SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *maaliskuu*

sariar: mulla on samana päivänä seuraava ultra! :D hitsi ku siihen on niin pitkä aika.

maha on ollu tosi kipeä viime päivät, varmaan liitoskipuja. eilen kuunneltiin dopplerilla, ja kyllä mä olin jo heittänyt kaiken toivon, kunnes vihdoin navan läheltä vasemmalta löyty vähän aikaa syke :heart: Toivotaan, että kaikki kunnossa... mutta kyllä pelästytti.

hei onko muilla napa muuttanut muotoaan??? mun napa on ihan erimallinen ja paljon matalampi kuin ennen, jokohan se kohta pompsahtaa ulos? :D :D

Muita "vaivoja" on nää hemmetin finnit.... oiskos mitään vinkkiä millä niitä vois hoitaa pois? en tykkää kovista kemikaaleista, joten putsaan vaan hellävaraisella saippualla... mutta ei se tunnu ainakaan auttavan yhtään. Ja jalkapohjat on tosi herkät, käveleminen sattuu tosi usein :confused:

Voikaa hyvin!

tömpsis ja super 14+6
 
Neuvola lääkäri kuulumisia:

RR: 112/68
Paino: +250/vko
Hb: 120

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Kaikki ok.

Ja mikä parasta ultrattiin taas :O. Joka käynti tämän odotuksen aikana ja päässyt näkemään pikkuisen :heart:. Ahdasta jo näytti olevan ja kättä ja jalkaa sikinsokin ja sydän pamppaili hienosti. Sykettä ei laitettu ylös, joten seuraavalla kerralla vasta eka sydänäänten kuuntelu neuvolan laitteella. Onneksi on tuo oma niin saa siitä laskea. Ja niin eka veikkaus saatiin vauvan sukupuolesta ja itekin näin kyllä...:D. Odotetaan nyt rakenneultraan näkyykö samat värkit silloinkin. Laitetaan sitten vasta ylös lupausta. :D

Leo rv16+1
 
Onnea hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista niitä saaneille!:heart:

Mulla on napa edelleenkin sellainen kun ennenkin, ehkä ihan pikkusen tullut ylöspäin. Mun napa on syvä ja viime raskaudessakaan ei edes ylös asti tullut vaan pysyi kuopassaan.:D

Eilen illalla alkoi sattua kohdun paikkeille-sellaista inhottavaa repimisjomotusta. Ei kuitenkaan kovaa kipua mutta sellaista että sitä ei voi olla miettimättä. Ajattelin että tuli siitä kun koko päivän taas tein vaikka mitä enkä kertaakaan levähtänyt. Silti se ei mennyt ohi vaikka kävin lepäämään. Yön aikana meni pois mutta tänään oon taas välillä noitten kipujen kanssa joutunut kärvistelemään. Menee aika ajoin pois kokonaan ja saattaa taas joksikin aikaa tulla. Eilen kyllä pelästyin että ne on jo supistuksia, kohtukin kyllä ehkä meni välillä kovaksi, en oikein osaa sanoa. Toivotaan nyt että on ihan normaaleja kohdun kasvukipuja. Tänään oon ottanut ihan rauhallisesti ja kivut on kyllä laantuneetkin. Ilmaa tuntuu olevan vatsassa paljon josko johtuis vähän siitäkin että alavatsa reistailee. Toivon niin kovasti että supistukset ei alkaisi niin aikaisin kuin viime raskaudessa, mutta eihän tässä olekaan enää kun pari viikkoa siihen pisteeseen....

Tilasin maanantaina masutuubin ja äitiysuimapuvun, saa nähdä milloin ne tulee ja onko hyvät!

Nyt tekemään ruokaa, moikka!

