SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Kiitos perätilasynnytys asiaan kommentteja antaneille! Toki edelleen kaikki kokemukset kiinnostaa!
Niin itselläni esikoinen oli perätilassa ja kääntö tehtiin rv 37, onnistui helposti, se oli n. 5-10 sekuntia ja ohi. Kipeää ei tehnyt, eikä tuntunut sen inhottavammalta kuin se kun kätilöt/ neuvolatädit kokeilivat mahan päältä vauvan asentoa, kokoa jne. Ja onneksi vauva sitten pysyi "oikeinpäin" loppuun asti...

eleana + seppo 22+1 :heart:
 
Huldis millaiseksi olet kokenut tuon coolmaxin käytössä? Kestovaippoja ompelen tässä, ja meinasin laittaa siitä sisäkerroksen, mutta luin jostakin, että se alkaisi haista pitemmän päälle. Onko toiminut sinulla hyvin? Bambuun olen itse ollut tosi tyytyväinen, on ollut ihanan pehmeää vielä pitemmänkin käytön jälkeen :)
Olen tykännyt coolmaxista. Pitää pepun tosiaan kuivana, mielestäni esim. fleeceä parempi vaihtoehto. Samalla saa vaipan (jos teet esim. taskuvaippoja) erittäin ohueksi. Sisään laitettavat imuthan sitten lisää paksuutta, mutta tykkään Pul+coolmax vaipoista älyttömästi.
 
Sokerirasitus lähenee mullakin. Ens tiistaina on neuvola ja siellä lyödään lukkoon ajankohta. Tohon kesäkuun alkuun se varmaan osuu. Kiva kuulla, ettei se kaikille ole ollut ihan karmaiseva kokemus. :)

Närästys on nyt saapunut tännekin. Mulla on aina ollut siihen taipumusta, joten osasin jo odottaakin, mutta nyt tuntuu, että närästää heti, kun vähänkin jotain syö. Eilen meillä käännettiin koko keittiö ympäri kadonneen Samarinin metsästyksen lomassa ja tänään sitten jouduin turvautumaan työkaverin varastoihin. Hän kun kärsii närästyksestä samasta syystä kuin minäkin. :) Oli siinä kanssaihmisillä hauskaa, kun me kaksi mahat pömpöllään hypisteltiin Rennie-pakettia kuin suurempaakin aarretta. :D

Liinukka 21+2
 
Ostan tuolla äitiyspakkausrahalla tuttipulloja,tutteja,liivinsuojia,vaippoja,sadesuoja yms sellasta mitä tarvii,eli tarpeellista,alle 60 vaatteita löytyy 1 äplaatikollinen =)

eleana aika jännä et jos lapsivettä vähän niin ei muka haittaa!!!!eilisessä vai oliko toissapäiväinen vauva tulossa ohjelmassa oli juuri tuollainen missä lapsivettä oli vähän ja synnytys käynnistettiin,tais siinä olla verenpaineetki koholla...Itse kyllä luultavasti haluaisin sitten tuon sektion!ja miksiköhän tuolle kääntämiselle esteenä on tuo istukan etuseinämäs oleminen....

Santtu jakselemisia sinnekin selkäkipujen kanssa!!

Javelia hyvä että kaikki hyvin =) ja aika paljon tuo 4tabua on,itse syön 2-3pvssä ja nyt syöny sen 2vk,yritän pysytellä siinä aamuin ja illoin et ei päivällä tarviis ottaa...

Liinukka eikös samariini ole kiellettyjen listalla.....??ainaki oli viel 5v sitten.rennietä närästykseen saa ottaa...

(.) käväsin kattoon tuon masennussattuu.fi sivun ja siellähän tosiaan lukee et lihassäryt voivat olla myös merkki masennuksesta,ja mieli on taas ollut maassa,aika harvoin on sellanen jee olo...miehän lopetin masennuslääkkeiden syönnin jolukussa ja olen 2kertaa MEINANNU hakee uusia lääkkeitä mut sit on aina helpottanu nin en ole,pelottaa vaan et miten käy synnytyksen jälkeen...
Käytiin miehen kanssa uimassa heti aamutuimaan,oli kyllä tosi mahtavaa,ja varsinki mahtavaa liikkua vedesä ku ei ollu kipuja!mut tietty palautui maan pinnalle ku altaasta nousi ylös...no sainpa vesijuostua/uitua 500m =)
Miehelle sanoin eilen et kuuntelee masua kuuluuko vauvan sydämenlyönnit ku nehän vois kuulua ihan korvalla,no ei tarvinu ku pää laittaa ja vauva alotti sellasen monottamisen et pois siitä päältä :D sitä kestikin sit tunnin,alkoi jo ärsyttää ku yritin nukkua ja toinen ei antanu,sit ku sanoin ystävällisesti et voisiko herra rauhoittua niin sitten tuli nukku-mattikin =)
Jiimii&poju24+3
 
