SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *toukokuu*

Paineet ovat olleet ihan alusta asti 90/50-100/60. Eipä juuri hurraamista, jatkuvasti huimaa kovasti, ja nyt kun hemoglobiini laski, niin tuntuu, ettei veri pysy päässä senkään vertaa. On kokeiltu vesi, suola, salmiakki ja suihkuttelu vuoroin kylmällä ja kuumalla vedellä, mutta tulokset ovat olleet olemattomat. Josko tämä tästä kohta… No, ainakin on varaa alkaa stressata ;)

Kiloja oli viime neuvolaan tullut 1,5 lisää. Ihan jees, joskin luulen, että parin viikon kova flunssa vähän tiputti niitä. Joka tapauksessa ihan hyvällä omallatunnolla saa vielä syödä :)

Vertailusta Minua ei haittaa, teen niin itsekin. Hassua huomata, että raskaudet ovat olleet täysin toistensa peilikuvat. Jokainen raskaus on tosiaan erilainen ja täältä saa ihan kivasti kuvaa siitä, mitä ne erilaiset raskaudet voivatkaan olla :)

Rakenneultraa tämä hännänhuippu odottaa vielä reilun viikon, ensi viikon perjantaihin : / Ja se on jo aikaistettu aika… Nyt siis 21+1, alkujaan oli vasta 22+0. No, onpa jotain, mitä odottaa... :)

Branwen ja sissi 19+6, huomenna vihdoin poksuu :)
 
Ihania ultrakuulumisia ja tyttö-/poikalupauksia :heart:

Huldis: harmillinen tuo istukan sijainti. Kuitenkin hyvä tietää jo tässä vaiheessa, että sektio on edessä, ehtii asennoitua.

Kyllä, paljon tulee verrattua raskauksia keskenään. Aikalailla samalla kaavalla ovatkin menneet tähän asti. Liikkeet alkoivat tuntua kaikista vasta puolivälissä ja pahoinvointia ei ole ollut kuin ihan satunnaisesti. Nyt vaan on vatsa aikalailla erimallinen, tämä lapsukainen on noussut aika korkealle, aiemmat melkein roikkuivat alavatsalla. Ja sitä kumpua on! Viikonloppuna kun muutamille tuttaville selkisi meidän odotus, niin luulivat että syntyy piankin. Se tosin on myös yhteistä kaikissa raskauksissa, esikoisesta sf-mitta oli suurimmillaan reilu 40cm :D

Painoa
on oman vaa'an mukaan tullut kaikkiaan 4kg ja niistä viimeisen 6 viikon aikana 3kg :ashamed: Tosin mulla on neuvolakorttiin merkitty lähtöpaino 2 kiloa pienemmäksi kuin ekan neuvolan mitta joka tosin on lähempänä totuutta. Eli kai se virallinen painonlisäys olis 6kg :whistle: mutta kun tuo +2kg tuli jo jouluna ;)
Osittain tuo viimeaikainen painonnousu on turvotusta. Lauantaina tuli käveltyä ja seistyä aika paljon ja kun vihdoin pääsin lepuuttamaan, niin jalat olivat kaksinkertaiseksi turvonneet! Vieläkin sormista huomaa, kun ei kunnolla pysty puristamaan kättä nyrkkiin. ja sormukset ei meinanneet lähteä pois. Nyt onkin vain vihkisormus enää sormessa, on sen verran suurempi, että vielä mahtuu. Ylihuomenna on neuvola, saas nähdä tuleeko huutia :O

Verenpaineet ovat olleet tähän saakka ihan hyviä, nyt en ole hetkeen mitannut. Toivottavasti turvotus ei ole liikoja paineita nostanut. Sokeritkin pysyneet kurissa.

Jaksamisia säryistä kärsiville :hug: , täälläkin liitoskivut ovat alkaneet :mad: onneksi esiintyvät lähinnä rasituksen yhteydessä vielä...

Mädchen :heart: 21+5
 
Moi!

Täällä on tullut painoa n. 6 kiloa lähtöpainoon...Olen nyt yrittänyt rajoittaa makean syömistä ja korvata sen marjoilla ja vihanneksilla. On vaan niin kauhee himo syödä kaikkea hyvää mutta eiköhän se tästä tasaannu kun lopettaa vaan mässäilyt.

Paineet ovat olleet suht kohdillaan kotona mitattuna. Tosin välillä laskee suht alas, 90/60 on ihan normaalia mulle. Mutta yleensä kun touhuaa ja liikkuu niin paineet on n.110/70. Alkuraskaudesta olivat koko ajan alhaalla ja silloin kyllä huimasi koko ajan.

