SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *maaliskuu*

(.) Mies hieroi eilen illalla jalkaa/pakaraani (myös venyttelin aiemmin), niin aamulla kipu oli poissa? :O Miehelle menin sitten aamulla kertomaan asiasta, niin kommentti oli "älä innostu liikaa" :D Joo, en innostu, mutta nyt ei ainakaan vihlo ja se on ihanaa :) Hieman pahoinvointikin on taas hellittänyt, joten ruoka maistuu paremmin :) Joten täällä kaikki hyvin :heart:

elmiju, tottakai mies mukaan! :) Kyllä miehet saa/voi olla mukana, vaikka tutkimus tehdään alakautta. Miksi ei saisi? :O Lapset on sitten toinen juttu.

Anrika, tervetuloa :)

innoM + Pulla 15+2
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave:
Tinkelle osanotto:hug:, jakselemisia!
Töissä kertomisesta, meillähän joutuu heti plussattuaan kertomaan, joten siellä ovat tienneet alusta asti...
elmiju, toki mies mukaan, ei munkaan mies siitä järkyttynyt :D
innoM iskias on mulle tuttu vaiva kun selkä on huononpuoleinen jo alkujaan, ja juuri siltä sunkin vaivas kuulostaa. Hieronta kevyesti mullakin auttanut siihen :)

(.) No niin. Työvaatteissa maha ei vielä näy, mutta omissa vaatteissa huppareita lukuunottamatta kyllä peittely on ihan turhaa enää. Niin näkyy jo pieni mahan alku selvästi. Yhdet omat farkut vielä menee ja parit ulkoiluhousut, muuten saa/joutuu siirtymään kohta mammavaatteisiin. Ratsastaessakin sai eilen avata napin ja pistellä menemään nappi auki, joten kohta saa kaverilta lainata isommat ratsastushousutkin :) Toisaalta kiva kun jo näkyy, toisaalta mietin, mikä möhis musta vielä tuleekaan...
 
Elmiju Kyllä mulla ainaki oli mies mukana ja ei ees ultrannu alakautta ku päältä näky ihan hyvin ja joutuuhan tuo mies aika paljon muutenki näkee tässä kuten synnytys niin ihan sama vaik näkis jonku alapääultrauksen...

innoM hyvä et noin lähti kipu pois,osasyynä voi olla yön lepo...katsopas netistä Si-nivel,voisiko olla tuota samaa mistä moni kärsii? löydät samalla myös vinkkejä sen juilinnan ehkäisyyn ja hoitoon...
Mie olen niin onnellinen ku ei ole nyt 2vkn vaivannu juuri ollenkaan,esikoisen odotus oli yhtä tuskaa tuon takia!

(.) Eilen oli kaverin häät ja voi sitä tuskaa ku piti monta tuntia istua,nyt sit istunki tietokoneen edessä hieromatuolis ku selkä lihakset ihan juntturassa!kohta voiski sit lähtee liikenteeseen kummipoikaa kattoo ja kauppaan,eilen pärähti lomat käyntiin,ihanaa!!ens viikolla mennään sit reissuun,joten loppuvk on hiljaista mun osalta.
Huomenna poksuu sit taas viikot,rv16alkakoot =)

 
Lauantaita!

Halaus surun kokeneille...:hug: Tämä alkuraskausaika on niin näitä yllätyksiä täynnä,ei tiedä seuraavasta päivästä,mitätapahtuu:(

Mulla pahoinvointi on todennäköisesti hyvämerkki tässä vaiheessa!:) Jospa se sintti siellä kasvaa ja kehittyy ihan normaalisti. Oksennan lähes jokailta vieälki.

Työpaikalla en ole kertonut vielä raskaudesta

innoM kyselit seksistä,meillä se on niin harvinaista tätä nykyä että kyllä se `maistuu`makialle ku sitä saa ja jaksaa sillon tällön harrastaa:D että ei kyllä väkisin tarvi hommailla...=)

Liikuntaa oon pystyny edelleen harrastamaan jokseenki samallai ku ennen,paitsi illalla siitä ei tuu mittää.Ei pysty sen karmivan olon vuoksi.Aamulla tai aamu/iltapäivällä viimestään tuossa 4-5aikaan pitää lenkki tehä.Silti painoa on tullu joku arvioisin,3kiloa.Suuhun pitää vähän väliä jotai pistää ettei ehi tulla se kamala olo....

