Syyskuun Sydäntenmurskaajat

Selailin äsken odottajien keskusteluita ja lokakuisillakin on jo pino :attn: Emme siis enään ole uusimpia tulokkaita =)

Täällä on vihdoin kuume tippunut lämpöön mutta muut influenssa oireet sitkeesti päällä.. Mutta jaksaapahan taas olla pystyssä edes vähän :D

TiiuHti + asukki 8+6
 
moro pitkästä aikaa!

ei oo ollu aikaa kirjotella aikoihin, vaikka mitä ollut..
Pahoinvointi alkaa kuitenkin helpottaa ja väsymys tullut tilalle. Lisäksi mielitekoja ja supisteleekin jo kipeästi!! Ei oo kivaa, kun ei voi tehdä paljon mitään kun selän kautta masuun ottaa.. :| Neuvolassa eivät kuitenkaan olleet huolissaan vielä, pitää vaan ottaa iisisti.

Juu, palaan paremmalla aikaa lukemaan viestejä.

Härveli rv 10+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellona84:
Hikkapossu, mä oon ainakin liittäny sen joka kerta erikseen, kun en osaa laittaa sitä muuten.

Toinenkin vastaava laskuri on www.meilletuleevauva.net. O kans kivan näköisiä :D


Tonne meilletuleevauva.comiin pitää varmaan ensin rekkautua ennen kuin tollasen laskurin saa...? Mulle riittää tää ku en jaksa joka paikkaan rekkautua. :D

 
joo huomenna tulis sit niinku tasan kuusiviikkoa täyteen tätä kuvotusta, turvonneita ja aristavia rintoja, ja väsymystä. tokihan noita mielialan heittelyjäkin on runsain mitoin, välillä tuntuu, et mä kiukkuan kun pikkulapsi, ja hermot pettää tavallista helpommin. väsymys tuntuu lisääntyvän, tänäänkin nukahdin tuohon sohvalle, kesken elokuvan katselun. tyttö vaan rupesi herättelemään, ja kyseli, että etkö sä äiti katokkaan elokuvaa? miks sä nukut? mut nämähän kuuluu tähän odotuksen ihanuuteen. tosin jatkuva vessassa käyminen on hitusen, niinkun rasittavaa hommaa, etenkin kun sitä joutuu harrastamaan kesken kauppareissunkin. ennen ne oli lapset jotka marisivat vessaan kesken ostosten, nyt se on äiti! :LOL:
fiksu ja nuutti 5+6
 
onko kukaan muu tietoinen HcG pitoisuuksistaan? :whistle:

Voi vitsit, sain tänään mun tulokseni ja vähän yli 1000 oli arvo,
eli tottatosiaan visusti raskaana ollaan :heart:
Tärkee tieto mulle mielenrauhan saavuttamiseksi, kun viimeksi kun oli KU niin viikolla 6+ jotain arvo oli vaan 106.. eli :D


Dada ja mönkijä 5+4
 
Neuvola peruuntui tältä päivältä kun se "neuvolatäti" soitti aamulla ja höpötteli jostain viisaudenhampaastaan... Vähän ottaa päähän kun olin jo niin innoissaan heti aamusta... Mutta onneksi siellä oli aika huomiselle.

Olenko ainoa nainen joka ei omista vaakaa? En edes tiedä tämänhetkistä painoani... enkä kyllä muista koska olisin viimeksi ollut punnituksessa...! :LOL: En koe tarpeelliseksi seurata painoani jatkuvasti... tai ollenkaan, kyllä sitä ite tietää ja tuntee oman kroppansa.. Sen tiedän, että kaks vuotta sitten ostelin housuja kokoa 42, ja nyt viime kesänä meni 34-36 päälle... Mutta näin se homma etenee, että joulun tienoilla alko vähän kertymään ja nyt tuo turvotus tähän päälle... Eipä mee enää sen koon pöksyt! Höh...
Mutta eiköhän tosiaan siellä neuvolassa sitä painoo katota sit joka käynnillä....

