SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *huhtikuu*

Heipat kaikille piitkästä aikaa! :wave:

Ei ole tullu kirjoteltua pitkään aikaan olen yrittänyt saada luettua aina sen verran että pysyy jutuissa mukana. Hoito alalla myös olen ja tehnyt 3-vuoroa tammikuun loppuun saakka. Silloin kerroin esimiehelle ja siitä saakka vain aamu ja iltavuoroja myös viikonloput. Onneksi ei sentään joka vkl. tarvii töissä olla, heh... Töissä käyminen tuntuu tällä hetkellä vievän lähes kaikki energian, iltasin on niin väsynyt ettei juri mitään saa tehtyä. Ja uni maistuu entistä paremmin ennen iltavuoroja... Hemoklobiini oli 114 ja nyt siis rautaa, raskausajan monivitamiinia olenkin jo jonkin aikaa syönyt. Odotan kovasti, että kävelytiet alkaisi sulamaan niin pääsisi liikkumaan paremmin, jos sitä siinä virkistyisikkin samalla.

Selän liitoskivuista oli puhetta, minulla nuo liitoskivut alkoi jo vk. 10-11. Ja huomaa, että jos liikkuu päivän aikana niin on illalla kipeämpi. Iltansin saa könytä sängyssä sopivaa asentoa etsimässä. En silloin löytänyt kaupoista mieleistäni tukivyötä, joten ompelin paksusta trikoosta tuubin. Minulla on väljät nivelet joka vaikuttaa myös liitoskipujen herkkyyteen. Alkoi esikoista odottaessakin todella aikasessa vaiheessa.

Liikkumisesta täytyy myöntää, että vuorotyön takia oon lähes sohvaperuna. Säännöllisen liikkunta rytmin löytäminen on todella työlästä. Viimekesänä pyöräilin töihin 9,5km huhti-syyskuuhun ja se oli parasta liikuntaa vuorotyöläiselle. Tämän kevään liikkumista on vaikeuttaneet myös selkäkivut. Kovasti tekisi mieli kaivella pöyrä taas esille, mutta en uskalla kokeilla meneekö pöyräilypuku päälle ja raskaus ajaksi en uutta raski hankkia.

meillä on ollu tähän mennessä kaksi neuvola th käyntiä ja yksi ultra. Seuraavaksi on 4.5. rakenne ultra ja seuraava neuvola vasta vk. 22. Lääkäri on kuulema joskus kesäkuulla. Todella harvoin täällä meillä pääsee neuvolaan, taitaavat täälläkin säästää. Jos laskee noi ultratkin niin silloin käyntejä tulee kyllä kk. välein. Jotenkin jäänyt mieleen että esikoista odottaessa olisin käynyt paljon tiheemmin. Mutta kun luin vanhaa neuvola korttia, oli siinäkin käynnit alkuraskaudessa vain kk. välein. Kaipa sitten vain aika muuttaa muistoja.

Liikkeitä ei juuri tunnu, viikko sitten su. aamuna kun makailin vielä selällään tuntui navan alapuolella selviä potkutteluja. Ja selvästi tuntuikin kun pidin kättä vatsan päällä, mieskin tuli kokeilemaan ja tunsi myös. Kun otin käden pois näki selvästi vatsan tärähtelevän. Sen jälkeen selviä liikkeitä ei ole taas tuntunut, taitaa olla istukka etuseinässä...

Raskaus diapeteksestä en osaa vielä sanoa, täytyy alku viikosta varata aika sokeri rasitukseen. Muutamia kertoja töissä olen mittaillut sokereita ja ihan hyviä arvoja saanut. Toivottavasti ei narahda, ollaan kasvis ruokailijoita joten aika terveellinen ruokavalio on jo muutenkin.

Mutta tässä tärkeimmät tällä erää, yritän jaksaa myös kirjotella lukemisen lisäksi. Toivottavasti toi rauta ja kevät piristää... :)
 
Moi!

Mulle sitten iski joku flunssa, onneksi ei tähän mennessä ainakaan pahana mutta nenä on tukossa ja yskittää kanssa:snotty:

Meillä on ollut tälläset vajaat käytössä:
Kinderlauf-und Schutzgurt - online kaufen!
Ihan hyvät ovat olleet ja eniten käytettiin 1,5v-2v. Nyt ei tarvii enää käyttää mutta usein otan varalta mukaan jos lähden ilman rattaita jonnekin.

1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen? Pesen esikoisen vaatteet edelleenkin erikseen meidän vaatteista ja varmaan vauvan vaatteet pesen kanssa erikseen tai laitan lasten vaatteet yhdessä koneeseen.
2. Mitä pesuaineita käytät? Yleensä pesupähkinöillä pesen mutta jos on tosi likaisia vaatteita niin pesen pesuaineella.
3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa? Tulen varmaan pesemän kestot erikseen.