JiiMii: pitäiskö sun kysyä etukäteen lääkäriltä, että kannattaisko sun aloittaa lääkitys hieman ennen synnytystä ettei sitten babybluesin aikaan mene maa jalkojen alta? Ihan ennalta ehkäisevästi vaikka pienellä annoksella?
 
Huldis no tuota mie olen ajatellutki et olisko hyvä aloittaa ku pelottaa ihan et mitäs jos sit menee pahemmaks ja en jaksa hakee apua tms.ja sit tavallaan se et ei ehtis mennä niin pahaks ku mitä on ollu,en halua enää kokea paniikkikohtauksia jne....mun pitää huomenna soitella päivystysaikaa työterveyteen joten voisin samalla kysyä siitäki...kiitti :heart:
 
juu, mulle kanssa sanottiin, että Samarin voi turvottaa tai nostaa verenpainetta, mutta ei siitä muuten mitään haittaa ois. Ja se muuten tepsis mulla paljon paremmin ku rennie... ;)

Hulda ja JiiMii: mä joudun ajamaan lääkityksen alas ennen synnytystä, toihan se ois parempi, että sais ennaltaehkäistyä pahan masennuksen, mutta kun pitää lopettaa ennen synnytystä ja jos haluan imettää niin pitää olla ilman. :( Ja sekös jännittää, että miten paha masennus iskee babybluesin ja väsymyksen ja uuden elämäntilanteen lisäksi sit ilman lääkitystä.... :headwall: Jiimii: miten sulla sit kävis imetyksen kanssa?
 
Itselle lääkäri soitteli eilen, niitä näytteitä kun otettiin alapäästä viikko sitte, niin puhtaat olivat, eli ei niistä löytynyt ainakaan syytä supisteluille=) Nyt supparit ovat rauhoittuneet, olen huomannut ettei niitä tulekaan juuri ollenkaan enää. Ehkä johtuu siitäkin että olen ottanut rauhallisemmin, esim. jos en ole kyennyt jotain tekemään, niin olen jättänyt tekemättä.
Juuri äsken kävin koiran kanssa lenkillä pitkästä aikaa. Hiljalleen kun menee niin ihan hyvin jaksaa, tulee samalla hyvä olo kun on päässy lenkkeilee, jossain vaiheessa supisteli kesken lenkin. Onneksi ne supparit ovat kivuttomia olleet!

24+3
 
Talvicci: Mulla oli eka lääkäri-neuvola joskus rv 13-14, en nyt äkkiseltään tarkkaan muista, mut kuitenkin joskus noilla viikoilla! Byt sit rakenneultras oli takaseinäs ja aika alhaalla istukka muttei kuitenkaan kohdunsuun päällä!

Hassel: Kiitos tiedosta, jospa itekin kokeilis sit Magnesan tai muuta vastaava,jos tuo Magnex ei välttämättä muljahduksiin ja suonenvetoihin niin auta!

Kommentoin vielä tuota perätilasynnytystä: Meillä esikoinen oli perätilassa ja yritetiin kääntää rv37, muttei suostutunt kääntymään! Tuolloin muuten lääkäri sanoi et kääntöyritystä ei saa tehdä jos istukka on etuseinäsää, mulla se oli takaseinässä!
Siinä sit katottiin vauvan painoarvio, jonka mukaan alle 3kilonen vauva oli tulossa sekä minun lantion mitat! Toinen lääkäri oli sitä mieltä ettei vauva mahu alakautta, mut ylilääkäri taas suositteli alakautta yrittämään vaikka vauva olikin perätilassa, että mahtuu kyllä!
koko synnytyksen ajan lääkärit oli valmiudessa,että jos jotain komplikaatioita tulee, mutta synnytys sujuikin tosi hyvin ja oli kyllä helppo synnytys, vauva painoi 2830g! Oli kyllä positiivinen kokemus ja onnellinen että synnytin alakautta! Että joskus näinkin!