Äitiysvaatteita ei tarvi vielä kaivaa kaapista aikoihin,oon ostanu nyt monet farkkulegginssit,joissa on kuminauhavyötärö ja niillä mennään vielä usiampi kuukausi.

Ultra mulla on nyt perjantaina ja jännityksellä ootan mitä siellä näkyy ja kuuluuko mitään??!! neuvola ensimmäinen mulla on vasta 30,päivä joten ei ole mitään hajua maha-asukista mitä siellä hommataan=)

Mutta nyt siivoamaan,kohta auto starttaa mummulaan...

Voimia kaikille mammoille=)

Pai ja Luna 11+3:heart:
 
hei!! Täällä olis kans se eka ultra nyt huomenna ja samalla sokerirasitus koe... Lauantaina poksui sitten 12viikkoo.. eli nyt 12+1 jee...

Mulla alkanut kauhee huimauksen tunne ONKo muilla

(.) nyt on vasta alkanut väsymys oikein kunnolla ottaa valtaa ja rinnan päät on ihan hellinä. rinnat on myös kasvaneet ja nyt jouduin sit siirtyy imetys liiveihin kun nuo kaarituki liivit päässeet pieneks täytyy alkaa uusia ostaa. välillä tulee kauhee olo ja tuntuu että pakko mennä pitkäkseen mutta eikös se 12 viikkoon pitäs jo helpottaa..

Niin kamalasti täällä ollu näitä huonoja uutisia jaksuja siis vaan kaikille!!! toivotaan että itsellä olisi huomenna kaikki hyvin.
 
Nyt vielä vähän ihmettelen miksi joku ei ottaisi miestä mukaan ultraan, kun tutkimus tehdään alakautta? :O Kyllä se mies on varmaan nähnyt paikat ja paljon muutakin, niin mikä siinä ultralaitteen alakautta laittamisessa olisi niin kauhistuttavaa :D

Jiimii82, takalantion kipua se oli ja normaalia raskaudessa :) Eilen illalla pientä kipua havaitsin, mutta en mitään suurempaa ja nyt aamulla taas ei mitään.

innoM + Pulla 15+3
 
kaneli87, en ehkä uskoisi tuohon, että pahoinvointi alkaa helpottaa 12 viikkoon mennessä :D Nyt 16 viikko menossa ja edelleen etovaa oloa ja oksentelua, mutta nyt se näyttää kyllä jo vähän (taas kerran) helpottavan, mutta ei kaikilla kestä näin pitkään ja toisilla taas voi kestää koko raskauden. Tsemppiä ultraan!

Ei huimausta tai mitään normaalista poikkeavaa.
 
Huh heijaa, enpä ole viikkoon jaksanut edes käydä lueskelemassa, on ollu niin paljon tarmoa, että oon vaan puuhannu kotihommia ja askarrellu lasten kanssa pääsiäistä, kun on ollu kerran intoo.
Ultrassa käytiin varmistamassa kappalemäärä ja onneksi niitä on vain yksi tulossa. :D Kaikki näytti ihan hyvältä, mitään niskaturvotuksia en halunnu edes mitattavan. Laskettu aika piti, niin kun arvasinkin, eli 20.9 pysyy. Kovin oli vilkas kaveri, nyrkki suussa vaan.

Nopeesti vilkaisin, niin hoiopöydästä on ollu puhe. Omani myin syksyllä pois, kun ei näitä lapsia enää pitäny tulla, ja uutta en aio hankkia. Jonkun hoitoalustan saatan ostaa jos kivan löydän halvalla. Liian lyhyt käyttöikä hoitopöydällä meidän huusholliin.