Oon kyllä vielä ihan pihalla noista kestovaipoista. Pitäs varmaan tilata niitä pikkuhiljaa muutama että edes pääsen niihin vähän tutustumaan. Ois kiva kuulla kokemuksia kaikilta jotka kestoja ovat käyttäneet että mitkä niistä on tuntunut parhaimmilta ja mistä saa laadukkaita vaippoja tilattua. Varmaan tilaan ainakin suurimman osan Suomesta kun täällä päin kestoilu taitaa olla aika harvinaista. Ja sisko on tosiaan lupautunut tekemään vaippoja.

Mies on jääkiekko-ottelua katsomassa ja mä ajattelin että katon ehkä jonkun filmin. Huomenna sitten nautitaan vielä niistä lämpimistä keleistä ja sitten onkin luvattu kylmää ja lunta! Voi kökkö lunta en ois enää kyllä halunnut mutta minkäs teet, näissä olosuhteissa kaikki on mahdollista-kesälläkin satelee aina silloin tällöin lunta...hrrrr.

Mukavaa lauantai-iltaa kaikille!!

Casanna 16+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas pitkästä aikaa!

Kirjoittelemaan en ole hirveesti ehtinyt, kun oon ollut niin väsynyt tästä pakkaamisesta. Ollaan siis muuttamassa uuteen asuntoon ja ihan toiseen kaupunkiin, että neuvolaakin täytyy vaihtaa. Rakenneultran juuri ehdin käydä täällä Turussa, mikä olis 27.4. Sit toisen neuvolan tilailen tonne Lahen seudulle. En ole nimittäin vielä käynnyt kuin yhden kerran virallisesti neuvolassa, kun täällä Turussakin mennään tolla säästölinjalla. Saa sit nähä taas miten tuolla uudessa neuvolassa mennään. Kävin mä tossa pari viikkoa sitten neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet ja kaikki oli onneks kunnossa.

Liikkeitä jo jonkin verran tuntuu ihan päivittäin, mutta edessä olevan istukan takia ne ei tunnu kauheen voimakkaina. Ei meinannut neuvolan tätikään löytää sydänääntä heti, kun istukka sotki äänet ja pikkukaveri meni koko ajan vaan jonnekin piiloon.

Rasvauksesta. Esikoisesta tuli arpia vasta ihan loppuvaiheessa, vaikka kuinka yritin rasvailla. Nyt oon käyttänyt ihan apteekin perusrasvaa, kun muutenkin mun iho on ollut nyt aika kuiva.

Imetysliiveistä oon eniten tykännyt että on kaarituelliset, kun ne tukee mun mielestä paremmin. Uudet liivit on kyllä hankittava, koska vanhat on aika kulahtaneet. Täytyy siis alkaa tutkailemaan minkälaiset sitä hankkis..

Kantorepusta. Meillä on esikoisen jäljiltä BabyBjörnin rintareppu, mitä ei tullu kuin muutaman kerran käytettyä. Aatteliin nyt sitä kokeilla uuden tulokkaan kanssa, mutta saa nähä tuleeko siitä mitään. Kantoliinan oon meinannut hankkia sitten kun noita muitakin hankitoja alan enemmän tehä.

Galluppiin vastailu:

1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen?
Menee muiden pyykkien seassa.

2. Mitä pesuaineita käytät?
Erisanin pyykinpesunestettä

Mutta nyt pitää mennä laittamaan ruokaa.

19+4
 
Tämä kävi sit eilen ostamassa ekat äippähousut ja hyvät on täytyy myöntää!! Ihanaa on myös kun aurinko paistelee ja liikunnan innostus on huipussaan, oon siis yrittäny jaksaa lenkkeillä joka päivä vaikka toisinaan vuorotyö sitä vähän rajoittaakin.

Odotan innolla rakenneultraa joka on viikon päästä maanantaina, liikkeet tuntuu joka päivä vaan selvemmin, ihan vatsa heilahtelee :)

Rasvausta en ole harrastanut koska edellisessä raskaudessa vatsa repesi vaikka rasvailin, joten toivon että entisillä arvilla mennään.

Minulla on joskus liikkeelle lähtiessä sellaista jomotusta vatsassa, ei silleen pahasti mut ilkeeltä joskus tuntuu, silloin täytyy ottaa iisimmin :) Muuten kaikki hyvin ja ihanaa nauttia kasvavasta vatsasta!