Lueskelin taas vähän faktatietoja tuon foolihappolisän suhteen... Nimenomaan epileptikon näkökulmasta. Siellä luki et se olis pitänyt ALOITTAA ennen raskaaks tulemista, ja jatkaa ainakin rv 12 asti... Huvittaa edelleen tuo kun yritin saada lääkäriaikaa itselleni samantien kun plussasin, ja sieltä ohjattiin neuvolaan (ja neuvola aika siis tänään) että kaikki hoidetaan siellä. Noh - soitin sit taas lääkäriin kun luin tarkemmin tuosta foolihappolisästä, ja yritin tiedustella josko sais reseptin siihen... Lääkärin soittoaika: se ämmä (lääkäri - LÄÄKÄRI) NAURESKELI päin naamaa (puhelimessa) että "neuvolassa hoidetaan nuo asiat, me ei puututa siihen mitenkään..." Ja puhelu loppui siihen. Läääiiisskk....

Nyt jos huomenna ei ala asiat rullaamaan, siirryn kokonaan yksityiselle sektorille.. Meinaan, että tää haluu samantien lääkäriajan, neurologin, verikokeet - kaikki mitä tarvii... Ja äitiyspolille kans. Kyllästyttää tuollanen pompottelu. Kun tää sairaus pitäs oikeesti ottaa vakavasti - sekä oma terveyteni, että sikiön. Kumpikin pitäs olla erityistarkkailussa raskauden ajan.... Ja nää alkumetrit ei näytä kovin ruusuisilta kun tuntuu ettei ketään vois vähempää kiinnostaa....

RÄYH - toivoo niin omistavansa nyrkkeilysäkin... Onneks mies ei oo vielä tullut kotiin etten siihen pura raivoani. Ihania nää hormonit... Itkettää ja vihastuttaa ja väsyttää... Eikä ruokakaan maistu. Ja silti tekis mieli heseen....... Kyynel.

Toivottavasti huomenna paremmalla mielellä*

Roona+Rontti 8+3
 
tänään eka neuvola takana. ihan miellyttävä tätsy oli, mut vähän sellanen vanhanliiton terkkari mun mielestä.. paljon anto lippuja lappuja mukaan. mun ja miehen alkoholin käyttöä tivas tosi tarkkaan. kuukauden päästä ois eka ultra, sitä ennen käyn labraan antamassa verinäytteet seulontaa varten. ihan jees kokemus.. kun varasin aikaa puhelimitse taannoin, niin oli tosi mukava ja rempseen olonen täti puhelimessa, mut se oli sit eri täti kun tänään. harmi.
 
fiksu: Mullakin pinna huomattavasti lyhyempi ku yleensä. En muista moisesta "kärsineeni" esikoista odottaessa mutta nyt.. Jos joku asia ei rullaa niin kuin kuuluisi (esim. töissä tai esikoinen kiukkuaa turhasta mun mielestä :whistle: ) ja alkaa pinna kiristyä.. :kieh: Ihme juttu. :whistle: Ei haluis toiselle kuitenkaa kiukuta mutta minkös teet. :snotty: Kai se väsymyskin vaikuttaa, ettei jaksa kaikkia narinoita kuunnella.

dada: Mä en tiedä mun HcG arvoa. Hienoa että kaikki näyttää olevan kohdillaan siellä! :heart:

Roona82: Epileptikon osalta en osaa sanoa, mutta yleisesti kaikille suositellaan foolihapon aloittamista jo ennen raskautumista. Sitä pitaisi ottaa jo 3 kk ennen kuin raskautuu. (Mä ehin syödä 2 kk ennen raskautumista sen 600mg pvässä.) Mutta eihän sitä voi välttämättä tietää millon yritys alkaa ja milloin raskautuu, joten viim. sitten kun plussa pärähtää niin sitten sitä olisi hyvä alkaa ottamaan. Raskaana olevan päiväsaannin suositus on se 400mg, epileptikon saantisuositusta en tiedä. Apteekissa myydän ilman resptiä foliren foolihappo lisää. Paketissa on n. 300 tablettia. Itse otan yhden sellaisen ja multivitan päivittäin (mistä tulikin mieleen et tänään en oo viel ottanu) ja näin saan foolihappoa 600mg joka pvä. Liikasaannista ei tarvitse huolehtia, sillä foolihappo on vesiliukoinen eli tulee pissan mukana kaikki ylimääräinen pois elimistöstä. Eli hae tota folirenia (paketti maksaa n. 6-7e) jos et vielä mistään saa tarvitsemaasi määrää foolihappoa. =)