Täällä myös närästää: tosin kärsiny siitä aina välillä silloinkin kun en raskaana ole ollut, nexiumi käytössä närästykseen!Kannattaa kyllä kysyä jotain vahvempaa närästyslääkettä lääkäriltä, jos oikein pahana tuo närästys!
 
Ihanasti tänne on tullut mielipiteitä noista kapaloista ja imetystyynyistä, kiitos siitä! :hug: Taidan jonkinlaisen kapalon hommata jo varuilta valmiiksi. Jos tuntuu, että pikkuinen nukkuu hyvin ilman sitäkin niin jääköön varastoon seuraavalle, mutta mies kun ei kauheasti varmaan pysty kotiin jäämään sitten synnytyksen jälkeen niin helpotetaan sitten sitä omaa oloa, jos siihen on mahdollisuus. Ehkä tuon imetystyynynkin hommaan. Ja hyviä pointteja niiden varalle on tullutkin, tuota Boppya olen vähän vilkuillut ja sen pitäisi olla aika napakka ja täyte jotain muuta kuin niitä styroks palleroita tms.

Aika monella alkaa tosiaan kaikenlaista pientä kremppaa olemaan tässä vaiheessa. Itsekin taas huomasi, että kolmannen työpäivän jälkeen huusi selkä hoosiannaa kotiin päästyä ja suppareita tulee tässä vähän väliä kivuttomina kuitenkin onneksi. Ajattelin nyt yrittää himmaillen olla, mikäli pystyn, töissä ainakin tuohon neuvolalääkäriin asti, eihän siihen ole kuin reilu viikko enää (30.5) ja katsotaan sitten, mikä tilanne...

Kelan paperit pitäisi lähteä palkanlaskijalle huomenna sisäisessä postissa ja sitten sieltä eteenpäin kelaan varmaan ensi viikolla... Tarkoituksella oon niitä vähän pimitellyt tuon uuden äitiyspakkauksen toivossa ja nyt näkyi Kela Kerttu laittaneen tuonne suomi24:n, että ensi viikolla aletaan uusia pakkauksia jakamaan, Jei!! :cool: Vähän kuin olis joulu tai synttärit tulossa, kun odottelee pakettia saapuvaksi :D

Sokerirasitukset viime viikolla meni ilmeisesti ihan hyvin, koska neuvolasta ei ole soittoa kuulunut. Terkka sanoi, että soittelee, mikäli arvoissa on jotain häikkää, muuten ei yleensä kuulu mitään. HYvä, hyvä! Nyt ei niistä tarvi päätään vaivata tässä raskaudessa enää.

Niin ja tänään poksui, kohta enää kolme kuukautta LA:n! :eek:

heinäneito ja Papunen 25+0
 
Tilasin tänään itteleni mekon nelly.com ista ja oottelen nyt kuumeisesti että se saapuis :) Ensi viikkoon kyllä taitaa mennä. Löysin sieltä yhden aivan ihanan, mutta eihän nämä mun tissit sinne mahdu (katoin kokotaulukosta mitat). Taitaa olle jollekin pikkutissille tehty. Tämän siis tilasin http://nelly.com/fi/äitiysvaatteita/vaatteet/mekot/mama-licious-100226/venus-feed-me-jersey-dres-6475-80/ ja tätä havittelin http://nelly.com/fi/äitiysvaatteita/vaatteet/mekot/mama-licious-100226/irissa-woven-dress-7536-99/ On muuten ilmaiset postikulut heinäkuun loppuun asti ;)

-S ja 20+5 edeleen...
 
Tömpsis siis eikö ole mitään lääkettä mitä vois sit syödä imetyksen aikana?jos noin on niin sit ei auta kyllä ku olla ilman,en ainakaan aloita nyt ja sit lopeta,ne vierotusoireet oli ainaki tuosta lääkkeestä mikä mulla oli niin hirveet...toivottavasti selvitään sit ilman mitään kummempia masennuksia,sinulla tosin voi olla hieman vaikeempaa jo senkin takia että lopetat vasta silloin kun minä olen ollut jo jonkun aikaa ilman..

AI toi samarin aiheuttaa vaan turvotusta ja verenpainetta,no sitte :D

Äippäliini hyvä että supparit laantuneet ja kaikki oli kunnossa =)

Tässä vielä piristystä Hynysen kirjasta kesämies,suosittelen lukemaan(varsinki jos "huono lukija" niinku mie :D )oli pakko aloittaa toista kertaa lukemaan ku Ozzyn(osbourne) kirjan sain luettua,sitäki muute suosittelen jos elämänkerroista tykkää!

”Kesänainen luulee saavansa kroppansa kesäkuntooon käymällä toukokuussa pari kertaa lenkillä.Kesänainen tekee mökillä salaattia, kun mies paistaa makkarat ja pihvilihat. Kesänaisella on puukengät tai crocksit ja ihonväriset nilkkasukat. Perse on kuin ladon ovet, puoliskot nitisevät liitoksistaan hieman erisuuntiin. Rintoja ei voi kutsua enää rinnoiksi,ne ovat seikkauilu,haaste,jonka valloittamiseen mies tarvitsee otsalampun,turvakypärän sekä vuorikiipeilijän varusteet.Seksin aikana hän nauraa räkäisesti miehen innokkuudelle. Kesänainen juo siideriä, Kesänainen kikattelee jo yhden sellaisen jälkeen. Kesänainen ei tajua pyytää mieheltään apua koti-ja mökkiaskareiden hoidossa.Tunnelma kiristyy sietämättömäksi,pian nainen huutaa ja tiuskii kaikille perheen jäsenille.Eikä auta,vaikka mies ilmoittaa,että olisinhan minä auttanut,mutta kun et missään vaiheessa kysynyt.”
"Kesämies on tavallinen tallaaja. Tai ehkä häpy-tai viiksikarvan verran pitemmälle viety versiosellaisesta.Kesämies käytää vyölaukkua. Hän pukeutuu shortseihin ja väljään t-paitaan.Jalassaan hänellä on tennissukat tai sandaalit,aivan kuin se olisi täysin luonteva yhdistelmä.Kesämiehellä on viikset,tai sitten parta rehottaa kesäasetuksilla.Kesämiehellä on vatsaa.Niska punottaa ja ohimolla kiiltää rasvainen hiki.Kesämies kääntyy katsomaan ohikulkevan naisen persettä. Kesämies ei istu kahviloissa syömässä jotain vitun briossia Pariisista haaveillen ja kuiskaten,että casablancan loppuratkaisu on , by the way, fiasko,vaan hän istuu reilusti kaljaterassin muovisilla penkeillä haarat levällään huudellen kovaäänisesti tervehdyksiä vähänkään tutun näköisille ihmisille. Loppuillasta ei enää ole väliä,onko ihminen tuttukaan. Ja moikkailu on vaihtunut riidan haastoon.Kesämies on yhtä syvällinen kuin 4D-dokumentti. Hän ei tarjoa arkeen yllätyksiä. Ruokakaupasta haetaan uusia perunoita,makkaraa,silliä ja kaljaa.Alkosta haetaan lisää kaljaa.Ja kossua,jos mäkille tulisi vaikka vieraita.Kesämies tietää että niitä ei tule.Kesämies ei pussaile vaimoaan,eikä kulje hänen kanssaan käsi kädessä.Paitsi ehkä kännissä.Kukkia ei kotiin kanneta edes vaimon syntymäpäivänä tai hääpäivänä.Kesämies ei edes muista milloin kyseiset päivät ovat."

"Sanalla sanoen:kesämiehet ja -naiset ovat tavallisia suomalaisia.Hellyyttävän sympaattisia,lähes sarjakuvamaisia hahmoja. Heissä on aimo annos alkukantaista,suomalaista voimaa.Siksi he vetävätkin toisia puoleensa.Ja ovat ikuisesti kusessa toistensa kanssa."
 
Viimeksi muokattu:
jiimii: oishan niitä olemassa sellasiakin mitä voi imetyksen aikana syödä, mutta tota lääkettä mikä mulle sopii niin ei suositella. :( Ja mä en lähe lääkkeenvaihtorumbaan enää ikinä, ne on ollu elämäni kamalimpia aikoja, ja vain pahentaneet sairautta. toivotaan, että sulle löytyy sopiva lääke jos tarve vaatii :) :hug:

täällä on nyt itketty koko ilta. päätin tänään sit pitää sen sokeriseurantapäivän ja eikö sit just tänään tule ihan yllätyksenä yksi hirmuinen ylitys arvoihin, kun aikasemmat 2 viikkoa on arvot olleet ihan alarajoilla lähes koko ajan!!!! :O oon testannu vaikka mitä ruokia ja sokerit ei oo noussut vaikka oon mitä makeeta syönyt, nyt sit tänään "normaalin" ja sokerittoman aterian jälkeen arvot ihan pilvissä. :headwall: Tänään kyllä huonot ateriarytmitkin, ehkä sekin vaikutti, mutta pakkohan tuo on neuvolaan raportoida silti. Ilmeisesti mulla sitten laktoosi nostaa arvoja liikaa... mutta tää on niin masentavaa! en kestä että painoa ja ruokailuja kyylätään, ja varsinkin kun syön super-terveellisesti koko ajan niin silti tulee joku arvon ylitys ja kohta motkotetaan... :( :( :( :'( ja vielä pitäisi tänään yksi arvo saada mitattua, sormet on ihan reikäset eikä verta tahdo saada millään... :(

tömpsis ja super 23+6

muoks: ehkä tämä nyt ei olekaan niin kamala asia kuin tossa aikasemmin luulin... luin käypäsuositus ohjeita ja siellä sanotaan, että jos arvot ylittyvät toistuvasti niin sitten on syytä huoleen. ja minä kun itkeä pillitin tuota yhtä ainoaa outoa arvoa :p Eli toivotaan, ettei enää ylityksiä tule.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä oon taas ollu laiska. Tullu lueskeltua näitä juttuja sieltä täälktä ja tosi harvoin viimeaikoina. =( Pitää lukea paremmalla ajalla oikein kunnolla läpi.

ristiäisistä oli ainakin ollut juttua. Meillä pidetään ihan vain nimiäiset, ei siis kasteta. Vieraita tulee varmaankin noin 20-30. Miehen sukulaisista en tiedä kuinka monta tulee kun asuvat toisella puolen suomea =(

Kestoliivinsuojista : itse olen nyt tehnyt muutaman parin. uloimmaksi oon laittanu pul-kangasta, ja sitte pari kerrosta bambukangasta, tai hamppukangasta. Kestovaippoja oon nyt kanssa saanut ommeltua muutaman. =)


( . ) Selkä on nyt sitte sanonut itsensä irti lopullisesti. En pysty tekemään oikein mitään enää =( Jos touhuaa koko päivän, ja varsinkin jos ajaa autoa, niin illalla ei pysty enää edes kävelemään kun jalat ei kanna =( Äitini on hieroja ja koitti hieroa alaselkää tossa alkuviikolla, ja autto hetkellisesti. Pitäis käydä useammin. Musta on vaan tullu muutenki kauheen laiska viimeaikoina. Tiedä sitte että puskeeko taas masennusta vai mikä lie.

Itkuherkkyyttä on kans havaittavissa.. Ihan pikkuasiatkin saattaa saada pillahtamaan itkuun yhtäkkiä.

Ja niin. Käytiin eilen rakenneultrassa. ja kaikki oli pikkuisella hyvin. kovin hän on vilkas tapaus. Potkut tuntuu myös todella hyvin jo ja niitä tulee usein =)
Kasvojaan ei ultrassa halunnut näyttää vaan laitto koko ajan kädet kasvojen eteen tai käänty sivuttain. Äitiinsä tulee siis kun ei tykkää olla kuvattavana :D
Ja saatiin poikalupaus :) selkeästi näky. Istukkakin oli hyvällä paikalla takaseinässä.

Neuvolassakin tuli käytä toisen kerran tässä välissä. Hemoglobiini oli laskenu jo 105:een joten nyt syön sitte obsidania kaksi päivässä. Neuvolassa vaan sano että jos sillä pysyis sitte edes samana ettei laske enää. Verenpaine oli 100/64, mutta sanoi että tuo on ihan normaali. En sitte tiedä että oonko minä sitten väärässä kun luulin tuon olevan matala.

Närästystä ja suonenvetoja on tullut nyt ihan hirveesti. Rennietä oon koittanu närästykseen ottaa mut ei oikein auta. täytyy kattoa joku muu mikä auttais. Ja magnesiumkuurin aloitin viimeviikolla, jos vaikka noi suonenvedot helpottais =) Mies nauro että mulla on kohta oma apteekki jo kotona kun kaikennäköistä purkkia joka lähtöön :D

Nyt näin pikaisesti kuulumisia. Kirjoitan paremmin kun oon saanut lukaistua kaikki nämä sivut läpi =)

Santzuu & poitsu 21+3
 
Viimeksi muokattu:
Huldis kiitos kommentista :) Täytyy tuota omaa tarkentaa, että siis liivinsuojiin olen laittanut bambua, vaippoihin mikrofleeceä. Josko seuraaviin kokeilisi tuota coolmaxia. Taskuilla mennään.

