SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Liinukka minulle lääkäri sanoi että hieronta ehdottomasti kielletty ettei se aiheuta sitten tulehdusta...että eipä juuri muuta voi ku vahvistaa vatsalihaksia,venytellä ja liikkua.vesijuoksu on kuulemma todella tehokas,auttaa ainaki sen saman päivän :D Ja yöksi kannattaa lämminpussi laittaa pakaran alle,sekä sit tyyny jalkojen väliin ja kyljelleen..

Santtu81 kohdunsuuhan olis kyllä hyvä varsinki nyt tarkistaa ku kipeitä ollu,mulla tarkistettu jos kuin monta kertaa ennakoivien,ei kivuliaiden supistusten takia. Sulla ilmeisesti kova kipukynnys!

Kaneli onnittelut ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta =)

Tömpsis ei kyllä kiva jos noin näkö lähteny,melkein välttelisin sitä autolla ajoa,ellei sit vieres ole joku joka voi tarttua ratista jos jotain tapahtuu..ja toivottavasti tuo on johtunu vain tosiaan migreenistä..muistelin et jollain oli se näköhäriö juttu ja Casannallahan se oli...
en miekää ihan noita vatsalihasliikkeitä ihan ymmärrä:confused:,mut niitä olen nyt tehny lääkärin määräyksestä aamuin illoin ja onhan se niinkin et vaik tässä raskaana ollaan niin ei sen pitäis este olla,mut ku mie olen ollu huono tekeen niitä jo ennen raskautta:whistle:,välillä olen saanu niskasta itteeni kiinni ja käyny salilla mut sit se on taas lopahtanu...syksyllä sit kunnol kii!Mut kyllä nyt on alkanu miettii et jos viel kolmatta yritetään niin selkä/vatsalihakset kuntoon ennen sitä...

Vakuutuspäätöstänne tuli eilen ja saatiin Ifltä odotusajan vakuutus hintaan 138€.Säikähin viime vklla ku tuli että joidenki muiden pitää päättää siel se et saadaanko äidin terveydentilan vuoksi,niihin ku piti laittaa nuo et miksi ollu saikulla tän raskauden aikana...mut hyvä et saatiin..

Rakenneultran paino oli rv21+2, 380g.

Räpällä ollu ilkee rakenneultrakäynti,mut onneksi olette käyneet tuossa 4Ds,ihana kuva =) onnittelut tyttölupauksesta!:heart:
Eleanalla myös ihana kuva:heart:

Täälläkin tuntuu niinku olis mustelmia vatsalla,mut ei niitä ole,eli kyllä tuo taitaa vauvan liikehdinnästä johtuvaa kosketuskipua olla.

Huldikselle jakselemisia myös täältä kautta,kommentoin toisel puole...:hug:

Miau!täällä myös etuseinäs istukka ja kyllä se hieman vaimentaa,potkut tulee nyt enemmän tuonne alas,ja ei ole ku vk ku mies tunsi kunnolla..

(.) Poika ollu maanantaina hoidossa ja nyt ei ole muina päivinä halunnu mennä vaan on ennemmin mun kans kotona,niin tylsää ku se onkin,mut huomenna kyl vien hoitoon et voi olla ihan itekseen...poika sanoo et hän ei halua mennä hoitoon ku ei jaksa puhua tätien kans :D onkohan silläki masennus päällä,itellä ainaki sillo ei haluta oikee puhua kenenkää kans. No olkoot mun puolesta kotona jos niin haluaa.
Eilen siivottiinki sit sen huone ja 1pussillinen leluja lähti roskiin ja toinen pitäis viedä konttiin,vähän väheni lelut,ja hitto et sattu selkään/pakaraan mut enpä ainakaan maannu tai istunu vaan tein jotain,kaupassa ku käytiin niin tippa linssissä sai liikkua,et jänskättää hieman miten käy tuon ens viikon töissä olon,mut pakkokait se on mennä ku lääkärin mielestä se on parempi,siis lähinnä kyllä puhu tuosta et ku osastolla liikun mutta mulla tulee olemaan loppuaika kassaa,eli istumista mikä on pahinta iskiasvaivaan,mut oli pakko sanoo työnantajalle et laittaa kassaa ku en mä voi liikkua nopesti jos kassalta kysytään hintaa tai jos pitää lähteä jotain tarkistamaan toiselta puolen kauppaa,tai nostella painavia laatikoita!Anitan mamabelt käytössä,en näe et auttais mut ehkä se kuite tukee hieman vatsaa..

