SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Tervetuloa s.hamsterille :flower:

Kelan paperit: Odottaa tuossa pöydällä työnantajan osuutta :) Avustus otetaan rahana, olen ostanut niin paljon vauvanvaatteita ja haalarit ja makuupussit on jo ennestään...

Maha tiellä: Joo, meillä on vanha rintamamiestalo ja tässä on tosi kapeat oviaukot :D EN meinaa mahtua mukamas niistä kulkemaan... Tai ihmisten ohi kun meen, niin aina maha ottaa kiinni ;)

Synnytyssairaala: Mullahan se on K-HKS, mutta eilen sairaalassa käydessä lääkäri sanoi, että jos myöhemmissä kontrolleissa selviää, että istukka on vanhassa sektioarvessa tosiaan kiinni, niin mut saatetaan leikata TAYS:issa, koska se on vaativampi leikkaus. Tai jos tämä vauva päättääkin tulla nyt ennen aikojaan (alle rv 32) maailmaan (istukka irtoaa tms), niin suoraan ambulanssilla TAYSiin.

Seksihalut: Niitä olisi, mutta on kielto harrastaa yhdyntää. Muunkaanlaista en nyt uskalla, koska heti alkaa supistaa ja siitä näemmä seuraa verenvuotoa. Antaa nyt hetken tilanteen rauhoittua ja jos sitten kokeilisi ihan varovasti (ilman yhdyntää tosiaan).
Mutta kyllä mies näyttääkin hyvälle, kun ei paranisi paljon koskea :D

Huldis ja pikkusisko 25+1
 
Viimeksi muokattu:
Huldikselle tsemppi:hug:

Tervetuloa Sokerihamsteri

Kelanpaperit toivottavasti saan keskiviikona (no seuraavan kerran nään sen tädin elokuussa joten aika varmasti saan;) )

Täällä tulee vettä kaatamalla ja mun oli tarkoitus tänään aloittaa kävelytreenit kun keskiviikko aamuna on neuvola. Tietäisin siis onko musta töihin. Perjantaina käytiin kuopuksen kanssa "lenkillä": hän pyöräili ja mä talsin perässä. Kävelin muka reippaasti, mutta poika ei pysynyt pystyssä mun vieressä :D :ashamed: Puoli tuntia kävelin ja vauhti hidastu kokoajan ja teki tiukkaa jo lopuksi. Kävelin vaan tän meidän asuinalueen sisällä ympyrää :ashamed: Ruokakaupassa käyminenkään ei ole herkkua, täytyy alkaa nojailee kärryn että jaksaa loppuun asti. Seisominen käy niin selän päälle että alkaa päässä sumeta :( Ja mä täällä kovasti mietin josko voisin mennä ensi viikolla töihin, mies on kyllä erimieltä. Tosin päiväkodissa työskentely on aika eriasia kuin kotona rauhassa ottaminen (jota siis nyt viikon tehnyt). Supistelut on loppunut (pari kivutonta tullut) mutta selkä on sama.

Eilen käytiin grillaamassa ja nauttimassa auringosta meidän äidin pihalla :)

maha on edessä aika useasti, mutta keinoja on monia: esim. tiskihommat onnistuu hieman sivuttain :D Eilen meidän äidillä pesin perunoita ja niiden hana on pidemmällä niin jouduin mennä altaan sivulle jotta sain pestyä. Niillä siis tiskiallas pöydän ulkokulmassa...

Olikohan tässä kaikki..?

-Santtu ja Tirriäinen 21+3
 
Sokerihamsteri: Tiedot lisätty! Mulla oli muuten kans ekassa sokerirasituksessa vain paastoarvo rajalla ja ruokavaliolla mennään. Toinen rasitus on kesäkuun puolivälin tienoilla. Mulla tosin vaikuttaa kahdessa edellisessä raskaudessa ollut rd, joten näillä mennään :)
 
Huldis, hui kamala!!! Nyt vaan rauhassa, rauhassa siellä!sokerihamsteri, tervetuloa :)

Tuikku, tosiaan, ihania tossuja sulla siellä :) osaisipa itsekin....

Kestoliivinsuojia katselin huutiksesta ja kamalasti hinnat vaihtelee. Kertokaahan, mitä parista kannattaa maksaa ja mikä materiaali on hyvä olla imuna jne? Esim. monissa oli fleece/bambu tms. ihoa vasten, sisässä trikoota ja päällä se pul-kangas. Eikös frotee sisällä olisi trikoota imukykyisempää?

Seksihalut entisellään ja ihan sopivasti sitä onkin ollut :)

Ruutisella hauska video :D

Javelia, kiva kuulla hyviä uutisia!

