Alkuperäinen kirjoittaja Jellona84:
nöttiäinen, huh onpa mukava kuulla, että täällä on muitakin jotka ottavat mahdollisuuden saada selville, että onko pikkuisella kaikki kunnossa. Joskus, kun puhuin eri kavereideni kanssa siitä, että onko he käyneet seulonnassa niin sain osittain tylyjä kommentteja/vähättelyjä ja tulin jokseenkin vaivautuneeksi siitä, että olen pitänyt hyvänä seulontaa ja, että voin nauttia raskaudesta ilman ylimääräistä pelkoa. Neuvolan täti sanoi, että seulontaankin on tullut tarkka aika, jolloin se pitää tehdä ja se oli 15+4.
Näin ollen taidan sittenkin ottaa seulonnan, kun kerran olin jo niin päättänyt
Eihän siitä ennekään ole mitään haittaa ollut
Ihan ekaks sanon että tarkoitukseni ei ole pelotella ja eikä todellakaan pahoittaa kenenkään mieltä. Tietyiltä osin kokemani on kylmettänyt minua, mutta tämä mitä kirjoitan on myös totta. Toivottavasti ymmärrätte pointtini ettekä pahastu.
Niin. Naiset menee/jättää menemättä seerumiseulaan monesta eri syystä. Monesti ajatellaan, että se antaa liikaa vääriä tuloksia ja sen vuoksi sinne ei mennä. Eletään lasipallossa ja ajatellaan että ei meille mitään pahaa tapahdu vaan se kaikki paha tapahtuu muille. Totta kuitenkin lienee, että tutkimusten koko ajan kehittyessä taitavat nämä väärät hälyytykset koko ajan olla vähenemään päin. Kuitenkin suurin syy kieltäytyä taitaa olla pelko. Pelätään tulosta, mitäs jos. Ei haluta ottaa vastuuta omassa vatsassa kasvavasta lapsesta vaan annetaan luonnon hoitaa homma niin sanotusti.
Muistan kuulleeni/lukeneeni jostain, että eräs lääkäri oli kerran sanonut eräälle naiselle kun tämä kieltäytyi
kaikista raskausajan tutkimuksista ja sanoi että antaa luonnon päättää, niin lääkäri sanoi että eikö olisi inhimillistä seuloa joukosta ainakin ne yksilöt, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä. (Esim. anenkefalia, 13 trisomia ja 18 trisomia ovat sellaisia, joissa lapsilla ei juurikaan ole mitään mahdollisuutta selviytyä.)
Myös minä ajattelen näin. Olen syntymättömän lapsen edun mukaista saada selville mahd. aikasessa vaiheessa, jos jotain on vialla. Osaa sitten suhteutua siihen paremmin kun vauva syntyy eikä se tule shokkina. Osataan ohjata nainen synnyttämään tiettyyn paikkaan, että lapsen tarvotsema apu heti syntymän jälkeen on parasta mahdollista ja ennen kaikkea heti saatavilla. (Esim. sydänlastenhoito taitaa olla keskittynyt Helsinkiin.)
Tai jos tilanne on pahin mahdollinen, annetaan vanhemmille valinta päättää jatketaanko raskautta ja näin ollen ehkä pienen vauvan kärsimystä vai päästetäänkö lapsi lepäämään.
Teki päätökseen seulaan menemisestä tai menemättä jättämisestä, on aina elettävä sen tuoman valinnan mukaan. Jos seula hälyyttääkin tai jos ei mene seulaan ja sitten syntyykin sairas lapsi, joka kuolee pian syntymänsä jälkeen.
Loppu peleissä kaikki ikävät jutut on aika harvinaisia, mutta valitettavasti niitäkin vain tapahtuu. Näitä kannattaa kuitenkin miettiä. Aina kun tulee raskaaksi, siinä ottaa tietyn riskin. Koskaan ei voi tietää miten käy.
Eli pointtini on lähinnä saada ajatuksia ja mietteitä päähän siitä, että kannattaako siihen seulaan mennä/olla menemättä. Kumpikin päätös on tietoinen valinta ja sen kanssa täytyy sitten vain elää, oli tulos mikä hyvänsä.
Toivon vilpittömästi sydämmestäni meille kaikille kuitenkin paljon
onnea!! :heart: :heart: :heart:
Että kaikki menisi hyvin!! :hug: