäneensä.

Viileää viikkoa kaikill!

Liisa&Liisa 35+1 (la 19.9)
 
Endotar, meillä ei tuossa neuvolalla käy lääkäri kuin perjantaisin että sitten tarvis synnytyspäivystykseen lähteä, jos haluaa lääkärille. Täytyy nyt tässä vaan seurailla omaa vointia tosi tarkasti ja lähtee jos vähänki tuntuu siltä. Tai sitten voi käydä neuvolalla pissaamassa purkkiin ja mittauttamassa paineet jos haluaa.

Nasunaskali
, raskausmyrkytyksessähän ne oireet voi vaihdella tosi paljon. Toisilla ei oo juuri mitään oireita, että toi huomataan vaan verenpaineista ja toisilla sitten taas voi olla vaikka kaikki oireet. Mulla nyt tähän mennessä on niistä oireista ollu toi raju pahoinvointi, turvotukset ja verenpaineen nousu lyhyessä ajassa.

Liisa, kyllä se jonkin verran ihmetteli tuota oksentelua, mutta sanoi että mun kohdalla se voi johtua esimerkiks siitä, että masu on aika korkeella ja painaa mahalaukkua, niin sen takia saattaa kuvottaa ja ruoka nousta takas ylöspäin.

mt & poika 35+0
 
Heippa! Eipä ole vielä uusia vauvoja täällä näköjään, hyvin on meillä mennyt kun kaikki tuntuu olevan vielä kasassa tässäkin vaiheessa, ja marraskuisiinkin oli jo vauva tullut, hui.

Vähän kuulumisia, mitään kummaa muutosta ei ole vielä tapahtunut. Nyt alkaa kyllä olla jo sellainen olo että tämä raskaus on nähty ja vauva voisi jo alkaa tulla, omaa kroppaa alkaa kaivata. :/
Liisa71 ja muut jotka supistamattomuudesta puhui, ei mullakaan ole oikein mitään ennakoivia suppareita ollut. Välillä kyllä ihmettelen sitä kun kuitenkin jo näillä viikoilla mennään, mutta kai se on ihan ok et ne tulee sitten vasta kun oikeasti tarvii. Pelkään vaan että menee kovin yliaikaiseksi kun ei noita merkkejä ole pahemmin ollut. :p

Onko teitä muita alkanut mietityttää synnytys kovasti? mulla ainakain on selkeesti viime päivinä ajatukset pyörineet siinä, ja alkaa jännittää miten se menee. Kivunlievitykset sun muut mietityttää, kun niistä on niin paljon ristiriitaista tietoa saatavilla. En ole mikään luomutyyppi, joten tiedän että tulen tarviimaan kivunlievityksiä, mutta en haluaisi ihan turtanakaan maata siellä jos se kuitenkin pitkittää synnytystä kovin. Kai noi on niin yksilöllisiä asioita ettei auta kun mennä mukana ja katsoa miten menee.. :x jos jollain on hyviä vinkkejä/kokemuksia aiemmmista synnytyksistä mitä kannattaa/ei kannata tehdä laittakaa tietoa tänne, niin saan pään vielä enempi sekaisin. =)

Mirot 37+2 (la 4.9.)
 
Liisa71 mä ainakin valittelin supistelun ja yleensäkin vaivojen puutosta (joo, outo olen) ja sama LA on kyllä meillä :) Hyvä tietää, ettei niitä välttämättä tartte tullakaan. Tai no siis, supistaa mua joo ehkä kerran viikossa :D Onko sulla sitten lapset tulleet suurinpiirtein laskettuun aikaan vai miten? Kun samaa oon miettinyt kuin Mirot, että meneekö kovin yliaikaiseksi, kun ei kummempia merkkejä oo siitä, että vauva viittis joskus poiskin tulla :D Kyllähän se varmasti on ihan yksilöllistäkin mutta tulee vaan mietittyä.

Heräilystä, mäkin herään aina välillä öisin just kolmen maissa valvomaan ihan pirteenä ja se raivostuttaa, kun eihän silloin kukaan tervejärkinen voi nousta ylös :D Sit pyörin ja kierin sängyssä turhautuneena. Pitäs varmaan koittaa nousta ylös ja tehdä jotain hiljaista tylsää.