19+1
 
galluppiin vastaus:

1. eli pesen samassa muiden pyykkien kanssa vauvan vaatteet..
2. käytetään halvinta mahdollista pesuainetta. ja hyvin on toiminut
3. en kestoile

Energisyys ehkä lisääntynyt nyt muutamina päivinä. kivaa kun on valoisaa ja alkaa olla lämpimämpää. kohta pääsiäinen ja sit vappu kohta tosiaan kesä!

Millaisia kesä mamma-vaatteita ootte aikonut hankkia?
minä olen ajatellut jos pari mukavaa mekkoa ja sit caprit ja shortsit. ja jotain jo löytyy.

kaneli ja pieni 16+2
 
Valjaat ostettiin keväällä, kun esikoinen oppi tosi nuorena kävelemään, ja ulkonakin halusi kävellä itse. Autoteiden varsilla joudutaan paljon kävelemään, niin ei muuta kuin Tessu liekaan (niin kuin mies totesi :D ;) ) Helpotti itseä, kun tiesi, että tyttö ei pääse säntäämään auton alle ja pystyi samalla itse ihan täyspainoisesti seuraamaan liikennettä. Prismasta ostin kympillä Pikku-Piian valjaat, ja hyvin ovat toimineet meillä. Helpot kiinnittää ja mahtuivat talvikamppeidenkin päälle, eivät painaneet mistään (tyttö tykkäsi kanssa).

Gallup
- Vauvanvaatteet menevät muun pyykin seassa
- Pesuaineista käytetään Omoa vaatteille, kestot (vaipat ja liivinsuojat) ja välillä muutkin pestään Ecoverilla.
- Kestot pesen vaihtelevasti omana koneellisena tai muun pyykin kanssa, riippuu siitä, miten kone parhaiten täyttyy. Aina kuitenkin tuolla Ecoverilla.

Kestoja en ole kokenut sen vaikeammiksi käyttää kuin kertakäyttövaippojakaan. Pikemminkin kotioloissa on tullut parempi mieli, kun ei ole tarvinnut sellaista puolipissaista vaippaa heittää roskiin, vaan koneella on saanut pestyä. Parhaita meillä ovat olleet Fuzzin vaipat, niistä on käytetty taskumallisia. Niissä etuna nuo kahden rivin nepparit, on saanut erikseen säädettyä aika rimppakintulle neidille jalantien ja vyötärön pitäviksi.

Kesämammavaatteita ajattelin hankkia jonkun kesämekon ja jonkun helletopin. Muita sitten tarpeen mukaan :)

Täytynee soitella kohta taas neuvolaan, pikkaisen hirvittää, että toissaviikolla hoidettu tulehdus olisi palannut. Harkkasupistuksia tulee taas enemmän kuin laki sallii, ja valkovuoto on kellertävää ja sitä tulee tosi runsaasti. Alkais jo riittää…

Branwen ja sissi 15+2/15+4
 
1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen? Esikoisen vauva-ajoilta on jäänyt tavaksi pestä lastenvaatteet erikseen, lähinnä värien vuoksi. Aikuisten pyykki on enimmäkseen tummaa.
2. Mitä pesuaineita käytät? Milloin mitäkin, mutta nestemäistä ja hajusteetonta.
3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa? En kestoile, mutta pesisin luultavasti erikseen.

Kesävaatteista, tilasin juuri hiukan täydennystä. Parit leggingsit ja pidempiä toppeja/paitoja. Jonkun mekon vielä aion kevään/kesän mittaan hankkia, mutta aika pitkälti mennään sillä mitä kaapista löytyy. Jos on kuuma kesä, niin se kuluu omalla pihalla tai rannalla ja silloin ei tarvitse kuin uikkarit :cool:

Rasvaamista aion harrastaa tälläkin kertaa, mutten arpien estämiseksi. Sen suhteen oon jo menetetty tapaus. Mutta mulla iho kuivuu sitä enemmän mitä pitemmälle raskaus menee ja rasvaa kuluu.

Mädchen :heart: 17+3
 
Viimeksi muokattu:
GAlluppiin
1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen?Värien mukaan pestään, valkoiset erikseen ja muut yhdessä ja samassa aikuisten ja lasten. Omat tallivaatteet ja miehen työvaatteet pestään joka tapauksessa aina erikseen.
2. Mitä pesuaineita käytät? Viime aikoina Serto sensitiveä.
3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa? En kestoile.

