SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Kohdunkaulan mitasta, mulla oli 4cm noin ku ultralla katto lääkäri. Ekasta oli 5,5 cm ja tokasta 4,5cm. Aika tasasesti lyhentyny :D

Tää kaveri sais kans kyllä asetella ittesä pää eellä tulemaan, perätilaa oon pelänny aiksempienki kanssa. Mutta sitähän ei tiiä, jos mie muutenki joudun siihen sektioon jos se istukka ei oo halunnu mennä pois eestä. OLISPA!

Närästys on täällä IHAN kamalaa välillä, eilen illalla oiken vatsahapot tykkäs käydä suussa mutkan kun röyhtäsin. Rennietä menee, reilusti. :D

Liivisuojista, käytin Pirkan liivinsuojia, koska tykkäsin niistä parhaimpana. :) Yöksi laitoin 2 päällekkäin että ei ollu lakanat ihan märät ja heränny sit siihen ku vauva olis antanu nukkua. :D

Imetystyynyä ja kapaloa meillä ei oo käytetty. Ihan perustyynyä oon käyttäny imettäessä, esikkoa imetin vain pitkällään kun en pystynyt istumaan repeemisten takia.

Täälläkin saatiin kivut voimakkaalla särkylääkityksellä kuriin, vihdoin! Ihana olla kun ei KOKO ajan ole kipeenä! Pystyin eilen kokkaamaankin, ihan kyllä vaan seisoskelin hellan edessä, mutta siltiki! :) Siivota en vielä saa, enkä muutenkaan "riehua". Nyt meni sitte lapset mummilaan hetkeksi hoitoon että mie saan levähtää ja kipuja lievitellä. :)

Eipä tässä taas sen kummempia. Huomenna on äitipolikäynti, sen jälkeen sitten kuulumisia lisää! :)

Jave + Jalmari 22+4
 
R-M
Tulin hetkeksi lueskelemaan juttuja kun alkoi niin pinna palamaan noiden kelan lippulappusten kanssa. Miks ihmeessä niiden pitää olla niin ärsyttäviä ja monimutkasia täyttää?? Jos mulla ei olis mitään tuloja, niin ois varmaan helpompi tuo täyttää, mutta kun saan palkkaa sekä ansiopäivärahaa ja aloin miettimään nyt sitäkin, että mitenköhän äippärahoihin vaikuttaa se, että oon nyt työssä mutta työsoppari päättyy 31.8., eli kuukaus sen jälkeen kun oon jäänyt mammalomalle. Huoh, ehkä jatkan tuota huomenna kun pää on jo niin jumissa. Ei viittis puolihuolimattomasti tuota täyttää, ettei noita lappuja tarviis moneen kertaan pyöritellä.

Täällä alkanut selkä vihottelemaan välillä ihan kunnolla. Töissä ei paljoa tarvitse kyykkiä yms kun alkaa särkemään, kävelemään kyllä pystyy sillon mut eihän tuo kivalle tunnu. :( Onneks enään tänään iltavuoro ja sitten kuukauden loma! :) Huomenna loman alottajaisiksi mennään ystäväpariskunnan kanssa syömään ja elokuviin, tuplatreffit siis. ;)

Potkut ja liikkeet tuntunut nyt muutaman päivän erilaisilta mitä ennen. En ees osaa kuvailla miltä se tuntuu, mut luultavasti johtuu vaan siitä että poikasella ei oo enää ihan samanlai tilaa myllertää masussa ja voimaakin sillä enempi.

Imetystyynyn oon meinannut hankkia, kunhan mieleinen tulee vastaan. Täytyy myydä pois se sitten jos ei tuu käytettyä. Ja kestoliivinsuojia meinaan hankkia kans, joko laitan pikkusiskon niitä mulle tekemään tai sitten ostan jostain. Sisko saa tehä myös imuja ym, itse kun en oikein ommella osaa.

Toi on ihan naurettavaa ku media nostanu kauheen haloon leijonien juhlimisesta! Jos ne ois jossain suljettujen ovien takana juhlinu ihan keskenään voittoa, niin sitten ois siitä kirjoteltu lehdissä, että miks kansa ei päässy "mukaan" juhliin.. Mut siinäpähän media ja "kukkahattutädit" kauhistelee asiaa.

