SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Hei osaako joku kertoa varmana tuosta varhennetusta äitiyslomasta? Mä olen jo kirjoittanut kelan laput ja olen laittanut siihen sen 50päivää ennen laskettua alkavaksi. Pitääkö tuohon olla joku "syy" ja/tai lääkärintodistus vai meneekö vaan omalla ilmoituksella että miten haluaa? Olen kuullut molempia vastauksia : / Siis psyk. polin kautta kyllä saan siihen lääkärintodistuksen varmasti. Mut en jaksais hakea ja selittää taas kerran kuinka tää työ väsyttää mua henkisesti niin paljon :'(

Jos tuo varhentaminen onnistuu niin mulla on enää 2 viikkoa töitä! Ihanaa, saan tarvitsemani päälevon :heart:

Ruutinen ja Leo 24+5
 
Sen varhennetun eli 31-50 päivää ennen saa päättää ihan itse :) Se vakiohan on 30päivää. Itsekin varhennan 10 päivää eli aloitan 40 päivää ennen. Saatiin juuri eilen neuvolasta Kelan lapsiperheen etuudet esite ja siinä tuo asia selitettynä.

Kelan sivulta: "Äidin äitiysloma voi alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Voit itse valita, koska äitiysloman aloitat." Kela - Lapsiperheelle - äitiysraha
 
Ruutinen Minä aloitan äitiysloman varhennettuna eli sen 50 päivää ennen laskettua aikaa. Samoin jäin aikoinaan tytöstä. Ainoa miinuspuoli siinä on se että se käsittääkseni lyhentää äitiyspäiväraha-kautta sieltä loppupäästä?

Santtu81 Oij, sä oot päässy shoppailemaan ja vieläpä ihan yksin?!! Se on niiiiin parasta! Jumbossa on niin paljon kivoja kauppoja et siellä saa tuhlattua aikaa monen monta tuntia, varsinkin kun ainä välissä istahtaa penkille huilimaan ja syömään jätskiä :D

Mun vaivat on helpottanu levolla ja työtehtävien keventämisellä! Tänäänkin työpäivän jälkeen laittelin sapuskat, imuroin ja moppasin kodin, pyyhin pölyt ja nostin pyykit ja vielä riitti virtaa lähteä tytön kanssa pihalle ja ruokakauppaan. Suppareita ei oikeestaan enää ole ollenkaan ja selkä-ja liitoskivut on kadonneet, ei haittaa!! Nyt on tullut uusi vaiva...sydän muljuu, yäh. Noh paljon rautaa peliin niin eiköhän se siitä?

RD Mun pitää tunnustaa etten ole pitänyt sitten minkäänlaista ruokavaliota :ashamed: Oon syönyt joka päivä joko keksiä, jätskiä tai karkkia ja viime viikollakin kahtena päivänä iltapalaksi läjät sipsejä... Silti arvot on ollu tosi hyvät eikä ole tullut yhtään rajojen ylitystä. Tänään tosin oli tähän asti korkeimmat aterian jälkeiset (7.6) kun söin päivälliseksi 3 isoa lettua mansikkahillolla. Tonne 7 pintaan tai hiukan yli on mennyt karkkien ym. syömisen jälkeen... Saa nähdä nouseeko arvot viikkojen lisääntyessä niinkuin diabeteshoitaja varoitteli.

Huomenna on perjantai! Jee! Meinataan viedä tyttö ekaa kertaa elokuvateatteriin lauantaina kattomaan Rio :cool: + käydään pihakirppiksellä ja Vekarakirppiksellä Kumpulassa. Sunnuntaina haetaan miehen serkulta meille turvakaukalo + telakka ja mennään miehen kummitytön 5v. synttäreille. Mitäs muut meinaa puuhailla viikonloppuna?

miirikki ja pööpö 24+1
 
miirikki Joo yksin pääsin, mutta kylläpä oli koettelemus vaikka aikaa meni 35min (autolta autolle) ja kävin 4 kaupassa :D Ei oo musta enään shoppailijaksi :( Tarttisin varmaan pyörätuolin ja kuskin jotta voisin pidempään viihtyä ja käydä useammassa paikassa. ;)
 