106cm on navan kohdalta myös täällä!!sama tulos tuli tuossa 2-3vk sitten eli ei ole tullut senttejä siihen tasolle,ne tulee nyt johonki muualle :p

JiiMii&poju 23+4
 
Kuorsaatteko te muuten raskaana ollessa? :D
Mulla oli tää sama vaiva esikoisesta ja nytki kuorsaan aivan kauheesti. Ukolla on kännykässä todistusainestoa :LOL:

Tämmönen vaunukysymys heti aamusta... Paljonko te maksasitte pari vuotta vanhoista emmaljungan tuplista? Hyvässä kunnossa on ja jalkapeite tulee matkaan... Kysyin tarkemmin tuota vaunujen ikää ja mallia, ceroxilta näytti kuvassa, mut vielä en oo siihen saanu vastausta...


Talvicci ja Torsti rv.20+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huldasharks voi ei! Voimia sulle, täälläkin pidetään peukkuja että tilanne normalisoituisi ja vauva pysyisi kyydissä täysiaikaiseksi saakka. Itsellä vielä tuoreessa muistissa tuo verenvuoto, ja se on kyllä kauheata. En voi edes kuvitella millaiselta se tuntuu, kun sulla on kuitenkin tuo etinen istukka, eli siinä on ihan omat riskinsä. Koeta levätä!

Painoa ei mitattu rakenneultrassa, mutta lääkäri katsoi sen viikko sitten maanantaina kun kävin siellä päivystyksessä. Viikkoja oli 20+2 ja painoarvio muistaakseni 370 g.

Oma paino sitten taas on koko aikana kasvanut n. 5 - 6 kiloa luullakseni, ei ole ollut neuvolaa viikkokausiin joten en ole ihan varma (kotivaaka on maailman epätarkin). Painoindeksi ennen raskautta oli 20 ja esikoisesta painoa tuli n. 13 kiloa (jotka lähtivät parissa kuukaudessa) joten en ole kovin huolissani painonnoususta, on mulla vielä varaa lihoa. :D Teidän innoittamana minäkin mittasin mahan ja 94 cm näytti olevan. Muistelisin, että esikoista odottaessa maha oli suurimmillaan 104 senttiä. Mulla on kuitenkin jo aika valtaisan näköinen vatsa, mutta johtunee siitä että muuten olen hoikka.

Räpä, olipa erikoinen ultrakokemus. Eihän nyt muissakaan tutkimuksissa voida vaan sanoa, että sori, aika loppui, ei nyt tutkita enempää (siis jos esim. aikuinen ihminen menee valittamaan vaivojaan lääkäriin). Hyvä kuitenkin, että saitte sitten asiat selvitettyä 4D:ssä, vaikka on kyllä kohtuutonta että joudutte käydä maksullisessa ultrassa että saatte perusasiat mitattua.

Iskiasvaivoja on mulla ollut useita vuosia sitten ja odotan jännityksellä alkaako selkä temppuilla tässä raskaudessa. Teen istumatyötä, joka toisaalta voi olla hyväksi ja toisaalta pahaksi selälle. Esikoista odottaessa jouduin olemaan vain 2 päivää saikulla selkäkipujen vuoksi, joten toivottavasti nyt selviän yhtä helpolla! Tsemppiä teille, jotka taistelette jo tässä vaiheessa selkäkipujen kanssa.

-Jerika 21+5
 
Pitipä itekin mitata tuo vatsanympärys ja oli nytten 94cm!

Niin soittelin neuvolaan kilpirauhaskokeiden tuloksista on onneksi nyt lääkityksellä pysyny ihan hyvinä! Kysyin samalla että onko ihan normaalia, kun kuulee oman sykkeen ihan selvästi varsinkin makuulla ollessa! On ihan normaalia ja johtuu siitä, kun verimäärä lisäntyy kehossa!
 
Vatsanympärys 98cm. Reilusti päälle 20cm tullut. Nyt on enemmän masu alkanut nousta ylemmäs ja tuo ympäryksen kasvu mun mielestä hiljentynyt. Painoa on tullut 3-4kg. Riippuu mistä laskee. :D

Sokerirasitus nyt takana. Huomenna sitten saapi tulokset. Ensimmäinen arvo kontrolloitiin sormenpäästä ja suoni verinäytteellä. Sormenpäästä oli 4,4 joten se arvo ainakin näyttää hyvältä. toivotaan, että muutkin. samalla kontrolloitiin maksa-arvot ja sappihappo. Toivotaan, että ne ei ole vielä lähtenyt nousuun.