Imetyksestä on ollu puhe. Esikoista imetin kunnes kaveri vieroitti itsensä 1 v ja 3 kk, odotin silloin jo seuraavaa. Kuopusta nyt 13 kk imetän edelleen, kai tuo joskus itsensä vierottaa. Meillä ei kumpikaan ole koskaan huolinut pullosta mitään, ei korviketta eikä mun maitoa, joten eipä ole pullojakaan tarvittu. Kuopus tosin oli niin allerginen (myös äidinmaidolle, syötiin parhaimmillaan molemmat vaan kuutta ruoka-ainetta...) että korvike olis ollu ihana vaihtoehto, mutta kun sopivaa ei löytynyt, niin imetys jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Enkä kyllä kadu hetkeäkään sitä, että oon onnistunu imetyksissäni, se on ollu mulle niin helppoa ja luonnollista hommaa.

Nyt pihailemaan!

p.s. Mammavaatteille ei onneksi tule käyttöä vielä viikkoihin, ehkä kuukausiinkaan, toivon. :D

Carlotta ja Otavainen (kalenterista tarkistettuna 12 + 5)
 
Huomenta!

Niin paljon huonoja uutisia ja toki paljon hyviäkin :hug: kaikille sitä tarvitseville!

Onpas paljon tekstiä tullut viikon aikana! Pitääkin ihan ajan kanssa lueskella kuumimmat puheenaiheet! Vielä ei oikein jaksaminen riitä!

Meillä on ollut suhteellisen rankka viikko ja en ole käynyt koneella lainkaan katsomassa mitä tapahtuu! Tytär sairastui mahatautiin tiistaina ja tiistai iltana minulle nousi kuume neljäänkymmeneen! Tiistaista tostaihin ei ole juuri kerrottavaa! Olo oli niin kipeä että suurinosa aikaa on mennyt unten mailla! Perjantai ja lauantai on mennyt täysin toipumiseen! Nyt alkaa tuntumaan että elämä voittaa! Kamala huoli pikkuisesta, kun pari päivää meni nauttien pelkkää vettä! Onneksi huomenna pääsee neuvolaan vähän tutkailemaan tilannetta! Huoli on jo kova :|

Tässä pika kuulumiset palailen vielä ottamaan osaa keskusteluun, kun saan jutun päästä edes vähän kiinni =)

Hipsunen ja Vuokralainen 14+0 :heart:
 
Kaneli87 Mua myös huimaa ja pyörryttää. Mulla on verenpaineet laskeneet tosi paljon ns. normaalista, mutta vielä enemmän luulen että se johtuu matalasta hemoglobiinista! Tän poimin Wikipediasta:
Raudanpuutteen tavallisimpia oireita ovat väsymys, heikotus, huimaus, kalpeus, ihon tai silmävalkuaisten keltaisuus, heikentynyt yleiskunto, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, päänsärky, hermostuneisuus, ruokahaluttomuus, hengästyminen ja hengenahdistus, sydänkipu, ihon ja huulten kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö, nopeutunut pulssi.

Mulla ainakin löytyy noista oireista ainakin puolet! Nyt syönkin Obsidania 2 kapselia aamuisin ja iltaisin vielä Mutivita raskaus tabletin, jossa on myös rautaa. Ja esikoista odottaessa mulla oli jo vkolla 17 hemoglobiini laskenut 103, kun lähtö oli 144!

Hoitopöydästä Meillä on valkoinen hyllykkö, johon saa hoitopöydän kiinni tukiraudoilla, mutta se on nyt tytön huoneessa hyllynä eikä aiota sitä hoitopöytä-osaa siihen laittaa. Eli sellanen muovinen pehmustettu hoitoalusta vaan sängylle ja siinä vaihdetaan. En käyttänyt hoitopöytää tytönkään aikana kuin muutaman ekan kuukauden ja kun oppi seisomaan niin siirryttiin housuvaippoihin ja ne on helppo tosiaan vaihtaa vaikkapa kylppärissä vauvan seistessä ja siinä samantien pyllypesut ja rasvaukset :)