Mutta mites onko teidän miehet ihan yli-rakastuneita ja hempeitä nyt kun vauvamaha on alkanut kasvaa?
Vastauksena tähän, hellyyttä on enemmän ja onhan tuo varsinkin nyt kun sukupuoli on tiedossa ja vauva konkretisoitunut hänelle, ollut entistä hellempi ja hellittelevämpi. Ja paljon kiinnostuneempi mahasta kun potkuja jo näkyy tai tuntuu. Viikonloppuna tunsi kädellä ekat potkut ja yhdessä katseltiin heiluvaa mahaa :D Mies on tietyissä asioissa varovaisuuteen kehottavampi ja tarkempi ehkä juuri siksi että tietää vaimonsa tavan kävellä päin ovenkarmeja ja sätätä ylipäätään ;) Mutta normaalielämää ei ole multa koskaan kieltänyt, olen saanut ratsastaa vielä koska tietää, että sen asian jos jonkun minä osaan ja luottaa hevoseeni.
Auttaa kyllä jos pyydän johonkin erityisesti ja pyytämättä tekee niitä mitä ennenkin, eli ihan normaaliin tapaan elellään edelleen. Siivoan ja touhuan entiseen tapaan, koska enhän mä tosiaan sairas ja avuton ole vaikka raskaana olenkin :LOL:
Omasta mielestä mies on ollut juuri sopivan huolehtiva :)

Särkylääkkeitä en ole kauheasti joutunut syömään, Panadolia vaan. Sitäkin todella vähän. Onneksi. Mutta olen kuullut, että Buranaa saisi toisella kolmanneksella syödä, lääkäri sen minulle itse asiassa sanoi ja että tosiaan Panacodkin olisi ihan turvallinen raskausaikana..

Maha on edessä jo välillä, kuten kenkiä laittaessa. Muuten ei häiritse, ja meillä on onneksi tiskikone :D

Huomenna poksuu taas, hauska kun lapsi liikkuu jo useita kertoja päivittäin ja on jotenkin niin paljon todentuntuisempi sitä myötä :)

Zophie ja muru 22+6
 
AAaaaaaPuuuuVA! Mähän löpisin ihan jonninjoutavia! Kodeiini läpäisee istukan :ashamed: Mutta hyvityksenä etsin teille tietoa tarvitseville hyödyllisen linkin :) KLIK

Sorge vaan. Mulle yks perhetuttu joka on lastentautien erikoislääkäri, kertoi tämän edellisen "faktan". Noh, onneksi hän on sittemmin jäänyt eläkkeelle :D
 
Tänne on tullu tekstiä, muutaman päivän tauon jälkeen paljon luettavaa, joka on kyllä kivaa! =)

Tervetuloa Sokerihamsteri! :flower: Kiva kun porukka kasvaa edelleen! =)

Maha on välillä "tiellä", tulee vahingossa törmäiltyä esim. tuolin selkänojiin, oviin, ihmisiin kun yrittää pienestä välistä mennä jne.

Synnäriä ei täällä vaihdeta, matkaa n. 3km. (synnärinä SeKs) Esikoisen aikana ainakin oli hyvää palvelua, ja henkilökunta mukavaa, ei valittamista. Menetin verta synnytyksessä ja hb laski lähemmäs 60:tä, en saanut nousta edes vessaan ilman valvontaa, kuulumisia ja tarpeita käytiin kyselemässä vähän väliä, ruoat tuotiin aina sänkyyn asti ilman pyytelyjä, vauvaa vietiin lastenhoitohuoneeseen jos yhtään tuntui siltä että haluaa levätä. Ja mitään ei tehty vasten tahtoa, äidin toiveet otettiin hienosti huomioon! Siksi haluaisinkin olla siellä mahd. pitkään, kun saa levätä ja kerätä voimia tulevaan arkeen kahden pienen lapsen kanssa kotona, kun tuo mies ei pysty silloin luultavasti lomaa pitämään... sesonkiaika ja yrittäjä...

Pitäisi nyt yrittää kans noita liivinsuojia ommella itse, sais tehdä paksuja, että riittäisi yön yli, mikään ei oo yhtä ärsyttävää kun herätä keskellä yötä itse märkänä, vauva märkänä ja vielä sänkykin... :kieh: ja toinen se että tarvii keskellä yötä uudet suojat ja ne on sitte kodinhoitohuonees, ei muuta ku hakemaan... Olis kätevää selvitä yksillä suojilla koko yö. Näin ompelijana meinaa olla vaan vaikeeta ottaa se kone esiin, aivan niinku olis ommellu ittensä ompelukoneesta eroon joskus... :D

Seksihalut on taas vaihteeksi kaikonnu jonnekkin kauas... Toivottavasti ja miehen parhaaksi ne pian palautuu...