Supistuksia tulee ja menee. TÄnään 9-12 aikana on tullut neljä joista 3 istuessa ja yksi kävellessä. Pidän tänään vähän kirjaa, jotta jos joku kysyy niin tietää paljonko niitä on, mä en kyllä edes tiedä kuinka paljon niitä sais tulla. Onneksi ei tuon enempää ole tullut. Pari näistä tuntui selän puolella, pari pelkkiä kovettumisia. Onneksi pääsee tarkistuttamaan tilannetta välillä jos yhtään itseä vaivaa, nyt ei niin kovaa huolta kuin viimeviikolla.

Leo rv24+2
 
Huldikselle Tesmppiä ja jaksamista!! Toivottavasti vuoto loppuu eikä palaa.

Aamupäivä vietettiin edikoisen tulevalla koululla tutustumassa ja terveydenhoitajan tarkastuksessa. Nyt sitten jännitän tulevaa ultraa. Kohta pitäisi lähteä hakemaan miestä töistä ja siitä suunta Kättärille. Suppareita ei tänään ole tullut, mutta maha on jännityksestä kipeä. Mä olen mahalla jännittäjä ja sehän alkoi heti aamusta kun piti sinne koululle lähteä. Helpotti välillä kun kävin kaupoilla ja vakuutusyhtiössä viemässä vakuutuksen varaus hakemuksen. Nyt sitten voi taas jännittää kun aika lähenee.

Illalla kerron ultrakuulumiset!!

-Santtu ja Tirriäinen 19+6
 
En oo kans vielä vienyt Kelan papereita, vaikka sain ne jo pari viikkoa sitten :) Meinasin maanantaina, mutta jos 2011 pakkausta aletaan jakaa vasta toukokuun LOPULLA (luulin, että alussa), niin taidan siirtää papereiden viemistä parilla viikolla eteenpäin!

24+0 esikoismasu tänään aamulla :heart: Kyllä on jännä huomata miten se vaan kasvaa :)



Tuli viikko sitten kutsu perhevalmennukseen ja täällä taisin sanoa, että ei oltaisi menossa, mutta mies olikin sitä mieltä, että mennään, joten mennään nyt sitten :) Eihän se tosiaan ole, kuin muutama kerta ja jos siellä nyt sitten "oppisi" jotain :)

innoM + Pulla 24+0 :heart:
 
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista.:flower:

Vertailusta edelliseen raskauteen mä teen ainakin ihan huomaamatta. Vähemmän tää toinen ainakin potkii mahassa, kuin ensimmäinen. Varmaan ensimmäisessä ei sitten istukka ollut edessä niin kuin nyt. Vaimentaa aika hyvin toi edessä oleva istukka mulla noi potkut. Kyljissä ja alhaalla kyllä tuntuu tosi hyvin, kun vauva jumppailee.

Sukupuolesta, mä oon ainakin yksi, joka ei halunnut tietää sukupuolta etukäteen. Eli jääpä synnärille jotain jännitettävää.

Painon noususta. Ensimmäisestä neuvolasta painoa on tullu joku 5-6 kg. Ekassa raskaudessa painoa tuli joku vähän vajaa 20kg ja kyllä kilot ainakin lähti ihan hyvin pois. Eli en nytkään niin stressaa ton painon suhteen.

Toiseen sokerirasitukseen meen ens keskiviikkona ja se jännittää, koska mulla on sukurasite ja mä en haluais taas alkaa mittailemaan niitä sokeriarvoja. Esikoista odottaessa mulla nous kerran yks arvo ja sen takia jouduin mittailemaan ja ruoka dieetille. No nyt kyllä oonkin koittanut heti alusta lähtien välttää kaikkea makeeta, jos se vähänkin vaan auttais.

Sitten oli ollu puhetta noista verenpaineista. Mulla oli viimeks neuvolassa 111/73. Samoilla lukemilla mennään kuin ensimmisessäkin. Hemoglobiini oli pysynyt ihan samasa eli 130.

Mittanauha pitäis jostain kaivaa, niin saisin mäkin ton mahan mitattua. Jos sen tänään saisin jostain tavaroista etittyä, niin ilmotan sitten kun saan lukeman mitattua. On mun maha kyllä ihan hyvin kasvanut ja kyllä huomaa, että oon raskaana.