Casanna 13+3
 
Aurinkoista keskiviikkoa ja terveiset ultrasta!! :D

Tänään iltapäivällä käytiin siis ultrassa ja kaikki oli niin kuin pitikin. Päiväunilla näytti Pikkunen olevan ja joutui kätilö kunnolla vatsan päältä painamaan että sai toisen hereille ja liikkumaan. Oli juuri sellaisessa kulmassa aiemmin ettei niskaa saanut mitattua. No mitta saatiin ja np oli 0,8mm. Verikokeissa kävin samalla ja parin viikon päästä tulee kirje kotiin. Pituutta tyypillä oli 5,1cm joka vastasi 11+6. Yhtä päivää isompi siis, mutta la pysyy samana, ei alkanut päivällä aikaistamaan ;)

Nyt sitten olisi vuorossa sukulaiselle kertominen ja muut saa tietää sitä mukaan kun nähdään. Toki töissä kerron tällä viikolla kun moni jo tietääkin. Raskaana oleva kolleega kun meni möläyttämään kun ei kuulemma muistanut etten ole kertonut (olin sanonut että kerron kehi päivänä, joka on ensi viikolla). Mahasta on osa jo kysellyt. Tekstiviestin ajattelin sukulaisille laittaa runon muodossa. En jaksa alkaa jokaiselle soittelemaan.

Mitähän muuta... Ei voi muistaa, nuha ja yskä vie vielä sen verran voimia että nyt jo väsyttää tosi paljon. Varmaan tämä raskauskin vielä tuo oman osansa tähän...

Santtu ja Pikkunen 11+5

 
(.) No, niin rv 16 ultra takana ja kaikki hyvin :heart: Napanuorassa ollutta "turvotusta" (12+0) ei enää havaittu, mutta toki se tsekataan vielä rakenteessa :) Ihana pikkuinen heilutti siellä kättään meille ja näytti myös haarovälinsä ja saatiin sukupuoli veikkaus :heart: Kerron sen täällä sitten rakenteen jälkeen, kun saadaan asialle vielä "varmistus" ;) Helpottuneen onnellinen olo! 15.4 on rakenne, eli 4 viikkoa odotellaan. Maanantaina neuvolaan :) Istukka sijaitsee takaseinässä ja sen nyt laittoi ylös neuvolakorttiinkin. Kysta oli hieman suurentunut, mutta sille ei aleta tekemään mitään.

innoM + Pulla 15+6
 
Onnea Santtu ja Monni hyvistä ultrakuulumisista!!! Monnikin saanut jo veikkauksen :heart:. Mä kyllä näin itekin niin selvästi, jotta ihmettelen jos tuosta vielä muuttuu muutamassa viikossa. Pariin otteeseen saatiin hyvää kuvakulmaa, kun ääneen itekin lääkärille ihmetteli, jotta mitäs siellä vilahti, näytti vielä uudestaan :heart: Mutta pitää odotella myös mitä rakenne ultrassa siitä tuumaavat, oma fiilis kuitenkin taitaa pitää paikkaansa. :heart:
 
Tervetuloa ansuliinu!:)

Ja paljon onnea kaikille ultrasta hyviä uutisia saaneille, nyt olikin tullut vain niitä, hienoa! :)

Enpä ole taas viikkoon kerennyt kirjoittamaan/lukemaan, ja nytkin lyö ihan tyhjää, että mitä meinasin kirjoittaa. :D Muuta kuin että läkähdyn näiden töiden alle ja mun elämä koostuu lähinnä työstä, työstä ja työstä.

Huomenna on neuvola kahden kuukauden tauon jälkeen ja sitten ajattelin rohkaistua kertomaan töissä tästä raskaudesta. En tiedä, miksi mua niin jännittää tuo kertominen, varmaan siksi, että sain ylennyksen vasta joku kuukausi sitten ja olen sen eteen tehnyt ihan hemmetisti töitä. Iik, toivotaan, että ottavat asian ihan ok vastaan.

Napa on mulla todella "omituinen", siis ihan erilainen kuin normaalisti ja kaiken huipuksi ihan hemmetin kipeä/arka. Ajattelinkin huomenna kysäistä siitä neuvolassa.

(.) Muuten olotila on ollut varsin hyvä, vähän tuo pahoinvointi palaillut uudestaan kehiin, mutta ei niin häiritsevänä kuin ihan alkumetreillä. Nyt on onneksi normaali energinen olo ja jaksaa tosiaan noita liikuntaharrastuksiakin ylläpitää päivittäin, ihanaa. :)

Raisu 15+4
 
tömpsis, mullahan iho alkoi herttaisesti kukkia finniä toisen perään ja lopulta sitten ostin Neutrogena-tuotteen työkaverin suosittelemana.
Neutrogena - Yliopiston verkkoapteekki, mulla on toi 2 in 1 washmask, pesu ja naamio samassa. Ihan Cittarista ostin.

Napa on kuten ennenkin, tosin se on sairaan syvä ennestäänkin joten toivon ettei pullahda edes rumaksi :D
Ne ainoat omat farkut jotka menee päälle, alkaa painamaan, onneks parit kangasmammat ja mammafarkut odottaa käyttäjäänsä...
Uimapuvuista raskausaikana, mistä olette ostaneet uikkarinne? Kamalan kalliita ovat nuo äitiysmallistot verraten tavallisiin, ja toki olis kiva että menis päälle loppuun asti...

Zophie 13 + 1
 
Hei!
Ilmottautuisin vielä mukaan, silloin tällöin olen käynyt lueskelemassa juttujanne. Johtuu varmaan suhteellisen vähäoireisesta alkuraskaudesta, kun ei aiemmin ole tuntunut ajankohtaiselta kirjotella omia kuulumisia. Np ultrassa käytiin viimeviikolla ja veriseulan tuloksetkin jo tuli, kaikki hyvin. Nyt on menossa vk 13+2 ja la. 23.9. synnytys naistenklinikalla. Mitään tyttö tai poika oloja ei vielä ole ilmassa.

Täällä on ollut kovasti puhetta vauvahankinnoista, meillä ei ole suunnitelmissa hankkia uusia tavaroita/vaatteita ennen loppukesää. Perheessämme on ennestään 10v poika, jonka vaatteita ym. on tallessa "mummolassa". Myöskään dobleria ei löydy... Vaatteita aion ommella sitä mukaan, kuin tuntuu tarpeellisilta. Tällähetkellä on yhdet housut jo käytössä, vanhat ei tunnu enään menevän päälle... :) :wave:
 
Uusille tervetuloa :) ja hyvistä ultrakuulumisista onnittelut niitä saaneille :)
Raskaudementia iskee kun unohtaa kirjoittaa kaiken mitä pitäisi :D

Masutuubeista, mistähän saisi halvimmalla? Tuntuu hullulta maksaa likemmäs 20e kankaanpalasesta joka olisi niin helppo tehdä itse, jos olisi välineet tekoon :ashamed: Tai tietääkö kukaan tilaustyönä tekevää henkilöä...?
 
Heips :)

Tänään ois täällä neuvola käynti, tulen iltapäivällä sitten kertomaan neuvolakuulumiset.. toivottavasti kaikki on hyvin..

paljon on taas tullut tekstiä ja ihania ultrakuulumisia :)

Onnea kovasti kaikille odottajille :heart:

O&O + pikkuinen 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Zophie Jos kiinnostaa niin laita mulle yv.tä niistä masutuubeista, ompelen aika paljon. Ja eiks se oo vaan lähinnä resori/trikooputki tuo masutuubi... ;)

Mulla olis muuten myynnissä tosiretro mammahame, jota rakastan yli kaiken, mutta se ei tuu koskaan mulle mahtumaan (eli siis tippuu päältä varmaan vielä kun olen viimeisilläni), joten jos jotakuta kiinnostaa, niin olis sellainen oranssi-ruskea-keltainen pitkä kukkahame ruskealla leveällä resorilla myynnissä. 20 € oon siitä maksanut, Pikku Lizkon hame, koko L. En oo ihan varma, onko toi kakkoslaatua, mutten ainakaan löytäny mitään virhettä. Uskoisin, että tuo kangas on resoria lukuunottamatta peräisin jostain 70-luvulta, joko uutta tai kierrätettyä. Koitan laittaa vaikka joskus kuvan kun ehdin...

Muoks: Ja kun kerran mainostan omaa itseäni, niin ompelen myös kestoliivinsuojia hintaan 2,50 pari, useamman parin jos ostaa niin halvemmalla saa. (Pul-kangas, todennäköisesti flanelli/froteeimu ja sitten bambu/hamppu pinta rintaa vasten)

Anteeksi mainonta.:ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Ihania ultrakuulumisia teillä :heart: Pari oli jo saanut sukupuoliarvioitakin :O Ollaanks me jo NIIN pitkällä??? :D

Carlotta: Innostuin ensin, mutta sitten luin tarkemmin. Se on siis hame, ei mekko? *elättelee toiveita* Mekko kuulostaa paremmalle :D Mutta jos viitsit laittaa kuvaa vaikka tänne?

