Syyskuun Sydäntenmurskaajat

ööö ööö moon sanonu et oon näis viikois ja päivis huono ööö hmmm pitää käytä laskuril kattoos varmaan et tiijän sannoo ehkä HUOM ehkä oikeen.

Jos mun laskut yhtää paikkaansa pitää ni sillo ois 10+0 mut joo mulla epätasanen kierto viime sykssyn rankkuukissta varmaan johtuen niin en oikeeesti oo yhtään varma ekasta oon käyny vko 9 ja tokasta vko 8 ekan kerran.
 
Iltaa!

Miehistä: Meilläkin mies miettii kovasti, että miten me saataisiin meidän koko perhe mahtumaan nykyiseen autoon ja saadaanko ollenkaan vai pitäisikö vaihtaa... Itse se miettii autoasioita ja mun pitäisi innostuneena ja tosi kiinnostuneena kuunnella, mutta sitä ei kiinnosta sitten yhtään mun vaunuprobleemat :headwall:

Vilutus jatkuu, villasukat pitää ehdottomasti olla jaloissa sisällä ja pihalla michelin-ukon verran vaatteita.

Olen monena iltana kömpinyt nukkumaan jo 20-21 välillä, mikä on ihan luonnottoman aikaisin kun yleensä valvon helposti puolille öin! Aamuyöllä hipsin vessaan ja 5-6 välillä viimeistään herään ihan pirteänä, mutta kieltäydyn ehdottomasti nousemasta ylös niin aikaisin, ja kun lopulta nukahdan uudelleen, on aika herätä ja tuntuu ettei itseään saa hereille enää millään... Päivät kuluvatkin jonkun sortin "horteessa", puolitajuissaan.

Vaikka tota ylipainoa on kertynyt aika reippaasti, tuntuu varsinkin makuultaan että alavatsalle on kasvanut kumpu :heart:

Mun täytyy kertoa myös, että mua ärsyttää aivan suunnattomasti, kun meidän naapuriin muutti tänään uusi juoppo. Hemmetti sitä vanhan viinan hajua tuolla rappukäytävässä, kun kavereineen kantoi tavaroita asuntoonsa. Siitä on jo monta tuntia aikaa, ja se haju leijailee tuolla aina vaan. Phyh!
Edellisen juopon vuoksi saatiin soittaa poliisia ja palokuntaa, saa nähdä mitä jännitystä tämä tuo rappumme asukkaiden elämään :/

Shaken & Taimi 6+3
 
hitsi, ny sit ei väsytä yhtään. mitäpä nukuin niin pitkät päikkärit tänään? mutku oli pakko, ei silmät pysyny enää auki, ja sit kun ne sai vähän aikaa olla suosista kiinni, niin eihän niitä auki tahtonu saada. nyt sit pyärin sängys, ja hain suosista koneen viereen, et on jotain ajankulua.
 
Tervehdys kaikille :wave:

Olipas tullut paljon tekstiä kun en ole pariin päivään pystynyt tulemaan katselemaan tekstejä, lähinnä siksi kun on itsellä paha olo ja sit jos ei ole niin jos lukee että jotain muuta oksettaa niin mulle iskee varmaan myötätunnosta järkyttävä olo :ashamed:

Mutta suosittelen kaikille pahoinvoiville vitamiineja! Mulla ne on vihdoin vienyt pahanolon pois :D Ja olo on loistava!!!

TiiuHti + asukki 8+2
 
Huomenta kaikille!

Minun suurin pelkoni kääntyi tänään todellisuudeksi :'(
Aamulla alkoi vuoto jota on jatkunut siitä asti :ashamed: Välillä kipuilee ja vuodon seassa on tullut pieniä hyytymiä. Suuri ilo ja onni taidetaan ottaa minulta pois :'(
Ei jaksanut elää meidän pikkuinen, vaan lensi taivaalle joukkoon tähtien :'( :heart:
Olo on tällähetkellä kirjaimellisesti tyhjä :'(

Minut voi siis poistaa listalta, en jaksa uskoa että tämä olisi asiaan kuuluvaa vuotelua! Oireetkin kun ovat laantuneet ja eilinen r-testi näytti haaleampaa positiivista kuin alkuviikkoinen :ashamed:

Teille kaikille muille toivottelen onnellista odotusaikaa :heart:
 
J84
Heipparallaa :D

Jennyli, voi ei..ei saa :'( Mä olen niin pahoillani :hug: :hug:

ihaa-79, mulla on eka neuvola vasta 23.2 (9+4) ja ei tuo kyl haittaa yhtää. Kaikki jutut on niin tuoreessa muistissa vielä.

Onkos muut ostanu raskausvitamiineja? Mä kävin eilen ostaan apteekista LadyVita Plussaa. Jospa noilla sais vähän pirteyttä elämään..oon vähän väliä tosi väsyny ja tekis mieli vaan nukkua. Pahaa oloa ei ole vielä tullut, onneks :D Santsasin kaupasta kasan hedelmiä, kun tekee välillä milloin mitäkin mieli..omenoita, mandariineja, viinirypäleitä ym. En muistanutkaan miten yllättäviä on jotkut mieliteot :p Eilen illalla olisin halunnu makkararanuja, mut en tohtinu laittaa isäntää hakemaan, ettei tule pahaa tapaa :D

Ihanaa sunnuntaita kaikille masun kasvattajille :heart:


 
Onpas tullut tekstiä eilisen aamupäivän jälkeen :)
Jennyli eii ... ei saa käydä niin. voimia sulle :hug:

Mulla tais tulla yksi oire selvänä mukaan.. on oksettava olo ollu koko aamupäivän. Rinnat edelleen kipeet ja arat, vatsa sekaisin ja ei tee mieli syyä yhtään. Haluisin nukkua yöt hyvin mutta heräilen pitkin yötä ja oon ihan väsynyt koko ajan päivällä.
Toivottavasti kaksi viikkoa menis nopeesti ku se varhais ultra on 10.2 :) silloin rv7+0. :)
 
Jennyli: Voi ei! EIKÄ! :hug: Olen niin pahoillani. :'( Itse sain kierrossa ennen raskautumista alkuraskauden keskenmenon eli ehin saada haalean mutta selkeän plussan ja siitä muutaman pvän sisään alko kamala vuoto kudosriekaleineen ja kivut. Sen jälkeen nappaskin sit heti. Jos sulla nyt on keskenmeno, niin toivotaan pikaisesti sinne uutta tärppiä. :hug: Voimia!

Vitamiineista:Olen syönyt koko yritys ajan vitamiineja eli tuolta toissa vuoden joululta saakka kun alettiin toista toivomaan. Keskeytyksen jälkeen otin multivitan lisäksi käyttöön foliren foolihappolisän. Multivitassa sitä on 300mg ja raskausaikana tarve on 400mg niin saan sitä nyt 600mg. Foolihappo on vesiluikoinen vitamiini joten sitä ei voi saada liikaa. Muutenkin "pelaan varman päälle", koska enkelivauvalla epäiltiin selkärangan sulkeutumishäiriötä (foolihappo mm. estää tämän eli foolihappo on elintärkeä vitamiini raskaana ollessa) ja vaikka ruumiinavauksessa selvisi ettei vauvalla selkärangan sulekutumishäiriötä ollutkaan eli olin saanut tarpeeksi foolihappoa niin kuitenkin pelko persiissä koko ajan ni otan siis varman päälle. =)
Sit multivitan ja foolihappolisän lisäksi otan vielä yhden minisun (d-vitamiini) tabletin. Täytynee vielä neuvolassa jutella pitääkö d-vitamiinia ottaa jopa se kaks tablettia, mutta toistaseks otan vaan yhen.

Nyt joku ajattelee et eikö pääsis helpommalla ku ostais vaan suoraan jotain raskausajan vitamiineja, mutta näin erikseen ostettuna tulee halvemmaks. Esim. raskaus multitabsit maksaa n. 15e purkki ja niitä pitää ottaa 2 tabl./vrk. Purkki riittää n. 1.5kk. Multivitaa tarvii ottaa vaan 1 tabl./vrk ja se riittää n. 3kk ja maksaa n. 10e. Foolihappolisä riittää kans 3 kk ja maksaa vaan n. 6-7e. Mutta kukin tyylillään. =)



 
J84
nöttiäinen, mä en oo ees osannu ajatella tuota hintapuolta :ashamed: Oon muutenkin niin hajamielinen ottaan noita vitamiineja, et mulle on varmaa paras vaihtoehto, et on vain yksi laji jonka toivottavasti muistan ottaa joka päivä. Ennen söin multivitaa ja niitä on muuta viä purkin pohjalla...jostain kumman syystä niitäkään en muistanu syödä joka päivä :/

Kasvaako kalkin saanti raskaudessa kuinka paljon? Tarkoitten siis, että jos syön paljon maitotuotteita; jugurttia, juustoa, piimää, maitoa niin täytyykö mun ottaa vielä kalkkilisä käyttöön?