Kelan paperit mäkin aion viedä vasta ihan kuun lopussa, vaikka ne sainkin jo viime viikolla, koska uuden pakkauksen haluun mäkin saada.

riikka 24+1
 
jeeni
Huldaharks Paljon voimia! Kyllä ne siellä sairaalassa hoitaa ja vaadi, että saat pysyäkin siellä kunnes varmasti turvallista lähteä kotiin. Toivotaan, että vauva jaksaa vielä pysytellä kyydissä, parempi kuitenkin niin.

Kelan paperit
Mietin eilen vaikka kuinka kauan, että haenko varhennettuna vai en. Tilannehan on se, että jään työttömäksi ennen äippälomaa. eli otanko väliin työttömyyskorvausta (omavastuuaika + pari viikkoa) vai jäänkö jo oma vastuuajalta äippälomalle? (mahdollisimman epäselvää...) sitten ajattelin myös, että yritän saada viim. 6kk tulojen mukaan niin silloinhan kai tuo varhennettu ois järkevämpi??

tukivyö kokeilin pari päivää ihan sillä kun tuntuu masu jo niin isolta, selkävaivoja ei ole. mutta luovuin vyöstä, kun teki mahaan tosi ahistavan olon ja alkoi tulla harkkasuppareita enemmän. paljon mukavampaa olla ilman vyötä.

vakuutuspaperit vietiin toimistoon eilen ja lähtivät eteenpäin, mutta tiedä sitten mitä sanovat meidän poitsun munaistilanteen vuoksi. onneksi sentään olin neuvolakortista ottanut kopion jo ennen toissapäiväistä verenpainemittausta, niin eivät näe sitten vakuutusyhtiössä tuota kummaa heittelyä...

mietin edelleen syitä tuolla verenpaineen romahtamiselle, voisikohan johtua siitä, että puhuttiin synnytyksestä ja miehen piikkikammosta ja otettiin samalla hb, että jos mulle iskikin siksi "heikotus" (muuta heikotusta en tosin tuntenut) tai sitten toinen, voiko hb:n mittaus laukaista anaflyksian tms. reaktion? tietääkö joku?

jeeni ja kaveri 23+2
 
Sokerirasitus takana, huomenna tulokset saan. Onneksi se on nyt takana, eikä niin paha ollut kuin mulle oli kerrottu. Äkkiä kaksi tuntia meni, väsytti vähän ja päätäkin alkoi särkee mut niin käy aina kun on kauan juomatta ja syömättä.

Itse vein paperit kelalle eilen, samassa hain äitiyspäivärahaa. Kelalla sanoivatkin että hyvä olla hyvissä ajoin liikkeellä, että työantaja ehtii hakee ajoissa omaansa. En tiedä sitte saanko sen uuden pakkauksen vai en..

Vatsanympärys kasvaa vaan, nyt 103 cm, ilmankos alkaa takit kiristää. Sais jo ilma lämmetä niin ettei tartteis enää takkia ostaa...Tänä aamunaki niin kylmä oli että sai miettii mitä päälleen laittaa.

Istukasta oli puhetta, minulla se on etuseinässä. Välillä potkut hyvinkin selkeitä ja voimakkaita, riippuu ihan omasta asennosta. Toisinaan vaimeenpia.

Joko muut ootte muuten vauvan liikelaskentaa tehneet? Itse sain kaavakkeen neuvolasta, terveydenhoitaja sanoi ettei viel kiire oo mut saa laskee, muutaman kerran oon laskenutkin.

23+5
 
Huldis: paljon jaksuja lepäilyyn ja vauvalle masuun! :hug:

Miau: mulla on etuseinässä istukka, mutta tunnen aika paljon liikkeitä. Tosin tämä on eka (näin pitkälle edennyt) raskaus, joten ei ole vertailukohtaakaan.

Mua on ärsyttänyt toi sykkeen tuntuminen jo kauan! Kun istuu niin se tuntuu takamuksessa ja reisissä ja monesti makuulla se tuntuu kyljessä, tosi häiritsevää! Mutta ihan normaalia, kun veri lisääntyy ja virtaukset lantion alueella lisääntyy.