Santtu81 Sellanenhan olis muuten kätevä, siis sellanen mopo-mallinen pyörätuoli jolla kaasuttelis vaan pitkin Jumbon käytäviä ja soittais torvella mummot pois tietä :LOL:
Mä ihme kyllä jaksaisin shoppailla vaikka ja kuinka, mutta lompakko tykkää kovin huonoa ;) ja kyllähän sen sit huomaa illalla että jalkoja pakottaa ja väsyttää ihan ylipaljon...
 
  • Tykkää
Reactions: Santtu81
huomenta! tää mamma alkaa huolestua että miksi liikkeet tuntuu edelleen tuolla niin alhaalla, vai onko vauva päättänyt jäädä sinne alas synnytykseen asti. en tunne liikkeitä vatsan päälle mutta tuolla alhaalla ne tuntuu. ei aiemmissa raskauksisa näin ollut. eikö se sit kasva tarpeeksi vai mikä lie..

seksi on lisääntynyt mutta yhdynnän jälkeen alkaa alkaa kauhea lantio kipu ja alapää tuntuu kamalan kipeältä joten ei siksi hirveesti sit itse yhdyntää tapahdu.

mies on ollu hellä ja huomaavainen.

kuopus herätti neljältä tänään nukahti uudelleen mutta en sit enää itse kehdannu alkaa nukkua..

pitäis jotain mamma vaatteita viel ostaa.

huomenna poksuu 23+0
 
PoksPoks, se olis sit 22 viikkoa täynnä :D
Kelan paperit on miltein täytettynä, täytyypi soitella palkanlaskijalle ja kysellä muutamat asiat, ja samalla se voinko viedä hekmuksen itse kelaan vai täytyykö kiertää palkkiksen kautta...

kaneli Mullakin liikkeet tuntuu enimmäkseen ihan alhaalla. Harvemmin tuossa navan alapuolella. Vauva vaan viihtyy alhaalla ja aikoo aikansa siellä viettää. Ikävästi liikkuu luuta vasten useasti. Varsinkin tällee kolmannella kerralla kun kohtu ja kudokset on jo hyvin venytettyjä niin vauvalla on alhaallakin hyvin tilaa. Lantiokin kun tuppaa leviämään nopeammin ;) Näin siis th mulle neuvolassa selitti...

-Santtu ja Tirriäinen 22+0
 
Mä oon Huldis miettinyt ihan samaa, miksi on nettikaupat!! ;)

Täällä sitten päädyttiin miehen kanssa siihen, että aloitan äitiyslomani sen 50 päivää varhennettuna, eli jo 3.8. :D Mä kun tuskin tulen enää töihin pääsemään, niin tulee lyhyempi saikku näin. Palkkikseenkin soitin ja oikein ihmetteli miten olin asioista niin perillä ja jopa totesi että loman lykkäys parilla viikollaon hyvä idea :D Tällöin kun voin olla yhtäjaksoisesti saikulla lomaan asti ja sit lomalta jäädä äippikselle. Mulla kun loma on tällä hetkellä 4.-19.7. mutta siirrän sen alkamaan 18.7. Siirron voi kyllä tehdä vasta kun mulla on sairaslomatodistus lääkäriltä.
Kuulin myös hyviä uutisia :D En tipu missään vaiheessa Kelan sairasrahalle, saan täyden palkan ekat 60 päivää (johon lasketaan kaikki tän vuoden saikut) ja tämän jälkeen saan 2/3 täydestä palkasta. Kelalta voi päivärahaa yrittää hakea, mutta palkanlaskijan mukaan sitä ei tull myöntämään kun palkaa kuitenkin niin hyvä. Kelan rahat kun on sama tai vähemmän kuin toi mun palkka jonka tuun saamaan. :D Eli ei paperisotaa Kelan kanssa :D

Nyt vaan mietin, suostuisikohan lääkäri ensi viikolla laittamaan mun saikun juhannusviikolle asti, jolloin mulla on neuvolalääkäri. Sillon voisi sitten laittaa sen loput 3 viikkoa ennen lomaa... Sunnitelmia, suunnitelmia ;)

-S
 
Neuvola kuulumiset täältä. Neiti köllöttelee peppu alhaalla ja potkut tuntuvat vain alhaalla molemissa nivusissa ja lantiossa. Verenpaine hyvä tällä hetkellä. Hb 142 eli rautaa ei ole tarvittu tästäkään raskaudesta. Paino edelleen -5kg lähtöpainosta. Raskaustodistus saatu ja eikun hakemusta kelaan :)

Äitiyspolin lääkärin tuomiokin tuli ja iisisti pitää ottaa tiistaihin ja silloin alotetaan insuliinin pistäminen:(
 
Kirjoittelin alkuun tässäkin porukassa, olen ehkä listoillakin vielä, mutta meillä varmistui, että syntyy elokuussa niin olen siellä vallan kirjoitellut.

Mulla olis myynnissä kahdet äitiyshousut, toiset on mustat (koko XL) ja toiset vaalean ruskeat (koko 48). Sitten olis lohenpunainen villatakki (koko L) jossa yksi nappi edessä. Sitten olis tyttöjen vaatteita 62cm-80cm myynnissä.

Yv:tä laittamalla saa lisätietoja.
 
Hitsiläinen kun aika on mennyt niin ettei täälläkään ole ehtinyt piiiiitkääään aikaan edes pyörähtää lukemassa kuulumisia. Lakon jälkeinen aika töissä on ollut sen verran hektistä, ettei töissä ole ehtinyt surffailla netissä eikä illalla ole enää jaksanut konetta avata kotona. Naamakirjaa selaan ohimennen puhelimella..:p

Itse aloitan mammaloman 30pv ennen, mieli tekisi aloittaa aiemminkin, mutta mieluummin säästän sekä ne 20pv että kesälomapäivät sinne mammaloman toiseen päähään. Meillä lähtee esikoinen silloin syksyllä kouluun ja mielelläni venytän kotonaoloa mahdollisimman pitkään, mutta pelkällä kotihoidontuella ei jaksa kitkutella. Ensi viikon olen kesälomalla, kiva hengähdystauko, ja sitten saikkua kehiin heinäkuussa jos ei muuten enää jaksa.

Vaivoja ei juuri ole ollut. Närästys on päivittäinen kaveri, mutta Rennie onneksi auttaa. Issias ja harkkasupparit vaivailevat lähinnä lenkkeillessä, siksi olen vaihtanut pyöräilyyn. Siinä ei paikat tule ollenkaan niin kipeiksi ja liikkuminen onnistuu vaivatta. Pyöräilen työmatkat aina säiden sallisessa, kun esikoinen jaksaa jo pyöräillä komeasti omat hoitoreissut ja kuopus istuu sujuvasti äipän kyydissä...=)

Sf-mitta oli viime mittauksella huimat 26, eli maha kasvaa yläkäyrän yläpuolella niin että kohina käy... Toivottavasti ei tule hillitön hellekesä jättimahan kanssa...Potkuja satelee niin että maha heiluu, pikkumies on ylettömän aktiivinen kaveri, paitsi hiljenee heti jos joku seisoo vieressä käsi valmiina kokeilemaan liikkeitä... Hemppa oli laskenut, nyt 115, eli rautaa pitäisi alkaa syömään muuten ole saanut aikaiseksi. Verenpaineet vieläkin tosi matalat, nyt onneksi kroppa on jo tottunut niin ettei kaikki nopsat liikkeet saa enää maailmaa pyörimään silmissä. Ja paino on ekaan neuvolaan nähden +2kg, joulun ajan painoon nähden +-0. Ihan hyvä, ei sitä tarvitsisi ihan hillittömästi kesää vasten tullakaan lisää. Sokerirasitukseen menen ensi pe, täällä se tyrkätään kaikille joilla BMI yli 25 tai ikä yli 30v.