Kesävaatteita just tilasin sieltä Englannin Newlookista, jonka tännekin teille linkitin, t-paitoja ja toppeja ja legginsejä ja HM:ltä muutaman topin lisää. Parit caprit odottaa ja katsotaan moniko omista löysistä mekoista kesällä vielä menee ja ostan sitten kesällä lisää esim. shortsit/mekon kun näen minkä kokoinen olen. Capreja on parit kaapissa, samoin niitä ajattelin katsoa, että tarviiko kesällä lisää. Mä kun tartten arkivaatteet ja tallivaatteet aina erikseen :D

Kauhean kateellinen olen aikaisista rakenneultristanne, meillä on vasta kk:n päästä viikoilla 21+2 : / ja se on musta kamálan myöhään ;)
Huomenna poksuu, tänään 16+6 :)
 
Rv 20 lähti eilen käyntiin. Oli muutenkin ihana päivä. Käytiin ostamassa mulle vihkisormus. :heart:

Gallupiin:

1. Nuorimmaisen vaatteet pesen yleensä erikseen, syy on se, että hänen likaiset vaatteensa on alakerrassa, kun muut keräävät vaatteensa yläkerran koreihin. Alakerrasta on kaikki pienet vaatteet helppo viedä ylös koneeseen kopan täyttyessä.

2. Pesuaineena zeoliititon ja fosfaatiton, sekä tietty hajustamaton. En voi enää sietää niitä käryäviä vaatteita ja lakanoita :x Yleensä Erisan tai joku muu mitä kaupassa sattuu olemaan.

3. Kestoilusta, pesen kestot sekä että. Nyt ei olla käytetty kestoja vaan kertiksiä, kun tän kuopuksen takapuoli ei kestä kestoja.

Ensi viikon ke olisi rakenneultra...

H ja pikkusiskoveli 19+1
 
Huomenta kaikille!

Täällä alkaa maanantai kalsari fiiliksellä, synkkä ilma pihalla ja muutenkin veto pois. MEnnään siis tällä eteenpäin. Lapsetkin leikkii yö vaatteisillaan, leikkiköön. :)

Zophie: Täällä kans rakenneultra vasta 21+2 ja se on aika aikaisin kun sitä tarjottiin vasta rv22+ viikolle aluksi. En tiedä miksi se on täällä päin vasta näin myöhään, kai heillä sille selityskin löytyy jos kysyis. Aikaisemminkin on ollut vasta 22 viikolla. Meillä rakenneultra ens viikon torstaina. Pitkä on aika. :kieh:

1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen? Luultavasti pestään samassa, mutta pesuaine vaihtuu johonkin hajusteettomaan.
2. Mitä pesuaineita käytät? Nyt pestään kaikkien vaatteet bio Luvililla. Mä rakastan puhtaan pyykin tuoksua, mutta ei tuossakaan järin paljoin sitä hyvää tuoksua ole. Huuhteluainetta ei käytetä ollenkaan. Ennen käytettiin hajusteetonta, nyt ei sitäkään. Pitää sitten miettiä käytetäänkö pikku vaatteita pestäessä. PEhmoisempia niistä tulee ja jos iho kestää niin miksei.
3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa? En kestoile, ainakaan en ole ajatellut, mutta erikseen pesisin.

Huomenna poksutaan. Aika tuntuu siltikin matelevan. VIlkas vauveli masussa ja kättä tai jalkaa menee välillä puolelta toiselle, mahan pintaa pitkin. :heart: Nyt näkyy liikkeet jo kovasti ulospäin. :heart:

Leo rv19+6
 
1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen? Ennen käyttöä (eli ennen LA) ajattelin ainakin pestä kaikki (uudet ja käytetyt) värien mukaan ja erikseen. En tiedä jatkosta, mutta veikkaan, että pestään erikseen.

2. Mitä pesuaineita käytät? En tiedä vielä.

3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa? En kestoile, mutta jos kestoilisin, niin pesisin erikseen.

Lisään kysymyksen tähän pesuun liittyen. Pesettekö vauvanvaatteet 40 vai 60 asteessa? :)

(.) Eipä erikoista :) Masussa liikutaan päivittäin, enemmän ja vähemmän.

innoM + Pulla 19+4
 
Miten tämä aika menee näin mahdottoman nopeasti? :O Tänään alkoi jo 17 viikko ja justhan mä vasta testasin sen plussan!! :) Malttamattomana odotelen, että masu pullahtaisi oikein kunnolla esille jo! Vaikka kaveri just rauhoitteli, että pitäis olla vaan tyytyvävinen, aina on helpompi olla mitä pienempi vatsa on..Mutta silti! :D

Toi doppler on ihana! Mieskin on ihan innoissaan siitä, tykkää kamalasti kuunnella sen kanssa pikkuista, kun ei tietenkään vielä tunne liikkeitä masun päältä. Muutenkin vauva on nyt liikuskellut vähemmän, eli ei mullakaan vielä mitään voimakkaita liikkeitä tunnu, välillä on pari päivää ettei tunnu mitään.