Mä tästä aikasemminkin jo tänne kirjottelin ja itse syön sen takia, kun enkelivauvallamme epäiltiin selkärangan sulkeutumis häiriötä. Noo, loppu peleissä ruumiin avauksessa selvisi ettei mitään sellaista ollukkaan mutta pelko p*ssä koko ajan ja otan mielummin varman päälle. Se foolihappo on kuitenkin elintärkeä tässä alussa vauvalle juuri tuon selkärangan ja hermostoputken sulkeutumisen takia. Foolihapon puute sitten aiheuttaa vauvalle niitä häiriöitä, mutta mainittakoon vielä että ne häiriöt ovat todella harvinaisia. Valitettavasti niitäkin kuitenkin aina muutama löytyy.

 
Roona82 Mullakaan ei ole vaakaa, ihan turha kapine!

Jellona Mulla oli sama katkarapupastahimo eilen. Oli vaan pakko mennä ostamaan ainekset. En ois uskonut et nyt jo tulee tollaisia outoja himoja. Yksi päivä oli pakko tehdä jauhelihakeittoa, tein ihan valtavan kattilallisen ja ajattelin et se on taivaallista. Etten enää ikinä enää syö mitään muuta kun jauhelihakeittoa. Mut sit se meni ohi, seuraavana päivänä ajatus vaan oksetti... :( Hehe

Mä nipotan täällä, suositus on 0,4mg, eli 400µg. (mikrogrammaa)

Mulle lääkäri määräsi erikseen reseptillä saatavaa Folviteä, jossa on 1mg. Eli tupla-annos. Ja tää raskautuminen oli niin ihme, että luulen, että tolla foolihapolla on ollut myös osuutta asiaan. Ehdin sitä syödä kuukauden ennen kun raskauduin. Ja miehellekin syötin.. B)
 
Roona 82 Ei ole mullakaan vaakaa. Joskus käyn jumpan yhteydessä punnitsemassa itseni mutta aina näyttää niin pahalle se lukema etten todellakaan halua omistaa omaa vaakaa :LOL:

Odottava ja onnellinen Kyllä rupesi hymyilyttämään kun kerroit himoitsevasi perunamuusia. On meinaan ihan sama kuin minullakin. Tein juuri eilen kattilallisen muusia ja vedin sitä lihapullien kanssa ihan reippaasti masuun. Itse asiassa söin niin paljon, että sitten taas oksetti

Omaa napaa Kovasti jännittää kun huomenna on varhaisultra. Menen tosi aikasin sinne mutta kun olen ensi viikon poissa maasta niin toivon, että edes jotain jo tässä vaiheessa paljastuisi. Voi että, kyllä ihmistä jännittää. Saakohan sitä edes nukuttua ensi yönä?

Cummastelija 6+3
 
JenniS Eikös sulla ollut ultra tänään? Toivottavasti kaikki meni hyvin ja iloista kerrottavaa meille muille :heart: Kävit samassa paikassa johon olen itse menossa huomenna niin voisitko kertoa pitikö rakko olla tyhjä vai täynnä? Tehtiinkö ultra alakautta?

Selkeästi minulle on jo paniikki huomisesta :kieh:
 
