SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

talvicci kävin neuvolassa lääkärillä. Missä vaihees sulle on sanottu et on takaseinämäs?mulle sanottiin vasta nyt rakenneultrassa ekaa kertaa,koska ennen tuota se liikkuu viel...Eli ihan hyvin on kyllä voinu olla takana ja nyt eteen liikkunu.Mullaki oli sitä verenvuotoa sillo rv16paikkeilla,meinas et voi olla istukka kohdunsuulla.nyt siis etuseinäs ylhääl.
Tiedäks muute onko täällä synnärille tutustumista,vaikka et ihan paikkakunnalta olekaan..?kuulin vain et tuossa uusitussa olis sit sellanen tähtitaivaallinen Sali eli ledivalot katossa ;)

ansuliinu yirtähän ottaa iisisti ja levätä vaik vaikeeta se varmaan on noin monen lapsen kans ;)

liivinsuojista...joku merkki oli todella huono,olisko joku halpis merkki,ainun tais olla viimeks käytös,nyt vois ostaa kestosuojat..JA nyt aloitaa nännien rasvaus ennen synnytystä,jos siitä jotain apua olis!!voi sitä tuskaa mikä oli ku nännit ihan auki ja verillä ku niin kuivat ku imetyksen aloitti.En tiedä kuinka kovasti ne nykyään tyrkyttää sitä mut esikoisen saaville,suosittelen et jos yrittää laittaa heti imetyskumia niin älkää,siitä ei pääsekään eroon ihan helpolla,vauva ei huoli sit muuta,mie lopetin imetyksen vauvan ollessa 3kk,sen takia ku meni hermot tuon kumen kanssa:kieh:

(.) Tänään yritin töihin paluuta,3ja puol tuntia kipristelin kassalla,ja sit luovutin,alavatsaankin alkoi sattuun(+harkkareita..) ja poikaki potki aivan ihmeellisen alas,siis niin alas et en ole ennen noin alhalla potkuja tuntenu:confused:...
työterveyteen soitan loppuviikosta päivystysaikaa koska haluan vielä lääkärin mielipiteen ja et mitä tässä pitäis nyt tehä ku kaikki lääkärit puhuu eriä.ja tuolle neuvolanlääkärille en enää halua.ja ens kuussa meen kirolle...ja painoki nousee ku ei liikuntaa oikee PYSTY harrastamaan,mitä nyt tuota pientä kävelyä.VALIVALI.:ashamed:
Eilen sain siivottua vaatekomeron,ja olihan se tuskainen yö ku unohin illalla ottaa särkkärin!!mut nyt on vaatekomero siisti =)
JiiMii&poju24+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Javelia: Ikävä tilanne sulla ja pitää vielä odottaa noinkin kauan ennenkuin tehdään lisätutkimuksia. Toivottavasti kaikki on kunnossa! Jos susta tuntuu ettet kotona lepäile tarpeeksi niin voisihan se olla parempi mennä osastolle? Vaikea sanoa...Ikinä ei tietenkään ole kivaa joutua sairaalaan ja perheen luota pois. Esikoista odottaessa sopeuduin itse sairaalaelämään kyllä todella nopeasti mutta nyt olisi varmasti vaikeampaa kun on esikoinenkin ikävöitävänä.

Imetystyyny meiltä löytyy ja koin sen hyödylliseksi imettäessä. Se vaan on just sellanen "löllö-tyyny" ja sitä saa aina vatkata miten sattuu että sen saa just sillai niinkuin haluaa vauvan alle ja vauvan hyvään asentoon. Eli en ole täysin tyytyväinen tuohon. Kerran kokeilin kaverin imetystyynyä joka oli sellainen "kiinteä", ihan kuin jotain vaahtomuovia ja sitä sai hyvin muotoiltua ja sillä oli tosi hyvä imettää. Mut tuskin raaskin sellaista hankkia nyt kun on jo tuo yksi...

Imettäminen ei sujunut meillä esikoisen kanssa ongelmitta. Kaksi ensimmäistä viikkoa poika ei suostunut imemään rintaa ja pumppasin yötä päivää. Poika oli aikas keltainen ja kun keltaisuus alkoi pikkuhiljaa helpottamaan alkoi maitokin paremmin maistua ja imetys saantiin käyntiin. Noin viisi kuukautta imetin ja sitten lopetin koska poika raivosi rinnalla ja tuntui että maito alkoi hiipumaan. Toivon että tämän vauvan kohdalla olisi vähän helpompaa mutta toisaalta jos imetys ei onnistu niin sitten ei onnistu, en ota paineita.

Kapaloliinaa olen minäkin miettinyt. Esikoinen kapaloitiin muutaman kuukauden ikään asti sellaiseen ohueen vilttiin. Rauhoittui kapalossa parhaiten.

Kestoja aiotaan täälläkin käyttää, esikoisella oli aina kertakäyttövaipat. Aion kokeilla jo ihan alusta asti kestoja mutta jos vaipat tuntuvat liian isoilta tai en vaan jaksa sitä vaipparumbaa niin sitten varmaan vaihdetaan kertiksiin ja kokeillaan uudestaan kun aloitetaan kiinteät. Vaippoja olen jo huudellut netistä ja kun Suomeen tullaan aion haalia niitä lisää.

Kestoliivinsuojia haluan ehdottomasti ja sisko varmasti niitäkin tekee kestovaippojen ohella.

Talvicci, tuosta istukan paikasta. Mulla sanottiin np-ultrassa että istukka on takana. Rakenneultrassa kysyin vielä että niin, se istukkahan on takana vai ja lääkärin vastaus oli että ei ole kun se on edessä. Ja alakautta kun katsoi niin sanoi tosiaan että alhaalla on vielä ja lääkäri oli aika vakuuttunut että kyllä se sieltä vielä nousee. Katsotaan nyt, mulla on ensi viikolla lääkärille aika jossa katsotaan kohdunkaulan pituus ym. ja siinä varmasti saa taas lisää tietoa tuosta istukasta.

Mahallaan en osaa nukkua ollenkaan. Yleensä nukun vain kyljellään mutta nyt raskausaikana herään yleensä aina selältään.

Itkuherkkyyttä on täällä havaittavissa. Eilen mentiin kauppaan ja parkkeerattiin auto ahtaaseen parkkihalliin. Vieressä oli auto jossa istui joku nainen joka puhui puhelimeen ja se oli just sillä puolella mistä ite nousin ulos. No, yritin oikein varovasti hivuttautu autosta ulos etten vaan löisi meidän auton ovella sitä toista autoa. Ei tietenkään onnistunut mun mahan kanssa ja auton ovi kolahti vähän (siis ihan hiljaa) siihen viereiseen autoon. No se nainen kun suuttui ja alkoi räyhäämään mulle ja minä yritin vakuuttaa etten sitä tahallani tehnyt ja pyytelin anteeksi...Eikä siihen autoon mitään naarmua tms. edes tullut. Itkuahan mä siinä sitten aloin vääntämään keskellä parkkihallia kun toinen vaan huusi, onneksi oli mies mukana että pysyin edes jollain tavalla kasassa. Kun se nainen näki että aloin ulvomaan ja että olen raskaana se meni hiljaiseksi ja alkoi pyydellä anteeksi ja lohduttamaan. No arvatkaapa vaan saiko mua kukaan siinä lohdutettua. Hävetti mennä sit kauppaan naama ihan punaisena ja silmät turvonneena. Kotonakin vielä sit pillitin...Et semmosta...Mulla ei oikein hermot pidä tällä hetkellä.

Näin tänään lehdestä että sairaalaalla järjestetään kesäkuun puolivälistä alkaen synnytysvalmennus raskaana oleville joilla on vähintään 25 viikkoa raskautta takana. Istuntojen aiheet kuulostivat kiinnostavilta ja koska en viime raskaudessa päässyt minnekään valmennukseen niin päätin ilmoittautua=) On maksullinen mutta eipä tuo kauhean kallis ole ja mikä on kanssa kiva niin pääsee tutustumaan muihin raskaana oleviin, ollaan kuitenkin suht uusia paikkakunnalla.

Oli muuten mahtava se SUOMEN peli ja upeaa että voittivat kultaa!!!!!!!!!!!!!!!!

Casanna 22+2
 
Ainiin... Siellä fyssariryhmssä se fysioterapeutti puhui myös sykerajoista. 150 on sykeraja ja jos ei ole sykemittaria niin, normaalisti pitäisi pystyä puhumaan liikkuessa/treenatessa. Tällöin syke on kuulemma juuri sopivalla tasolla.

Ja takaisin ruuanlaiton pariin... Kaikkea sitä tuleekin mieleen perunoita kuoriessaan :D
 
Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin :)
Sf-mitta kauniisti käyrillä ollen 19cm, painoa on tullut viikossa ++500g joka kuulemma on nyt ihan hyvä :O Omasta mielestä sitä kokonaispainoa on tullut kyllä liikaa ja siksi aionkin lisätä liikuntaa ja vähentää herkkuja :D Pissa puhdas, sokerirasitus olisi sitten parin vkon päästä, yök! Kelan paperitkin sain, mutta ne kyllä täytän vasta kesäkuulla kun sen uuden pakkauksen sitten saisi paremmalla mahdollisuudella.

Selkä- ja lonkkakivuista sanoin tädille ja käski hälle sitten soittaa heti jos tuntuu ettei töissä jaksa. Varsinkin, kun tämä mun työni on mitä on... Nyt on niin kurja tilanne, että selkä kyllä helposti ärtyy töissä, tukivyö auttaa siihen tosi hyvin mutten voi pitää sitä, koska se on alkanut sattua mahaan, tekee jotenkin mahan täyteen ilmaa ja tosi kipeäksi. Pirullinen tilanne.

Kapaloliinan hankintaa en ole suunnitellut, sen vuoden jonka olin lasten osastolla töissä, kapaloitiin vauvat ihan tavalliseen lakanaan ja hyvin sekin pysyi. Kapalointia sen sijaan olen ajatellut harrastaa, hyväksi havaittu kun yövuoroja teki ;)

Branwen, siis saahan sitä Klexanea laittaa vaikka käsivarren ihopoimuun, mutta alan ammattilaisena myös tiedän mihin sattuu eniten pistää :D ja reidet on aika tuntoherkät ja niihin tulee tosi helposti mustelmia... Siksi mieluummin koetan kiusata mahaparkaa niin kauan kuin voin...

Liivinsuojavastauksista kiito, kestoliivinsuojista kaipaankin sitten vinkkiä, mitkä ovat parhaat?

Zophie ja muru 22+0 ja 23. rv käyntiin *POKS*
 
Neuvolassa tuli käytyä tänään ja kaikki oli oikein hyvin:

Paino: + 2kg lähtöpainoon nähden
RR: 125/74
Hb: 112 eli rautaa saa edelleen syödä..
SF-mitta: 22 cm
Syke: 130-140

Nyt sitten vaan Kelan paperit täyttämään ja postittamaan eteenpäin.

Vaivoilta on täälläkin vältytty, jos siis ei lasketa sitä päivittäistä migreeniä mukaan, mutta sitä lukuun ottamatta olo on kyllä mitä mainioin ja liikuntaakin pystyn edelleen harrastamaan ihan entiseen malliin. Mutta tsemppiä kaikille kolotuksista kärsiville!

Javelia: :hug: Toivottavasti kaikki tosiaan hyvin ja harmillista, että joudut niin pitkään odottelemaan ennen kuin saat tilanteeseen selvyyden.

Liikkeet
tuntuu mulla edelleen tosi alhaalla, eikä oikeastaan lainkaan tuolla ylempänä.

Huomenna olisi lähtö Helsinkiin työpäivän jälkeen ja sitten aamusta heti kohti Riikaa. Onneksi ei ole kuin parin päivän reissu, kun taas kertyy sitten kahden päivän työt tuolta ajalta ja mukava palata ensi viikolla taas "normaalityöhön"..

Raisu 24+3
 
Viimeksi muokattu:
ansuliini
Millon sulla tuo eka nla-lääkäri oli?

Niin tuosta istukan sijainnista mukamas muistelisin et olisivat sanoneet joko ekassa nla-lääkärissä rv.11+6 tai sitten siitä kaks päivää myöhemmin np-ultrassa... Mut en oo kyllä varma tosiaan et horisenko omiani... Mulla on perjantaina neuvola niin pitää kysyä näkyskö jossain merkintää onko sinne mitään merkattu siitä istukasta :whistle:

JiiMii
Juu ei ku sillä tuota vaan kysyin ku mulla oli se ultra klo14 niin mietin et ollaanko kenties istuttu yhtä aikaa siellä odotustilassa :D Mut ei se sitten ole mahollista ku oot neuvolassa käyny...
Ainaki meille esikoista oottaessa oli tiistaisin on lks:ssä synnärille maksuton tutustuminen, jonne voi mennä ilmottautumatta (kellonajat löytyy varmaan lks:n omilta sivuilta) ja sitten lauantaisin on semmonen priva jossa ei ole muita ku kätilö. Tuo maksaa kuulemma 50e mut meillä ainaki esikoista oottaessa kaupunki olis sen maksanu. Käytiin sillon tuolla tiistain tutustumisessa vain.
Tällä kertaa oon miettiny pitäskö mennä tuohon lauantain tutustumiseen jos kaupunki sen vielä maksaa...