Äitiyspakkausrahalla ostetaan ainakin seisomalauta vaunuihin ja vaippatarpeita, ehkä jotain vaatetta, jos tulokas on poika tytön sijaan. Toki monet tytön vaatteista käyvät pojallekin, mutta mekkoja en suostu hänelle kierrättämään... Huomenna toivottavasti selviää, kun on viimeinkin se rakenneultra :)

Perätila vs suunniteltu sektio Ottaisin sektion. Esikoisesta jouduttiin miettimään tämä läpi, ja sektioon päädyttiin silloin… neiti kääntyi itse lopulta rv 38, joten alatiellä mentiin, mutta tuo sektiopäätös tuli silloin tehtyä ja siinä pitäytyisin nytkin.

(.) Kävin eilen lääkärissä, joka ei suoraan löytänyt tulehdusta… jotain oireita kyllä, mutta sen tarkemmin ei tutkitakaan : / En sitten tiedä, mitä tässä odotetaan. Supistusten takia olisi laittanut sairaslomalle, mutta nyt kotiäitinä ei auta muu, kun vaan yrittää ottaa rennommin. Kohdunpohjan korkeudenkin mittasi, se oli 19cm (rv 20+6) :O

Millaisia mittoja muuten olette saaneet kohdunkaulalle? Jäi vaan mietityttämään, kun lääkärin mukaan 2cm pitkä omani on nysä… että yhtään ei saa lyhetä. Esikoisesta oli 3,5cm… Normaalin rajoissa kuitenkin ilmeisesti vielä on…?

Branwen ja sissi 21+0 *poks*
 
Kohdunkaulasta. Mulla mitattiin viime viikon rakenneultrassa ja oli reilu 4cm. Normaali vielä mutta lyhentynyt. Ultralla katottunahan on pidempi kuin sisätutkimuksella kokeiltuna. 3cm taitaa olla se "normaali" käsin kokeiltuna.

Mies oli eilen illalal työillallisilla ja tuli joskus kotiin. Yöllä kun kävin vessassa niin meinasin oksenta akun menin takaisin makkariin, ja meillä oli ikkuna auki :O Aamulla sitten herätti ja pyysi viemään hänet töihin kun ei ollut ajokunnossa. Nukuin jotain 7 tuntia ja kehä I aamuruuhkassa ajettuani yhteensä 40km niin nyt ei meinaa pysyä silmät auki. Jospa ottais päikkärit ;)

-Santtu ja Tirriäinen 20+6
 
Branwen kohdunkaulan pituudesta et mulla oli esikoisesta 4cm ja nyt näytti kortissa olevan 3cm..onhan tuo 2cm lyhyt,eli varmaan sit nopeuttaa synnytystä....

(.) Sain tälle päivälle työterveyslääkäri ajan ja vieläpä sattui "omalle lääkärille" joten hyvin pääsen kysymään tuosta lääkityksestä samalla,voi kyllä olla että yhteys pitää ottaa mielenterveystoimistoon sillä siellä enemmän asiantuntijoita et sais sit sellasen lääkkeen mitä vois käyttää ihan sit imetyksenkin aikaan.KIITOKSIA kommenteista!

Mitä mietlä te olette tuosta leijonien kännäilystä??
Mun mielestä tuota on ihan liikaa paisuteltu,tuota on todellaki odotettu 16vuotta,juhlat on ansaittu ja tietty ne ittensä nolasivat,mut pitäiskö esittää tekopyhiä ja olla ihan selvinpäin,ei se vaan kuulu varsinkaan suomalaisille..Olisihan tuossa tietty voineet odotella torijuhlien loppuun ja sit vetää ne perseet,mut kuinka laimeaa menoa olis ollu,ne olis tyyliin jököttäneet lavalla,huomasi Vehasestaki joka oli selvänä...mut se on mun mielipide =)
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa santzuu että ultrassa kaikki hyvin ja onnea poikalupauksesta :)

Kohdunkaulan pituudesta...
Neuvolakortissa näyttää lukevan 3cm, näin oli esikoisestakin.

Leijonien kännäilystä... :D
Musta turhan iso haloo kans nostettu. 16vuoden jälkeen jos voittaa kultaa niin antaa poikien juhlia :D Eiköhän se nuoriso ole tähänki mennessä osannu ryypätä ilman heitäki :whistle:

Mä käytin alussa samariinia
En tiiä oliko se närästystä vai jotain huonosta olosta johtuvaa mut ainakii se autto :)


Huomenna olis neuvola :) Saa ne kelan paperit ja sitten voi laittaa hakemukset ajoissa vetämään...