Sydämenmuljahtelut ovat menneet taas aivan kaameiksi. Alkoivat sen anoppi-hässäkän jälkeen taasen. Kun liikun en niitä tunne tai niitä ei tule mutta kun näin istun koneella tai käyn lepäämään niin niitä tulee todella paljon. Todella ärsyttävän tuntuista. Pitää mainita seuraavan kerran lääkärille jos eivät ole tasoittuneet.

vertailen raskauksia kyllä aika paljon. On varmaan ihan luonnollista...Ovat olleet joissain asioissa saman kaltaisia (alun verenvuodot, pahoinvointia mutta ei oksentelua, paljon turvotusta alussa jne.) ja joissain asioissa erilaisia (esikoisesta esimaitoa tiputteli jo rv16 samoin silloin alkoivat supistelut, esikoisen aikana ei ollut näitä sydämenmuljahteluja ollenkaan jne.). Mielenkiintoista kyllä! Saa nähdä miten tulee olemaan loppuraskaus!

Vielä 2 viikkoa 2 päivää ja päästään Suomeen. En jaksaisi millään odottaa! Nyt siivoamaan, poika on tänään tarhassa joten oon päättänyt siivota koko kämpän ihan rauhassa.

Casanna 21+3
 
Ekaksi onnea hyvistä ultrakuulumisisita ja sukupuolilupauksista niitä saaneille :)
Huldiksella kurja juttu tuo istukka :( mutta onneksi kaikki muu hyvin :) Ymmärrän kyllä hyvin että ottaa päähän.

Äitienpäivänä sain mieheltä lahjaksi yöpaidan jossa luki äiti on paras :heart: Muuten ihan normaali kiva päivä.

Verenpaineet on hiukan laskeneet, mutta ihan normaalit silti. Hb normaalisti yli 140, nyt oli joku 125 muistaakseni kun pari vkoa sitten otettiin. verenpaineista tosiaan, juokaa tarpeeksi, matalapaineisen potilaankin paineita nostetaan rivakalla nestetiputuksella.

Selkäsäryt ovat tuttua tavaraa töissä, vaikka tukiliivi onkin. Samoin päätä ja niskaa särkee, ja lonkkia, toki ne kaikki vaikuttavat toisiinsa.

Painoa on tullut viitisen kiloa. En ota siitä mitään stressiä, en ole koskaan ollut ylipainoinen ja mun on aina ollut helppo saada ne muutamatkin "ylimääräset" kilot pois kun vaan siihen ryhdyn, joten en jaksa asiaa puntaroida kauheasti mielessäni. Toistaiseksi mulla ei ole tullut kuin tuo maha :D

Liikkeitä on jo tuntunut päivittäin, ja meidän pienellä ainakin tuntuisi olevan ihan rytmi, illalla touhuaa eniten ja päivällä mun aktiviteettini mukaan.

(.) Kävin sitten kontrollissa äitiyspolilla maanantaina tuon jalan tukoksen suhteen ja kyllä se ottikin koville. Joudun pistelemään Klexanea koko raskauden loppuajan kerran päivässä. Maha alkaa nyt jo olla kipeä pistelystä, mua ahdistaa ihan hirveästi se kun en tiedä mikä siihen tukokseen on johtanut, että onko mulla jokin hyytymistekijähäiriö olemassaan vai ei sekä se, että lääkkeeseen uppoaa sellaiset 130e kuukaudessa. Toki on hyvä, että on lääke millä hoitaa, mutta mulla on vaan päällimmäisenä tunteena harmitus ja huoli. Nolottaa oikein kun olen lohduittomasti parkunut suoraan sanottuna v*tutustani pari iltaa.

Vei jotenkin ilon kasvavasta mahasta kun se on mustelmainen ja kosketusarka. Lääkäri kurkkasi sitten kyllä ultrallakin pikaisesti ja näytti että kaikki olisi ok siellä, muttei katsonnut tarkemmin kun rakenneultra on huomenna. Toivottavasti mun pienellä murulla on kaikki hyvin :heart:
 
Aurinkoista, voisiko sanoa helteistä tiistaita kaikille!! :D

Täällä otetaan rennosti tämä päivä. Maanantaina ja tiistaina ollut töissä selkä kipeä ja mahassakin tuntunut, eilen varsinkin mahassa enemmän kuin selässä, joten päätin ottaa saikkua tämän päivän ja lepäillä. Rennosti aloitettukin hitaalla aamulla :) Nukuin 9 asti ja jatkoin sängysäs makoilua 10.30 asti ja nyt nautin aamupalaa :D
Huomenna onkin vapaapäivä. Aamulla on esikoisen kouluun tutustuminen ja terveydenhoitajan tarkistus ja iltapäivällä kauan odotettu rakenneultra:)

Mullahan toinen neuvolakäynti on vasta viikolla 22 eli kahden viikon päästä. Oonkin nyt miettinyt pitäisikö näistä tuntemuksista soitella neuvolaan vai ei... Oon vähän päätynyt siihen että kyselen huomenna ensin Kättärillä kun sinne rakenteeseen kuitenkin ollaan menossa.

