Syyskuun Sydäntenmurskaajat

kyllä tää on tohloo.... eilis illasta ollut välillä pieniä tuntemuksia, just niin kun menkat alkais, sellaista vihlontaa, ja kolotusta sekä selän, että mahan puolella., ja tietenkin sitä ny ramppaa veskis kattomas, ettei sieltä ala mitään vuotamaan. hitto kun ihminen on pössö. se pelko persuuksis on koko ajan, näköjään se on mitä useamman tekee, sitä luulosairaammaksi tulee, ja pelkää kokoajan, jokaista pienintäkin vihlasua ja jomotusta. eikö ne raskaus kivut ny sellaselta tunnu? siis samalta kun menkka kivut? onko muilla tua kipu alaseläs?
fiksu ja nuutti 5+2
 
Halauksia niitä tarvitseville. :hug: :hug:

Täällä erittäin huonovointinen Siiri jaksoi pitkästä aikaa koneelle... kouluhommiakin pitäisi tehdä, mutten kyllä millään pysty. Oksentanut en ole kuin kerran (taisin syödä silloin hieman liikaa), mutta olo on kyllä tosi heikko.

:attn: Jos olen jättänyt jonkun laittamatta listalle tai en ole ottanut pois jotakin joka olisi halunnut, niin huomauttakaa ihmeessä. Luen kyllä kaikki viestit, mutta kaikki ei mene ihan perille :headwall:

Siiri S ja 7+0
 
tää on niin hassua, että sitä on näin muistamaton odotusajan suhteen, vaikka odotuksia ollut jo nelljä ennemmin, (tai oikeastaan viisi, kun oli yksikeskenmeno v.2001 viikoilla 11.) mutta onhan edellisestä odotuksesta vähän vajaa viisi vuotta. ja kun ikää on kuitenkin jo näin paljon, niin sitä pelkää kaikkia mahdollista, ja tietoa on tullut vuosien varrella kaikesta mahdollisesta mikä odotuksessa ja synnytyksessä voi pieleen mennä. tieto lisää tuskaa.... valitettavasti. pitäisi yrittää säilyttää positiivinen ja avoin mieli, että kyllä kaikki hyvin menee, ja onhan se niin, että kaikki mitä tapahtuu on yläkerran herran käsissä. siihen emme voi pakosti itse vaikuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fiksu:
tää on niin hassua, että sitä on näin muistamaton odotusajan suhteen, vaikka odotuksia ollut jo nelljä ennemmin, (tai oikeastaan viisi, kun oli yksikeskenmeno v.2001 viikoilla 11.) mutta onhan edellisestä odotuksesta vähän vajaa viisi vuotta. ja kun ikää on kuitenkin jo näin paljon, niin sitä pelkää kaikkia mahdollista, ja tietoa on tullut vuosien varrella kaikesta mahdollisesta mikä odotuksessa ja synnytyksessä voi pieleen mennä. tieto lisää tuskaa.... valitettavasti. pitäisi yrittää säilyttää positiivinen ja avoin mieli, että kyllä kaikki hyvin menee, ja onhan se niin, että kaikki mitä tapahtuu on yläkerran herran käsissä. siihen emme voi pakosti itse vaikuttaa.
Juuri näin. Meni syteen taikka saveen niin kaikki on aina korkeimman kädessä. Meidän auttaa vain toivoa parasta ja valitettavasti niin ei aina käy. Kaikeks onneks ne ikävät jutut on kuitenkin aika harvinaisia, vaikka jokuhan nekin prosentit aina täyttää. :/

Mutta pvä kerrallaan, ei siinä oikeen muu auta. =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellona84:
nöttiäinen, huh onpa mukava kuulla, että täällä on muitakin jotka ottavat mahdollisuuden saada selville, että onko pikkuisella kaikki kunnossa. Joskus, kun puhuin eri kavereideni kanssa siitä, että onko he käyneet seulonnassa niin sain osittain tylyjä kommentteja/vähättelyjä ja tulin jokseenkin vaivautuneeksi siitä, että olen pitänyt hyvänä seulontaa ja, että voin nauttia raskaudesta ilman ylimääräistä pelkoa. Neuvolan täti sanoi, että seulontaankin on tullut tarkka aika, jolloin se pitää tehdä ja se oli 15+4.