Tissit on kasvaneet kuppikoon, muutama päivä sitten vaihdoin isompiin rintsikoihin jotka olivat ihan sopivat!

HuldasharksOih, onko teilläkin häät tulossa?? :) Meillä on 13.8, jolloin mulla on jo varmaan kunnon maha! Onnea sormuksen löytymisestä, mulla on vielä oma etsinnän alla!

Mammavaatteista: Mä ostan varmaan parit mammalegginsit ja jotkut farkut, mutta muuten pidän paljon ihan normaaleja, pidempiä toppeja ja rakastan mekkoja yli kaiken joten niitä tulen varmasti pitämään myös paljon. Mulla on muutamia sen mallisia mekkoja, että sopivat varmasti myös masun kanssa.

Mä näin yhdellä äidillä pikkuisen semmoisessa kantoliinassa ja se oli aivan ihanan näköinen! Mä haluan ehdottomasti myös semmoisen! :)

Galluppiin vastauksia:
1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen? Muiden pyykkien joukossa pestään, mutta hajusteettomaan pesuaineeseen täytyy täälläkin vaihtaa.

2. Mitä pesuaineita käytät? En tiedä vielä..Täytyy tutkia mitä kaikkea kaupanhyllyltä löytyy :D

3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa?En kestoile :)

Ihanaa, tänään on vapaapäivä! Aion vaan lötkötellä ja napsia masukuvia! :)

Vaniljainen :heart: 16+1
 
jeeni
Kesämammavaatteet Mekko + legginsit. juuri sain kaverilta mammalegginsejä parit, jos olisivat mulle kesällä hyvät. ja suurin osa mun mekoista menee varmasti ainakin alkukesän. Masu vielä aika pieni, viime viikolla kaverit sano, että no näkeehän se ja ei näytä lihoneelta, kun en muuten oo turvonnu :D viime vuonna raskaana olleelta kaverilta kävin kattelemassa mammahousuja, mutta yhet vaan otin matkaan ja nämäkin hieman reilut (kuitenkin kivemmat päällä kuin omat tiukat farkut) muut oli niin isoja, että ei tiedä kasvaako mun maha edes niin isoksi.

Liikkeet ym. täällä tuntuu liikkeet vatsan vasemmalta puolelta, istukka edessä ilmeisesti vähän oikealla niin sieltä ei tunnu. maha vähän vaihtelee muotoaan niin siitä näkee ihan missä se kaveri siellä on :D jos on vasemmalla niin selvästi vähän "vinossa" masu, jos oikealla niin vähän tasasempi masu. ja napa enemmän pinnassa sen mukaan missä kaveri on :D mies ei tunne vielä liikkeitä, mutta näkee kyllä mahan muodon vaihtelut, sentään jotain sillekin.

rasvauksesta perusrasvalla olen rasvaillut suihkun jälkeen jo jonkin aikaa. mulle on joskus teininä tullut helposti arpia niin jospa tuo rasvailu edes vähän arpia hillitsisi...vielä ei ainakaan ole uusia, mutta eipä se maha vielä ole kunnolla kasvanutkaan.

18+6
 
Heipähei, se olis taas maanantai, ja viikko aluillaan!
Viikonloput menee kyllä mahdottoman nopeesti, vaikkakin saatiin aika paljon aikaseksi lauantaina. Anoppi tuli esikoista ammattamaan, ja miehen kanssa päästiin yläkerran siivoukseen. Kolme huonetta täynnä romua, ja koko urakka saatiin valmiiksi lauantain aikana! En olisi kyllä uskonut että sinne jonkunlainen järjestys ikinä saadaan! :O Kun sitten illalla oli valmista ja esikoinen sai tulla yläkertaan katsomaan omaa uutta huonettaan, niin voi sitä riemun määrää! Ei tyttö tiennyt kuinka päin olisi, juoksi ja hyppi ja kikatteli ympäri huonetta, tuli kyllä hyvä mieli! =)

1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen?
Kaikki pestään värien mukaan, eli samassa kuin aikuisten ja esikoisen vaatteet

2. Mitä pesuaineita käytät?
Tällä hetkellä Ariel white ja Ariel color, aina nestemäistä. Kun vauva syntyy, niin sensitiveä, Ariel, Omo, Bio Luvil...

3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa?
En kestoile, lähinnä käytännön syistä, vaipanvaihtopiste kodinhoitohuoneessa, jossa ei wc-pönttöä, minne kakat saisi huuhdeltua. Sen enempää miettimättä olen käyttänyt kertiksiä ja tulen käyttämään. Pesisin kuitenkin varmaan erikseen tai todella likaisen pyykin seassa.