Mä en jaksais odottaa ens kuun loppuun rakenne-ultraan! Haluisin jo tietää kumpi on tulossa, osuuko mun "olo" oikeaan :) Puhuttiin jo miehen kanssa et jos eivät kerro sukupuolta niin sit mennään yksityiselle 4d-ultraan se katsomaan, malttamattomia ollaan joo. Mut olis vaan niin kiva jo ostella kaikkea söpöä vauvalle ja tuntuu että kaupoissa on vaan vaaleanpunaista tai vaaleansinistä ja sit valkoista!! Muutamia uusretroja, ruskeita ja keltaisia ihanuuksia oon ostanut kun on tullut vastaan, mutta ois kiva jos vauvalla olis muunkinvärisiä vaatteita.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Ja tsemppiä huonoja uutisia saaneille, tuntuu hirmu pahalta teidän puolesta :hug:

miirikki ja pötsi 13 + 4
 
Täällä on jaettu taas iloja mutta myös suruja, halaus jälkimmäisen kokeneille. :hug:

Mä oon tainnut hiukan tipahtaa juttusilta, pikaisesti oon piipahtanu aina lukemassa kuulumiset, mutta syyttääkkö laiskuutta vai laittaakko jonkun paremman syyn piikkiin :whistle: ,ettei oo tullu kirjoteltua.

Täällä myös jännitetään malttamattomina ensi kuun rakenneultraa. =)
Huomasin myös saman, että kaupoissa vauvan vaatteiden värit keskittyy lähinnä vaaleanpunaiseen tai vaaleansiniseen. Vaihtoehtoisesti kuviollisissa vaatteissa on joko autoja tai kukkasia.

Nyt tuli kutsu ruokapöytään. Mies on kokannu kunnon pihvit. :p palaan asiaan.

Räpä & Kölliäinen 16+0 *poks*
 
Heippa taas!

Töissä kertomisesta
Tarkotus oli kertoa perjantaina, kun torstaina oli ultra ja kaikki näytti hyvältä. Valitettavasti vaan mun esimies oli vapaalla eli en päässyt juttelemaan. Maanantai on itselllä niin kiire etten edes yritä siihen ottaa mitään juttutuokiota. Ollaan kuitenkin esimiesnaisen kanssa ihan eri rakennuksissa enkä halua kertoa puhelimessa. Tarkoitus on kertoa niin nopeasti kuin vaan mahdollista koska mulle pitää aika varmaan etsiä sijainen, kun ei eol ketään muuta joka mun työt voisi tehdä. Ja se sijaisen löytäminen voi viedä aikaa... Yritän olla mahdollisismman reilu työnantajaa kohtaan asian kanssa. =)
Edellisen raskauden kanssa pelkäsin ihan todella pomolle kertomista. Silloinkin halusin ajoissa kertoa reiluuden vuoksi. Ei se kyllä sitä olisi ansainnut... Pari yötä meni niin etten meinannut saada unta kun niin pelkäsin. Pomon reaktio oli "Eihän sille mitään voi.". Missään vaihessa se ei mua onnitellut. Ei silloin eikä myöhemmin. Mies tiesi minä päivänä kerron ja tuli hakemaan mua töistä ihan sisältä asti. Ihan siltä varuin jos tarvii pomolle sanoa muutama valittu sana...:whistle: No miestä se mun pomo kyllä onnitteli.
Nyt on onneksi paljon paremmat fiilikset eikä tarvi turhaan pelätä kertomista.

Piipaa ja JoJo 12+5
 
Jos kanssa yrittäis jotain saada kirjoitettua. Täällä on kärsitty nyt monta päivää päänsärystä, millään ei saa oloa helpotettua. Lääkäri kielsi lääkkeiden käytön niin on vaan kärsittävä.

Hoitopöydästä olette puhuneet. Meillä on valkoinen lipasto johon hoitopöytä tulee päälle kiinni. Meillä se oli tosi kovassa käytössä ja tulee nytkin sit olemaan. Esikoiselle ei siinä enää vaippaa vaihdeta.

Töissä kertomisesta puhuitte. Mä kerroin töissä melkein heti plussan jälkeen. Kun ikävä kokemus takana niin halusin heti kertoa, jos jotain olisi nytkin sattunut. Ovat ottaneet ihan hyvin vastaan. Työt loppuu tämän kuun loppuun niin ei ollut merkitystä milloin kerroin.

Täällä tuli kutsu jo rakenneultraan ja nyt mietitään, että halutaanko tietää sukupuoli vai ei. On kuitenkin molemmilla sama aavistus kun on tyystin erilainen odotus kun esikoisesta.