Näin ollen taidan sittenkin ottaa seulonnan, kun kerran olin jo niin päättänyt :D Eihän siitä ennekään ole mitään haittaa ollut :)


Ihan ekaks sanon että tarkoitukseni ei ole pelotella ja eikä todellakaan pahoittaa kenenkään mieltä. Tietyiltä osin kokemani on kylmettänyt minua, mutta tämä mitä kirjoitan on myös totta. Toivottavasti ymmärrätte pointtini ettekä pahastu.



Niin. Naiset menee/jättää menemättä seerumiseulaan monesta eri syystä. Monesti ajatellaan, että se antaa liikaa vääriä tuloksia ja sen vuoksi sinne ei mennä. Eletään lasipallossa ja ajatellaan että ei meille mitään pahaa tapahdu vaan se kaikki paha tapahtuu muille. Totta kuitenkin lienee, että tutkimusten koko ajan kehittyessä taitavat nämä väärät hälyytykset koko ajan olla vähenemään päin. Kuitenkin suurin syy kieltäytyä taitaa olla pelko. Pelätään tulosta, mitäs jos. Ei haluta ottaa vastuuta omassa vatsassa kasvavasta lapsesta vaan annetaan luonnon hoitaa homma niin sanotusti.

Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain, että eräs lääkäri oli kerran sanonut eräälle naiselle kun tämä kieltäytyi kaikista raskausajan tutkimuksista ja sanoi että antaa luonnon päättää, niin lääkäri sanoi että eikö olisi inhimillistä seuloa joukosta ainakin ne yksilöt, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä. (Esim. anenkefalia, 13 trisomia ja 18 trisomia ovat sellaisia, joissa lapsilla ei juurikaan ole mitään mahdollisuutta selviytyä.)

Myös minä ajattelen näin. Olen syntymättömän lapsen edun mukaista saada selville mahd. aikasessa vaiheessa, jos jotain on vialla. Osaa sitten suhteutua siihen paremmin kun vauva syntyy eikä se tule shokkina. Osataan ohjata nainen synnyttämään tiettyyn paikkaan, että lapsen tarvotsema apu heti syntymän jälkeen on parasta mahdollista ja ennen kaikkea heti saatavilla. (Esim. sydänlastenhoito taitaa olla keskittynyt Helsinkiin.)

Tai jos tilanne on pahin mahdollinen, annetaan vanhemmille valinta päättää jatketaanko raskautta ja näin ollen ehkä pienen vauvan kärsimystä vai päästetäänkö lapsi lepäämään.

Teki päätökseen seulaan menemisestä tai menemättä jättämisestä, on aina elettävä sen tuoman valinnan mukaan. Jos seula hälyyttääkin tai jos ei mene seulaan ja sitten syntyykin sairas lapsi, joka kuolee pian syntymänsä jälkeen.

Loppu peleissä kaikki ikävät jutut on aika harvinaisia, mutta valitettavasti niitäkin vain tapahtuu. Näitä kannattaa kuitenkin miettiä. Aina kun tulee raskaaksi, siinä ottaa tietyn riskin. Koskaan ei voi tietää miten käy.

Eli pointtini on lähinnä saada ajatuksia ja mietteitä päähän siitä, että kannattaako siihen seulaan mennä/olla menemättä. Kumpikin päätös on tietoinen valinta ja sen kanssa täytyy sitten vain elää, oli tulos mikä hyvänsä.