Mullahan on komea mahanympärys! :D 118 cm isoimmasta kohdasta :D :D

Voikaa hyvin! :)
tömpsis ja super 23+0 :heart:
 
Kiitos kuvanlaitto-ohjeista! Koitan jossain vaiheessa laittaa masukuvaakin...

Jiimii minkälaisia vatsalihasliikkeitä sun on käsketty tehdä? Vinojahan oikein suositellaan tehtäväksi, ne antaa tukea selälle ja auttaa synnytyksessä työntämään lasta ulos. Mutta ei suoria, kun nehän on erillisiä "levyjä", joiden välissä on sidekudosta ja kun maha kasvaa, niin ne erkanee toisistaan. Vatsaan tulee sellanen "vako", joka kasvaa. Synnytyksen jälkeenhän ei saa alottaa vatsalihastreeniä, ennen kuin se vako on hävinnyt. Sitä pystyy kokeilemaan niin että makaa selällään ja tekee vähän niinkuin vatsalihasliikkeen, muttei nouse kokonaan, sormilla tuntuu sellainen pystysuuntainen vako ja vatsa näyttääkin "katolta". Olikohan ihan turha selostus? Kaikki tiesi jo... :xmas:

Huldasharks voi kamalaa... Täällä myös pidetään peukkuja! Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin! :hug:

Jeeni Jäätkö alle 50 päivää ennen LA:aa työttömäksi? Että pitääkö sun ilmoittautua työttömäksi ennen äippälomaa ollenkaan? Mä jäisin suoraan äippälomalle enkä ilmoittautuisi työkkäriin vasta kun äippäloma / hoitovapaa loppuu. Sillä jos oot äippälomalla, et ole työtön. Jos jäät työttömäksi yli 50 päivää ennen LA:aa, en osaa sanoa kuinka sitten menee... Olikohan tästä mitään hyötyä kysymykseesi? :D

InnoM Eipä siitä perhevalmennuksesta varmasti haittaakaan ole, eikä siellä ainakaan tyhmene ;) Saattaapi saada jotain hyviäkin käytännön vinkkejä tulevaisuuteen. Me oltiin silloin esikoisen odotus aikana yhdessä valmennuksessa, ja jäi loput käymättä lähinnä siksi että miehen olis pitäny laittaa renki töihin, eikä ihan kuitenkaan olis varmaan sen arvosta ollu, enkä sit yksin halunnu mennä, kun muut 22 oli pariskuntia... :whistle: Täällä sjoella siinä ekassa valmennuksessa oli synnytyksestä ja kivunlievityksestä, siksi halusin ainakin siihen mennä. En tiedä onko sisältö nyt muuttunu, mut eipähän enää tavi mennä, eikä ne vissiin edes huoli uudelleensynnyttäjiä :rolleyes:

Eilen illalla kävin omalla puntarilla, 73kg, huom illalla, mut siis n. 5-6kg olis sittekki tullu varmaan...

En löytäny täällä töissä ku metrisen mitan, mut n. 108cm olis täällä :D

Talvicci minä menin ja ostin huuto.netistä emmaljunga twin ceroxit n. pari-kolme vuotta vanhat, maksoin 250€. Itse en vielä ole edes nähnyt kapistusta, mutta kaveri (joka on tod. kriittinen) kävi ne hakemassa kotiinsa (asuu kuopiossa), haetaan ne sit sieltä kesällä. Hän sanoi että jotain ongelmaa oli ollu kasauksessa ja avaamisessa, ja etupyörät oli joko tyhjät tai rikki... Että saa nähdä teinkö hyvät vai huonot kaupat... Mutta silloin kun niitä vertailin netissä, niin halvat ne oli (ja vielä kun olisivat kunnossa!).

Kuorsausta täällä tapahtuu, tai niin ainakin väitetään... :LOL:

Päivitetäänpäs välillä...

eleana + seppo 21+2 :heart:
 
Terveiset ultrasta! Kuten omat alkuraskauden oireet ja vahva olokin sanoi, niin tyttöhän se siellä köllöttelee :heart: Kyllä oli kovasti kasvanut viime kerrasta! Kova meno oli päällä ja yritti potkia/työntää ultralaitetta pois :D Mahan päältäkin elämöinti näkyi :D Kaikki oli kuten pitikin, MUTTA uusintaultraan heinäkuun lopussa, oli istukka sen verran lähellä kohdunsuuta. Päällä ei siis ollut, mutta kätilö totesi että olisi hyvä tarkistaa vielä 10 viikon päästä. Ja istukka takaseinässä.