Onkos kukaan ajatellu sitä seeruminseulaa? Itelle se on tehty noista kahesta aikasemmasta ja tästä kolmannesta en enää oo oikein varma et haluanko. Nyt se on vielä muuttunut kolmen viikon odotukseksi, et saa tulokset. Ennen tulos tuli kirjeitse viikossa ja sit sai olla hyvillä mielin loppuraskauden, nyt en vaan enää tiedä, et haluanko edes tietää mahdollisista häiriöistä, jos niitä edes on. Moni tuttavani ei sitä ole ottanut ja siksi nyt mietityttää...


 
jennyli Paljon halauksia miksi elämä on epäreilua!!!!

Vitamiineistä: Mä syön niitä multitabs raskausvitamiinejä ja jotain omega 3 happoja (en muista nimeä )Koska en syö kalaa juuri ollenkaan.

Seerumiseula mä ajattelin mennä siihen.Ehkä on parempi tietää etukäteen jos jotain pahaa on tulossa....

t:Hemuli ja tyyppi 8+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellona84:
Kasvaako kalkin saanti raskaudessa kuinka paljon? Tarkoitten siis, että jos syön paljon maitotuotteita; jugurttia, juustoa, piimää, maitoa niin täytyykö mun ottaa vielä kalkkilisä käyttöön?

Onkos kukaan ajatellu sitä seeruminseulaa? Itelle se on tehty noista kahesta aikasemmasta ja tästä kolmannesta en enää oo oikein varma et haluanko. Nyt se on vielä muuttunut kolmen viikon odotukseksi, et saa tulokset. Ennen tulos tuli kirjeitse viikossa ja sit sai olla hyvillä mielin loppuraskauden, nyt en vaan enää tiedä, et haluanko edes tietää mahdollisista häiriöistä, jos niitä edes on. Moni tuttavani ei sitä ole ottanut ja siksi nyt mietityttää...


Kalkista: Jos syöt paljon maitotuotteita, en usko että sinun tarvitsisi enää kallkilisää ottaa käyttöön. Voithan jutella asiasta sitten neuvolassa. =) Itsekin käytän aika hyvin maitotuotteita (esim. juusto ja kevytmaito) ja ainakin aikasemmin nää on riittäny neuvolatädin mielestä oikein hyvin. Tietty jokaisella neuvolatädillä taitaa olla omat suosituksensa.

Seerumiseulasta: Otan sen ehdottomasti. Täällä ei pääse nt-ultraan, jos sitä ei ota. Koska seerumin tulos ja nt-ultran tulos "lasketaan yhteen" ja laitetaan taulukkoon iän asettamalla kohdalle ja näin saa sen "riskiluvun".
Kiitän Luojaani, että viime raskaudessa kävin seerumiseulassa (esikoisesta en käynyt). Minä haluan mahd. aikasin tietää jos ja kun jotain on vialla. Olisi ollut shokki, jos enkelivauvan tila olisi selvinnyt vasta rakenneultrassa. Nyt se oli selvillä jo 15+.
Aion siis käydä kaikki mahd. tutkimukset läpi joissa kartotetaan Kirpun terveydentila. Mä en vaa enää voi olla ottamatta selvää asioista. Olisi epäreilua enkeliä kohtaan, jos en nyt selvittäisikään asiaa eli antaisin kirpulle mahdollisuuden kun en antanut sitä samaa enkelille. Tosin enkelillä ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia, olisi kuollut kohtuun hetkenä minä hyvänsä.
Mulla ei siis oikeastaan ole edes vaihtoehtoja.

Mä siis suosittelen sitä seulaa. Itse menen sillä tavalla, että sitten jos hälyyttää niin sitten mietitään taas seuraavaa vaihtoehtoa. Näin menin enkelinkin kohdalla. Etukäteen en mieti mitään lapsivesipunktioita tai muuta. Tai ainakin yritän olla miettimättä.
Vaikeaa tämä tietysti nyt on, kun pelkään koko ajan pahinta. Eihän tällä mun taustalla oikein muutakaan voi. Mutta pvä kerrallaan tässä porskutetaan kaikkineen pelkoineen.