Tänään pakataan ja huomenna lähdetään sit reissuun ensin kohti etelä-Suomea ja siitä sitten pariksi päiväksi Tallinnaan. Mukavaa vaihtelua perusarkeen, varsinkin kun lupasivat kesäisempää säätä ensi viikolle. Sitten alkaakin juhlaputki, ensin ylppäreitä, sitten häät, ihanan pienen kummipojan 1veet, juhannuksen aikaan 2 kummimuksun synttärit jne. Onhan näitä tässä.. =) Kivaa kun on tekemistä, ainoa ongelma on tuo juhlapukeutuminen....:D

Jahas, kai sitä olisi pikkuhiljaa aika alkaa valmistella lounasta perheelle... Ihanan rentoa viikonloppua ja toivottavasti aurinkoista ja lämmintä ensi viikkoa kaikille ihanaisille!

Niksu+pikkumies rv. 26+2
 
Äitiysloman alkamisajankohta mietityttää täälläkin. Ei tekis mieli aloittaa varhennettuna, mutta työt loppuu 31.7 ja äippäloma on aloitettava viimeistään 24.8 tai 25.8, en nyt muista kummin päin se oli :D Ei huvittais olla 3 viikkoa ilman rahaa ja kun en osaa päivärahoja, kun olen päätoiminen opiskelija :( Ehkä teen kompromissin ja aloitan vähän aiemmin. Pääsen sitten viettämään esikoisenkin kanssa aikaa kahdestaan vielä :) Meillä esikoinen otetaan pois hoidosta, kun olen äitiyslomalla. On niin pieni vielä kuitenkin, että uskon kotona riittävän tekemistä kuitenkin. Kerhopaikkaa on hänelle haettu kyllä, saisi kerran viikossa käydä oman ikäistensä seurassa kuitenkin pari tuntia.
Tiistaina saan neuvolasta viimein sen raskaustodistuksen ja pääsis Kelan papereita täyttämään. Äitiyspakkaus ainakin otetaan, se on varma :LOL:

Vauvan liikkeistä minulla ne tuntuu vielä todella alhaalla, navan seudulla ylimmät tuntemukset. Olen kyllä ihan tuolla listan häntäpäässä, että perästä tullaan :D Kovasti kyllä liikkeet jo tuntuu. Ehkä sekin vaikuttaa kun istukka takana nyt, esikoista odottaessa edessä. On ihan huomattava ero kyllä.

Seksistä halut on kyllä vähän kadoksissa, eikä sitä lisää yhtään, kun seksin jälkeen alapää on kipeä ja tuntuu ihmeen turvonneelle? Outoa..

Mies on huomaavainen. Kotihommia tekee, varsinkin ruuanlaittoa hoitaa ja esikoisen kanssa touhuaa, saan silloin itsekin levätä. Nyttenkin ovat ulkona keskenään :) Minulla vain 1 vapaapäivä, tänään siis, ja sitten olis 5 päivää töitä, 1 vapaa, 3 töitä, 1 vapaa.. jne. Kivaa tää vuorotyö välillä. Ei paljon ehdi huilata ja levätä yhden vapaapäivän aikana, tai ei ainakaan tee mitään ylimääräistä jotta jaksaisi sitten töissä.