R-M & Eemeli 24+3. :heart:
 
( . ) Vajaan parin viikon päästä neuvolalääkäri ja perhevalmennus alkaa! :)

Leijonat juhlikoot ihan miten paljon tykkäävät! :D Media on media ja jostain ne jutut täytyy aina repiä.

innoM + Pulla 25+0 :heart:
 
Casanna tuo kohdunkaulan 2cm saatiin käsin. Ensin joku harjoittelija ja sitten lääkäri mittasivat, ja molemmat saivat saman. Ultralla on katsottu kahdesti, rv 9 ja rv 12, silloin on ollut 3,5-4cm. Ultramitta on kuulemma noin tuplat siitä, mitä käsin saa. Vielä en jaksa huolestua, mutta täytynee ottaa muutossa vähän kevyemmin, ettei niitä voimakkaampia supistuksia tulisi.
 
Branwen: Sitten en usko että on syytä huoleen! Mulla muistaakseni esikoista odottaessa ei edes saatu mitään kunnon mittaa käsin otettua koska kohdunkaula oli niin lyhyt. Taisivat myös sanoa että voi johtua myös konisaatiosta että se kudos siellä on jotenkin erilaista. Tällä kertaa ei oo vielä kertaakaan käsin kokeiltu ja toivon ettei kokeiltaisikaan vasta kun joskus myöhemmin koska muistan että olin niitten tutkimuksien jälkeen aina tosi kipeenä ja supisteli kahta kauheemmin:(

Leijonien juhlimisesta, oon nähnyt jotain otsikoita mutten edes ole lukenut mitä on tarkalleen tapahtunut. Mulle on todellakin ihan sama ja kai sitä nyt jonkinlainen juhliminen kuuluukin tuollaiseen voittoon!! Eivätkö takuulla ole ainut urheilujoukkue joka railakkaasti juhlii voiton jälkeen:)

Casanna 22+4
 
Ai niin, mulla tuntuu vauvan liikkeet nyt taas tuolla ihan alhaalla, joskus melkeen nivusissa asti. Ja se tuntuu siltä kun vauva räpeltäisi siellä jotain käsillään tms.?? Ja kyllä se myllääkin välillä, varsinkin aamuisin ja iltaisin kun käyn lepäämään niin liikkeet tuntuu ja näkyy navan korkeudella ja vähän ylempänä.
 
Lääkärillä käyty ja eri hoitoohjeet saatu,huoh....eli lämpöpussin sijasta kylmäpussia,ei missään nimessä raskauden aikana eikä heti sen jälkeen kiropraktikoille tai muille jotka laittas paikkoja kohilleen,hieronnassa voi käydä ku hieroo vain lihaksia(nuo kaikki siis ihan toiset eri lääkärillä ja tää kellä kävin on sellanen keneen luotan.) ja paratabsia särkyyn(panacodiaki meinas et voi syödä,mut ei kiitos!),liikuntaa ja venyttelyä,lepoa. Ja lääkityksen määritys menee kesäkuun loppuun ku toi jää nyt lomalle ja on tavallaan mun hoitava lääkäri joten sille haluan niin yritän sit odotella sinne asti,ja helpottaa jo se ku tietää et aika on.
NIIN ja nyt sit loppu työnteot,meinas et jos ei kk ole auttanu ja ongelmia ollu jo maaliskuussa selän kans monen viikon ajan,niin ei tästä kyllä enää parane eli saikulla 31.7 asti,mistä sitten äippälomalle!Helpotti siinä mielessä että ei tarvi enää arpoa et pystynkö töihin vai en ja kuinka kauan kestän...
 
Heips!

Sokerirasituksen tulokset sain tänää ja paasto oli 5, 1h jälkeen oli 8,2 ja 2h jälkee 7
eli ei ole huolestuttavia arvoja..

Huimausken syytä en vieläkään tiedä.. :/

Tänään olin kaupungilla ja olin menossa metroon niin joku 50 tienoilla oleva ukko ryntäs metrosta suoraan päin mun vatsaa ja rupes huutamaan jotain sitte sanoin kato etees niin se rupes uhkailemaan.. en jäänyt kuuntelemaan mutta kuulin vain jotain ".....voisin... sulle/ sua ...." että ihania ihmisä on ja maha pystyssä olevalle rupee syyttä suotta huutaa ja uhoilee.. prkl.. onneks ei masuasukille käyny kuinkaan.. ei kyllä vaikuttanu ukolla olevan kaikki kotona.. hulluja riittää joka junaan..