Eilisistä supistuksistakin sanoin ja mittasi alakautta ultralla kohdunkaulan, oli reilu 4cm ja kunnossa kuten pitääkin. Vaivan pää vain on alhaalla ja alkaa painaa supistusten tullessa, joten voipi alkaa lyhenemään. Sairaslomaa olisi heti laittanut vaikkei tänään olekaan supistellut ollenkaan. Kahden viikon päästä mulla siis toka neuvola ja siellä kyllä otan asian puheeksi, kuten myös kaikki muut tuntemukset. Mullahan noita mahakipuja (supistuksia?) tulee heti kun yritän kävellä reippaammin. Josko sitä sitten saikulle jo joutuu silloin, sen näkee sitten. Päiväkodissa toi paikallaan istuminen ei vaan ole kovin helppoa, joten mielummin jäisi suosiolla silloin sitten pois (jos sinne asti pääsen) kuin sinnitellen eteenpäin vuodelevon uhalla. Kesä olisi kuitenkin kiva viettää mökkeillen eikä vaan kotona maaten.

Tällaista tänne :)

Santtu ja Tirriäinen 19+6

Saa siis päivittää tyttölupauksen :)
 
Viimeksi muokattu:
Huldas: Jaksamisia! :hug:

Santulle onnea myös hyvistä ultrakuulumisista! :)

Mulla on myös istukka etuseinässä, ja alkuun se varmaan vaimentikin liikkeiden tuntemista, mutta ei kyllä enää, sen verran kipakoita potkuja satelee.

Minäkin mittasin vatsanympäryksen (tosta navan kohdalta) ja näytti olevan 92 cm. Ekassa raskaudessa oli ihan viimemetreillä /enimmillään 99 cm, joten tuohan alkaa uhkaavasti lähestyä tällä kertaa jo aiemmin.. Huh.

Ihana lomapäivä ollut, olen shoppaillut oikein urakalla ja kohta sit alkaakin Suomen peli, jee.

Raisu 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Ultra kuulumisia täältäkin. Neitokaisella kaikki hyvin ja painoa oli 342g. Istukka oli siirtynyt niin, että normaalisynnytykselle ei ole sen puitteissa estettä. Sielä edelleen istuskeli tukevasti pylly "maassa" Nyrkkeili niin pirusti ja nosti kädet kasvojen eteen, joten niitä ei nähty kunnolla :)

Paino on tällä hetkellä -5kg, joka on hyvä kun toi diabetestuomio tuli. Kyllä niitä kerkee kertymään sitten loppuvaiheessa.

Marja+ typy 20+
 
Nyt on taas yksi neuvolakäynti takana ja kaikki oli muuten kunnossa, mutta mun hemoglobiini sen kuin putoaa! :headwall: Viime kerralla se oli 111, nyt se oli enää 101!!
Tässä keskivaiheilla raskautta se kuulemma tekee yleensäkin notkahduksen alaspäin, mutta tuo mun alkaa olla jo liian alhainen. Eipä ole siis Obsidankaan sitä nostanut, sain nyt ohjeeksi ottaa sen kanssa yhtä aikaa C- vitamiini poretabletin ja kahden viikon päähän kontrolliajan ja jollei se siihen mennessä ole noussut, niin sitten mietitään mitä tehdään...

Marja Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :) Meilläkin tyttö piti koko ajan käsiä kasvojen edessä, joten mekään ei nähty kasvoja kunnolla..

Santtu Onnea tyttölupauksesta!! :heart:

Vauvan liikelaskentaa en ole vielä tehnyt, eikä ollut vielä neuvolassakaan siitä puhetta...

Kelan papereita en saanut vielä neuvolasta, joten ne saapi nyt vielä odottaa :)

Mun pitäis ostaa kaupasta mittanauha, että saisin mitattua masunympärystä ;) Surkeeta, ettei semmoistakaan omista :D

En ole huomannut (eikä ilmeisesti mieskään), että kuorsaisin . Voikohan se kuorsaaminen raskausaikana johtua siitä, että nukkuu enemmän selällään kuin ennen??

Tässä vielä mun esikoismasun kuva viikolla 20+1, eli muutaman päivän jo vanha kuva :)


Vaniljainen ja Rinsessa 20+4 :heart:
 
Liikelaskennasta...
Enemmän kai se on loppuraskauden juttuja? Tosin meillä ei esikoisen odotusaikana mistään semmosesta edes puhuttukaan...