Vaakalla kävin tänä aamuna ja painoa on tullut n.5kg :eek: Selkäkipujen takia on liikkuminen aika vähäistä, rajoittuu lähinnä pyöräilyyn. Kävely mulla on aika lailla etanatahtia ;) syömistä oon yrittänyt tarkkailla ja nyt aloittanut herkkujen säännöstelyn. Omenat on mun uusin aluevaltaus :D

Kyllä täällakin tulee vertailtua raskauksia. Kaksi jo takana, joista ensimmäinen varsin oireeton ja helppo. Kakkosen aknssa selkä kivut alkoivat viikolla 20 ja pahenivat loppua kohden. Tosin silloin oli esikoinenkin hoidettavana ja alle vuoden ikäinen kun tuossa vaikeessa oli niin vaikutti kyllä. ikäeroa meidän lapsosilla on 1v4kk. Raskauksista kyllä sen verran aikaa ettei kauheasti muista. Esikoinen kun on 6v ja kakkonen 5v.

Kertokaahan pidemmällä olevat (täältä peräpäästä kun huhuillaan ;)). Tuntuuko teillä maha kipeältä tms kun vauva möyrii? Mä kun en enään musita aiemmista :ashamed: Kun oon miettynyt voisiko nää tuntemukset osin olla tota möyrimistä joka sopivasti ajoittuu aina kiuilujen yhteyteen. Pelkkää möyrimistä ne ei voi olla, mutta olisiko osa "syynä"?

Tunnin päästä olisi kyllä neuvolan soittoaika.... Pitäisiköhän kuitenkin soittaa..?

-Santtu ja kovasti läppäriä vasten möyrivä Tirriäinen 19+5
 
Särkyä ja jomotusta kärsitään täälläkin. Sellasta iskias-tyyppistä kipuilua on ollut nyt viikon verran ja se on pitänyt hereillä myös öisin. :( Oon nyt ahkerasti tehnyt pakaravenytyksiä päivittäin ja annoin miehelle pikaopastuksen hierontaan, kun tiedän tarkalleen, mikä lihas kiukuttelee. :D Apua on ollut ja nyt on yötkin sujuneet paremmin. Eilen tosin taas simahdin sohvalle kesken illan, kun ei oo noi yöunet ollu sieltä parhaasta päästä. Heräsin siihen, kun mies tuli hieromaan mun jalkoja. :heart:

Rakenneultra on maanantaina. Jännittää kamalasti. Vieläkin on liikkeet niin vaimeita ja satunnaisia, ettei voi olla täysin varma mistään. Toivottavasti kaikki olisi hyvin ja saisin mielenrauhan. Onneksi aika on melko aamusta, niin ei tartte koko päivää hermoilla. :)

Onnea teille, jotka olette jo hyviä ultrakuulumisia saaneet! :flower:

Liinukka 20+2
 
ihanaa tänää käyty rakenne ultra ja kaikki oli hyvin. Tyttöä lupailivat vaikka ei iahn varma ollut mutta siihen uskotaan. viikkoa pienemmäksi näytti kone vauvam koon. eli19+3 ja viikkoja olisi nyt 20+4 mutta ei sit laskettua siirtäneet.
 
Soitin sitten neuvolaan ja hoitaja totesi kipuilujen olevan supistuksia. Lääkärille olisin päässyt, mutta yhtään aikoja tälle päivälle ei ollut :( Huomiselle ei voi antaa kun ovat akuutti aikoja ja ne jaetaan aamusin klo 8 alkaen. Kättärille pyysi menemään jos siltä tuntuu... Nyt istten täällä ietin soitanko sinne päivystykseen vai mitä teen... Vai meenkö vaan?

Ja en siis tiedä pitäiskö mun edes mennä vai odotella vaan.
 
Onnea ultrassa käyneille! :heart: Kiva että kuulumiset ovat olleet pääasiassa hyviä, harmillsia nuo istukat kohdunsuun päällä, mutta jospa ne sieltä ylemmäs nousevat! Omaa ultraa odotellessa joko ensi viikon torstaina. Ei millään malttais enää odottaa!

Verenpaineet laskee välillä täälläkin, mittaria ei ole niin en ole voinut mittailla. Normaalisti kun ovat 120/80, viime neuvolasa oli himpun verran alemmat paineet. Verenpaineen lasku on tuntunut äkillisenä huimauksena, koko maailma pyörii välillä :( Täytyy vaan muistaa juoda riittävästi!

Painoa on tullut kotivaa'an mukaan 1kg lisää. Aika samoja lukemia näyttää kotivaaka ja neuvolan vaaka. Seuraava neuvola vasta 3 viikon päästä, että jospa tässä ei hirveesti alkais herkutella :whistle:

Mulle saa iäksi päivittää 25. Pääsin eilen sen kunniaksi kampaajalle, oli ihanaa istua pari tuntia siinä. Tuntui vauvan liikkeetkin hyvin silloin :) Esikoien pääsee ensi viikolla hiusten leikkuuseen ekaa kertaa elämässään :) En vain aikaisemmin ole raaskinut viedä, kun häviää se "vauvamaisuus" sen jälkeen. Muuttuu ihan hetkessä isoksi tytöksi :)