O&O + pikku jäppinen 23+5
 
Ihana video Ruutinen! Mä olen monta kertaa ollutpuhelimen kuvaus käynnissä, mutta aina kun aloitan sen kuvaamisen niin meno mahassa loppuu. Mahan heilumiset oon kyllä nähnyt (laitoin nallen mahan päälle ja se keikkui siinä), mutta mies ei ole vielä nähnyt ja hälle haluisin näytää ja muutenkin ikuistaa. Mutta kun ei niin ei.

Mies on vedellyt sikeitä jo yli tunnin, mulla ei vaan uni tule. No, ihan kohta pyörähtää uusi viikko käyntiin :)

-Santtu ja Tirppis miltein 21+0
 
Rakenneultrassa vihdoin käyty ja kaikki oli hyvin :heart: Pieni vastasi viikkoja, ja painoarvio oli pikkaisen yli 400g. Saatiin myös varmahko lupaus, että meille tulee toinen tyttö :heart: Saa päivittää listalle :wave: Ihan varmaksi ei uskaltanut sanoa, mutta samaa mieltä minä sen kuvan perusteella olisin :D Tuli jotenkin hurja olo, kun ultrannut kätilö alkoi jo puhua, että sitten tulette tuolta toisesta ovesta, kun tulette synnyttämään. Apua :D

Branwen ja Sissi 21+1
 
Branwen Hehe! Mua alko kans hirvittää, ku kätilö totes lopuksi, että seuraavaksi tuutte sitte synnyttämään. Tää ajankulu jotenki tuntuu hurjalle! Muistan, miten odottelin ekaa ultraa ja sitä, että tulis edes se 12 viikkoa täyteen. Siitä tuntuu olevan ikuisuus! :)

Liinukka 21+4
 
Eilen viimein käyty rakenneultrassa. Kaikki oli kuten pitääkin, pienellä painoa 350g. Siroa tekoa, kuten siskonsa :) Kolltaan vastasi siis viikon pienempää, mutta LA:ta ei vaihdettu. Sukupuoli ei ihan täysin varma ole, mutta ei siellä mitään ylimääräistä jalkovälissä ollut, joten saadaan varmaan toinen tyttö :heart: Mies odotti kovasti poikaa, vähän pettyi, mutta illalla jo suhtautui asiaan toisin =)

Nessu ja pieni 21+1
 
Heipä hei taas!:wave:

Onpa tosiaan ihana video Ruutinen! :heart: Mä innostuin ihan valtavasti myös edellisiltana kun huomasin, että vauvan töytäisyt näkyi jo ulospäin!! Ja sama homma nyt, kova möyrinä näkyy vatsassa käyvän ja ihan selviä iskuja näkyy jo! Sanoin miehellekin, että voih, se on niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana!! :heart:

Hih, sama juttu oli täällä, varsinkin mies meni vähän valkoiseksi kun rakenneultrassa kätilö totesi, että tervetuloa seuraavaksi synnyttämään tänne! :D Tää ajankulu on tosiaan ihan hassua, mäki muistan miten vasta ryntäsin miehelle kertomaan testi kädessä aamukuudelta, että meille tulee vihdoinkin vauva!! Ja tässä sitä mennään jo yli puolenvälin...
Vielä pari viikkoa niin pääsee jo 4D:hen! :)

nessu Onnea melkovarmasta tyttölupauksesta :heart:

Branwenille myös onnitelut tyttölupauksesta! :heart:

Odottava ja Onnellinen Hui, kamala! :O Onneksi selvisit säikähdyksellä, kaikenlaisia torveloita sitä onkin! :mad:

Jiimii Hyvä, että sait saikkua! Nyt vaan otat lunkisti, parantelet itseäsi ja kasvattelet masua! :heart:

Mä todella toivon, ettei tyttönen asettuisi perätilaan, mä niin haluaisin synnyttää alakautta. En kuitenkaan stressaa asiasta, koska en itse sille oikein mitään voi..Peukut vaan pitelen pystyttä! :)
Mä olen muuten vähän alkanut miettimään jo synnytystä ja jotenkin mua kiinnostaisi ainakin tällä hetkellä synnyttää jakkaralla. Olen lukenut, että siinä perinteisessä selällään synnytyksessä, on suurimmat riskit saada repeytymiä, onko jollai muulla asiasta tietoa?
Yhdessä Sydänääniä- jaksossa oli synnytys, joka tapahtui jakkaralla ja mun mielestä oli ihanaa kun äiti sai olla siinä isän sylissä, eli saa siitä varmaan aika paljon henkistä tukea ja isä ei myöskään näe sinne alakertaan ;)

Ääh, huomaa että mulla alkaa työmotivaatio loppumaan |O Vielä kaksi kuukautta pitäisi jaksaa, eikä kyllä yhtään kiinnostaisi! Mulla on kyllä muuten hirmu energinen ja hyvä olo, mutta meillä on töissä vähän paska ilmapiiri tällä hetkellä, niin sekin varmaan vaikuttaa...

Vaniljainen ja Rinsessa 21+5 :heart:
 
Vaniljainen No sanos muuta.. säikähdin kyllä ja parempi että pääs äkkiä pois tilanteesta.. jos jotain olis tapahtunut niin olisi kyllä ollut monta todistajaa ympärillä.. olen vastaisuudessa kyllä mahani kanssa vieläkin varovaisempi varsinkin kun olen "ruuhkaisisaa" paikoissa jossa ihmiset tulevat tahallaan päin..
 
Onnea ultrassa käynneille :flower: Lupauksia vauvan sukupuolestakin oli tullu :)

Ruutisella ihana tuo video :D
Mulla kans liikkeet näkyny mahan päältä suunnilleen kaks viikkoo :heart:


Neuvolakuulumisia :wave:
Verenpaineet 120/71, p.83
Pissa puhas.
Hb 145! Tähän asti ollu pikkusen matalampi, jotain 139 keskimäärin. Voi olla että ku en aamulla ollu juonu kauheesti niin oli noin korkee. Mut hyvät arvot :)
:heart:-äänet 140
Liikkeet ++
Painoa tullu yhteensä 4kg. Ihan sopiva kuulemma.
Sf-mitta 21cm, hienosti meni sitten heti yläkäyrille. Esikoista oottaessa rv.22+1 oli 18,5.

Esikoisen synnytyksestä sanoin ja itku meinas taas siellä päästä :( Neuvolantätikin ihmetteli kun ei se kätilö tullu osastolle tuosta synnytyksen kulusta puhumaan... Yleisessä aulassa (jossa kuka tahansa olis voinu kuulla!) sano pääpiirteisesti jotain ku vei mut osastolle, mut enhän mä siinä vaiheessa mitään tajunnu ku olin niin tillintallin vielä synnytyksen jäliltä...
Meillä järjestetään semmosia priva tutustumisia synnärille, minkä kaupunki sitten maksaa ja hänkin oli sitä mieltä et voi olla varmaan ihan hyvä mennä vaikka sinne, niin saa siellä kysyä asioista. Meillä muutenki on synnytyssalit ja kaikki eri paikassa nykyään ku mitä sillon ku esikoisen sain. Jollekki ylilääkärille kuulemma tuosta kätilöstä voi sanoa mut en tiiä kehtaanko...

Talvicci ja Torsti rv.22+0 :heart:
 
Minulla kohdunkaulaa lääkärineuvolassa 23+3 oli 4 cm. Sf-mitta 22,5 silloin.

Ruutinen, ihana video =) Myös täällä töytäisyt näkyy ulospäin.

Nyt muutamana päivänä liikkeet tuntuneet toisen rinnan alla voimakkaasti, isosiskokin sai tuntea pikkuveljen potkut :heart: Mulla kans liikkeet voimistuneet ja joskus jopa hieman epämiellyttävän tuntuisia, kohta varmaan varpaat kylkiluiden välissä tai jotain. Varmaan alkaa tilanpuute olla kohta.

Tuota närästystä havaittavissa täällä myös, oikein epämiellyttävää, muistaakseni esikoisesta ei viel tässä vaiheessa ollut sitä. Oikein inhottaa kun nousee pahat litkut suuhun asti :x

Niitä sydämen muljahduksia on ollut minullakin ja voin sanoa ettei ole mukavia, tuntuu että sydän tulee rinnasta ulos. Menee onneksi ohi levossa.