Huldis ja pikkusiskoveli 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis tosiaan tuonnehan on vielä tovi aikaa , mutta onneksi on nää palstat missä kuluttaa sitä =)
Olishan tuo neuvola ottanut munt aikasemminkin mutta sanoin mitä turhaa...nähdään sitten ultran jälkeen ja jos jotain ilmenee niin soittelen hälle sitten.

Tervetuloauusille ja innoM ihania ultra kuulumisia samoin Leolla :) Silloin kun olen esikoista odottanut vuonna 92 niin tuo rakenneultrahan tehtiin jo viikolla 16 mutta mulle ei kerrottu sukupuolesta kun ei näkynyt....olisko jalat ollut ristissä edessä sitten =)

kaipa sitä täytyy alkaa siivoilemaan, kun tuo nuorimmainen sotkee minkä kerkiää ja tytöt alkaa tunnin päästä :rolleyes:
 
Tervetuloa uudet! :wave:

Kyllä mä meinaan masutuubini ommella ihan itse, kun muutenkin ompelen ja varmaan kokeilen pikkuiselle ommella vaatteitakin, kun on kaikkia ihania kankaita olemassa :)

Leo81, joo ei täälläkään kauheesti jäänyt epäselvyyttä, mutta varmistellaan asiaa vielä rakenteessa ;)

Hankittu on nyt hoitopöytä, nallehaalari ja puolipotkarit :D Eipä muuta. Ehtiihän sitä ja saadaan ainakin turvakaukalo telakalla (lainaan), joka menee 1v asti ja eiköhän noita vaatteita ja muuta tarpeellista/tarpeetonta saada myös :)

innoM + Pulla 16+0 :heart:
 
Tervehdys:wave: Ihania ultrakuulumisia taas:heart:

Täällä myös maha kipuillut viime aikoina. Töiden jälkeen kivut on kovia, ja jos nukkumaan yrittää selällään sillon käydä, niin tuntuu et nivuset repee.

Eilen oli neuvolalääkäri takana, jonka mukaan kivuista ei ole syytä huoleen. Ovat siis liitoskipuja. Sain myös ns. tehostettuja käyntejä neuvolaan ja mukavan oloinen uusi neuvolatäti otti kilpirauhasasian lääkärin kanssa tosissaan. Eli, 2 viikon päästä uudelleen neuvolaan, olo on niin helpottunut tän asian suhteen. :)

Töissä kerroin raskaudesta aika pian, mutta vain pomolle. Nyt meidän 8-henkinen työporukka tietää kokonaan. ;) Ollaan koko työporukka keskenään aika läheisiä muutenkin, päivittäin saa kiittää siitä että oma työtiimi on reilu ja rehti, sekä kaikki tulevat toimeen keskenään.

Mahan kommentoinnista, täällä pienessä kylässä sana kiertää nopeasti ja tieto mun raskaudesta on tullu julki. Töissä asiakkaat katselee hyllyjen välistä, ja kommentoi avoimesti mun raskautta ja mahan kokoa. Eilen meinasi iskeä kiukku, kun eräs tuttu miesasiakas tuli taputtelemaan vatsalle että "mitenkäs siellä voidaan?".

Mun mummoni on hyvin innoissaan iso-mummon tittelistä ja onkin nyt hurahtanut tonne huutonetin ihmeelliseen maailmaan. Hyvää hyvyyttänsä hän tilaa vauvalle vaatteita äitiysvaatteista puhumattakaan, mutta mua harmittaa hiukan se kun tietää mihin hintaan mummo niitä paketteja on huutanu ja paljon siihenkin on kaiken kaikkiaan rahaa palanut. :ashamed: Sanoin jo ensimmäisen äitiysvaatepaketin saadessani, että näillä pärjätään sitten kesään asti, mutta nyt mulla on tähän mennessä varmaan lähemmäs kymmenet äitiysshortsit, eikä mulla oo kuuna päivänä ollu itsellä niin monia shortseja ja aina oon pärjännyt.