Synnytys ei vielä ihan hirveästi mietitytä tai tietty nyt se on mietityttänyt sen puolesta, että jos tuo mun hyrräni tuolla mahassa ei olekaan oikeassa asennossa ja joudun sektioon tai perätilasynnytykseen ni mitäs sitten. Haluaisin mieluiten synnyttää ihan alakautta ja siten, että vauva ois pää alaspäin. Mutta oon kyllä tsempannut itseäni siihen, että lapsi tulee tavalla tai toisella pois ja mitä sitä stressaamaan, miten. Kunhan tulee.

Samoin mietin synnytyksestä, että otetaan vastaan kaikki, mitä tuleman pitää. Kivunlievitystä joo, jos siltä tuntuu, luomuna joo, jos siltä tuntuu. Mulle on parempi olla tekemättä suuria suunnitelmia, tilanteen mukaan luottaen siihen ajatukseen, että olen ammattilaisten ympäröimä ja yksikään lapsi ei ole kohtuun jäänyt. Kai. :D

Voihan sairaalakassi, mä en kyllä vieläkään aio pakata sitä. Elän vaarallisesti :D

Mulle maistuis jätski ja herkut nyt ihan erityisen hyvin ja tuntuu tosi tylyltä koko ajan henkisesti lyödä itseään sormille ja kieltää kaikki hyvä. Niinpä sitten oonkin vetänyt napaani varmaan ihan liikaa kaikkea. Missä mun itsekuri on?

Tsempit kaikille!

Sannimarja 35+1
 
HEIPS!
ENDOTAR; no täällä on ainakin toinen ketä kanss käy yöllä 2tunnin välein vessassa...että on rasittavaa!!Juuri kun nukahtaa ni taas saa ravata vessaan :x !!

MENNINKÄISTYTTÖ; Pidetään täällä peukkuja ettei nyt yrittäisi sulle sitä raskausmyrkytystä puskea...mulla ainakin sillon ekoja merkkejä oli just toi turvotus ja näköhäiriöt...näin sellasia palluroita!!Toki myös paineet nousi yms.

MIROT; kyllä sitä tulee sitä synnytystä mietittyä, vaikka täälläkin se on jo kolmas. aina se alkaa mietityttää ja on mielessä mitä lähemmäs la päivä tulee!! kaikki menee siinä sitte ihan omalla painollaan kun tosi paikka tulee mutta tosiaan mietityttää! ja ehkä se kuuluu tähän äitiysprosessiin :D !!

OMAA NAPAA: neuvolassa käyty paineet 119/81, pissa puhdas, painoa tullut viime viikosta 400g eli alusta n.6,5kg. mitäs vielä, kaikki siis kunnossa. Ja vammalaan nyt sitten päädyn synnyttämään, pyysin terkkaa laittamaan sinne sen synnytyssuunnittelun joka on ilmeisesti sitte 2-3vk päästä :D !!

lennilokinpoika 34+3(la. 24.9)
 
lennilokinpoika: saapa nähdä ollaanko samoihin aikoihin Vammalassa sitten.. B) vammalassa mua ainakin viehättää rauhallisuus ja perhehuone. Tays:ssakin sain tosi hyvää palvelua ja 2a osastolla oli ihan mukava olla.

en hirveästi mieti vielä synnytystä, tosin haluaisin sen menevän kuten esikoisella.mutta omalla painollaanhan tuo kuitenkin menee, ykskään ei ole masuun jäänyt.. Tays:ssa tosin sai olla aika passiivinen synnyttäjä, kätilö sanoi mitä puudutuksia hän aikoo tilata ja miten ponnistan ja niin edelleen, se sopi mulle. ilokaasu oli mun paras kaveri, olisin ottanut sitä ponnistusvaiheessakin, mutta kun piti synnyttää :LOL: spinaali ja kohdunkaulanpuudutus toimivat minulla myös erinoimaisesti, jopa niin hyvin ettei jalat kantaneet pariin tuntiin vauvan synnyttyä ja istuskelin epparin päällä (kunnes kätilö huomautti ettei saa) :headwall:

ostin tänään jo hammasharjan, luumuja ja liivinsuojia sairaalakassiin, tein jopa listan mitä pitää muistaa..en varmaan kans muistaisi kaikkea kiireessä :kieh:

äitiH 35+1 (la19.9)
 
Synnytys on tullut ajatuksiin myös täällä, eikä välttämättä niin positiivisessa mielin :/ Mietin vain koko ajan, että kunhan vauva selviäisi siitä hengissä. Suuria suunnitelmia en uskalla tehdä, sillä luotan sairaalan henkilökunnan ammattitaitoon, ja esikoisen synnytyksessä tuli nähtyä, että mitä vain voi tapahtua. Nyt vain toivon, ettei tarvisi sektiolla synnyttää, kun muuten tuo vatsa vedetään taas auki navasta alaspäin ja toipuminen kestää tuskaisen kauan :|

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, enkä laittanut kotia vieläkään vauvalle valmiiksi :ashamed: Esikoisen 2v synttäreitä vietetään tällä viikolla ja oon päättänyt, että sen jälkeen voin alkaa keskittyä vauvajuttuihin. Pitäisikin muuten jostain etsiä listaa, mitä kaikkea sinne kassiin pitäisi pakata - esikoisen ajoilta muistan vain sen, että turhaa tavaraa oli siellä kassissa paljon :D Esim. omia alushousuja en käyttänyt ennen kuin kotiutuessa, kun sektiohaava ja jälkivuoto pitivät huolen, etteivät ne olisi kauaa puhtaana pysyneet :snotty:

Torstaina tosiaan synnytystapa-arvio ja ultraus. Vähän jänskättää vauvan koko, kun veikkaan, että pieni on edelleen.

Jonspe ja Lilliputti 35+6 (la 14.9.)
 
lennilokinpoika, kuinka sulla sitten toi myrkytys eteni? Tehtiinkö sulle käynnistys jossain vaiheessa? Mä oon tänään lueskellu jotain juttuja tosta myrkytyksestä ja aika monella käynnistetty tai tehty sektio sit jossain vaiheessa. Mä niin kovasti haluaisin synnyttää alakautta, mutta eihän sille sitten mitään mahda jos tarvii tehdä sektio - pääasiahan se on, että vauva saadaan turvallisesti pihalle.

Täytyy nyt vaan yrittää olla stressaamatta koko myrkytystä ja synnytystä ja muuta. Sairaalakassia ajattelin tänään vähän alustavasti pakkailla ja katsoo vauvalle kotiutumisvaatteet, ihan vaan varmuuden vuoks ja listan tein jo kännykkään että mitä pitäis ottaa mukaan, jos tulee lähtö - mäkin niin hömppä etten todellakaan muistais sitten mitään oleellista, ku tilanne on päällä.

Neuvolantäti naureskeli, että saas nähdä pääsenkö mihinkään perhevalmennuksiin, kun synnytysvalmennuksen missasin pahoinvoinnin takia ja viimeiset valmennukset (imetys ja vauvanhoito) on tän kuun lopussa ja syyskuun alussa, niin ei tiiä onko vauva sitten enää masussakaan - oli meinaan limatulpasta ja mun supisteluista sitä mieltä että voipi poika tulla maailmaan etuajassa. Ootan perjantain lääkäriä ku kuuta nousevaa, että saa vihdoin tietää ton alakerran tilanteen.

mt & poika 35+0
 
Ennakoivia suppareita ei ollut mulla esikoisesta laisinkaan. Synnytys käynnistyi supistuksilla ja ne oli koko raskaudet ekat supistukset. Niin ja syntyi tasan 40+0 :)
Nytkään ei ole ollut kuin ihan muutamia kivuttomia harkkasuppareita joskus keskiraskaudessa, mutta nyt ei mitään! Tosin jotenkin odotan tämän synnytyksen käynnistyvän vesien menolla.

Kivunlievitystä otan varmaan sen mukaan mitä tarjotaan. Epiduraali oli viimeksi mulla tosi toimiva ja oikein ajoitettu. Ilokaasua en ottanut ollenkaan (eikä sitä kyllä tarjottukaan). Altaassa olin ennen synnytys-saliin menoa. Katsotaan sitten kun aika koittaa mitä ehtii ja mitä ei :D

Nyt taas hetken lepoon, sain maalauspuuhat valmiiksi. Ja kaippa sitä sairaalakassiakin pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettiä :whistle:

mp ja kirppunen 36+4 (LA 9.9.)
 
Täälläkin ollaan yhtenä kappaleena! Hyvä me!