Toivon vilpittömästi sydämmestäni meille kaikille kuitenkin paljon onnea!! :heart: :heart: :heart:
Että kaikki menisi hyvin!! :hug:




 
Nöttiäinen, mielestäni kirjoituksesti vaikutti varsin selväjärkiseltä ja suht samalta mitä itsekkin ajattelen. Mutta täytyy tunnustaa, että näin ensi kertalaisena en vielä oikein edes tiedä kaikista mahdollisista tutkimuksista. Joten voi hyvinkin käydä niin, että matkanvarrella mieli muuttuu mutta nyt ajattelen, että kaikki tieto on tervetullutta.

Synnytyksestä. Onko täällä ketään jolla olisi kokemuksia Helsingin synnytyssairaaloista, eli Kättäristä ja Naistenklinikasta? Neuvolan täti sanoi puhelimessa, että synnytyssairaala pitäisi tietää ensimmäisellä neuvola käynnillä. No hittolainen, mistäs minä tiedän kun ensi kertalainen olen?!? =)

Oma napa. Eilen väsytti himuisesti mutta tänään on taas ihan normaali päivä. Ainoastaan jumpassa huomaan, että väsyn helpommin ja on sellainen olo että ei olisi tankannut kunnolla. Sitten kun mietin syömisiäni niin ihan kohdallaan ovat joten oletan tämän johtuvan raskaudesta.

Ensi perjantaina varhaisultra eli neljä kokonaista päivää vielä jännitystä... odottavan aika on pitkä :D

Cummastelija 5+6
 
Voi että, miten mä kestän 2viikko odottaa siihen varhaisultraan.. milloin siis olisin aikaisintaan voinut sen ajan varata, siis sillee että ois sydän äänetkin kuulumassa. :)
Oli siis marraskuussa alkuraskaudessa keskenmeno ja nyt siksi sitten olen nii huolissani. :/ <3
 
täällä taas. väsymyksen ja palelun lisäks tullu OUTOOLO tarkoittanee oiretta mikä täällä monilla huono olo, nälkä, ei mikään maisu/tee mieli, ei ehkä kuitenkaan okseta tai sit joo... pitäskö sitä syyvä vai olla syömättä vai mitä tehhä ?!?!? siinä taas pohittavaa koko ööks :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: halaukset niille jotka niitä eniten tarvii ja kaikille muillekkin |O eikä väsytä viel ollenkaan
 
Uutena ilmoittautuisin!! :wave:
Meille olis näillä näkymin tulossa pikku kakkonen 18.9
Tuulimunaraskaus oli tossa marraskuun alussa ja nyt varovaisin mielin ihmetellään tätä uutta raskautta.

Mulla oli siis menkat parikin viikkoa myöhässä ennenko testi antoi haalean plussan.
Ensi viikolla olisi tarkoitus tehdä uusi testi ja sitten varata aika neuvolaan.

Nyt vaan pohdin että haluanko mä mennä äippäpolille tarkastuttaan massun tilanne jo viikolla 9 varhaisultraan.
Tuulimunaraskauden takia mulle semmonen mahdollisuus tarjoutuu, mut en tiedä... en vaan tiedä.

No mut omaa napaa kuitenkin.

Huonoa oloa on jo jonkuu verran ollu muutamana päivänä.
Uudelleen raskaustestin päätin tehdä kun radiosta kuultu tarina mikä nyt ei ollut kovin kummonen sai kyyneleet silmiin.
Välillä on rinnat pikkusen arat, ei koko aikaa.
Eikä nyt kummemmin ole pissattanutkaan sen kummemmin kuin normaalisti.
Mutta tää väsymys :ashamed:

Meillä nyt ennestään tyttö 2,5v, juuri kerkee täyttää 3v kun pikkusisaruksen olisi tarkoitus syntyä.
Synnytyssairaalana olis PHKS
Niin ja iältäni olen 28v
 
tervetuloa riivinrauta :hug:

tuli tos mieleeni et onko muita kutittanu enemmän jostai selästä käsistä siis käsivarsista saatikka rinnoista KAAMEE syyhy monta yötä (nii ku töis oon ni sillon) ei kivaa päivällä ku nukun ni ei mittää :eek: on mullaki taas onkelmat *menee leipoon ja ettiin jottai suuhun pantavaa päätin ettei oo paha olo vaan NÄLKÄ*
 
ihaa-79 mulla kutiaa selkä, maha, kädet ja muutenkin joka paikka :D
On ollut aikaisemmissakin raskauksissa tämä sama "vaiva" :)
Sellaisia punaisia kuivia länttejä on tullut jalkoihin !! En sitten tiedä että onko näillä
ilmoillakin sitten jotain tekemistä tämän oireen kanssa !!

Huomenna eka neuvola. :D :D
Taaskaan ei väsytä yhtään :kieh: Viime yönä valvoin klo. 3 ja melkein jo revin hiukset päästä kun oli vaan paha olo ja mikään asento ei ollut hyvä....
Voi apua jos tätä kestää ihan loppuun asti :x :x

Bebes & Salamatkustaja 8 (tänään tulee siis täyteen) :heart:

Oli muuten jossain vaiheessa noista masuasukkien nimityksistä kysely !!
Meillä on tosiaan salamatkustaja niin pitkälle kun vaan voi koska ollaan muuttamassa
Suomesta pois ja perhe otti uutisen muutenkin aika järkysti niin mitä jos vielä kertoisin että
olen raskaana ja tulen synnyttämään vauvan ulkomailla :whistle: :whistle:
En jaksa tällä hetkellä kuunnella mitään saarnaa keltään joten vaan nautin itsekseni ja muutaman ystävän voimin tästä vauvasta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja bebes:
ihaa-79 mulla kutiaa selkä, maha, kädet ja muutenkin joka paikka :D
On ollut aikaisemmissakin raskauksissa tämä sama "vaiva" :)
Sellaisia punaisia kuivia länttejä on tullut jalkoihin !! En sitten tiedä että onko näillä
ilmoillakin sitten jotain tekemistä tämän oireen kanssa !!

kiva et muilla samoja oireita mulla viimeks oli raskaus hepatooisi ja siin kutis jalkapohjat ja kämmenet toisn se alkaa vasta vkl 30-> mut jotenki tuli elävästi mieleen tuo aika. mieski ihmetteli et ku töistä kotiin ni aina sanoos et rapsuta mua selästä.

bebes mihi maahan te muutatte?
 
ihaa: mä en ollut edes ajatellut että se liittyy raskauteen, mutta mun selkä kutisee iltaisin niin maan pirusti, just silloin ku pitäs painaa pää tyynyyn. :eek: :heart:
Tämäkin oire siis ilolla vastaan :D
 
lisää oireita löysin jopa 3 kappaletta uusia. Nii ja kaikki pysyny siällä nyt jo perempi olo.
- sekavuus
- ymmärtämättömyys
- syyntakeetonkin olen

kun ei vaan ymmärrä YKSINKERTAISIAKAAN asioita niin ei ymmärrä :LOL:
 
Huomenta! Oli niin repaleiset unet ja nyt silmät ristissä :headwall: aamukahden ja viiden välil piti ravata monta kertaa vessassa,sit tyttö huuteli ja pienin änkes mei välii...
fiksumie en muista kans oottamisesta mitää,ensinnäkii en oo ees kuullu mistää seerumiseuloista koska sillon kun edellisen kerran ootin tollasest ei ainaka tääl ollu puhettakaa.Toki on hyvä et on tutkimuksia.On vaan niin paljon uutta asiaa et pää on ku ensisynnyttäjällä :/ Nyt alkanu hirvittää jospa massus onki 2...suvus on kaksosii(äidin isä),miulla on niin erilaiset oireet kun ennen ja maha mikä profiilis on (pari viikkoo sitte otettu)on paisunu tostakii.Mut toisaalt paino ei oo noussu ku jotai kilon,turvotusta kyl.Kärsiiks kukaa muu hirveest ummetuksest,vinkkei?Leseitä oon syöny ja hedelmii,muttei auta.
 