Talvicci ja Torsti rv.21+4 :heart:
 
Moikkelis!

JiiMiille jaksamista kipujen kanssa. On se kurja juttu kun ei vaan pysty olemaan töissä ja tuntuu ettei lääkärit tajua. Ymmärrän tuon kipujen kanssa painiskelun, voimia!!
Ja noista viikoista... Mulle kävi kans tänään neuvolassa niin, että puhuttiin eri viikoista, mulla oli kalenterissa viikko 24 ja terkka puhui viikosta 23, kun viikot on 23+1.... Tunsin itseni vähän höhläksi.

Siellä moni on jo käynyt sokerirasituksessa. Itseä hirvittää tuo 12 tunnin paasto ja sit sokerilitkua aamutuimaan. Saa nähdä miten käy.

Työkaverit tänään naureskeli mun mahaa, että oonko varma ettei tule kaksosia, kun pullahtanut niin ilmoille. Ja neljä kk vielä h-hetkeen...

Kseena + tyyppi rv, 23+1
 
Kseena kiitos:flower: noista viikoista vielä et kysyinki sit tätiltä et mites toi nyt niinku on et ku on esim. 24+ niin kirjankin mukaan silloin on 25.raskausviikko?mutta en nyt sit oikeen vastausta saanu ja sit ku ei tiedä ku kysytään et monesko viikko on menossa,niin öö ootappa...:confused: ku toihan tarkoittaa just sitä monta viikkoa on täynnä+päivät sen yli,ja iteki sanon aina ku joku kysyy et monesko vk menossa niin esim nyt sanon et 25.viikko menossa.

Talvicci niin just,tavattu oltais jos polilla oltais oltu ;) ja kiitos tiedoista,kyllä haluan käydä katsomas paikkoja ku mullakaan ei kokemusta ole tuosta uudesta osastosta..

Javelia miten siellä voidaan??ja kyllä olen sitä mieltä että jos kotona ei malta levätä niin osastolle kannattaa mennä,nyt miettiä omaa ja varsinkin vauvan parasta!maksaahan se osastolla olo kyllä mut jos kotona lepäämisestä ei tule mitään niin...

Kestoliivinsuojuksista tahtois tääki tietoo te jotka olette joskus niitä käyttäneet,mikä merkki on paras??

Nyt on sit varattu sokerirasitukseen parin viikon päähän aika,ekaa kertaa käytin nettiajanvarausta ja helppoahan se oli =) jänskäillään nyt sit noita arvoja....painoa ku on tullu 11,5kg!!!!!:O mut aika samoilla viikoilla ja painoilla mennään ku esik. mut ei kyl tarviis hirveesti tulla ku hieman tuota ylipainoa kuite on ja tietty painoki vaikuttaa selkään....ja mieleen:ashamed:
 
Ihanaa Leijonat ihanaa! Täällä myös hehkutettiin ja otinpa jopa tilkan punaviiniä leijonien kunniaksi isin kanssa :p

Magnesiumista sen verran, että magnex ei auta niin hyvin muljahduksiin. Epäilen myös Diasporalia jos aiheuttaa vatsan löysyyttä. Paras tuote ko. ainetta on hinta-laatusuhteelta Magnesan. Purkin kyljessä on punainen sydän jossa lukee sinisellä magnesium+ B-vitamiini. Te jotka haluatte muljahduksista, krampeista ja suonenvedoista eroon niin tarkistakaa syömänne tuotteen ainesosa luettelosta, että mg on muodossa magnesiumkelaatti, koska tämä on paras imytymään. Sulfaatti ja oksidi muodossa olevat eivät imeydy vaan päätyvät suolistoon ja aiheuttavat suolistolle laksatiivisen vaikutuksen, minkä takia vatsa on löysällä. Itse olen lukenut ravitsemustieteitä ja tutkinut asiaa toistakymmentä vuotta ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että suosittelemani tuote on toiminut yli 90%:sti kaikilla siihen siirtyneillä. B-vitamiini auttaa myös mg:n imeytymistä ja on vauvallekkin hyväksi, sillä rauhoittaa hermostoa ja on tärkeä vauvan rakenteiden kehittymisessä.