Huomenna poksuu taas ja ajattelin vaunuja käydä kattelemassa, vaikka alkuun ajattelin ottaa tuttavan vanhat, mut kattelen kuiteski uusiaki ja jos sopivan hintaset löytyy niin voin ostaakin.

24+6
 
Vaniljainen: Mä voin suositella tuota jakkarasynnytystä, kaks poika oon jakkaralla synnyttäny ja tosi hyvät kokemukset siitä! Myös isäntä sanoi että sillekin sillai mukavampi, et tunsi olevansa hyödyksi synnytyksessä, kun sai olla jollain lailla mukana enemmän...Tosi mahtava kokemus!:) Ja sit se ponnistu oli jotenki ettei ite tarvinu juurikaan ponnistaa, kun vauva tuli painovoimasta ulos! Oon myös kolme synnyttäny synnytyssängylle ja joo ehkä enemmän repeytyny, tosin esikoinen oli perätilassa ja toinen piti saada äkkiä ponnistettua, kun napanuora oli kaulan ympärillä... Tämänkin vauvan oon aatellu et jos vaan mahdollista niin jakkaralla synnytän, nuorimmaisen synnytys oli aika pitkä, niin en sit tuolloin jaksanu jakkaralla, mut toivottavasti nyt onnistuu!

Jiimii: Nyt sit otat rauhallisesti, jotta saat selän kuntoon! Tsempit sulle, tiiän miten tympäsevää olla selkä aina kipeenä...:hug:

ahistaako kellään muulla henkeä kun supistelee? Tosi ilkeän tuntusta!

:hug:kaikille jotka noista sydämen muljahduksista kärsii!

täällä kohdunkaulan pituus oli rv13+ 3cm, nyt ei katottu aikoihin, joskus ollu alkuraskudessa 4cm!

ansuliinu rv 25+4
 
Viimeksi muokattu:
Kestoista Ihan pienellä olen käyttänyt kuivaliina+harso+imu+pul-kuori yhdistelmää ja on ollut aivan huippu, olen kokenut paljon kätevämmäksi ihan vastasyntyneelle kuin aio-vaipan tai taskun. Harson saa taiteltua sopivasti ja tiukasti vauvan mukaan, ei valskaa.

Liivinsuojista Mä olen niin tajuton lehmä, että kestosuojat on ainoa vaihtoehto. Branwen tuolla hyvin ohjeisti sen teon. Mä olen kanssa itse ommellut, niin en osaa sanoo hyviä merkkejä. Väliin imuks oon laittanu vanhoja ohuita froteepyyhkeenkappaleita tai sitten jotain vanhaa pyjamanlahjetta tms. pääasia, että on "kulutettu" kangas niin imee hyvin. Ja oon käyttäny jotain isoo lasipurkkia sen mallin piirtämiseen, kannattaa tehdä yhdet ja testata liivien sisään, että onko koko hyvä eli siis riittävän iso. Pul-kuorettomilla kestoilla voi heittää vesilintua, niillä ei tee mitään, paita on hetkessä märkä.

Kommentoitavaa vaikka kuinka, kun en oo ainakaan viikkoon edes lukenu mitään...

Pakkausrahoilla ostan todennäköisesti vaatetta isommille. Tai sitten ne hukkuu johonkin sellaiseen välttämättömyyteen kuten ruoka. :D

Olettekos muuten kuulleet, onko neuvolassa kerrottu, että laki synnytyspaikasta on muuttunut? Eli nyt toukokuun alussa astui voimaan uusi laki, joka antaa enemmän vapautta äidille päättää, missä haluaa synnyttää. Kannattaa googlettaa "Missä haluat synnyttää?" niin saa ihan hyviä sivustoja aiheesta... Aikooko juku vaihtaa synnytyssairaalaa lakimuutoksen takia? Jos kyseessä olisi ensimmäinen lapsi, niin vaihtaisin. Nyt pitäydyn varmaan TAYSissa, koska sieltä pääsee poliklinisesti kotiin. :D