Heips,

Tulin ilmoittelemaan elossaolostani, kun en ole jaksanut moneen päivään (viikkoon?) kirjoitella. :) Olen kyllä lueskellut juttuja joka päivä, mutta jotenkin ollut hirmuinen huoli omasta tilasta koko aika etten ole alkanut sitten kirjoittelemaan. Ei siis mitään huolestuttavia merkkejä ole ollut, ollut vain niin hyvä olo että olen epäillyt että onko masussa tosiaan joku :D Muilla näyttää olevan ties minkälaisia oireita. Itsellä pahaolo vaivaa lähinnä aamuisin ja muuten olo on ollut mitä mainioin.. Mutta uutiseen!, tänään olimme ensimmäisessä ultrassa! Vatsanpäältä ultrattiin ja heti ruutuun ilmestyi pikkuruinen ukkeli jonka pienenpieni sydän pamppaili! Pienet kädet ja jalatkin näkyi ja oi.. ei vastannut ihan neuvolan viikkoja, viikoiksi tuli 9+0 ja laskettu aika muuttui omaa veikkaustani hieman varhemmaksi eli 3.9. Saimme uuden ajan parin viikon päähän, että saadaan paremmin sitten mitattua (eipä haittaa ylim. ultra! :whistle: ) Nyt oli 21mm pitkä, eli ihan pikkuruinen. Ultratäti sanoi, että kehitys on niin huimaa ettei tunnista samaksi ukoksi ensikerralla :)

Nyt alan lueskelemaan tämän päivän aikana tulleita juttuja..
 
No niin, nyt mäkin uskallan tähän pinoon ilmoittautua. Eli yksityisellä käytiin alkuraskauden ultrassa tänään ja siellähän se pikkuinen näkyi. :heart: Viikkoja on 8+1 ja laskettu aika on 10.9.2009; itse olen kyllä laskenut, että laskettu aika olisi 090909, mut kai se lääkäri paremmin nämä jutut tietää.

"Ihanan" äklöttävä olo aamusta iltaan, pyttyä on halailtu useaan otteeseen ja oksukin on lentännyt. :x Lisäksi paleltaa, janottaa, nälättää ja väsyttää ihan älyttömästi. Toinen on siis tulossa, poika on nyt 2v4kk.

Neuvolaankin vissiin pitäis alkaa aikaa varaamaan. =)
 
Nöttiäinen!
Foolihaposta vielä; epilepsialääkkeet jostain syystä kadottavat foolihapon... tai siis, että kun syö niitä epilepsialääkkeitä mitä mä syön, olisi äärimmäisen tärkeää syödä sitä foolihappolisää, ja siis siinä folirenissa on 0,3 mg - mun pitäs syödä vähintään 1 mg päivässä - ja niitä tosiaan pitäs saada ihan reseptillä! Mä syön niitä folirenejä 2 nappia päivässä, ja multitabseja 2 päivässä... (niisä on 0,2 mg) Elikkäs tuolla tyyliin mun matikalla sitä tulee tarpeeks... Mutta aina on se huoli, koska epileptikoiden lapsilla on suurempi todennäköisyys kärsiä epämuodostumista kuin perusterveillä :(

Raskaus saattaa myös aiheuttaa epileptikon kohtaustasapainon menetyksen; oon ollu monta vuotta ns. "terve", mutta raskauden takia mun lääkeainepitoisuudet veressä saattaa laskea - ja kohtauksia tulla... jotka on erittäin vaarallisia sikiölle, koska koko kroppa kramppaa -myös hengityselimet lamaantuu - sikiö ei saa happea kohtauksen aikana... jne.

Että tällassii pitää viel miettii tässä pahoinvoinnin, selkäsärkyjen ja keskenmenopelkojen päälle... Ei pitäs miettii liikaa, mut kyllähän sitä pakostakin... Ja ihan periaatteen vuoksi siis vituttaa tuo kun ei lääkäriin pääse kunnallisen kautta millään... Huomenna neuvolassa suorat sanat jos ei ala kokeita, lääkärii ja neurologii ym paukkaamaan.

Nyt on jo vähän parempi mieli, kun mies vei ulos syömään ja pakkasessa taitaa olla jäätelöö... ny on hyvä mennä sohvalle murjottaan ja kattoon turhia telkkariohjelmia... :)
 
hui ku paljon tekstiä, ei ehdi edes nyt lukea. oon nyt joka ilta niin totaalisen väsyny et nukahdan seitsemältä enkä jaksa mitään. Lisäks tuntuu et syön hiilareita ihan kauheasti!