Talvicci ja Torsti rv.21+6 :heart:
 
Mitä mietlä te olette tuosta leijonien kännäilystä??
Media pullistelee asiaa ja itse TODELLAKIN HYVÄKSYN JUHLIMISEN!!
Naurettavaa tuo mediassa hössöttäminen että leijonat veti yli juhlimisen yms.. Kyllä se pitää juhlia kun siihen on mahdollisuus ja hieno asiahan tuo on!
 
Heippa!

Hassel: Kiitos tuosta Magnesan-vinkistä! Laitoinkin äitille heti viestiä että ostaa sitä mulle valmiiksi kun ensi perjantaina tullaan sinne niin saan heti alkaa popsimaan niitä!:)

Branwen: Mulla oli kohdunkaula viimeksi ultralla mitattuna n.3,3 cm. Mitattiinko sulta ultralla vai käsin? Mulla on kohdunkaulasta leikattu muutama vuosi sitten konisaatiossa n.2 cm pala pois...Esikoista odottaessa jouduin sairaalaan vuodelepoon kun kohdunkaula oli lyhentynyt 2,5 senttiin-paikat oli tosin muutenkin aivan pehmeinä ja vauva oli aivan alhaalla joten oletettiin että oli suuri vaara keskosuuteen. Siitä se lyheni vielä 1,5 cm mutta levolla piteni takaisin 2,5 senttiin ja poika syntyi rv 38+3. Supistuksenestoa kyllä piti ottaa melkein loppuun asti. Mutta tuo 2 cm kuulostaa lyhyeltä jos on ultralla mitattu, mutta tuskin on mitään syytä huoleen jos lääkäri ei huolestunut.

Mua niin raivostuttaa nämä sydämenmuljahtelut! Taas niitä on alkanut tulemaan lisää! Pahimmillaan ne on iltaisin kun menen nukkumaan ja kun herään aamulla. Välillä tuntuu että sydän hyppää rinnasta ulos...Alkaa jo pelottamaan että onkohan tää normaalia. No, ens viikolla menen lääkäriin niin pitää sitten mainita siellä. Ja onhan mulla ollut näitä aiemminkin ja niitä on tutkittukin mutta jotenkin nyt kun on raskaana sitä huolehtii tietty enemmän ja miettii että meneekö vauvalla hyvin kun itellä sydän hyppii ja pomppii miten sattuu! Mutta tuollahan tuo pikkunen kovasti potkiskelee joten ei sillä varmaan mitään hätää ole.

Pitää varmaan alkaa tästä viikkaamaan ja silittämään pyykkiä, ollaan lähdössä viikonloppuna pienelle reissulle ja hyvä alkaa laittamaan vaatteita valmiiksi niin ei tule huomenna kiirusta sen suhteen.

Mukavaa päivää kaikille!

Casanna 22+4
 
KOhdunkaulanpituudesta : kahdesta ekasta oli 3cm ja täst kolmosest 4cm. Tuo kaks senttiä on ollu jo lähempänä synnytyst - kakkosella oli 2cm 4päivää ennen syntymää :)

Närästystä oon miettiny et miten se tuntuu :D välil on ikävä olo mahassa, mut liekö se sit närästyst vai nälkää :confused: no ilman lääkkeit on tähänki asti pärjätty ni eiköhän jatkossakin.

Äippäavustus otetaan rahana. Pakkaus on turhan poikamainen siihen nähden et meil neiti ois tulossa.. ja kaikki se härpäke on yhä talles esikon pakkauksest ja vaatteit on pari isoa laatikollist :D et sinäänsä mitään siit lootast ei tarvi ja tilat ei anna myöte säilyttää kaikkee krääsää toistakymmentä vuotta et sais lapsille perinnöks :D
Eli ostetaa jotain hyödyllist, kuten tutteja,vaippoja,puhdistuspyyhkeitä, korviketta jne :)

Nyt on tullut jo shopattua kaikki mitä tälle kolmoselle "tarvin"... eli tupliin ostin vaunukopan kun suht edullisest ja lähelt löytyi. Ja lämpöpussin kaukaloon hommasin samalla logiikalla :D - jos se tulis tarpeeseen ja helpottais tämän kolmen pienen neidin kanssa arjen pyörittämist ku pienimmäinen ei ois hiestä märkä ennen ku muut on ees puettu valmiiks :D

Ristiäiset järjestetään :) vieraita tulee mitä tulee - varmaan 10-20 on kohtuullinen arvio. Mennään varmaan nämäkin ristiäiset pitään vanhempieni luokse - siel on tilaa vähän paremmin ku kolmiossa :D Nimikin on neidille jo valmiina - ainakin se kutsumanimi...