Pesettekö vauvanvaatteet 40 vai 60 asteessa?
Melkein aina 60 asteessa, vaikka ohjeessa olisikin 40 astetta, poikkeuksia on vaatteet joiden materiaali tai kuva kankaassa ei tod.näk. kestäisi 60 asteen pesua.

Repuista taidan unohtaa nyt ton baby björn-rintarepun, ja katsella sitä manducaa ja ergoa...

Rasvaus tekisi varmasti hyvää, jos vain muistaisi/jaksaisi rasvata, iho tuntuu niin ihanan pehmoiselta kun rasvaa... Mutta mulla kun vaan aina jää... : /

Vaunuista/rattaista onko kellään kolmipyöräisiä juoksurattaita? (niitei varmaan ookkaan ku kolmipyöräisiä...:headwall: ) Pääseekö niillä eteenpäin lumessa samoin kuin normirattailla?

jaa, jos söis jotain välipalaa...

eleana + seppo 16+6 :heart: huomenna poksuu...
 
Voi ei, mäkin tahdon liikkeitä :kieh:
ehkä niitä joutuu vielä odottelemaan kun esikko kyseessä kuitenkin.
Rakenneultraakin odotan niin innolla ettei millään malttaisi :ashamed:

Neuvolassa aamulla käyty ja löytyihän ne sydänäänet taas kun hetki etsittiin. Tää kaveri ei oikeen tykkää ilmeisesti kyseisestä puuhasta kun vaihtaa aina paikkaa =)

Painoa on nyt tullut lisää 3 kiloa, tippui välissä kyllä pari kiloa kun oksetti mutta nyt taas noussut :ashamed: ei neuvolantäti kyllä tuosta mitään sanonut..

Pyykinpesugalluppiin

1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen?
Luultavasti, ainakin miehen vaatteet menevät erikseen kun ovat kaikki tummia ja vauvanvaatteet tuppaavat olemaan vaaleita.
2. Mitä pesuaineita käytät?
Kai sitä pitänee ostaa hajusteettomia, Omo Sensitive nestemäinen pesuaine on tällä hetkellä käytössä.
3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa?
Luulen että jää kestoilut tällä mammalla väliin, ja ihan vain laiskuutta :)

elmiju + murunen :heart: 15+4

PS. miten tää aika nyt näin nopeasti menee, kohta alkaa jo 17.vko APUA :eek:
 
Eleana: Meidän esikoisella oli tuommoiset kolmipyöräiset "juoksurattaat", joissa oli siis kiinteä etuhaarukka ja rengas Hyvin pääsi hangessakin eteenpäin. Nykyään meillä on kolmipyöräiset kääntyvällä eturenkaalla ja niitä oon kyllä sadatellut tänäkin talvena useampaan kertaan :headwall: Muuten kyllä ihan ok :)
 
Lastenvaatteet pesen joko 40 tai 60 asteessa, riippuen siitä onko pyykki kuinka likaista.

Huomenna alkaa rv 18, voi apua. Maha on tullut näkyviin jo parina päivänä, omat vaatteet menee vielä onneksi todella hyvin, mutta pelkään, että tää alkaa kohta jo näkyä. Miehellekin sanoin, että pitäis varmaan sen vanhemmille kohta kertoa... Mies totesi, että kun saadaan uusi auto ja käydään näyttään sitä, niin sanotaan vaan, että mahtuu nyt kaikki turvaistuimet hyvin mukaan. Ja sitten odotetaan, että montako tuntia tai päivää kuluu, ennen kuin appivanhemmat soittaa perään ja kysyy tarkennusta. :p

Saan tosiaan tällä viikolla itelleni uuden auton, jee! Seiskapaikkasen sellaisen, oon aivan täpinöissäni, kun autossa on sitten vihdoin tilaa!!

Carlotta ja maha 16+6
 
Vaniljainen: Oikein ymmärsit ;) Mennään naimisiin kesäkuun alussa, mutta juhlitaan vasta vuoden kuluttua kesällä. :heart: Mieskin säästyy isyyden tunnustamiselta tällä kertaa :D

Pyykin pesun lämpötilasta: Aluksi pesen ohjeen mukaan, joko 40 tai 60. Loppu viimein 40 asteessa, kunhan irtovärit ovat irronneet. Lakanat, pyyhkeet ja vaipat yms. 60 steessa.

4D: Varasin tänään 4D-ultraan yksityiselle ajan. Ensi viikolla on kunnallisella rakenneultra ja kahden viikon kuluttua se 4D. Oijoi, jännittää...

