SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Täällä nukahdettiin kesken ensimmäisen erän, mutta heräsin toisen erän aikana ja uni ei enään tullutkaan..:)

Poksumista mullakin muutaman kerran tullut, mutta toista lasta kun käynnisteltiin, niin yöllä heräsin kovaan poksahduksen tuntuun ja sen jälkeen alkoi hirveä vatsakipu. Varsinaisia supistuksia ei ollut vaan inhottava vihlonta ja paineen tuntu. Tunti tämän jälkeen neitokainen oli maailmassa.

Juuri soittivat äitiyspolilta ja aikaistivat lääkäri/diabeteshoitajan tällepäivälle :) Saa nähdä mikä on meikäläisen tuomio...Sanoivat että yövuoron teko ei onnistu, mihin piti siirtyä kokonaan turvallisuussyistä:( Saapi nähdä paukahtaako erityisäitiysraha käyttöön :(

Vatsanympärys mitattu isoimmasta kohtaa, joka on hiukan navan alapuolella ja mitta oli huimat 110cm :) Vatsa on mielestäni jo tosi iso ja tasaisesti jokapuolella, mikä kaikista tyttöraskauksistani on ollutkin :)
 
Pakkohan se on ihan eka hehkuttaa, IHANAA LEIJONAT IHANAA!!!!!!!!siis aivan mahtava matsi!!!!!!16 vuotta päätetään tulokseen 1-6!!kiitos leijona miehistö,hyvä että tuollaista uutta lihaa sinne saatu,ens vuonna uusintaa sit kotimaassa ;) harmi vaan että kisat siirtyy pois yleltä ja mertarantahan työskentelee ylelle :(

Javelia voi ei!!!!!perjantaihin on monta pv aikaa odottaa,onneksi vauvalla kuitenkin kaikki oli hyvin!koitahan olla ressaamatta vaik tuskin se on mahdollista...:hug:
tuosta naksumisesta,mie muistan esikoisen aikaan et mulla kans piti sellasta ääntä mut se johtui sit ihon tjn ”ratkeilemisesta”,näin neuvolastakin sanottiin...

Liikkeet tuntuu tosiaan jo aika ylhäällä välillä,varsinki istuessa,ei paljon heitä tuosta kylkiluista vaik kohdunpohjankork. ei ihan siellä asti viel ole.Potkuista on alkanut tulla napakampia,välillä melkein sattuu tai muuten vaan tuntuu inhottavalle..

Nessu86 hienon nimen on veljenpojalle valinneet =) tuo taitaa meillekin jäädä ku ollaan yritetty miettiä muitakin vaihtoehtoja mut aina Oliver kuulostaa parhaalta,ja olen tavallaan jo päättäny 4v sitten et jos saan toisen pojan,sen nimi on oliver =)

(.) neuvolakuulumisia =)
verenpaine: 98/60
hb: ei katsottu ku 3vk sitte ollu 132,katotaan ens kerral ja tarvittaes aikasemmin..
sf-mitta: 21cm
paino: +1kg/vk HUPS!!!
syke: 136

Tänään olis sit lääkäriaika viel 14.10,jos ei sit yrittäiskää työntekoo tällä selällä,on niin tuskaista liikkua enemmän,ja voi olla et selän kans tulis todella takapakkia,nyt on HIEMAN paremi ku viime viikolla...noh katotaan nyt mitä se lääkäri sanoo,on se sama lääkäri mikä viimeks sano et parempi mennä töihin et pitäähän kotonaki liikkua,makoilee ei saa jäädä,jos se ei meinaa antaa saikkua niin sitte ei anna ja meen huomenna kokeileen ja sit ku ei pysty niin ei pysty enää!
Närästystä oli eilen oikeestaa ekaa kertaa ja muistu mieleen heti kuinka inhottavaa se on.onneksi meni ihan vedellä ohi,ei tarvinu rennietä ottaa..
Niin juu eilen mittailin vatsaa ja jos isoimmasta kohtaa katso niin navan alapuolella on se 110cm ja napa oli sit 107,5cm,mittaan aina tuosta navan kohdalta ku se on helppo "kiinnekohta"..

JiiMii&poju 24+1
 
Viimeksi muokattu:
Heipat kaikille!

Eka kesälomaviikko pyörähti mukavasti käyntiin. Nyt on viikko, sit kesäkuun 13 pv eteenpäin viikko. Viimeiset kaksi sain toivomani mukaan alkaen heinäkuun 18. päivä, ja elokuun puolella onkin sitten enää ne pari päivää, joille ei mulle töitä laiteta. 3.8 aloitan äitiysloman.