Sitten täytyy vielä täällä avautua mua päälimmäisenä murheena painanut asia. Mun mies on myöntänyt että hänellä on "eritekammo". Mua ei pelota itse synnytys, vaan se, että mies ei kestä olla huoneessa eikä pysty tukemaan mua. Mies kuitenkin itse haluaa synnytykseen mukaan siitä huolimatta, mutta sanoi ettei pysty olemaan siellä jos näkee jotakin. Mua äksyttää se, että sillon kun on itse h-hetki niin tilannehan ei ole miehelle mikään "pelkokerroin"-testi ja siinä vaiheessa arvioi tilanteen ollako vai eikö olla. Meidän keskustelu menee melkein lähes aina riitelyks kun molemmat turhautuu. Synnytysvalmennus olis kuukauden päästä varattuna, mut miehen sanoja lainaten "se on sun hommas mennä sinne".
En haluais riistää mieheltä tilaisuutta olla mukana esikoisensa syntyessä, mut jos mä en saa ottaa kun yhden tukihenkilön, se ei voi olla mies.


Tuttavaperheen lapsi kysyi yhtenä aurinkoisena aamuna että "Onko tänään kevään ensimmäinen päivä?" :)


Räpä ja kölliäinen 16+4
 
Räpä Pakko kommentoida tota sun miestäs, kuulostaa niin tutulta. Mun mies inhoaa yli kaiken kaikkea "eritettä", tosin kahden lapsen jälkeen sekin alkaa jo tottua. ;) Mutta esikoista kun odotin, niin sovin jo silloin miehen kanssa, että tulee mukaan synnytykseen ja lähtee sitten pois kun alkaa tuntua siltä. Siinä ennen kuin aloin ponnistaa komensin miehen sitten ulos huoneesta, kun alko poikaparka olla aika kalpea. Toista synnyttäessä olikin sitten koko ajan mukana, mistä oli aika ylpeä. Mutta siis, en koe mitenkään kamalaks sitä, että ponnistin yksin, enemmän siitä miehestä on tukea avautumisvaiheessa.
Kannattaa ehkä koittaa saada mies mukaan valmennukseen, niin ehkä ymmärtää, että ei se synnytys oikeasti ole mikään verta lentää tilanne. (Vaikka kyllä siellä voi näkyä pissaa, kakkaa, oksennusta, limaa ja vertakin...)

Meillä mies ei oo käyny ultrissa, esikoisen rakenneultrassa tais olla, kuopuksen ultriin ei töiden takia päässy ja nyt kun kävin tulokkaasta niin totes, että ehtii kyllä nähdä lapsen sitten syntymän jälkeenkin. Enkä todellakaan pidä mitenkään kauheena ettei mies osallistu, musta se on ihan normaalia enkä kaipaa kädestä pitelijää, ehkä esikoisen kanssa kun kaikki oli uutta ja jännää oli toisin, mutta kolmas kolmen vuoden sisällä on jo vähän rutiinia... :p
 
Räpä: voi harmi mimmonen mies! :kieh: Senhän lapsi se on kanssa, ei pelkästään sun! Mutta eihän sitä voi pakottaa mukaan, ja varsinkin jos siitä ei oo sulle tarpeeksi apua niin ota ihmeessä joku muu mukaan. Auttaiskohan sitä katsella telkkarista kaikkia synnytysohjelmia? Mä esim. luulin ennen, että synnytys on niinku amerikkalaisissa sarjoissa, mutta kun katoin väkisin Sairaala-sarjaa niin mun synnytyskammo on kadonnut lähes kokonaan. :) Eihän se niin kamalaa ookaan :) Ja voithan sä käskeä sen katselemaan vaan sun yläpäätä :D :D

Onnea ihanista ultrauutisista! :flower: Mulla on ihan liian pitkä aika sinne, jokainen ultrauutinen täällä saa mut pelkäämään taas keskenmenoa... :( Kun ei mitään varmuutta oo mistään... :( Viikon päästä seuraava neuvola, ehkä niiden doppleri ois tarpeeks luotettava, että uskoisin taas vähän aikaa kaiken olevan hyvin... :p

Tervetuloa uusille! :flower:

Paksu tömpsis ja super 15+0
 
jeeni
tömpsis ihan samoja tuntemuksia täälläkin! aina kun käy ultrassa tai neuvolassa, niin uskoo vähän aikaa, että asiat on hyvin, sitten tulee se vaihe, ettei tunnu oikein ollenkaan siltä, että on raskaa, ei kasva maha ei mitään (toisinaan pahoinvointia, mutta niitä päiviä en tarkoita) ja sitten sitä tulee se epäusko koko raskauteen. meillä ei ole doppleria, en haluakaan, kun ei tuo kakara tuolla mahassa pitänyt neuvolankaan kapistuksesta, lähti vaan karkuun ja tais potkastakin.

finnit mulla käytössä nivean young rasvaisen ihon puhdistussarja, toimii naamaan hyvin ja ei ole niin kallista kuin ostaa apteekista. mutta selkään aina välillä pääsee salakavalasti kasvamaan järjettömiä patteja, en oikein tiedä mitä niille tekisi, kun ei kunnolla sinne yletäkään ja ei ehkä miestäkään innosta ruveta mun finnejä hoitelemaan.

jeeni ja masukaveri 15+2
 
innoM: Mä en tunne ketään, jolla olisi vauva mahtunut kaukaloon 1v. saakka. Meillä siirtyi kuopus turvaistuimeen noin 7kk iässä. Hyvä jos saatte lainaan kaukalon, sillä sen käyttöaika on yleensä tosi lyhyt:)

Räpä: Mulla on esikoinen eri miehen kanssa, mutta kuopus on tämän uuden tulokkaan kanssa saman isän kanssa tehty. Mun nykyinen mies tuli siis ekaa kertaa isäksi, kun kuopus syntyi. Raskausaikana kun tuli ekan kerran puhetta synnytyksestä, niin hän ilmoitti, ettei sitten aio tulla synnytykseen mukaan, kun ei halua nähdä sitä. Mä katsoin sitä kerran ilmeellä :O ja kommentoin jäätävällä äänellä, että olikos sulla vaihtoehtoja??? Mä olen raskaana ja synnytän lapsen, joten sä saat luvan kestää sivusta seuraamisen :LOL: Tarkemmin kun mies asiaa ajatteli, pyyteli anteeksi kommenttiaan ja sanoi ettei jää pois mistään hinnasta.

Mutta asiaan... Eli voitte vaikka sopia, että miehesi on sun pääpuolella ja ei hän sinne alakertaan siitä pääse edes näkemään. Ei sitä verta ja kakkaa siellä mihinkään seinille lentele, vaan aika siistiä touhua kaiken kaikkiaan. Ja yleensä se vauvan syntyminen itsessään unohduttaa moiset seikat tyystin. Moni mies ei edes muista mitään nähneensä jännitykseltä. :D Kannattaa sinne valmennukseen mennä yhdessä ja kysellä vaikka siellä asiasta. Kätilö/terveydenhoitaja sitten asiallisesti kertoo mitä siellä tapahtuu.

Jos miehesi tosissaan haluaa oman pelon takia jättäytyä pois synnytyksestä, ota ihmeessä joku muu tukihenkilöksi.
 
Meillä molemmat on mahtuneet kaukaloon reilu 1v ikään asti. Vaihdettu kyllä istuimeen jo aiemmin kun eivät enään viihtyneet kaukalossa makaamassa. Varakäytössä kaukalo oli kuitenkin siihen asti kun siihen mahtui.

Väsy painaa niin ettei päässä liiku mikään, edes silmät. Vaakatasoon siis ja unta kohti jotta jaksaa taas iltatoimet ;)

-Santtu ja Pikkunen

 
Räpä: Peesaan Huldista tuossa miehen synnytyksessä mukana olemisessa. Mun mies myös arasteli asiaa esikoisen aikaan, vaan mukana oli urheasti, eikä ollut moksiskaan vaikka siinä synnyksessä veri lensi :vampire: Toiseen tuli mukaan jo ihan ilman miettimistä. Eipä siitä niin paljon mieleen kai jää, aika haipakkaa toimintaa kuitenkin on ja lopputulos pyyhkäisee muun mielestä :heart:
 

Yhteistyössä