H & Pikkusiskoveli 19+2
 
Viimeksi muokattu:
Vastaanpa tuohon gallupiin ajan kuluksi :)

1. Pesetkö/aiotko pestä vauvanvaatteet erikseen? En pese erikseen.
2. Mitä pesuaineita käytät? Nestemäinen Erisan ollut käytössä viime aikoina. Hajustettuja Ariel yms. pesuaineita ei voi käyttää jo ihan miehen vuoksi, iho kutisee herkästi. Myös lapsen vuoksi käytössä Erisan ja joskus LV.
3. Jos kestoilet, pesetkö kestot erikseen vai muun pyykin joukossa? Ei kestoilla.

Ja pesen pyykit 60 asteessa, ihan sillä, että pestään lapsen vaatteet samassa, mitä aikuisten. Joskus jos on pelkästään aikuisten vaatteita, t-paitaa yms. niin sitten saatan pestä 40 asteessa.

Pari kysymystä olis teille! Ketkä alatte olla lähellä viikkoja 20, tunnetteko liikkeet jo joka päivä ja monta kertaa päivässä? Itselläni huomenna 18+0 ja ei tunnu ihan joka päivä.. En muista esikoisen kohdalla, millaista oli näillä viikoilla. Taisin ensimmäisiä kertoja tuntea näillä viikoilla, mutta nyt olen tuntenut ensimmäisen kerran jo monta viikkoa sitten.

Aikooko kaikki selvittää sukupuolen etukäteen? Onko täällä ketään, joka ei aio selvittää...? Meillä on rakenneultra reilun 2 viikon päästä ja ei olla vielä päätetty :D Toisaalta tekisi mieli, toisaalta ei... Esikoisesta ei kysytty! Toisaalta olisi kiva jättää yllätykseksi synnytykseen, mutta joku jossain kerran kirjoitti osuvasti, että onhan siinä synnytyksessä paljon muitakin jännitysmomentteja :D :D

Vointeja vointeja ;)

Pakkastyttö 17+6 :heart:
 
Pakkastyttö En minäkään tunne joka päivä liikkeitä, etuistukka vaimentaa. En ole varma selvitetäänkö sukupuoli. Mä olisin utelias,mies ei. Pari viikkoa aikaa miettiä :)
Laitoin sulle listaan lasketun ajankin nyt kun viikoista sen laskin, aiemmin roikuit siellä häntäpäässä ilman la:a. Toivottavasti meni oikein =)

Pyykinpesusta vielä, vauvanvaatteet pesen 60, muut 40 aikalailla kaikki. Lakanapyykki kyllä 60 asteessa.


Mädchen :heart: 17+4
 
Heippa!

anteeksi typerä kysymys, mutta miksi vauvan vaatteet pestään 60 asteessa? Jos pesuohje niin sanoo, niin sitten ymmärrän, mutta onko tähän nyt joku muu syy mitä en tajua? :confused: :D :D

Tänään taas valmennukseen, vuorossa jotain psykologin luentoa... toivottavasti on parempi esitelmöitsijä kuin fysioterapeutti viimeksi.

Maha kasvaa ja eiköhän ne liikkeetkin kohta voimistu :heart:

tömpsis ja super 18+5
 
Huomenia!

Pesettekö vauvanvaatteet 40 vai 60 asteessa?

Aika paljon 60 asteessa, jos yhtään muistan niin harvassa pesuohje oli sen 40 astetta. Loppu viimein niitä tuli kyllä pestyä miten milloinkin. :D

Lisäkysymys tähän aiheeseen:

Silitättekö Pyykin?
- aluksi silitin pyykkiä kun esikoinen oli pieni, mutta kyllä siihen jos johonkin meni järki aika alkuvaiheessa. Lapsi vie niin paljon aikaa ja huomioita, että silitys jäi tois sijaiseksi ja lopulta silitin vain harvoin. Nykyään en silitä kuin kaulukselliset paidat, työpaidat ja silloin kun ehdin mankeloin. Aina ei tule edes mankeloitua, sitten vain yritän nätisti kääriä käsipelillä lakanat ym.kaappiin asti.