Sykkeen tunteminen...
Tuntuu ku makaa ja näkyy ku maha heiluu...

eleana
Totta sä laitoit palautetta sille myyjälle, ehjänäkö se ne möi?

Onnea jälleen ultrassa käynneille! :flower:
 
Eleana ihan siis vatsalihaksia,ei puhunu mitää vinoista,ihan sillee suoriltaa selin makuulta hieman nousta ylös.tiedän mitä tarkoitat tuolla vaolla:D ja tosiaan eihän niitä saa tehä ennen ku se on menny kii...alan tekee nyt noita vinoja,sanokoot lekuri mitä haluaa!onneks mulla on maanantaina neuvola niin kysyn samalla tästä selkäkivusta koska tää on mun mielestä eri vaiva ku iskias,iskias vaivannu jo pidempään mut nyt vasta menny toi alaselkä kipeäksi ja selkärangan kohdalta turvoksissaki..
Jahash,poika unille,iltapalaa ja Virtaa katsomaan...
 
Huldas:lle kovasti tsemppiä!!

Mulla on tullut painoa nyt n. 2kg. Kävin neuvolassa ja paino oli edellisestä pudonnut 0,5kg, kuulosti olevan vähän huono juttu. Itse en osaa olla moksiskaan, kuitenkin painoindeksin mukaan olen normaalipainon ja lievän ylipainon rajoilla. Tuo raskausdiabetes-ruokavalio on aika tiukka ja näin mulle kävi esikoisen kohdallakin, tosin silloin eivät neuvolassa sanoneet mitään. Onko muilla käynyt näin ja mitä ovat neuvolassa sanoneet?

Tuosta perhevalmennuksesta. Itse ainakin koin sen vain hyvänä asiana. Siellä tuli sellaisiakin aiheita esiin, mistä sitten kotona juteltiin ja en usko, että olisi muuten tullut juteltua. Eli herätti keskustelua ja tuli siellä paljon hyödyllistäkin asiaa. Eli kannattaa mennä ihan avoimin mielin :)

Pakkastyttö 22+1
 
Tulipas kyllä kerrassaan surkea päivän päätös. :( 1v oksentaa ja on kiukkuinen, eli nukkuminen mammalla taitaa olla minimissä jälleen kerran. :(

(.) päivän supistellu, välillä kipeesti välillä kivuttomia. Lääkärikään ei sanonu asiaan mitään, kun ei ole kohdunsuulla tapahtunut muutoksia. Mutta mulla hirvittää kun on tuo etisistukka, että jos käy niinkuin Huldikselle (Halit ja jaksuja muuten sinne!). Selkä- ja mahakivut jatkuvat edelleen ja mies joutuu jo auttamaan mut ylös sohvaltakin kun jonnekin pitää päästä. Ja lääkärit kehottivat vain kestämään. MUTTAKUN EN JAKSA ENÄÄ! :'( Anteeksi tilitys, mutta v*tuttaa tää jokapäivänen helvetti, ei mulla aikasemmin tämmöstä oo raskauksissa ollu...

Jave + Jalmari 21+4
 
Jospa tänään paremmalla onnella. Eilen kirjoittelin, mutta kone tilttasi, eikä suostunut viestiä perille asti saattamaan. Uus kone olis kiva...ja parempi yhteys.

Masunympärys näytti olevan 93cm. Painoa oli 22viikkolla tullut kai 1,5kg. Paineet ovat minullakin kovin alhaalla ja sen kyllä ylösnoustessa huomaa. Olikohan jotain 90/57 viime viikon nla:ssa.
Lähtömittoja kai joku kyseli. Olen 176cm ja lähtöpaino oli siinä 65kg hujakoilla. Hirvittää kun aina ne vikat kymmenen-viistoista viikkoa nostaa painoa eniten niin jos kovasti nousee, että miten jaksaa loppu ajan. Nyt kun on kesällä vielä loppuraskaus ja taipumusta turvotukseen ja proteiinin erittymiseen...Voi tulla tuskanen loppu kesä jos on yhtä kova helle kuin viime kesänä.