(.): ensi viikolla sokerirasitus..en voi sanoa odottavani innolla! Seuraavaksi on sitten lääkärnla, joka on vasta kolmen viikon päästä. Ei turhan tiheästi tarvitse käydä seurannassa kun on ollu noin 5viikon välein nla. Tähän mennessä on ollu 2nla:ta ja yksi lääkäri.
Vatsakivut ovat onneksi helpottaneet tuon happolääkityksen ansiosta. Eli vatsakatarrihan tuo taitaa olla. Liekö se syynä vai se, että ilmeisesti tämäkin on tyttö, että liha ei maistu! Söisin vain hedelmiä ja salaattia, leipää ja mehujäätä :O . Pelkkä lihan näkeminenkin etoo... Onko kellään muulla vastaavaa? Kai se näkyy painossakin kun tullut alusta vain n. 1-1½kg lisää. Navan ympärys kasvanut edellisestä sentillä, ollen nyt 94cm. Hirmu kova liikkumaan on. Tänään oli potkia kaukosäätimen pois masun päältä :)
 
zophie ymmärrän hyvin tuon pistopaikan :D Tuli vaan mieleen, kun muistin kaverin valitukset mustelmista :)

Kestoliivinsuojista en osaa sanoa mitään merkkiä, mikä on paras (olen ommellut itse), mutta käytännön merkitystä on paksuudella, halkaisijalla ja materiaaleilla. Eli sisäpinnan pitää olla miellyttävän tuntuinen ja mielellään jotain hengittävää materiaalia (värjäämättömät, luonnonmateriaalit eli esim. bambu, hamppu, mikä ettei puuvillakin). Lisäksi jos on isotissinen, niin halkaisijan pitää olla vähän isompi. Silloin liivinsuojaa ei tarvitse olla korjaamassa kohdalleen.

Istukan sijainnista minulle kerrottiin np-ultrassa sen olevan takaseinällä, kun pyysin ultraajaa tarkistamaan, että onko lähellä kohdunsuuta. Esikoisesta oli etinen istukka joka vuotelikin, sillä huoletti… Hän sitten sanoi, että on alhaalla, mutta ei kohdunsuun lähellä, ja takaseinällä. Perjantaina sitten rakenneultra, siinä varmistuu vielä.

Branwen ja sissi 20+6
 
vettä satelee ei ulos aamusta asiaa.. siivosin kylläkin koko huushollin ja kohta sit aamu ruokaa tekkee niin siinäpä se aamu sit menee.

vaivoja ei ole kauheasti jonkin verran selkä ja nivus särkyä..

lenkkeilyä yritetty harrastaa ettei paino pääse liikaa nousemaan mutta karkki ja kaikki makea menis vaikka koko ajan. sokereita ei nyt tartte joka päivä mittailla mutta pysyneet hyvinä.

imetys tyynyä ei ole koskaan ollu eikä varmaan tule koska imettäminen ollu hankalaa enkä siksi siis olekkaa imettäny pitkään.

Te jotka ette ota pakkausta niin mitä aiotte ostaa sit sillä rahalla? vaatteita/vaunut/ym vauvan tarvikkeita?
Itse kaiketi vähä jotain vaatteita sit tuttipulloja muutama ja hoitolaukku olis ensisijaisesti listalla katsotaan mihin kaikkeen sit toi riittää.

kaneli ja pieni 21+4
 
Pitää nyt tulla tännekkin ihmettelemään... Eli ystävälläni on nyt menossa rv 37, hän on käynyt äitipolilla kun sf- mitta oli niin pieni koko ajan, nyt vauva on ihan normi kokoinen, mutta perätilassa istuu, eli pää ja jalat ylhäällä ja peppu alhaalla, lapsivettä ei ole lähes ollenkaan :O eikä se kuulemma haittaa :confused: muutakuin että ei yritetä kääntää, kun vielä istukkakin etuseinässä. Eli vaihtoehdot on ensisijaisesti perätilasynnytys tai sitten sektio... :| Kamala tilanne, vielä kun hänellä esikoinen tulossa, eli ei yhtään käytännön kokemusta kuinka hyvin alakautta mahtuu. Itse esikoisen synnyttäneenä en perätilasynnytystä yrittäisi, kun ei meinannut pää edelläkään tulla (ponnistusvaihe 2,5h :whistle: + episiotomia + imukuppi + 2. asteen repeämät :O ) Nyt häneltä kuvataan lantion luut ja muita tarpeellisia mittauksia ja selvitetään onko edellytyksiä perätilasynnytykseen, vai suoraan sektioon. Onko kellään kokemuksia perätilasynnytyksestä? Jos lähtee sitä yrittämään, mutta ei onnistu, tehdäänkö silloin aina hätäsektio, vai mahdollisuuksien mukaan ihan normaali sektio? sekavasti selitetty...
Pieni huoli on päällä ystävän puolesta, kommentoikaa miten itse luultavasti tekisitte, perätilasynnytys vai suunniteltu sektio?