Jennyli :hug: sinulle, voimia ja jaksamista!

Tepa75 kaksosista tuli mieleen et ihtekin säikähdin ku kävin siel alkuraskauden ultras ja tätönen siel yhtäkkii et hei, oottakaapas, kahtotaan et oliko tuol tosiaan toinenkin. Miehel otsalle kihos hiki ku nii säikähti mut yks niit sikiöit siel näkyi. =)
Mut vatta täälkin mieletön, varsinkin ku normisti ei mitää nii tämä pömppö tuntuu uskomattomalta. Vk nyt 7+3 mut vatta nii iso et ei housut mahdu mitkää enää kii, jäävät sen 7 cm auki edestä ja sit vyöl koitan vain niit sitoo ja pitää pitkii paitoi edessä. :LOL:

Viime yönä taas jouduin käymää kahteen kertaa pissalla, sit syömäs saman verran ku rupes oksettaan ja aamul yökin jo ku en heti sängystä noussut, mut olen tyytyväinen ku oireita on, tiänpäs edes jotenni (muutenni ku siit ultrasta ja pömpöstäni) et olen raskaana.

Ihte uskon et vitamiinit ovat auttaneet, ettei ole nii oksetus olo...olen noita raskausvitamiinei syönyt jo vuoden ajan mut jos säästyn siltä karmeelta oksetukselta nii hyvä näin.

Kaikil toivon et teiä pikkuiset pysyy kyydis....ku sitä menettämistä ihtekin koko ajan pelkään, nii täytyy toivoa vain et nupukka pysyis kyydis. =)
 
J84
nöttiäinen, tekstissäsi oli paljon samoja asioita mitä itse pyörittelen päässäni. Olen niin tiedonjanoinen ihminen, että haluan tietää onko kaikki vauvalla hyvin. Ja juuri tuo, että jos on jotain hälyyttävää niin osaan valmistautua tulevaan ja saan opastusta siihen mitä tuleman pitää. Mieluummin etukäteen tieto siitä, että vauva voi olla sairas kuin, että kaikki lävähtää vasten kasvoja synnytyssalissa ja pahimmassa tapauksessa menetän lapseni samantein yläkerran Herralle, kun ensin on kantanut lastaan 9kk tietämättä siitä, että et saakkaan häntä välttämättä kotiin elävänä.

Onkohan tänne tulossa taas jonkin sortin flunssa. Perjantaista asti oon nyt aivastellu ja sen seurauksena nokka vuotaa ja on tukkoinen..varsinkin näin aamuisin. Nenän limakalvoista on tullu niin herkät, et välillä niistä vuotaa jopa verta :(

Tervetuloa mukaan Riivirauta

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :D

 
Tein vähän vertailukuvaa :LOL: :LOL: toinen kuva otettu viikonloppuna rv 7+1 aamulla kun vatta ei ollut viellä niiiiiiiiiiiiiin turvoksissa, toinen on vähä ennen joulua joulusiivousten keskellä :LOL: Että jotta, ei ehkä kumma kun on kyselty jo et ootanko!!!!

http://www.aijaa.com/v.php?i=3463374.jpg
 
juu, jellona84, toi on mieletön vatta... :LOL: :headwall: ei sitä enää vedetä edes sisäänkään kokonaan, jää pömppö kuiten jäljelle. Et aikalai jo kaikki jotka nähny mut (ystävistä ja sukulaisista) kyselleet et ootanko, miehen suvun silmille en mee ennen ku on 12 vk täynnä....ku ne kysyy taatusti kans heti jos näkevät ja en tahtos niille sit selitellä jos tulee kesken.
 

Yhteistyössä