Ikävää lukea näistä kaikista vaivoista ja huolista, kun itsellä ei ole mitään. Miettii, että kumpi loppupelistä oli parempi, se että raskauden alkaminen kesti sen lähes kolme vuotta, vai se, että raskausaika on hankala. Voi niitä onnellisia, joilla ei ole kumpiakaan huolia =) Itsellä kroppa kestäny hyvin, töissä pystyy olemaan lähes normaalisti, mitä nyt maha alkaa olemaan vähän tiellä, jos esim. pulluhuoneessa tyhjentää pullopöytiä. Kannellut olen vielä normaalisti sitä mitä ennen raskauttakin, perjantaina laiteltiin pensashanhikin taimia tohon etupihalle ja tuon lyhyen matkaa 50 l multasäkit tuli kannettua. Tämä ei mitenkään ole sellaisena kommenttina, että lälläslää, siellähän kidutte. Mutta selkä ei ole vielä millään tavalla oireillut. Eikä alavatsa tykkää huonoa touhuamisesta.

Ainoastaan se hemoglobiini laski, 131 oli kuukausi aiemmin mitattuna, siitä sitten tippui 117. Rautaa olen ottanut joka toinen päivä, iltaisin aina, kun aamuisin otan kilpirauhaslääkkeen ja näitä ei samaan aikaan saa ottaa, koska rauta huonontaa thyroksinin imeytymistä. Alkuun ummetti aika paljon, ja paino hetkellisesti nousi. Nyt taas hyvin samoissa lukemissa, viime neuvolaan oli kolme viikkoa sitten noussut 1,2 kg. Ylipainoinen olen ennestään, bmi jotain 30 hujakoilla. Mietinkin, miten tuo jo ennestään oleva ylipaino vaikuttaa sf-mittaan? Navan kohdalta vatsanympärys nyt 105 cm.

Raskausviikolla 28, joka osuu juuri sopivasti lomaviikolle kesäkuun puoleenväliin, on käytävä se istukan paikka vielä tarkastamassa. Oli siis rakenneultrassa hieman alhaalla.
Keskiviikkona on heti aamusta kahdeksalta sokerirasitus, se tehdään täällä kaikille. Sen jälkeen neuvola, josta saat tarvittavat paperit kelaan. Ajattelin puolen vuoden tulojen perusteella tukia hakea... 2 kk on viimekertaisesta kilpirauhasarvon tarkastuksesta, sen näytteen annan myös samalla.

Laura ja "Iivari" 23+5
päiviä synnytykseen 114.... Hehee :D
 
Pakko kertoo teille kun eilen oltiin kaverin muksun nimiäisissä..Neiti sai hienon nimen ja sen päälle juotiin ja syötiin hyvin. Menin lasten kanssa lastenhuoneeseen että saavat leikeistä kiinni. Jotenkin rupes kiristämään mahaa ja ajattelin että meen ihan hetkeksi pitkälleni lasten sänkyyn ja nukahdin :ashamed::ashamed:Säpsähdin hereille kun kaveri tuli sukulaisensa kanssa katsomaan huoneeseen, taisin vartin verran siinä nukkua ja vähän nolotti kyllä nousta siitä tukkapystyssä, mutta minkäs teet :xmas: Ja pakko myöntää että kerran töissä torkahdin tuoliin myös. Tosiaan väsyminen rupee olemaan jo pieni "ongelma" kun näköjään nukahdan ihan mihin vaan.

Nyt lähden viemään muksua lääkäriin ja yritän olla hereillä koko reissun ajan :D
 
Terkut neuvolasta taasen:
-Hemppa 129 ja Obsidania popsin kun muistan
-RR 135/77 ihan ok, kun kyseessä minä
-Paino vain + 400g lähtöpainosta (vaikka oon herkutellut ihan liikaa!!)
-Sf mitta 22 :D (tytöstö oli näillä vkoilla 20 ja jouduin kokoarvioultraan silloin!) Ja joo, potkut tuntuukin jo tosi ylhäällä välillä!
-Vauvan syke 155+ ja tasainen, liikkeet ++
: Turvotuksia alkaa olemaan, lähinnä nilkoissa ja tarttis alkaa käyttämään töissä tukisukkia/lentosukkia. Selkä/koko lantio jomottaa ja on "tulessa" ja öisin joutuu vaihtamaan asentoa kokoajan, sain ajan lääkärille ja PÄÄSIN KATSOMAAN VAUVAA <3 Lääkäri ultrasi; lapsiveden määrä normaali, vauva vastaa viikkoja kokonsa puolesta ja harjoitus supistukset ei ole avanneet kohdunsuuta, 2 pv saikkua ja panadolia vaivoihin ja työnantajalle suositus työn keventämisestä. Jos jatkossa töissä alkaa supistelemaan taas enemmän/kipuja tms. tulee niin soitto lääkärille ja hän kirjottaa lisää sairauslomaa.

Neuvolatäti ei ollut huolissaan sokeriarvoista ja nyt odottelen s-postivastausta diabeteshoitajalta mitä hän tuumailee :)

Imetystyynystä Meillä on sellainen ja onhan se ihan kätevä, joskin ilmankin pärjää oikein hyvin. Minua lähinnä "ahdistaa" kun se täyte on styroxia tai jotain eli se tyyny suhisee ja rahisee :LOL: En tiedä onko muut imetystyynyt samanlaista materiaalia? Se olis varmaan oikeesti tosi hyvä jalkojen väliin nukkuessa, mutta kun siihen suhinaan herää! Ja joo, olen tosi herkkäuninen.