Mammavaatteita voi jo alkaan käyttämään mutta en ole löytänyt hyviä. kahdet houtus on mutta niissä on sauma, joka painaa haavaan joten en niitä pysty pitämään. Täytyy alkaa katsella erilaisia housuja. Onkos täällä monella sellanen masutuubi? Itse olen sellaisesta haaveillut ja kokemuksia kaipaisin. Onko kätevä?


 
Terve taas :wave:

Pitkästä aikaa tulin kirjottelemaan. Koko perhe oltiin tämä viikko oksennustaudissa ja mä oon nyt sitten ainot jolla olo ei tahdo tasaantua. Oksennustautipäivä oli tiistai ja keskiviikko ja torstai oli "oksennusvapaita" mutta perjantaina oksensin taas kaiken mitä söin. Launataina oksensin kerran. Tänään ei ole vielä tarttenut pöttöä kumartaa, mutta olo on koko ajan huono :( Tän viikon olin pois töistä, mutta huomenna olis tarkoitus lähteä koittamaan..

Täällä on ollut ilo- ja suru-uutisia. Suuri rutistus suru-uutisen saaneille :hug:

Mulla ei ole kotidoppleria ja nyt varsinkin taas ton oksennustaudin maha-kramppejen jälkeen on sellainen epävarma olo taas. Neuvolaankin on vielä kaksi viikkoa aikaa että pääsis sydänäänet kuulemaan.. Tää on tällästä huolehtimista koko ajan :O

Meillä on kauhee kaaos ja muutenkin kaikki ihan rempallaan kun oon viikon maannut sängynpohjalla. En tiedä miten te ootte jaksanut jotka ootte oksentanut koko raskausajan. Siis ihan jo sitä lähtien että mä oon ainakin ollut tän viikon niin heikossa kunnossa et oon vaan maannut sängyssä aamusta iltaan :ashamed: Ja nyt jo pelottaa huominen töihinpaluu. Huono olo tulee heti jos syön jotain. Paino on nyt 2kg vähemmän kun ennen tätä raskautta, vaikka olin jo ehtinyt kerryttää 1,5kg painoa tässä raskaudessa, mutta tän viikon aikana on sitten lähtenyt kaikki. No, kaippa se vauva tosiaan löytää oman ravintonsa..

Yritän olla aktiivisempi kirjottelun kanssa ;)

Etusivulle voi päivittää että ikä on 26 ja LA 11.9 jos noita ei vielä ollut päivitetty..?

Kerran vielä ja "muru 13+6" , jeeee, huomenna taas poksuu!
 
hoitipöydästä on sellainen brion missä on ylhäällä yks laatikko ja alhaalla kaks hyllyä.

Töistä Kerroin varmaan kuudennella viikolla...ihan työn raskauden vuoksi, sitten meni pari viikkoa ja ilmotettiin että saan vakipaikan=)

muffi & nappula 14+0:heart:
 
Mä tulen toisesta pinosta kommentoimaan hoitopöytäasiaa :)

Meille tulee ahtaan tilan puolesta hyvin sopiva Ikean gulliver-hoitis valkoisena. Sen hyllyille saa kestovaipat ihanasti lähelle ettei tartte "piilotella" taas kaappiin kuten kuopuksen kanssa, ei sattunut olemaan muuta paikkaa tällöin. Vie siis vähän tilaa ja antaa säilytystilaa ja voi käyttää sitten vaikka leluhyllynä tms :D
 
(.) Nyt kolmas aamu, kun olen herännyt lähes "normaaliin" oloon :) Ihan mahtavaa! Kakomista on vähän, mutta nyt ei oo enää tarvinnut oksentaa :)

Eilen illalla iski pitkästä aikaa itkukiukku (olin nälkäinen ja väsynyt). Mies on lupautunut olemaan bestman ja sai eilen tietää, että nämä häät on syyskuussa ja se vähän sai tunteet pintaan :D Toivottavasti pikkuinen syntyisi ennen näitä häitä, tai jos ei, niin en tiedä meinaako mies mennä. No, sen näkee sitten mikä tilanne :)

2 päivää (kysta) ultraan ja viikko neuvolaan :)

innoM + Pulla 15+4
 
Moi taas!