Mies on erilailla huolehtivainen kun esikoisen aikana, ehkä nyt ei ehdi samalla lailla antaa mulle huomiota, kun taloudessa nykyään kaksi huomionhakuista naista :LOL: Mutta kyllä huomiota saan kuitenkin ainakin silloin kun esikoinen painuu pehkuihin. Neiti on sellainen iskäntyttö! :heart:

Olin eilen koko päivän puutarhassa kuokkimassa, laitoin yhden kukkapenkin kuntoon, leikkasin aidan ja perkasin heinistä, tein yhden uuden penkin, johon tulee vain havukasveja, koristekiviä ja haketta. Lisäksi kaivoin nurmikonreunuslautaa syvemmälle maahan, sain sen nurmikon kanssa tasalle, ennenkuin tilataan sorakuorma pihaan... Sitten istutin sellaiseen kaareen josta kuljetaan etupihalta takapihalle, murattia ja kaivoin siihen kaaren alle vähän laattoja... Nyt meinaa selässä, jaloissa ja käsissä tuntua siltä, että jotain on tullu tehtyä...

En muista oliko jotain kommentoitavaa vielä, joten päivitetään...

eleana + seppo 22+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meinaa täällä palaa käämi näihin vaivoihin :( Viikko sitten alotettu Sokerilääkitys tuplattiin aamulla ja kokopvä on ollut niin jäätävää...

Hirveät mahakrampit, pahoinvointi, ripuli...korventaa ja totaalinen väsymys iskee heti kun on syönyt...Nukuin eilen kahdet pitkät päikkärit. Nyt heräsin tunti sitten hirveisiin mahakramppeihin mitkä taitavat kyllä olla kiinnikekipuja kyljissä, mutta päälle tää turvonnu oksettava olo ja palleakipu... Nukuttais, mutta ei pysty olemaan kun seisovilteen tai osittain istuvilleen.
2 Panadolia olen ottanut ja toivon, että kohta pystyis menee takas nukkumaan..huomenna puhelin laulaa äitiyspolin diabeteshoitajalle...
Onks täällä kellään ollut tota diformin tablettilääitystä raskausajan diabetekseen?
 
Masu on tiellä ihan kaikessa :D Ruokaa laittaessa, ohi kulkiessa, ihan mitä tahansa… viime päivinä on huomannut, että esikoista ei ole enää niin helppo sylitellä. Jos erehtyy ottamaan liian ”tiukasti” syliin, niin heti tulee monoa, että älä tunge mun reviirille :D

Huldis :hug: Todella ikävää, että tuolla tavalla istukka säikyttelee etkä pääse täysillä nauttimaan raskaudesta. Onneksi sinulla on viikkoja jo ihan hyvin ja pienellä on painoakin ihan kivasti. Mutta silti…

Leo ja eleana tuosta SeKSistä piti kysymäni, kun en siellä ole aikaisemmin synnyttänyt enkä ilmeisesti pääse uudelleensynnyttäjänä edes tutustumaan paikkaan etukäteen. Eli onko siellä perhehuoneita, ja kuinka hyvin esim. imetyksessä autetaan alkuun vai ollaanko heti tuputtamassa lisämaitoa? Ihanan positiivinen kuva tuli noista teidän kommenteistanne, niin sillä kyselen :)

Synnytyksestä vähän toisenlaista. Kuultiin rakenneultrassa, että istukka oli kuulemma siirtynyt etuseinälle. Ihmeteltiin vaan miehen kanssa, kun np-ultrassa kysyttiin, ja oli silloin keskellä takaseinällä. Ok sinänsä, istukkahan voi liikkua kehittyessään, mutta jäätiin vaan miettimään synnytystä. Esikoisesta istukka oli takaseinällä, ja hän viihtyi täysiaikaiseksi asti perätilassa. Silloin jäi mieleen terkkarin toteamus, että jos ei itse käänny, niin voidaan yrittää kääntää, kun istukka ei ole etuseinässä. Eli onko teille muille, joilla istukka on etuseinässä, sanottu, että perätilatapauksessa ei voitaisi yrittää kääntää, vaan synnytystapa olisi suoraan joko perätilasynnytys tai sektio? Ja miten sitten se sektio onnistuu, jos istukka on välissä :confused: Tulipa pitkä ja vaikea sepustus, yrittäkää ymmärtää :)

Branwen ja Sissi 21+5
 
Tiistaita...

Täällä yö mennyt miten satuu... Tai nimenomaan sattuu. Koko lantio kipuillut selän takia ja häpyliitoskin alkanut vihoitella :( Kokoajan tuo selkä tuntuu nyt särkevän, ei taida musta töihin olla vaikka kuinka haluisin mennä :( Tämän viikon loppuun saikku tällä hetkellä, huomenna neuvola jossa katsotaan jatkoa (tarvittaessa siis uudestaan lääkärille). Mitä enemmän asiaa miettii niin sitä enemmän töihin haluaa mennä, mutta sitä enemmän tuntuu sitlä ettei siellä voisi olla.... No täytyy katsoa mitä huomenna neuvolassa sanoo.

Tänään on illlalla lasten päiväkodin kevätjuhla. Esityksiä ei ole tulossa, ovat tilanneet esiintyjän ja lisäksi on eskarilaisten kukitus.