Turvotusta löytyy, polvet kipeät (kyykystä ei meinaa päästä ylös...kiitos 20kg lisäpainon), maha toimii miten sattuu, vessahätä kun iskee niin tuntuu että vauva syntyy just eikä melkein, mutta muuten OLO ON LOISTAVA :D

KivunlievityksestäEsikoisesta lilluin eka ammeessa ja sitten ilokaasulla ja kohdunkaulanpuudutteella mentiin. En vieläkään tajua miksei laitettu epiduraalia....Kivut oli helvetilliset ja jonkinlaisessa shokkitilassa olin. Kaksi hoitajaa painoi mahaan ja yrittivät työntää (mustelmat vatsaan)vauvaa ulos kun sydänäänet heikkeni......huusin kuin sika........kätilö sanoi lopuksi että rajuksi meni......onneksi kaiken kruunasi maailman ihanin pikkutyttö jota hoitojen avulla koitettiin alkuun saada 2½ vuotta :heart: Synnytyksen jälkeen olin monta viikkoa kipeä koska ilmeisesti häntäluu oli vaurioitunut....onneksi mies oli isyyslomalla joten hoiti vauvaa ja mua. Pelottaa tuleva synnytys että miten käy......

Ninnananna ja Sintti 34+4 (LA 23.9)
 


Merkkailen pinoa vaan :flower: Mun keskittymiskyky on kun hiirellä niin en muista muuten mitä oon lukenu ;)

Lara rv34+4 (LA 23.09.)

LAITETAANKOS TAAS GALLUP KOSKA TULEE SEURAAVA VAUVA?
Mä arvaan että huomenna :)
 
Tänään on neuvolalääkärissä käyty ja kaikki ohan ok. Sf mitta on mennyt nyt puolitoista kuukautta yläkäyrällä, joten kysyin sitten lääkärissä vauvan kokoarvioita, niin lääkäri lupasi laittaa lähetteen äippäpolille, josta sitten kutsuvat minut sinne hyvinkin pian synnytystapa arvioon.:) No itse en kyllä usko vauvan olevan kovin suuri, vatsa on vain kasvanut eteen päin eikä yhtään sivulle, mikä varmaan juuri vaikuttaa tuohon sf mittaan.

No kun kerran on mahdollista päästä tuonne arvioon niin totta kai sinne pitää mennä. =)

Painoa ei ole tullut koko raskauden aikana kuin noin 10kg ja nyt ei viimeisen kuukauden aikana ole paino noussut yhtään. Mikä sopii kyllä minulle. Omasta mielestäni vatsani ei ole kovin suuri, kun esim välillä kaupassa näkee raskaana olevia naisia joilla on valtava vatsa. Vaikka ehtiihän tuo nyt vielä hiukan kasvaakin...

Vaivoiltakin olen oikeastaan välttynyt aika hyvin. Sen verran on turvotusta, että sormukset ei enää mahdu, mutta ei sitä kukaan muu huomaa kuin minä. Alaselkä väsyy välillä, jos pitkään on samassa asennossa ja pitkään jos istuu samassa asennossa niin se luo paineen tunnetta tuonne alas. Muuten olo on kyllä ollut aika oireeton. Ystäväni joka oli meillä kylässä viikonloppuna niin sanoi, että olempa minä vielä ketterä. :D

Hankinnat alkaa olemaan muuten pikkuhiljaa hoidettu, mutta vauvan sänky on vielä kesken. Se kun pitäisi hioa ja maalata. Mies kun ei ehdi sitä milloinkaan hiomaan ja minä en huoli sitä ilman, että sänky saa uuden maalin. Joten en tiedä sitten jos vauva päättääkin etuajassa tulla, niin mihin se sitten laitetaan nukkumaan....toisaalta ratkaiskoon mies sitten ongelman kun olen sairaalassa, jos ei sänky siihen mennessä ole tullut valmiiksi.

Meillä parisuhde alkoi voimaan paremmin kuin jäin heinäkuussa sairaslomalle, kun aikaa alkoi olemaan enemmän hoitaa kaikkia asioita. Nythän olen jo toista viikkoa äippälomalla.:)

Viime viikolla sain muuten Kelasta päätöksen äityisrahoista ja hyvä päätös tulikin. =) Minulla kun palkka ei ollut noussut 20% vuodesta 2008, mutta oli kuitenkin noussut jonkin verran, joten hain sitten viimeisten puolen vuoden tulojen perusteella ja YES kela teki myös päätöksen 6kk perusteella. Mikä oli aivan loistava juttu!!! Joten kannatti siis hakea.

ennie ja myrmy 36+2 (LA 11.9)
 
^Jooh, se oon varmaan minä... :headwall: On tää ressaavaa, kun alkuun on olo, että ei tämä mihinkään vielä ole tulossa vaikka supistaa, ja sit yhtäkkiä iskee varmuus, että se syntyykin muuten ihan just..! Pää hajoaa ku liikaa miettii, eikä silti keksi mitään tekemistä joka pitäis hyvin ajatukset poissa tästä aiheesta |O Mies lähti eilen vielä täksi viikoksi työreissulle, joten sanoin kyllä pikku prinsessalle, että olepas nyt kiltti tyttö ja pysy vielä viikko masussa... Saa nähdä totteleeko. Mun oikea gallupveikkaus vois olla, että seuraava syntyy 19.8.