Kauhea rupeama kun 8 huoneen ikkunat pitäis pestä tai jos vessan ja pesuhuonekin laskee mukaan niin sitten kymmenen huoneen. Voi voi. Mistä senkin alkais. :D

Miten muuten te joilla jo lapsiam kuinka sovitatte kodin siivoukset ruoanlaiton ym puunailun, jääkö teille aikaa lapsille?
Mietin vain kun esim. tiedän äidin joka ei juuri koskaan ole lasten kanssa pihalla ja fb päivityksissä on jos mitä saavutuksia kotitöissä. Tottakai näitä päiviä tulee, mutta ne vaivaa. Onneksi meillä on lapsia kaksi ja leikkivät mielellään kahdestaan. Silloin ei aina edes äiti saa tulla sekaantumaan, ne ajat teenkin kotitöitä. Tai sitten otan hengähdys tauon, luen lehtiä tai tulen tähän koneelle. Ulos lähtee aina yleensä jompi kumpi aikuisista tai sitten kyttään kyllä jatkuvasti ikkunassa jos esim. ruokaa laittaa samalla. Meillä on tuo isukki paljon parempi leikkimään lasten kanssa, mä murehdin usein päälle kaatuvia kotitöitä ja pakko vain lopettaa leikit keskenkin. Jonkinlainen siisteys pitää kuitenkin kotona olla ja ruokaa lapsukaisille. No jos tästä irtautuis taas pyykin kimppuun, kun lapsilla näyttää olevan lego leikit sopivasti sekaisin. Pienempi poika eilen lämpöili ja kauhea räkä tauti, jote aamupäivä menee sen kanssa sisätiloissa. Onneksi isukki aamuvuorossa päästään vähän ulkoilemaan ja pyöräilemään isomman kanssa iltapäivällä.

Pakkastyttö: Nyt tuntuu jo päivittäin monta kertaa, mutta esim pari viikkoa sitten piti oikein kuulostella tarkasti tuleeko niitä vai ei. Eikö se ole vasta myöhemmillä viikoilla kun pitisi alkaa kuulostelemaan, että liikkeitä tulee tarpeeksi.

Ja sitten viimeinen... POKS :heart: Pitääpä masua kuvata tän päivän kunniaksi.

Leo rv20+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;23562806:
Heippa!

anteeksi typerä kysymys, mutta miksi vauvan vaatteet pestään 60 asteessa? Jos pesuohje niin sanoo, niin sitten ymmärrän, mutta onko tähän nyt joku muu syy mitä en tajua? :confused: :D :D

Tänään taas valmennukseen, vuorossa jotain psykologin luentoa... toivottavasti on parempi esitelmöitsijä kuin fysioterapeutti viimeksi.

Maha kasvaa ja eiköhän ne liikkeetkin kohta voimistu :heart:

tömpsis ja super 18+5
Pesen lähinnä siksi, että vaatteissa yleensä erite tahroja ja ne pöpöt kuolee paremmin 60 asteessa. 40 astetta ei riitä bakteerien tappamiseen. Ennen en tätä ajatellut suuremmin, mutta itse kun käsittelen töissä kakkaisia ja pissaisia vaatteita on tähän saanut hieman lisävalistusta. :)
 
Moi!

Täällä ollaan edelleen räkätaudissa, ei tosin ole mulla pahana ainakaan vielä. Poika alkoi kanssa yskiä, harmi:( Ulkona on tosi kylmä, sinne ei kyllä kauheesti tekis mieli lähteä mutta kivempi ois terveenä olla tottakai.

Tunnen yleensä vauvan liikkeitä päivittäin, mutta eilen oli sellainen päivä että tunsin ihan vaan pari pientä potkua. Kävi ihan huolestuttamaan jossain vaiheessa kun tosiaan oon tottunut että monta kertaa päivässä tunnen liikkeitä. Kuuntelin sitten dopplerilla ja sydämensyke löytyi heti. Tänään on jo aamusta tuntunut paljon liikkeitä:)

Jos lääkäri näkee sukupuolen ultrassa niin halutaan se tietää. :)

Vauvan vaatteet pestään 40 asteessa ja jos on tosi likaisia niin sitten varmaan 60. En yleensä silitä vauvavaatteita paitsi jos on sellaisia jotka rypistyy ihan kamalasti. Esikoisen vaatteista silitän kauluspaidat ja housut jotka ryppyisiä mutta t-paitoja, bodeja jne. en silitä.

Meillä poika leikkii mielellään itekseen pitkiäkin aikoja joten saan tosi hyvin tehtyä kotitöitä. Silti jää tarpeeksi aikaa myös lapselle ja käydä ulkona. En puunaa kotia kyllä koskaan lattiasta kattoon (tai tooosi harvoin), teen yleensä vähän kerrallaan. Mun on pitänyt oppia se, että lapsen kanssa koti ei koskaan ole täysin järjestyksessä eikä tarviikaan olla. Ei ollut mulla helppoa koska oon aina niin rakastanut järjestystä ja siisteyttä:D Meillä poika on onneksi myös sellainen että ei tykkää kauheesti jos on lelut levällään ja siivoaa yleensä jälkensä ihan pyytämättäkin.

Nyt pitää mennä, mukavaa päivää kaikille!

Casanna 17+2
 

Yhteistyössä