Täällä on opinnot melkein saatu päätökseen tältä keväältä, vielä muutaman päivänä täytyy käydä koululla. Ensi maanantaina alkaa työtkin. Ultran jälkeen meinasin käydä tallessa olevat vauvan vaatteet läpi ja katsoa mitä saa shoppailla lisää :LOL: Muutenkin meinasin aloitella kodin siivouksen ihan urakalla, ei ole paljoa ehtinyt keväällä suurempia siivouksia tehdä :ashamed: Lauantaina käydään tilaamassa uudet keittiön kaapin ovet :) Myöhemmin kesällä sitten remontoidaan lisää keittiötä ja uudet kaapit makkariin tulee syksyllä. Lauantaina on myös veljenpojan ristiäiset :)

Nessu ja pieni 19+6, huomenna viimein puoliväli :)
 
Soitin Kättärille päivystävälle kätilölle ja käski ottamaan kaksi 500mg panadolia ja jatkaa lepäilyä. Jos ei parissa tunnissa helpota niin soitan uudestaan ja luultavasti sitten lähdetään näytille. Jos tänään helpottaa (jota kovasti toivon) ja meen vasta huomenna sinne kättärille ultraan niin käsken kyllä katsoa samalla!!! Tulee meinaan nyt 10-15min välein supistuksia ja tuntuu aika ikäviltä. Ei kovin kipeiltä (no kaksi kertaa synnyttäneenä ei vähistä hätkähdä) tunnu, mutta kun aiemmin ei näitä ennakoivia tai mitä nyt sit ovatkaan, ole ollut... Tirppa onneksi liikkuu ihan nirmaalisti, jopa vilkkaammin, joten se hieman rauhoittaa.

Kakkosen aikaan muuten synnyttämään mennessä mietin lähdinkö ihan turhaan, jos vaikka laittavatkin kotiin kun ei kovin pahalta tunnu. No olin 4cm auki ja saliin suoraan :D
 
Heippa pitkästä aikaa!

olen ollut poissa koneelta, oli tossa joku aika sitten migreeni joka päivä, ja muutenkin puuhaillut vähän muuta kuin surffaillut. Yhtenä päivänä pelästyin oikein kunnolla: istuin koneella ja yhtäkkiä lähti näkö lähes kokonaan :confused: Ei samalla tavalla kuin migreenissä, vaan täysin yhtäkkiä ja palautui myös alle minuutissa. No soittelin sitten äippäpolille, sieltä käskettiin soittamaan lekurille, ja vihdoin sain meidän oman terveyskeskuksen kiinni, jossa terveydenhoitaja käski soittamaan neuvolaan. Sanoin, että siellä on soittoaika jo ohi, mutta käski silti soittamaan... no minähän soitin eikä neuvolassa ole puhelimet edes päällä soittoajan ulkopuolella! :kieh: Hienoa palvelua taas... no sitten soitin isomman kaupungin päivystykseen ja sieltä vihdoin sain puhua lääkärin kanssa, joka sanoi, että kyseessä tod. näk. on vain migreeni, jota raskaus voi muuttaa milloin minkäkinlaiseksi. Toivotaan, ettei tule uudestaan tuollaista kohtausta! Kiva juttu, jos en enää voi ajaa autoa... niin nopeasti se näkö lähti...

Hitto kun on kuuma! :headwall: Toivottavasti tämä kesä olisi mahdollisimman viileä....

Mulla on häntäluu ja muutenkin takamus usein kipeä, onko muilla? Varsinkin kun on istunut jossain kovalla tuolilla niin sen kyllä huomaa sitten myöhemmin, auts!

JiiMii: voi harmi mikä lekuri ja vaiva! :hug: Mutta miten ihmeessä sut on käsketty tekemään vatsalihasliikkeitä??? Meillä fysioterapeutti perhevalmennuksessa KIELSI tekemästä niitä raskauden aikana! :O

Kiitos kaikille sukupuolikommenteista! :) Kyllä on ajatukset jo vähän iloisemmat :)

ja Tervetuloa uusille! :flower:

Pakkastyttö: minä vasta aloitin rd-ruokavalion. Mutta eihän tuo eroa mitenkään mun aikaisemmasta ruokavaliosta - kun en raskauden aikana ole yhtään suklaata syönyt ja makeisiakin vaan muutaman aina silloin tällöin... suurin ero lienee se, etten saa juoda mehuja. Minä en oikein ymmärrä tuota ruokavaliota: onko tarkoitus olla syömättä sokeria vai olla syömättä sokeria niin paljon, että arvot nousevat??? Minulla on monesti aterian jälkeinen arvo ollut reippaasti alle 5! Ja korkein arvo minkä olen nyt mitannut, on 6,4.... :confused: Teenköhän jotain väärin?

Vakuutusta koitettiin hakea If:stä, eikä saatu. Ei kannata olla rehellinen, sen voin sanoa joooooo :headwall: Ja heti hakemuksen lähettämisen jälkeen sain tuon rd-tuomion, eli en varmaan enää saa mistään muustakaan yhtiöstä vakuutusta. No lapselle otetaan sitten heti kun mahdollista.