Kestoliivinsuojat kiinnostaisi minuakin, viimeksi ostin muutamat, mutta ne päästi aina heti läpi, vaikka kahdet päällekkäin, että ilmeisesti ei hyvät, tai sit toiset pitäisi olla kosteussululliset.

eleana + seppo 22+1 :heart:
 
kaneli kyseli "Te jotka ette ota pakkausta niin mitä aiotte ostaa sit sillä rahalla? Vaatteita/vaunut/ym vauvan tarvikkeita?"
Mä en vielä varma ole et otanko rahana mut on tässä onneks aikaa päättää... Tuossa uudessa paketissa kuitenki suurinosa vaatteista on 50-60cm ja meillä niitä on jo tarpeeks, korkeintaan muutamat jotkut 60cm pöksyt pitää hommata. 68cm eteenpäin pitää ostaa enemmän.
Jos otetaan rahana niin luulen et se menee hankintoihin (sitteri, ehkä lisää harsoja, pyyhkeitä varmaanki, joitakin tiettyjä vaatteita 68cm ja sitä isompia... ) Vaunut me haetaan ens viikolla, ollaan melko aikasessa :D Sattu vain hyvät kohille ja vieläpä hyvään hintaakin niin onpahan seki pois alta :)

eleana
En osaa kyllä sanoa miten ite tekisin... Voiko se istukka tuossa kääntämisessä lähtee irti jos on etuseinämässä vai miks eivät sitä tee? Mä luulen et jos perätilasynnytystä yrittää ja jos sitten ei onnistukkaan niin ei se varmaankaan tavallisena sektiona mene...

Kestoliivinsuojia kokeilin esikoista imettäessä mutta mullakaan ne ei pitäny yhtään... Heti märkänä... Mulla oli jotain ainun tai semmosia joissa on semmonen pitsi siinä ulkopuolella... 2009 äitiyspakkauksessa niitä tuli muistaakseni ja ite hommasin niitä lisää...
Millasista materiaaleista niitä voi ite tehä tai jos ostaa niin mistä tietää et ne on hyvät? Isommat ne kyllä saa olla ku ei meinannu pysyä paikallaankaan...


Talvicci ja Torsti rv.21+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kestoliivinsuojien tekemisestä Tein esikoisesta kestosuojat seuraavalla tavalla: uloimmaksi kerrokseksi pul-kangas, sitten 2-4 kerrosta flanellia (valkoista, värjätty imee heikommin; tähän käy esim. vanhat paidat sun muutkin) ja sisimmäksi eli lähimmäksi rintaa laitoin bambukankaan. Noista pul ei kutistu, flanelli kutistuu vähän (kannattaa siis kutistaa) ja bambu eniten. Luulen, että suojan tarpeeni oli välillä normaali-runsas, ja siihen tuo 3 kerrosta oli minimi. 2 meni sellaisen muutaman tunnin ajan. Nelikerroksinen on tosi paksu jo, mutta niitä käytin sitten öisin.

Itse tykkään kutistaa kaikki kankaat etukäteen, mutta jotkut jättävät bambun kutistamatta. Silloin ekassa pesussa suoja kupristuu rinnan tavoin, mutta kupristetun suojan käytännöllisyydestä en osaa itse sanoa. Ja tosiaan jos uloin kerros on pitsi eikä sen alla ole kosteussulkukangasta (näitä on muitakin kuin tuo pul, mutta eurokankaassa ainakin se oli edullisin), niin läpihän se falskaa.

Ompelu sujui helpommin, kun piirsin paperille 12cm halkaisijaltaan olevan ympyrän, neulasin toisiinsa kiinni n.13x13cm neliöiksi leikatut bambun ja flanellit, ympyrä siihen päälle ja ompelukoneella pitkällä pistolla kankaat kiinni toisiinsa. Sitten kulmista (siis varsinaisen suojan ulkopuolelta! Pul ei kestä reikiä, niistä falskaa) bambu, flanellit ja pul kiinni toisiinsa ja bambussa näkyvää ompeluympyrää pitkin saumurilla liiat pois. Tai sitten ensin saksilla ympyräksi ja siksakilla reunoja pitkin, sekin toimii hyvin.
 