Istukasta. Esikoista odottaessa istukka oli etuseinässä enkä ajatellut siinä olevan mitään ihmeellistä. Tokalla- ja tälläkin kerralla istukka on takana, nyt alempana ja sitähän tarkistellaan uudestaan heinäkuun lopulla.

marjalle jaksamista kipujen kanssa! Toivottavasti saat selvyyden niihin ja helpotusta :hug:

-Santtu ja Tirriäinen 21+4
 
Eli onko teille muille, joilla istukka on etuseinässä, sanottu, että perätilatapauksessa ei voitaisi yrittää kääntää, vaan synnytystapa olisi suoraan joko perätilasynnytys tai sektio? Mulla on nyt jo kolmatta kertaa istukka etuseinässä ja kertaakaan ei kukaan ole maininnutkaan moisesta. Ainoa mitä on sanottu, on tuo liikkeiden vaimeus alkuun. Täytyy vaan toivoa, että tämä kolmaskin osaa kääntyä itsekseen pää alaspäin. Rakenneultrassa vielä istua pönötti. Tosin jokin aika ultran jälkeen tuntui kummallinen muljahdus ja arvelen johtuneen vauvan kääntymisestä. Toivossa on hyvä elää :)

Liikkeet tuntuvat taas enemmän alhaalla, virtsarakko saa enimmät osumat. Saa taas juosta pissalla jopa yöllä. Pitkään tässä menikin, että sai rauhassa nukkua.

marjalle
jaksamisia kipujen ja huonon olon kanssa. Valitettavasti en osaa sanoa tuohon lääkityspuoleen mitään. Tähän saakka itse pärjännyt pelkällä ruokavaliolla rd:n kanssa.

Muillekin säryistä kärsiville puhallus ja hali :flower:

Mädchen :heart: 23+4
 
Mulla viimeraskauden rd meni ruokavaliolla, mutta tosin silloin ei ollut mitään sokeriseurantaa ollenkaan, vaan kävin kerran äitiyspolilla ja sain ohjeet ja jatkotoimenpitetiä ei ollut ollenkaan. Tämä oli vuonna 2003.
Rd epäily on ollut kaikista raskauksista, mutta kiinni en ole jäänyt kun tuolloin 2003 ja nyt. Tosin neidin istukka lakkasi toimimasta ja synnytys jouduttiin käynnistämään 37 vkolla.

Vuonna 2000 syntynyt neiti oli viikon teholla alhaisten sokereiden takia, eikä ne meinannut korjaantua millään. Epäilivät myös että olisi ollut silloin. Samoin 3 aikasempaa raskautta missä lapset 4200-4520g välillä ja käynnistetty 37-38vkoilla.
 
Kävin tossa puolen tunnin happihyppelyllä, tai siis kävelin kyllä ;) Menin (nykyisin) itselleni suht reipasta vauhtia, toiset kyllä käveli ohi. Selkä on kipeämpi nyt kuin ennen kävelyä. Häpyliitoskin äityi kävellessä ja tuntui kun puolet olisivat hinkanneet toisiaan vasten :( Kiva kävellä kun tuntuu että lantion toinen puoli hinkkaa toiseen. No tulihän käytyä ja eiköhän toi osoita ettei mun paikka ole tarhantätinä kun vasta äitiysloman jälkeen :( Neuvola sanokoot viimeisen mielipiteen..
 
Mä olen sitten päässyt helpolla näiden raskausdiabeteksieni kanssa. Kaikissa kolmessa (tähän asti) ei ole tarvinnut käydä äp-diabeteshoitajalla, neuvolaseuranta 1krt/kk on riittänyt ja nyt mulla on mukana kotiseuranta, ihan vaan siksi kun raskauksien välissä mulla sokerirasituksessa todettiin heikentynyt sokerinsieto ja siksi laitteet ennestään. Molemmat pojat on syntyneet vasta rv 41-42 ja yli nelikiloisia olivat, mutta vasta noilla viikoilla. Synnärillä seurattiin pari päivää sokereita, muttei mitään sen kummempaa. Kuukauden päästä uusinta rasitus ja toivottavasti saan jatkaa ruokavaliohoidolla.
 
istukka etuseinämäs on täälläkin eikä siitä ole mullekaan juuri muuta sanottu ku et liikkeeiden tuntemista vaimentaa,mut lukemien juttujen perusteella siinä on tuo et jos vauva ei itse käänny rt:aan niin ei voida kääntää mahan ulkopuolelta.Esikoiselta oli myös edessä mutta hän kääntyi jo hyvissä ajoin Rt:aan,toivottavasti tämäkin kaveri =)

Mädchen vauvallahan on vielä ultrien aikaan tilaa liikkua ja olla miten päin vaan ja monesti kääntyvätki sit "lopulliseen" asentoon tuos 30 vk jälkeen...ja rv 37 vauvalla on vielä mahollisuus kääntyä eli aikaa on vielä kääntymiselle ja paljon =) joillaki kääntyny jopa vklla 39 viel =O

Santtu jos neuvola ei ymmärrä (niinku mulla) niin ota yhteys työterveyslaitokseen,sieltä mieki sain heti kouraan tuon koko loppuajan saikun,ei tarvi arpoa joka vk mitä pystyy tekee ja kuinka kauan. Neuvolasta ne ei kirjoittaneet mullekaan ku koko ajan tuota 2vkn tai viikon saikkua ja sanoivat jotai et ei pysty pitempää kelan takia:confused: eli ilmeisesti ku tipun kelan päville.......mut työterveydes kirjoitti heti ja onneksi kirjoitti en olisi töihin pystyny.Ota iisisti äläkä liikaa rasita ittees!