Me pidetään nimiäiset. Samasta syystä kuin haluttiin siviilivihkimen. Vaikka minä yhä kuulun kirkkoon, enkä sieltä aio erota, niin emme koe "reiluksi" kirkkoa kohtaan lausua uskontunnustusta tai muita rukouksia, joita emme rehellisesti tarkoita. Saas nähdä kuinka paljon ihmisiä tulee nimiäisiin... ensin oli tarkoitus pitää mahdollisimman pienet, mutta sitten toisaalta taas siinä olisi hyvä tilaisuus näyttää vauvaa kaikille sukulaisille, niin eivät sitten änkeäisi kyläilemään... ;) :D

Kseena: hyvä että kysyit, muuten mä oisin laittanut gallupin pystyyn! :D :D Mun paino on noussut raskauden aikana 2,9 kiloa. (ja silti valitetaan syömisestä...........jeeeeeeeee..........) no varmaan se alkaa kohta nousemaan, kesä ja kuumuus ei sovi mulle, ja vähän alkaa jo turvotusta olemaan... :(

Santtu: mulla on maha välillä kipeä, ja välillä kova. Mutta ei kuulemma huolta. Toisaalta, jos sulla tulee säännöllisesti niin taitaa olla eri asia. :hug: Lepäilyä vaan! :hug: Muutaman kerran olen muutan joutunut sanomaan AU! kun Sintti on potkassu oikein kunnolla :D Se on kova liikkumaan välillä :heart:

Onko jollain ylimääräisiä kestovaippoja? Tai jää käyttämättä äippäpakkauksesta? Meille saa tarjota myös, voin vaikka postikulut maksaa :) Laita viestiä, kiitos! :)

Jaahas, ja kohta ois taas ruoka-aika... mitäköhän sitä tällä kertaa pistäis suuhunsa...

Nähdään pian taas, voikaa hyvin! :)

tömpsis ja super 22+6
 
jeeni
aikaisempiin lapsiin vertailu ei minua ainakaan häiritse :) Kuulepahan enemmän kokemuksia raskauksista.

paino tullut yhteen 3kg, 2kg viimeisen kuukauden aikana

masutuntemukset jos on kunnon potkunyrkkeilyvolttitreenit olleet tuolla masussa, niin vähän saattaa jomottaa jonnekin. ei mitään suurempia kipuiluja, joskus tulee vaan kovia potkuja, että en ihmettele jos vähän jomottaa. samanlainen tunne kuin joku mottaisi kevyesti.

verenpaineen tarkistusmittaus tänään 122/82, neuvolatäti oli eilen kuulemma mittaillut kaikilta käyneiltä usealla mittarilla ja mittarien lukemat täsmänneet toisiinsa eli kyllä kai se eilinen 78/49 sitten piti paikkansa, mutta mitään syytä ei sille keksitty :O käski vaan heti soittaa jos tuntuu heikolta jossain vaiheessa. olo oli normaali eilen ja ihan samanlainen tänäänkin, että en kyllä ymmärrä, pitäisi kai tuollaisen verenpaineen romahduksen jossakin tuntua?? tai heittelyn... ja mielestäni olin ihan normaalisti aamulla juonut, samoin päivän mittaan.

jeeni ja kaveri 23+1
 
Zophie: Sympatiani sinne tuosta tukoksesta ja pistämisestä!:hug: Mä pistin Fragminia viime raskaudessa pari kuukautta silloin kun olin pakkolevossa ettei tukoksia tulisi. Sairaalassa vielä menetteli kun piikin laittoi hoitajat mutta mulle oli vaikeeta aloittaa kotona se itse pistäminen. Vaikka kyllähän siihen tottui mutta inhotti vaan silti ja kun se aine kirvelikin niin kovasti. Mä pistin itseäni aina reisiin, en tiiä oisko käytäntö ollut raskauden aikaisemmassa vaiheessa eri. Mahaan pistäminen ois ollut mulle vielä epämiellyttävämpää jotenkin. Ja nuo lääkkeet on kyllä tosi kalliita. Mulla onneksi maksaa sairasvakuutuskassa raskauden aikana kaikki toimenpiteet, lääkärit ja mahdolliset lääkkeet, synnytyksen yms.joten ei tarvinnut itse maksella mitään. Tsemppiä!

Migreenistä kärsiville myös oikein paljon voimia!:hug: Koputtelen tässä taas puuta kun sanon tämän että sen jälkeen kun rupesin käymään osteopaatilla migreenit lievenivät ensin ja sitten ovat loppuneet kokonaan (ainakin tähän asti). Eli viime migreeni taisi olla helmikuussa. Mutta tuo on tosiaan kumma juttu, että raskauden aikana migreeni voi käyttäytyä ihan oudosti. Mullahan oli silloin alkuvuodesta kohtaus missä toiseen silmään jäi näköhäiriö päälle. No, se on siellä edelleenkin. Ei sitä huomaa kuin vaan jos katsoo sillä silmällä jotain kirkasta tekstiä mutta silti, siellä se on. Vähän oon kyllä jo ruvennut pelkäämään että onko jotain vakavampaa...Raskauden jälkeen joudun magneettikuvauksiin jos ei lähde pois sitä ennen...