Aamu alkoi ei niin mukavasti selkäkivulla :( Fyssari sanoikin mun selkäkivun olevan selvästi peräisin si-liitoksesta ja tukivyö on ainut joka auttaa. No vyötä käytetty jo pari kk ja nyt ei tunnu enään auttavan :(

Äitiysavustus meille otetaan rahana ja se menee vauvan tavaroihin: vaunut+kaukalo adapteri, pinniksen patja, sitteri on ainakin ostamatta. Noihin kaikkiinhan se ei millään riitä, mutta tajusitte varmaan ;)

Kaverilla esikoisvauva oli perätilassa. Kokeilivat kääntää pariinkin kertaa onnistumatta. Lääkäri antoin mahdollisuuden valita alakautta tai sektio, mutta suositteli sektiota ja siihen kaverikin päätyi. On itse kehitysvammaistenhoitaja (tms.) koulutukseltaan ja tietää mitä epäonnistunut perätilasynnytys voi tuottaa... Ei siis edes harkinnut alakautta synnyttämistä.

-Santtu ja Tirriäinen 20+5
 
Te jotka ette ota pakkausta niin mitä aiotte ostaa sit sillä rahalla? Vaatteita/vaunut/ym vauvan tarvikkeita? Meillä raha sijoitetaan uuteen kaukaloon.

Perätilasynnytystä en itse lähtisi kokeilemaan ensisynnyttäjänä. Oma eka synnytys oli ihan tarpeeksi hankala, vaikka pää edellä poika tulikin. Tosin nyt kolmannella kerralla valitsisinkin ehkä alatiesynnytyksen sektion sijaan, jos semmoinen tilanne tulisi.

Mullakaan ei oikeastaan ole isompia kremppoja tällä hetkellä. Edellisen viikonlopun itseaiheutetut vaivat ja turvotukset ovat väistyneet ja tämän aamun päänsärkyä lukuunottamatta mä olen aika hyvässä kunnossa :)
Vauva liikkuu jo tosi kivasti, enimmäkseen vielä aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Toivottavasti ei ennakoi syntymänjälkeistä rytmiä |O Isoveikkakin pääsi eilen tuntemaan pukkasun poskellaan, kun päätään nojaili mun vatsaa vasten :) Sanoi heti aamulla, että tänään kuunnellaan taas vauvaa :heart:

Niin, noista kestoliivinsuojista, mulla ei ole mahdollisuutta tehdä itse (en ala käsin ompelemaan), joten suositelkaa hyviä valmissuojia. Ei ilmeisesti Ainun, jos ne kerta falskaavat...

Ihanaa, aurinko paistaa :D Aamulla vielä sateli.

Mädchen :heart: 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Kommentoin täältä lokakuisten puolelta, kun näitä teidänkin juttuja tulee välillä lueskeltua ja tuosta perätilasynnytyksestä oli puhetta. Mun kuopus oli mahassa perätilassa, tulossa peppu edellä. En suostunut kääntämisyritykseen enkä halunnut edes yrittää synnyttämistä alakautta, koska pelkäsin kovasti lapsen mahdollista vammautumista hapenpuutteen takia. Minua ei mitenkään painostettu kumpaankaan suuntaan ja suunniteltuun sektioon sitten mentiin. Ja vaikka sektion jälkeen olinkin kipeä, olin silti tyytyväinen ratkaisuuni. Paljon mietin sitä, että jos synnytyksessä olisi mennyt jotain pieleen, vauva jäänyt "jumiin" tms. niin sektioon sitä olisi siinäkin menty, ja silloin se olisi ollut ihan varmasti hätäsektio :(

Ksylofoni rv17+
 
Mulla ei myöskään ole mahdollisuutta itse tehdä kestoliivinsuojia, joten siksi valmiista kaipaan vinkkejä :)
Sokerirasituksesta, meillä täällä ei onneksi tarvitse olla 12 h syömättä, vaan klo 22 jälkeen. Tosin, luulenpa että tulee popsittua vaan salaattia se edeltävä ilta ja muutama päivä ennenkin varsin herkutta ;)
 
Kestoliivinsuojista: Kurkatkaas Huutonetin valikoima, sieltä saa edullisesti myös ihan uusia!

Ulommainen kerros olisi hyvä olla Pul-kangasta (vedenpitävä), ettei maito mene läpi ja paita ole märkänä, tämä on alussa aika yleistä, kun maidontuotanto heittelee.

Imukerros kannattaa olla, että on sitten jotain mihin se maito kerääntyy, parikin kerrosta. Itselleni taidan tehdä 3-4 kerroksisia. Näissä voi käyttää esim vanhoja froteetilkkuja, jne.