 
Jennylille :hug: :hug: :'( :'( Tosi kurjaa. Voimia surun keskelle :hug:

Jellona kyllähän se kasvaa mut ei mitään älyttömiä määriä et jos syöt muutenkin paljon maitotuottieta niin se riittää varmasti=)
oliks se se verikoe juttu?Mä oon sen aikaisemmin ottanu ja enköhän nytkin.

vitamiinitmä rupesin popsimaan multitabs vitamiineja heti kun jätettiin ehkäisy pois ja muistan ottaa ne joka aamu.

nöttiäinen mut multitabs tableteissahan on jo d-vitamiini? tarviiko sitä vielä lisää?ajattelin vaan kun se ei oo vesiliukoinen ja sitä voi saada liikaa...

Täälläkin palellaan.
Ja hiukan jo etovaa oloa löytyy jos ei älyä syödä tarpeeksi usein niin vauva kyllä muistuttaa.
Mä ajattelin soittaa ens viikolla neuvolaan tai joku päivä kunhan vaan muistan silloin kun siellä on soitta aika.
Ihanan paljon tänne on tullut tekstiä=)Mä jatkan vielä uusien tekstejen lukemista.

Metsätähti ja pienenpieni 6+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsätähti:
nöttiäinen mut multitabs tableteissahan on jo d-vitamiini? tarviiko sitä vielä lisää?ajattelin vaan kun se ei oo vesiliukoinen ja sitä voi saada liikaa...
Eli silloin ei tarvitse ottaa ylimäärästä D-vitamiinia. Minä syön multivitaa ja niissä ei ole D-vitamiinia, siksi otan sitä lisänä. =)



*muoks* Nyt kun asian tarkistin ni lukee siellä D3-vitamiini. Onko se sama kuin "pelkkä" D-vitamiini?? No jätän sen ylimääräsen D-vitamiinin nyt ottamatta ja kysäsen asiaa neuvolasta jahka sinne ensin joskus sen ajan soitan. =)
 
J84
nöttiäinen, huh onpa mukava kuulla, että täällä on muitakin jotka ottavat mahdollisuuden saada selville, että onko pikkuisella kaikki kunnossa. Joskus, kun puhuin eri kavereideni kanssa siitä, että onko he käyneet seulonnassa niin sain osittain tylyjä kommentteja/vähättelyjä ja tulin jokseenkin vaivautuneeksi siitä, että olen pitänyt hyvänä seulontaa ja, että voin nauttia raskaudesta ilman ylimääräistä pelkoa. Neuvolan täti sanoi, että seulontaankin on tullut tarkka aika, jolloin se pitää tehdä ja se oli 15+4.

Näin ollen taidan sittenkin ottaa seulonnan, kun kerran olin jo niin päättänyt :D Eihän siitä ennekään ole mitään haittaa ollut :)


 
D-vitamiinista vielä, otin nyt selvää.

Wikipediassa lukee näin:
"Sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemusopas suosittelee kaikille raskaana oleville D-vitamiinilisää 10 µg/päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun."

Ottamassani multivitassa D3-vitamiinia (joka ilmeisesti on ihan se pelkkä D-vitamiini) on 7,5µg ja minisun tabletissa on 5µg eli ylimääräistä olen nyt saanut muutaman µg mikä ei varmaan maailmaa kaada. Eli otan siis jatkossakin multivitan lisäksi sen minisun D-vitamiini tabletin ainakin tuonne maaliskuun loppuun saakka. Sen jälkeen jätän sen pois. =)

 
rosehip ei ollut miestä mukana. ei tarvitse varautua etukäteen. siellä kyseltiin omia ja miehen sairuksia joita on sairastettu, allergioita ja sitten kyseltiin hieman vanhempien sairauksista. hemoglobiini, verenpaine ja paino katsottiin. Juteltiin raskauden etenemisestä ja synnytyspaikka valittiin. verikoe ja pissa näyte piti vielä labraan jättää. Sitten neuvola täti anto lopuksi hirveän nivaskan papereita ja dvd:n.
 

Yhteistyössä