Kapaloliinasta Mua myös kiinnostaisi kokeilla tollasta valmista liinaa/kapalovaatetta. Tytön paketoin aina vauvojen pussilakanaan (Naistenklinikalla paketoidaan vauvat niin ja otin siitä mallia)
Koitan jos osaan laittaa kuvan! Tyttö nukkui mielettömän hyvin aina kapalossa!



Oon löytänyt itteni surffaamasta kestovaippakanavan sivuilta ;) Tytön kanssa käytin kertiksiä, mutta nyt kiinnostaisi kokeilla kestoja. Mietin vaan että käyttäiskö alkuun, maitokakka vaiheessa, kuitenkin kertiksiä ja ottais kestot käyttöön 3kk jälkeen kun aletaan maistelemaan vellejä ja soseita? Kokemuksia? Noi taskuvaipat näyttäis käteviltä ja jos niihin ostais sit lisä-imuja?

miirikki ja pööpö 22+5
 
kestoista Meillä mentiin esikoisen kanssa kotona kestoilla, vieraissa kertakäyttöisillä. Ekat pari kuukautta meni täysin kertakäyttöisillä, koska pienen pylly, jalat ja lantio olivat vielä niin pienet (vaikka oli reippaasti yli kolmekiloinen syntyessään), että kestoja ei vaan saanut riittävän napakasti ja falskasivat. Taskuja käytettiin imuineen, osa itse tehtyjä, ostetuista meille istuivat parhaiten fuzzit.

Sain sitten neuvolalääkärille ajan keskiviikolle. Soitin terkkarille, kun pari viikkoa on tullut tosi napakoita harjoitussuppareita ja tulehdusoireet eivät meinaa enää pysyä kurissa maitohapoilla. Katsoo nyt sitten lääkäri tilanteen, etteivät nuo supparit ole tehneet tuhojaan, ja samalla vissiin useammankin tulehduksen tsekkaavat.
 
R-M
Moimoimoi naiset ja ONNEA LEIJONAT!!!

Ei oo taas joutanu kirjotella, viime viikolla isoveli perheineen oli muutaman päivän kylässä ja viikonloppu menikin töissä jne.. Ihanaa, kun viikot menee ihan hujauksessa! Tällä viikolla vain kaks päivää töitä ja sitten alkaakin KESÄLOMA!! Neljä viikkoa lomailen, saa nähdä kuinka jaksan enää loman jälkeen olla töissä. Tähän asti vielä maitokorien ym nostelu onnistunut, mutta kuormanpurkua en oo voinu tehä aikoihin kun se pitempiaikainen nostelu ja kyykkiminen ottaa selkään. Vähän niin oon kyllä ajatellut, että loman jälkeen sit saikuttelen äippälomaan asti....:whistle:

Mulla tuntuu potkut jo tosi ylhäällä. Ensimmäisiä kertoja kun niitä tuli niin ylös, niin jo mietin oliko se ees potku kun tuntui niin ylhäällä. Mutta potkujahan ne tosissaankin on :) Muutenkin tulee jo niin napakoita iskuja, että välillä tuntuu jo aika ilkeelle. Hyvä ystäväni sai kädelleen potkun lauantai-iltana, hyvä kun housuissaan pysyi kun niin innostui siitä :D

Äsken sain ilmotettua meiät perhevalmennukseen. Se eka tapaminenhan omassa ryhmässä on jo menny, mut myö mennään sit se loka-marraskuisten kanssa ja loput kolme syyskuisten kanssa. :)

Viime viikolla kävin taas kasvattamassa pojan vaatevarastoa.. :) Nyt on talveks toppahaalarikin hankittu, 9e maksoi kirpulla, hyvässä kunnossa ja muutenkin aivan ihana! Kestovaippojakin haalin muutaman, jäi vaan jälkeenpäin vähän harmittaa etten ostanu niitä enempää, 4e maksoi kappale ja oli vielä tosi hyväkuntoisia. Noh, ehkä noita vielä eteen tulee. Uutena ei kyllä viitsi kaikkia ostaa, kun käytettynäkin saa niin hyviä. Parhaimmat vaatelöydötkin oon tehny kirppareilla.

Mutta nyt menen ihastelemaan ja ehkä testaamaankin yleiskonetta, jonka äitiltäni saimme tuparilahjaks. Siitä vempaimesta oonkin haaveillu pitkään! Tähän asti äiti puhunut että saadaan se sitten kihlajaislahjaks kun sen aika tulee, mutta hankki sen meille kuitenkin jo nyt. Muistutti kyllä, että edelleenkin oottaa niitä sormuksia meiän sormiin.. ;)

R-M & Eemeli :heart: 24+0.
 