Mahtavaa ku särky ei ole enää koko aikaista,oon niiin onnellinen!!!aamulla otin vain 1g paratabsin ja olo on hyvä. Torstaina olis meilläki pojan hoidossa kevätjuhla,mutta se on sellanen missä mennää yhes ulkoilemaan ja kierretään jooku reitti ja syödään itse tuomiamme eväitä...olisin halunnu oikeesti ennemmin jonku juhlan enkä tollasta!!!en mie halua lähtee tollaseen,ihan senki takia et en kykene hirveesti kuite liikkuun.olis ollut kiva kun olisivat pitäneet jonku tanssiesityksen vanhemmille tai jonku esityksen mut ei...viime vuonna kävivät paistaan makkaraa ja luonnossa käveleen,me käytiin sit samalla paikalla ite paistaan makkaraa ja käveleen.Nyt ajattelin pojan viedä uimaan ku tuonne ei mennä..

JiiMii&poju25+2
 
Viimeksi muokattu:
Maha on tiellä alvariinsa! Töissä mulla on käytössä rullahiiri ja tossa etualalla on copy- ja paste -näppäimet. Mä oon useaan otteeseen onnistunu tökkimään niitä mahallani ja lopputulos on ollut sangen mielenkiintoinen. :D Työpaikan arkistossa on niin kapeat hyllyvälit, etten mene sinne enää, koska joudun tulemaan peruuttamalla pois. Lisäksi ruokaa laittaessa paita on ihan törkyinen, kun navan ympärille kertyy kaikki roiskeet. Sanoin miehellekin, et pitää hommata essu, että saan mahan suojattua. :)

Neuvolassa kävin aamusella ja kaikki oli mallikkaasti. Nyt pitäis varailla aikaa sokerirasitukseen kesäkuun alkupuoliskolle. Jos vaikka huomenna ehtis sen varata, ku labraan on iltapäivisin puol tuntia aikaa soittaa. Sydänäänetkin saatiin kuuluviin viimein. Niin hirvittävä remontointi oli masussa meneillään, että kaikki jäi sen rytinän ja ryskeen alle. Aktiivinen kaveri siis. :heart:

Liinukka 22+1
 
Leo ja eleana tuosta SeKSistä piti kysymäni, kun en siellä ole aikaisemmin synnyttänyt enkä ilmeisesti pääse uudelleensynnyttäjänä edes tutustumaan paikkaan etukäteen. Eli onko siellä perhehuoneita, ja kuinka hyvin esim. imetyksessä autetaan alkuun vai ollaanko heti tuputtamassa lisämaitoa? Ihanan positiivinen kuva tuli noista teidän kommenteistanne, niin sillä kyselen :)


Branwen ja Sissi 21+5
Perhehuoneita ainakin ennen remonttia oli, mutta suositeltiin vain kauempaa makunnasta synnytämään tuleville. Näin ainakin sanottiin kun seinäjokisia vielä silloin oltiin. Nyky tilannetta en tiedä sitten. 3½v on nyt tuo kuopus.
Lisämaitoa kyllä tyrkytettiin herkästi, mutta ei mitenkään tuputtamalla. Mutta painoahan ne vauvalla seuraa ja jos ei omamaito riitä niin yleens antavat sitä luovutettua äidin maitoa ei ensimmäisenä tuttelia ym. Mun mielestä imetysohjaus ei siellä toiminut kunnolla. Kolmatta nyt kun lähtee synnyttämään toivon jo jonkinlaista ohjausta eri asentoihin. Usein oli tuotu laput pöydälle että tutustu ja se oli sitten siinä. Seinäjoella suositaan tätä nopeaa kotiuttamista, joten mitä siinä sitten enää ehtii ohjata. Ilmeisesti uudellen synnyttäjät kotiutetaan aika nopeasti.

Täällä meni lonkka jumiin toissa iltana töissä ja eilen jo tuntui, että häpyluu menee jumiin. ja tänään onkin sitten kävelty kui ankka. TUntuu, että tuo vauva on nyt aivan alhaalla, vaikka taitaa tunne johtua enemmän tuosta lantion seudun ongelmista. Onneksi huomenna neuvolalääkäri. Tänään taas bongattu pieni määrä haaleapunaista vuotoa pikkuhousun suojalla. Viimeksi näkyi tosrtaina. Iskee ressi.
 