Pintakerros mielestäni paras on joku kuivaliinakangas, esim. fleece tai coolmax (urheiluvaatteista tuttu reikäneulos), päästää nesteen nopeasti läpi imukerroksiin ja pintä pysyy rintaa vasten miellyttävän kuivana. Monet käyttää kuitenkin ihan puuvillaa pintakerroksissa ja bambua sekä hamppua. Nämä ovat luonnostaan antibakteerisia ja erittäin imukykyisiä, joten sopivat myös hyvin tähän tarkoitukseen.

Se millainen kannattaa olla, on makuasia. Toisilla maitoa heruu enemmän ja toisilla vähemmän (siis muualle kuin vauvan suuhun), mulla sitä tulee ihan valumalla toisesta tissistä kun vauva syö toista. En siis pystyisi olemaan yhtään ilman liivinsuojia. :D (Joku vois kyllä tykätä hehtohinkeistä tyyliin miss. märkäteepaita :LOL: )

Huldis ja pikkusisko 24+3
 
Huldis millaiseksi olet kokenut tuon coolmaxin käytössä? Kestovaippoja ompelen tässä, ja meinasin laittaa siitä sisäkerroksen, mutta luin jostakin, että se alkaisi haista pitemmän päälle. Onko toiminut sinulla hyvin? Bambuun olen itse ollut tosi tyytyväinen, on ollut ihanan pehmeää vielä pitemmänkin käytön jälkeen :)
 
Terkut sokerirasituksesta ja neuvolasta. Itse selvisin tuosta sokerirasituksesta ihan hyvin. Ennen paastoa söin näkkileipää ja porkkanaa ennen kaheksaa illalla, ja sit kasilta heti verikokeisiin. Se juoma meni ihan hyvin alas, vadelman makuista oli. Kaikki kolme verinäytettä otettiin samasta kädestä ja ei liiemmin heikottanut missään vaiheessa. Se pari tuntia ooteltiin siellä, aulassa lueskelin lehtiä. Saa nähä sit mitä tulokset sanoo. Neuvolassa oli virtsanäytteessä sitten yllätys, yllätys, vähän sokeria. Mutta ei kai tuo ole ihmekkään :D Leukosyytit on nyt ollu kolmella viime kerralla 3 + ( suurin 4 ) valkovuodon takia...

Painoa tullut lähtöpainosta 2,6 kg. Siitä sf- mitasta kyselin, että kuinka paljon ne jo aiemmat mahaläskit vaikuttaa, niin kyllähän ne nyt jonkin verran :D Jonkun kasvupyrähdyksen kohtu oli ottanu sillon rv 21 kolme viikkoa sitten, kun huiteli sillon yläkäyrienkin yläpuolella ollen 21,5 cm. Nyt rv 24 oli kasvanut tuohon vain puoli senttiä, eli nyt 22 cm ja lähes keskikäyrällä.

Hb oli vähän noussu raudan ansiota 117 - > 123 ja samalla jatketaan, eli joka toinen päivä rautaa naamaan. Verenpaine 144 / 78. "Iivari" liikuskeli hyvin, ainakin neljä kertaa karkasi anturin alta. 142 jumputti keskimäärin sydän.

Seuraava neuvola kolmen viikon päästä. Ja ne kelan laput nyt siinä kaikessa tohinassa sit unohtu :D No soittelempa sinne huomenna..

Laura ja pikku iivar
24+0
 
Täällä jaksellaan hyvin. Kävin seurannassa vuorokauden sairaalalla ja kaikki oli hyvin. Nyt lapset ovat muutaman päivän mummilassa niin saapi rauhassa lepäillä kotona sitten. :) Ja määräsi 4 krt päivässä otettavaksi 1g Panadolin :O Huhhuh. Aika paljon... Eli vauvilla kaikki hyvin ja minullakin muuten mutta edelleen olen kipeä...

JAve + Jalmari 22+3
 
Tulinpas tännekin kehumaan Tapiolan nopeaa toimintaa. Viime viikon torstaina vein Lapsivakuutusen varaushakemusen, päätös oli tehty perjantaina ja tänään tulivat paperit postissa :) Vakuutus siis myönnettiin, en kyllä sitä epäillytkään. Varausmaksu on 66,40e täyden Omaedun takia, normaalisti olisi 80e. Nyt on sitten meillä koko perhe vakuutettu kun vauvalle vakuutus saatiin :)
 

Yhteistyössä