Terveiset lääkäristä! Alkuun lääkäri ihmetteli miksi hälle menin kun en ole hänen neuvolalääkärinsä, no ajanvarauksesta hänelle ajan antoivat vaikka kerroin kyllä syyn käyntiini. olivat merkanneet vain selkäkivun :O ja lääkäri ihmetteli: "olet raskaana"... No kaksi viikkoa laittoi saikkua ja pissakoe sikä valkovuotonäyte otettiin. Vastaukset saan torstaina.
Soitin myös neuvolanhoitajalle kuulumiset (hälle kun soitin viime keskiviikkona) ja totesi sairasloman todellakin olevan tarpeen! Katseli samalla valmiiksi neuvolalääkärille aikaa saikun jatkoa varten, ne kun menee äkkiä, niin aikoja ei enään siihen kohtaan ollut :( No, ensi viikon keskiviikkona on neuvola ja hänet näen ja sanoikin, että jos tilanne vaatii lisää sairaslomaa niin hän konsultoi lääkäriä samantien ja lääkäri saa miettiä mihin väliin mut ottaa.

Mutta tällä mennään nyt! Tämä lääkäri käski ottamaan vain rauhallisesti ja mennä oman kunnon mukaan. Lepopakkoa ei määrännyt. Kotona saa tehdä normaalisti ja kaupassakin käydä jos olo sallii. Ja niin aion lääkärin määräyksestä toimia :D Eli surffaan netissä päivätpitkät ja suunnittelen vauvan huonetta :D Ehkäpä voisi tehdä kaappinkin tilaa ja kaivella pieniä vaatteita :saint:

Enemmän toi neuvolan hoitaja tuntui asioista olevan perillä ja huolissaan kuin toi lääkäri.

-S ja T 20+3

P.S. Lääkäri muuten katsoi mun viikot ja sanoi, "olet 19. viikolla?". Vastasin "Ei kun 21." :D Siis oikeesti mikä lääkäri :headwall:

Ai niin: Tänään on se odottavien äitien fysioterapia ryhmä ja lääkäri käski mennä sinne kaikesta huolimatta. Ensin käskee ottaa rauallisesti ja seuraavaksi rampata edes takaisin samana paikkaan iltapäivällä. :stick: No ehkä sieltä saa jotain neuvoja.
 
Viimeksi muokattu:
Santtu noin se kyl tuntuu et neuvolatätit ymmärtää paremmin noi asiat entä lääkärit,ja mulla kun menos viikot 24+1 ja ku täti sanoi et varata sokerirasitukseen aika rv25-27,kysyin et mites nyt olen sit,et enkö ole 25.viikolla kun hän puhuu kokoajan 24.:confused:....ku24+ niin silloinhan puhutaan 25.rv,aina saa kysellä et kumpaa tarkoittaa.täytyi sit kysyy et tällä vai ens viikolla aikaisintaan:D

Oli se lääkäri käynti 14.10,sisälle pääsin kylläki vasta 14.45,parkkiaika oli jo ummessa ja sai pelätä et onko sakkoa,ei onneks ollu,se tästä olis vielä puuttunu...
Noh lääkäri sit TAAS tarkisti kohdunkaulan tilateen(mikä oli ok) ja ku otin housuja pois niin aivan tajuton vihlasu selässä ja sit mulla oli mitta täys ja pillahin itkuun:'(,tää pv onki sit yhtä pillittelyä,oon vaan niin täynnä näitä kipuja vaik ei pitäis valittaa ku tähän tilaan olen päässy:ashamed:
no sain sit sunnuntaihin asti sairaslomaa,jos tulee tarvetta,eli sovittiin et menen huomenna kokeilemaan kassalla istumista et pystyisinkö oleen töissä,itse eka oikeastaan ehdotin et haluaisin kokeilla ja jos ei onnistu niin nostan kädet pystyyn..
mulla siis nyt ollu 3vk sairaslomaa alla ja tää lääkäri alko jotai et hän ei voi kirjoittaa pidempää sairaslomaa kelan takia,et miten ne ottaa sen :confused: ja tää oli tosiaan taas se lääkäri mistä en tykkää,en olis halunnu ees mennä hänelle mut muita ei ollu ja jos seuraavalla kerralla on toi niin menen johonki muualle ennemmin!
Niin ja sanoi silloin ennen mun pillityksiä ja tutkimuksia et sairaslomaa ei tarviis jos ei ole supistuksia ollu,et ne on este työnteolle..........
sori ku taas vaan VALITAN,on vaan niin paska olo,masentaa, vi**ttaa :'(
ehkä tää vielä iloksi muuttuu...viimeistään ku vauva syntyy..
 