Santtu: Toivottavasti sun kivut nyt rauhoittuvat!! Mua on välillä supistellut, pari kertaa päivässä ja ainakin yksi sellanen suppari tulee päivittäin mikä oikeesti puristaa niin kovaa ettei sitä voi olla huomaamatta. Ja nytkin siivoilun yhteydessä huomasin pari kertaa että maha kovettui mutta ei tuntunut mitään kipua...

Söin äsken ison lautasellisen kanasalaattia, nam! Ja voi ei, naapurin täti sanoi että tuo mulle jotain kakkua syötäväksi...Saa nähdä pystynkö vastustamaan kiusausta olla maistamatta sitä vai en:LOL:

Ai niin ja mun mahan ympärys on myös 106cm navan kohdalta!

Casanna 21+3
 
Lepäilin sängyssä reilun tunnin ja nyt oli pakko nousta syömään :D Supparit ovat helpottaneet, joten jatkan seurailua ja jätän Kttärille soiton tuonnemmaksi. Huomenna sitten käsken katsoa tarkemmin!!

Voinkohan mä nyt ihan ominpäin ottaa tota Pandolia sen mitä pakkauksen ohje sanoo? Kun kerran tuntuvat tämän levon lisäksi auttavan. Huomenna kun on pakko liikuskella niin jos toi Panadol hillitsisi suppailua. Kyselen kyllä sitten tarkemmin huomenna ellen joudu ennen sitä käymään. Perjantaina olisi kyllä ihan kiva mennä töihin, mutta nyt kyllä ajattelen vaan itteni ja vauvaa enkä töitä!!
 
Heippa taas tytöt :wave:
Täällä ollaan vieläkin ihan innoissaan tuosta maanantain tyttölupauksesta!! :) Vähän jopa on huono omatunto kun niin ihanalta tuntuu ajatus, että ensimmäinen olisi ennemmin tyttö..
Tuhlasin tosiaan maanantaina 150€ (!!) vauvanvaatteisiin ja olen vaan hipelöinyt niitä nyt monta päivää...:heart:

Santtu Tosi hyvä, että supparit helpottivat nyt edes hetkeksi! Toivottavasti pysyvät poissa ainakin sinne huomiseen, että saat tilanteen tarkistettua :hug: Mun käsittääkseni tuo Panadol on turvallinen raskaana olevillekin, mutta kantsii silti lääkäriltä varmistaa se vuorokauden annostus!

Migreeni on aivan järkyttävä vaiva!! Mulla on onneksi vaan kerran raskauden aikana tullut oikeen kunnon kohtaus, joka kesti koko hemskatin päivän, eikä Panadol auttanut yhtään.
Joten täältä kunnon tsemppaukset tuon vaivan kanssa sinnitteleville!! :hug:

tömpsis No voi hemmetti sentään, kun ette saaneet vakuutusta! Toivottavasti saatte sen jostain muualta!!

kaneli Onnea tyttölupauksesta! :heart:

Mulla on kans välillä tullut sydämenmuljahduksia ja sitten välillä huomaan, että sydän hakkaa ikään kuin kamalan kovaa, vaikka ei tee mitään erityisen raskasta. Se on tosi inhottava tunne...

Häntäluu kipuilee myös mulla! Tai ei muuten, mutta töissä kun istun pidempään kassalla, satulatuolilla, niin loppupäivästä on vaikea istua! Mutta kun en voi seistenkään olla kassalla, kun olen niin pitkä, että sitten tulee taas selkä kipeäksi..:headwall:

Painoa on tullut noin kaksi kiloa lisää. Huomenna on neljäs neuvola ja viime kerralla, eli kuukausi sitten neuvolatäti antoi mulle tavoitteeksi 3-5kg tähän tulevaan mennessä, joten en ihan kyllä päässyt siihen, mutta melkein kuitenkin :D Vauvan paino oli kuitenkin ihan normaali maanantain rakenneultrassa, joten ei paniikkia!

Mitä teidän pikkuiset ovat muuten painaneet rakenneultrassa? Meille ei saatu kunnolla mitattua pituutta kun tyttö oli niin kippurassa, mutta painoa oli 393g :)

Nyt on 4D- ultra varattuna! Taas on jotain mitä odottaa!! :) Eli 6.6 on aika varattuna, toivottavasti saadaan sillä kertaa parempia kasvokuviakin, rakenneultrassa kun neiti ei halunnut kasvoja esitellä :D Alapäätä kyllä senkin edestä..

Naurettiin muuten siellä ultrassa kun kätilö useaan kertaan sanoi, että kyllä on tytöllä mahtavat hauikset,kuulemma tosi lihaksikkaat kädet! Mehän ollaan molemmat miehen kanssa tosi hoikkia, eikä kyllä mitään lihaksikkaita, joten ei sitten tiedetä keneltä on moiset hauikset perinyt!