Menninkäistyttö, mulla lopetti limatulppaa vuotamasta jo joskus kaks viikkoa sitten, eli silloin on ilmeisesti kohdunkaula kokonaan hävinnyt. Viime lauantaina siis tarkistuksessa oli kokonaan hävinnyt ja olin sormelle auki. Mua suppailee edelleen päivittäin ja öittäin (alkaa aina kahden - kolmen aikoihin). Silti lääkäri oli sitä mieltä, että ei noista voi mitään ennustaa. Saattaa mennä vaikka yli lasketun kuulemma... Raskauteen ja synnytykseen liittyen tuntuu kaikilla lääkäreillä olevan aina omat mielipiteensä... :|

Syöksysynnytyksestä. Mulle sanottiin, että se ei ois periytyvää, eikä tarvis yhtään siitä huolehtia. Ystävälleni, joka myös odottaa esikoistaan, taasen sanottiin, että on perityvää, eikä sais yhtään viivästellä sairaalaan lähtöä. Tämäkin taas kerran näitä usko-ketä-lääkäriä-haluat ohjeitä :kieh:

Yöheräämisistä. Mää kun olen ajatellut olevani onnekas, kun herään vain noin 2h välein vessaan :LOL: Vielä kuukausi sitten heräsin aina alle 2h välein.

Kivunlievityksestä. Olin ajatellut ottaa kohdunkaulapuudutteen, mut eipä sitä kai voi enää ottaa, kun ei ole tota kaulaakaan... Mut sehän toisaalta tarkoittaa vain sitä, että ne kivut on jo takanapäin, enkä synnytyksessä sitä puudutetta niihin kipuihin edes tarvitsisi =) Epiduraalia ja spinaalia kohtaan on alkanut kehittyä melko negatiivisia ajatuksia, kun koko ajan saa lukea miten ne vie kokonaan tuntemukset omasta kropasta. Mut minkäs teet jos sitten helkutisti sattuu... Kaikenkaikkiaan en kyllä hirveenä ole synnytystä ajatellut tai sitä stressannut, kun tuntuu jotenkin turhalta etukäteen näitä hirveästi ajatella. Katsotaan sitten, mitä tuleman pitää =)

Kerättäiskö listaa, mitä kaikkia poppaskonsteja niitä onkaan synnytyksen käynnistystykseen? Mää oon kuullu seuraavista:
- seksi
- portaiden ravaus
- lattioiden pesu polvillaan luututen

Nyt ei siis viikkoon ole mitään syytä aloittaa noita poppaskonsteja mulla kokeilemaan, mut tunnelma taitaa olla toinen sit ku mies on takas kotona :LOL:

Shuri ja Onni-Ilona 37+1 (la 5.9)
 
Minäkin innostuin tarkistamaan veroprosenttia tuosta äitiyspäivärahasta. Olen siis yrittäjä ja mulla on sitä kautta pääomatuloa, eikä tule jotain palkkatulovähennystä. Kävikin siten, että olisi pitänyt nostaa veroprosenttia 35%:iin. Se täti neuvoi vaan, että soita Kelalle ja pyydä heitä sitä nostamaan lähemmäs oikeaa. Taidan kuitenkin jättää nostamatta ja kärsiä sitten joskus, jos mätkyjä tulee.

Synnytystä en ole juuri miettinyt. Toivon, että alkaisi vesien menolla niin kuin edellisetkin. Avautumisvaihe on kestänyt vain tunnin molemmissa, joten ilman kivunlievitystä olen selvinnyt. Ponnistus on ollut vaikea, koska molemmissa on supparit loppuneet juuri tähän, kun olen 10 cm auki. On tosi työlästä ponnistaa ilman supparien apua. Silmistä on vaan verisuonet poksuneet poikki, kun olen tytöt pönnännyt maailmaan. Nyt tiedän kysyä tähän apua heti saliin mennessä.

Sairaalakassi on pakkaamatta. Uskon, että kasaan sen, kun joudutaan kuitenkin hetki odottaan tytöille hoitajaa, sitten kun lähtö koittaa. Eipä siellä juuri mitään tarvitse. Esikoisen hakuun tuli niin hoppu, että juuri neuvolakortin tajusin mukaan ottaa. Meillä sairaalaan matkaa alle 50 km niin mies saa tuoda sitten tarvittavia kamoja.