Kannattaa muuten lukea Maaseudun tulevaisuuden Kantri-liitteestä juttu synnytyksestä. Ei tunnu enää missään tuo 40 kilometrin matka sairaalaan, kun siinä oli maininta, että jossain Pohjoisessa "pääsee" synnyttämään sairaalaan 450 km:n päähän ja on onni, kun Norjan puolelta löytyy sairaala jo 150 km:n päästä. Muutenkin pakko kyllä kommentoida tätä ihan hullua menoa, kun synnytyksiä hoidetaan sairautena. Onhan se ihan jees, että on valmiuksia hoitaa, jos tulee hätätilanteita, mutta useimmat synnytykset kuitenkin hoituvat ihan vain kätilön voimin ilman sen ihmeempiä ongelmia. En tajua tätä pienten synnytysyksiköiden lakkautusta... (En kyllä ihan kotisynnytyksiäkään, vaikka olisikin ihana kokemus, niin välimatkan ollessa pitkä avun luokse en siihen itse lähtisi.)
 
Ponnistusvaiheesta...
Mulla kans kiinnostais ponnistaa tää lapsi ulos (jos vain mahollista) jossaki muussa asennossa ku selällään... Musta se oli hankala ja jotenki luonnoton asento :(

Synnärin vaihtamisesta...
Ai tommonen muutosko on tullu, en oo tiennykkään. Mulla synnäri pysyy samana, lks paljon lähempänä ku oys :D Muutenki nyt jo matkaa 90km.
Mulla oli esikoisen aikaan synnärillä huonekaverina nainen, joka oli synnyttäny toisen lapsensa. Matkaa sano olevan muistaakseni jotain 470km :whistle: Että enpäs sano mitään tuosta omasta matkasta :D Kerkes se kuiten sairaalaan asti, 45min oli kerenny olla sairaalassa ku vauva oli syntyny :)


Mulla kans kiinnostain nuo kestoliivinsuojat...
Kokeilin niitä esikoista imettäessä mut oli vissiin huonoja ne ku kaikki tuli läpi... Niistä varmaan puuttu just nuo pul-kankaat ulkopuolelta?

Noitten ompelusta... Mä en tajunnu nyt millään miten sen pul-kankaan siihen saa kiinni jos siitä ei saa läpi ommella neulalla... :confused: Ei vissiin illalla aivot enää raksuta :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
moikka vaan mammat, täällä poksutaan 22+0, ihanaa kun taas viikko lisää.
täälläkäään ei vielä vatsa näkyvästi heilu mutta pikkuinen potkii kyllä ihan päivittäin. aika alhaalla edelleen liikkeet tuntuu. viikko olis vielä ennenku päääsee niitä kelan papereita täyttämään ja kesäkuun puoleen väliin ¨varmaan menee ennenku äitiysavustus raha sit tulee. mutta shoppaillaan sitten. mulla onki jo vino pino 56-62cm vaatteita ostettu.

viikonloppuja kaikille
 
Talvicci Mä olen ainakin ommellut ne liivinsuojat ihan kolmiaskel tms. siksakilla kiinni reunoistaan ja ihan hyvin ovat pitäneet. Lähinnä siinä pulin ompelussa on kait se, että mahdollisimman vähillä rei'illä pitäis koittaa selvitä. Useinhan noissa suojissa näkee, että kerrokset on kursittu kokoon saumurilla, mutta mulla ei ainakaan saumuri tee nättiä jälkeä kun terät ei syö tarpeeks hyvin tota pulia... Mutta oon siis ommellu suoraan vaan siksakilla ja leikannu sitten ompeleen reunoilta ylimääräiset pois että tulee siistiä.
 
Söpöä söpöä... piti tehdä jotain ihan ihanan pientä :) ei oo ollu intoa alkaa viel tekee villavaatteit isompia ni tein sit tossuja aikani kuluksi :D heti äitini pisti yhet aikuisen koossa tilaukseen et hänkin haluaa :D meil alkaa olla noit kirppislöytöjä jo niiiiin paljon pienes koos et piti keksiä jotain muuta ku shoppaus vaihteeks :D

mä taidan alkaa näit tekee aikani kuluks pihalla ku tyttöjen kaa ulkoilen :D mitä enemmän viikkoja kertyy sitä vähemmän viitin hypellä pihalla leikkimässä ni vetäydyn kutomaan penkille :D


(niin näiden pohjan koko on n.10cm.. eli kämmenelle mahtuu :D )
 

Yhteistyössä