Onko teille muille, joilla istukka on etuseinässä, sanottu, että perätilatapauksessa ei voitaisi yrittää kääntää, vaan synnytystapa olisi suoraan joko perätilasynnytys tai sektio?
Mulle ei ole sanottu kans mitään muuta ku et vaimentaa liikkeitä. Näyttää olevan niin tapauskohtasta tää et yrittävätkö kääntää... Esikoinen viihty raivotarjonnassa rv.26 lähtien :)

Maha tiellä...
Juu toisinaan on... :D Muistan ku esikoista oottaessa kokkailin keittiössä ja sitten syödessä katoin et miks ihmeessä jokaikisessä kaapin ovessa on pinaattikeittoa :confused: Olin sotkenu paijjan siihen keittoon ja mahalla hangannu sen hienosti kaapinoviin :D


Talvicci ja Torsti rv.22+4 :heart:
 
JiiMii Neuvolan hoitaja onneksi on fiksu sanoi jo viime viikolla soittaessani puhuvansa lääkärin kanssa jotta saa mut johonkin väliin, jos siltä tuntuu huomenna. Mutta tosiaan, jos ei muu auta niin sitten työterveyteen.

Ei se pätkittäminen muuten mitään auta, jos tippuu kelan rahoille niin sit tippuu, sillä ole mitään väliä onko parin viikon pätkissä saikut vai yhteen pötköön.
 
Heippa! :)

Olen kasvatellut mahaa ja maalaillut vähän taloa :) Sade tosin laittoi sen homman poikki vähäks aikaa.

Ihana video Ruutinen! :) Mulla ei näy vielä ulospäin, eikä mieskään tunne käteen liikkeitä - Sintti lakkaa liikkumasta aina heti kun miehen käsi tulee mahan päälle.

Sokeriarvoista: mulla on todella alhaiset aterianjälkeiset arvot - esim. eilen päivällisen jälkeen 4.1 :O Saakohan vauva tarpeeksi ravintoa edes?? Yhden kerran olen saanut arvon yli rajan, ja silloin olin ollut liian kauan syömättä. Kamalan stressaantunut ja masentunut olen tästä rd:stä.

Seksihalut:
olispas se kivaa, jos meilläkin mies haluaisi... tai edes suostuisi hommiin minun mielikseni.... :( Ja halut on lisääntyneet hulluna taas... :headwall: Minä olen aina innolla mukana silloin kun hän haluaa, mutta eipä toimi toisinpäin... Olkaa onnellisia te kenellä mies haluaa teitä :) Mä oon katkera ja kateellinen! :D :D Muutenkin hieman herkkiksenä täällä ollaan ja kauhean masentavaa tuntea itsensä "ei-halutuksi" :(

Maha
tuntuu olevan välillä tiellä, törmäilen joskus sen kanssa johonkin :D Talonkin maalaus on välillä hankalaa kun maha ottaa seinään ekana :D

Voikaa hyvin! :)

tömpsis ja super 24+5
 
No niin äitiyspolin lääkäri soitti ja antoi luvan pienentää sokerilääkkeet takas minimiin tai vaihtoehtoisesti lopettamaan, jos oireet ei helpota. Kehotti kumminkin yrittämään jatkamaan minimiannosta perjantaihin ja soittamaan sitten. Sanoi että jos tabletit lopetetaan, niin insuliini pitää aloittaa tilalle aikaisemmin :(

Maha on minullakin tiellä ja työmaalla kun jonkun kanssa yrittää samaan aikaan jostain, niin huomaakin, että maha ottaa vastaan :) Samoin eilen huomasin sukkien laiton kanssa, että rupee jo olee hankalaa, jos suoraan edestäpäin yrittää laittoa :)

Seksihalut on täällä kyllä kasvaneet heti positiivisen testin jälkeen...Hirveintä on kun teemme aina eri työvuoroja miehen kanssa ja toinen on nukkumassa, kun toinen lähtee tai tulee, mutta kyllä joku paikka ja aika seksille aina löytyy :) Eiköhän nekin halut taas hetkeksi katoa synnytyksen jälkeen.
 
Tiistaita tyttöset :wave:
Mulla on ollut ihan hiton p****a olo tänään, meni eilen mun yhden kaason kanssa sukset niin pahasti ristiin, että se siitä hommasta sitten ja tuskin ollaan enää koskaan tekemisissä :( Kyseinen ihminen on viimeisen puolen vuoden aikana muuttunut ihan hirveästi ja ilmeisesti meidän vauvauutinen vuoden alussa oli viimeinen pisara, on koko ajan tuntunut että tämä ystävä on meille kateellinen.
Onneksi mulla kuitenkin on kolme ihanaa kaasoa jäljellä! Tämä tilanne kuitenkin aiheutti mulle tolkuttoman migreenin, joka alkoi jo eilen illalla ja jatkuu sinnikkäästi edelleen! Olen valvonut melkein koko viime yön, ajatukset vaan pyörineet ympyrää päässä.
Yritin mennä tänään töihin, mutta ei tullut mitään! Aloin itkemään sielläkin ja alkoi niin samperisti ahdistamaan, että oli pakko lähteä heti pois ja tosiaan sitten tämä järkky päänsärkykin vielä :(
Tuntuu, että on jo vauvan takia pakko rauhoittua ja koittaa levätä..
Jotenkin tunteet ovat todellakin täälläkin pinnassa ja herkkä olo muutenkin! :(

tömpsis Saanko kysyä onko sun miehen halut siis vähentyneet nyt raskauden myötä? Jos hän jotenkin pelkää vahingoittavansa vauvaa tai muuta?