Esikoisen pienet vaatteet kävin hakemassa kellarista. Niitä katselin ja hypistelin jo :D Muutaman uuden 56 cm vaatteen olen ostanut. Niitä meillä ei ollut ennestään kuin ihan muutama. Kunhan saan aikaiseksi raivattua kaappitilaa, niin pesen ne tuolta laatikosta ja laitan jo kaappiin odottelemaan :) Miehen kanssa mietiettiin että vaihdetaan vielä loppukesästä esikoisen ja meidän makkareita keskenään, niin mahtuu pinnis paremmin tuonne toiseen makkariin. Keittiöreppakin meille tulossa kesäkuun loppupuolella. Alkaa tuo pesänrakennusvietti nostaa päätään jo :LOL:

Nessu ja pieni 22+2
 
Hei pitkästä aikaa

Alkoi täälläkin maha vihdoin pullistumaan ja oikein vauhdilla. Liikkeet tuntuu tosi ylhäällä, heti rintojen alapuolelle. Esikoisen liikkeet tuntui samoin ja kipeetä teki varsinkin lopussa, kun potki niin ylös. Muuten hempat ja paineet on ok, mutta viikko sitten alkoi tulla tosi kipeitä vihlaisuja tuonne kohdun seudulle ihan rauhallisessakin liikkeessä ja ne eivät meinanneet edes levossa asettua, niin sain sitten 4 vko saikkua. Maataloustyö kun teen, niin se on sen verran raskasta ettei ainakaan helpota kipuja. Tosin puoliks oon joutunut kuitenkin töihin, kun lomitusapua ei aina saa.

Seksi on ihan ok, mutta nuo suonikohjut on laajentuneet myös alapäähän, joten ainoastaan yötä vasten voi sekstailla, koska olo on niin karsea seksin jälkeen, ettei pysty edes kunnolla käveleen, mutta levossa kivut ei haittaa. Koko alapää on kuin räjähtänyt suonikohjujen vuoksi. Onneksi sen on ainakin aiemmin palautunut normiksi raskauksien jälkeen.

Täällä on myös melkoista sisustusvimmaa joka suuntaan. Onneksi i mitään suurta tarvii tehdä, mutta kaikkea pientä.

viikuna ja vko 25+4
 
Tulinpa taas jotain kirjottelee:whistle: En oikeen osaa koskaan mitään järkevää kirjottaa, mutta tykkään lukee toisten juttuja:ashamed:

viikuna Meillä onkin näköjään sama la ja sama työ...tai siis mää lomitan ja viellä sekin on samaa että eka viikko pidetty kuukauden sairaslomasta. Mun lantio ei vaan enään kestä olla töissä :( vaikka mieluusti olisin viellä kuukauden ollut. Paljon jaksamisia sinne toivottavasti saatte apua sinne teille:hug:


muffi + nappula:heart: 25+4
 
Leppoisaa sunnuntaita mamit!

Meillä on kemusteltu esikoisen synttäreitä eilen ja tänään rääppiäisillä kävi tuttavaperhe. Varsin kiva viikonloppu siis =)

Äippäloman Aloitan hiukan varhennettuna että alkaa suoraan kesälomasta. Lomille jään juhannuksesta, pakko sanoo etten pidemmälle taitaisi jaksaakaan. Rupee aika raskasta olemaan mahan kanssa pyörittää tätä härdelliä.

Kirppikseltä löysin ekat tyttövaatteet, tosin mekkoja en uskalla ostaa ennen seuraavaa ultraa. Jos siellä vielä tytöltä näyttää niin sitten hurahdan täysin :D

Zophien linkissä tosi makeita mammavaatteita, saattaapi olla että tulee tilattua :whistle: Oon yrittäny pyöriä netissä mahdollisimman vähän ettei tuu tehtyä liikaa heräteostoja.

Maximilian ja vauva 25+
 
Huh, viikonlopputöistä selvitty. Aika rankaksi käy välillä olla jaloillaan 8 tuntia päivässä. Jalat ihan pökkelöt jälleen, veri ei kierrä kunnolla, ne tukisukat ois hankittava.
Minulla alapää kans toisinaan hellänä, vaikka ei mitään erityistä oo edes ollu(ei seksiä aikoihin). Kait se turpoaa jotenkin ja muutenkin muuttuu.

Huomenna neuvolaan kuuntelemaan pikkuisen sydänääniä :heart: Perjantaina kävin jo verikokeessa ja vein pissan --> hb 121 eli noussu 117 ja pissa puhdas.

26+1
 

Yhteistyössä