Meillä on tänään toinen kerta perhevalmennusta, aiheena on imettäminen. Mies saa suosiolla jäädä tänään kotiin, en usko että sitä niin kamalasti tuolla tänään tarvitaan :whistle:

Aurinkoista loppupäivää tänne :heart:

Vaniljainen ja Rinsessa 20+3 :heart:
 
Panadolista esikoisen aikana soitin Kättärille juuri supistusten takia keskiraskaudessa, ja silloin ainakin sanoivat, että 8h välein voi ottaa gramman panadolia. Eli siis 3 kertaa vuorokaudessa sen gramman. Tästä on tosin jo muutama vuosi, mutta tuskin tuo mihinkään on muuttunut... Ottovälin vaan pitää olla riittävän pitkä, ja tietysti aina vaan tarpeeseen otettuna.
 
Tervehdys! :wave: On tullut elettyä jonkun aikaa hiljaiseloa ja nyt koitan kiiriä takaisin ajantasalle.

Ihana lukea ultrakuulumisia ja tyttö-/poikalupauksia. :heart:

Meidän rakenneultra ei mennyt kokemuksena mukavasti. Vauvalla oli kaikin puolin kaikki kunnossa, mutta ultraajan, harjoittelijan ja lääkärin keskinäinen "piikittely" harjoittelijaa kohtaan pilasi tunnelman tyystin. Ilmapiiri oli kireä ja painostava, harjoittelija paineen alla ja meidän ultrasta jäi puolet mittauksista tekemättä kun aika loppui kesken. Sukupuolta ultraava nainen ei suostunut edes kertomaan. Jälkeen päin harmitti koko reissu ja soitin seuraavana päivänä suuni puhtaaksi tyytymättömyydestäni. Vaikka painoarvio, sydämen verisuonet, aortta ja suulaki jäivät katsomatta, ei meille luvattu uutta ultraa.

Varasin ajan 4D-ultraan ja tuli siellä käytyä eilen. Painoarvioksi saatiin 597g ollen 3,0kg-kasvukäyrällä. Suoraa kasvokuvaa ei vauvasta saatu tämän ollessa koko ajan kasvot laitteesta pois päin, mutta sivuprofiilista nähtiin myös kasvoja ;) Oli kaveri vielä niin jalat ristissä, ettei meinannu sukupuolikaan selvitä. Loppujen lopuksi ultraaja sai kuvakulman,josta totesi että jollei tämä ole tyttövauva niin hänellä on edessä alan vaihto! :D Saatiin mukaan monta kuvaa, ja joka yli 40minuuttinen DVD-tallennus ultrasta.

Tässä vielä kuvaa
katso liitettä 12761

Selkäsärkyä ja häntäluun kipua on ollut jo viikolta 16 lähtien, tähän päivään yltyen niin, ettei puolta tuntia pidempää autoreissua pysty tekemään niin ettenkö makaisi loppuiltaa kylkiasennossa. Pienet kävelymatkat tuntuu repivinä nivusissa ja lonkissa, ja sairaslomalle määrättiin äitiyslomaan asti. Syyksi vaivaan epäillään neljä vuotta takaperin sattunutta onnettomuutta, jossai jäin puristuksiin traktorin renkaan ja betonikaiteen väliin lantiosta alaspäin, jollonka lantiot löystyi. Tällä hetkellä tutkitaan myös, saanko mahdollisuutta epiduraaliin synnytyksessä ollenkaan, kun alaselässä on jonkin sortin kysta.

Liikkumisrytmi on huomattu täällä. Aamuisin vedetään jumpat, puolen päivän aikoihin, iltapäivällä ja nukkumaan mennessä. Istukka on edessä,mutta se ei menoa haittaa, treenit on välillä niin kovia että ihan "au" joutuu sanomaan. :D

Painoa parin viikon takaisesta mittauksessa oli kaiken kaikkiaan kertynyt hieman vajaa 2 kiloa.



Räpä&köllö 24+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Branwen tiedosta!! Huomattavasti levollisemmin mielun kun tietää että tarvittaessa voi ottaa eikä tarvii uudestaan kättärille soitella.

Nyt tuntuu kunnolla rauhoittuneen, mutta selkä ja jalat on aivan jumissa koko päivän makaamisesta :(

Mukava kuulla Räpästä. Ikävä ettei ultra ollut sellainen kuin piti ettekä uuttakaan saaneet! 4D taisi kuitenkin auttaa :)
Onkohan mullakin kohta sairausloma ainut vaihtoehto kun en kovin paljoa pysty kävelemään, enkä sitäkään matkaa lähellekään normaalivauhtia... Toi ei kyllä ole kovinkaan kätevää päiväkodissa työskennellessä ;) Tulee aika kovat lantiokivut ja reäisyt nivusiin kun pihalla joutuu pienten perässä säntäilemään :(

Laitanpa siis huomenna ultrassa kätilön koville, jos vaikka pääsisin lääkäriin. Muussa tapauksessa yritän kestää sen kaksi viikkoa joka neuvolaan on vielä aikaa. Ellei supistukset palaa... Lääkärineuvolahan mulla olisi vasta juhannuksen aikoihin...