Javelialle kovasti jaksamista vaivojen kanssa!
Samoin Jiimiille ja Santulle

Kolotuksista ja vaivoista, no suurin harmitus on se jalassa ollut laskimotukos jonka takia joutuu 5kk ainakin piikittämään. Mahan nahka alkaa osin olla paksuuntunutta ja mustelmia on siellä täällä, joten piikitys sattuu kun osuu paksuun nahkaan tai mustelman kohtaan. Selkä vaivaa töissä, ja siihen on tukivyö auttanut, mutta nyt tukivyö painaa mahan mustelmia ja tuntuu ikävältä. Lisäksi vasen lonkka vaivaa aika ajoin.
Mutta pääosin olen kuitenkin hyvässä kunnossa, ratsastamaankin pystyn vielä muutaman kerran viikossa kevyesti, vointini ehdoilla ja se oikeastaan tekeekin mun selälle ainoastaan hyvää.

(.) Liikkeitä tuntuu jo hyvin ja päivittäin, ja jos satun nojaamaan eteen liian kauan, saan nyrkeistä :heart:
Miehelle tuntui konkretisoituvan tämä lapsi nyt kun sukupuoli selvisi, ja on taputellut mahaa ja jutellut lapselle nyt. Hauska huomata, miten toinenkin lähtee odotukseen enemmän mukaan kun asia jotenkin muuttuu "todemmaksi". Itse odotan taas seuraavaa ultraa, jossa vielä kysyn sukupuolta, vaikka kaksi eri ihmistä jo on sanonut samaa. On sitten ainakin melkein satavarmaa :D Laskimotukoksen ainoa hyvä puoli on, että pääsen kurkkaamaan useammin pientä :)

Huomenna neuvola ja punnitus, on herkut maistuneet turhan hyvin, mutta ainoastaan mahassa näkyy painonnousu, muualle ei ole tullut vielä "lisäyksiä" :D

Kohta telkkarista katsomaan kultajuhlia, Ihanaa Leijonat, ihanaa, aivan mahtava tuo jääkiekon MM-kulta!!!!

Zophie ja muru 21+6
 
Ah, kävin ostamassa tukivaatteen/vyön. Olipas kyllä hyvä ostos, helpottaa noita alamahan kipuja huomattavasti, mutta ei vieläkään tarpeeksi. Olo on tuskaisen kamala edelleen ja mietinnässä on että lähdenkö osastolle lepäämään, kun enhän mä täällä kotona osaa levätä tarpeeksi kun on nuo 2 isompaa hyppimässä tuossa koko ajan. :/ Miten tekisitte mun tilanteessa? Koko ajan käveleskelen ja teen jotain täällä kotona, vaikka ei sais enkä malta olla hetkeekään paikallaan niin olisko parempi mennä sit sinne osastolle...? Tiedä häntä...

Jave + Jalmari 22+1
 
No niin, tabletti insuliini nyt aloitettu. 4 vkon välein painoarvio, lääkäri ja diabeteshoitaja. 30 vkosta sitten samahomma, mutta 1 vkon välein. Ei tule halvaksi toi sairaalassa käynti.
Lääkäri tuskatui ja kehui neitokaista mahdottomaksi, koska ei saanut kunnolla ultrattua. 40min jälkeen sano, että eiköhän olla nähty tarpeeks ja jatketa enskerralla, jos suostuis olemaan paikoillaan edes hetken :D Neidin kasvu on kuulemma käyrien yläpuolella jo nyt..

Diabeteshoitaja oli sitä mieltä, että yövuoroa ei saisi tehdä ja lääkäri sitämieltä, että pitäisi jäädä erityisäitiysrahalle, mutta sano että se hoidetaan joko työterveyden kautta tai neuvolan lääkärin toimesta. Ihme pompottelua, kun hoito kumminkin on keskussairaalassa.
Ihmetytti myös, että Neuvola sano, että mun hoito siirtyy äitiyspolille, mutta äitiyspoli sano, että käyn lisäksi normaalit neuvolatkin? Kiirettä pitää jos ramppaan molemmissa viimeset 10vkoa joka viikko :(
 
Pikasesti vain omaa napaa... Kommentoin paremmalla ajalla teijän juttuja... :wave:

Meillä oli tänään rakenneultra :heart: Johan sitä oli ootettu!
Vauvalla kaikki hyvin :) Hyvin kuvauksellinen oli ja kätilö sitä kehu ku sai niin helposti tarkat mitat otettua :)
Vastas rv.21+3 niinku nyt on, ainoastaan oliko se mahanympärys oli jonkun verran isompi ku nuo muut mitat mut sano et normaalia se silti on. Painoa nyt ultran mukaan 452g :)
Tuli puhetta kans tuosta esikoisen synnytyksestä ja siitä ku oli solmu napanuorassa, sano itekki et onneks se napanuora oli niin pitkä ettei se solmu ollu enempää kiristyny. Mulla jotenki siellä sitten alko itkettää ku tajus miten huonosti kaikki olis voinu mennä ku se kätilöki ite siitä ihan alko puhumaan... Mutta ei siitä sen enempää.
Niin ja istukka oliki etuseinämässä! Muistelen varmaan sitten omiani että olis aikasemmin sanottu et takaseinämässä :D Tuo kyllä sitten selittää sen miten hentosimpia ne liikkeet oli alussa ja välissä ei tuntunu mitään... :whistle:


Talvicci ja Torsti rv.21+3 :heart:
 
Heippa taas! :)

Pikaisesti vaan kirjottelen ja kyselen apuja:
Mua huolestuttaa toi mahakipu... nyt noin 2 päivää ollu jatkuvasti alamaha kipeä. Ei se ihan kivikova ole, mutta vähän kuitenkin kiristää. Enkä oo rehkiny juuri mitään, sunnuntaina laitoin tiskejä koneeseen ja siitä se sit alko. Tänään istuin vaan autossa niin se alko uudestaan ja kestää koko päivän :( Harmittaa tosi paljon, en päässy miehen mukaan Kultajuhliin kun ei uskalla tän olon kanssa mitään tehä! :( Mitenköhän kipeä maha siis pitäis olla että sitä pitää alkaa varoa? Voinko nyt tehdä mitään enää? Huolestuttaa tietty toi tulehduksen mahollisuus kanssa. Kai mun pitää soittaa huomenna neuvolaan?

Hassua noi perhevalmennukset: ihan eri aiheita käsitellään eri puolilla Suomea. Toi imetysjuttuhan on tosi hyödyllinen varmaan, meillä oli fysioterapiaa ja sitten 2 kertaa psykologin luentoa jostain varhaisesta vuorovaikutuksesta ja parisuhteesta... Ois kiva jos ois vaikka lasten/vauvan hoitoa tai jotain sellasta.

Voikaa hyvin. Mä jatkan nyt mahan kanssa makoilua, tää istuminen taas pahentaa kipua.

Tömpsis ja super 23+4
 
Javelia :hug: Kurjaa että joudut oottamaan :(

:hug: vaivoista ja kolotuksista kärsiville...

Täytyy myöntää ettei mulla oikeestaan ole ollu sen kummempia vaivoja tai muitakaan.
No vähän maha ollu kipee mut harkkareita ne ilmeisesti on. Neuvola vielä tällä viikolla, pitää siitä tuolla sanoa. Ja nyt meinannu ihan laiskuudesta johtuvaa jumitusta olla selässä samassa paikkaa mistä esikoisesta oli selkä kipee loppuaikana...

JiiMii
Kävitkö neuvolassa tuolla lääkärillä vai lks:ssä?

Istukasta...
Voiko istukka siirtyä niin paljon et siirtys takaseinämältä etuseinämälle? :confused:
Muka muistelin et olisivat sanoneet aikasemmin et takaseinämässä on mut en oo varma sekotanko esikoisen odotukseen, sillon oli takaseinämässä.
Nyt istukka on etuseinämässä ja se kyllä selittäis sen miks liikkeet oli alussa niin vaimeita eikä aina edes tuntunu... Kun taas esikoisesta tuntu joka päivä sen jälkeen ku niitä alko tuntumaan...
 
tömpsis: Mullahan oli tuota alavatsakipua tuossa... mitähän siitä ois, kuukausi (?) sitten. Kohdun seutu oli ihan kosketusarka ja se oli tosiaan kipeä ihan aamusta iltaan. Säikähdin sitä aika lailla ja kysyinkin neuvolasta sitten. Terkkari oli sitä mieltä että on asiaan kuuluvaa kohdun kasvuun liittyvää kipua ja siihen liittyi nuo supistelutkin samalla. Kai se sitten ihan normaalia oli koska meni itsestään ohi. Pari viikkoa sitä kasvuspurttia melkein kesti ja täytyy myöntää että vatsa kasvoi aika lailla sinä aikana. Nyt ei ole kivuista tietoakaan enää, onneksi :) Niin kauan kuin ei ole vuotoa niin luulisin tuon olevan normaalia. Käy kuitenkin lääkärillä tarkistuttamassa asia jos se alkaa huolettamaan kovasti :) Tuleepahan sitten ammattilaisen mielipide asiaan.
 
Kiitos Ruutinen vastauksesta! :) En huolestunut siitä aiemmin, mutta kun tajusin, että johtuiskohan jostain tulehduksesta niin sitten alkoi huolettamaan. Vetistä vuotoa on, mutta ei mitään sen "oudompaa". No, laitoin neuvolaan viestiä, eli ehkä sieltä huomenna saan jotain mielipidettä. Paratabsia otin ja se helpottaa kipuun kyllä. Oikeasti toivoisin, että neuvolantäti sanoisi, ettei ole syytä huoleen tai lääkärillä käyntiin - meidän neukkulääkäri on jotenkin vastenmielinen, en sinne haluaisi yhtään ylimääräistä käyntiä, en oikein luota siihen naiseen...

tömpsis ja super
 
Jaksamista tasapuolisesti vaivojen kanssa :hug: kai se on vaan merkki siitä, että raskaudet alkavat olla jo pitkällä…

Zophie oletko kysynyt, voiko noita piikkejä pistää muualle? Kaveri muistaakseni pari vuotta sitten piikitti samassa tilanteessa välillä reisiin.

perhevalmennuksesta en ole kuullut mitään… osaako joku seinäjokinen sanoa, järjestetäänkö täällä niitä uudelleensynnyttäjille? Synnärillä olisi ainakin kiva päästä käymään, esikoinen kun syntyi Helsingissä.