Seksihalut ovat mulla pysyneet aikalailla samoina mitä ennenkin raskautta. Haluttaa siis kyllä säännöllisesti ja välillä on tosi pervokin olo :D Mutta välillä on kyllä päiviä, kun ei tee yhtään mieli.

Masu ei ainakaan vielä tunnu olevan tiellä tai sitten jotenkin automaattisesti varon sitä, enkä siksi kolauttele mihinkään :D

Nyt on pakko mennä lepäämään ja koittaa saada tätä masennuksen tunnetta ja alakuloisuutta pois...Huoh.

Vaniljainen ja Rinsessa 22+2 :heart:
 
Tiistaita täältäkin.. Olipas hulina päivä töissä. Alkaa tässä tuntea itsensä aika "möhömahaksi" =) Ei enää mahdu niin pieneen tilaan kuin ennen, esim. kyykkiminen alkaa tuntua vaivalloiselta. Noh onhan tämä tuttua onneks, tästä sitä vaan kasvetaan isommaksi.

Öisin on alkanut vetää suonta jaloista, aamullakin heräsin kun suonta veti niin että oli pakko nousta ylös.

Sain tänään äippäpakkauksen, se on viime vuoden pakkaus, mutta minä olen tyytyväinen siihen. Jotenkin oikeet värit on pojulle :heart: Pikkuvaatteita oon tässä hypistelly käsissäni, ihanaa!!

24+3
 
UUSI ÄITIYSPAKKAUS ON OTETTU JAKOON TÄNÄÄN! Näin kertoi Kela Kerttu Suomi24:ssä.

Eli ihan hyvään aikaan laitoin omia papereitani menemään :) Tänään näkyi Kelan sivuilla, että paperit on vastaanotettu, mutta niitä ei ole vielä sen enempää käsitelty, joten uutta pakkausta pääsen odottelemaan, jei! :D Ja tämän viikon aikana pitäis naputella töissä koneelle äitiysloma ja vanhempainloma niin menee sitten tieto virallisesti järjestelmiin. Meillähän työpaikka maksaa nuo ensimmäiset 72 arkipäivää palkkaa, mikä on kyllä tosi mukava juttu. Mites muilla, maksaako työnantaja palkkaa vai tuleeko kaikki Kelasta?

Maha ottaa jo ajoittain vastaan kyllä, istuessa kun laittaa kenkiä jalkaan huomaa, ettei meinaa oikein enää taipua kunnolla, samoin välillä törmäilee tuoleihin tms. kun olettaa olevansa pienempi kuin onkaan ja tänään töissä, kun pidin lapsia sylissä huomasi, että alkaa olla sylitila aika paljon pienentynyt...

Seksihaluja on ollut aikalailla tavalliseen tapaan, mutta mies on ollut niin paljon töissä, että hommailut on sen takia jääneet vähemmälle... Ei me nyt mitään petoja olla kyllä oltu ennenkään, ettei sen puoleen :LOL: Ja huomasin viime kerralla selkääni vähän varovani, kun on ollut muutenkin kipeä, ettei siinä meiningissä enää nytkähdä mitenkään.

Jaa Santtu81kin on päiväkoti-ihmisiä... sama täällä... Vähän täällä jännityksellä odottelen, mitä neuvolalääkäri maanantaina tuumailee mun tilanteesta. Kyllähän tuo selkä väsyy ja kipuilee mullakin, mutta särkylääkettä en oo joutunu kun pari kertaa ottamaan, vaikkakin sen avulla saattais ehkä saada nukuttua yhtenäisemmät yöunet : / Nyt sitä tuntuu heräilevän aina, kun pitää asentoa vaihtaa, kun tyynyä joutuu asettelemaan hyvään asentoon tukemaan paikkoja, että olis mahd. hyvä olla. Itellä vähän ristiriitaiset fiilikset tuon saikun suhteen, toisaalta tuntuis typerältä nyt jo jäädä kotiin, mutta toisaalta mulla ei enää kauheasti työmotivaatiotakaan ole... jotenkin tässä on jo henkisesti siirtymässä lomalle, kaappia oon jo tyhjennelly ja ajatukset alkaa olla entistä enemmän jo tulevassa äippälomassa ja vauvassa:heart:

Huomenna ilmeisesti käydään noutamassa turvakaukalo kaupasta ja samalla pitäs vähän matkarattaita katella, kun kerrankin saan tuon miehenkin mukaan.