S+T 19+5 edelleen
 
Viimeksi muokattu:
Painosta Tosi vähän teille on painoa tullut :O monilla vaan muutama hassu kilo. No mä taidan komeilla listän kärkipäässä 10 lisä kilolla :ashamed: Tää on niin noloa mä kun olen ollut oksentamattakin vasta pari viikkoa. Kaikissa raskauksissa painoa on tullut 20-25 kg joten tuttua juttua on ja kyllä läskit saa lähtemään, mutta nyt taitaa vatsanahka venyä sellaisiin mittoihin että ei taida muuta kun puukko auttaa jos sen meinais johonkin kuosiin taas saada :headwall:

Paineet on alhaiset mutta Jeenin lukemiin en onneksi yllä. Kantsii olla varovainen ettei pyörry. Mun taktiikka on välttää seisomista ja istuskella tai kävellä mahdollisimman paljon. Tai sitten jos tulee super huono olo niin pakko vaan mennä pitkäkseen.

( . ) Oon niin iloinen kun ei tartte pönttöön kyykätä, mutta aamuisin on ihan järkky krapula olo puoleen päivään asti. Oon vedelly siihen sillivoileipää ja kivennäisvettä, mutta pikkusen rassaa. Kelan laput sain neuvolasta ja aloitan kesäloman juhannuksesta ja siitä äippälomalle, ihanaa :D Vauvalla oli kaikki hyvin ja potki dobleria ihan kiitettävästi.

maximilian ja vauva 23
 
Olis taas niin paljon kaikkea kommentoitavaa, yritetään muistaa osa... :D

Hyvä juttu ettei vertailu haittaa, tuntui vaan että vertaan joka asiaa, ja itseä ärsytti! :kieh:

Painoa oli tullut rv 19+2 mennessä n. 4kg, nyt en ookkaan käyny kotipuntarissa sen jälkeen ja toivon ettei olis mahottomasti noussu, (vertailua siis sitten) esikoisen aikana oli tasan samois paino, ja sitä tuli yhteensä 20kg, toki lähtöpaino on nyt 3kg enempi. Enkä kyllä ressaa painosta, (en ressaa yleensäkkään oikeen mistään, mies hoitaa sen puolen ;) ) pituutta on n. 170cm ja nyt oli lähtöpaino 67kg, joten ihan "normi" painoinen "normaalisti". :D Minä myös meinasin laittaa galluppia tästä :D

Ultra oli tänä aamuna, ja siellä kaikki paremmin kuin osasin odottaa! (yritän myöhemmin liittää ihanan kasvokuvan, jos onnistun...) Ei muuta huolta ollu, ku istukan sijainti, se oli sillon ekassa ultrassa kohdusuulla, mutta oli nyt noussut TAKASEINÄÄN :attn: Olin ihan varma että se on etuseinämässä, kun aluksi niitä liikkeitä tuntui niin vähän, mutta niinkuin joku täällä sanoikin että paremmin muistissa on edellisraskaudesta se kun niitä liikkeitä tuntui enemmän ja kovempia, kuin se että niitä tuntui alussa silloin tällöin hentoja kuplia ja muljahteluja.
Huldis tosi ikävä juttu istukan sijainti, mutta niinkuin Mädchen sanoi, että tosiaan hyvä kun nyt jo selvisi että ehtii hyvin asennoitua sektioon, eikä tule hetkeä ennen yllätyksenä. Mietin ennen tämän aamuista ultraa että onkohan minulla myös sama edessä, mutta olihan se istukka noussut! Onneksi teilläkin kaikki oli muuten hyvin! :heart:

Pikkuisen paino oli 450g ja viikot 21+1

Saatiin ihania kuvia ultrasta, ihan normi rakenneultra ja siellä katsottiin myös 4D:llä ja saatiin 3D kuvia mukaan! Kysyivät, että tietääkö äiti jo sukupuolen ja että haluaako tietää... Sain pidettyä itteni, enkä kysynyt! Sovittiin isännän kanssa että säästetään ylläri synnärille! :heart:
Onko muita jotka pitää sukupuolen yllärinä loppuun asti? (siis omasta tahdostaan, toiset eivät sukupuoltaan paljasta, vaikka äiti ja iskä haluaiski ;) ) Esikoisen aikana kysyttiin ja paikkansa piti, nyt vaan ajateltiin tehdä näin :cool:
Ei siis mitään periaatteita oo, että onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja lupauksista! :heart:

Kumma juttu jeenillä noi paineet!:O Hyvä juttu että on palannut normaaliksi kuitenkin!

Nyt taidan yrittää sitä kuvan liittämistä...

eleana + seppo 21+1 :heart:
 
Panadolista 3 x 1 g on se vuorokausiannos, minkä saa raskaana ottaa, niin kun joku jo tiesi sanoakin.

Santtu Heh, kiva kuulla vastaavia kokemuksia. Mulla tokassa synnytyksessä väitin miehelle vielä sairaalan pihassa, että mennään kotiin, ei tää vielä tästä lähde. Kätilöt kanssa sitten ohjas suoraan saliin... Koitahan huilia!

Huomenna ultraan! :D Ja perjantaina uus neuvola, jos vaikka muisaisin mennä...
 

Yhteistyössä