Vatsassa on samanlainen olo kuin menkkojen aikaan, ja rintoihin sattuu koskiessa. Toivottavasti ei tule se pahoinvointi seuraavaksi..
Kuluispa kuukausi nopsaan et selviäis kuinka vatsassa voidaan, vai voidaanko laisin.. :)

hyviä oloja kaikille! Heh, pitää huomenna alottaa jo päivällä selaan nää läpi ennenku alkaa väsyttään.

olga 5+6
 
Tosiaan ultra oli tänään. Ja siellä meidän pikkuinen TiiviTaavi oli omassa pikku yksiössään ja sydän jumputti :heart: . Kaikki oli siis loistavasti.
Lääkäristä: Fredrika oli ihan mukava,positiivinen kuva jäi :). Mulla oli rakko aika täynnä kun en tiennyt et pitääkö olla tyhjä vai täys rakko. Ja alakautta tosiaan tehtiin ultraus. Kuviakin saatiin muutamat mukaan ja neuvolakortti :)

Ja miten tuo esikoinen tämän päivän jälkeen tuntuu vielä isommalta. Jotenkin nyt koko raskaus konkretisoitui ja tajusin et oma vauva on jo taapero. Ja itkuhan siinä pääsi,ne on nää hormoonit :heart: :LOL:

Jenni,taapero ja TiiviTaavi 6+6
 
JenniS O-N-N-E-A, tuo kuulostaa niin ihanalle, että minuakin rupesi itkettämään :heart: Voi apua näitä hormooneja =) Toivottavasti meillä huomenna yhtä mukava kokemus ja saisi tämän jotenkin konkreettisemmaksi koko jutun. "Oma vauva on jo taapero", ihanasti sanottu :heart: :heart: :heart: Taidan vetäytyä yöpuulle halinallen kanssa ja odotella huomista.

Öitä kaikille!
 
Cummatelija: Mä oon Vantaalta, Tammistosta. Hirmusesti tsemppiä sulle huomiseen ultraan :heart: mulla vielä viikko jännäämistä :heart:

ON: Etovaa oloa, väsymystä, palelua, outoja mielitekoja. Siis tyypillisiä oireita.
Tänään soitin neuvolaan ja sain ajan 3vko:n päähän 19.2 jolloin viikkoja terkkarin mukaan 8.
He kun laskevat sen pelkkien kuukautisten mukaan eikä kierron mukaan ollenkaan.
Mutta ens to selviää varmaan tarkka laskettuaika. Mulla meni esikoinen yli 2vko ja jouduttiin käynnistämään joten odotan vasta syntyväksi joka tapaksessa lokakuussa :D
Mä sain riesakseni myös hiivan
:kieh: Oli mulla ongelmana myös edellisessä raskaudessa ja näköjään myös tässäkin..aah..

Mutta ei kai tässä muuta kuin suihkuun ja nukkumaan:)

Inka 6+1 :heart: :heart:
 
Meilläkin oli ultra tänään aamulla Kaarinassa yksityisellä :) Siellä se sydän jumputti ja kaikki oli vallan mainiosti, ja on siis edelleen. 7+5 olisi nyt menossa ja la siirtyi hiukan, eli uusi la olisi 12.9. Dvd ja kuva saatiin mukaan :) Pätkän dvd:stä näkee irc-galleriasta mun nickillä kun etsii :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja onneliina:
Mä nipotan täällä, suositus on 0,4mg, eli 400µg. (mikrogrammaa)

Mulle lääkäri määräsi erikseen reseptillä saatavaa Folviteä, jossa on 1mg. Eli tupla-annos. Ja tää raskautuminen oli niin ihme, että luulen, että tolla foolihapolla on ollut myös osuutta asiaan. Ehdin sitä syödä kuukauden ennen kun raskauduin. Ja miehellekin syötin.. B)
Hups! :D Mä arvasin et laitan ton yksikön väärin. :D SORI!! Mutta onneks joku heti osas korjata ku ei kaikki pysy omassa päässä, kiitos! :wave:

Ja MÄKIN syötin foolihappoa miehelle, vaikuttaa mm. siittiöiden laatuun eli hyvä sitä miehenkin on ottaa yritysvaiheessa. ;)
 

Yhteistyössä