(.) Täällä on mies ollut viimeisen kuukauden töissä niin arkipäivät kuin viikonloputkin, joten aikalailla kaikki kotihommat on jääny mulle. Niin kaupassa käymiset kuin siivoukset ja pyykkäykset sun muut... ite oon sitten kotihommia yrittäny tehdä oman jaksamisen mukaan sen minkä pystyy... kyllähän tuota vielä taukojen kanssa pystyy aika hyvin toimimaankin, mutta supistuksia meinaa kyllä sitten tulla, kun alkaa olla tauon paikka. Varsinkin kauppakasseja kantaessa huomaa, että alkavat olla jo liian painavia. Ja selkä tosiaan väsyy ja kipuilee myös.
Lauantaina huomasin töissä, kun meillä oli suunnittelupäivä ensi vuotta varten ja istuttiin koko päivä niin puolen päivän aikaan mulla alkoi jo häntäluu olla tosi hellänä. Loppuajan koitin sitten kitkutella ja nojailla milloin mitenkin, että pystyis olemaan loppuun saakka.
Nyt selvästi myös ollu sellasta menkkamaista kipuilua alavatsassa ja nivusten tienoilla, että siellä nyt ilmeisesti kohtu kasvaa vauhdilla ja kiinnikkeet venyy.

heinäneito ja papunen 25+6
 
Branwen tässä linkki SeKs:n synnytysosastolle, aika laajat sivut mun mielestä, voi tulla jotain uutta asiaa vastaan...

Etel

Tutustumisia synnytyssairaalaan ei ole edes ensisynnyttäjille ollut muutamaan vuoteen SeKS:ssa, mutta tuolla nettisivuilla on videokuvaa osastosta ja synnytyssalista.

Mun kohdalla imetyksessä kyllä autettiin alkuun hyvin, ja aina ensin imetystä ja sitten vähän lisämaitoa, jos tuntui ettei vauva saanut tarpeeksi maitoa, ennen kuin sitten maitoa alkoi nousta. Ja tosiaan siellä annetaan aina oikeaa luovutettua äidinmaitoa, ei korviketta. Hoitajat kysyivät mielipidettäni lisämaidon antamiselle, sanoin että mieluummin ei, mutta ei vauvaa nälässäkään voi pitää, ja hoitajat sanoivat että tällä vauvalla on kovat imuhalut, että lisämaidon antaminen ei vaaranna täysimetystä, ja täysimetinkin 3kk, yhteensä imetin 8kk. Olin myös tuttia vastaan, joka oli virhe, sillä muutaman viikon ikäisenä ei tutti enää kelvannut, tissit toimivat vauvan tuttina siihen 7kk:n ikään asti ja sitten sain opetettua vauvan tutille, kyllä helpotti omaa elämää! Taas alkaa mennä aiheen ohi tämä mun selostus... :ashamed:
Mutta luulen että maidon nousuun vaikutti positiivisesti myös se kun en tosiaan saanut yksistäni nousta edes vessaan, niin makoilin paljon sängyssä vauva vierellä tai rinnan päällä ja ihokontaktissa.
Mulle jäi sellainen vaikutelma, että apua ja ohjausta siellä annetaan varmasti jos pyydetään ja monet hoitajat lisäksi kyselivät tarvitaanko apua, ohjausta jne.

Perhehuoneet ei silloin olleet käytössä, oli meinaan remppa päällä just tuolloin ja silloin olikin vierihoito- ja prenaosastot yhdistetty, eli täyttä oli, mutta nyt on perhehuoneet käytössä ja käsittääkseni ensisijaisesti tietenkin kauempaa tulleille, mutta jos tilaa on niin myös seinäjokiset huoneen halutessaan saavat.

Istukan sijainnista etuseinässä minä ymmärsin että istukan sijaintikin vaikuttaa kääntöyritykseen, mutta siihen vaikuttaa myös lapsiveden määrä. Ystävälleni, josta ennemmin kerroin, kun hänellä on istukka etuseinämässä ja lapsivettä ei ole juuri ollenkaan, hänellä ei kääntöyritystä tehdä, kun lapsivettä ei ole tarpeeksi ja kun lisäksi vielä istukka etuseinässä.
Olen lukenut "nettikeskusteluja" ja kääntämistä voidaan ilmeiseti yrittää vaikka istukka on edessä, jos muut seikat ovat kohdillaan, kuten tuo lapsiveden määrä. Varmaan monikin seikka vaikuttaa. Minulle lääkäri silloin sanoi ennenkuin kääntö tehtiin, että käännön onnistumisprosentti on 50/50, eli sekään ei toki aina onnistu...

Kyllä tulee oikeen tarinaa aiheesta...

eleana + seppo 23+0 :heart:
 

Yhteistyössä