Anopeista Oma "mammani" on ihana. En häntä edes suostu anopiksi sanomaan, koska siinä on niin negatiivinen kaiku. On melkein äiti minulle. Ex-anoppi sitävastoin oli anoppi isolla A:lla :kieh: . Jatkuvaa omaanapaa, valitusta ja pään aukomista. Auta armias jos hänelle jotain erehdyit sanomaan niin hirveet kilarit! Aina sai olla varpaillaan hänen kanssaan. Tosin, poikansa oli samanlainen...siksi ovatkin nykyään EX sellaisia...huh! Joten Casanna, ymmärrän ja symppaan sinua täysin! Otahan magnesiumia niin loppuu sydämenmuljahtelut. Varsinkin jos vielä välillä vetää suonta tai on paljon elohiiriä yms. niin kertoo mg:n vajauksesta.

Vertailu Kyllä mä vertailen ainaki. En tiedä mikä siinä nyt niin pahasta olisi. Hauskaahan se vaan on. Kyllä mä joka nla käynnin jälkeen katon paineet, painon ja varsinki funduksen muitten muksujen korteista ja syntymän jälkeen painot ja pituudet. Vähän saa osviittaa että missä mennään.

Jeeni jos ei edes huippaa yhtään niin kyllä on tätskän mittarissa tainnut olla vika. Mutta vaikka olisikin noin alhainen, mitä en kyllä usko, niin eipä tuosta haittaa ole jos ei yhtään huippaa.

(.): hih, on niin kotoisa olo kun tätä merkintää käytetään täällä. Kirjoittelin vuosia verkkoklinikan sivuilla ja sieltä kai tämä on lähtöisin. Juu, tuollainen masu taitaa mulla nyt olla.
Ihana kuulla, että muillakin näitä vaivoja on joka lähtöön. Ei siis kiva, että kukaan mistään kärsisi, mutta tuntee taas itsensä niin raihnaiseksi ja ties mikskä, että helpottaa kun kuulee että olihan tämä taas normaalia. Itseä väsyttää aivan tolkuttomasti ja tulee järjettömiä itkukohtauksia...Tänään kuopus hyppäsi kovaa ilmaan ja löi päänsä huuliini, joka sattui todella kovasti ja huulet turposivat. No ei siinä mitään, mutta sitä seurasi lähes puolen tunnin itkukohtaus :O Ihan älytöntä! Nämä toistaiseksi pahimmat kiusat. Selkä on mikä on, mutta vielä sen kanssa pärjään kivasti. Odotan jo "innolla" milloin ristiselkä sanoo loppu ajaksi taas poks...
Jee, ylihuomenna pääsee shoppailemaan kirpparille vauvanvaatteita! Mutta uskaltaako epävarman tyttölupauksen perusteella ostaa vaaleanpunaista? Ja tietty mekkoja?! Siinäpä vasta kysymys!

Hassel ja Teppana 22+6
 
Pakkastyttö turha tässä vaiheessa huolehtia puolen kilon pudotuksesta! Mä laihduin kuopuksen raskaudessa ensimmäisten kahenkymmenen viikon aikana yli 5kg. Kaiken kaikkiaan lähtöpainosta laitokselle menoon lisää painoa tuli 3-4kg. Ja normaalipainoinen olin. Keskimmäisestä vain oli jäänyt "ylimääräisiä" kiloja, joka lähti vasta raskausaikana, kun ikäero oli niin pieni. Ole huoleti, kyllä sitä vielä ehtii tulemaan ja jos lievää ylipainoa niin parempihan se vain on, että pysyy aisoissa fiksun ruokavalion avulla. Välttyy isolta vauvalta ja pahemmilta vaivoilta loppuraskaudessa :-D

Javelia Symppaan aivan satasella. Täsmälleen sama fiilis...kurjaa.
(((((((((komppaus hali))))))))))
 
Huldasharks Ihan kylmät väreet meni kun luin mitä sulle oli tapahtunut. Kovasti tsemppiä petin pohjalle!

Jiimii Onko siitä sun pojan päiväkoti-episodista kuulunut mitään tämän ilmeisen epäpätevän hoitajan osalta. Olin ihan pöyristynyt kun luin sun juttua, mulla on kanssa muksut hoidossa ja sekoisin ihan totaalisesti jos joku repis noin mun muksuille. Tosi hyvä että teit valituksen.

( . ) Masun ympärys 106 cm! Hitsi kun saisin laitettua kuvan tästä möhiksestä. Oon ihan kömpelö tän mahan kanssa. Tulee telottua mahaa ja jään vähän väliä johonkin jumiin kun ei ymmärrä näitä leveysmittoja :LOL:
 

Yhteistyössä