Liivinsuojista mukavimmat ovat ehdottomasti olleet kestoliivinsuojat! Eivät takerru kiinni rintoihin, eivät revi, ovat pehmeät, eivät hiosta… maksavat jonkun verran, mutta ovat mielestäni sen arvoisia. Olen itse ommellut saumurilla (ulommaiseksi pul, pari kerrosta froteeta ja lähimmäs rintaa bambukangas), ja kappalehinnaksi tulee alle 2e sillä tavalla.

Branwen ja sissi 20+5
 
Heipä hei taas pienen tauon jälkeen! :)

Rakenneultrassa käytiin eilen ja kaikki oli hienosti. :heart: Kaveri oli vain niin kova liikkumaan, että mittoja oli vaikea ottaa, mutta saatiin ne sitten viimein otettua kuitenkin. Sukupuoli säilyy salaisuutena loppuun saakka, koska jo alkuvaiheessa päätettiin, ettei sitä haluta etukäteen tietää. :) Liikkeetkin tuntuvat nyt paremmin ja oli tietysti mukava nähdä, miten vilkas kaveri masussa asustelee.

Vatsallaan nukkumisesta ei ole tullut mitään pitkään aikaan. Kyljelläni nukun ja vaihdan puolta, kun herään siihen, että kylki tuntuu puutuneelle. Melko katkonaista on uni ollut viime aikoina ja väsymys sitten sen mukaista. |O Asiaa ei helpota se, että miehen 9 v. tytär nukkuu yönsä melko huonosti ja herättää vähän väliä...

Migreeni vaivasi pitkästä aikaa viikonloppuna, mutta se olikin sitten normaalia kovempi koettelemus. :( Sunnuntaina heräsi päänsärkyyn ja sen jälkeen ei sitten pysynyt edes nesteet sisällä. Illalla simahdin seiskan maissa ja nukuin 11 tuntia putkeen (vain yhdellä vessaheräämisellä, uskomatonta!). Vielä maanantaina tuli eka vesilasillinen ylös, mutta tee olikin sitten jo parempi vaihtoehto. Viimein ultran jälkeen puolilta päivin sain syötyä vähän keittoa ja sen jälkeen onkin sitte ruoka maistunut takautuvasti. :D Eilen kävin nukkumaan kaamean ähkyn kourissa, kun mutustelin ihan syömisen ilosta... :ashamed:

Kiukunpuuskat tuntuvat välillä lähtevän lapasesta. :ashamed: Viikonloppuna oli miehen kanssa todella iso riita ja varmaan tuo migreenikin johtui osittain siitä. Jotenkin tuntuu, etten osaa suhtautua itseeni ja tähän raskauteen ja koko ajan on jotain pelkoja, että kaikki menee pieleen. Tuo ultrassa käyminen hieman rauhoitti mieltä ja olo on nyt parempi. Tiedän, että on väärin kilahdella pikkuasioista, mutta tunteet purkautuvat rajusti, vaikka kuinka yrittäisin rauhoitella itseäni. :(

Sateisin kevätterveisin
Liinukka 21+1
 
Branwen mun käsittääkseni perhevalmennusta ei järjestetä kuin ensisynnyttäjille, satavarma asiasta en toki ole... Mutta synnärille tutustumista ei ole ollut edes ensisynnyttäjille pariin vuoteen enää. Me asutaan muutaman km:n päästä sairaalasta, ja luulin tietäväni minne siellä pitää mennä kun H-hetki koittaa, mutta eksyksissä meinattiin olla silti, kun ei katsottu kylttejä, mentiin vaan sinne minne joskus ennen synnyttämään on menty... No löytyi se paikka onneksi kun vaan malttoi kylteistä ajo-ohjeet katsoa... :whistle:

Ostin eilen manducan kantorepun, olis kiva päästä jo kokeilemaan!! :D Mut nyt se on lähinnä niinku tukireppu mahalle! :LOL:

Nyt ei ehdi enempiä...

eleana + seppo 22+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Vatsallaan nukkumisesta Mie myös nukun puoliksi mahallaan ja puoliks kylellään. Joskus herään siihen kun oon selälleen kääntyny...

Täällä myös välillä tosi kovia alamahakipuja/krammeja tulee, jotka säikäyttävät kunnolla!Illalla oli tosi paljo supistuksia ja olivat osa jo kipeitä, mut sit meni ohi, kun kävin juomassa vettä. Mut jos vielä kovin paljon tulee niin pakko varmaan jo neuvolaan soittaa!
Täällä oli kans viikonloppuna migreeni: pää kipeänä ja oksetti, muttei noin paha kun Liinukalla. Meillä isäntä ollut iltosinkin väliin töissä niin yksin saanu neljän lapsen kans olla, niin kostautu sitten, siitä kai nämä kivut ja supistuksetkin johtuu!

Talvicci: Mulla oli ekä lääkäri-neuvolassa,lääkäri laittanu korttiin et istukka etuseinässä, mut rakenneultrassa sanovat että onki takaseinässä! En tiiäsit oliko lääkäri vaan väärin kahtonu vai mistä johtuu...

ansuliinu& pikkunen rv25
 
Tiistaita!

Mun mummi soitti eilen, että lähtisi tänään kuopuksen (poika 5v) kanssa kaupungille. Siskonsa kun on ollut parikin kertaa niin nyt hänen vuoronsa :) Lähti vähän ennen 12 ja mulla alkoi taas oma-aika :D
Aamupäivällä jo täytin tiskikoneen ja laitoin sen päälle ja kun poika lähti niin päätin siirtyä vauvan huoneen pariin. Tyhjensin sieltä kaapista kaksi hyllyä ja kaivoin vaatehuoneessa olevat kaksi äp laatikkoa esille. Kävin sitten laatikot läpi ja nyt toinen odottaa vauvan huoneessa pesua. Tai siis ne vaatteet siellä sisällä :D Laatikko on täynnä 50-62cm vaatteita, joten niistä ei ole pulaa ;) Toiseen laitoin ne mitä ei tulla käyttämään, eli aika pieni osa.

Lisäksi muistin että kaikki kupuksen vanhat vauvan vaatteet on kellarissa, esikoinen kun oli tyttö ja toinen poika, niin esikoisen "tyttävaatteet" täyttivät jo noi äp laatikot.... Ja jottei tekeminen ajtkossakana loppuisi, niin meidän makuuhuoneessa on 3 yläkaapillista vauvan vaatteita jotka ei ole missään järjestyksessä. Kellarissa olevat sentään on laitettu koon mukaan laatikoihin ja kokokin näkyy kätevästi laatikon joka sivulla :)

Mutta täsäs oli kyllä tällepäivälle tarpeeksi!! Paljoa en tehnyt ja siitäkin puolet istuen, mutta vaikka äsken söin niin oon tosi väsynyt ja veto veks. Lisäksi selkä kiukuttelee jälleen :(

Nukkuminen: Mä nukun edelleen suurimmaksi osaksi mahallaan, tosin nyt jo silleen osin kyljellään niin että jalka on koukussa sivulla ja näin kääntää lantiota sivulle ja antaa mahalle tilaa. M yksin kertaisesti vaan nukun paljon paremmin mahallaan! Nyt kyllä tullut harrastettua tota kyljellään ja jopa selällään nukkumista. Useimmiten herätessä olen selällään.

Liivinsuojista ei mitään hajua... Ei ole pahemmin tullut niitä käytettyä ja senkin vähän ostin ihan Prismasta ja varmaan kalleinta että olisi parasta :D Kumpaakaan en siis ole imettänyt ja tästä syystä liivinsuojien tarve ollut erittäin vähäistä.

Eilen oli muuten se odottavien äitien fysioterapia ryhmä. Hyviä ohjeita tuli ja treenimäärä kyllä sellainen ettei oikene muuta ehtisi tekemään :D Pelkästään lantiopohjaa pitäisi harjottaa 3 kertaa päivässä ja muut siihen päälle. 5xviikossa pitäisi tehdä. Oli muuten sen kerran jälkeen selkä AIVAN tulessa!! Kävelyä ja uimista suositteli liikuntamuodoksi, mutta mun kävelyvauhdilla se mitään liikuntaa ole. Rentoutumista mys suositteli, jtoen sehän tarkoittaa uiminen+rentoutuminen=Flamingon kylpylän aikuisten puoli :D Eikö ;) Kaverin kanssa sitä suunniteltu jonkin aikaa, muttei vieläkään olla päästy. Josko vaikka nyt sitten jossain vaiheessa kun oikeen fysioterapeutti sitä suositteli ;)
Vatsalihaksista muuten sanoi, että suoria ei saa tehdä enään viimeisellä kolmanneksella, lähinnä vatsaontelon paineen takia (=lantoinpohja rasittuu turhaan). Mitään hyötyä siitä ei kuitenkaan ole kun lihakset on sivuilla. Syviä saa tehdä koko ajan kun vaan itsestä hyvältä tuntuu.

Mitähän sitten söisi? Eilistä makaronilaatikkoa jäi niin vähän että nälkähän sitä vielä jäi kun sen lopun söi.

-Santtu ja Tirriäinen 20+4
 

Yhteistyössä