Yrjöä, pahaa oloa ja väsymystä. Sais alkaa jo helpottaa kiitos!

Ai nii, piti vielä narista kun on tuo antibioottikuuri päällä ja maha ihan vesiripulilla siitäkin.

Olispa joku loma töistä! Jaksaminen on just sitä, että jaksan just ja just töissä, mutten kotona yhtään. Mies on tehnyt melkein kaikki iltahommat kotona alkuraskaudesta saakka. Mulle on jäänyt oikeastaan pyykin pesu, kun tiskihommatkin hoitaa esikoinen. Mies imuroi ja huolehtii muuten yleisestä siisteydestä, sekä tuosta reilu 1,5vuotiaasta töiden jälkeen ja viikonloppuisin. Kyllä mä jotain "yritän" mutta olo on paska suoraan sanottuna.

Hb:tä ei mitattu viimeksi neuvolassa, kun ekalla kerralla oli 144 (muistaakseni). Kai se on tuo tulehduskin mikä vetää yleiskunnon nolliin ja sit tää raskaus. Silti tuntuu kropassa, ettei kaikki oo kunnossa. Tällaista ei oo ollu kummassakaan edellisessä raskaudessa.

Huldis ja pikkusiskoveli 15+1

Ps. Jos jossain näkyy, niin tänne yksi energinen ja hehkeän hyvinvoiva keskiraskaus, kiitos :flower:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia! Dopplerilla tänä aamuna eka kertaa kuultu sydänäänet :) Kivaa :heart: No, mahan kokokin on jo aika monen mielestä aika iso viikkoihin ja ekaan lapseen nähden, joten eiköhän sekin kertonut että kaikki on ok :)
vauva10 olen myös noita masutuubeja miettinyt, joku tykkää, toinen ei, tarvinnee vaan testata :)
kaneli87 mua huimaa ajoittain, tarttis töissä napata verenpaine, yleensä on ihan normaali, joten uteliaisuudesta vois mitata mitä näyttää...
innoM uteliaisuudesta, ovatko häät jossain kaukana vai miksi mies ei menisi, jos ei vielä ole vauva tupsahtanut maailmaan?
Huldis Mä kans toivon, että saisin keväälle pari palkatonta lomapäivää ja päälle muutaman perättäisen vapaan, en taida vaan jaksaa muuten heinäkuun loppuun asti että kesäloma alkaa...

Zophie 12+6
 
innoM uteliaisuudesta, ovatko häät jossain kaukana vai miksi mies ei menisi, jos ei vielä ole vauva tupsahtanut maailmaan?
Mä mietin ihan samaa :D Unohdin vaan kirjoittaa. Jos pelkäät, että just sinä yönä tai päivänä tulee lähtö, niin mies vaan menee häihin sillä oletuksella, että vauva tulee koska vaan. Eli ottaa alkoholia hyvin hyvin vähän tai ei ollenkaan. Ja jos ottaa, soittaa taksin tms. alleen että pääsee sairaalaan. Kännisiä sinne ei oteta "tukihenkilöksi", mutta jos pari lasia on ottanut, niin tuskin on haittaa.

Ja sä soitat itsellesi taksin tai jonkun muun kyydin. Nykyään saa suoraan sen Kela-korvauksen taksista (näin olen käsittänyt), eli varaat vaan sen 9,25€ matkarahaa, joka jää omavastuuksi. Jos vedet menee, niin soita synnärille, että menetkö taksilla vai ambulanssilla. Ne kertoo kyllä.
 
Lähinnä tuo itkukiukku tuli siis väsymyksen ja nälän takia, ei sen, että ne häät on myös syyskuussa :D No, tuota alkoholia meinasin, mutta tilanteen näkee sitten :) Häät ei oo kaukana, että ei sillä. Kiitos vinkeistä! :) Mies on tuki ja turva, niin haluaisin miehen olevan läsnä, kun alkaa tapahtumaan :)

innoM + Pulla 15+4
 

Yhteistyössä