Toivon kovasti et tää neiti ei itteää perätilaan tuppaa istumaan vaan suostuu syntyy pää eellä.. Sektiota kyl tuun harkitseen jos pylly eellä ois tulossa.. joskin hyvin noi kaks ekaaki on mahtunu alakaut tuleen (3,3-3,4kg) oikeen päin.. ja ponnistuksetki on ollu molemmist alle 10min.. et tietty pitää kattoo et jos väärin päin ois tulos et minkä kokoinen on - voi kerta mahtua hyvinki :D

Äitiyspolin rd-seurannasta joku puhui.. et 30 viikon jälkeen kerran viikossa.. huh huh.. tulee melko ilosen hintaseksi :D täällä ei onneks ihan niin tiheet oo tarvinnu ravata.. tähän mennes oon käyny kerran viikolla 17.. ja seuraava käynti ois viikolla 25 - joskin ei diabeteshoitajalle sekään vaan lekurille.. saa nähä millon tulee mentyy hoitsulle asti taas käymään.
Ja mul ei kyl oo siirretty neuvolast pelkästään äippäpoli seurantaan - oon käyny välil neuvolas ja välil polilla.. jos oli pitkä väli polikäynneis ni kävin välis neukus. Loppuvaihees polit oli tiheemmnin ni kävin vaan niissä sitten.
Jos ei oo häikkää kasvus eikä istukan toiminnas yms, niin en kyl alkas ravaan viikottain polilla viel noin aikasilt viikoilt :D mä venyttämäl venytin aina käyntejäni.. joskin mul kasvu oli normaalia ja sokerit pysy insulla aisoissa..

Liivinsuojist
mä käytin varmaan niit halvimpia :D mun maidontuotolla ne riitti pääsääntösesti ihan hyvin :D öisin sit harso topin sisään et ei ollu lakanat märkänä...

Imetystyynyä en oo käyttäny koskaan (osittain imetettyjä kaks ekaa 3-4kk ajan). Nyt sain yhelt immeiselt ittetehdyn tyynyn mihin pitää viel lisätä vähän täytettä et tulee tukevampi.. josko ssitä kokeilis - joskin epäilen et se perustyyny ajaa meil asiansa jatkossakin ennemmin ku tuo jumalattoman iso imetystyyny :D

Kapaloa ei hommata, pistän lakanan sisään jos siltä tuntuu - jotenki en ite tykkää et vauva on kapalossa - kai mä pelkään et se ei saa hengitettyä liikuttua tukehtuu yms yms...

Kivut
on kaikki viel hallinnassa.. 10-17 viikoil oli varmaan joku hermo jumis ja pelkäsin et en loppuvaihees kävele jos ei helpota, kun tuntu kävely tuskalt jo tuos vaihees. Sit yhtäkkiä kaikki kivut katos - päättelin et varmaan kohtu paino johonki hermoon ja ku kasvo ni nous pois siit päältä :D nyt on siis ollu kivuton vaihe pääsääntösest. Toki sitä on välil selkä jumis jos nukkuu pitkään jne.. mut hyvin inhimillinen olo kuitenkin yhä - kipuja kyl ehtii tulla vielä.. et onnellinen oon ettei viel oo pahat kivut, koska arjen pyörittäminen menis sen verran vaikeeks jos nyt jo pitäs alkaa levätä :/ pahimmoilleen pikkuneidit opetteleen pyöräileen :D

Seuraavaksi tääl ootellaan äippäpolikäyntiä kuun lopussa - saadaan vähän selvyyt miten vauva kasvaa.. ja kasvaako.. potkut kyl alkaa voimistua kovast ku tuntuvat munki läskejen läpi jo päälle päin :D ja toki tuol haaruksis hyppely on neidist tosi mukavaa... nyt kyl on alkanu jo vähän nouseen ylemmäs liikkeet - kyljet saavat oman osansa..

Kohta taitaa olla aika kertoa isosiskoillekin tulokkaast... isompi tyttö kysyi pari päivää sitten kun laittelin vaununkopan sisään peittoja yms. säilöön että "kuka täti antaa meille vauvan".. jeps. .niin no ..

Tuikku83 ja möhkäle 23+2
 

Yhteistyössä