Huomenna olisi nuorimman tytön 2v neuvola ja oma neuvola taas torstaina. Esikoinen täyttää 4v kuun lopussa, joten hänelle pitäisi myös aika varata.
-Poni 35+6
 
Shuri, joo tuntuu joka hoitajalla ja lääkärillä olevan eri mielipiteet kaikesta. :D Että eipä kait oikein muu auta, ku kuunnella omia tuntemuksiaan, itsehän sen olonsa ja ne oireensa parhaiten tuntee. Mua on nyt suppaillut parina päivänä taas melko paljon, tänään kun piti keskustassa käydä asioilla ja kirjastossa niin pari kertaa supisti niin kipeästi että piti oikein pysähtyä ja hengitellä. Ja eilenkin imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen jälkeen suppaili oikein urakalla. Mulla nuo on nyt alkaneet olla oikeastaan kaikki kipeitä ja alavatsalla on sellaista jomottelua melkein koko ajan. Tekis niiin mieli jo lähteä kunnon kävelyille ja rampata noita meidän talon rappusia, mutta vielä pitäis se pari viikkoa ootella että oltais täysaikasia.

Poppaskonsteja, mitä itse oon kuullu: nännien hierominen, sauna, seksi, ikkunoiden pesu, rappusien ravaaminen ja sitten akupainanta on ainakin yhdellä kaverilla toiminut synnytyksen käynnistäjänä, täältä löytyy jotkut ohjeet: http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html

mt & poika 35+0 (LA 20.9.)
 
Menninkäistyttö Joo se on aivan totta, että varmasti jokaisessa raskausmyrkytyksessä ne oireet on vähän erilaiset ja eriasteiset! Kuulostaa kyllä hurjalta tuo sun pahoinvointi jne. muista nyt sitten vaan lähteä sinne polille jos vähänkin siltä tuntuu!

Synnytys todellakin jännittää! Tänään käytiin synnärillä tutustuus ja tuntuu, et nyt vasta rupeskin jännittään...kun näki kaikki ne paikat jne. mietti, et täällä sitä kohta ollaan...joku jossain salissa synnyttikin just ja siltä kuulostikin... Jännittää kans, että olisko se syöksysynnytys periytyvää, kun ite oon syntynyt ambulanssiin 7km matkalla!

Kivunlievitys Ite haluisin mennä altaaseen lillumaan ja sen lisäks haluisin pärjätä ilokaasulla ja kohdunkaulan puudutuksella... mutta todellakin tiedostan sen, että kaikki ei välttämättä tosiaankaan mene noin ja loppupeleis olen valmis ottamaan vaikka kaikki mahdolliset puudutteet jos siltä tuntuu tai henkilökunta sitä suosittelee!

Valvominen vaivaa täälläkin, mutta tällä hetkellä se on oikeestaan niin päin, että ei meinaa saada illalla unta! Aluks mullakin oli niitä valvomisia aina n. pari tuntia yössä, mutta nyt on tosiaan vaihtunut niin, ettei meinaa saada unta... pyörii mielessä kaikki vauvaan liittyvä... sitä tää kotona olo varmasti teettää!

Mä veikkaan seuraavaa vauvaa syntyväksi 25.8! Jännä kyllä ettei meidän pinoon ole vielä enempää syntynyt kuin yksi!:) Mutta hienoahan se vain on, että kaikki ollaan jo hyvillä viikoilla!

Tänään soitin verotoimistoon ja sain laskettua huomattavasti veroprosenttia äippärahaan! Onneksi on tämä palsta! Muuten olisi mennyt kyllä sillä 20%!!!

Nasunaskali ja Nasu 35+2 (LA 19.9)

 
Pakko oli tulla kysymään, että onko kellään teistä mammoista alkanu kipeytymään sisäreidet ihan ylhäältä? Mulla tekee pahaa kävely nykyisin :ashamed: Mahtaneeko olla kyse liitoskivuista vai onko vauva jo niin alhaalla että joka paikkaa kivistää ja sattuu? Vessassa pitää juosta puolen tunnin välein ja hikka tuntuu jossain tositosi alhaalla. Kahden edellisen aikaan ei oo jalat kyllä kipeytyny tälleen. Tuntuu välillä siltä, että pitäis kävellä jalat levällään, että pääsis etenemään jonnekin :LOL:
 

Yhteistyössä